[1]*
Sunt
de acord şi sprijin întru totul atât obiectivele politicii
partidului, cât şi preocuparea sa din ultimii ani pentru
înnoirea şi perfecţionarea de fond a întregii vieţi politice,
sociale şi economice, orientarea spre calitate, eficienţă şi
democraţie în toate domeniile. Din păcate însă, mecanismul
nostru politic - social - economic generează spontan, în mod
obiectiv, "zi de zi, ceas de ceas şi în proporţii de masă",
încălcări şi piedici esenţiale în calea obiectivelor şi
eforturilor partidului. Câtă vreme se menţine această stare
de lucruri, majoritatea măsurilor de perfecţionare care se iau
rămân simple paliative, care practic lasă deschise,
nerezolvate problemele vizate (şi nu rareori provoacă noi şi
grave neajunsuri).
Ne
mândrim cu succese considerabile şi de netăgăduit, dar le
plătim inutil de scump; cu aceleaşi eforturi (umane şi
financiare) ar trebui să putem realiza cu mult mai mult şi cu
mult mai bine. Aceasta, deoarece uriaşe posibilităţi ale
orânduirii socialiste sunt (în toate ţările socialiste)
măcinate, deturnate, irosite din cauza unui mecanism politic
şi de stat greşit conceput, care involuntar frânează ceea ce
prin politica noastră vrem să accelerăm, împiedică ceea ce
vrem să promovăm, inhibă ceea ce vrem să stimulăm.
Se
impune conceperea şi punerea în aplicare a unui nou tip de
societate socialistă în care calitatea, eficienţa, democraţia
să stea la bază şi să fie generate de la sine, intrinsec.
Pentru a ajunge aci, este nevoie de un sistem de mutaţii
profunde în ideologia şi politica partidului, în structura şi
funcţionarea puterii noastre politice şi a orânduirii noastre
de stat.
Tovarăşe Secretar General,
Sunt
întru totul de acord cu obiectivele politicii
partidului, îmi exprim, de asemenea, deplina adeziune la
acţiunea curajoasă desfăşurată pe parcursul ultimilor ani
pentru înnoirea şi perfecţionarea de fond a întregii vieţi
politice, sociale, economice…
Preocupat de găsirea căilor pentru ca înfăptuirea politicii
promovate de către partid să fie mai deplină, profundă şi
rapidă, constatând caracterul sistematic, persistent al
multora dintre dificultăţile şi neajunsurile noastre, m-am
concentrat asupra unor fenomene de care cred că nu ţinem
suficient seama, fenomene care provin din erori iniţiale şi
profunde ale modului în care a fost proiectată acum 40 - 50 de
ani funcţionarea rigidă, greoaie şi mult prea puţin eficientă
a sistemului politic şi de stat al orânduirii socialiste (încă
în vigoare în toate ţările socialiste actuale, cu toate
deosebirile existente).
Multe
dintre gravele neajunsuri cronice pe care le combatem sunt în
mod obiectiv şi legic generate de către aceste erori
moştenite, care involuntar frânează ceea ce prin politica
noastră vrem să accelerăm, împiedică ceea ce vrem să promovăm,
inhibă ceea ce vrem să stimulăm, făcând ca uriaşe
posibilităţi ale orânduirii socialiste să fie măcinate,
deturnate, irosite. Cred că aci trebuie căutate cauzele pentru
care multe măsuri de lichidare a unor fenomene negative nu
dau rezultate pe măsura eforturilor depuse de către întregul
popor şi partid, în frunte cu conducerea sa.
Această concluzie decurge din constatările redate în anexa 1.
Îmi
exprim convingerea că erorile de concepţie ale societăţii
noastre nu sunt proprii esenţei socialismului, ci au un
caracter artificial, ele sunt, deci, remediabile, dar numai
remedierea lor poate permite fructificarea deplină a marilor
posibilităţi ale socialismului. Pentru aceasta, este nevoie ca
efervescenţa de gânduri şi acţiuni înnoitoare pe care au
adus-o ultimii ani în viaţa partidului şi ţării noastre să se
dezvolte până la proiectarea unui nou sistem social al
socialismului, a unui nou tip de societate socialistă,
identică cu cea actuală în conţinut şi obiective, dar mult
diferită în ceea ce priveşte modul de funcţionare.
Este
vorba despre o societate în care locul, în prezent mult prea
mare, al ineficientelor metode administrative de organizare şi
conducere prin obligare, persuasiune şi interzicere să fie
luat; în economie - de către metode economice, în politică -
de către metodele unui cuprinzător democratism politic
efectiv, în cultură - de către metode ale culturii ş.a.m.d. In
acest fel, în locul rezultatelor adesea atât de divergente, cu
toată rigiditatea organizării, vom face să conveargă spre
îndeplinirea obiectivelor noastre multitudinea factorilor
spontani.
Este
vorba despre o societate care să fie capabilă să utilizeze din
plin inteligenţa şi iniţiativa membrilor săi mai mult decât
disciplina lor, o societate de personalităţi mai mult decât de
executanţi.
O
societate în care la fiecare nivel să decidă o majoritate
complet informată, edificată şi convinsă şi nu neapărat o
unanimitate oficială, o societate în care democratismul să fie
în măsură să garanteze progresul şi eficienţa întregii
activităţi, constituind astfel trăsătura cea mai profundă,
reprezentativă şi reală a tuturor laturilor vieţii politice
şi sociale.
O
societate în care sursa principală a progresului şi a
eficienţei să o constituie ştiinţa ca forţă de producţie,
dintr-un adaos (în ansamblul său) de complezenţă, care
consumă mai mult decât produce, ştiinţa să devină un factor
motor de esenţă.
O
societate a eficienţei generale, în care poporul să simtă că
nici un efort nu îi este irosit în zadar şi totodată - fără
contradicţie faţă de scopurile majore ale societăţii în
ansamblu - fiecare om al muncii să aibă asigurate în măsură
sporită în practica vieţii de zi cu zi, atât nivelul de
trai, cât şi posibilităţile de dezvoltare şi afirmare
personală şi respectul demnităţii şi drepturilor cetăţeneşti
care decurg din înaltul titlu de membru al societăţii
socialiste.
O
societate în care să se aplice principiul: de la fiecare
după capacitate, fiecăruia după rezultatele muncii,
(principiu care şi astăzi ar putea constitui un deziderat, dar
este nerealizabil - ca şi vechea formă, fiecăruia după muncă).
Pentru a se putea ajunge aci, este nevoie:
-
de un
ansamblu coerent de principii şi soluţii funcţionale, care
condiţionează toate împreună viabilitatea sistemului
preconizaţi
-
de
precizarea şi detalierea conţinutului fiecăreia dintre soluţii
în parte.
Întrucât, în diferite etape de examinare a problemelor pe care
le ridic în memoriul de faţă, a existat de fiecare dată o
primă impresie de "probleme cunoscute", precizez că:
1.
Evident, nici o nouă concepţie nu apare pe un loc gol. In ceea
ce propun se conjugă:
-
…………………………………………
2.
Ideea de bază care rog să fie reţinută şi analizată constă
însă nu în înşiruirea unei liste de probleme şi propuneri
diverse, ci în conexiunea, şi întrepătrunderea lor, în
caracterul lor de sistem indisolubil, general pentru
toate laturile şi domeniile societăţii noastre. Este vorba
atât despre un sistem de cauze obiective ale
deficienţelor actuale, care se generează reciproc, se sprijină
şi se agravează reciproc, cât şi despre sistemul de soluţii
şi măsuri, care sunt ineficiente (sau chiar imposibil de
adoptat) altfel decât toate împreună, în mod corelat,
intercondiţionat şi simultan în toate domeniile.
(Rezultă, deci, că neajunsurile noastre cronice nu sunt
neajunsuri ale domeniilor în care ele se manifestă şi nici nu
îşi pot găsi rezolvări separate în interiorul fiecăruia
dintre domenii în parte, fiind necesară soluţia globală
preconizată.)
Astfel, un exemplu de soluţie cunoscută, anterior eşuată, îl
poate constitui dezvoltarea autonomiei unităţilor economice
(care este un detaliu al problemei mai generale, de asemenea
cunoscute, a unei societăţi construite, în toate domeniile,
dintr-un sistem de componente autonome autoreglate), în
legătură cu care au existat încercări, mai limitate la noi şi
în URSS, mai ample şi profunde în RSFI şi RPU.
a.
Aplicarea s-a făcut într-o formă care, după mine, nu putea
conduce la reuşită, din mai multe motive:
-
deşi a fost (corect) bazată pe stimularea rentabilităţii
întreprinderilor, nu s-au luat însă concomitent măsurile
principiale şi practice obligatorii pentru ca rentabilitatea
locală să reflecte întocmai interesele economiei naţionale,
ceea ce a adus prejudicii acestor interese şi a obligat să se
reintroducă restricţii şi constrângeri;
-
s-a
referit la aspecte secundare, puţin semnificative ale
activităţii unităţilor, în timp ce tocmai în problemele
majore, determinante pentru eficienţa şi dezvoltarea
întreprinderilor, autonomia era practic inexistentă (sau, în
alte ţări, redusă);
-
a
apărut pe fondul acţiunii pârghiilor negative spontane,
menţionate în anexa l, favorizându-le efectele dăunătoare.
b. Nu
au fost simultan modificate şi soluţionate în
acelaşi sens şi în mod corelat toate celelalte aspecte
care să facă posibilă şi eficientă pentru societate autonomia
unităţilor, cu privire atât la desfăşurarea şi dezvoltarea
utilă a activităţii, cât şi evitarea abuzurilor cu prilejul
lărgirii autonomiei; modul de exercitare a puterii politice şi
de stat, concepţia şi metodele de promovare a politicii
partidului; criteriile, principiile şi metodele de organizare
şi de optimizare a activităţii; relaţia plan - piaţă -
pârghii; sistemul de formare a preţurilor; democratismul
politic şi social; structura partidului; criteriile şi
mecanismul de formare, selecţie şi promovare a cadrelor;
sistemul de selectare şi transmitere a informaţiei în
societate; sistemul ştiinţelor sociale, modul lor de
dezvoltare şi de acţiune; disproporţiile existente în
nivelurile şi ritmurile de dezvoltare internă; etc. (Modul în
care fiecare dintre aceste aspecte a contribuit la efectele
negative manifestate în acţiunile de lărgire a autonomiei
unităţilor necesită explicaţii ample, pe care sunt gata să le
prezint, dar nu îşi au locul în prezentul memoriu succint.)
…………………………………………………………
Unităţile din sistemul ierarhizat care constituie societatea
şi economia să dispună de o totală autonomie tactică şi
operativă şi de o mare capacitate de autoreglare în direcţia
necesară pentru ansamblul societăţii şi economiei. Asigurarea
satisfacerii de către fiecare unitate a cerinţelor concrete,
de detaliu, ale societăţii şi economiei naţionale (inclusiv
dezvoltarea planică, proporţională în ansamblu şi în detalii)
să se efectueze nu printr-un enorm şi greoi mecanism de
sarcini centralizate defalcate în amănunt, ci la nivel
strategic, cu ajutorul pârghiilor şi stimulentelor, colective
şi individuale, aflate în mâna statului (v. anexa 2, pct. l).
În
toate domeniile - politic, economic, ştiinţific, ideologic –
să se creeze condiţii pentru optimizarea activităţii şi pentru
dezvoltarea creativităţii nu prin actuala disecare rigidă în
domenii, activităţi, secţiuni etc. izolate şi închistate, ci
prin favorizarea joncţiunilor, prin promovarea abordării şi
soluţionării complexe a problemelor, a formării complexe a
cadrelor; a utilizării complexe a resurselor nu numai la
nivelul bogăţiilor naturale, ci şi la fiecare nivel, în
fiecare unitate şi activitate (una dintre consecinţe – în
anexa 2, pct. l)
La
toate nivelurile, în toate domeniile - de la economie la
cultură – şi sub toate formele, să se urmărească nu detaliile
acţiunilor întreprinse, ci rezultatele, şi anume
rezultatele medii, pe ansamblu în spaţiu şi în timp,
calitative, de perspectivă (v. anexa 2, pct. 2)
Să se
creeze condiţii pentru ca democratismul să asigure nu numai
dreptul de exprimare asupra problemelor supuse consultării, ci
şi dreptul de iniţiativă în punerea şi dezbaterea publică a
oricăror probleme de interes larg; să se creeze posibilităţi
şi canale pentru circulaţia nefiltrată (separat de cea
filtrată) şi nedeformată a informaţiei în societate; pentru
sesizarea şi promovarea informaţiei de excepţie (v. anexa 2,
pct.3).
Să se
inverseze relaţia actuală dintre ştiinţă şi activitatea
operativă (în toate domeniile, de la tehnică la politică), în
sensul că iniţiativa deschiderii de noi direcţii, elaborarea
şi optimizarea soluţiilor majore trebuie să constituie în
principal sarcini ale ştiinţei şi să fie fundamentate
ştiinţific, cu metodele ştiinţei, în conformitate cu rolul
ştiinţei de forţă de producţie (rol exercitat astăzi cu totul
izolat, sporadic, nesatisfăcător).
În
dimensionarea şi planificarea obiectivelor strategice ale
dezvoltării, să se acorde prioritate ritmului de creştere a
eficienţei economice.
…………………………………………..
Păstrându-se principiul unităţii de acţiune a
partidului,să se promoveze diversitatea de opinii
politice şi ideologice, curente culturale etc. - condiţie a
stimulării criticii şi creativităţii (şi, deci, a
progresului). Aceasta să meargă până la dreptul şi
posibilităţile practice de a prezenta şi susţine, la toate
nivelurile, variante de proiecte de hotărâri, moţiuni etc. …
Orice
drept de decizie sau de influenţare a unei decizii, în orice
problemă, să se pună în strictă legătură cu responsabilitatea
şi cointeresarea în rezultatele de fond şi de perspectivă ale
deciziei respective (unul dintre aspecte – în anexa 2, pct.4)
……………………………..
În
întreaga activitate politică, de propagandă, presă etc., să se
urmărească nu inocularea perseverentă a unor directive şi
orientări de campanie, ci dezvoltarea discernământului politic
al membrilor societăţii (v. anexa 2, pct.3); să se asigure
modernizarea metodelor de prezentare şi susţinere a politicii
partidului, în conformitate cu legităţile obiective ale
psihologiei umane, în prezent grav ignorate.
Asigurarea menţinerii vigorii, purităţii, dinamismului,
eficienţei şi realismului partidului, ca forţă conducătoare,
atât prin dezvoltarea largă a democratismului social spontan
(v. anexa 2, pct. 3), cât şi prin crearea unei (sau unor)
forţe obşteşti sau de stat colective, eligibile, total
independente, inviolabile şi neinfluenţabile, garante ale
legalităţii. Este un paradox, poate, dar unicitatea şi măreţia
puterii partidului îi subminează, după cum arată istoria,
puterea (unele aspecte - în anexa 2, pct. 3 şi 4).
. . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
25
iunie 1973. Prezentul memoriu constituie o variantă refăcută
şi dezvoltată a memoriului din 1 iunie 1973, care era o
variantă refăcută şi dezvoltată a memoriului înaintat la 28
iunie 1972, în completarea cererii de audienţă din 13
decembrie 1971 şi a memoriului din 10 ianuarie 1972.
1.
Numeroase eforturi depuse şi măsuri luate nu dau rezultatele
aşteptate, astfel încât, deşi în momentul adoptării masurilor
sperăm cu toţii că problemele se rezolvă, după câţiva ani iese
la iveală în mod sistematic că au avut loc doar unele
ameliorări, dar problemele au rămas practic deschise; că
aceleaşi deficienţe mocnesc sau răbufnesc din nou, cel mult
sub alte forme sau pe alte căi. Este suficient să se
amintească astfel de probleme cunoscute, ca eficienţa
economică a producţiei, eficienţa investiţiilor, formarea şi
promovarea cadrelor, eficienţa cercetării ştiinţifice,
calitatea produselor, a construcţiilor sau serviciilor,
aprovizionarea tehnico-materială, preţurile, eficienţa
activităţii ideologice, antrenarea maselor la conducere,
abuzurile în dauna avutului obştesc şi cele în dauna
intereselor oamenilor muncii, refuzurile de înapoiere în
patrie şi multe altele.
Nu
rareori măsuri de remediere a unor fenomene negative generează
efecte negative de altă natură. De exemplu, stimularea
rapidităţii de realizare a investiţiilor prin închiderea
finanţării la termenul planificat determină procurarea tuturor
utilajelor în termen deşi, într-o serie de ramuri, intrarea
lor în exploatare curentă se produce treptat. Efecte negative:
se imobilizează fonduri, se cumpără unele utilaje neadecvate,
caracteristicile necesare rezultând în detaliu după punerea în
funcţiune a altor utilaje, se pierd garanţii ale furnizorilor
externi, se favorizează degradări şi descompletări etc.
Rigoarea reglementărilor referitoare la valorificarea
cercetărilor a orientat (atât pe cercetători, cât şi pe
beneficiarii lor) spre teme "sigure" şi căi bătute, dăunând
rolului cercetării de a genera soluţii noi. Numeroase măsuri
de combatere a abuzurilor au lovit şi în cointeresarea
materială. Lichidarea cumulului a tăiat o legătură utilă
între învăţământ şi cercetare - producţie, fără a pune atunci
în loc altceva. Introducerea consultării colectivelor asupra
candidaţilor la funcţii de conducere (deşi practic
neaplicată) a generat un val de lipsă de exigenţă faţă de
subalterni. Ş.a.m.d.
Se
ştie că foarte multe directive şi indicaţii se aplică în mod
formal, birocratic, adesea - deformat sau exagerat, pierzând
din vedere tocmai scopul urmărit, în stil de campanie etc.
Nici
o acţiune sau idee radical înnoitoare nu poate găsi aplicare
până nu se ajunge la conducerea superioară, iar la conducerea
superioară este aproape imposibil de ajuns. Câte idei şi
iniţiative valoroase pierde societatea noastră în acest fel?
Obţinem rezultate de importanţă istorică în dezvoltarea şi
progresul economiei şi societăţii, dar aceste rezultate se
obţin cu o prea mare risipă de energie, cu enorme eforturi
irosite inutil; altfel spus, pentru eforturile considerabile
depuse de către întregul partid şi popor, în frunte cu
conducerea sa - mai solicitată, poate, decât oricare alţi
oameni ai muncii - merităm progrese mult mai rapide şi mult
mai mari.
Deşi
proprietatea socialistă asupra mijloacelor de producţie oferă
posibilităţi de dezvoltare radical superioare faţă de cele din
capitalism, trebuie să constatăm că toate ţările socialiste,
mari şi mici, cu toate repetatele şi variatele căutări,
încercări, reforme ş. a. m. d., progresează parcă împiedicat.
Într-adevăr, ritmurile de dezvoltare cantitativă sunt înalte
(deşi totuşi cam în aceeaşi plajă de valori cu cele ale unora
dintre ţările capitaliste), dar ceea ce este extrem de grav
este faptul că întâietatea dezvoltării calitative - atât ca
progres tehnic, cât şi mai ales ca eficienţă - nu este încă
într-un mod clar de partea socialismului. Mai mult,
capitalismul se dovedeşte mai fertil decât noi, cei înarmaţi
cu ideologia cea mai înaintată, până şi pe frontul
concepţiilor şi teoriilor ştiinţifice înnoitoare şi
stimulatoare ale progresului: de la cibernetică la ştiinţa
conducerii, de la prognoză la econometrie, de la teoria
sistemelor la cercetarea operaţională - toate acestea şi
atâtea altele le-am importat de la capitalism şi le aplicăm în
practică cu succese foarte limitate. În schimb, capitalismul,
care a importat de la socialism ideea de planificare a
economiei, o realizează cu rezultate mult mai bune decât a
prezis ideologia noastră acum 15-20 de ani. De ce?
Gândind cu răspundere la destinele socialismului, nu avem
dreptul să închidem ochii nici asupra faptului că, în timp ce
în capitalism crizele ciclice au scăzut esenţial în
profunzime şi regularitate în ultimul sfert de veac, la noi,
în URSS şi în alte ţări socialiste se produc fenomene ciclice
de instabilitate, cu perioade de 5 - Io şi uneori numai 2-3
ani, ca de exemplu: dezvoltarea autonomiei unităţilor
economice şi reducerea gradului de detaliere a planificării
centralizate, urmate din nou de accentuarea rigidităţii
planificării; încercări de creştere a rolului pârghiilor
valorice, urmate însă apoi de măsuri de îngrădire a sferei şi
profunzimii acţiunii lor, de transformare a lor în simple
anexe ale unor măsuri administrative; umflarea aparatului
birocratic, înmulţirea prin diviziune a organelor centrale,
unităţilor economice, compartimentelor, în alternanţă cu
campanii opuse de reduceri, comprimări şi comasări; crearea,
restructurarea, reprofilarea şi desfiinţarea frecventă a
diferitor organisme şi organe ale puterii de stat; exagerări
unilaterale ale criteriului profesional în dauna celui
politic în problemele de cadre, alternând cu exagerări
unilaterale inversei; apelarea masivă la serviciile ştiinţei
şi ale oamenilor de ştiinţă şi trecerea lor apoi, cu
dezamăgire, într-o rezervă în fapt formală, nefolosită
ş.a.m.d.
Dezvoltarea economiei noastre este planică şi proporţională,
dar nici din acest punct de vedere nu putem fi cu totul
mulţumiţi, câtă vreme (de asemenea la noi şi în multe alte
ţări socialiste, probabil în toate) mereu trebuie să luăm act
de rămânerea gravă în urmă, ca nivel şi ca ritm, a câte unei
sfere, ramuri, subramuri, activităţi etc., urmată de luarea
de măsuri forţate de redresare şi recuperare.
Examinarea amănunţită a cauzelor fenomenelor negative
care au caracter permanent, cronic în societatea noastră
conduce la concluzia că ele îşi au rădăcina în contradicţii
profunde între mecanismul politic - social - economic (în
vigoare, cu diferite variante, în toate ţările socialiste) şi
baza orânduirii noastre - proprietatea socialistă asupra
mijloacelor de producţie. Trebuie subliniat că este vorba nu
numai şi nu atât despre contradicţiile "de creştere",
contradicţiile interne inevitabile ale perioadei de dezvoltare
economico-socială în care ne găsim, contradicţiile faţă de
rămăşiţele trecutului sau faţă de lumea capitalistă, despre
care s-a vorbit şi s-a scris mult în ultimul timp (ele există,
dar ele singure nu pot avea asemenea consecinţe grele).
Trebuie, cred, să ne gândim şi să ne ocupăm în primul rând de
contradicţiile interne generate de către erorile de concepţie
ale orânduirii noastre politice şi de stat, erori prin care se
încalcă grav un întreg şir de legi sociale obiective şi, prin
aceasta, se frânează dezvoltarea generală a socialismului, i
se limitează marile lui posibilităţi principiale; totodată, o
serie de alte fenomene negative cu caracter sistematic şi de
masă rezultă obiectiv din disproporţii existente în societate
şi în economie (iar după un sfert de secol - la noi - este
greu să acuzăm numai trecutul pentru toate disproporţiile).
Deficienţele mecanismului politic - social - economic, în
particular ale sistemului de reglementări, contradicţiile şi
disproporţiile pe care le generează, încălcările unor legi
obiective fac ca în societate şi în economie să acţioneze
puternice "pârghii", pe cât de spontane, ascunse şi
involuntare, pe atât de virulente şi dăunătoare (recent numite
de către un cunoscut specialist din domeniul economiei, în
revista "Era socialistă”, "anti-pârghii").
Suntem în situaţia paradoxală în care atât activitatea
politico-educativă a partidului, cât şi măsurile sale
legislative şi organizatorice, au de luptat contra unor forţe
„generate spontan, zi de zi, ceas de ceas şi în proporţii de
masă” de către neajunsurile propriei noastre puteri
politice. Câteva exemple, cunoscute de altfel: neglijarea şi
chiar încălcarea conştientă, deliberată, generală şi
sistematică a sarcinilor de calitate şi de progres tehnic (nu
rareori - şi de cooperare) sub acţiunea primordială a
sarcinilor de dezvoltare cantitativă, de rentabilitate ş.a.;
proliferarea neritmicităţii sub acţiunea termenelor de plan
anuale, trimestriale, lunare, decadale; amplificarea
birocratismului, a acoperirii cu hârtii, pentru că acestea
constituie principalele instrumente de apărare individuală
valabile la anchete financiare, judiciare şi de altă natură;
răspândirea şi persistenţa unor venituri ilicite sub acţiunea
fie a lipsei altei forme de cointeresare materială în
calitatea servirii cetăţenilor şi a lipsei de eficienţă a
altor căi de combatere a încălcării drepturilor şi
intereselor cetăţenilor într-o serie de activităţi economice
şi de stat, fie a disproporţiilor din economie (cererea
depăşeşte cu mult oferta) ş.a.m.d.
Iar
oamenii muncii, inclusiv cadrele de conducere, se află între
ciocan şi nicovală, între acţiunea pârghiilor negative
spontane, care presează puternic asupra lor, şi directivele
politice, etice şi legislative, care le cer să acţioneze cu
totul altfel. Cel mai grav este atunci când lumea se învaţă sa
facă după pârghii şi să spună după directive.
Este
o explicaţie posibilă şi plauzibilă (şi care trebuie, cred,
atent examinată) a eşecurilor sistematice ale măsurilor
luate, a virulenţei deficienţelor, a fenomenelor de
instabilitate, a insuficientei fructificări a posibilităţilor
de progres calitativ în socialism şi a altor fenomene. Nu este
însă vorba despre o simplă presupunere sau deducţie abstractă,
ci despre rezultatul de ansamblu, al unei multitudini, de
constatări concrete şi analize de amănunt asupra
factorilor care provoacă sau favorizează obiectiv fiecare
dintre neajunsurile existente în parte.
Materialismul dialectic şi istoric demonstrează că legile
sociale obiective sunt, în orice orânduire, legi statistice,
dar întregul sistem de organizare şi conducere a societăţii
socialiste este determinist, mecanicist. Sufocarea
informaţionala în noiane de amănunte a tuturor nivelelor de
execuţie, coordonare şi conducere, de jos şi până sus,
birocratismul, inoperativitatea paralizantă constituie nu
cauze, ci efecte ale concepţiei greşite conform căreia, odată
cu trecerea mijloacelor de producţie în proprietatea
întregului popor, rolul întâmplării, al specificului şi al
neprevăzutului în societate (rol care se reduce într-adevăr)
ar dispărea cu totul sau s-ar reduce la proporţii neesenţiale,
secundare.
Nu
este vorba despre ceva conjunctural, despre o dotare tehnică
momentan insuficientă, pentru că nici la nivelul de dotare cu
calculatoare electronice şi cu mijloace automate de culegere
şi transmitere a informaţiei din anul 2000 nu va fi nici
posibil, dar nici eficient (chiar dacă ar fi posibil)
ca tot ceea ce este important să fie stabilit, prevăzut şi
cunoscut în amănunt în mod centralizat.
Cu
cât un proces este mai mare (conţine mai multe elemente), mai
complex (cu mai multe legături şi dependenţe funcţionale
interne şi externe), mai mobil, mai diversificat, cu cât se
pune mai acut problema optimizării lui, cu atât cantitatea de
informaţie pe care o generează şi pe care o necesită pentru a
fi condus eficient creşte, dar această creştere nu se produce
direct proporţional cu dezvoltarea procesului, ci de zeci,
sute şi mii de ori mai rapid.*
Este o corelaţie necesară, o lege obiectivă. De aceea, în
măsura în care mecanismul de organizare şi conducere îşi asumă
sarcina să recepţioneze, să prelucreze şi să genereze toată
enorma informaţie de care ar avea nevoie o societate şi o
economie dinamică în plină revoluţie ştiinţifico-tehnică şi
în măsura în care mecanismul de organizare şi conducere este
cantitativ incapabil să facă faţă sarcinii asumate, în aceeaşi
măsură el limitează obiectiv dezvoltarea şi gradul de
optimizare.
Problema nu se rezolvă prin ameliorări organizatorice
sau tehnice ale situaţiei actuale, ci necesită soluţii
calitativ noi, care să evite principial limitarea menţionată:
-
Fiecare componentă a societăţii şi a economiei trebuie să fie
pusă în situaţia ca de la sine, în virtutea
legităţilor, pârghiilor, stimulentelor etc., să tindă să
sporească continuu, atât imediat, cât şi în perspectivă,
eficienţa propriei activităţi şi măsura în care satisface
necesităţile societăţii în ansamblu.
-
Conducerea centralizată şi planificarea economiei naţionale şi
a dezvoltării sociale trebuie să se exercite în principal prin
latura strategica (obiective, ansamblu, perspectivă) şi să se
realizeze (inclusiv proporţiile şi corelaţiile obiectiv
necesare în economie) în mod statistic, prin pârghii şi
stimulente şi nu prin actualul sistem de defalcări rigide.
-
Pe
această bază, societatea şi economia trebuie să constea
dintr-un sistem închegat de componente dispunând de o
practic totală autonomie funcţională tactică şi operativă,
referitoare atât la activitatea lor internă, cât şi la
relaţiile de orice natură cu celelalte componente; sistem de
organisme viabile, dispunând de un echilibru propriu, intern,
care se identifica pe deplin cu echilibrul sistemului în
ansamblu.
În
modul preconizat, la toate nivelurile din societate şi
economie, pe verticală ar circula de regulă, în ambele
sensuri, informaţii sintetice, reflectând modul, cantitatea şi
calitatea încadrării fiecărui eşalon în cerinţele şi
necesităţile eşalonului imediat superior. Informaţiile
concrete, de detaliu, ar circula pe orizontală, direct între
unităţile şi eşaloanele interesate. (Desigur, şi pe verticală
pot circula informaţii concrete, dar numai cu caracter de
exemplificare, sau în cazuri excepţionale sau de importanţă
deosebită; şi pe orizontală pot circula informaţii sintetice,
corespunzătoare necesităţilor de cooperare.)
Pentru a întări cele de mai sus, trebuie arătat că problema nu
se pune în modul arătat numai în societate, deşi ştim că
aceasta reprezintă sistemele cu cel mai înalt grad de
complexitate, „forma superioară de mişcare a materiei”.
Evoluţia mişcării biologice, chiar şi funcţionarea sistemelor
tehnice complexe din ultimele zeci de ani (deşi acestea sunt,
aparent, prin definiţie deterministe, mecaniciste) sunt
caracterizate de către aceleaşi legităţi generale ale
materiei organizate: comportament cu profunde trăsături
statistice; funcţionare optimală prin compunere din
subsisteme autonome autoreglate; minimizarea schimburilor de
informaţie între subsistemele autonome. Nu există motive
pentru care societatea socialistă
să încalce aceste legităţi fără a-şi
dăuna.
Urmează o succintă exemplificare a unora dintre direcţiile de
soluţionare necesare în domeniul economiei - problema se pune,
evident, în toate sferele activităţii sociale.
Conducerea economiei trebuie să se bazeze pe legi economice şi
să se efectueze cu metode economice. Aceasta înseamnă că de la
dilema plan sau pârghii, de la "concesia" plan şi
pârghii, trebuie trecut la principiul plan prin
pârghii. (Desigur, am în vedere pârghii introduse conştient,
deliberat, cu acţiune pozitivă, nu pârghiile spontane
dăunătoare amintite în anexa l, făcând însă observaţia că
trecerea de la acţiunea pozitivă la cea negativă a unei
pârghii sau invers depinde uneori nu de pârghia însăşi, ci de
alţi factori. De exemplu, rentabilitatea generează consecinţe
negative dacă sistemul de preţuri şi sistemul de planificare a
beneficiului sunt eronate şi exercită o acţiune pozitivă dacă
sistemele menţionate reflectă corect realitatea aportului
adus pentru satisfacerea nevoilor economiei naţionale. După
cum se ştie, acţiunea negativă actuală se manifestă, între
altele, prin favorizarea produselor, serviciilor etc. la care
s-a obţinut o rentabilitate nejustificat de mare, în dauna
celor la care rentabilitatea este mai mică, chiar dacă acestea
din urmă sunt la fel de necesare sau mai necesare pentru
economia naţională.)
Pentru a conduce economia cu metode economice, orice efort
care răspunde unei necesităţi trebuie plătit, fiind marfă
(generând valoare şi valoare de întrebuinţare). Cu cât mai fin
şi mai operativ vor reflecta preţurile şi tarifele cantitatea
şi calitatea muncii vii şi materializate, directe şi
indirecte, cu atât mai mare va fi concordanţa între acţiunea
spontană a pârghiilor valorice şi interesele economiei
naţionale şi cu atât mai mare va fi posibilitatea ca statul
să-şi exercite rolul de proprietar unic şi planificator
central prin intermediul pârghiilor valorice.
(Sunt
peste 35 de ani de când ideologia socialistă a acceptat şi
pentru mijloacele de producţie existenţa mărfii în socialism;
sunt peste 20 de ani de când a admis acţiunea legii valorii,
dar până astăzi nu recunoaşte deschis acţiunea în socialism a
cererii şi a ofertei, componentă indisolubilă a legii valorii
- deşi se manifestă şi în prezent la noi în multiple moduri;
numai că, ignorându-le, de regulă dăunează, când ar putea să
folosească. Deci:)
Preţurile să fie stabilite în echilibru şi în înţelege între
producător şi utilizator (putând varia şi de la o livrare la
alta, dacă condiţiile diferă), eventual împreună cu un organ
independent, reprezentant al economiei naţionale. Subliniez că
ne trebuie nu un nou ansamblu de preţuri, ci un nou mecanism
de stabilire şi adaptare continuă spontană a preţurilor la
realitatea economică a producţiei şi a utilizării.
(Argumentele conform cărora avem nevoie de preţuri stabile
pentru planificare sunt inconsistentei: 1.preţuri fixe pentru
valori şi condiţii variabile sunt preţuri false şi
planificarea bazată pe ele este, deci, falsă; 2. o planificare
strategică nu este deranjată de fluctuaţii de detaliu.)
Preţurile vor fi astfel substanţial şi operativ variabile în
funcţie de calitatea realizată, stimulând-o; de termene de
realizare / livrare. Reflectând recuperarea eforturilor de
asimilare a produselor, creşterea productivităţii pe parcursul
fabricaţiei şi în special uzura morală, preţurile medii pentru
produse vechi fabricate trebuie sa scadă sistematic. …………
Interesele complexe, indirecte, de perspectivă ale societăţii
şi ale economiei naţionale urmează să fie exprimate
cantitativ, calculabil, având în socialism toate atributele de
marfă, similar cu orice alt mijloc de producţie şi afectând,
deci, direct preţurile şi rentabilitatea întreprinderilor.
Aceasta este, cred, ideea-cheie a lichidării
contradicţiilor plan - piaţă - pârghii şi a
transformării lor într-un sistem unitar, concordant;
soluţia principial nouă, specifică socialismului, pentru
lichidarea contradicţiilor dintre sfera microeconomică şi cea
macroeconomică şi, deci, noua soluţie a vechii probleme a
autonomiei întreprinderilor. Pentru a ajunge aci sunt necesare
atât metode de determinare cantitativă a intereselor
economiei naţionale, cât şi date concrete, analize şi
rezultate asupra situaţiilor reale. Pentru a evita
transformarea în speculaţii rupte de realitate este nevoie de
chei de control: prin însumare pe ansamblul economiei trebuie
să se regăsească mărimi cu sens economic clar. De asemenea,
este necesară o confruntare permanentă cu realitatea, în
ansamblu şi în detalii, însoţită de introducerea operativă,
permanentă a corecţiilor şi adaptărilor rezultate.
Pe
această bază, filiera ierarhică a sistemului economic ar fi
caracterizată prin schimburi financiare bilaterale.
Satisfacerea sau nesatisfacerea anumitor interese ale
economiei naţionale s-ar răsfrânge, pozitiv sau negativ,
asupra componentelor sale prin împărţirea, în anumite
proporţii, atât a
beneficiilor, cât şi a daunelor.
Conducerea verigilor economiei urmează să se efectueze prin
reglare adaptivă; urmărirea continuă a situaţiei, a
conjuncturii, a preţurilor etc. şi acţionare operativă de
către stat prin pârghii, credite, impozite, subvenţii,
prelevări, comenzi, intermedieri, stocuri, adaptări de cote,
proporţii etc. atunci când se constată sau chiar numai când se
conturează tendinţe de abatere de la interesele economiei
naţionale, de la obiectivele planificate. Orice
prelevare sau beneficiu, la orice nivel, trebuie însă să
corespundă unui conţinut valoric
riguros (ceea ce nu se întâmplă în prezent cu planificarea după termen a
beneficiilor, cu cotele de amortizare şi cu alte prelevări -
sursă de fenomene inflaţioniste).
Condiţie a optimizării interne a eficienţei, întreaga
activitate a fiecărei componente a economiei naţionale trebuie
să fie bazată pe existenţa unui singur fond financiar;
repartizarea lui pentru diferitele activităţi şi plăţi trebuie
să fie de competenţa exclusivă a unităţii respective. Pentru
activităţi care depăşesc temporar posibilităţile (de exemplu
investiţii) - credite cu dobânzi stimulative (care corespund
în fond actualelor cote de amortizare - în interiorul
termenului de amortizare însă - şi taxelor asupra fondurilor
fixe). Fondul financiar unic să fie continuu în timp,
fluctuând în funcţie de activitatea prestată, independent de
calendar.
Să nu
existe, din exteriorul fiecărei unităţi, plan axat pe
calendar, ci numai contracte eşalonate ca termene în funcţie
de necesităţi, inclusiv contracte cu economia naţională;
contractele să alimenteze fondul unităţii la satisfacerea
furniturilor în condiţiile clauzelor.
Întregul sistem de cointeresare materială să decurgă din
excedentul (beneficiul) realizat în cadrul fondului, cu o
pondere cu atât mai ridicată în totalul venitului, cu cât
responsabilitatea personală este mai mare, profund diferenţiat
în funcţie de aportul personal la realizarea beneficiului. De
aci să rezulte o cointeresare intrinsecă, individuală şi
colectivă, în realizarea unei eficiente maxime la nivelul
economiei naţionale şi o mobilitate stimulativă, în limite
largi, a veniturilor personale.
Comerţul exterior (monopol de stat în continuare) să fie şi el
liber în detaliu, fiind reglat numai în ansamblu, la
proporţiile impuse de necesităţile economiei naţionale, prin
bariera vamală, prin cote de conversie, prin beneficii şi
penalizări (importul liber în detaliu, în aceste condiţiuni,
va constitui nu numai o supapă de siguranţă în probleme
operative de aprovizionare tehnico-materială, dar în special
va obliga pe producătorii interni la competitivitate şi pe
piaţa internă - nivel tehnic, calitate, termene şi preţuri).
………………………………………………..
Întregul nostru mecanism politic, social şi economic este axat
pe stabilirea, impulsionarea şi urmărirea realizării de
rezultate concrete, palpabile, reale, măsurabile. Dorim cu
toţii rezultate concrete, palpabile, reale, măsurabile.
Din
păcate însă, între diferitele obiective pe care ni le propunem
există mari diferenţe în ceea ce priveşte posibilităţile
practice actuale de a le urmări, controla, măsura. Iar o
legitate de bază a ciberneticii constă în faptul ca precizia
cu care reglăm un proces depinde de precizia cu care îl
măsurăm, oricât de puternică ar fi acţiunea pe care o
exercităm asupra lui. Deci, orice fel de reglementări,
directive, orientări şi indicaţii îşi ating scopul (respectiv
îşi ating corect scopul) în măsura şi numai în măsura
în care ştim cum să verificăm în practică atingerea scopului
urmărit.
Se
petrece, însă, în societatea noastră, la scară generală,
următorul fenomen: unele dintre obiectivele noastre pot fi
uşor şi precis măsurate, iar altele nu. În acelaşi timp,
realizarea oricăror obiective necesită eforturi şi mijloace.
Şi atunci, în mod spontan, la scară generală, în masă şi în
mod sistematic, eforturile şi mijloacele sunt deturnate de la
obiectivele greu măsurabile spre cele uşor măsurabile;
obiectivele uşor măsurabile se realizează în detrimentul celor
pe care nu ştim (sau nu ne preocupăm suficient să ştim) cum să
le măsurăm sau cel puţin să le urmărim. Pe această cale,
realizarea obiectivelor mai greu măsurabile rămâne perpetuu
la stadiul de deziderat, oricât de intense ar fi acţiunile,
organizatorice şi politice, pe care le întreprindem pentru a
le realiza.
În
toate domeniile - de la învăţământ la producţie, de la ştiinţă
la cultură, de la economie la selecţia cadrelor - controlăm cu
precădere faptul că acţionăm (lucru constatabil şi măsurabil)
şi suferă rezultatele acţiunii (mai greu şi mai târziu
constatabile şi măsurabile); măsurăm cantitatea şi suferă
calitatea; măsurăm calitatea aparentă, de azi şi suferă
rezultatele de durată (cum sunt, de exemplu, siguranţa în
funcţionare şi durabilitatea produselor şi a construcţiilor,
creativitatea absolvenţilor învăţământului ş.a.); controlăm
în formă şi suferă fondul; judecăm aparenţele şi suntem
înşelaţi la ceea ce este în spatele lor; măsurăm efectele
locale şi suferă efectele care se exercită asupra intereselor
economiei naţionale sau cele care afectează interesele
oamenilor muncii; controlăm strict şi apreciem, pozitiv sau
negativ, consecinţele imediate şi suferă consecinţele de
perspectivă; contabilizăm la ultimul ban efectele directe şi
pierdem averi la efectele indirecte (adesea, efectele
indirecte - sau cel puţin suma lor - se repercutează asupra
intereselor societăţii şi economiei în măsură mult mai mare
decât efectele directe).
Politica generală a partidului îmbină în mod judicios şi
clarvăzător cantitatea şi calitatea, interesele imediate şi
cele de perspectivă, cele locale şi cele generale ş.a.m.d.
Echilibrul este însă menţinut numai la nivelul conducerii
superioare. La toate nivelele inferioare şi de execuţie, în
mod progresiv până la cele de bază, ajung preponderent sarcini
şi în special se controlează îndeplinirea de sarcini concrete,
detaliate, defalcate, fragmentate, iar rezultatele în baza
cărora este apreciată activitatea colectivelor şi a cadrelor
şi totodată rezultatele după care se judecă eficienţa şi
justeţea măsurilor luate şi a hotărârilor adoptate sunt
rezultatele directe, concrete, imediate, constatabile şi
măsurabile. Întregul nostru mecanism de planificare, raportare
şi control este astfel conceput (cu toate eforturile care au
început recent să fie întreprinse pentru a asigura orientarea
controlului spre fenomene de profunzime). Aci este izvorul
multora dintre "anti-pârghiile” care dăunează intereselor mai
greu măsurabile: calităţii, perspectivei, intereselor generale
etc., care generează formalismul şi birocratismul; care fac
ca, în multe privinţe şi în multe domenii, rezultatul general
al muncii noastre să nu fie mai mare decât suma miilor de
realizări mici care se obţin (cum ar trebui să fie conform
dialecticii), ci mult mai mic.
Aşa
dar, pârghiile negative spontane sunt obiectiv generate din
conjugarea, pe de o parte, a legităţii cibernetice
referitoare la dependenţa preciziei de reglare faţă de
precizia de măsurare, şi numai faţă de aceasta dacă
acţiunea este puternică, iar pe de altă parte, a principiului
general în cercetarea operaţională, al redistribuirii
resurselor (materiale şi umane) pentru asigurarea optimizării
- optimizarea făcându-se spontan pentru asigurarea
îndeplinirii sarcinilor măsurabile.
Tot
aici este şi sursa ineficienţei cronice a ştiinţei
noastre, a piedicilor sistematice şi în masă care stau în faţa
efectuării şi a valorificării cercetărilor ştiinţifice şi a
invenţiilor româneşti, deoarece ştiinţa are menirea de a
contribui tocmai la acele obiective şi rezultate care sunt mai
greu şi mai târziu măsurabile, oricât ar fi ele de importante.
Pentru a îndeplini acţiuni imediate, trasate şi urmărite în
amănunt pas cu pas, nu este nevoie de ştiinţă, nu este timp
pentru a aştepta rezultatele ştiinţei, există mult risc ca
ştiinţa să încurce (rezultând că este mai eficient să se
urmeze altă cale decât cea pe care o impun sarcinile curente)
- evident, se renunţă la ştiinţă, chiar se evită
amestecul ştiinţei. Totodată, a sprijini o cercetare, chiar şi
numai a o valorifica - este o muncă investită pentru mâine,
dar ruptă de la gura sarcinilor de azi şi pentru azi; este o
activitate care necesită pe parcurs acţiuni neprevăzute,
neplanificate din timp şi care nu pot fi deci asigurate în
condiţiile în care totul este planificat în amănunt; este un
risc de insucces neplanificabil şi neadmis. Problema
eficienţei ştiinţei nu are, deci, soluţii organizatorice,
administrative, financiare în interiorul ştiinţei, în
interiorul beneficiarilor ştiinţei sau în interiorul
relaţiilor dintre cele două părţi. Ea va dispărea ca problemă
atunci şi numai atunci când beneficiarii ştiinţei la toate
nivelurile îşi vor şti munca măsurată după acele rezultate
care nu pot fi obţinute fără ştiinţă.
Toată
problema ridicată în prezentul punct 2 este în strânsă
legătură şi cu cea de la pct. 1 - caracterul statistic al
sistemului social - pentru că statistică înseamnă medie,
rezultat sintetic, de ansamblu, nu luarea în considerare a
fiecărui detaliu, caz, pas, aspect în parte, a fiecărei
componente şi a fiecărei acţiuni din cadrul activităţii depuse
(şi cât ne şi costă să planificăm, să defalcăm şi să controlăm
pentru fiecare unitate, separat fiecare sarcină, fiecare
fond, fiecare stoc, fiecare indicator!).
Nu
trebuie uitată greva "de zel" de anul trecut a personalului
transporturilor aeriene din RFG şi câteva alte greve similare
din alte ţări şi alte ramuri. Activitatea a fost paralizată
numai prin aplicarea riguroasă a tuturor regulamentelor
de serviciu în vigoare. Este ceea ce facem noi prin
planificarea şi reglementarea cât mai amănunţită a fiecărui
detaliu al activităţii pe care trebuie fiecare să o depună.
Care alergător de cursă lungă ar putea să câştige o cursă dacă
cineva i-ar impune dinainte şi din birou poziţia, mărimea şi
viteza fiecărei mişcări a fiecărui picior şi a fiecărei mâini
?
Se
impune şi aci o explicaţie ştiinţifică în lumina şi cu
ajutorul principiilor teoriei sistemelor şi ale cercetării
operaţionale. Parametrii de funcţionare care asigură
performanţa (eficienţa) optimă a fiecărui subsistem (de
exemplu întreprindere) depind de influenţele, cu un anumit
caracter statistic, ale celorlalte subsisteme care alcătuiesc
sistemul (societatea, economia naţională), precum şi ale
factorilor exteriori. Orice limitare a posibilităţilor de
variaţie a unui parametru (limitare care în cercetarea
operaţională poartă denumirea de "constrângere; fiecare dintre
indicatorii de plan reprezintă constrângeri dacă există un
criteriu de optimizare, de exemplu eficienţa), orice
constrângere necesită găsirea unui nou regim optim de
funcţionare, în care performanţa globală este sau egală,
sau mai mică decât cea dinaintea aplicării constrângerii,
dar niciodată mai mare decât în absenţa constrângerii.
Reglementând şi impunând din exterior o multitudine de
parametri, defalcări, modalităţi de acţiune etc. şi
concentrându-ne asupra controlului îndeplinirii lor în
orice caz reducem eficienţa, în nici un caz nu o mărim.
(Este, evident, vorba despre eficienţa optimă asigurată atunci
când criteriul local de optimizare reflectă corect interesele
societăţii în ansamblu, ceea ce se poate realiza cu ajutorul
sistemului de măsuri preconizate.)
Cu
conţinut specific şi în modalităţi specifice, problema se
pune similar în toate domeniile activităţii sociale - în
politică, ideologie, cultură, învăţământ etc., ca şi în
economie. Cadrele, colectivele, unităţile trebuie puse în
situaţia de a şti că răspund în faţa partidului şi a poporului
şi sunt răsplătite NUMAI pentru rezultatele activităţii
lor, nu şi pentru amănuntele şi modalităţile activităţii
însăşi (desigur, în limitele cinstei şi eticii); pentru
ansamblul rezultatelor şi nu pentru fiecare rezultat în parte
(dreptul la risc - condiţie a inovării); în mod echilibrat
pentru rezultatele de astăzi şi pentru rezultatele pe care le
va aduce mâine activitatea depusă astăzi.
Consider, deci, că va trebui să ne învăţam să cunoaştem,
să exprimăm cantitativ, să măsurăm, să analizăm în fond toate
felurile de rezultate pe care le urmărim şi le dorim, ceea
ce este foarte greu. Tocmai pentru că este foarte greu se
recurge mereu la înlocuirea măsurării unor rezultate
efective, de fond, prin verificarea de rezultate imediate şi,
în special, urmărirea "acţiunilor" întreprinse (ca instrument
de directivă, de control şi de stimulare); dar aceasta ne
conduce la starea deficitară în care ne găsim acum. Progresul
societăţii noastre este deci condiţionat de soluţionarea
problemei puse.
Urmează o întrebare foarte grea: până când vom fi în
stare să măsurăm ceea ce astăzi nu ştim să măsurăm, nu este
totuşi mai bine, în lipsă, să măsurăm măcar ceea ce
ştim cum, ceea ce putem, chiar dacă este vorba despre acţiuni,
formă, cantitate, imediat etc.? Ar trebui, în principiu,
răspuns: nu, pentru că dăunăm intereselor majore, prin
intermediul mecanismului de deturnare descris mai înainte.
Fără îndoială, în practică va fi necesară o gradaţie, o
trecere treptată, care necesită o studiere atentă şi
precaută, trecere strâns corelată cu tot restul de direcţii
de modificare a activităţii. Combaterea exagerărilor actuale
poate fi însă abordată, cred, imediat.
Pentru a exemplifica un mecanism de control al unor aspecte
deficitare astăzi, considerăm problema calităţii. Va fi util
să existe un sistem de control al calităţii produselor şi
serviciilor, de garanţii, reclamaţii etc., independent de
producător, reprezentant al societăţii; dar, spre deosebire de
situaţia de faţă, el să fie orientat în principal nu atât spre
recepţia calitativă (unde scapă viciile ascunse, siguranţa,
durabilitatea, chiar anumite aspecte de utilitate şi eficienţă
tehnică), ci spre controlul statistic al calităţii la
beneficiari, în exploatare. În funcţie de constatări -
sensibile beneficii suplimentare sau penalizări colective
(afectând fondul unităţii implicate), la un nivel la care să
determine întregul colectiv respectiv să vegheze la calitatea
fiecărui exemplar produs, organizându-se intern în mod
corespunzător (inclusiv cu control propriu intern).
Beneficiile suplimentare şi penalizările să reprezinte
schimburi financiare într-o anumită proporţie cu bugetul
(reflectând avantajele sau daunele aduse economiei naţionale,
ţinând seama de caracterul statistic, deci incomplet, dar
reprezentativ, al controlului) şi în rest - direct cu
unităţile sau persoanele beneficiare, la un nivel la care
acestora să le convină să cointereseze pe furnizor în
creşterea calităţii şi să nu le convină să muşamalizeze
defectele de calitate (care le-au cauzat lor cheltuieli
suplimentare). Este de observat că socialismul creează pentru
o astfel de soluţie condiţii principial noi, inexistente în
altă orânduire.
Consider că este necesar un program prioritar de cercetare
ştiinţifică privitor la criteriile şi metodele de măsurare,
de determinare cantitativă a efectelor economice, sociale şi
umane indirecte, calitative, de perspectivă în toate domeniile
(există deja preocupări şi cercetări, cu sfere mai limitate,
în cadrul unor colective de cercetare sociologică şi
economică).
Totodată, în aceeaşi ordine de idei, cred că avem nevoie de o
mai bună stabilitate şi continuitate a structurilor
organizatorice, de stabilitatea - în final - a cadrelor de
conducere, deoarece unul din principalele efecte negative
nedorite ale reorganizărilor şi ale fluctuaţiei cadrelor de
conducere îl constituie diluarea preocupării şi
responsabilităţii pentru rezultatele de perspectivă ale
activităţii, pentru progresele de profunzime (adesea - chiar
pierderea acestora).
Indisolubil legată şi întrepătrunsă cu cele două probleme
anterioare este problema democraţiei. Cunosc şi sunt de acord
cu iniţiativele curajoase luate în ultimii ani în această
direcţie. Din păcate, în contextul deficienţelor semnalate,
aplicarea în practică a rămas preponderent formală, după cum
am mai afirmat, iar uneori a generat şi anumite fenomene
negative. Problema fiind deosebit de complexă, evidenţiez în
continuare numai unele dintre laturile ei.
Cel
mai grav lucru este că s-a putut ajunge în prea multe cazuri,
aproape în masă, la situaţii în care mecanismul instituit
pentru apărarea intereselor socialismului serveşte la apărarea
deficienţelor, a rutinei şi conservatismului. În numele
şi cu armele socialismului sunt adesea apărate atât
deficienţele obiectiv generate de către ceea ce este
necorespunzător şi remediabil în funcţionarea societăţii
noastre, cât şi deficienţele subiectiv generate prin abuzuri
sau din incapacitatea unor cadre. În numele intereselor
generale şi cu mijloacele puterii noastre se barează calea
noului, a iniţiativelor - fie că este vorba de invenţii în
tehnică sau de idei utile în domeniul social, politic,
ideologic.
Aici
trebuie subliniat că stimularea şi valorificarea iniţiativei
creatoare este de o eficienţă minoră dacă ea se rezumă, ca în
prezent, la modalităţile de îndeplinire a sarcinilor
trasate, de rezolvare sau de detaliere a problemelor deja
puse. Marea eficienţă a creativităţii la nivelul unei
societăţi (şi adevăratul conţinut al noţiunii de
"iniţiativă") corespunde ideilor calitativ noi, dreptului
neîngrădit şi posibilităţii practice de a ridica probleme
noi, de a propune concepţii noi, de a deschide orientări noi,
de a pune la îndoială şi a răsturna lucruri pe care obişnuinţa
le-a consacrat drept evidente şi normale. Promotorii noului
ar trebui să se găsească, într-o societate înnoitoare cum este
cea socialistă, nu în postura de petiţionari hărţuiţi şi
sistematic amânaţi sau respinşi, ci în cea de "marfă de
preţ", căutată, solicitată, încurajată, sprijinită,
fertilizată, încărcată, folosită din plin, chiar exploatată -
în folosul societăţii. Cât de departe suntem noi astăzi de o
asemenea stare a lucrurilor!
Problema este strâns legată de cele de la pct. 1 şi 2, pentru
că nu numai că suferă drepturile morale şi materiale ale
autorilor noului, care nu îşi pot realiza ideile şi nu îşi pot
manifesta personalitatea - aspect al democratismului - dar
societatea noastră, atât de interesată în nou prin esenţa sa,
îl respinge în practică la fiecare pas concret şi se privează
de aportul lui în tehnică, în economie, în politică, în
ideologie, adesea şi în cultură, sub acţiunea organizării
mecaniciste, a neadmiterii riscului, a directivării şi
controlării pe amănunte, după cum am arătat în legătură cu
situaţia ştiinţei. Totodată, este de subliniat că
democratismul, în sensul lui politic uzual, condiţionează
indisolubil promovarea în practică a noului în toate domeniile
activităţii noastre. NU EXISTĂ posibilităţi de a promova
noul (de regulă, în masă şi nu ca excepţie fericită)
decât într-un climat în care se poate
gândi şi susţine deschis orişice de
către orişicine.
Consider ca astăzi, după un sfert de veac de la cucerirea
puterii şi desfiinţarea claselor exploatatoare (cu tot ceea ce
este favorabil şi nefavorabil în domeniul internaţional),
putem să ne permitem să punem într-un mod nou problema
apărării politicii şi ideologiei partidului şi a cuceririlor
socialismului, şi anume într-un mod care să nu distrugă, odată
cu duşmanul de clasă, şi noul spontan din societate.
Mecanismul instituit pentru promovarea şi propagarea politicii
partidului, pe linie de partid şi de stat, are de asemenea
multiple efecte contrare scopului pentru care este creat:
-
Prezentarea tuturor directivelor şi indicaţiilor ca absolute,
unice, perfecte şi imuabile inhibă - sau interzice - spiritul
critic şi creativitatea,
-
Directivarea excesiv centralizată şi amănunţită a activităţii,
trecută în revistă la pct. l şi 2, educă şi formează cadrele
în spiritul lipsei de iniţiativă, al lipsei de preocupare şi
de răspundere pentru eficienţa reală a activităţii depuse.
Mai mult, ea paralizează iniţiativa şi printr-o acută criză de
timp - cadrele nu au timp să facă ceea ce îşi propun şi îşi
planifică personal; de regulă nu au timp cel puţin să
gândească profund la ansamblul şi perspectiva activităţii
încredinţate, fiind permanent tracasate cu îndeplinirea
multiplelor sarcini de amănunt trasate.
-
Cu
totul insuficienta informare a maselor asupra fondului
fenomenelor şi problemelor, asupra dificultăţilor (înainte ca
măsurile de lichidare a lor să devină sarcini!),
insucceselor, variantelor posibile, evenimentelor, punctelor
de vedere contradictorii interne şi externe etc., reduce
discernământul politic al membrilor societăţii, îi lipseşte de
informaţia necesară adoptării competente şi în cunoştinţă de
cauză a deciziilor (acolo unde le revin decizii), a
convingerilor; din nou, spiritul lor critic şi creativitatea
au de suferit (pentru a nu mai vorbi despre dezorientarea
politică în faţa faptelor, opiniilor şi argumentelor cu care
vin în contact în cadrul acţiunilor de schimburi
internaţionale promovate de către ţara noastră).
Nici
un părinte care vrea să crească copii viguroşi şi capabili
nu-i cocoloşeşte şi nu-i fereşte de greutăţi. Nici socialismul
nu trebuie să cocoloşească gândirea politică a poporului;
temerile că oamenii nu ar înţelege, că ar fi demobilizaţi etc.
nu sunt, cred, decât dogme rămase de la cei care nu aveau
încredere în popor.
-
Tendinţa, justificată, de a asigura aplicarea în practică a
tuturor hotărârilor şi directivelor a generat de mult,
printr-un mecanism social şi psihologic destul de complicat
şi subtil, un grav dezechilibru în sistemul informaţional
politic şi social. Într-adevăr, în timp ce informaţia circula
în societate de sus în jos cu o viteză foarte mare, este net
favorizată tendinţa ca numai informaţia care se transmite de
jos în sus confirmând executarea directivelor şi aprobându-le
să circule la fel de rapid, fiind de prea multe ori chiar
amplificată faţă de realitate. Dimpotrivă, informaţia despre
eventuale neaplicări, dificultăţi, condiţii de aplicare
neprevăzute, consecinţe negative, erori, obiecţii etc. este
mult
încetinită, atenuată, adesea chiar
oprită pentru mult timp.
Dar
în orice sistem de conducere sau reglare, din tehnică,
organisme vii, societate, dacă există "reacţie pozitivă"
(amplificarea aprobării) sau dacă "reacţia negativă"
(reducerea acţiunii pe măsura obţinerii rezultatului dorit sau
sesizarea abaterii de la rezultatul dorit) este mai lentă
decât acţiunea însăşi, în mod obiectiv, necesar şi
inevitabil, se generează instabilităţi, oscilaţii,
suprareglări dăunătoare (respectiv exagerări şi campanii)
ş.a.
La
acest fenomen contribuie şi faptul că neaplicările sau
obiecţiile la sarcini trasate sunt în mod sistematic
considerate ca acte de indisciplină sau dovezi de
incapacitate a cadrelor (deşi ele se pot împărţi în două: în
cele care au într-adevăr aceste cauze, dar şi în cele care
servesc intereselor de partid şi de stat, în cazul în care
aplicarea ar avea consecinţe negative). Evident, proliferează
aplicarea formală, indiferent de daunele aduse.
După
cum se ştie, starea de lucruri arătată lipseşte organele de
conducere la fiecare nivel (inclusiv conducerea superioară) de
informaţii dintre cele mai preţioase şi necesare;
favorizează generarea şi persistenţa unor erori; reduce
eficienţa măsurilor luate (care ar putea fi corectate sau
completate operativ în baza criticilor şi observaţiilor
formulate, în baza constatării obiective a dificultăţilor
întâmpinate pe parcursul aplicării).
Cunosc un şir de variate măsuri luate în ultimul timp pentru
remedierea acestei stări de lucruri. Dar numai un larg
democratism, înţeles nu numai ca drept de a răspunde când
cineva (sau întregul popor) este întrebat sau consultat, dar
în principal ca drept şi posibilitate de iniţiativă în
dezbaterea şi criticarea oricărei situaţii, în orice problemă
- numai aşa ceva poate aduce o remediere radicală. (Desigur,
cunoscând experienţa RSCS din 1968, lucrurile trebuie şi aici
promovate prudent şi treptat, pentru a servi efectiv cauzei
socialismului.)
Consider că trebuie făcut astfel încât la toate nivelele de
partid şi de stat să se înţeleagă profund faptul că
democratismul nu este o concesie, ci o necesitate vitală,
pentru progresul socialismului, că, după cum arată
experienţa, "canalizarea" democratismului, delimitarea unor
zone admise de exercitare şi îngrădirea sau anularea lui în
alte zone nu apără socialismul, ci îl subminează.
Pentru a sublinia gravitatea acestei afirmaţii şi faptul că
ea nu constituie simpla repetare a unor lozinci cunoscute, ci
exprimarea necesităţii ca problema democratismului politic,
social şi economic să fie soluţionată la un cu totul alt
nivel, radical mai înalt şi mai complex decât tot ceea ce s-a
făcut deja în ultimii ani la noi (şi, deci, cu atât mai înalt
faţă de tot ceea ce există în majoritatea celorlalte ţări
socialiste, dacă nu în totalitatea lor), trebuie arătat cel
puţin că:
- nu
există altă cale de a preveni definitiv fenomenele repetate
de degenerare a puterii politice a partidelor noastre,
fenomene care au umbrit şi îndurerat sistematic, în toate
ţările, istoria socialismului, prin încălcările grave,
cunoscute, ale principiilor sale, cu tot devotamentul şi buna
credinţă personală a conducătorilor partidelor comuniste
aflate la putere; fără un larg democratism, astfel de fenomene
de degenerare, sângeroase sau nu, continuă şi vor continua să
se producă legic, obiectiv, inevitabil, oricât de mare ar fi
dorinţa şi voinţa popoarelor, a partidelor şi a conducătorilor
lor de a le evita, de a nu le admite, iar istoria va continua,
tardiv, să le condamne;
-
nu
există altă cale pentru a asigura progresul calitativ continuu
al socialismului, înnoirea lui operativă pe măsura
necesităţilor şi a posibilităţilor; pentru a remedia în faşă
orice fenomene negative cu caracter de generalitate;
-
nu
există altă cale pentru a pune complet şi eficient în valoare
pentru progresul socialismului nu numai braţele oamenilor
muncii, ci şi minţile lor ;
-
nu
există altă cale pentru a stăvili proliferarea abuzurilor
mărunte în dauna oamenilor muncii, pentru a asigura
pretutindeni respectarea intereselor şi a demnităţii lor şi
pentru a transpune în practică poziţia lor de stăpâni ai
societăţii;
-
nu
există altă cale pentru a face ca măsurile vital şi stringent
necesare de mărire a mobilităţii, operativităţii şi eficienţei
mecanismului social-economic (prin dezvoltarea autonomiei şi
iniţiativei componentelor societăţii socialiste) să servească
numai intereselor socialismului, fără să genereze prea
mulţi profitori şi mici exploatatori.
*
Noi
căi de dezvoltare a democratismului cer - şi acest lucru se
poate, cred, imediat - să se clarifice politic public
diferenţa şi relaţia dintre disciplina de acţiune şi
libertatea de opinie, dintre ceea ce aduce prejudicii
orânduirii socialiste şi critica liberă şi publică a
neajunsurilor şi contradicţiilor obiective şi subiective din
socialism; să se enunţe şi să se asigure mijloace pentru
iniţiativa de dezbatere a problemelor noi, nepuse oficial
până la data respectivă.
Organizaţiile politice, obşteşti, profesionale, presa, să
devină în măsură esenţial sporită locuri de dezbatere liberă
a problemelor de fond iniţiate de către oamenii muncii, de
stimulare, sesizare, selecţie nedeformată şi transmitere
liberă a ideilor, iniţiativelor, criticilor ş.a. Să se
asigure stimularea, în întreaga activitate politico-ideologică
şi profesională, a diversităţii de opinii, forme şi mijloace
care concură la realizarea obiectivelor generale ale
partidului: stimularea creativităţii spontane în toate
domeniile, inclusiv cel politico-ideologic; orientarea
întregului mecanism informaţional spre sesizarea şi analiza
informaţiei de excepţie.
Să
fie înfiinţate organe de sondaje de opinie statistic
concludente, în condiţii propice neinfluenţării, apreciate
numai după adevăr, profunzime, operativitate (la dispoziţia
conducerii superioare; pe bază contractuală - la dispoziţie,
în condiţii ce urmează a fi stabilite, pentru necesităţi ale
unor unităţi productive, de învăţământ, creaţie etc.)
Consider că trebuie imperios să se renunţe la caracterul de
campanie al dezbaterii problemelor în presă (care restrânge
sistematic posibilităţile de exprimare şi de analizare a
problemelor), asigurându-se reflectarea curentă a diversităţii
de probleme şi preocupări ale societăţii, partidului,
oamenilor muncii; fără prestabilirea unor proporţii şi limite
rigide, ci în funcţie de problemele pe care le ridică viaţa,
oamenii muncii.
Să
asigurăm permanent o informare largă, deschisă, schimburi de
opinii asupra realizărilor ştiinţifice, tehnice, asupra
fenomenelor economice (avem cronică publică de film şi de
literatură în nenumărate ziare, reviste şi cenacluri, dar nu
avem, de exemplu, nicăieri şi în nici un fel cronică publică,
dezbatere publică de fond pentru creaţia tehnică.
Economiştii nici nu au o organizaţie profesională proprie, iar
organizaţia inginerilor şi tehnicienilor este, prin însăşi
structura şi poziţia sa, inexistentă din punctul de vedere
arătat, spre deosebire de organizaţiile similare din alte
ţări industriale).
Să
existe un mecanism de control statistic al calităţii
informaţiei (ca şi la calitatea produselor), cu consecinţe
importante, pozitive şi negative, astfel încât să existe
interesul ca informaţia să fie de calitate.
Să se
recurgă în măsură substanţială la căi neformale, nefiltrate,
de informare a conducerii, la contacte directe în condiţii în
care să poată fi obţinute informaţii şi gânduri neinfluenţate
(actuala situaţie este departe de a satisface astfel de
cerinţe).
De
altfel, chiar în problema, care formează obiectul prezentului
memoriu, sunt necesare acţiuni largi de dezbatere şi de
colectare a unor puncte de vedere, idei şi opinii cât mai
diverse atât asupra deficienţelor actuale şi asupra cauzelor
lor, cât şi asupra căilor de soluţionare întrevăzute, pentru
verificarea, completarea, orientarea şi corectarea, fondului
de idei actual.
…………………………………………
…
prin rolul pe care îl au în promovarea cadrelor, organele de
partid devin solidare cu acestea şi la bine, dar, din păcate,
şi la rău. Sunt şi în presa noastră destule cazuri de proastă
conducere sau chiar abuzuri, desfăşurate mult timp sub
acoperirea şi apărarea de către organele locale şi chiar
teritoriale de partid, laolaltă cu forurile ierarhice
superioare, a celor vinovaţi, împotriva repetatelor sesizări
ale oamenilor muncii.
…puterea organelor locale în probleme de cadre nu a fost
folosită întotdeauna numai pentru scopuri de interes general.
În ultimii l7 ani de când lucrez în unităţi al căror secretar
nu este activist salariat, din cei 10 secretari de partid pe
care i-am avut în 3 unităţi diferite, 4 erau şefi când au fost
aleşi, dar toţi ceilalţi 6 au fost promovaţi ca şefi în timp
ce ocupau funcţia de secretari (din care 3 - la numai câteva
săptămâni sau luni după ce au fost aleşi). Nu este, desigur,
decât un exemplu izolat, care sper şi sunt convins că nu este
tipic, dar este exemplul pe care îl cunosc eu şi regret că el
umbreşte munca modestă, devotată şi eficientă a atâtor
adevărate cadre de partid.
……………………………………………………..
Promovarea cadrelor pe linie profesională la orice nivel să
se efectueze exclusiv după criteriul calităţilor politice şi
profesionale personale, independent de condiţia expresă a
calităţii de membru de partid (singura soluţie radicală
pentru stăvilirea afluxului de elemente carieriste).
…………………………………………………..
Pentru nivelurile de bază - conturarea rolului conducător al
partidului ca rol de iniţiativă, dezbatere şi adoptare
colectivă de orientări strategice şi tactice asupra
activităţii politice, sociale, economice, umane, asupra
atmosferei de colectiv şi relaţiilor umane, inclusiv pe baza
studiilor şi a schimburilor de opinii asupra fenomenelor, a
constatării deficienţelor şi a căilor de eliminare a lor, a
sesizării şi constatării abuzurilor etc.
Deciziile în orice problemă să revină în răspundere exclusivă
organelor şi cadrelor de conducere pe linie profesională,
autonome, dar responsabile şi interesate în perfecţionarea
activităţii conduse; nu este deci nevoie să li se impună
decizii concrete, ci este suficient să li se recomande
orientări. Subliniind ca adoptarea orientărilor să fie
colectivă, am în vedere adunarea generală a organizaţiei de
bază sau colective de analiză (comisii) desemnate de către
aceasta, în aceeaşi idee a evitării oricărei poluări a muncii
de partid cu aspecte de promovare a unor interese personale
sau influenţe subiective.
Aşa
dar, organizaţia de bază a partidului să devină forul
democratic al acelei părţi a întregului colectiv al unităţii,
care se preocupă în mod deosebit de bunul ei mers în
ansamblu, sub toate aspectele şi în contextul întregii
societăţii, care antrenează în orientarea activităţii o
gândire colectivă mai largă şi mai diversă, poziţii şi
informaţii mai diverse decât organele de conducere;
constituie, totodată, pe plan local, tribuna cea mai
autorizată şi cea mai competentă în valorificarea
iniţiativelor, propunerilor şi criticilor oamenilor muncii şi
îşi aduce pe această cale o contribuţie călăuzitoare la
perfecţionarea continuă a muncii colectivului.
………………………………………………………………….
Menţionez că au fost punctate numai unele dintre aspectele şi
soluţiile legate de 4 dintre cea 12 laturi diferite ale
problemei, subliniind încă odată că aplicarea lor este
indisolubil legată de toate celelalte aspecte, laturi,
domenii.
Într-o anumită etapă, va fi utilă constituirea unui colectiv
de cercetare ştiinţifică cu caracter interdisciplinar -
sociologi, economişti, politologi, ingineri, matematicieni,
psihologi ş.a. - care să elaboreze cât mai complet variante
ale soluţiei complexe a mecanismului politic - social -
economic preconizat, mergând până la modele matematice de
simulare şi "experimentarea" lor pe calculatoare (capacitatea
calculatoarelor existente în ţară nu va fi suficientă), în
vederea constatării unor eventuale deficienţe şi a corectării
lor înainte de a se trece la experimentări reale.
|