Adevărul, 5.2.1997
S-au scris şi s-au
spus multe, în aceste zile, despre problema preţurilor şi
impactul ei. Şi nu putem să nu observăm o anumită convergenţă
a opiniilor în jurul câtorva teze, repetate până la crearea
impresiei de adevăr dat, simplu, evident, unic şi imuabil. Că
totul este un rău, dar un rău necesar şi inevitabil, pe care
populaţia trebuie să îl înţeleagă şi să-l accepte ca atare; o
consecinţă directă a rigorilor economiei de piaţă, a
cerinţelor de aliniere a preţurilor respective la cele
mondiale în condiţiile devalorizării leului în raport cu
dolarul şi ale ponderii mari a importurilor în balanţa
energetică. Că situaţia este agravată de neluarea la timp a
măsurilor respective de către precedentul guvern, în perioada
electorală, precum şi al neefectuării restructurării necesare,
pentru asanarea economiei de mastodonţii energofagi. Că vin
din urmă, imediat, măsuri de protecţie socială. Că aceste
măsuri de protecţie socială vor consta nu atât în indexări,
cât în reducerea impozitului pe salarii şi a impozitului pe
profit şi diferenţierea TVA – reducerea cotei de TVA pentru
anumite categorii de produse: articole pentru copii şi produse
siderurgice... În fine, recent, prin luările de poziţie ale
unor partide politice (la unison: Partidul Naţional Liberal şi
Partidul Socialist!) se pune accentul pe dezideratul
indexărilor automate lunare a salariilor, fără a aştepta
acumularea de tensiuni în economie şi, apoi, necesitatea unor
corective în salturi.*
Dar poate că, fără
pretenţia adevărului absolut, lucrurile mai pot fi văzute şi
spuse şi altfel; poate că se mai pot lua în considerare şi
analiză şi alte aspecte.
În orice economie
(să nu spunem “în orice economie de piaţă”, pentru că
fenomenul se manifesta chiar şi în economia de comandă,
planificată centralizat), creşterea preţurilor, devalorizarea
monedei naţionale – explicită sau implicită, recunoscută sau
nu, recunoscută în întregime sau în parte – constituie
consecinţa firească a unor dezechilibre economice,
autoapărarea naturală a economiei în faţa acestora, corectarea
lor spontană: dezechilibrul balanţei de plăţi externe,
dezechilibrul între cererea solvabilă şi ofertă, dezechilibrul
între consum şi producţie, dezechilibrul între cheltuielile şi
veniturile statului – deficitul bugetar. “Apărarea” aceasta se
face pe seama cuiva, adică anumite categorii sociale şi
economice plătesc, suportă restabilirea echilibrelor
economice inexorabile încălcate. Cei care plătesc, suportă –
în diferite proporţii şi cu diferite părţi de contribuţii –
consecinţele dezechilibrelor, care pe seama lor se corectează,
sunt: populaţia sau anumite segmente ale acesteia (salariaţii,
pensionarii, şomerii etc.), pe de o parte, agenţii economici,
pe de altă parte. Pe seama lor se compensează dezechilibrele.
Şi, cu această enumerare, am încheiat: altcineva n-are cine şi
cum, ce şi cât să suporte. Dacă suportă statul – este furatul
căciulii, pentru că se accentuează dezechilibrul bugetar. Dacă
suportă organismele financiare străine sau internaţionale sau
datoria externă – creşte dezechilibrul balanţei de plăţi, prin
creşterea serviciului datoriei externe (nemaivorbind despre
faptul că organismele financiare amintite ştiu să ne
atenţioneze că nu pe seama lor trebuie să ne compensăm
dezechilibrele...).
Nici acoperirea
dezechilibrelor prin sacrificiul categoriilor enumerate nu
este lipsit de consecinţe: populaţia suportă consecinţele
inflaţiei pe seama nivelului de trai, care constituie
obiectivul său primordial, ceea ce afectează – la nivelul
politicii – atât liniştea socială, cât şi opţiunile electorale
viitoare, aceasta – pe de o parte. Pe de altă parte, reducerea
cererii solvabile interne nu este în beneficiul activităţii
economice în general.
Dacă (şi în măsura
în care) agenţii economici sunt cei care suportă consecinţele,
prin grevarea bugetelor lor de venituri şi cheltuieli, prin
bulversarea profitabilităţii şi a stabilităţii activităţii
lor, precum şi prin restrângerea pieţei lor – din nou, este o
inhibare a activităţii economice în general, singura în măsură
să realizeze corectarea reală, efectivă, durabilă, a
dezechilibrelor existente în economie, evitarea formării
ulterioare a unor noi dezechilibre. Trebuie spus şi reamintit
că a afecta profitabilitatea şi stabilitatea activităţii
agenţilor economici se repercutează în mod negativ şi asupra
acelei surse (surse-miracol şi panaceu, în viziunea multor
cercuri politice şi analişti politici şi economici, sursă
căreia nu îi negăm importanţa, decât în măsura în care este
considerată doar ca o alternativă la propria dezvoltare
economică, la propriile eforturi şi la propriile realizări):
atragerea de investitori străini, de capital străin.
Aşadar, dacă se
majorează preţuri care afectează segmente ale populaţiei, în
timp ce veniturile nete ale acesteia nu cresc, sau nu cresc
imediat şi în aceeaşi măsură, atunci este clar că se trece
costul dezechilibrelor asupra populaţiei, că populaţia este
considerată responsabilă de formarea dezechilibrelor –
consumând prea mult, producând prea puţin. Iar dacă
modificările de preţuri afectează profitabilitatea agenţilor
economici, atunci aceştia sunt cei care suportă costul
dezechilibrelor.
Nenorocirea, în
ambele cazuri, este că absorbţia şi acoperirea dezechilibrelor
se face în masă, ca un tăvălug orb general, sau, eventual, pe
anumite categorii.
În această lumină,
majorarea salariilor (prin indexarea lor, prin reducerea
impozitului pe salarii sau pe altă cale) şi, în corelare,
majorarea pensiilor, asigură o anumită limitare a efectului
dezechilibrelor asupra salariaţilor şi, respectiv,
pensionarilor. DAR:
1) Indexarea nu
face decât să mute anumite costuri ale reechilibrării de pe
seama populaţiei pe seama agenţilor economici plătitori de
salarii, care, dacă nu îşi corectează propriile preţuri, sunt
cei care suportă costurile (alături de bugetul statului,
pentru salariile bugetarilor).
2) Cu cât indexarea
este mai exactă şi mai continuă în timp, cu atât este mai mic
aportul creşterilor de preţuri la corectarea dezechilibrelor,
ceea ce, atenuând rolul regulator al inflaţiei, provoacă o
inflaţie şi mai mare. Populaţia plăteşte costurile sociale ale
inflaţiei tocmai prin rămânerea în urmă (ca nivel şi în timp)
a creşterilor de salarii şi pensii faţă de creşterile de
preţuri. Deci, faptul că, acum, se amână cu câteva luni
creşterile de venituri ale populaţiei nu este (numai) o lipsă
de operativitate a puterii, ci (şi) o manevră
politico-economică, pentru a pune populaţia să plătească o
felie cât mai mare din costurile dezechilibrelor acum, la
început de mandat electoral, din multiple motive, care sunt la
îndemâna şi imaginaţia oricui (posibilitatea mai credibilă a
pasării responsabilităţii politice asupra “moştenirii” puterii
anterioare, rezervă de timp pentru momentul electoral viitor
etc.). Dimpotrivă, cerinţele indexării automate continue,
oricât ar fi de binevenite sub aspectul protecţiei sociale,
bat alături de mecanismele inflaţiei.
Este adevărat, acum
nu se vorbeşte despre indexare, ci despre reducerea
fiscalităţii. Reducerea fiscalităţii este salutară şi
necesară, dar sunt de făcut câteva precizări.
În primul rând,
perspectiva reducerii impozitului pe salarii nu trebuie să fie
fluturată sub steagul protecţiei sociale şi, mai ales, cu
vorbe despre protecţia socială a categoriilor defavorizate.
Ceea ce se aşteaptă acum de la reducerea impozitului pe
salarii este exact invers: atenuarea caracterului ei nivelator
actual, posibilitatea de a plăti venituri reale substanţiale
vârfurilor – celor cu mare răspundere în procesul productiv,
specialiştilor (inclusiv muncitorilor) de înaltă calificare,
oricăror salariaţi care au avut o iniţiativă sau o realizare
deosebită etc., prin eliminarea (sau ridicarea cu mult) a
pragului pentru cota de 60% impozit pe salarii la ceea ce –
acum – depăşeşte 1.223.000 lei lunar, chiar şi a pragului
pentru cota de 40% impozit pentru ceea – acum – depăşeşte
658.400 lei. Dar un salariu brut de 250 - 350.000 lei este
acum impozitat cu 20 - 21,5%. Reducerea acestui nivel de
impozitare chiar şi la jumătate va aduce salariatului cu mult
mai puţin decât procentul actualelor creşteri de preţuri.
De asemenea, nu
este corect să vorbim, ca măsură de protecţie socială la
adresa categoriilor defavorizate, despre introducerea
impozitului pe venitul global, care prin definiţie se
adresează celor cu mai multe surse de venituri. Să nu semănăm
mai multă confuzie decât cea care există oricum!
În ceea ce priveşte
reducerea impozitului de profit şi a TVA, se aşteaptă nu numai
(nu atât) o reducere generală de nivel, ci o diferenţiere, o
accentuare a caracterului lor de stimulent, de instrument de
promovare a unor strategii, de sprijin al ramurilor,
proceselor economice şi activităţilor de interes economic
strategic. În “Contractul cu România”, ca şi într-o serie de
alte luări de poziţie, pe primul loc (privind impozitarea) a
fost pusă scutirea (sau reducerea) de impozit pe profitul
reinvestit. Dar dacă punem ca primă prioritate reducerea cotei
de TVA la produsele siderurgice, cum se vehiculează ideea...
este păcat de revoluţie (indiferent care consideră diferitele
forţe politice că a fost “adevărata” revoluţie)! Se impune, în
acest sens, discernământ, o pregătire foarte atentă şi decizii
cât mai bine fundamentate.
Leacul
devalorizării monedei naţionale nu constă nici în indexări,
nici chiar numai în reducerea fiscalităţii (deşi aceasta va
exercita o anumită influenţă favorabilă), ci în asigurarea
echilibrelor despre care am vorbit. Iar calea către aceste
echilibre trece prin competitivitatea comerţului, industriei,
agriculturii şi serviciilor româneşti. Competitivitatea
însemnând să fim în stare să cumpărăm mai puţin şi mai ieftin,
să vindem mai mult şi mai scump, cu profit mai mare pentru
noi, într-o lume a concurenţei comerciale internaţionale
acerbe. Iar pentru aceasta ne trebuie cultură şi
profesionalism în economie, în management şi în tehnologie; ne
trebuie strategii realiste.
Restul nu sunt
decât paliative, mutări ale pagubei dintr-un buzunar
într-altul, amânări (costisitoare ele însele) pentru cândva,
pierderi de şanse istorice.
|