Modulul tematic 72
Politici
pentru finanțarea transferului
de tehnologie
ing.
Ion ȘARLEA
Statele
din Europa Centrală și de Est se găsesc într-o nouă fază de orientare din punct
de vedere economic, structural și tehnologic.
Transformarea
și restructurarea sistemului de cercetare științifică, mai ales cea aplicativă,
contribuie la stabilizarea dezvoltării economice și sociale în aceste țări,
știință și tehnologia având un rol deosebit prin crearea, promovarea și
diseminarea valorilor culturale, tehnice, științifice și intelectuale ce stau
la baza proceselor de restructurare și înnoire a societății.
În acest
context, o condiție de bază a transformărilor social-economice o constituie
capacitatea țării de a absorbi noul, în cadrul unui sistem dinamic bazat pe
producerea, acumularea și transferul de cunoștințe, precum și valorificarea
rezultatelor cercetării științifice, utilizarea intensivă a potențialului
intelectual existent și o politică de inovare care să reprezinte interacțiunea
strategiilor și proceselor științifice, tehnologice și de piață.
Datorită
faptului că drumul spre profit trece, în primul rând, prin etapa de
cercetare-dezvoltare, care solicită un grad ridicat de creativitate, disciplină
tehnologică, eforturi și costuri ridicate, corelate cu un anumit factor de risc
și derulate pe o perioadă relativ lungă de timp, pe fundalul cadrului
legislativ incomplet și nestimulativ, cadrele cu o pregătire managerială în
domeniul antreprenorial fiind insuficiente, este necesar un sprijin guvernamental
pentru crearea condițiilor stimulative în sectorul productiv-inovativ, pentru
materializarea ideilor cu finalitate pe piață.
Pentru
realizarea acestui obiectiv, Ministerul Cercetării și Tehnologiei, împreună cu
Ministerul Finanțelor, a prevăzut, în Legea Bugetului pe anul 1995, fonduri
pentru cofinanțarea acțiunii de transfer tehnologic a rezultatelor cercetării
științifice, care reprezintă până la 20% din cheltuielile totale ocazionate de
aplicarea acestora, restul de 80% urmănd a fi asigurate de agentul economic
care aplică aceste rezultate.
Transferul
tehnologic reprezintă o activitate nouă pentru România, implicând alocări de
fonduri din mai multe surse și necesită elaborarea unor strategii, atât din
partea Guvernului, cât și din partea agenților economici care aplică
rezultatele cercetării științifice.
În acest
context, se crează condiții pentru ca managerii agenților economici, indiferent
de forma de proprietate, să se apropie mai mult de cercetarea științifică,
fiind conștienți că depășirea etapei actuale de criză și revigorarea lor sunt
în strânsă dependență de rezultatele cercetării, de procesul de inovare, acesta
fiind motorul reformei.
Indiferent
de poziția Guvernului, a Ministerului Cercetării și Tehnologiei și de viteza de
derulare a reformei în domeniul cercetării științifice, agenții economici
trebuie să fie angrenați în propria politică de revigorare, să abordeze
strategii pe termen scurt și mediu în care să se îmbine cercetarea științifică
și cerințele pieței, chiar dacă această
activitate implică investiții relativ mari.
În
general, piedicile care intervin sunt de natură economică (lipsa de resurse
financiare), organizatorice (lipsa de manageri, de structuri noi și dinamice
care să fie în contact cu unitățile de cercetare științifică), politice
(insuficiența cadrului legislativ) și cultural, în domeniul managementului și
activității antreprenoriale.
Datorită
faptului că, începând cu anul 1995, a fost făcut primul pas în domeniul
legislativ, prin aprobarea Hotărârii de Guvern nr.297, privind alocarea unor
fonduri de la Bugetul de Stat (20% din cheltuielile aferente aplicării
rezultatelor cercetării ștințifice), agenților economici, este de scontat că
managerii acestora vor fi mai receptivi la oferta cercetării românești,
deoarece beneficiază în acest moment de tehnologii gratuite și de un ajutor
financiar nerambursabil.
De
menționat că acest ajutor nerambursabil se acordă beneficiarilor care sunt
persoane juridice române și cu capital integral românesc, pe baza unui studiu
tehnico-economic din care să rezulte posibilitățile și avantajele
economico-financiare ale asimilării în producție a rezultatelor cercetării.
Acest prim experiment a scos la iveală
faptul că o mare parte a agenților economici nu cunoaște aspectele legate de
transferul tehnologic, nu știu cum să ceară fonduri și preferă să nu
investească în această direcție, energia fiind canalizată pentru
supraviețuire și mai puțin pentru viitor.
Din aceste
motive, este necesară o pregătire a managerilor pentru economia de piață, pentru
abordarea unor strategii de dezvoltare, de inovare, pentru un management al
calității.
În primul
rând, un manager are acces să folosească toate structurile din domeniul
cercetării științifice sau al serviciilor de legătură existente, pentru o bună
informare, pentru a putea identifica noile tehnologii și avantajele pe care le
pot aduce, să apeleze la institutele de cercetare pentru rezolvarea unor
cerințe, prin încheierea unor contracte directe de cercetare.
În acest
caz, et trebuie să aibă argumentele pentru a fi convins că investiția este
necesară și că după aplicarea rezultatelor se va putea impune pe piață cu
produse competitive.
În cazul
în care acest aspect este lămurit, principala problemă care se pune este cea de
găsire a fondurilor necesare, indiferent dacă beneficiază sau nu de
cofinanțarea acordată de Guvern și de mărimea acesteia (pentru anul viitor, se
va încerca mărirea procentului la aprox.40%).
Pentru
aceasta, primul pas este de elaborare a unui plan de afaceri, de a discuta cu
experții proprii sau în urma acordării de consultanță din partea firmelor
specializate, pentru a dimensiona întregul proiect și de a asigura o strategie
de marketing, de analiză a pieței căreia se adresează, ținând cont de toate
aspectele, inclusiv de concurență și de potențialul acesteia, de diverși
factori, inclusiv sociali. Reacțiile clientului pot fi hotărâtoare, atât pentru
acceptarea produsului, cât și pentru respingerea lui, strategiile de vânzare
evoluând de la vânzarea indiferent cui, și indiferent de consecințe, la
vânzarea orientată către un client și apoi orientată către marele public;
pentru aceasta, este nevoie, de la caz la caz, de compartimente de public
relations, de canale de comunicații și de a forma și păstra o imagine pozitivă
a firmei (fig.1 și 2), ținând cont și de impactul social al unor tehnologii,
mai ales în relația cu mediul înconjurător (energia nucleară, industria chimică
etc).
În afară
de dimensionarea pieței, este nevoie de asigurarea unei bune aprovizionări, de
găsit (de la caz la caz) verigile și colaboratorii optimi (inclusiv în cadrul
industriei orizontale), pentru a nu avea puncte slabe care să se repercuteze
asupra întregului proiect.
Alt aspect
important care trebuie abordat este calificarea personalului și gradului de
integrabilitate a noii tehnologii, deoarece factorul uman este foarte important
și pregătirea profesională poate influența în bine sau rău calitatea
produselor, respectiv reușita sau eșecul. La acest capitol, un manager trebuie
să caute să aibă permanent personal calificat, eventual să acorde facilități
pentru diverse strategii în cadrul companiei pentru studenții din ultimii ani,
din rândul cărora să selecteze viitorii specialiști.
În cadrul
analizei, trebuie ținut cont de situația actuală din cadrul companiei, iar în
cazul în care există semne negative, trebuie găsite cauzele reale și remediate
rapid, pentru a nu influența procesul inovativ.
Toate
aceste aspecte stau la baza planului de afaceri, care trebuie conceput clar,
fără să fie foarte dezvoltată partea tehnică, dar în care este necesar să fie
punctate aspectele legate de managementul financiar, costurile necesare pentru
achiziționarea și amplasarea utilajelor necesare, pentru materia primă,
manopera și rezultatele estimate în urma strategiei de marketing abordate;
pentru un finanțator trebuie prezentată afacerea, intrările și ieșirile
financiare, profitul și posibilitatea de rambursare.
Pentru
reușită, trebuie ca managerul să se concentreze pe un număr limitat de noi
tehnologii pe care să le abordeze in cadrul programului de dezvoltare și să nu
se compare de la inceput cu firmele similare care domină piața, căutând un
segment de piață accesibil pentru moment și aplicând diverse strategii care să
ducă chiar și la o alianță de conjunctură cu o firmă concurentă.
Pentru un
manager este foarte importantă alegerea momentului optim de solicitare a
banilor din partea instituțiilor finanțatoare (bănci, FPS, FPP, alte firme) și
de a încerca în permanență de a avea alternative, de a nu se baza pe o singură
sursă de finanțare. Dat fiind faptul că, totuși, activitatea de inovare, care
cuprinde și transferul tehnologic, are un anumit grad de risc, statul încearcă
să participe la asumarea acestuia într-o proporție deocamdată mică, dar cu
posibilități de creștere, putându-se ajunge, eventual, și la o finanțare a
proiectelor de până la 50%, caz în care se poate pune însă problema rambursării
acestor fonduri în caz de reușită, dar cu o dobândă net inferioară celei
practicate de bănci.
Pentru
atragerea fondurilor necesare, se recurge și la o soluție interesantă de
plasare temporară de capital din partea unor firme reunite în cadrul unui
Venture Capital Organization, care se anunță prin diversele structuri de
intermediere existente. Acest procedeu este practicat, mai ales, pentru
întreprinderile mici și mijlocii, care au un plan de afaceri bine realizat și
convingător, dar nu dispun de suficient capital de pornire, firmele
specializate în plasamente financiare participând la capitalizarea temporară a
micii firme solicitante, urmând ca, după un timp, stabilit prin contract (5-6
ani), să-și retragă întregul capital, participând însă, după caz, la profitul
obținut de respectiva firmă.
Indiferent
de modul în care au fost atrase fondurile necesare, trebuie ca managerul și
echipa lui să observe toate intrările și ieșirile sistemului financiar și, în
cazul apariției primelor semne negative, să analizeze foarte bine fenomenul
pentru a determina clar factorul perturbator, condițiile care au dus la
apariția lui și strategia necesară în acest caz, pentru readucerea sistemului
la normal, și, eventual, preîntâmpinarea unor fenomene similare sau chiar
anticiparea altora, în funcție de multitudinea factorilor implicați, direct sau
indirect. De multe ori, este nevoie de măsuri corective pentru eliminarea
problemelor prognozabile.
Pentru a
duce la bun sfârșit un proiect, trebuie să fie analizată întreaga activitate a
companiei, pentru a disponibiliza cât mai multe fonduri, încercând să fie
reduse cât mai mult toate costurile, chiar dacă măsurile acestea nu sunt prea
populare, astfel încât se să aloce cât mai mult proiectelor viabile, de
inovare.
Printr-un
management bine pus la punct, se poate schimba atitudinea personalului angajat,
comunicând necesitatea reducerilor costurilor activităților zilnice, inclusiv
ale gradului de confort, pentru o perioadă, stabilind clar noi responsabilități
și încercând, eventual, prestarea unor noi servcii (conjuncturale, sezoniere),
în paralel cu o politică clară de influențare a viitoarei piețe, de pregătire a
consumatorului pentru produsul nou, încercând chiar să se creeze o nouă modă
prin produsul nou, aceasta - fără să influențeze în rău imaginea ulterioară a
companiei, pentru menținerea ei pe piață.
Pentru a
putea exista companii solide cu prezențe de marcă atât pe piața internă, cât și
pe cea externă, trebuie ca managementul de firmă să fie în permanentă legătură
cu cel al instituțiilor de cercetare-dezvoltare, orientându-le activitatea
către cerințele pieței ( mai ales în domeniile în care nici concurența nu este
foarte dezvoltată) și sprijinind financiar colectivele de cercetare, fără de
care procesul inovator nu poate exista.
În acest
sens, se scontează că agenții economici vor fi mai receptivi la oferta
cercetării științifice, de modul în care aceștia acționează depinzând în mare
măsură, și dimensionarea bugetului alocat cercetării și chiar a fondului de
cofinanțare a acțiunilor de valorificare și transfer tehnologic.
Trebuie
menționat faptul că, în cadrul acțiunilor de transfer tehnologic, agentul
economic care pune în practică rezultatul unor cercetări științifice trebuie să
mențină legătura cu colectivul de cercetare elaborator al noii tehnologii, care
acordă asistența tehnică și asigură buna asimilare a know-how-ului necesar,
activități care trebuie plătite, ca și dreptul de autor în cazul unor brevete
de invenții, în acest caz încheiindu-se contracte de licență cu titularul
brevetului. Toate aceste acțiuni trebuie să se desfășoare astfel încât ambele
părți să fie mulțumite și să se poate menține o legătură care poate genera noi
teme de cercetare, ducând la rezolvarea unor probleme specifice agenților
economici.
Până la
crearea unor structuri noi, dinamice, care să reprezinte interfața între
cercetarea științifică și economică, prin apariția Agenției Naționale de
Transfer Tehnologic, sarcina găsirii beneficiarilor rezultatelor cercetării
revine cercetătorilor, sau, de la caz la caz, structurilor de marketing create
în cadrul unor institute de cercetare sau universități.
METODE CLASICE PENTRU MARKETING ÎN INDUSTRIE
|
STRATEGIE:
DE LA ORIENTAREA PENTRU VÂNZARE
LA ORIENTAREA CĂTRE CLIENT
Fig. 1
NOI METODE DE MARKETING PENTRU ÎNTREPRINDERI
|
STRATEGIE:
DE LA ORIENTAREA CĂTRE CLIENT
LA ORIENTAREA CĂTRE PUBLIC
Fig. 2
Înapoi module tematice Înapoi Transfer de
Tehnologie