Adevărul economic
25.11-1.12.1995
*
Apărut sub titlul:
Dispută în jurul unor noi reglementări. O soluţie birocratică,
discriminatorie
1. Într-o perioadă
în care atât opinia publică din România, cât şi cercurile de
investitori străini şi organismele internaţionale, cer
statului român să acţioneze mai ferm pentru combaterea şi
simplificarea birocraţiei, iar acest obiectiv este declarat ca
o prioritate de către reprezentanţii forurilor celor mai
înalte şi autorizate ale Puterii, apariţia unei legi care
obligă la depunerea şi înregistrarea centralizată a tuturor
contractelor individuale de muncă şi a tuturor convenţiilor
individuale de prestări de servicii pare a fi - şi este
resimţită ca atare de către agenţii economici, şi chiar de
către organismele însărcinate să aplice Legea - ca o mişcare
în sens opus, ca o amplificare a birocraţiei, ca o creştere a
gradului de tracasare birocratică a agenţilor economici, a
formalismului fără conţinut în economie (cine poate arhiva şi
urmări zecile, sutele de mii de contracte depuse? Cât costă
această acţiune, pentru a o realiza?).
Nu se pune la
îndoială necesitatea şi importanţa combaterii “muncii la
negru”, care constituie evaziune fiscală şi subminează
protecţia socială. Dar este îndoielnic că, atunci când s-a
propus şi s-a votat Legea nr. 83/95, s-au făcut evaluări
privind costurile sociale, politice şi logistice ale soluţiei
adoptate, numărul de documente suplimentare care vor
trebui să circule între agenţii economici şi organele de stat.
Sunt de căutat - şi se pot găsi - alte soluţii pentru
combaterea “muncii la negru”, care să nu fie însoţite de o
creştere atât de deranjantă a birocraţiei.
2. Cum se explică
faptul că Legea 83/95, aşa cum a fost adoptată, se referă
numai la categoriile de angajatori: persoane fizice, agenţi
economici cu capital privat sau mixt, asociaţii? Nu se
poate accepta nici o formă de discriminare între agenţii
economici, nici principial şi nici practic. În cazul de faţă,
practic, agenţii economici cu capital privat şi mixt
trebuie să facă dovada că au achitat contribuţiile pentru
asigurările sociale de stat, pentru pensia suplimentară şi
pentru ajutorul de şomaj, fiind pasibili de amenzi de 500.000
- 1.000.000 lei şi dublul acestora la recidivă, iar
sancţiunile amintite, nou introduse prin Legea 83/95, nu
afectează pe agenţii economici cu capital integral de stat.
(Or, se cunosc, din mass-media, mari agenţi economici cu
capital integral de stat, cu datorii de zeci de miliarde de
lei la fondul de asigurări sociale.) Rezultă că povara
susţinerii fondurilor amintite trece, cu precădere, asupra
sectorului privat şi mixt, ceea ce este inadmisibil.
3. De ce trebuie
agenţii economici să depună la direcţiile de muncă actele
privind plăţile lunare amintite, în condiţiile în care plăţile
se fac prin dispoziţii de plată, din care exemplarul 2 (dacă
s-a făcut plata) soseşte, în mod automat, prin bancă, la
aceleaşi direcţii?
4. [46]………………………
5. [46]………………………
6. De clarificat
pe ce temei legal Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, în
”Procedura...” nr. 3242/26.10.1995 (apărută în presă - v.
Adevărul Economic nr. 46/11.11.95; se pare că încă nu a apărut
în Monitorul Oficial), a introdus art. 10 privitor la
“verificarea legalităţii întocmirii convenţiilor civile”, în
care, la alin. a) se afirmă că angajările de până la 60 zile
“au caracter întâmplător şi nu fac parte din activitatea de
bază a unităţii” (de ce este nevoie de o astfel de precizare,
în general - neadevărată?), iar la alin. b) se dau indicaţii
de “apreciere a volumului de activitate” şi de “raportare la
salariile plătite pentru activităţi similare...”, în timp ce:
- Legea 83/95
prevede că angajatorii “au obligaţia de a depune convenţia
civilă, în copie, ... la direcţiile de muncă şi protecţie
socială” - art. 3 alin. (1) şi, deci, nu de a supune
convenţiile “verificării legalităţii”; de asemenea, Legea
83/95 obligă MMPS să stabilească “procedura de înregistrare a
contractelor individuale de muncă, precum şi modul de ţinere a
evidenţei muncii prestate de salariaţii angajaţilor prevăzuţi
la art. 5” - deci, nu şi a colaboratorilor angajaţi cu
convenţii civile;
- HGR nr. 448/94,
prevede, ca atribuţii ale MMPS, “în domeniul salarial:
(1) propune
strategii şi măsuri cu privire la salarizarea în
regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital integral
sau majoritar de stat” (subl. ns.)., deci - nici un drept
de control în general şi nici o atribuţie cu privire la
salarizarea din domeniul capitalului privat sau mixt.
Un minister poate
emite, în afara legii sau în completarea legii, din
însărcinarea legii, circulare de uz intern pentru activitatea
sa tehnică internă, dar ştim că, într-un stat de drept şi
într-o economie de piaţă, un minister nu are dreptul să emită
dispoziţii administrative care au ca efect îngrădirea
libertăţii de acţiune economică a agenţilor economici,
dirijismul administrativ exercitat asupra acestora.
7. a. De ce
camerele de muncă difuzează şi impun contracte - tip de
colaborare, cu clauze obligatorii, îngrădind astfel, de
asemenea, libertatea contractuală a agenţilor economici?
b. De ce acestea se
numesc “contracte de prestări servicii”, când, în
întreg textul Legii 83/95, ele se numesc ”convenţii civile
de prestări de servicii”?
c. De ce, atât în
contractul individual de muncă anexa 1 la “Procedura...” nr.
3242/95, cât şi în modelele de contracte de prestări de
servicii, difuzate de către camerele de muncă, se omite
obligaţia angajatorului de a reţine şi a vărsa impozitul pe
salariu (inclusiv colaborări), conform prevederii Legii nr.
32/1991, art. 8 alin. 2 şi art. 4, specificându-se că
“impozitele, precum şi taxele de orice natură datorate către
stat ... privesc pe executant”?
8. Pe ce bază de la
camerele de muncă se dau indicaţii verbale, precum faptul că
angajarea prin convenţie de prestări de servicii trebuie să
fie, în mod obligatoriu, în altă profesie sau specialitate
decât are persoana la locul de muncă cu funcţia de bază?
9. Dată fiind
aglomeraţia de la camerele de muncă, de ce nu se primesc
convenţiile de colaborare expediate prin poştă? (Foarte
recent, prin HGR nr. 627/17.08.95, s-a admis ca bilanţurile
anuale şi situaţiile privind “Rezultatele financiare şi
obligaţiile fiscale” să poată fi depuse la oficiile poştale,
prin scrisori cu valoare declarată.)
10. În ce temei,
dacă Legea 83/95, art. 7, prevede că direcţiile de muncă şi
protecţie socială “pot aproba” ca operaţiunile de păstrare şi
completare a carnetelor de muncă să fie efectuate de
angajatorii care solicită acest lucru, “Procedura...” nr.
3242/95 prevede, la art. 13 alin. 2, că aprobarea se dă “cu
titlu de excepţie”?
|