V. Lista suporturi curs pentru Agenți de Transfer de Tehnologie

 

V. Calități și cunoștințe cerute Agentului de Transfer de Tehnologie

 

 

 

 

Studiu privind

crearea sistemului instituțional de valorificare

– difuzare, transfer, aplicare –

a rezultatelor activității de cercetare științifică

 

 

 

 

Pregătirea organizării cursurilor de formare a

„Agenților de Transfer de Tehnologie”

 

                                                Coordonatorul Studiului,

           

                                                Dr.ing. Ulrich Wiener

 

 

                                  Unele precizări

 

Programa analitică a cursului de formare a „Agenților de transfer de tehnologie” (lista modulelor de curs)

 

 

            Prezentul raport asupra fazei 3.1 (contract 411C/1994, faza A.4.1): „Pregătirea organizării cursurilor de formare a Agenților de Transfer de Tehnologie" reprezintă al V‑lea volum al studiului privind "Crearea sistemului instituțional de valorificare ‑ difuzare, transfer, aplicare ‑ a rezultatelor activității de cercetare științifică".

 

 

faza 3.1 Pregătirea organizării cursurilor de formare a "Agenților de Transfer Tehnologic"

 

Ing. GHEORGHE BAȘTIUREA     pct. 12.3 Modulele 5 și 6

 

   Ing. VOICHIȚA CĂLINESCU        pct. 12.2 Testul de abilități intelectuale

 

Ing. ȘTEFAN CRĂCIUNOIU          pct. 12.3  Modul 13

 

Ing. ION CRIȘAN                            pct. 12.3 Modulele 4, 7 și 8

 

   Dr.ing. MARIO DUMA                    pct. 12.3 Modul 9

 

Prof. dr. GHEORGHE IVĂNUȘ      pct. 12.3 Modul 16

 

Ing. PAUL JOIȚA         pct. 12.2 în colaborare; pct. 12.3 Modulele 12 și 17 în colaborare

 

Ing. GAVRIL MUSCA                     pct. 12.3 Modul 17 în colaborare

 

Ing. GELU OSANU                           pct. 12.3 Modulele 10, 11 și 14

 

Dr. ing. ULRICH WIENER  pct. 12.1; pct. 12.2 în colaborare; pct. 12.3 Modulele 2, 3, 12 în colaborare și 16

– coordonatorul studiului –

 

© SCIENTCONSULT, noiembrie 1994

 

 

 

                                                  Cuprins

 

                                                                                                                                  nr. pag.

 

Volumul V

faza 3.1.

 

Cap. 12 Pregătirea organizării cursurilor de formare a

            "Agenților de Transfer de Tehnologie". Repere  pentru un prospect al cursului....... 268

 

12.1. Programa analitică și structura organizatorică a cursului............................................ 273

12.2. Criterii de eligibilitate și de selecție a cursanților.

                        Testul de abilități intelectuale.................................................................... 280


 

 

 

 

12. Pregătirea organizării cursurilor de formare a

„Agenților de transfer de tehnologie”

 

 

            Potrivit temei–program, obiectivele actualei faze au fost următoarele:

   a)Elaborarea programului analitic și organizatoric al cursului;

   b)Recrutarea experților, propuși să îndeplinească funcțiile de formator în cadrul cursului;

   c)Elaborarea suporturilor de curs;

   d)Elaborarea criteriilor de admitere a candidaților la curs; condiții de studii, experiență în cercetare, testare, modele de teste.

 

            În continuare urmează să se realizeze celelalte acțiuni pregătitoare, pe care le implică desfășurarea primei serii a cursului și anume:

   –derularea campaniei promoționale pentru atragerea unor candidați cu cunoștințe și aptitudini corespunzătoare criteriilor de eligibilitate;

   –testarea și evaluarea candidaților;

   –editarea suporturilor de curs și pregătirea logistică a cursului;

   –derularea primei serii–pilot a cursului, pentru un număr de 20...30 de candidați;

   –evaluarea eficienței primei serii a cursului și prezentarea unui raport către MCT, cu propuneri de îmbunătățire pentru seriile următoare.

 

 

Repere[1] pentru un prospect al cursului de formare a „Agenților de Transfer de Tehnologie”

 

Preliminarii

 

            În cursul ultimilor ani, Ministerul Cercetării și Tehnologiei a inițiat un amplu program de restructurare și modernizare a întregului edificiu instituțional al științei românești. O acțiune centrală a acestui program are în vedere construirea unui nou sistem de valorificare a rezultatelor cercetărilor științifice, cu un accent deosebit asupra acelor rezultate care „posedă atributele unor mărfuri comercializabile”, adică cele a căror valorificare se realizează de regulă prin intermediul unor procese de Transfer de Tehnologie (TT).

            Experiența unor țări cu economie dezvoltată ilustrează că Transferul de Tehnologie constituie principalul instrument prin care se induce spiritul inovator în industrie, în general în cadrul unităților „receptoare” ale TT, transferurilor de tehnologie, determinând creșterea exporturilor și crearea de noi locuri de muncă.

 

            La celălalt capăt al procesului, unitatea de cercetare–dezvoltare producătoare a rezultatului comercializabil, transferul de tehnologie, are ca efect atragerea de noi surse de finanțare a propriei dezvoltări, creșterea prestigiului profesional și social și, nu în ultimul rând, crearea unor condiții favorabile pentru introducerea managementului antreprenorial.

 

            Aceleași surse pun în evidență faptul că intensificarea și eficientizarea proceselor de TT este condiționată de satisfacerea următoarelor cerințe:

 

   a –existența unui „stoc” suficient de bogat, variat și corespunzător calitativ de rezultate comercializabile;

 

   b –existența unei cereri corespunzătoare de rezultate, deci a unei piețe „active”, pe care să poată fi valorificate avantajos rezultatele cercetărilor;

 

   c –existența unor profesioniști competenți, capabili să îndeplinească cu succes funcția de „interfață”, între producătorii și beneficiarii de rezultate ale cercetărilor.

 

 

            Ministerul Cercetării și Tehnologiei a conceput și implementat o serie de acțiuni și mecanisme menite să satisfacă cerințele de la punctele a și b. Cerința de la pct. c reclamă o categorie „nou㔠de specialiști, a cărei formare nu a constituit până în prezent obiectul unor preocupări sistematice. Din aceste motive, MCT a decis organizarea unui curs pentru pregătirea unui prim grup de 22–25 de Agenți de Transfer de Tehnologie. În măsura necesarului, ulterior se vor organiza alte ediții ale acestui curs.

 

 

            Cursul va fi desfășurat în trei stagii:

 

    I –cu o durată de 2 săptămâni, adică 60 de ore academice, dedicate însușirii cunoștințelor teoretice de bază, prin intermediul unor prelegeri, seminarii și analize de caz;

 

   II –cu o durată de 3–4 luni, în timpul căruia cursanții reveniți la activitățile lor de bază, urmează să elaboreze lucrările de absolvire, care vor trata fie cazuri reale ale unor procese de TT, fie cazuri fictive dar corespunzătoare unor situații reprezentative;

 

  III –cu o durată de o săptămână, în cadrul căreia cursanților reuniți în cadrul unui workshop vor susține lucrările de absolvire.

 

            Absolvirea cu succes a cursului va fi atestată prin diplome emise de către Ministerul Cercetării și Tehnologiei, conferind titularilor dreptul de a desfășura activitatea de Agent de Transfer de Tehnologie, fie în calitate de salariat al unor firme sau organizații de specialitate, fie în calitate de agent independent.

 

 

De ce sunt necesari Agenții de Transfer de Tehnologie ?

 

            Calitățile pe care le posedă un bun cercetător, șef de colectiv de cercetare sau chiar director de program de cercetare, rareori se asociaz㠄în mod natural” cu aceea de bun comerciant, bun negociator, bun specialist în analiza financiară sau în întocmirea planurilor de afaceri. Ideile în temeiul cărora cercetătorului i se pretindea să fie nu numai un bun specialist în rezolvarea problemelor științifice și/sau tehnologice, dar și un bun economist, un bun merceolog, un bun specialist în valorificarea eficientă a rezultatelor cercetării s–au dovedit profund greșite și, drept urmare, contraproductive. Așa cum în sistemele de producție a bunurilor industriale s–a dovedit absolut necesar ca problemele desfacerii și vânzărilor să fie încredințate unor profesioniști dedicați și specializați în asemenea activități, și în sistemele de valorificare a rezultatelor cercetărilor s–a ajuns la concluzia că aceste activități trebuie realizate de specialiști, capabili s㠄comercializeze” eficient produsele specifice ale cercetării, să genereze profituri, materiale și de altă natură, atât cercetătorilor și organizațiilor în care aceștia au produs rezultatele lor cât și beneficiarilor, care preiau rezultatele cercetării pentru a le valorifica.

 

Ce calități și cunoștințe trebuie să posede un bun Agent de Transfer de Tehnologie?

V. și modulul de curs Profesiograma + deontologia

 

            Succint, s–ar putea răspunde că aceste calități, schimbând ceea ce trebuie schimbat, sunt în mare măsură similare cu cele cerute unui bun comis–voiajor, care reușește să vând㠄chiar și congelatoare eschimoșilor” sau care reușește să îl facă pe potențialul client să își dorească produse și/sau servicii despre care anterior nu știa mai nimic, pentru c㠄nu știa că se poate”.

            Lăsând gluma la o parte, se poate afirma că agentul de TT trebuie să fie un foarte bun cunoscător al „produselor” (mai exact al posibilităților acestor produse) pe care le promovează, un cunoscător la fel de bun al posibilităților, particularităților și intereselor celor cărora le oferă spre aplicare rezultatele unor cercetări.

            Eficiența activității desfășurate de un agent de TT depinde în mod evident de un anumit volum de cunoștințe, dar, în egală măsură, și de anumite calități și aptitudini.

            Agentul de TT trebuie să constituie o prezență agreabilă, dinamică, care să inspire încredere potențialului client în seriozitatea și temeinicia propunerilor pe care le avansează. Foarte important pentru profilul cunoștințelor pe care trebuie să le posede un agent de TT este faptul că, cel puțin pe durata perioadei de tranziție, principalul beneficiar al activității sale vor fi întreprinderi mici și mijlocii (IMM) existente, în curs de constituire sau chiar întreprinderi care vor demara ca urmare a realizării transferului de tehnologie. Întreprinderile și organizațiile mari, de regulă, reușesc să își procure tehnologiile necesare fără asistența unor agenți de TT.

            Structura cunoștințelor pe care trebuie să le posede un agent de TT poate fi lesne dedusă dacă se trec în revistă, pe de o parte, situațiile tipice în care acesta trebuie să acționeze și, pe de altă parte, problemele esențiale care se cer rezolvate pentru perfectarea unui TT.

 

            În linii generale, agentul de TT acționează în următoarele două situații:

            a) el încearc㠄plasarea” unor „rezultate” în cadrul unor IMM–uri existente sau, mai rar, să determine constituirea unor noi IMM–uri pentru valorificarea tehnologiei transferate;

 

            b) el este solicitat de către IMM–uri existente sau de către potențiali întreprinzători care doresc să înființeze IMM–uri să indice un colectiv de cercetare capabil să dezvolte o idee, până la nivelul unei tehnologii transferabile.

 

            În ambele ipostaze, agentul de TT trebuie să posede cunoștințe referitoare la:

   – tehnologiile specifice domeniului în care urmează să se valorifice rezultatul cercetării;

 

   –legislația cu privire la drepturile de proprietate intelectuală și industrială;

   –mecanismele de finanțare a unor procese de TT, analiză financiară și întocmirea planurilor de afaceri specifice unor procese de TT;

   –managementul specific IMM, adoptarea deciziilor în condiții de risc, consultanță în probleme de asimilare a unor noi produse, pregătirea fabricației, asigurarea calității, activități promoționale, desfacere, toate în condițiile specifice ale IMM–urilor;

   –utilizarea resurselor puse la dispoziție de programele naționale și internaționale pentru dezvoltarea și consolidarea IMM–urilor.

 

 

                                                        *

                                                      *  *

 

 

            Evident, aceste cunoștințe nu pot fi dobândite prin intermediul unui curs de 50 de ore. De aceea, admiterea la curs este condiționată de o pregătire universitară adecvată, de o traiectorie profesională care a furnizat cel puțin o parte din aceste cunoștințe.

            Cei 25 de candidați vor fi selectați prin intermediul unor teste de aptitudini intelectuale, pe baza analizării curriculum–ului vitae și a unui interviu susținut cu o comisie de specialiști.

            Cursul în sine își propune să furnizeze și să structureze un volum minim de cunoștințe specifice, privind mecanismele care guvernează procesele de TT, privind metodele și tehnicile reprezentative care se aplică cu bune rezultate în cadrul țărilor dezvoltate pentru promovarea TT.

            De asemenea, cursanții urmează să se familiarizeze cu strategia Ministerului Cercetării și Tehnologiei în domeniul valorificării rezultatelor cercetărilor, respectiv cu structura de principiu a sistemului național românesc de VRC–TT în curs de implementare.

 

 

 

12.1  Programa analitică și structura organizatorică a cursului

 

            La alcătuirea programei analitice a cursurilor de formare a „Agenților de Transfer de Tehnologie” s–au avut în vedere, pe de o parte, sursele de informații analizate și utilizate la elaborarea primelor patru volume ale studiului și, pe de altă parte, o serie de materiale pe care le–am obținut în cursul anului 1994.

            Prima serie a cursului se propune să cuprindă cele trei stagii, menționate în subcapitolul precedent.

 

            Din rândul principalelor materiale avute în vedere la structurarea programei analitice a cursului, menționăm: foarte sugestiva listă a „obligațiilor/atribuțiilor Agenților de Transfer de Tehnologie”, elaborată de Technology Transfer Training Department din Oklahoma, SUA, pentru uzul unor cursuri similare (vezi anexa A de la Modul 12 pct. 12.3), schema logică a relațiilor dintre unitățile de C&D și receptorii de rezultate ale C&D, elaborată în cadrul ICTCM de către Ing. Stefan Crăciunoiu și aplicată în cadrul acțiunilor de comis–voiajorat ale acestui institut (vezi Modul nr. 13, pct. 12.3), în sfârșit, o serie de materiale referitoare la structura și modul de funcționare al ANVAR Franța (vezi suportul de curs Modul nr. 3, pct. 12.3).

 

            Ca o ilustrare, putem arăta că, în programul Oklahoma, atribuțiile Agentului de TT sunt astfel definite:

 

 

I Atribuții legate de rezolvarea problemelor de TT ale utilizatorilor

 

A.        Identificarea și analiza cerințelor de tehnologie/dezvoltare ale „utilizatorilor”;

B.         Identificarea și analiza resurselor de tehnologie/dezvoltare;

C.        Identificarea celor mai adecvate mecanisme pentru a realiza legătura dintre         utilizatori și resursele de tehnologie și/sau dezvoltare;

D.        Acordarea de asistență pentru soluționarea problemelor de tehnologie/dezvoltare           ale utilizatorilor.


II. Atribuții legate de comercializarea (promovarea) programelor de TT

 

A.        Identificarea și participarea la activitățile grupurilor, asociațiilor, programelor locale și regionale de dezvoltare economică;

B.         Comercializarea în maniera cea mai potrivită a proiectelor individuale și a           programelor de TT până la atingerea obiectivelor (performanțelor) stabilite.

C.        Monitorizarea eforturilor de comercializare ale unor programe înrudite sau          conexe.

 

 

III. Atribuții legate de managementul programelor de TT

 

A.        Cunoașterea și implementarea legilor, a reglementărilor, procedurilor și politicilor            instituționale referitoare la domeniul TT;

B.         Efecturarea de evaluări, expertize și acordare de consultații, îndeosebi    managerilor, în problemele proceselor de TT;

C.        Efectuarea supravegherii și îndrumării staff–ului tehnic și administrativ, implicat    în acțiunile și procesele de TT;

D.        Monitorizarea unor programe de perfecționare profesională continuă privind TT.

 

 

 

                                                        *

                                                      * *

 

 

 

 

 

            Aceleași surse au fost utilizate și la elaborarea profesiogramei–standard a „Agentului de Transfer de Tehnologie” (vezi suportul de curs Modul nr. 12). Practic, programa analitică și profesiograma au fost elaborate concomitent, pe baza unor reveniri iterative, în ambele fiind operate modificările „pozitive”, determinate de influențele reciproce, care, logic și structural, au fost relevate între cele două demersuri.

 

            Forma actuală[2] a programei analitice a cursului cuprinde un număr de 17 module, listate în tabelul 1, ocupând un volum total de 50 de ore academice. Fiecărei teme (sau activități) i se dedică 1...4 ore. Împreună cu cele 10 ore dedicate activităților de demaraj și încheiere, aceste 60 de ore reprezintă primul stagiu din cele trei prevăzute în cadrul cursului.

 

            În tabelul 2 este redat programul sugerat pentru desfășurarea cursului, care ține cont atât de particularitățile fiecărei teme, de înlănțuirea lor logică în procesul de transmitere a cunoștințelor și formare a abilităților specifice, cât și de tehnologiiile didactice cele mai adecvate în cazul adulților.


 

                                                                                                                               Tabelul 1

 

 

        Programa analitică a cursului de formare

        a „Agenților de transfer de tehnologie”

 

 

Modul

nr.

Tema

Nr. ore

1

Strategia MCT în problema valorificării rezultatelor cercetărilor și transferului de tehnologie

1

2

Concepte și modele de bază. Forme de VRC–TT specifice economiei de piață. Particularități determinate de procesele de tranziție din România

3

3

Organizarea activităților de VRC–TT în țările cu economie dezvoltată. Organizarea, funcțiile și rezultatele ANVAR–Franța

3

4

Piața produselor cercetării științifice în România: particularități, evaluări, prognoza dezvoltării

2

5

Schema de principiu a sistemului național românesc de VRC–TT

3

6

Informația ca instrument de bază în activitatea de VRC–TT

2

7

Marketingul specific activităților de VRC–TT

2

8

Funcția de VRC–TT în structura UCD

2

9

Problemele de proprietate intelectuală și industrială specifice activităților de VRC–TT

4

10

Surse potențiale de finanțare a activităților de VRC–TT

2

11

Planuri de afaceri specifice activităților de VRC–TT

4

12

Profesiograma standard a agentului de transfer de tehnologie. Deontologia profesiei

2

13

Metode de abordare a relațiilor UCD (donor) UE (receptor) în cadrul proceselor de TT. Experiența ICTCM.

2

14

Forme de salarizare și stimulare a agenților de TT

1

15

Interacțiunea sistemului VRC–TT cu:

a–Centrele teritoariale de inventică;

b–Incubatoarele de afaceri;

c–Centrele de promovare și dezvoltare a IMM;

d–Centrele de excelență în tehnologie

3

16

Transferul internațional de tehnologie (forme, organizații etc.)

2

17

Analize de cazuri:

a–tehnologie continuă;

b–tehnologie discontinuă;

x–finanțare de către MCT;

y–finanțare prin programe de asistență;

z–finanțare de către bănci comerciale

12

18

Asistență și servicii acordate de agentul de TT beneficiarului după efectuarea transferului propriu–zis

Supliment

Total

50

 

 

VRC – Valorificarea rezultatelor cercetărilor

TT – Transfer de tehnologie

UCD – Unitate de cercetare–dezvoltare

IMM – Întreprinderi mici și mijlocii

 

 

Înapoi lista module curs transfer de tehnologie            Înapoi transfer de tehnologie    Înapoi


                                                                                                                                                                            Tabelul 2

                                                                                      Ministerul Cercetării și Tehnologiei

                                                                                 Direcția Transfer Tehnologic, Valorificare

                                                                     Curs de formare a „Agenților de Transfer de Tehnologie”

                                                                                           – program de desfășurare –

                                                                                                                                                                        Săptămâna I

Luni

Marți

Miercuri

Joi

Vineri

830

Primirea cursanților

Schema de principiu a sistemului național românesc de VRC–TT

                           Modul nr. 5

Piața produselor cercetării științifice în România; particularități, evaluări, prognoza dezvoltării

                              Modul nr. 4

Surse potențiale de finanțare a activităților de VRC–TT

                    Modul nr. 10

Problemele de proprietate intelectuală specifice activităților de VRC–TT.

Aspecte juridice referitoare la activitățile de VRC–TT.

Modul nr. 9

930

Prezentarea programului. Testul de evaluare inițială a cursanților.

 

 

 

 

1030

Strategia Ministerului Cercetării și Tehnologiei în problema valorificării rezultatelor cercetărilor și transferului de tehnologie

Modul nr.1

 

Marketingul specific activităților de VRC–TT

                              Modul nr. 7

 

Planuri de afaceri specifice activităților de VRC–TT

                    Modul nr. 11

 

1130

Concepte și modele de bază. Forme de VRC–TT specifice economiei de piață. Particularități determinate de procesele de tranziție din România.

                                         Modul nr. 2

Organizarea activităților de VRC–TT în țările cu economie dezvoltată. Organizarea, funcțiile și rezultatele ANVAR–Franța

                           Modul nr. 3

 

 

 

1230

 

 

Metode de abordare a relațiilor „UCD–receptor” în procesele de TT. Experiența ICTCM.

                            Modul nr. 13

 

Profesiograma standard a agentului de TT.

Deontologia profesiei

                           Modul nr. 12

1330

 

 

 

 

 


                                                                                                                                                                                                                                  Săptămâna II

Luni

Mar_i

Miercuri

Joi

Vineri

830

Transferul internațional de Tehnologie

                                Modul nr. 16

Funcția VRC–TT în structura UCD

                                Modul nr. 8

Informația ca instrument de bază în activitățile de VRC–TT

                                Modul nr. 6

Test de evaluare a progreselor înregistrate de cursanți.

Test de evaluare sociometrică a cursului.

 

Stabilirea temelor și conținutului lucrărilor de absolvire.

Repartizarea îndrumătorilor de

lucrare

930

 

 

 

 

 

1030

Interacțiunea sistemului VRC–TT cu:

a–centrele de inventică;

b–incubatoarele de afaceri;

c–centrele de promovare și

   dezvoltare a IMM;

d–centrele de excelență

   în tehnologie

                                Modul nr. 15

Analiză de caz șed. I

1. Prezentarea cazurilor:

a–tehnologie discontinuă;

b–tehnologie continuă;

2. Întocmirea de către

   cursanți a machetelor

   prospectelor de prezentare

 

3. Prezentarea condițiilor de

   finanțare de către MCT.

 

                            Modul nr. 17a

Analiză de caz șed. II:

4. Prezentarea condițiilor de

   finanțare din programe de

   asistență internaționale

5. Prezentarea condițiilor de

   finanțare de către bănci

   comerciale

6. Evaluarea prospectelor

   de prezentare elaborate

   de cursanți

7. Audierea punctelor de

   vedere ale potențialilor

   receptori

                            Modul nr. 17b

Analiză de caz șed. III:

8. Evaluarea planurilor de afaceri întocmite de către cursanți:

9. Negocieri simulate între parteneri, cu accent asupra rolului agentului de TT (psiho–dramă)

10. Evaluarea globală a rezultatelor obținute în cele trei ședințe de analiză

                              Modul nr. 17c

 

1130

 

 

 

 

 

1230

 

 

 

 

 

1330

Forme de salarizare și stimulare a agenților de TT;

                                Modul nr. 14

 

 

 

 


 

12.2 Criterii de eligibilitate și selecție a candidaților la curs. Testul de

abilități intelectuale

 

            Pentru a fi admiși la curs, candidații trebuie să satisfacă următoarele cerințe:

 

1. Cunoștințe

 

            Ca regulă generală, sunt de preferat cunoștințele interdisciplinare, de sinteză și nu o specializare îngustă.

            Principalele categorii de cunoștințe necesare sunt următoarele:

            a) legislația economică și comercială generală;

            b) legislația și normele de finanțare a cercetării și valorificării cercetării științifice;

            c) normele și organizarea instituțiilor de finanțare și creditare a investițiilor și în particular a acțiunilor de valorificare a cercetării științifice;

            d) probleme generale de economia întreprinderii și, în particular, elaborarea și gestionarea unui plan de afaceri;

            e) cunoștințe de specialitate, din domeniile științei și tehnologiei.

 

 

2. Calificări. Experiență anterioară și abilități

 

            a) studii superioare tehnice sau economice ;

            b) traseu profesional care să permită dobândirea unei experiențe în probleme de cercetare - proiectare, producție industrială / microproducție, managementul industrial / managementul cercetării;

            c) o oarecare experiență în activități de investiții, valorificarea cercetării, coordonare de proiecte complexe, activități de planificare / programare / finanțare;

            d) eventual, proiectant cu proiecte aplicate în practică, cu propria asistență tehnică și / sau autor de invenții valorificate în industrie;

            e) experiență profesională ce a facilitat antrenarea capacității de exprimare verbală fluentă și convingătoare și de redactare în scris a unei corespondențe și a unor memorii de prezentare;

            f) activitate profesională anterioară care a stimulat formara unui sistem de "public relations" util activităților de transfer de tehnologie, pe care dorește să le promoveze.

 

 

 

 

3. Aptitudini

 

            a) abilități intelectuale cu performanțe peste nivelul mediu (note peste 7 la testul de abilități intelectuale);

            b) creativitate ridicată.

 

 

4. Tip de personalitate

 

            În linii generale, agentul de TT trebuie să aibă același tip de personalitate cu cel considerat ca adecvat unui întreprinzător:

            a) putere de muncă și perseverență deosebită;

            b) spirit de inițiativă, gândire independentă, tendința de a refuza șabloanele;

            c) optimism, curaj și asumarea riscurilor;

            d) comunicativitate, capacitatea de a lega ușor relații umane;

            e) corectitudine în relațiile cu instituțiile implicate în TT și preocupare pentru respectarea deontologiei profesiei.

 

 

                                                        *

                                                      *  *

 

 

 

            Evaluarea nivelului la care candidații îndeplinesc aceste cerințe se va face de către consilieri în „recruitment / managementul resurselor umane” prin intermediul următoarelor instrumente:

    i –analiza Curriculum–ului vitae întocmit de candidat în conformitate cu instrucțiunile prezentate mai jos;

   ii –„măsurarea” performanței candidatului, în cadrul unui test de abilități intelectuale, cu 176 de probleme, analog testelor GRE/GMAT SUA; conținutul testului, grila de etalonare și corectare sunt, de asemenea, prezentate în cele ce urmează;

  iii –un interviu (discuție individuală), cu o durată de minimum 30 de minute.

 

            Așa cum se arată în descrierea testului de abilități intelectuale, răspunsurile sunt evaluate cu note în scara 1...10 puncte. Se apreciază că, pentru a fi admiși, candidații trebuie să obțină cel puțin nota 7.

 

            În baza analizei datelor și modului de completare a curriculumului, ca și în baza informațiilor obținute prin intermediul interviului, se acordă alte patru note de la 1 la 10, pentru:

            1 – cunoștințe

            2 – calificări, experiență anterioară și abilități;

            3 – aptitudini;

            4 – adecvarea tipului de personalitate.

 

            Se sugerează ca ultimele patru note să fie agregate într–o not㠄rezultant㔠(medie ponderată, cu ponderile 1–0,2; 2–0,35; 3–0,25 și 4–0,2). Clasificarea candidaților se va realiza prin ierarhizări pe baza punctajului realizat prin însumarea notelor obținute la testul de abilitîți intelectuale cu nota „rezultantă”.

            Limita de admitere va trebui să fie 14 puncte, respectiv cel puțin 7 la test și la nota „rezultantă”.

            În principiu, se propune ca în prima serie să nu fie admiși mai mult de 22...25 de cursanți.

 

            Se subliniază că S.C. SCIENTCONSULT S.R.L. posedă specialiști în recruitment  / managementul resurselor umane, ceruți de operațiile de testare și evaluare susmenționate și, totodată, își declară disponibilitatea să desfășoare aceste acțiuni, sub președinția unui specialist din cadrul M.C.T.


 

 

 

 

 

 

                                           Curriculum vitae

 

 

 

 

                                                 Instrucțiuni de completare

 

 

 

 

            1. Curriculum vitae se completează obligatoriu de mână, citeț, cu cerneală, față–verso.

            2. Vă rugăm să respectați instrucțiunile de completare din formularul distribuit fiecărui candidat.

            3. Înainte de a da răspunsul, repetați titlul subliniat, respectând numerotarea.

            4. Respectați numărul de pagini repartizate pentru fiecare subcapitol. Nu depășiți, în total, 6 pagini.

            5. Redactați sintetic răspunsurile. Ne interesează și modul în care sintetizați și redactați răspunsurile.

            6. Locurile de muncă, specializările etc. se trec în ordine cronologică inversă (începând cu cele mai recente).

            7. Numerotați paginile și capsați–le

 

 

 

            Vă mulțumim anticipat.


 

 

                                           A. Date generale

 

 

1. Numele și prenumele:

 

2. Instituția/societatea:

 

3. Funcția (cu indicarea secției/laboratorului):

 

4. Vârsta (în ani):

 

5. Titlul științific:

 

6. Studii (se indică institutul/institutele absolvite și facultatea):

 

7. Limbi străine (completați tabelul, conform exemplului, folosind 3 grade de comparație)

 

Limba străină

Nivelul de cunoaștere

Citit

Vorbit

Scris

engleză

f. bine

Bine

slab

             ........

             .......

             ........

             .......

 

 

 

8. Telefon acasă:

            la serviciu:

 

 

 

   Nu menționați alte informații

             pe această pagină

1


 

                                B. Traseul profesional anterior

 

 

1. Locuri de muncă (completați tabelul de mai jos, conform exemplului; în cazul cumulului de funcții, adăgați la sfârșit funcțiile cumulate):

 

Nr.

crt.

Perioada

(ani)

Instituția

Funcția

               1.

        1980-1985

ICPMF

inginer proiectant tehnolog

 

2. Specializări (completați conform exemplului din tabel; menționați și toate specializările/atestările care dau dreptul de a practica o anumită activitate):

 

Nr.

crt.

Anul

Durata

(zile)

Țara, firma

Scopul specializării

      1.

      1992

        15

Anglia, Lloyd's Register

Certificarea sistemelor de asigurare a calității

 

3. Domenii de competență maximă (enumerați maximum 3 probleme/activități în care considerați că sunteți cel mai competent sau în care puteți realiza o performanță ridicată):

 

4. Principalele realizări (enumerați maximum 5 lucrări/acțiuni/activități realizate în trecut, pe care le considerați „cartea dv. de vizită”):

 

5. Cărți și articole publicate (menționați numărul; exemplificați cu maximum 5 titluri mai importante, menționând editura/revista):

 

6. Invenții și inovații (menționați numărul; exemplificați titlul primelor 5 ca importanță și efecte):

 

7. Alte realizări profesionale (menționați orice alte informații asupra activității Dv. profesionale, astfel încât să furnizați o imagine cât mai completț):

 

              Pentru informațiile din subcapitolul B utilizați cel mult 3 pagini


 

 

                                           C. Alte informații

 

 

1. Timpul liber (explicați pe scurt cum vă petreceți timpul liber: activități, preocupări, hobby–uri etc.)

 

2. Autocaracterizarea spiritului de întreprinzător (autoapreciați dacă aveți calități de întreprinzător/inovator, exemplificând; menționați dacă, după 1989, ați avut inițiative în acest sens):

 

3. Motivația pentru curs (exeplicați de ce ați venit la acest curs și cum vreți să acționați în continuare):

 

4. Așteptări de la curs (menționați teme/subiecte/informații pe care sperați să le obțineți de la acest curs):

 

 

 

 

             Pentru informațiile din subcapitolul C utilizați cel mult 2 pagini.


 

                                  Test de abilități intelectuale

                pentru selecția agenților de transfer de tehnologie

 

Notă:

            a. Testul de abilități intelectuale este inspirat de testul GRE (SUA), larg folosit pe plan internațional pentru selecția studenților, doctoranzilor, candidaților la concursurile de angajare pe posturi de conducere care, în general, necesită studii superioare.

            b. Testul evaluează un conglomerat de abilități intelectuale: operarea cu simbolurile verbale și aritmetice, inductive și deductive, gândire global-intuitivă, atenție concentrată, memorie etc.

            c. Etalonul testului a fost construit prin testarea unui eșantion de peste 1000 de persoane cu studii superioare din România și stabilirea legii de repartiție de care ascultă performanțele individuale înregistrate (Gauss).

 

 

Notă SCIENTCONSULT 2001. Testul a fost preluat de la un expert în domeniu și nu este un elaborat al SCIENTCONSULT, motiv pentru care el nu este reprodus în prezentul CD.

 


 

 

12.3  Suporturi de curs.

 

 

 

            În cele ce urmează, se prezintă 17 suporturi de curs (modul 2...17), respectiv materialele de bază care vor fi utilizate pentru desfășurarea analizelor de caz (Modul 18).

            Prin forța lucrurilor, stilul și chiar forma de redactare a suporturilor de curs este neomogenă. Intervine nu numai personalitatea autorilor, dar și natura extrem de diferită și specifică a subiectelor tratate.

 

 

 

Faza următoare     Lista module curs agemți TT    Înapoi sistem valorificare     Înapoi Cuprins

 

Înapoi



    [1] Față de aceste „repere”, forma definitivă a prospectului, care urmează să fie utilizat ca material promoțional, va trebui să conțină detalierea condițiilor de eligibilitate (conform pct. 12.2), taxele de participare, inclusiv facilități acordate de MCT anumitor categorii de participanți, data și locul desfășurării cursului ș.a.m.d.

    [2] Prima versiune a programei a fost sintetizată de colectivul de elaborare al cercetării. Cu unele sugestii de modificare și completare, însușite de colectivul de cercetare, programa a fost avizată favorabil de comanditarul lucrării la data de 4 august 1994.