Adevărul economic,
29.01.2003
Titlul apărut:
Codul Muncii - imperfecţiuni scandaloase
Citirea textului
dens al proiectului noului Cod al Muncii, aşa cum a apărut el
în presă, provoacă un sentiment de profundă îngrijorare.
Alături de prevederi normale şi binevenite, alături de
prevederi care doar reiau şi cosmetizează prevederi ale
vechiului Cod, unele prevederi (sau absenţa unor prevederi) –
şi, din păcate, chiar spiritul dominant al documentului, în
ansamblul său – cu greu pot rezista criticii, în confruntare
cu criteriul eficientizării mediului de afaceri, al creării
economiei funcţionale de piaţă, ca şi cu cel al combaterii
birocraţiei. De asemenea, se degajă impresia că elaboratorii:
-
au avut în minte în principal situaţiile stabile,
staţionare, omiţând imperativele flexibilităţii pentru
adaptarea la tendinţele pieţii, tratând doar drept excepţie
restructurarea şi în general schimbarea;
-
au gândit cu grijă la munca de rutină, omiţând
calitatea, iniţiativa, inovarea şi creativitatea;
-
s-au gândit numai la marile întreprinderi şi
instituţii, uitând de întreprinderile mici şi mijlocii;
-
au pus în faţă interesele salariale directe şi de
moment, omiţând că satisfacerea lor reală şi cu grad ridicat
de confidenţă nu poate proveni decât dintr-o activitate
profitabilă – prin competitivitate – a întreprinderilor.
Întregul document
abundă în drepturi pentru salariaţi, combinate cu prerogative
pentru sindicate; în obligaţii, interdicţii şi restricţii
pentru angajatori. Dar reciproca – prerogativele
angajatorilor, obligaţiile salariaţilor – este foarte vag
prezentă. Cu orice risc şi cu toată răspunderea, trebuie să ne
raliem la afirmaţiile că acest document nu trebuie să fie
adoptat; dacă va fi promulgat, trebuie profund corectat
înaintea termenului de intrare în vigoare.
Nu este vorba
despre un document care reprezintă numai un progres limitat,
un progres insuficient, situaţie în care s-ar justifica teza
despre perfectibilitatea lui. Nu, noul Cod al Muncii
introduce disfuncţionalităţi aberante şi lichidează
instrumente şi stări de lucruri necesare, urmările nefaste
ale cărora vor perturba grav mediul economic şi cu greu vor
putea fi lichidate.
De altfel, după
informaţii din presă, au fost deja exprimate poziţii foarte
critice la adresa proiectului de Cod al Muncii – de către
unele dintre partidele politice parlamentare, de către
reprezentanţi ai investitorilor străini în România, de către
unii analişti.
Cum s-a putut
ajunge ca un asemenea document să fie adoptat în condiţiile
unei opuneri, totuşi, în ansamblu - firave în raport cu
gravitatea situaţiei create? Presupunem că instrumentul care a
promovat acest document incalificabil prin toate treptele,
prin toate barierele care ar fi trebuit să-l oprească, a
constat în dimensiunile lui, în caracterul lui stufos şi
prolix. Pur şi simplu, nici managerii şi patronii, nici unii
dintre analişti, nici chiar membrii guvernului care şi-a
asumat răspunderea în Parlament şi cu atât mai puţin Primul
Ministru personal nu au avut timpul necesar să zăbovească
asupra prea numeroaselor lui pagini, să-l studieze cuvânt cu
cuvânt şi să-şi formeze un punct de vedere propriu asupra
consecinţelor directe şi indirecte ale diferitelor prevederi
din text, şi cu atât mai puţin asupra ceea ce este scris
printre rânduri.
Dar să ilustrăm
afirmaţiile generale făcute până aici cu textul concret al
proiectului de Cod al Muncii (încă nepromulgat şi nepublicat
în Monitorul Oficial, în momentul când se scriu aceste
rânduri)
*.
Pentru început, nu în ordinea textului, ci într-o ordine
descrescătoare, oarecum arbitrară şi subiectivă, a gravităţii
impactului negativ al prevederilor respective (sau, după caz,
a absenţei unor prevederi).
Să marcăm, pe
primul loc, în topul absurdităţii, populismului ieftin şi
anti-funcţionalităţii din acest proiect, articolul 21,
aliniatele (1) şi (3): „(1) Clauza de neconcurenţă obligă
salariatul de a nu presta, în interesul său sau al unui terţ,
o activitate care se află în concurenţă ce cea prestată la
angajatorul său, sau de a nu presta o activitate în favoarea
unui terţ cu care se află în relaţii de concurenţă cu
angajatorul său,” (până aici, nimic anormal; aşa trebuie să
fie), „şi obligă angajatorul de a-i plăti salariatului o
indemnizaţie lunară. (3) Indemnizaţia datorată salariatului se
negociază şi este de cel puţin 25% din salariu.”
Deci, în epoca în
care vorbim despre cultivarea spiritului de echipă şi a
lucrului în echipă, despre cultivarea, la salariaţi, a
spiritului, a interesului şi a ataşamentului pentru propria
firmă, pe baza reciprocă a interesului patronului pentru
condiţiile de muncă, pentru starea de spirit şi satisfacţia
salariaţilor, când ţinem simpozioane despre guvernanţa
corporativă, tratăm o datorie elementară a oricărui angajat ca
pe o excepţie opţională, care „poate fi negociată şi introdusă
în contractul de muncă”, dar numai recompensată cu o
indemnizaţie lunară, nu mai mică decât 25% din salariu! De ce
nu şi indemnizaţii lunare pentru a nu fura din întreprindere,
pentru a nu da foc întreprinderii ş.a.m.d.?
Desigur, există
dreptul la cumul şi, după cum corect se stipulează în art. 36
(3), „Salariaţii care cumulează mai multe funcţii sunt
obligaţi să declare fiecărui angajator unde exercită funcţia
pe care o consideră de bază” (chiar, ar trebui precizat: „şi
celelalte funcţii în cumul”, iar aceasta poate genera un drept
de renegociere a contractului de muncă, la iniţiativa atât a
angajatorului, cât şi a angajatului; pe de o parte, pentru a
nu alimenta concurenţa neloială, pe de altă parte, pentru a
realiza recompensarea, la nivelul meritat, a specialiştilor de
mare valoare şi căutare).
Documentul analizat
este vădit asimetric, neechilibrat în relaţia angajator –
salariat. De exemplu, conform art. 23 (2): „La sesizarea
salariatului sau a inspectoratului teritorial pentru muncă,
instanţa competentă poate diminua efectele clauzei de
neconcurenţă”; dar nu am găsit o prevedere – oglindă, conform
căreia „la sesizarea angajatorului sau a ministerului de
profil, instanţa competentă poate amplifica efectele clauzei
de neconcurenţă”. De asemenea, conform art. 164 (2),
„reţinerile cu titlu de daune cauzate angajatorului nu pot fi
efectuate decât dacă datoria salariatului este scadentă,
lichidă şi exigibilă şi dacă a fost constatată ca atare
printr-o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă”,
în timp ce salariatul nu trebuie să aştepte o „hotărâre
judecătorească definitivă şi irevocabilă” pentru a provoca
daunele. Şi, să mai constatăm că nici prevederile privind
dreptul la demisie al salariatului nu conţin nici o
restricţionare a acestui drept dacă este în litigiu cu
angajatorul privind repararea unor daune, până la o hotărâre
judecătorească definitivă şi irevocabilă privind acest
litigiu. Desigur, daunele provocate de către un salariat pot
fi incomensurabile în raport cu posibilităţile patronului de a
le recupera imediat prin reţineri numai din drepturile
salariale ale celui vinovat, dar, iarăşi, este vorba despre
climatul care se imprimă activităţii pe care Codul o
reglementează. În fine (ca exemplificare a asimetriei), art.
79 (8) stipulează: „Salariatul poate demisiona fără preaviz
dacă angajatorul nu-şi îndeplineşte obligaţiile asumate prin
contract(ul) individual de muncă.” Credem că lipseşte clauza
simetrică: „Angajatorul poate desface unilateral contractul
individual de muncă, fără preaviz, dacă salariatul nu-şi
îndeplineşte obligaţiile asumate prin acest contract
individual de muncă.”
Mai grav. Art. 156
al Codului stabileşte că: „Salariile se plătesc înaintea
oricăror alte obligaţii băneşti ale angajatorilor”. Lăsând
corectitudinea gramaticală a construcţiei în grija
filologilor, trebuie spus că această prevedere nu numai că nu
este de competenţa unui cod al muncii, ci a unui eventual cod
financiar, dar este disfuncţională economic. Oare, plătind
salariile şi neplătind, să spunem, energia electrică, fapt
pentru care se taie alimentarea cu energie a întreprinderii,
care, prin aceasta, nu va mai putea produce nimic, salariile
sunt mai în siguranţă? În mod normal, dacă este să se
stabilească o ordine de prioritate, atunci, pentru
funcţionalitatea economiei, ordinea de prioritate a asigurării
cu disponibil a plăţilor trebuie să fie: contribuţia la
bugetul de stat şi la cel al asigurărilor sociale, obligaţiile
către furnizorii de produse şi servicii de toate categoriile,
inclusiv utilităţile, inclusiv restituirea ratelor la credite,
şi abia apoi salariile proprii. În caz contrar: perpetuarea
blocajului financiar şi economic general, la nivelul economiei
naţionale, iar la nivelul întreprinderii – plata salariilor
luna acesta şi compromiterea plăţilor din lunile viitoare,
inclusiv disponibilizări colective de personal.
Dar, în realitate,
în economia funcţională de piaţă o asemenea reglementare
trebuie să lipsească sau să fie cel mult cu caracter
orientativ; angajatorul, cunoscând conjunctura şi interesele,
trebuie nu numai să asigure veniturile necesare efectuării
tuturor plăţilor, dar, în caz de deficit, să manevreze
urgenţele; negociind cu creditorii, să obţină decalări sau
reeşalonări la unii, să plătească tranşe din fiecare categorie
de obligaţii la alţii, aşa încât să minimizeze consecinţele
negative asupra activităţii întreprinderii. Nu trebuie omis
faptul că, în cazul incapacităţii de a plăti pe furnizori,
aceştia sunt în drept să ceară punerea întreprinderii în
faliment, care, văzută din exterior, este în incapacitate de
plată, chiar dacă şi-a plătit salariile proprii. Oricum, însă,
este corect ca impozitele şi contribuţiile asupra salariilor
să se plătească la data plăţii reale a salariilor şi numai
corespunzător volumului salariilor efectiv achitate, şi nu
integral la data scadenţei obligaţiei de a plăti salariile,
care nu se achită din lipsă de disponibil.
Codul Muncii, în
forma lui actuală, este limitativ şi explicit axat pe durata
timpului de lucru ca unic obiect admis al contractelor de
muncă (V. întreg Titlul II), cu prevalenţa muncii de durată
nedeterminată asupra celei de durată determinată (art. 12 (1)
şi (2), art. 16 (2), art. 80 (1), art. 98 (3) ş.a.), iar
normarea muncii este modalitatea de lucru unic admisă şi
obligatorie. Se amputează, astfel, dintr-o activitate
economică care se doreşte să fie flexibilă şi eficace,
contractele pe lucrare, pe proiect, pe rezultatul muncii, pe
îndeplinirea unui obiectiv, pe de o parte, iar pe de alta – se
desfiinţează instrumentul convenţiilor, tradiţional în
economia noastră şi care răspundea cu bine tocmai unor
situaţii ocazionale, operative. Indiferent dacă am nevoie, de
la un specialist, de o reţetă tehnologică într-un domeniu în
care eu, angajator, nu am specialiştii mei, sau am nevoie de
expertizarea unui proiect făcut de specialiştii mei, sau am
nevoie de nişte hamali care să-mi descarce urgent nişte
vagoane, sau dacă eu, asociaţie de proprietari, am nevoie de
un măturător care să-mi măture curtea de frunzele căzute sau
să cureţe zăpada, sau de un instalator care să peticească o
ţeavă spartă care îmi inundă blocul noaptea, trebuie întâi să
închei un contract pe un anumit număr de ore pe zi, să am
norme de muncă (de timp) pentru activitatea respectivă, iar
dacă am pus oamenii la treabă numai pe bază de strângere de
mână, adică fără contract scris, atunci musai se cheamă că am
încheiat un contract pe durată nedeterminată – scrie în
documentul analizat: art. 16 (2). Sau – să recurg la un „agent
de muncă temporară”, care să-mi trimită pe unul sau unii din
stocul tampon de salariaţi ai lui (câte specialităţi şi
meserii trebuie el să aibă în acest stoc?), desigur – nu
înainte de a fi încheiat eu cu el şi el cu salariaţii lui
toate actele adiţionale corespunzătoare, cu tot ce trebuie –
fişa postului ş.a.m.d.
Este, într-adevăr,
o soluţie curat simplă şi originală de lichidare a şomajului:
armata şomerilor se transformă în armata salariaţilor unor
mega-agenţi de muncă temporară, de la care foştii şomeri iau
salarii în aşteptarea unor comenzi ocazionale de muncă
temporară. Nu este clar, însă, din ce resurse se constituie
fondul de salarii care să acopere salariile de aşteptare ale
salariaţilor agenţilor de muncă temporară.
Revenind la
problema normelor, art. 128 stipulează că „Normarea muncii se
aplică tuturor categoriilor de salariaţi”, ceea ce este o altă
aberaţie, ştiut fiind că există funcţii de conducere cu muncă
nenormată şi există activităţi la care normarea este
inadecvată – cu deosebire cele cu caracter nerepetitiv,
creativ, inovativ, dar şi multe dintre cele cu caracter de
servicii de utilitate publică sau / şi socială.
Ministerul Muncii
se obstinează de mult timp să îngrădească şi să elimine
convenţiile, de fapt – pentru că comportă o fiscalitate
salarială mai redusă (nu comportă plata contribuţiei pentru
asigurări sociale şi, în mod corespunzător, nu oferă protecţie
socială, nu contribuie la vechimea în muncă a
salariatului-colaborator). Eliminând convenţiile de colaborare
(de prestări servicii) şi lăsând la dispoziţia angajatorilor
numai patul lui Procust al contractelor de muncă, prea
ancombrante pentru cazurile activităţilor ocazionale,
neregulate etc., este de aşteptat că va creşte tendinţa spre
munca la negru, împreună cu evaziunea fiscală aferentă. Să nu
uităm, totodată, că, la ora actuală, convenţiile acoperă şi
foarte numeroasa categorie de agenţi comerciali care trăiesc
din comision procentual la încasările realizate sau, după caz,
la achiziţiile realizate – şi este puţin probabil să se
găsească o formă contractuală şi locuri de muncă salariată
corespunzătoare pentru toţi componenţii acestei multitudini de
persoane. Cu măsuri şi decizii birocratice, chiar şi dotate cu
complemente punitive, nu se construieşte o economie de piaţă
funcţională; economia trebuie să se mişte şi, pentru aceasta,
are nevoie de instrumente flexibile, inclusiv în domeniul
relaţiilor angajator – salariat, instrumente adecvate
caracterului relaţiilor menţionate, în diversitatea lor reală.
În mod concret cu privire la convenţii, poate că, în afară de
metoda desfiinţării lor, se poate inventa un criteriu în baza
căruia şi convenţiile să ofere o anumită contribuţie la
bugetul asigurărilor sociale şi, în mod corespunzător, o
anumită minimală protecţie socială.
Codul Muncii, în
forma actuală, omite deosebirile între munca de concepţie şi
cea de rutină. La art. 22 (2): „Clauza de neconcurenţă îşi
poate produce efectele şi pentru o perioadă de maxim 6 luni,
în cazul funcţiilor de execuţie, şi de maxim 2 ani, pentru cei
care au ocupat funcţii de conducere, dacă o astfel de perioadă
a fost convenită expres în contractul individual de muncă”.
Evident, prevederea referitoare la personalul de conducere
trebuie să poată fi valabilă (în condiţiile menţionate: „dacă
a fost convenită expres prin contractul individual de muncă”,
adică – inclusiv o salarizare ridicată, ţinând seama de
această clauză, care este în defavoarea salariatului) şi
pentru personalul de cercetare-proiectare, mai larg, pentru
orice salariat cu funcţie de execuţie care participă la un
proiect de cercetare-proiectare, „dacă a fost convenită
expres în contractul individual de muncă”, chiar – cu limita
maximă majorată la 3 ani. Acelaşi lucru este valabil pentru
durata perioadei de probă (art. 31 (1)), care, la funcţiile de
execuţie în cercetare, trebuie să poată fi echivalată cu cea
pentru funcţiile de conducere, dacă nu chiar mai mare (un an);
pentru termenul de preaviz la demisie (art. 79 (4)).
De asemenea, la
art. 61: „Angajatorul poate dispune concedierea pentru motive
care ţin de persoana salariatului … în cazul în care
salariatul a săvârşit o abatere gravă sau abateri repetate de
la regulile de disciplina muncii”… Nimic despre deficienţe
privind calitatea (şi chiar cantitatea) rezultatelor muncii
depuse, privind iniţiativa, creativitatea (în raport cu fişa
postului sau / şi cu condiţiile care au fost negociate la
stabilirea nivelului individual de salarizare), contribuţia la
rezultatele de ansamblu ale domeniului pentru care a fost
angajat etc. La fel, la art. 99 – este specificată numai
condiţia de disciplină.
Urmează o serie de
observaţii mai de detaliu, în succesiunea din textul Codului.
La art. 5 (2),
Codul enunţă: Orice discriminare directă sau indirectă faţă de
un salariat bazată pe criterii de sex, orientare sexuală,
caracteristici genetice, vârstă, apartenenţă naţională, rasă,
culoare, etnie, religie, opţiune politică, origine socială,
handicap, situaţie sau responsabilitate familială, apartenenţă
sau activitate sindicală este interzisă.” Similar – cu privire
la interdicţia de concediere, art. 59 a), stabilirea şi
acordarea salariului, art. 154 (3). În principiu, în teorie,
desigur, aşa ar fi de dorit, dar în practică, unele dintre
aceste deziderate nu pot fi realizate nici în cea mai bună
dintre lumi. Oricând şi oriunde, ca prezentator la
televiziune sau ca hostesse la o firmă de public relations (şi
chiar ca vânzător, la anumite categorii de mărfuri) va exista
discriminarea de vârstă şi chiar de sex, de frumuseţe
(handicapul celor urâţi fizic), ca să nu vorbim despre
„discriminarea de vârstă” la balerini şi la sportivi. Evident
că vor fi locuri de muncă şi activităţi inaccesibile unui
handicapat locomotor sau unui orb. O mamă singură cu copii
mici evident că nu va putea face faţă la o activitate care
comportă multe deplasări în alte oraşe. Şi chiar opţiunea
politică: în anumite funcţii publice nu vor putea fi promovaţi
oameni cu concepţii extremiste sau xenofobe. Ş.a.m.d. Atunci,
de ce această – iertat fie cuvântul – demagogică interzicere a
oricărei discriminări, directe sau indirecte? Pentru a pune în
dificultate pe angajatori în faţa unor salariaţi scandalagii
şi reclamagii? Păstrând spiritul şi partea democratic valabilă
a prevederii citate, ea trebuie amendată sau reformulată
într-un limbaj care să ţină seama de excepţii de genul celor
exemplificate.
Art. 6 alin. (2).
„Tuturor salariaţilor care prestează o muncă le sunt
recunoscute dreptul la plată egală pentru muncă egală…” Altă
prevedere evident valabilă în principiu, dar greu aplicabilă
în practică la modul strict şi cutie a Pandorei pentru
revendicări fără sfârşit şi pentru tulburări interne. Va fi
greu să se reziste la revendicări ale unor salariaţi ce se
consideră nedreptăţiţi, sprijiniţi şi de organele sindicale,
care pot să nu recunoască diferenţele de iniţiativă şi
creativitate, de experienţă şi calificare, chiar de niveluri
de salarizare dobândite anterior etc. Mai mult: am arătat,
în studii realizate, cu câţiva ani în urmă, pentru Ministerul
Educaţiei şi Cercetării, că, pentru o aceeaşi funcţie cu
caracter creativ, se poate conveni fie o salarizare de bază de
nivel ridicat, fără pretenţii de recompense suplimentare (sau
cu recompense suplimentare moderate) la obţinerea unor
realizări creative, care aparţin din start angajatorului (care
a riscat acceptând salariul ridicat anticipat faţă de
obţinerea realizărilor creative), sau o salarizare de bază la
nivel uzual pentru funcţii de rutină din specialitatea
respectivă, dar cu drepturi speciale ale salariatului pentru
recompense suplimentare (inclusiv participări la redevenţe) la
obţinerea unor realizări creative (riscul neobţinerii
realizărilor creative aşteptate fiind preluat, în parte, de
către salariat).
Deci, şi principiul
„plată egală pentru muncă egală” trebuie păstrat ca principiu,
dar reformulat mult mai atent şi nuanţat, lăsând mai mult loc
politicii manageriale, diversităţii situaţiilor şi înţelegerii
părţilor.
Tot acolo, în
continuare: „(Tuturor salariaţilor care prestează o muncă le
sunt recunoscute) … dreptul la negocieri colective…” Este de
neacceptat ca dreptul la negocieri individuale să nu fie
recunoscut, alături de cel privind negocierile colective.
În context: toate
prevederile referitoare la contractele colective (inclusiv
art. 57 (4), de exemplu), înţelegând şi pe cele la nivel de
ramură, ar trebui să fie formulate cu precizarea că sunt
juridic obligatorii numai pentru angajatorii afiliaţi la
organizaţia patronală care le-a semnat şi pentru salariaţii
afiliaţi la organizaţia sindicală care le-am semnat;
altminteri, trebuie reluate în contractul colectiv pe
întreprindere, respectiv, dacă acesta nu există (acolo unde
sunt mai puţin decât 21 de salariaţi) – în contractele
individuale de muncă.
Art. 25, referitor
la „clauza de mobilitate”: „În acest caz, salariatul
beneficiază de prestaţii suplimentare în bani sau în natură”.
Suplimentare faţă de ce? Nu se negociază salariul, ţinând
seama de toate condiţiile postului?
Art. 27, (4), alin.
2: „Solicitarea, la angajare, a testelor de graviditate este
interzisă”. Şi totuşi, la o întreprindere mică sau
microîntreprindere, pentru o funcţie cheie şi care necesită
formare, angajarea unei gravide, fără a cunoaşte această stare
de lucruri, poate însemna compromiterea unui proiect de
inovare sau alte consecinţe negative importante. Trebuie să
existe o etică şi în această problemă şi persoanele care au în
faţă perspectiva unor luni îndelungate şi chiar ani de absenţă
de la serviciu, trebuie să o facă la întreprinderea pentru
care au lucrat până acum, nu să se angajeze undeva pentru a
lipsi apoi. Desigur, dacă persoana are, acasă, cine să se
ocupe de copilul care va veni şi totul se rezumă strict la
concediul pre- şi post-natal, lucrurile sunt mai simple. Să
privim adevărurile în faţă şi efortul societăţii pentru a
sprijini natalitatea nu poate fi, uneori, preluat de către o
microîntreprindere, mai ales dacă şi aceasta este şi ea
relativ nou-născută şi în formare. Solicitarea testelor de
graviditate este interzisă, dar orice candidată trebuie să
declare, pe proprie răspundere, că va fi disponibilă, în
perioada următoare, pentru serviciul la care candidează, să
informeze onest pe angajator asupra acestui aspect, iar
angajatorul să decidă angajarea în cunoştinţă de cauză (în
limitele previzibilului).
Art. 28:
„Certificatul medical este obligatoriu… în cazul detaşării sau
al trecerii în alt loc de muncă sau în altă activitate”. S-ar
cere delimitarea: „în cazurile în care condiţiile de la noul
loc de muncă sunt diferite, precum şi la cererea oricăreia
dintre cele două părţi contractante – angajatorul sau
salariatul”.
Art. 34 (6): „În
cazul încetării activităţii angajatorului, registrul general
de evidenţă a salariaţilor se depune la autoritatea publică
competentă…”. Se ştie că multe întreprinderi dispar (prin
nereînregistrare, de exemplu, prin abandonarea de către
proprietari fără forme de lichidare etc.). Salariaţii rămân cu
perioadele respective de muncă descoperite. Oportunitatea
deciziei de desfiinţare a carnetelor de muncă ar mai trebui
reanalizată, inclusiv eventuale soluţii de alternativă în
cazul menţinerii acestei decizii (de exemplu, introducerea
datelor în bănci de date centralizate nu la desfiinţarea
angajatorului, ci lunar sau trimestrial. Cu menţiunea că
actualul carnet de muncă permite angajatului să observe
eventuale erori şi să ceară corectarea, în timp ce, în
varianta electronică, o astfel de observare periodică şi
posibilitate de corectare le sesizarea celui interesat trebuie
prevăzute ca o procedură expresă distinctă; de exemplu, prin
emiterea de extrase periodice).
Art. 53 (1): „Pe
durata întreruperii temporare a activităţii angajatorului,
salariaţii beneficiază de o indemnizaţie, plătită din fondul
general de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din
salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.” De
unde are o întreprindere privată „fond general de salarii” „pe
durata întreruperii temporare a activităţii”? La o
întreprindere privată, nivelul curent, negociat, al salariului
poate include şi riscul de neplată în eventuale perioade de
întrerupere. Problema trebuie lăsată la nivelul clauzelor
contractuale, individuale sau colective pe întreprindere, iar
Codul, eventual, să prevadă variante de alternativă,
neexclusive.
La fel, art. 64
(1): „În cazul…”, „angajatorul are obligaţia de a-i propune
salariatului alte locuri de muncă vacante în unitate,
compatibile cu…”. Afară de faptul că, într-o întreprindere
privată, conceptul de „loc de muncă vacant” sună oarecum
nepotrivit, dar, pe fond, angajatorul poate fi obligat, cel
mult, să informeze pe salariatul concediat (sau pentru care
există intenţia de a fi concediat) despre alte oportunităţi de
muncă în întreprindere şi despre posibilitatea de a se
prezenta la concursul care va fi organizat pentru acoperirea
acestor oportunităţi.
Art. 72 (1):
„Angajatorul care a dispus concedieri colective nu poate face
noi angajări pe locurile de muncă ale salariaţilor concediaţi
pe o perioadă de 12 luni de la data concedierii acestora.”
Încă o restricţie în calea restructurării, precum şi a
adaptării la modificarea cerinţelor pieţii. Dacă cererea
pentru un anumit produs, care necesita anumite meserii şi
specialităţi, s-a redus pe termen destul de lung (sau
definitiv) şi a apărut cerere pentru alt produs, care necesită
alte meserii sau specialităţi, atunci, în măsura în care nu se
poate recurge la reconversie de calitatea necesară (care, dacă
este posibilă, îi convine şi angajatorului – lucrează cu
oameni pe care îi cunoaşte şi care sunt imediat disponibili,
nu trebuie recrutaţi), noii salariaţi trebuie angajaţi exact
„pe locurile de muncă ale salariaţilor concediaţi”.
Art. 77: „În caz
de conflict de muncă, angajatorul nu poate invoca în faţa
instanţei alte motive de fapt sau de drept decât cele
precizate în decizia de concediere.” Iarăşi, o prevedere care
nu este de competenţa Codului Muncii, ci, de data aceasta, a
Codurilor de Procedură Civilă, respectiv – Penală. Pe fond:
Dacă, după data deciziei de concediere, angajatorul a intrat
în posesia unor informaţii suplimentare, sau, în activitatea
întreprinderii, s-au constatat efecte negative suplimentare în
culpa salariatului, nu există nici un motiv, de nici o natură,
care să justifice un asemenea embargo.
Art. 81:
„Contractul individual de muncă poate fi încheiat pentru o
durată determinată, numai în următoarele cazuri:… creşterea
temporară a activităţii angajatorului;”. Este o formulare
nejustificat de restrictivă. Mai pot interveni: modificarea
temporară de profil de activitate a angajatorului (sau
modificarea de profil de activitate, fără certitudinea
caracterului de durată al acestei modificări, sau necesitatea
temporară a unei specialităţi de care angajatorul nu dispune,
sau necesitatea unei specialităţi cu încărcare discontinuă –
şi, în mod corespunzător, includerea în contractul individual
de muncă a unei clauze privind salarizarea numai pe perioadele
de încărcare, de desfăşurare efectivă a activităţii de către
salariat ş.a.).
Art. 84 (1): „La
expirarea contractului individual de muncă pe durată
determinată, pe locul de muncă respectiv va fi angajat un
salariat cu contract individual de muncă pe durată
determinată”. Este o obligaţie disfuncţională şi
nejustificată, o ingerinţă inadmisibilă în managementul
întreprinderilor. În funcţie de situaţia şi nevoile
angajatorului, la expirarea contractului de muncă individual
pe durată determinată, poate fi angajat un salariat cu
contract de muncă pe durată nedeterminată, un salariat cu
contract de muncă pe durată determinată, pentru aceeaşi
specialitate / meserie sau pentru alta, sau poate să nu fie
angajat nimeni. Încă o dată, se dovedeşte viziunea şi
concepţia statică despre economie a autorilor proiectului de
Cod al Muncii, incompatibilitatea dintre acest Cod al Muncii
şi fenomenele de dinamism şi schimbare din economie.
Art. 90 (2):
„Contractul de punere la dispoziţie (a unui salariat de către
agentul de muncă temporară) trebuie să cuprindă motivul pentru
care este necesară utilizarea unui salariat temporar…”
Şi aşa,
întreprinderile mai capătă un tutore, un organ în faţa căruia
trebuie să-şi fundamenteze deciziile lor strict interne:
agenţii de muncă temporară! Aliniatul trebuie să fie categoric
eliminat (dar, de fapt, trebuie adusă la dimensiunile real
fezabile şi rentabile, nu obligaţie şi restricţie
generalizată, întreaga soluţie a „agenţilor de muncă
temporară”, care într-adevăr există şi este chiar la modă în
vest, dar pe bază de interes, libertate de mişcare şi
profitabilitate, complement parţial şi nu substitut
administrativ obligatoriu, iluzoriu şi generalizat al
şomajului).
Art. 95 (2):
„Salariul primit de salariatul temporar pentru fiecare misiune
nu poate fi inferior celui pe care îl primeşte salariatul
utilizatorului, care prestează aceeaşi muncă sau una similară
cu cea a salariatului temporar.” Din nou, o inadmisibilă
ingerinţă. Aşa cum angajatorul are dreptul să negocieze
salariile individuale cu proprii salariaţi, diferenţiate în
funcţie de numeroase criterii, aşa pot fi diferenţiate şi
salariile salariaţilor temporari, cu menţiunea că sunt noi
pentru întreprindere, că o parte din timp trebuie să se
acomodeze cu noile lor sarcini şi, deci, pot avea randament
mai scăzut, la rest de condiţii egale şi, în mod
corespunzător, salariu mai scăzut.
Art. 160: „Pentru
salariaţii cărora angajatorul… le asigură hrană, cazare sau
alte facilităţi, suma în bani cuvenită pentru munca prestată
nu poate fi mai mică decât salariul minim brut pe economie…”
Prevederea este evident falsă şi abuzivă, pentru că, dacă
cineva este salarizat cu salariul minim brut pe economie, dacă
s-a convenit că o parte a salariului se plăteşte în natură,
este elementar că partea ce rămâne de plătit în bani este mai
mică decât salariul minim brut şi ar fi o discriminare faţă de
cei care primesc salariul minim brut numai în bani.
Art. 163 (1):
„Plata salariului se dovedeşte prin semnarea statelor de
plată…”. Codul Muncii se contrazice pe sine însuşi, deoarece,
la art. 158 (1) s-a stabilit: „Salariul este confidenţial,
angajatorul având obligaţia de a lua toate măsurile necesare
pentru asigurarea confidenţialităţii”, iar când un salariat
semnează un stat de salarii, evident vede salariile încasate
de câţiva alţi salariaţi de pe aceeaşi pagină a statului de
plată.
Art. 171 (1):
„Angajatorul are obligaţia să ia toate măsurile necesare
pentru protejarea vieţii şi sănătăţii salariaţilor.” Toate
măsurile nu pot fi decât închiderea întreprinderii şi sistarea
oricăror procese şi activităţi, deoarece orice proces sau
activitate comportă un anumit risc de accident sau / şi
îmbolnăvire, fie şi măcar numai prin stres; de asemenea,
„toate” măsurile înseamnă că angajatorul dispune de resurse
financiare nelimitate pentru scopul respectiv. Prevederea
trebuie să fie reformulată, într-un spirit realist şi
pragmatic.
Art. 171 (4):
„Obligaţiile salariaţilor în domeniul securităţii şi sănătăţii
în muncă nu pot aduce atingere responsabilităţii
angajatorului.” Prevederea nu este deloc clară, ce se are în
vedere. Este, însă, evident că îmbolnăvirea sau accidentarea
unui salariat ca urmare a încălcării de către acesta (sau de
către alţi salariaţi, sau de către alţii) a normelor şi
procedurilor pentru care au fost instruiţi şi pentru care au
semnat, reduce responsabilitatea angajatorului. Altfel, mai
trebuie construit un rând de închisori, în care să intre,
treptat, până la ultimul, toţi angajatorii din economia
naţională.
Art. 188 (2):
„Formarea profesională şi evaluarea cunoştinţelor se fac pe
baza standardelor ocupaţionale”. Prevederea este valabilă
numai pentru meserii rutiniere, pentru care există standarde
ocupaţionale – şi chiar şi acolo, mereu apar noutăţi pe plan
mondial, care încă nu sunt reflectate de standardele
ocupaţionale existente.
În general,
termenul de formare profesională, utilizat în mod exclusiv în
documentul analizat, ar trebui să fie, peste tot, înlocuit cu
formare şi perfecţionare profesională, sau cu alt termen cu
conţinut mai larg, sensul termenului „formare” acoperind numai
partea iniţială, incipientă, a unei profesiuni, meserii sau
specialităţi.
Cele prezentate au
urmărit să exemplifice (neexhaustiv) motivele care ne-au
condus la concluzia că actualul proiect de Cod al Muncii are
trăsături care sunt inacceptabile, dăunătoare mediului de
afaceri şi funcţionalităţii economiei de piaţă, generatoare de
abuzuri şi birocraţie – şi să furnizeze forurilor Puterii
elemente de fundamentare a unei decizii de revedere temeinică
a Codului, de a nu se admite intrarea lui în vigoare în forma
actuală. Situaţia creată este foarte delicată, pentru că
Guvernul şi-a asumat răspunderea pentru acest proiect, în
condiţiile menţionate la începutul acestor rânduri. Obiectivul
economiei funcţionale de piaţă şi, prin aceasta, obiectivul
apropierii veniturilor reale ale salariaţilor români de cele
ale europenilor, necesită, însă, să se găsească soluţiile
procedurale şi „diplomatice” pentru ca documentului să i se
aducă din timp îmbunătăţirile necesare. Cu receptivitate şi cu
voinţă politică pentru o reglementare de calitate în acest
domeniu, cauza nu este pierdută.*
|