Strategia
dezvoltării industriale în România. Studii de economie
industrială, nr. 5, Bucureşti, Institutul de Economie
Industrială, 1979, pp. 43-54.
……………………………………………………..………………………
Economia României
îşi propune o etapă nouă, de accentuare a laturilor sale
calitative. În mod indisolubil, aceasta este, în acelaşi timp,
etapa afirmării revoluţiei ştiinţifico-tehnice, a punerii
ştiinţei la baza dezvoltării economico-sociale, la baza
perfecţionării procesului de dezvoltare însuşi.
Prin accentuarea
laturilor calitative în procesul dezvoltării se înţelege o
sferă largă, ce include calitatea tehnică, nivelul de
tehnicitate, progresul tehnic şi tehnologic, calitatea
economică exprimată prin eficienţă, productivitatea muncii,
valorificarea superioară a resurselor; calitatea socio-umană,
constând în creşterea bunăstării, a calităţii vieţii, a
nivelului de conştiinţă şi de cultură, în perfecţionarea
relaţiilor sociale pe baza aprofundării democratismului
orânduirii; calitatea ecologică, calitatea conducerii
politice… În acest context, relaţia ştiinţă-producţie trebuie
înţeleasă, de asemenea, în sens larg, ca o relaţie sistemică,
ce include, de la simplu la complex:
-
conceperea soluţiilor tehnice pentru produsele şi
tehnologiile noi;
-
elaborarea criteriilor şi a metodelor de determinare,
de alegere a strategiilor şi a direcţiilor de progres tehnic,
de stabilire a nivelurilor de tehnicitate realizabile şi
eficiente pentru condiţiile economice, materiale, naturale,
umane, ale ţării noastre;
-
elaborarea şi optimizarea sistemelor şi structurilor
tehnologice, economice, sociale şi ecologice ale proceselor de
producţie, întreprinderilor, ramurilor, economiei naţionale;
-
perfecţionarea mecanismelor dezvoltării
economico-sociale.
Între aspectele enumerate
există relaţii de profundă intercondiţionare. De exemplu,
strategiile de progres tehnic se clădesc pe soluţii tehnice
concrete realizabile, dependente la rândul lor de stadiul
existent, de rata de progres ce poate fi obţinută în
condiţiile date şi cu concentrarea unor eforturi şi resurse
(în sensul din cercetarea operaţională al termenului) ce pot
fi alocate în contextul ansamblului nevoilor societăţii. La
rândul lor, strategiile de progres tehnic au un rol
determinant pentru soluţiile tehnice concrete care vor fi
elaborate şi realizate efectiv. În mod similar, sistemele şi
structurile de producţie au conţinutul concret al produselor
şi tehnologiilor lor, dar aceste produse şi tehnologii trăiesc
sau nu, sunt eficiente sau nu, se nasc sau nu în funcţie de
sistemele şi structurile capabile să le genereze şi să le
înfăptuiască la un nivel, calitativ şi competitiv, viabil.
Aşadar, relaţia
ştiinţă-producţie nu poate exista în interiorul sferei pur
tehnice, ci conectează ştiinţa în ansamblul şi diversitatea sa
cu producţia considerată ca unitate
tehnologică-economică-socială-umană-ecologică. De aici decurg
câteva consecinţe:
a)
Multidisciplinaritatea. În epoca revoluţiei
ştiinţifico-tehnice şi a calităţii economice nu există
probleme reale monodisciplinare şi nici soluţii eficiente
monodisciplinare. Nu există astăzi ramură, domeniu productiv,
în care să nu se conjuge organic mecanica, metalurgia, chimia,
energetica, fizica, automatica, informatica ş.a.m.d.
b)
Unitatea şi conexiunea ştiinţifică
tehnic-economic-social-uman-ecologic. Revoluţia
ştiinţifico-tehnică a încetat de mult să fie exclusiv sau în
primul rând o revoluţie pur tehnică; ea este în acelaşi timp o
revoluţie a scientizării conducerii, a analizelor şi
deciziilor socio-economice complexe, a fundamentării
orientării în multitudine statistică, incertitudine şi risc, a
nuanţării logicii şi a asociativităţii – şi toate acestea
inclusiv în problematica economiei producţiei.
c)
Pentru a fi create şi optimizate complex, sistemele de
producţie trebuie cunoscute complex. Economia întreprinderii
nu poate fi condusă şi optimizată prin prisma intereselor
societăţii, altfel decât printr-o profundă cunoaştere şi
modelare ştiinţifică a realităţii sistemice pe care o
reprezintă. Cu fluxurile sale formale şi informale interne şi
externe, cu mecanismele instituţionalizate şi cele generate
spontan, cu homeostaza şi metabolismul propriu.
Din punctul de vedere
prezentat, se pune problema unei abordări ştiinţifice a
funcţionalităţii nivelului microeconomic – întreprinderi,
centrale industriale*.
La acest nivel, se constituie un sistem de ecuaţii (şi
inecuaţii) care descrie:
-
valorile prescrise şi restricţiile impuse de economia
naţională (prin indicatori de plan, normative, etc.)
-
relaţiile determinate de funcţionalitatea internă –
tehnică, economică, socială, umană – a procesului de producţie
respectiv.
După cum se ştie, în funcţie de
numărul de ecuaţii şi numărul de variabile, precum şi de
valorile coeficienţilor, orice sistem de ecuaţii poate fi…
[20]
De aceea, un obiectiv major al
ştiinţei, necesar pentru o realizare efectivă a laturilor
calitative ale producţiei, îl constituie analiza şi
modelarea sistemică a funcţionării întreprinderii ca un
ansamblu – singura bază posibilă a unei fundamentări
optimizate a planurilor întreprinderilor.
În acest sens, trebuie
asigurată şi raţionalizarea fluxului informaţional, precum şi
stăpânirea unui flux de cauze obiective şi subiective ale
creşterii volumului de informaţii.
Calitatea economică
presupune o actualizare a criteriilor de optim în planificarea
activităţii productive. În locul criteriului pur cantitativ,
al maximizării volumului activităţii – în expresie fie
globală, fie netă – se pune problema maximizării eficienţei şi
a maximizării creşterii eficienţei. O analiză teoretică
sumară arată că maximul de volum curent şi cel de creştere a
eficienţei nu coincid. Ele nu pot coincide principial,
deoarece, din totalul de resurse disponibile, o parte, care
trebuie consumată pentru creşterea eficienţei, trebuie retrasă
de la creşterea volumului. Cantitatea şi calitatea, atât cea
tehnică, cât şi cea economică, formează un ansamblu; fiecare
din ele reclamă eforturi şi resurse şi, pentru o alocare
optimă a resurselor, sunt necesare obiective, criterii şi
metode. Totodată, întregul sistem de cointeresare, în care
predomină încă stimulii pentru cantitate, trebuie convertit în
direcţia calităţii tehnice şi economice – condiţie a
utilităţii relaţiei ştiinţă-producţie.
Accentuarea
laturilor calitative este legată de o strânsă implicare
ştiinţă-producţie în procesul reproducţiei. În schema-bloc
(fig. 1) se constată diversitatea conexiunilor
ştiinţă-producţie, precum şi existenţa unor cicluri de
reproducţie, inclusiv reproducţia ştiinţifică, fără de care
ştiinţa nu poate exista, nici exercita rolul de forţă de
producţie.
Relaţia
ştiinţă-producţie va urmări: problemele actuale ale unităţilor
economice, stadiul de dezvoltare economico-socială,
obiectivele pe care le are de realizat societatea şi
componentele ei la un moment dat, complexitatea şi
diversitatea relaţiilor (interne şi externe) ale unităţilor
într-o permanentă schimbare. Astfel, se justifică necesitatea
unei funcţii de planificare pe ansamblul unităţii, având ca
obiectiv stabilirea, menţinerea (întreţinerea) şi
perfecţionarea liniei strategico-tactice.
Fig. 1. Schema bloc a conexiunilor ştiinţă-producţie
Σ – Însumare; D – Distribuire
R – Rezultate ştiinţifice
E – Efecte în producţie |
|
1 – Concepţii
Strategii
Soluţii sistemice
Proiecte
Prototipuri
Tehnologii
Sisteme de conducere
Metodologii
Condiţii tehnice, standarde
Cunoştinţe
Experienţă
Asistenţă
Optimizări (decizii)
Pretaţii
Cadre formate
2 – Bază materială
Validare soluţii
Cereri, puneri de probleme
Cadre formate (în producţie)
3 – Reproducţie ştiinţifică
Autoutilare cu:
-
concepţii
-
strategii
-
legităţi
-
cunoaştere de fenomene
-
metode de experimentare
-
metode de calcul
-
date (valori)
-
materiale
-
cunoştinţe, experienţă (în cadre formate)
Documentare |
4 – Reproducţie, inclusiv cunoştinţe şi experienţă în
cadre formate
5 – Microproducţie
Prestaţii ştiinţifice
6 – Noi valori de întrebuinţare, cu condiţiile:
Economisire de resurse
Productivitatea muncii
Protejarea mediului
Calitate
Eficienţă
Calitatea vieţii
7 – Cunoştinţe
Cadre formate
8 – Avuţia naţională (moştenire)
- ştiinţă
- resurse
- forţă de muncă
9 – Avuţia naţională (rezultat)
- ştiinţă
- resurse
- forţă de muncă
10 – Consum
11 – Import
12 – Export
|
Ca orice relaţie
economică, relaţia ştiinţă-producţie se stabileşte, la nivelul
funcţionării unui mecanism economic, prin interacţiunea şi
echilibrul a două componente: cererea şi oferta.
În prezent, în
România, oferta de ştiinţă depăşeşte cererea, privită ca
iniţiativă, manifestare a necesităţii şi capacitate de
absorbţie din partea producţiei.
Problema care se
pune – ca problemă de mecanism economico-financiar – nu este
aceea de a spori presiunea ofertei de ştiinţă, şi aşa
excedentare, ci de a elucida fenomenele şi a elimina cauzele
care fac ca necesitatea obiectivă, organică, de ştiinţă a
producţiei să nu se manifeste ca interes economic, ca cerere
solvabilă de ştiinţă, sub aspect fizic şi valoric.
Mecanismul
economico-financiar stimulează interesul producţiei pentru
ştiinţă prin indicatorii de tip calitativ, a căror îndeplinire
presupune:
a)
realizarea unor produse de nivel tehnic ridicat, cu
caracteristici funcţionale şi calitative superioare în
procesul de utilizare, deoarece acestea condiţionează
realizarea producţiei fizice şi nete şi a exportului şi, ca un
factor important, a beneficiului;
b)
realizarea unor produse cu cheltuieli materiale şi de
manoperă scăzute, utilizarea unor tehnologii avansate,
perfecţionarea organizării şi a conducerii, deoarece acestea
condiţionează indicatorii de consumuri specifice,
productivitate a muncii ş.a., precum şi beneficiul, producţia
netă şi, sub aspectul competitivităţii, exportul.
În acelaşi timp,
vechiul mecanism economico-financiar inhibă interesul
producţiei pentru ştiinţă sau ridică piedici în calea
exercitării acestui interes, dat fiind că, prin specificul
său,
ŞTIINŢA
PRESUPUNE:
EFORTURI IMEDIATE
PENTRU EFECTE ULTERIOARE
EFORTURI DIRECTE
PENTRU EFECTE INDIRECTE
EFORTURI CERTE
PENTRU EFECTE PROBABILE
EFORTURI
LOCALIZATE PENTRU EFECTE DISEMINATE
iar vechiul
mecanism economico-financiar este structurat pe gestiunea
eforturilor şi a efectelor imediate, directe, certe şi
localizate.
De asemenea,
ŞTIINŢA
PRESUPUNE:
MALEABILITATE
SPAŢIU DE MANEVRĂ
AUTONOMIE
pentru
INOVARE
OPTIMIZARE
iar vechiul
mecanism economico-financiar este structurat pe maxima
prestabilire deterministă a parametrilor şi a modalităţilor
acţiunii productive, pe baze normative cât mai amănunţite.
ŞTIINŢA
APARŢINE
STRATEGIEI ŞI
TACTICII
Iar vechiul
mecanism economico-financiar rezervă nu numai strategia, ci şi
tactica, nivelului macroeconomic, presupunând şi structurând
activitatea productivă ca o activitate preponderent (sau
exclusiv) operativă.
În acest context,
interesul efectiv şi de fond al producţiei pentru ştiinţă are
posibilităţi de manifestare şi exercitare limitate, datorită
unui ansamblu de factori, dintre care esenţiali sunt
următorii:
a)
Anumite interese majore ale economiei naţionale, pentru
a căror satisfacere este nevoie de ştiinţă, cum sunt
calitatea, siguranţa în funcţionare şi durabilitatea
produselor, diversificarea sortimentală, asimilarea de produse
noi, utilizarea raţională a resurselor naturale, protejarea
mediului ambiant ş.a., se reflectă adesea în beneficiile
întreprinderilor şi în situaţia îndeplinirii indicatorilor de
plan în mod disfuncţional (beneficiile nemijlocite, imediate,
cresc la încălcarea acestor interese, prin
„economisirea” cheltuielilor aferente, necesare – şi, adesea,
planificate).
b)
Întrucât beneficiul unităţilor economice se constituie
anual şi acordarea retribuţiei pe baza îndeplinirii
indicatorilor de plan se regularizează anual, cointeresarea
care decurge în mod nemijlocit de aici constă în cerinţa ca
orice cheltuieli suplimentare efectuate să fie recuperate în
interiorul aceluiaşi an. O lucrare de cercetare cu termen de
recuperare mai mare decât un an (mai exact: decât în
interiorul aceluiaşi an cu cel în care s-a efectuat
cheltuiala) afectează negativ beneficiul şi poate afecta
negativ îndeplinirea unor indicatori de plan; cu precizarea
restrictivă că recuperarea în interiorul aceluiaşi an trebuie
să fie pe bază de economii contabilizate în interiorul
unităţii care a finanţat cercetarea.
Evident, în
această categorie pot intra numai puţine cercetări, în general
– minore ca efecte. Marea majoritate a cercetărilor, la noi şi
oriunde în lume, dau efecte utile în anii următori celui
(celor) în care se efectuează cheltuielile.
De asemenea,
planificarea progresivă, liniară, a creşterilor de indicatori,
fragmentând în timp acţiunile de perfecţionare calitativă a
producţiei, în anumite situaţii prejudiciază pregătirea unor
mutaţii pozitive radicale la nivelul calităţii şi eficienţei
producţiei.
În aceste condiţii,
o problemă esenţială constă în reflectarea economică
avantajoasă a diferenţei de timp între momentul depunerii
efortului pentru cercetare şi momentul obţinerii efectelor
cercetării, în realizarea condiţiei de diacronie.
În literatura de
specialitate economică a fost preconizată de mai mulţi ani
stabilitatea multianuală a indicatorilor de plan, deziderat
spre care în prezent se tinde: în interiorul fiecărui
cincinal, dinamica principalilor indicatori economici
calitativi este relativ stabilă (deşi reanalizarea periodică,
necesară în multe cazuri, atenuează caracterul stimulativ
pentru perspectivă).
Planificarea
multianuală stabilă a indicatorilor calitativi economici
constituie o condiţie primară şi necesară pentru stimularea
interesului unităţilor economice pentru ştiinţă; condiţia nu
este însă şi suficientă, mai fiind necesar:
a) să se asigure
îndeplinirea indicatorilor de plan curenţi simultan cu
pregătirea indicatorilor viitori la nivelul sumei resurselor
umane, materiale, financiare etc., mobilizabile în fiecare
moment dat de timp;
b) interesul de a
depăşi indicatorii de plan curenţi să fie comensurat şi
judicios echilibrat cu interesul de a pregăti realizarea
indicatorilor viitori.
Pentru realizarea
condiţiei a), este necesar ca întregul consum de resurse,
inclusiv întreaga ocupare de capacităţi de producţie, necesare
pentru pregătirea realizărilor viitoare prin cercetări,
experimentări, confecţionări de prototipuri etc., inclusiv
sprijinul şi participarea ca beneficiar la lucrări, să fie
incluse ca rezerve de plan în calculul şi dimensionarea
indicatorilor de plan curenţi, inclusiv în dimensionarea şi
atribuţiile personalului TESA de la beneficiar.
Cea mai dificilă şi
complexă este condiţia b), deoarece include, pe lângă factori
economici, factori psihosociali şi organizaţionali, depinzând
de probabilitatea - existentă obiectiv şi resimţită subiectiv
de către fiecare persoană cu funcţii de conducere şi de
execuţie din producţie – ca eforturile depuse în prezent să
conducă la rezultate pentru care să fie stimulată sau făcută
răspunzătoare în viitor, şi anume în proporţii corespunzătoare
eforturilor depuse şi rezultatelor obţinute. Evident, această
probabilitate este afectată de:
riscul ştiinţific,
restructurări ale
indicatorilor de plan,
restructurări de
profil,
conjunctura pieţii
(unde este cazul),
reorganizări,
fluctuaţie etc.
Exercitarea de
către ştiinţă a rolului său de forţă de producţie se referă,
după cum s-a arătat, atât la dezvoltarea tehnică şi calitatea
tehnică sub diferite forme ale acestora, cât şi în mod direct
la creşterea calităţii economice. La rândul său, aceasta din
urmă se obţine atât prin optimizarea deciziilor tactice şi a
strategiilor economice, cât şi prin participarea ştiinţei la
perfecţionarea mecanismelor economice şi sociale –
perfecţionare ce condiţionează obţinerea unei înalte eficienţe
a activităţii desfăşurate şi creşterea continuă a calităţii
vieţii.
Pentru exercitarea
de către ştiinţă a rolului de forţă de producţie, ştiinţa
trebuie plasată într-o poziţie integrată în ansamblul
activităţii economico-sociale, şi anume în fluxul
informaţional-decizional central, determinant al acţiunii
sociale conştiente, ca fază firească şi parte a tehnologiei de
generare şi de promovare a noului tehnic, economic şi social.
Acesta implică o corelare bilaterală a planurilor: pe de o
parte – planificarea din timp în cercetare a obiectivelor care
urmează să devină obiective economice, inclusiv obiective ale
strategiei economice, iar pe de altă parte, planificarea
economică a valorificării soluţiilor concepute în cercetare,
organic integrată în ansamblul proceselor de dezvoltare şi de
funcţionare a producţiei.
Punerea ştiinţei în
situaţia de a genera, a pregăti, a fundamenta şi a purta
răspunderea socială de consecinţe majore pentru întreaga
dezvoltare, poate constitui pasul proxim şi hotărâtor de
realizat, în problematica structurării relaţiei
ştiinţă-producţie, pentru accentuarea laturilor calitative în
economia României.
|