Modulul tematic 66

 

Managementul  contractelor  de  achiziţii  în  cercetare - dezvoltare

 

ing. Adriana MIRON

 

 

          La fel ca în toate celelalte domenii ale economiei naţionale şi în sectorul cercetare - proiectare - dezvoltare au loc achiziţii de bunuri (în special echipamente, piese de schimb etc.).

          Indiferent de sursa de finanţare (de la buget, din fondurile proprii ale entităţilor interesate, din împrumuturile acordate de bănci comerciale sau instituţii financiar bancare internaţionale - BIRD, BERD, BEI, sau din alte fonduri nerambursabile - Programe PHARE, USAID sau alte surse oferite de guvernele diferitelor ţări), procurarea de astfel de bunuri se face în concordanţă cu procedurile utilizate de finanţatori şi care respectă, în general, ghidul referitor la contractele internaţionale (CEE-ONU-124), ghidul BIRD şi PHARE, aceste din urmă două proceduri fiind şi cele mai uzitate pe plan internaţional.

V. şi contractare BIRD

 

 

          I.  Licitaţiile internaţionale

 

          Se pot defini ca tehnici de comerţ exterior prin intermediul cărora organizatorii lor (vânzători sau cumpărători) urmăresc să desfacă sau să se aprovizioneze cu mărfuri/bunuri în condiţii cât mai avantajoase.

          Licitaţiile pentru vânzarea mărfurilor au existat încă din antichitate (sub denumirea de “auctio”). În prezent, licitaţiile se întâlnesc sub diferite denumiri: “Tender”, “Bidding”, “Auction” sau “Public Sale” în limba engleză, “Vente publique” în limba franceză, “Auktion”, “Offentliche Versteigerung” sau “Lizitation” în limba germană etc.

          Licitaţiile pot fi clasificate după mai multe criterii:

 

          a. În funcţie de posibilităţile de participare, licitaţiile pot fi deschise (publice) şi închise (limitate).

 

          Pentru majoritatea ţărilor, licitaţiile publice constituie proceduri indicate expres de legislaţia naţională în cazul importurilor de valori mari.

          Aceasta este, de asemenea, şi principala procedură de achiziţie pretinsă prin acordurile de creditare de instituţiile financiar-bancare internaţionale (BIRD, BERD, BEI, Japan Eximbank etc) şi se numeşte generic International Competitive Bidding (ICB).

          Toate prevederile normelor interne şi internaţionale în legătură cu organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor deschise urmăresc să asigure atât informarea corespunzătoare, cât şi condiţii egale de participare pentru toţi ofertanţii.

          La forma de licitaţie menţionată poate participa, teoretic, orice producător, intermediar sau reprezentant, în funcţie de prevederile documentelor licitaţiei. Anunţarea licitaţiei deschise se face prin presa de largă audienţă şi prin publicaţii de specialitate, de circulaţie internaţională.

          În cazul licitaţiilor de tip ICB cu finanţare BIRD, ţările care pot participa sunt toate statele membre ale Băncii Mondiale. Banca Europeană de Investiţii şi organismele care gestionează finanţarea unor componente din programul PHARE, nu consideră ca fiind eligibile pentru licitaţii decât firmele care fac parte din ţările Uniunii Europene.

          Organismele financiar-bancare internaţionale au publicaţii speciale în care sunt prezentate posibilităţi de procurement/achiziţii pentru proiectele a căror implementare se face prin împrumuturi cu garanţii guvernamentale (ex. Business Opportunities, Development Business).

 

          La licitaţiile închise pot participa numai firmele cărorra organizatorii le trimit invitaţii. Se recomandă să se recurgă la aceste licitaţii, ca procedeu de achiziţionare, în următoarele situaţii:

-   dacă sumele implicate sunt reduse;

-   când există un număr limitat de furnizori pentru echipamentele/bunurile solicitate;

-   când există alte motive (cum ar fi cele legate de securitate naţioanlă sau prin restricţii impuse de decizii luate de Consiliul de Securitate al Naţiunilor Unite - capitolul VII, potrivit căruia sunt interzise achiziţionări din anumite ţări).

          Legislaţiile naţionale şi regulamentele instituţiilor internaţionale finanţatoare solicită însă organizatorilor ca, în cazul utilizării acestor forme, lista firmelor invitate să fie suficient de cuprinzătoare pentru a genera o concurenţă reală. De asemenea, tratamentul preferenţial nu se aplică în cazul licitaţiilor închise.

          Potrivit unor date publicate în Raportul Băncii Mondiale pentru 1994, se indică faptul că numărul contractelor încheiate la licitaţiile închise de către ţările în curs de dezvoltare, depăşeşte de aproape 2 ori pe cel realizat la licitaţiile deschise.

 

          b. În funcţie de periodicitatea organizării, licitaţiile pot fi: periodice, care se organizează cu regularitate la anumite date, şi ocazionale, care au loc atunci când este necesar (în această ultimă categorie intră şi licitaţiile organizate pentru achiziţionarea de maşini, utilaje, instalaţii şi lucrări, de care ne vom ocupa în detaliu în cele ce urmează).

 

          c. În funcţie de teritoriul (ţara) în care se organizează licitaţiile, se disting:

          - licitaţii organizate în ţara vânzătorului;

          - licitaţii organizate în ţara cumpărătorului;

          - licitaţii organizate într-o altă ţară.

 

          d. În funcţie de poziţia juridică a organizatorului licitaţiei, există două forme de licitaţii, şi anume:

-   licitaţii de vânzare sau export, care au ca obiect, de regulă, vânzarea de mărfuri generale, fără mişcare, direct din depozite. Ele prezintă interes mai ales pentru circulaţia internă a mărfurilor.

-   licitaţiile de cumpărare sau de import, cunoscute şi sub denumirea de “tratative de concurenţă” sau “adjudecări”.

          Vom analiza în continuare această categorie de licitaţie, cu pondere în comerţul internaţional.

 

          Licitaţiile de achiziţii/de import

          Aceste licitaţii au un rol însemnat în efectuarea importurilor complexe (instalaţii, echipamente, construcţii de obiective industriale, porturi, drumuri etc.)

 

          Licitaţiile internaţionale competitive (International Competitive Bidding - ICB) au fost introduse, ca metodă preferată de achiziţii de bunuri, de BIRF în 1951 şi au fost, la început, aplicate doar ţărilor membre FMI - BIRD. În 1956, au fost extinse şi pentru China, Taiwan şi Elveţia. Acestea reprezintă în fapt eforturi de reconciliere a preocupărilor de dezvoltare a industriei locale şi de contribuţie a producătorilor autohtoni la realizarea unor proiecte de anvergură, cu finanţare internaţională, păstrând totodată spiritul de onestitate în cooperarea internaţională.

          Responsabilitatea implementării proiectelor care presupun achiziţii de bunuri rămâne, indiferent de sursa de finanţare, în seama beneficiarului şi, deci, şi procurarea echipamentelor necesare realizării proiectului. Uneori, beneficiarul are nevoie de asistenţa unor consultanţi sau a unei firme de consultanţă pentru planificarea, pregătirea documentelor de licitaţie, anunţarea în presă a acestor licitaţii, evaluarea ofertelor, desemnarea firmei câştigătoare şi negocierea contractului.

          Procedurile pe care le presupun licitaţiile internaţionale competitive sunt comune şi pentru alte metode de licitaţii şi necesită anunţarea în jurnale specializate, de circulaţie internaţională (General Procurement Notice, Business Opportunities etc.) a intenţiei de a achiziţiona anumite bunuri, indicându-se sursa de finanţare, tipul de bunuri, persoana de contact (de regulă Şeful de proiect sau Şeful echipei de implementare a proiectului), de la care se pot obţine informaţii suplimentare, acest tip de anunţ reprezentând în fapt o invitaţie adresată firmelor producătoare de a-şi manifesta interesul de a participa la licitaţie. Atunci când documentele de licitaţie au fost pregătite, un anunţ privind licitaţia trebuie să apară şi în ziarele locale.

          Procedura de licitaţie internaţională competitivă necesită documente de licitaţie, specificaţii tehnice şi alte informaţii care să determine un răspuns sub forma unei oferte din partea producătorilor.

          Pentru o transparenţă totală în procesul de licitaţie, se recomandă ca ofertele să fie deschise în public (în prezenţa reprezentanţilor firmelor intrate în licitaţie). De aceea, documentele de licitaţie trebuie să stipuleze foarte clar criteriile şi procedurile care vor fi utilizate în evaluarea ofertelor. Va fi desemnată câştigătoare firma care are oferta cea mai avantajoasă, ceea ce nu presupune, însă, cu necesitate, faptul că firma cu cotaţia de preţ cea mai joasă va fi şi cea desemnată drept câştigătoare (i se va atribui contractul). Aceasta se întâmplă în contextul în care, în documentele de licitaţie, sunt menţionate stimulente în cazul livrărilor în termen mai scurt a echipamentelor sau în cazul livrării unor echipamente cu productivitate mărită, care să depăşească nivelul precizat în specificaţia tehnică, costuri de întreţinere şi de operare, timpul de funcţionare mai mare (durata de funcţionare) mai mare decât cea precizată în specificaţia tehnică. Unele oferte pot să nu fie în întregime în concordanţă cu cerinţele din specificaţia tehnică, astfel încât sunt necesare explicaţii şi ajustări. Beneficiarul este obligat să întocmească un raport de evaluare a ofertelor primite, a recomandării firmei căreia s[-i fie acordat contractul şi care să includă şi motivele pentru care nu a fost desemnată drept câştigătoare firma cu cotaţia cea mai joasă de preţ la rest de condiţii egale.

          Etapa de evaluare a ofertelor este cea mai sensibilă dintre toate fazele unei licitaţii şi poate da naştere la diferenţe în apreciere şi plângeri din partea unor firme producătoare. Din circa 10 licitaţii competitive internaţionale, una va stârni dispute şi vor fi necesare explicaţii suplimentare ce vor trebui furnizate de comisia de evaluare.

          Cu toate acestea, licitaţia internaţională competitivă este recomandată din următoarele motive:

·     ajută beneficiarul să obţină cele mai bune echipamente la cel mai scăzut preţ;

·     asigură accesul nediscriminatoriu al tuturor producătorilor de echipamente, toţi având şanse egale;

·     asigură evaluarea ofertelor într-un mod deschis, obiectiv şi transparent, în baza unor criterii cunoscute de către toţi participanţii în licitaţie;

·     reduce considerabil posibilitatea de corupţie;

·     facilitează accesul producătorilor din ţările în curs de dezvoltare şi dă posibilitatea producătorilor locali să participe în licitaţie, acordându-li-se chiar o marjă de preferinţă de cca. 15%.

          Cu toate acestea, licitaţiile internaţionale competitive au constituit subiect de critică. Astfel, s-a afirmat că:

·     ICB necesită mult timp. ICB necesită timp pentru anunţarea pe plan internaţional a ofertei, dându-li-se, în acelaşi timp, producătorilor străini o marjă de timp acceptabilă pentru a intra în posesia documentelor de licitaţie şi pentru a pregăti ulterior ofertele. Acest timp necesar pentru publicitate şi pentru pregătirea ofertelor este necesar pentru obţinerea unui preţ cât mai avantajos pentru bunurile care răspund în cea mai mare măsură necesităţilor beneficiarului. ICB poate necesita 2-3 luni sau mai mult pentru licitaţia locală competitivă, dar acest timp care se scurge în plus nu trebuie să determine întârzieri în implementarea proiectului, dacă există o planificare adecvată.

·     ICB necesită o documentaţie foarte complexă. Cele mai multe dispute între producători şi beneficiari apar ca urmare a ambiguităţilor din documentele de licitaţie. De aceea, documentele de licitaţie, indiferent de procedura utilizată, trebuie să stipuleze foarte clar specificaţia bunurilor/echipamentelor necesare, precum şi a obligaţiilor contractuale. Utilizarea licitaţiei locale nu trebuie să permită o descriere cu mai puţină acurateţe a cerinţelor tehnice şi a obligaţiilor contractuale. ICB trebuie să se desfăşoare într-o limbă de circulaţie internaţională - de obicei în engleză - care este şi foarte utilizată în tranzacţiile comerciale, astfel încât să poată atrage oferte internaţionale de calitate, acestea implicând, evident, pentru beneficiar, nişte costuri suplimentare de traducere şi incoveniente administrative.

·     ICB permite participarea unui număr prea mare de producători, având drept urmare o redundanţă şi o varietate excesivă de piese de schimb şi proceduri sofisticate de întreţinere. Indiferent dacă achiziţia de echipament se face prin licitaţie internaţională competitivă (ICB) sau prin licitaţie locală competitivă, se poate lua drept criteriu, în evaluarea ofertelor, ca un avantaj, standardizarea echipamentelor propuse în cadrul ofertelor. Dacă criteriile şi procedurile de evaluare sunt corect anunţate în documentele de licitaţie, multe dintre costurile pe care le-ar determina achiziţionarea unor piese de schimb suplimentare pot fi cuantificate şi comparate cu beneficiile pe care le presupune standardizarea produselor. Lăsând forţele pieţei să acţioneze, este de multe ori cel mai eficient mod de a rezolva problema, incluzând calitatea service-ului şi disponibilităţile de piese de schimb, mai curând decât a încerca în mod deliberat de a limita numărul fabricanţilor invitaţi să depună oferte.

·     ICB forţează acceptarea celei mai ieftine oferte. Fie că este vorba de licitaţii internaţionale competitive sau de licitaţii locale competitive, documentele trebuie să descrie adecvat criteriile pe baza cărora vor fi evaluate bunurile/echipamentele şi, dacă acestea vor fi aplicate corespunzător, va determina respingerea acelei oferte care, deşi este cea mai ieftină, nu îndeplineşte specificaţiile tehnice cerute.

          O schemă a modului de procurare a bunurilor prin ICB ar fi dată în anexa 1.

 

          Alte modalităţi de procurare

          Cele mai obişnuite forme de procurare de bunuri, altele decât ICN, sunt:

 

          1. Licitaţia internaţională limitată (Limited International Bidding, LIB) - este, în fapt, o licitaţie internaţională competitivă, în care sunt însă invitate anumite firme, fără ca licitaţia să fie anunţată în ziare. Aceasta poate constitui o metodă de achiziţii adecvată în condiţiile în care (1) valorile contractelor sunt mici; (2) există un număr limitat de furnizori; sau (3) există situaţii speciale care presupun o evitare a ICB din motive de timp. Folosind metoda licitaţiei internaţionale limitate, beneficiarul trebuie să întocmească o listă a potenţialilor furnizori suficient de mare, iar în cazul în care există un număr limitat de furnizori, aceştia ar trebui să fie inclucşi în totalitate pe listă. Preferinţa pentru producătorii locali, în acest caz, nu mai este valabilă în evaluarea ofertelor. Restul procedurilor utilizate în ICB rămân valabile în cadrul LIB.

 

          2. Licitaţiile Naţionale Competitive (NCB - National Competitive Bidding). Această procedură este utilizată în mod normal pentru achiziţii publice (guvernamentale) şi poate reprezenta modul cel mai eficient şi economic de a achiziţiona bunuri sau lucrări, care prin natura sau scopul bunurilor sau lucrărilor nu atrag competitori străini. Această metodă poate fi utilizată ca metodă de procurare acolo unde producătorii străini nu par să fie interesaţi să participe în licitaţie, din următoarele motive: (1) valoarea contractului este mică; (2) în cazul angajării de lucrări, acestea se extind în timp şi ca arie geografică; (3) bunurile sunt disponibile în ţară la preţuri mai mici decât cele de pe piaţa internaţională.

          Nu se solicită publicarea anunţului privind licitaţia în ziare internaţionale, ci numai în publicaţii locale. Documentele de licitaţie pot fi redactate în limba locală [română], iar cotaţiile vor fi cerute, în general, în monedă locală. Va trebui acordat un timp adecvat pentru pregătirea ofertelor. Metoda şi criteriile de evaluare trebuie făcute cunoscute tuturor producătorilor care participă în licitaţie şi nu aplicate în mod arbitrar. Dacă există, însă, firme străine care doresc să participe în licitaţie, ele vor trebui admise.

 

          3. Cumpărare (Internaţională şi Naţională) - Shopping. Este o metodă de achiziţionare bazată pe compararea cotaţiilor de preţ obţinute de la mai mulţi furnizori, de obicei, cel puţin trei ofertanţi, astfel încât să se asigure că se vor obţine preţuri competitive şi este o metodă uzitată pentru achiziţionarea de produse gata fabricate aflate “pe raft” şi care, în general, au valoare mică. Cererile de cotaţii trebuie să indice descrierea şi cantitatea bunurilor, la ???? şi timpul şi locul predării mărfii. Cotaţiile pot fi transmise prin telex sau fax. Evaluarea cotaţiilor poate să se facă public sau într-un comitet de evaluare. Cumpărarea internaţională presupune compararea cotaţiilor a cel puţin 3 firme deci cel puţin 2 ţări. Cumpărarea naţională poate să fie făcută în condiţiile în care bunurile sunt disponibile pe plan local la preţuri competitive şi există mai mulţi furnizori (este exclusă varianta furnizorului unic).

 

          4. Contractarea directă. Contractarea directă, fără competiţie, dintr-o singură sursă, poate constitui o metodă adecvată de achiziţie în următoarele circumstanţe:

a)       Extinderea unui contract deja încheiat cu un furnizor, în condiţiile în care nu se pot obţine avantaje financiare suplimentare prin organizarea unei noi licitaţii. De obicei, posibilitatea de extindere (cu cantităţi suplimentare) a unui contract deja existent, ar trebui făcută încă de la încheierea contractului iniţial.

b)      Standardizarea echipamentului şi a pieselor de schimb, care pot fi compatibile cu echipamentul deja existent, poate justifica cumpărarea unei cantităţi suplimentare de la furnizorul iniţial. Pentru aceasta, însă, trebuie ca beneficiarul să fie satisfăcut de echipamentul achiziţionat iniţial;

c)       Echipamentul necesar nu poate fi obţinut decât dintr-o singură sursă;

d)      În cadrul unui proiect de anvergură, consultantul/proiectantul general declară că nu se pot asigura parametrii de performanţă solicitaţi decât în condiţiile achiziţionării echipamentului de la un anumit furnizor.

 

          Instrucţiunile care trebuie transmise firmelor producătoare ce doresc să participe în licitaţie.

          În general, Dosarul de licitaţie conţine următoarele documente:

 

1.       Instrucţiuni privind licitaţia.

2.       Condiţiile generale ale contractului ce urmează să fie încheiat.

3.       Condiţii speciale prevăzute în contract.

4.       Specificaţia tehnică.

5.       Modelul de formulare a cotaţiei de preţ.

6.       Model de garanţie bancară pe care firma invitată în licitaţie va trebui să o depună ca o confirmare a faptului că odată licitaţia adjudecată în favoarea firmei respective, aceasta îşi va îndeplini îndatoririle specificate în contract şi în ofertă.

7.       Model de declaraţie a firmei producătoare că este în măsură să garanteze realizarea performanţelor solicitate în specificaţia tehnică.

8.       Garanţie bancară pentru plata în avans pe care beneficiarul o va face către furnizor.

9.       Model de scrisoare semnată de juristul firmei producătoare că firma pe care o reprezintă este autorizată să semneze contracte.

10.   Forma de contract propusă.

 

          La toate documentele menţionate mai sus se adaugă o scrisoare formală de invitaţie pentru participare în licitaţie.

          Firma producătore urmeză să examineze tote instrucţiunile, formele de documentare solicitate, termenii şi specificaţiile tehnice.

          Dacă oferta pe care o prezintă nu răspunde la cerinţele pe care beneficiarul le stipulează prin dosarul de licitaţie, atunci oferta sa poate fi rejectată (neluată în consideraţie).

          Dacă unul dintre furnizorii de echipamente doreşte clarificări suplimentare, atunci se poate adresa în scris, în termenul acordat pentru pregătirea ofertei (care variază între 30 şi 45 de zile) Şefului de proiect din partea beneficiarului. Acesta are obligaţia de da răspunsurile, clarificările în scris dar le va transmite nu numai furnizorului care a cerut clarificări suplimentare, ci tuturor producătorilor care şi-au manifestat interesul de a participa la licitaţie.

 

 

          Amendamente la documentele de licitaţie

          În orice moment, până la un termen anterior datei limită de înaintare a ofertelor, beneficiarul din iniţiativa proprie, sau ca urmare a unor clarificări solicitate de unul sau mai mulţi furnizori, are posibilitatea să amendeze documentele de licitaţie.

          În acest caz, toţi ofertanţii potenţiali, care au primit documentele de negociere, vor fi notificaţi cu privire cu privire la amendamentele făcute, în scris, prin fax şi îşi vor formula ofertele în consecinţă.

          Pentru a da posibilitatea ofertanţilor de a pregăti, într-un timp rezonabil, oferta în cocncordanţă cu amendamentele primite, beneficiarul va putea prelungi data limită de depunere a ofertelor, oricât de mult.

 

          Pregătirea ofertelor

          Atât oferta, cât şi întreaga corespondenţă dintre beneficiar şi furnizor, se va purta în limba specificată în scrisoarea de invitaţie.

          Documentele tipărite de furnizori, în altă limbă decât cea convenită, pot fi ataşate ofertei, cu condiţia să fie anexată şi o traducere făcută cu acurateţe, a pasajelor relevante.

 

          Documentele pe care trebuie să le conţină oferta

          Oferta pregătită de către furnizor trebuie să conţină următoarele componente:

a.   O schemă de preţ completată în conformitate cu modelul anexat la dosarul de licitaţie.

b.   Documentaţia necesară din care să rezulte că furnizorul este eligibil să participe în licitaţie şi are calificarea necesară pentru a realiza contractul, dacă oferta sa este acceptată.

c.   O evidenţă scrisă din care să rezulte că bunurile şi activităţile de service pe care le poate furniza producătorul sunt în concordanţă cu documentele de licitaţie.

d.   Garanţia bancară prin care firma invitată în licitaţie va trebui să o depună ca o confirmare a faptului că odată licitaţia adjudecată în favoarea firmei respective, aceasta îşi va îndeplini obligaţiile asumate.

          Având în vedere că Ministerul Cercetării şi Tehnologiei este unul dintre beneficiarii programului PHARE, este important de evidenţiat modul în care se adjudecă contractele de furnituri.

         

          Contractele de furnituri

          Contractele pentru furnizarea de bunuri şi echipamente sunt adjudecate în urma organizării licitaţiei deschise, principiul de bază fiind cel al selectării ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere al preţului, când condiţiile tehnice şi comerciale sunt satisfăcute. Ţara de origine este considerată cea în care are loc procesul de prelucrare finală.

          În acest sens, bunurile trebuie să fie originare din ţarile membre ale UE sau din ţarile beneficiare ale asistenţei PHARE.

          Contractele de furnituri au procedare de adjudecare diferită, în principal în funcţie de valoarea acestora.

 

          Acord direct

          În cazul achiziţiilor cu valori de până la 1000 ECU, contractul ia forma unei comenzi adresate unui Furnizor local, care oferă bunuri de calitate corespunzătoare la un preţ acceptabil.

         

          Achiziţii informale

          Pentru contractele cuprinse între 1000 şi 50.000 ECU, poate fii utilizată procedura achiziţiilor informale. În cadrul acesteia, autoritatea contractantă solicită cotaţii de preţ de la cel puţin trei firme .

          Este adjudecată oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere al preţului şi care este conformă cu cerinţele tehnice şi comerciale stipulate în cererea de ofertă.

          În această situaţie, insă, implicaţia Delegaţiei Uniunii Europene la Bucureşti se reduce la aprobarea specificaţiilor tehnice şi comerciale şi la primirea spre informare din partea autorităţii contractante (a beneficiarului) a unei copii a raportului de evaluare şi a contractului.

          În cazul în care cerea de ofertă nu se bazează pe contractul standard şi pe Condiţiile Generale PHARE, pentru contractele de furnituri, documentele de contractare trebuie aprobate de Comisie.

          Indiferent de valoarea contractului, cele două proceduri menţionate mai sus pot fi utilizate, cu aprobarea Comisiei Uniunii Europene, în situaţii considerate excepţionale, cum ar fi:

 

·     Urgenţa unei achiziţii.

·     Existenţa unei caracterisici speciale a produsului.

·     Insuccesul licitaţiei deschise.

·     Existenţa unui singur ofertant.

 

          Licitaţia deschisă

          Adjudecarea contractelor peste 50.000 ECU se face urmând, în mod obligatoriu procedura licitaţiei deschise. Această metodă, în cadrul finanţării PHARE, poate fi utilizată şi pentru contractele de valori mai mici. Folosirea dosarului de licitaţie standard este obligatorie.

          Pentru contractele cuprinse între 50.000 şi 500.000 ECU, procedura include următoarele momente:

-   transmiterea dosarului de licitaţie atât la Comisie la Bruxelles, cât şi la Delegaţia Uniunii Europene de la Bucureşti. Atât Bruxelles-ul, cât şi autoritatea contractantă, va informa în publicaţiile locale şi internaţionale invitaţia la licitaţie (mai ales în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;

-   termenul limită de prezentare a ofertelor este de regulă 6 săptămâni de la data anunţului în presa locală;

-   autoritatea contractantă numeşte un Comitet de Evaluare. Comisia UE poate fi reprezentată printr-un observator sau evaluator;

-   o copie a Raportului de Evaluare este transmisă Delegaţiei spre aprobare; de asemenea, o copie a contractului semnat de autoritatea contractantă.

          În cazul contractelor cu valori mai mari de 500.000 ECU, dosarul de licitaţie este transmis la sediul central de la Bruxelles, care trebuie să aprobe şi să comunice data apariţiei anunţului în Jurnalul Oficial.

          Dacă se trec în revistă provedurile uzitate în cadrul programului PHARE şi celelalte practici internaţionale, se constată că, exceptând diferenţe minore, modul lor de desfăşurare (pentru bunuri comparabile ca valoare), acestea sunt aproape identice.

          Nu este decât un argument în plus pentru a determina ca partea română, indiferent de natura sursei de finanţare, să utilizeze aceste practici internaţionale, care şi-au demonstrat în timp eficienţa, obţinându-se “calitatea cea mai bună de produse pentru preţul cel mai avantajos”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Anexa 1

 

 

CICLUL  DE  OPERAŢII  PE  CARE  ÎL  PRESUPUNE  ACHIZIŢIONAREA  DE  BUNURI/ECHIPAMENTE 

PRIN  METODA  ICB

 

 

             Înapoi module tematice                 Înapoi