Adevărul economic,
28.6.1996
Grijile şi
preocupările managerului general arată într-un fel la o mare
întreprindere cu capital încă majoritar de stat, altfel la o
mare întreprindere deja privatizată, altfel la o
întreprindere nou născută ca societate privată independentă
(mare, mică), la o societate mixtă sau la o filială de firmă
străină sau transnaţională etc. La o societate cu un
investitor strategic (sau cu acţionar majoritar), o parte
dintre marile griji sunt ale proprietarului. Dar la o
societate cu capital diseminat la mulţi acţionari, sau în
cazul capitalului de stat, grijile revin integral
managerului, chiar dacă pentru o serie de decizii el trebuie
să ceară (mai mult sau mai puţin formal) aprobarea adunării
generale a acţionarilor sau aprobarea consiliului de
administraţie.
1. Da, managerul
general trebuie să se ocupe, de exemplu, de finanţele firmei,
câtă vreme criteriul principal şi scopul declarat al
activităţii este profitul - dar şi pentru că trebuie plătiţi
oamenii, iar lipsa de capital este principala piedică actuală
în calea dezvoltării economice. Desigur, directorul financiar
este cel care trebuie să ştie câţi bani sunt, de unde sunt; de
asemenea - câţi bani, de unde şi când trebuie să mai intre,
câţi bani lipsesc, de ce lipsesc, ce plăţi şi ce datorii sunt,
pentru cât timp ajung banii care sunt etc. etc. Directorul
financiar poate să ştie care compartimente şi ce activităţi
sunt în sine profitabile şi care sunt în pierdere. Şi multe
altele. Dar numai managerul general poate să aibă ultimul
cuvânt dacă o anumită investiţie sau altă cheltuială
importantă trebuie sau nu să fie făcută, dacă trebuie sau nu
angajat un credit; poate să aprecieze dacă o anumită
activitate, chiar dacă apare ca nerentabilă în lumina
indicatorilor contabili actuali, este sau nu importantă pentru
activitatea de ansamblu şi de perspectivă a societăţii, dacă
ea trebuie să fie dezvoltată sau să fie restrânsă (sau
menţinută, dar rentabilizată). Sau - o activitate acum
profitabilă poate pune în pericol profiturile viitoare. Dacă
sunt de aşteptat, din punct de vedere financiar, perioade
grele sau perioade favorabile, funcţie de ceea ce se aşteaptă
pe piaţă, funcţie de eforturile interne ce trebuie făcute,
funcţie de mulţi alţi factori. Sunt lucruri care rezultă din
ansamblul proceselor în care este implicată societatea, din
strategie, din multe aspecte care le depăşesc pe cele strict
contabil-financiare, care nu se pot citi în evidenţele
contabile.
2. Strategia
însăşi... Desigur, strategia poate şi trebuie să fie comandată
la o firmă de consultanţă, sau încredinţată unui grup de
analişti înţelepţi din cadrul propriei unităţi. Dar
construirea variantelor strategice, pe de o parte, nu poate
face abstracţie de elementele informative şi vizionare de care
dispune managerul general. Cât despre aplicarea, promovarea,
concretizarea, corectarea strategiei, pe de altă parte - sunt
oare toate acestea posibile altfel decât prin tot ceea ce face
managerul general, prin deciziile curente pe care le adoptă, a
căror transpunere în practică o urmăreşte, ale căror rezultate
le evaluează?
3.
Reengineering-ul, proiectarea şi reconceperea proceselor din
cadrul societăţii cu scopul atingerii unor niveluri radical
superioare de performanţă economică; proiectarea şi promovarea
schimbării - şi înfrângerea rezistenţei la schimbare;
restructurarea, dezvoltarea... Toate sunt de domeniul
consultanţei manageriale de specialitate. Dar toate sunt
posibile numai prin voinţa, participarea determinantă şi
perseverenţa, obstinaţia top-managementului, care, la rândul
său, să implice cele mai importante forţe de concepţie şi de
decizie ale întreprinderii. Într-adevăr, reengineering-ul
presupune noi concepţii de organizare a proceselor, axate pe
activităţi, trans-departamentale, pe baza noilor soluţii
tehnologice (inclusiv informatice), cu modificarea sistemelor
de evidenţă, de comunicare, a procedurilor de lucru. Nici un
compartiment, nici un manager de nivel secund nu are
prerogativele necesare pentru a realiza noile soluţii şi, mai
ales, pentru a le implementa.
4. Piaţa. Piaţa o
studiază specialiştii în marketing. Piaţa o penetrează
specialiştii în promovare. Piaţa o generează, poate,
cercetătorii, inventatorii noilor produse, creatorii noilor
facilităţi, ai noilor calităţi, ai noilor performanţe. Ideile
pot veni de la ei. Dar ideile se pot naşte şi se pot
materializa numai într-un climat intern de inovare, de
receptivitate, asezonat cu stimulente pentru realizări noi
deosebite; în condiţii de evaluare realistă şi, totodată,
curajoasă a perspectivelor - şi a riscurilor - pe care le
poate comporta o soluţie nouă, ca şi a perspectivelor şi a
riscurilor asumate în cazul ne-inovării, de evaluare a
consecinţelor cantonării în nişe de piaţă cucerite, proprii -
pentru un timp, poate; a exploatării inteligente a
statu-quo-ului. Mişcările pieţii pot proveni din interiorul
propriului segment, dar şi din implicaţii intersectoriale,
politice, socio-economice, internaţionale şi multe altele,
despre care informaţii relevante - sau fie şi numai semnale,
perceptibile doar pentru o minte atentă şi interesată -
circulă sau pot fi captate mai ales în sferele
top-managementului, sau mai sus.
5. Calitatea. În
ISO-9000 scrie clar că implicarea top-managementului este
esenţială şi determinantă. Şi totuşi, de câte ori problematica
legată de calitate este delegată exclusiv unor manageri de
eşalon 2 sau 3! Or, calitatea nu se obţine ca sarea în bucate,
adăugând-o, după gust, ci rezultă în mod intrinsec, din
ansamblul activităţilor şi proceselor din unitate. Calitatea
este rezultatul sinergic al cercetării-dezvoltării, al
nivelului profesional uman, al disciplinei tehnologice, al
organizării fluxurilor tehnologice, al aprovizionării cu
materialele şi subansamblele corespunzătoare, al serviciilor
post-vânzare, al priorităţii preluării şi analizării
semnalelor critice provenite de pe piaţă ş.a.m.d. Nimeni altul
decât managerul general nu are în subordine, laolaltă, toate
aceste sfere, nimeni altul nu le poate coordona, direcţiona şi
corela pentru realizarea totală a calităţii.
6. Tehnologia.
Există un director pentru cercetare-dezvoltare. Există
specialişti, există institute. Dar politica pe care o duce o
firmă de profil tehnologic - fie el industrial sau
neindustrial (transporturi, telecomunicaţii, agricultură etc.)
în ceea ce priveşte plasarea în ierarhia mondială şi naţională
a valorilor şi a inovărilor tehnologice, căile şi mijloacele
afectate - cercetare-dezvoltare proprie, colaborare cu unităţi
de specialitate din ţară, transfer internaţional de tehnologie
prin achiziţionare de licenţe, politica de proprietate
intelectuală etc. este de importanţă determinantă, strategică
pentru întreprindere şi numai decizii de top-management,
adoptate în deplină cunoştinţă de cauză şi implicare, pot
hotărî soarta întregii activităţi, într-unul dintre domeniile
de cel mai mare risc decizional. Cu atât mai mult, cu cât, de
asemenea, politica privind nivelul tehnologic nu este un
aditiv oarecare la un rest de condiţii date, ci este grevată
de condiţionări profunde în toate celelalte segmente ale
preocupărilor manageriale, de la piaţă la climatul intern, de
la calitate la politica financiară.
7. Climatul intern.
Desigur, fiecare şef răspunde de climatul din zona sa de
competenţă; există şi un director cu resursele umane. Dar
climatul general din cadrul unei întreprinderi de construieşte
dintr-un ansamblu de situaţii, condiţii şi măsuri: de la
stimulente sau, după caz, penalizări până la modul de lansare
şi urmărire a sarcinilor şi a atribuţiilor (foarte delimitat
pe compartimente sau, dimpotrivă, într-un spirit de echipă,
încurajând cooperarea intercompartimente şi urmărirea
rezultatelor obţinute pe ansamblu), din resursele financiare
şi de timp alocate pentru perfecţionarea profesională şi
pentru bunul trai în întreprindere, din informare şi
consultare, din implicarea participativă în soluţionarea
problemelor şi pregătirea deciziilor ce afectează pe
salariaţi, din dreptatea şi tactul soluţionării şi stingerii
litigiilor şi animozităţilor interne, din promovarea şi
recunoaşterea valorilor şi a meritelor, individuale şi
colective - dar şi din punerea la locul lor a non-valorilor, a
celor care încearcă să prospere pe munca altora. Este o
politică pe care numai managerul general o poate iniţia,
imprima, urmări, promova.
8. Relaţiile,
imaginea firmei. Desigur, şi pentru aceasta există - şi
trebuie să lucreze - specialişti, firme de specialitate. Dar
imaginea firmei nu o formează numai spoturile publicitare şi
interviurile cu fotografia managerului general. Imaginea
firmei nu o formează nici măcar numai calitatea şi aspectul
produselor, calitatea şi promptitudinea serviciilor (acestea
fiind, desigur, determinante). Imaginea firmei se formează şi
se cultivă şi prin acurateţea prospectelor şi a
corespondenţei, şi prin solicitudinea răspunsurilor la
reclamaţii, şi prin nivelul ofertelor, şi prin felul -
cultivat sau mai puţin, interesant sau mai puţin etc. - cum
vorbesc salariaţii firmei la reuniuni profesionale sau
comerciale, şi prin relaţiile cu clienţii, cu furnizorii, cu
colaboratorii, după caz - cu reprezentanţii autorităţilor etc.
Din nou, este o sferă pe care numai o voinţă şi o preocupare
de la cel mai înalt nivel managerial o poate asigura.
9. Implicaţiile
legislaţiei, ale climatului economic şi social. Desigur, orice
firmă care se respectă are consilier juridic. Dar modul în
care noile reglementări, mereu în schimbare, poate afecta
statu-quo-ul sau inovarea strategică în întreprindere, trebuie
urmărit ca atare şi nu poate să nu ajungă şi la nivelul
managerului general, fie preventiv, pentru adaptare, fie
pentru acţiune, la nivelurile corespunzătoare, în vederea
obţinerii unor îmbunătăţiri. Sunt reglementări, aparent
benigne, sunt simple nuanţe sau modificări din reglementări,
care pot arunca o firmă din regim de profitabilitate în regim
de mari dificultăţi financiare şi daune, dacă nu sunt sesizate
la timp şi nu se iau măsurile interne - şi, după caz, externe
- de conformare, adaptare, restructurare strategică - cel
puţin, financiară.
10. Managerul
general trebuie să facă totul singur? Desigur, nu. Tocmai
pentru a se putea ocupa de ceea ce este strategic şi
determinant pentru firmă, el trebuie să aibă - şi să imprime -
o politică clară de delegare de atribuţii şi autoritate, pe
întreaga scară ierarhică, otfel încât componentele să
acţioneze sinergic, coordonat, în aceeaşi direcţie, iar
fiecare nivel decizional să aibă capacitatea, posibilitatea şi
autoritatea de a face faţă atribuţiilor care îi revin,
contribuind la dezvoltarea şi înfăptuirea strategiei firmei.
|