(Material înaintat neoficial, prin conducerea revistei „Era
socialistă”, aprilie 1981; nu s-a primit nici o reacţie)
Obiective_urmărite
-
accentuarea factorilor intensivi şi calitativi ai dezvoltării
- creşterea mai rapidă a eficienţei economice, a
productivităţii muncii sociale, a calităţii produselor şi
serviciilor, a ritmului progresului tehnic şi a promovării în
practică a rezultatelor ştiinţei, a gradului de utilizare
raţională şi valorificare a resurselor;
-
creşterea contribuţiei spontane a întreprinderilor la
satisfacerea intereselor generale ale economiei naţionale,
prin creşterea concordanţei de interese între întreprinderi
şi economia naţională, precum şi între furnizori şi
beneficiari;
-
dezvoltarea democraţiei economice, vitalizarea în conţinut
a autogestiunii şi autoconducerii, a iniţiativei oamenilor
muncii;
-
creşterea fiabilităţii îndeplinirii planurilor;
-
reducerea efortului administrativ şi de conducere,
simplificarea birocraţiei, diminuarea stres-ului în munca de
conducere;
-
creşterea calităţii şi eficienţei conducerii strategice,
tactice şi operative.
Aplicarea în practică a acestor propuneri este de natură să
contribuie la soluţionarea problemei fundamentale a îmbinării
autonomiei economice a întreprinderilor, a autoconducerii
acestora, cu exercitarea eficientă de către
stat a rolului
său de planificator al economiei naţionale, cu satisfacerea
cât mai deplină, de către fiecare întreprindere, a intereselor
generale ale economiei şi societăţii.
Este
de aşteptat că aplicarea la nivelul microeconomic a acestor
propuneri necesită o prealabilă redimensionare a indicatorilor
macroeconomici ai dezvoltării, cu caracter de consolidare a
acesteia, creându-se totodată premise pentru o intensificare
viitoare a dezvoltării, la un nivel superior de eficienţă.
Observaţie: există anumite întrepătrunderi între diferitele
propuneri, care se condiţionează şi se completează reciproc.
Propuneri
1.
Elaborarea unei metodologii (generale, precum şi a unor
metodologii specifice pe ramuri şi domenii) pentru
explicitarea şi cuantificarea efectelor şi eforturilor
indirecte (ce apar la alte unităţi decât cea în cauză),
propagate, întârziate şi integrate în timp (de exemplu -
efectele economice ale calităţii şi ale progresului tehnic),
probabilistice (de exemplu - legate de prevenirea şi
remedierea de accidente sau avarii), sistemice (de exemplu -
optimizarea pe economie a gradului de valorificare a
materiilor prime şi energiei), diseminate, secundare (care se
manifestă sub altă formă sau în alt domeniu decât cel
urmărit), tranzitorii (care se produc cu prilejul
schimbărilor), calitative, sociale, ecologice ş.a.
Includerea calculelor privind aceste categorii de efecte şi
eforturi în practica decizională de fundamentare şi optimizare
a planurilor, a soluţiilor tehnice ş.a., în analiza economică
a activităţii întreprinderilor, precum şi în toate
componentele mecanismului economico-financiar.
Motivare. Principalele efecte ale calităţii şi ale progresului
tehnic sunt din categoriile specificate. Limitarea
mecanismului economico-financiar numai la efectele locale,
imediate, cantitative, certe şi contabilizabile, este
disfuncţională, deoarece foarte adesea efectele imediate sunt
antagoniste cu cele întârziate şi integrate în timp (de
exemplu, în condiţiile unor soluţii tehnice date, economisirea
directă a materialelor energointensive utilizate la izolarea
termică a clădirilor şi a instalaţiilor industriale conduce la
consumuri suplimentare de energie în timp, în cursul
exploatării clădirilor şi instalaţiilor; economisirea
imediată de muncă şi resurse materiale adesea provoacă
reducerea durabilităţii şi a siguranţei în funcţionare,
conduce la umflarea consumurilor ulterioare de muncă şi
resurse materiale pentru reparaţii, înlocuiri, pe lângă
daunele provocate de defecţiuni, avarii, întreruperi). În mod
similar, efectele locale sunt antagoniste cu cele diseminate
ş.a.m.d. Toate acestea influenţează puternic interesul
întreprinderilor faţă de calitate şi progres tehnic. Pot
rezulta: economisire sau risipă la utilizatori, prin consumuri
mici sau mari datorită calităţii; orientarea eforturilor
ştiinţifice şi organizatorice, precum şi a resurselor
financiare, spre acţiuni cu consecinţe majore sau minore
asupra dezvoltării economico-sociale; evitarea sau
proliferarea unor pierderi prin interacţiuni disfuncţionale
între întreprinderi, favorizând sau dăunând astfel progresului
economico-social.
2.
Cuantificarea şi reflectarea directă, în rezultatele
financiare ale întreprinderilor şi în constituirea
îndeplinirii principalilor indicatori de plan (producţie
fizică, producţie netă etc.}, a gradului în care realizările
asigură satisfacerea intereselor calitative ale
economiei şi societăţii, în primul rând: calitatea produselor
şi a serviciilor, constatată în condiţii de durată, la
beneficiari (siguranţa în funcţionare pe care o realizează,
durabilitatea, valorificarea complexă a materiilor prime şi
energiei; economia de muncă, de resurse materiale, financiare
şi de energie la beneficiari (utilizatori), inclusiv la
beneficiarii beneficiarilor etc.; protejarea mediului
natural; condiţiile de muncă şi de trai; cercetările şi alte
acţiuni în vederea pregătirii unor înnoiri ale produselor,
tehnologiilor etc. în perspectivă; factorul timp (rapiditatea
livrărilor, a satisfacerii comenzilor beneficiarilor).
Prin
specificul parametrilor urmăriţi, cuantificarea poate fi
realizată cu metode de tipul controlului statistic, realizat
de organe reprezentante ale economiei naţionale — de tipul
Inspectoratului general de stat pentru controlul calităţii,
sau similare. Acţiunea financiară asupra întreprinderilor
poate fi realizată atât prin pârghii aplicate asupra
rezultatelor financiare de ansamblu ale întreprinderii, cât şi
prin influenţe asupra preţului fiecărui produs. În acest sens,
este necesar ca, în stabilirea preţului pe fiecare tip de
produs sau prestaţie, să se includă nu o cotă fixa de
beneficiu, medie pe ramură, ci o cotă individualizată,
variabilă în mod sensibil în funcţie de importanţa pentru
economia naţională, calitate, nivelul tehnic, uzura morală,
economisirea de muncă şi de alte resurse la utilizatori,
rapiditatea de livrare etc., precum şi în funcţie de
raportarea consumurilor individuale la consumurile sociale
(mondiale) pentru realizarea aceluiaşi produs la aceeaşi
calitate.
Motivare. Obiectivele menţionate nu sunt în prezent reflectate
în rezultatele economico-financiare ale întreprinderilor, sau
sunt neglijabil reflectate, sau adesea sunt reflectate chiar
disfuncţional, cu semn inversat faţă de cel corect (la
încălcarea acestor interese calitative ale economiei naţionale
rezultatele economico-financiare sunt adesea mai bune). Nu
întâmplător sunt tocmai obiectivele faţă de care se produc
cele mai frecvente abateri ale activităţii întreprinderilor în
raport cu interesele economiei şi societăţii.
3.
Studierea şi explicitarea tuturor corelaţiilor interne de
importanţă majoră ce asigură funcţionalitatea tehnică,
economică, socială şi ecologică a întreprinderilor şi
proceselor din cadrul acestora. Asigurarea, prin metodologia
de planificare, ca ansamblul indicatorilor de plan lansaţi la
nivelul întreprinderilor, împreună cu normativele, să formeze
un sistem. De exemplu, să se verifice dacă personalul şi
fondurile planificate asigură volumul normat de lucrări de
efectuat, inclusiv pentru revizii şi reparaţii, dacă
indicatorii de productivitate a muncii şi cei de încărcare a
capacităţilor de producţie asigură calitatea produselor sau a
serviciilor sau dacă sunt compatibili cu experimentarea în
producţie a tehnologiilor noi planificate ş.a.m.d.
Motivare. Actuala metodologie de planificare, prin care
indicatorii stabiliţi în baza unor obiective şi corelaţii
macroeconomice se defalcă pe filiere relativ distincte -
producţie, progres tehnic, finanţe, productivitatea muncii
etc. - până la nivelul întreprinderilor, nu garantează
respectarea funcţionalităţii acestora, conducând în practică
la frecvente încălcări ale corelaţiilor interne ale nivelului
microeconomic, corelaţii care nici nu sunt studiate,
explicitate, cuantificate. Se generează astfel
disfuncţionalităţi, se periclitează îndeplinirea planurilor,
ceea ce dăunează considerabil calităţii şi progresului tehnic;
totodată, se provoacă un mare efort organizatoric şi de
conducere.
4.
Cercetarea şi cuantificarea influenţelor reciproce
contradictorii, neliniare, cu puncte de optim intermediare,
de proporţionalitate inversă etc., existente între diferiţii
indicatori sau între variaţiile acestora. Exemple: la
creşterea gradului de utilizare a capacităţilor de producţie
peste o anumită valoare optimă, indicatorii calitativi
economici (eficienţă, rentabilitate, productivitatea muncii
etc.) se înrăutăţesc, deoarece se nasc mai mulţi timpi morţi,
creşte probabilitatea de avarii şi aria lor de propagare,
devine necesară efectuarea unor reparaţii şi a altor
intervenţii neplanificate imediate şi în condiţii improvizate
- deci mai scumpe ş.a.m.d.
Creşterea productivităţii muncii şi scăderea consumurilor
specifice sunt în contradicţie, în mod special - pe măsura
apropierii de limitele tehnice respective. De asemenea,
productivitatea locală a muncii este în opoziţie notorie cu
calitatea (şi, prin intermediul acesteia, cu productivitatea
muncii sociale şi cu alţi indicatori de eficienţă la
utilizatori), trebuind să rezulte un optim la nivelul
economiei naţionale).
De
aceea, se impune să se asigure, prin metodologia de
planificare, ca ansamblul indicatorilor de plan să formeze un
ansamblu nu numai compatibil, ci şi optim, apt să maximizeze o
funcţie-obiectiv caracterizând sintetic aportul întreprinderii
la satisfacerea
intereselor generale ale economiei naţionale,
Motivare. Extremizarea simultană a tuturor indicatorilor -
maximizarea tuturor indicatorilor ce caracterizează ieşiri
(rezultate) şi minimizarea tuturor indicatorilor ce
caracterizează intrări (consumuri) - provoacă pierderi de
productivitate, de resurse materiale şi financiare etc., prin
perturbări reciproce între indicatori, prin risipă de resurse
pentru atingerea unor obiective costisitoare, neoptimizate sau
/ şi prin compromisuri pe seama calităţii scăzute,
generatoare de multiple daune în ansamblul economiei
naţionale.
Totodată, aşezarea optimă a ansamblului valorilor de parametri
tehnico-economici dă conţinut şi scop principiilor
autogestiunii şi autoconducerii, iniţiativelor locale de
creştere a eficienţei.
5.
Introducerea în practica planificării ca rezervele de plan,
prevăzute de Legea dezvoltării economico-sociale planificate,
să fie constituite la toate nivelurile, până la întreprinderi
inclusiv, asigurând astfel condiţii pentru influenţele şi
dificultăţile neprevăzute ce apar cu prilejul asimilărilor de
produse şi tehnologii noi, asigurând fiabilitatea planurilor,
localizarea perturbaţiilor etc. Aceluiaşi scop este necesar sa
fie consacrată optimizarea tuturor categoriilor de
stocuri la nivelul întreprinderilor.
Motivare. Dacă rezervele de plan şi stocurile prea mari
imobilizează resurse, diminuează potenţialul productiv etc.,
rezervele de plan şi stocurile prea mici scad productivitatea
muncii, deoarece orice defecţiune sau întrerupere se propagă
în procesul tehnologic şi economic mai repede şi pe o arie nai
largă, paralizează activitatea mai multor muncitori, necesită
eforturi şi cheltuieli suplimentare pentru restabilirea
situaţiei normale, introduce prelucrări suplimentare şi
remedieri, obligă la lansări repetate pentru completări;
totodată creşte efectul perturbărilor în lanţ şi al daunelor
în economia naţională. În acelaşi timp, rezervele de plan şi
stocurile constituie condiţii esenţiale pentru realizarea şi
aplicarea în practică a cercetărilor ştiinţifice şi pentru
introducerea progresului tehnic, date fiind elementele de
neprevăzut pe care acestea le implică.
6. Asigurarea continuităţii şi reportabilităţii
multianuale a indicatorilor de plan, a realizărilor de
indicatori de plan, a tuturor fondurilor financiare etc.,
precum şi - conform unor vechi propuneri - a continuităţii
planificării (plan alunecător).
Motivare. Principalele efecte economice ale calităţii şi
progresului tehnic fiind întârziate şi integrate în timp, la
nivel multianual, actualele ghilotine - lunare, trimestriale
şi, ca limită maximă, anuale - abat atenţia de la tot ceea ce
reprezintă perfecţionare de perspectivă; în acelaşi timp,
provoacă neritmicitatea lunară, trimestrială şi anuală,
generatoare de pierderi, utilizări neraţionale ale forţei de
muncă, ale capacităţilor şi fondurilor, deteriorări de
calitate etc.
De
asemenea, sincronizarea teoretică anuală a lansării tuturor
secţiunilor de plan, deşi anumite secţiuni ar necesita
perioade pregătitoare diferite, generează goluri şi
dificultăţi cronice la fiecare început de an şi în special
incertitudine privind realizarea acţiunilor de progres tehnic
- acţiunile cu ciclul tehnologic cel mai
îndelungat, dar care în mod sistematic se definitivează
ultimele.
7.
Stabilirea rapidităţii (operativităţii) de satisfacere a
comenzilor ca un factor important în funcţia-obiectiv de
optimizare a dimensionării planurilor întreprinderilor, în
preţurile de livrare a produselor, în optimizarea stocurilor
etc.
Motivare. În ţările industrializate avansate, pentru
produsele curente comenzile se satisfac de regulă fie imediat
(din stoc), fie în termene ce variază între 2 săptămâni şi 6
luni (cu excepţia utilajelor mari, unicale, speciale, de mare
complexitate şi cu excepţia unor produse de vârf din domenii
deficitare). La noi, unde întreprinderile trebuie sa prezinte
planul de aprovizionare în trimestrul I pentru întreg anul
următor, termenul este deci oficial de 9-21 luni - dar adesea,
datorita umplerii capacităţilor, răspunsul la comandă este că
livrarea va fi peste încă 1-2 ani. Ceea ce rezultă nu este
numai o frânare a ritmului de creştere economică, a
progresului tehnic (cercetarea şi experimentarea necesitând
livrări operative de produse a căror precizare a apărut pe
parcurs), ci şi pierderi de resurse materiale şi financiare,
scăderi ale productivităţii muncii, imobilizări, degradări şi
descompletări (în special ale utilajelor de import, care
sosesc primele!) etc. De asemenea, până la livrare se schimbă
condiţii, parametri tehnici, se modifică sau se refac
proiecte, uneori se ajunge la renunţări şi înlocuiri - deci,
tot consumuri suplimentare de muncă socială şi alte resurse.
8.
Generalizarea, în practica decizională şi de planificare, a
analizelor de fundamentare a eficienţei economice a
obiectivelor (scopurilor) preconizate, a măsurilor şi a
indicatorilor de plan, în sensul: a) calculului efectelor
economice totale, nete la nivelul economiei naţionale,
scontate a se obţine, b) maximizării efectelor economice
totale, nete la nivelul economiei naţionale, ce se pot obţine
cu resursele disponibile - financiare, materiale şi de
personal.
Motivare. Stabilirea de obiective, măsuri şi indicatori ţinând
seama în primul rând de efectele economice directe, brute, nu
apără economia naţionala de acţiuni în care costurile de
realizare sau alte eforturi indirecte sunt mai mari decât
efectele brute obţinute. De asemenea, în limitele
personalului, fondurilor financiare şi resurselor materiale
planificate, se poate obţine un spor de eficienţă la nivelul
economiei naţionale şi se pot evita anumite pierderi prin
selectarea obiectivelor şi a măsurilor şi prin dimensionarea
indicatorilor după criteriul maximizării efectelor economice
totale, nete la nivelul economiei naţionale.
|