Economistul,
31.1-1.2.1996
Subţirimea
procesului de subscriere a cupoanelor de privatizare, care a
obligat Puterea în exerciţiu să acorde o prelungire de termen
- şi datorită căreia, amintindu-ne de timpuri pe care le
credeam apuse, dregătorii şi funcţionarii de stat sunt trimişi
“pe teren”, să împingă lucrurile, iar în instituţii se dau
acum dispoziţii administrative privind subscrierea obligatorie
a cupoanelor de către salariaţi - ridică tot mai multe semne
de întrebare.
Cel mai comod este
să afirmăm - după cum o spun unele persoane - că poporul român
nu este interesat în privatizare, fiind abrutizat mintal de o
jumătate de secol de educaţie colectivistă. Că nu este tocmai
aşa o demonstrează nu numai multiplele căi, licite şi ilicite,
în care îşi face loc iniţiativa privată în ţara noastră, în
aceşti ani, dar, în primul rând, faptul că cetăţenii
României şi-au ridicat cupoanele nominative de privatizare
în proporţie considerabilă. Dacă era dezinteres sau boicot în
masă, el s-ar fi manifestat încă din faza I, cea de
distribuire a cupoanelor. Nu a fost aşa.
Sau: nu a fost
în totalitate aşa, deoarece au rămas, totuşi, destul de
multe cupoane nedistribuite, ca urmare fie a unor deficienţe
organizatorice, fie a dezinteresului unora dintre cetăţenii
îndreptăţiţi. Iar motivele pentru un astfel de posibil
dezinteres nu sunt de neglijat. Primul motiv: cu un cupon de 1
milion de lei, fiecare cetăţean va avea, oricum, o pondere
foarte mică atât în dividendele ce, eventual, se vor obţine,
cât şi, mai ales, în deciziile ce se vor adopta (or, mobilul
şi motivaţia politică majoră, strategică, a privatizării în
contextul tranziţiei ar fi fost tocmai speranţa în decizii mai
eficiente, descentralizate, motivate economic prin spiritul de
proprietar). Ceea ce, evident, actuala campanie şi actuala
soluţie de cuponizare nu promite. La acelaşi capitol, al
posibilelor motive de dezinteres, s-ar mai putea menţiona şi
devalorizarea artificială, la suma derizorie de 25.000 lei,
prin votul din parlament asupra Legii nr. 55/1995, a
certificatelor de proprietate emise în 1992, devalorizare
care, pe lângă alte considerente, nu a putut să nu submineze
încrederea cetăţeanului în seriozitatea Statului român în
general (nu cumva, viitorul guvern va devaloriza şi actualele
“cupoane”, tot aşa cum actualul guvern a devalorizat
certificatele emise de guvernul precedent?).
Oricum, însă,
proporţia în care cupoanele de privatizare au fost subscrise
(până la primul termen legal, 31 decembrie 1995, sau chiar şi
până în prezent) nu suferă comparaţie cu proporţia, mult mai
mare, în care aceste cupoane au fost ridicate de către
cetăţeni. Deci - cetăţenii au ridicat cupoanele, au trecut
peste motivele potenţiale de dezinteres pe care le-am amintit,
dar ezită să le depună. În această situaţie, credem că a căuta
cauzele acestei ezitări în referiri la educaţia politică
anterioară (sau alte explicaţii, similare) este fără obiect.
Căutând explicaţii
şi cauze, ajungem la faptul că între etapa I (distribuirea
cupoanelor) şi etapa II (subscrierea lor) există o deosebire
esenţială: prima etapă nu implica nici o decizie (afară de cea
de a ridica, totuşi, cuponul de la poştă, sau de a primi
cuponul adus acasă), nici o responsabilitate, în timp ce etapa
II presupune o decizie, şi încă una foarte complicată: a) cu
alegere între multe posibilităţi (4.000 de destinaţii
posibile), b) multicriterială, c) cu informaţie incompletă, d)
cu risc - dată fiind slaba predictibilitate a comportamentului
viitor al societăţilor comerciale supuse privatizării,
incertitudinea privind valabilitatea pentru viitor a
(puţinelor) date publicate, toate - privitoare numai la
trecutul an 1994.
Pentru a adopta o
decizie privind alegerea societăţii la care să fie depus
cuponul, este nevoie nu numai de capacitate şi competenţă de
analiză, dar şi de informaţie - de mult mai multă informaţie
decât cele câteva cifre vechi, înscrise în tabelele oficiale
publicate. Trecem peste faptul că aceste cifre oficiale
publicate sunt numai nişte informaţii primare, în timp ce
valabile pentru criteriile de decizie sunt alte cifre,
calculabile, derivate. Spre onoarea lor, unele organe de presă
au efectuat astfel de prelucrări de date şi au oferit
cititorilor lor cifrele calculate privind societăţile supuse
procesului de privatizare, în forme potrivite pentru operarea
cu diferitele criterii de decizie: dividende pe o acţiune,
număr de certificate ce pot fi subscrise în funcţie de
dimensiunea capitalului social şi procentajul alocat etc.
Pentru
cetăţeanul beneficiar al cuponului, în presupunerea că este
avizat şi se orientează în problematica economică,
principalele criterii de decizie sunt următoarele:
- de pe urma
cuponului, să obţină dividende anuale cât mai mari (şi, în
subsidiar: cât mai curând şi pe o perioadă cât mai îndelungată
de timp);
- să poată
participa (cu un vot - cel personal; cu câteva voturi - dacă
are o familie numeroasă) la gospodărirea societăţii comerciale
la care subscrie; desigur - tot pentru a-şi asigura nişte
dividende cât mai mari şi cât mai stabile*;
- întrucât
foloasele materiale şi morale scontate sunt oricum destul de
modeste, obţinerea lor să nu implice cheltuieli şi eforturi
prea mari; deci, este firească orientarea spre societăţi din
propria localitate sau, cel puţin, din apropiere (acţionarii
vor trebui, din când în când, să se prezinte la sediul
societăţii: pentru adunare generală, pentru a ridica
dividendele, pentru eventuale alte formalităţi - de ce trebuie
luat trenul şi plecat în cine ştie ce colţ de ţară? Nu pare
justificat faptul că unele organe mass-media s-au grăbit să
ironizeze şi să eticheteze drept “lipsă de educaţie economică”
preferinţa cetăţenilor pentru alegerea unei societăţi
comerciale din propria localitate sau din zonă.)
Desigur, se poate
presupune că valorificarea dreptului de împroprietărire prin
cupon se va face, de către unii cetăţeni, prin vânzarea
acţiunilor corespunzătoare, de îndată ce va fi posibil. În
acest caz, distanţa geografică este mai puţin importantă; ceea
ce contează este valoarea scontată a acţiunilor pe piaţa
bursieră ce va să fie - valoare, probabil, dependentă de mai
mulţi factori, dintre care primul va rămâne tot valoarea
dividendelor anuale per acţiune.
Dar, înainte de a
exercita dreptul de subscriere, posesorii de cupoane au de
ales în cadrul alternativei: la o societate comercială
concretă, sau la un Fond al Proprietăţii Private? Alegerea
nu este foarte simplă, intervenind, după cum se ştie şi după
cum s-a mai scris în presă, următoarele argumente:
La o societate
comercială concretă se pot obţine venituri mai mari, dar şi
riscul este mai mare: o societate aparent prosperă în prezent
poate fi falimentată în viitor, ca urmare a unui management
necorespunzător, dar, poate, şi datorită unei situaţii
conjuncturale nefavorabile, imprevizibile.
Pe de altă parte,
dacă presupunem că posesorii de cupoane se vor orienta, cu
precădere, spre societăţile cele mai rentabile, atunci la
FPP-uri*
vor rămâne, în principal, societăţile cele mai puţin
rentabile. Oricum, nu toate societăţile ce vor rămâne la
FPP-uri vor fi falimentare. Dividendele ce se vor obţine din
calitatea de acţionar la viitoarele foste FPP-uri vor fi,
deci, mai sigure, dar - în medie - mai mici (poate:
substanţial mai mici) decât la societăţile rentabile
privatizate. De asemenea, calitatea de “acţionar” va fi
exercitată mai comod, de către o firmă specializată, în numele
acţionarului real.
Nu putem să nu
observăm caracterul de concurenţă neloială de care dau dovadă
actualele FPP-uri, care (pe bani grei, ce s-ar cuveni drept
dividende la societăţile comerciale) îşi fac o propagandă
intensă şi scumpă şi au investit mult în logistica aferentă
(centre de subscriere la tot pasul) pentru subscrierea
cupoanelor numai la ele, la FPP-uri, nu şi la
societăţile comerciale arondate. Deocamdată, în calitate de
“coproprietar” (cel puţin pe hârtie), FPP-urile ar fi trebuit
să fie imparţiale şi să lămurească cetăţenii să subscrie în
primul rând direct la societăţile comerciale şi numai în
subsidiar, dacă nu se pot hotărî, la FPP-uri.
În orice caz, nu ar
fi o mare reuşită a “privatizării în masă” dacă, în finalul
campaniei, s-ar constata că ponderi prea mari ale cupoanelor
au fost subscrise la FPP-uri - şi, deci, viitoarea economie de
piaţă privată a României se va procopsi, din start, cu cinci
oligopoluri (oligopoluri care, dat fiind modul administrativ
şi politic în care au fost ele constituite, vor avea şanse să
semene mai mult a CSP-uri, decât a instituţii ale economiei de
piaţă. Chiar dacă viaţa le va impune, în viitor, treptat, un
anumit comportament de piaţă, ele vor rămâne cu sechelele ce
decurg din dimensiunile lor artificial de mari, din modul cum
au fost iniţial constituite etc.).
Dar să
presupunem că am trecut peste toate dificultăţile enumerate;
să presupunem că ne referim nu la cetăţenii blazaţi în raport
cu privatizarea, ci la cei dornici să participe activ la acest
proces; ne referim nu la cetăţenii care nu cunosc şi nu
înţeleg cifrele privind rezultatele financiare al societăţilor
comerciale supuse procesului de privatizare, ci la cei care le
cunosc, le înţeleg şi ştiu cum să le interpreteze. Mai
constatăm că, dacă toate cifrele publicate sunt date de bilanţ
1994, acum, în aceste luni, se definitivează datele de bilanţ
1995, care vor putea deveni publice la sfârşitul trimestrului
I 1996, adică exact odată cu termenul de încheiere a
subscrierii cupoanelor la societăţile comerciale, când
cetăţenilor rămaşi cu cupoane tot nu le va mai rămâne decât
varianta subscrierii la FPP-uri. Dar să trecem şi peste acest
exemplu de “corelare” şi “coerenţă”.
Abstracţie făcând
de alte probleme de fond ale soluţiei adoptate pentru
privatizarea din România şi mergând numai pe linia bunei
aplicări a acesteia, cuiul lui Pepelea al Legii nr.
55/1995, instrumentul de dezorientare a posesorilor de cupoane
- fie ei şi întru totul avizaţi, interesaţi, informaţi,
competenţi în ale economiei, dornici să participe activ şi în
cât mai bune condiţiuni la procesul de privatizare în masă
prin subscrierea cupoanelor lor nominative de privatizare - îl
constituie aliniatul (4) al articolului 4 din Lege: “În
condiţiile în care cererea de acţiuni depăşeşte oferta
respectivei societăţi comerciale, alocarea acţiunilor se
efectuează pe baza raportului valoric dintre cererile
exprimate şi oferta de acţiuni.”
Dacă aliniatul
citat are un sens, acest sens nu poate fi decât următorul:
Acolo unde suma cupoanelor nominative de privatizare
subscrise la o anumită societate comercială, înmulţită cu
valoarea unitară a acestora, plus suma certificatelor de
privatizare, înmulţite cu valoarea unitară, de 25.000 lei, a
acestora (sumă reprezentând “cererea de acţiuni”, “cererile
exprimate”), depăşeşte valoarea ce rezultă din procentul
maxim pentru transfer gratuit din capitalul social înscris în
lista oficială a societăţilor comerciale care se privatizează
potrivit Legii nr. 55/1995 (valoare reprezentând “oferta
respectivei societăţi comerciale”), - de fapt, atât “cererea
de acţiuni”, cât şi “oferta”, se obţin împărţind ambele cifre
menţionate la valoarea unitară a unei acţiuni, dar acesta este
un detaliu tehnic - atunci se calculează un “raport
valoric dintre cererile exprimate şi oferta de acţiuni” şi
numărul de acţiuni care revin fiecărui depunător de cupoane şi
certificate de privatizare se micşorează, fiind
împărţit la “raportul valoric” supraunitar (“cererea”
depăşeşte “oferta”), menţionat în Lege. Deci, profitul
per acţiune, sau dividendele per acţiune, calculate în baza
datelor publicate până acum, abia urmează să fie împărţite la
acest coeficient de depăşire a cererii de acţiuni de către
ofertă.
Numărul total de
acţiuni emise la o societate comercială privatizată =
capital social x procent maxim pentru transfer gratuit / 100
/ valoarea unei acţiuni
Număr de acţiuni
ce se alocă pentru un cupon = Număr total de acţiuni emise /
(valoarea unei acţiuni / valoarea cuponului) / “coeficient
de depăşire a ofertei de către cerere”
Unde nu sunt paranteze, operaţiunile aritmetice se
efectuează în ordinea „de la stânga la dreapta”.
Textul aliniatului
de lege citat este neriguros formulat, dar altă interpretare
el nu poate avea.
În aceste
condiţiuni, până şi cetăţeanul conştient (de importanţa
privatizării), avizat, informat, competent etc., este pus în
faţa unui risc suplimentar considerabil: câţi doritori
vor subscrie la aceeaşi societate la care intenţionează el să
subscrie? Nu este mai cuminte să evite societăţile aparent
cele mai profitabile, ci să prefere societăţi mai puţin
profitabile, dar la care speră ca, înscrierile fiind mai
puţine, să rămână cu numărul întreg de acţiuni la care are
dreptul?
Ar fi existat
soluţie la această problemă? Desigur. Prima ar fi fost să se
anunţe dinainte că subscrierea se face numai în limita
“procentului maxim pentru transfer gratuit”, în ordinea
înscrierilor - ceea ce ar fi mobilizat înscrierile, fiecare
grăbindu-se să obţină loc la societăţile cele mai profitabile,
în ordinea descrescândă a profitabilităţii acestora. Posesorii
de cupoane nu ar fi stat în expectativă, ci s-ar fi grăbit să
subscrie la societăţile cele mai profitabile, la care
subscrierea este încă deschisă.
Aceasta ar fi
necesitat, desigur, unele eforturi: ţinerea unei evidenţe
zilnice (sau bisăptămânale, sau săptămânale) privind
înscrierile la diferitele societăţi şi anunţarea momentului în
care, la o anumită societate comercială, “s-a făcut suma”. Nu
era nevoie de mare farmacie, putându-se admite mici depăşiri,
inerente intervalului de timp între două anunţări succesive,
cazuri în care putea fi aplicat principiul prevăzut de art. 4
alin. (4) din Legea nr. 55: pentru depăşiri de 10-20% problema
nu ar fi prezentat gravitatea pe care o prezintă acum, când
este posibilă orice depăşire - şi de 10 - 20 ori, şi de 100
sau 200 de ori. Cu puţin efort de concepţie şi de operare, se
putea prevedea ca urmărirea şi comunicarea mersului
înscrierilor să se facă nu pentru toate cele 4.000 societăţi
comerciale, ci numai pentru cele la care atingerea limitei
prevăzute este iminentă; de exemplu, cele la care s-a atins
deja un anumit procent important (de exemplu, 70%) din numărul
de înscrieri “admisibile”.
Oricum, efortul
pentru urmărirea şi anunţarea mersului subscrierilor ar fi
fost considerabil mai mic decât ceea ce s-a pierdut prin
prelungirea termenului de subscriere şi decât tot ceea ce se
cheltuieşte acum pentru campaniile de trimis înalţi
funcţionari în teritoriu pentru “stimularea” şi “îndrumarea”
procesului de subscriere.
În fine, provoacă
nedumerire caracterul unilateral, asimetric al aliniatului (4)
din art. 4 al Legii nr.55/1995. De ce se aplică procedura de
calcul specificată numai “în condiţiile în care cererea de
acţiuni depăşeşte oferta respectivei societăţi
comerciale...”, nu “în condiţiile în care cererea de acţiuni
nu este egală cu oferta respectivei societăţi
comerciale...”?
Ce s-ar fi putut
întâmpla dacă cererea de acţiuni era mai mică decât
oferta? Să presupunem, la limită, că la o societate dintre
cele mai puţin rentabile a fost subscris un singur cupon, sau
foarte puţine cupoane. Acordând, pentru aceste cupoane,
numărul de acţiuni calculat conform prevederilor alin. (4) din
art. 4 al Legii nr. 55/1995, deţinătorii cupoanelor depuse la
societăţi neprofitabile ar fi căpătat rolul de investitori
strategici (Datorez această idee valorosului colaborator, D.
ing. Mircea Popescu) şi, măcar în aceste cazuri, ei ar fi avut
putere decizională pentru eficientizarea societăţii comerciale
respective (la care, dată fiind profitabilitatea scăzută, tot
nu sunt de aşteptat investitori strategici cu aport financiar
real). Privatizarea şi consecinţele ei benefice s-ar fi
manifestat din plin. Soluţia nu ar fi fost inechitabilă, fiind
răsplătit riscul de a subscrie cuponul la o societate
neprofitabilă - şi acesta, numai în cazul unor eforturi
inteligente de a o rentabiliza, ceea ce este şi interesul
general.
Din cele arătate,
rezultă că, în măsura în care se doreşte o optimizare a
actualei faze a campaniei de privatizare în masă, ar putea fi
luate în considerare câteva opţiuni:
- dacă tot s-a
amânat atâta, să se acorde o nouă amânare (de exemplu, de alte
2 luni), în care să fie publicate cifrele rezultate din
bilanţul contabil pe anul 1995;
- aceste cifre
publicate să fie cele prelucrate sub forma indicatorilor
relevanţi pentru subscriere: profit per acţiune, număr de
acţiuni disponibile etc.;
- să se organizeze
informarea asupra mersului subscrierii, la societăţile la care
există riscul depăşirii “capacităţii” de subscriere;
- să fie amendat
alin. (4) din art. 4 al Legii nr. 55/1995, în sensul că el să
acţioneze nu numai la depăşirea “cererii” de către “ofertă”,
ci la neconcordanţa între acestea, în ambele sensuri.
Evident, nu ar mai
fi necesară actuala campanie de forţare a subscrierilor, pe
cale administrativă. Iar în locul unor lozinci care nu spun
nimic, publicitatea să se axeze pe explicarea criteriilor şi
indicatorilor care prezintă interes pentru decizia
cetăţeanului - deţinător de cupon şi pe difuzarea cifrelor
relevante pentru aceste decizii.
|