52 În
loc de abrogare sau corectare imediată, în jurul Codului
Muncii continuă discuţii sterile (2004)
Ziua economică, 27.1.2004
A trecut un an în
care au curs râuri de cerneală şi fluvii de audio-video despre
faptul dacă economia de piaţă a României este funcţională
numai 98% sau dacă totuşi este chiar 99%, şi totodată un an în
care mostra şi monstrul de atentat la ideea de funcţionalitate
a unei economii – aşa-zisul Cod al Muncii de tipul „noi cu
drag muncim, dacă avem toate drepturile şi nici o îndatorire”,
stă mândru pe soclul pe care l-a pus iresponsabila asumare a
răspunderii guvernului şi somnul partenerilor de Consiliu
Economico-Social. Un an de proteste şi de semnale, pe măsură
ce mediul de afaceri conştientizează toată gravitatea
paralizantă şi dezorganizatoare a acestei ghiulele de
picioarele unei economii care discută filozofii despre ritmuri
de creştere de două ori mai mari decât ale membrilor actuali
ai U.E., iar sindicatele îşi rând în barbă – ce clapă au tras
economiei şi societăţii româneşti! – şi ameninţă cu greve
dacă se atinge cumva cineva de un fir de păr al monstrului
amintit.
Cu dreptul moral al
primei analize cvasi-exhaustive pe ansamblul categoriilor de
deficienţe ale Codului, înaintate întâi Preşedinţiei în
decembrie 2002, cu apel de a nu promulga, şi publicate, după
promulgare, în ianuarie 2003 (material accesibil acum la
adresa
www.scientconsult.ro/21.htm, completat, la cererea
redacţiei respective, cu un „Ce-i de făcut?”, accesibil la
acelaşi site, fişierul /22.htm), la o dată când numai
Consiliul Investitorilor Străini (F.I.C.) şi P.N.L., trăgeau
semnale de alarmă, ne permitem să reluăm problema, în stadiu
ei de azi (şi vom trece peste găselniţa desfiinţării
carnetelor de muncă, deocamdată amânată de guvern până la un
termen convenabil de îndepărtat).
Continuându-şi rolul meritoriu de partener responsabil în
cadrul economiei României, F.I.C a emis şi a făcut recent
public un supliment la Cartea sa Albă, „Propuneri pe termen
scurt pentru atragerea de investiţii străine directe în
România”, în care un capitol este consacrat Codului Muncii,
sub titlul „Flexibilitatea pieţei forţei de muncă”. Din
păcate, din dorinţa de a fi încurajator faţă de guvernul
român, Consiliul a utilizat o formulare care s-a dorit
politicoasă, dar a şi apărut răstălmăcită de către unele
organe media: „Din cele 300 de articole ale Codului muncii,
F.I.C. consideră că există şase probleme majore ce ar trebui
soluţionate de către Guvern în cel mai scurt timp”. Iar unii
gazetari grăbiţi au şi zis: „Din cele 300 de articole ale
Codului muncii, F.I.C. consideră că şase ar trebui
modificate”. Cât ne priveşte pe noi, care am trăit nişte
decenii de anumit regim, ştim că există pericolul ca cineva
(Cineva!) să dea o sarcină de tipul: „Duceţi-vă şi negociaţi
şi veniţi cu cele 6 articole modificate, convenite. Nu vă
atingeţi de celelalte 294, nu sunt importante, aşa a zis
F.I.C.!”
Nu contestăm dreptul investitorilor străini, cu
forţa lor economică, tehnologică, managerială, de a se simţi
periclitaţi numai de 6 dintre aberaţiile Codului Muncii (deşi
este evident că unele dintre cele 6 implică numeroase articole
concrete ale Codului, cum ar fi, de exemplu: „Documentaţiile
cerute în vederea angajării salariaţilor şi a concedierii
salariaţilor incompetenţi sau care nu reuşesc să treacă de
perioadele de probă, sunt birocratice, greoaie şi de durată”).
Considerăm că şi investitorii români au dreptul ca, pe lângă
cele 6 subliniate de F.I.C. (şi care interesează în egală
măsură pe întreprinzătorii şi managerii români şi au fost, de
altfel, analizate în materialele citate şi în alte materiale
publicate pe parcursul acestui an), să se simtă ameninţaţi şi
de alte prevederi, de asemenea menţionate în materialele care
au fost publicate. Dacă ar fi să luăm un singur exemplu (care
se referă tot la un şir întreg de articole ale Codului):
rigiditatea unui întreg şir de tipuri prestabilite de
contracte de muncă, cu absolutizarea celor pe durată
nedeterminată, împreună cu restricţiile şi obligaţiile impuse
la tipurile de noi angajări ce pot fi efectuate în locul
angajaţilor care, din diferite motive, părăsesc întreprinderea
– tipuri care se încadrează în orice criterii doriţi, afară de
cel al funcţionalităţii întreprinderii.
În săptămâna care s-a încheiat, Blocul Naţional Sindical a
trecut la contraofensivă şi a început să dea lecţii de
europenism Consiliului Investitorilor Străini (şi ansamblului
întreprinzătorilor români), luând problemele la rând şi
făcând, pentru fiecare problemă, trimiterea la directiva U.E.
corespunzătoare. Totul – pus pe puncte (chiar cu depăşire de
plan, pentru că le-au ieşit 7 puncte, nu 6. Într-adevăr, este
un punct în plus, despre ceva care nici nu a ridicat obiecţii
din partea cuiva). Numai că trimiterile la directive europene
sunt false, apte să impresioneze numai pe cei care iau de bune
afirmaţiile sindicaliştilor şi nu se uită în textul
directivelor.
Astfel (după numerotarea BNS):
1.
Directiva 987 din 1980 obligă statele să instituie un
organism care să asigure plăţi către salariaţi în caz de
faliment, dar nu conţine nici o prevedere referitoare la nişte
plăţi speciale în vreun fond special, altul decât fondul
pentru şomaj existent, după cum bine se arată în materialul
F.I.C. De altfel, am arătat şi noi că o astfel de contribuţie
la un nou fond de garantare, fiind o fiscalitate suplimentară,
nu poate fi introdusă decât printr-o lege organică specială,
conform Constituţiei, actuala prevedere din Codul Muncii fiind
neoperantă.
2.
Directiva 2003/88/CEE într-adevăr conţine cifra de 48
ore, numai că, în fraza din Directivă termenul este „durata
medie”, iar în Codul Muncii, „durata maximă”. Să fie unul şi
acelaşi lucru?
3.
Este adevărat că Directiva 91/533/CEE se referă la
informarea salariaţilor, numai că Directiva prevede că
informarea scrisă poate fi predată salariatului nu mai târziu
de 2 luni după angajare, inclusiv în cadrul contractului de
angajare, iar Codul Muncii prevede, la art. 17 (1), că
informarea scrisă trebuie făcută „anterior încheierii sau
modificării contractului de muncă”; la alin. (3) se prevede că
informaţiile trebuie să fie reluate şi în contractul de muncă.
Este cu totul altceva! Să mai adăugăm şi faptul că „Riscurile
specifice postului”, informaţie care face parte, conform
Codului Muncii, din pachetul ce trebuie comunicat angajatului,
şi care este foarte greu de definit, nu figurează în Directiva
CEE.
4.
Nu sunt divergenţe, credem, referitoare la înştiinţarea
anticipată a concedierilor colective (cu excepţia forţei
majore, desigur).
5.
Este de la sine înţeles că orice concediere pentru
săvârşire unei abateri grave se poate face numai după o
cercetare disciplinară; depinde cât de complicată este această
cercetare, cât poate să dureze, pe bază de ce probe, cine ce
drept de imixtiune are, cine ce drept de decizie etc.
6.
Este un fals incalificabil afirmaţia că Directiva
2002/14/CEE prevede acordul sindicatului la normele de muncă.
Directiva nu numai că nu conţine termenul de „norme de muncă”,
dar nu conţine nici vreunul dintre termenii „punere de acord”,
„convenire”, „aprobare” sau orice aşa ceva. Termenul cel mai
avansat (şi ultimul) după cel de „informare”, este
"consultare, care înseamnă schimbul de vederi şi stabilirea
unui dialog între reprezentanţii angajaţilor şi angajator”, În
general şi nu pe norme sau similar, în vederea creşterii
gradului de participare afectivă a salariaţilor la problemele
întreprinderii, a încrederii între întreprindere şi salariaţi,
încurajare a iniţiativelor etc. De asemenea, se prevede că nu
trebuie să formeze obiect de informare sau consultare ceea ce
poate provoca perturbări ale activităţii, şi atunci (caz
special, exemplificăm noi, nu de neglijat): dacă este necesară
o restructurare pe termen lung, prin restrângerea unor secţii
ale întreprinderii şi extinderea altora, una dintre tacticile
manageriale poate consta în modificarea diferenţiată a
normelor (pentru ca să se câştige mai bine acolo unde este
necesară dezvoltare şi invers); dar dacă acest lucru s-ar
difuza public în prealabil, ca atare, ce perturbare a
climatului s-ar putea produce! Nici concurenţa nu trebuie să
afle că se trece o revizuire a normelor şi cât şi când va fi
aceasta.
7.
În fine, desigur, sunt necesare programe de
perfecţionare a personalului, dar tonul face muzica; nu în
fiecare an fiecare salariat, până la ultimul portar în prag de
pensionare, trebuie inclus în programul de perfecţionare, cum
rezultă din Codul Muncii.
Aşadar, actuala versiune a Codului Muncii nu este stegarul
integrării europene a României, ci, dimpotrivă, opusul ei;
deocamdată, este una dintre urgenţele ce trebuie soluţionate
cât mai curând în 2004, în cadrul eforturilor de încheiere în
acest an a pregătirilor pentru integrare. Iar Codul muncii
trebuie nu cosmetizat la nişte (6 sau nu 6) priorităţi, ci de
la un cap la altul, articol cu articol şi cuvânt cu cuvânt.
Totodată, considerăm necesar să fie luate la mână directivele
europene din domeniu, toate, pentru a vedea nu numai ce este
în contradicţie în actuala versiune a Codului Muncii, ci şi
ceea lipseşte!
În context, este de analizat, cândva, în ce măsură unor
persoane, reprezentante oficiale ale unor organisme, le pot fi
îngăduite tentative de înşelare a opiniei publice şi a
forurilor guvernamentale şi neguvernamentale competente, şi
încă în asociere cu insulte şi insinuări, precum şi ameninţări
de subminare a economiei naţionale – greve (bazate pe aceleaşi
afirmaţii mincinoase). Reiau o întrebare pe care am mai pus-o,
încă în 1990: Oare, sindicatele noastre libere sunt libere de
răspundere faţă de economia naţională?
Şi, aş mai întreba: la ce nivel de profesionalism discutăm
problemele? La nivelul CODOI?*
Ce altceva putem spune despre „doctrina”: „Economiei o să-i
meargă bine cu o mulţime nemărginită de drepturi pentru
angajaţi şi o mulţime nemărginită de obligaţii pentru
angajatori”?
|