Azi, 26.09.1990
Ritm scăzut de
muncă, climat de indisciplină, indolenţă, pasivitate, lipsă de
responsabilitate şi de interes faţă de rezultatele economice
şi sociale ale activităţii desfăşurate.
Sustrageri,
speculă, contrabandă.
Producţie redusă.
Înrăutăţirea
calităţi (cu unele excepţii, unde calitatea s-a îmbunătăţit).
Stare de
incertitudine. Necorelări.
Creşteri de
consumuri, de costuri, reducere generală a eficienţei
economice.
Deficit valutar
acut.
Blocaj în lanţ în
aprovizionarea tehnico-materială.
Din toate acestea -
aprovizionarea nesatisfăcătoare a populaţiei, tendinţă de
scădere a nivelului de trai.
Ultimele luni nu au
adus vreo îmbunătăţire sensibilă a situaţiei din economie.
Importante resurse materiale şi valutare alocate în primele 8
luni ale anului au fost consumate fără să se poată întrezări
începutul unei traiectorii de redresare a funcţionalităţii
economiei.
Continuarea
actualelor stări de lucruri nu mai este posibilă. Resursele
care să alimenteze o economie ineficientă s-au epuizat. Iar
poporul care a înfăptuit Revoluţia are dreptul să găsească şi
să poată cumpăra în magazine cele necesare traiului.
Se impune şi este
de aşteptat o urgentare drastică a ansamblului măsurilor de
reformă economică apte să conducă, prin stimulentele economice
necesare, la eficientizarea imediată a întregii activităţi.
Ceea ce va însemna un efort general de iniţiativă,
creativitate, organizare şi disciplinare din partea tuturor
factorilor din economie, pentru trecerea rapidă de la calea
definitiv înfundată a soluţiilor birocratice centralizate la
cea a acţiunii locale, a automişcării întreprinderilor, a
cooperării lor pe bază de interese comerciale, a câştigului
meritat prin muncă susţinută, imaginativă şi perseverentă, a
ordinii şi respectării legalităţii. Nici o economie nu a
prosperat altfel, nu a putut asigura creşterea nivelului de
trai şi înfăptuirea de programe sociale altfel, nu a
supravieţuit altfel.
Trebuie privit în
faţă şi adevărul că nu mai este posibilă continuarea din
inerţie a tuturor proceselor productive, deopotrivă a celor
mai eficiente şi a celor mai ineficiente şi că o serie de
capacităţi pentru care nu avem resurse vor trebui să-şi
limiteze sau chiar să-şi oprească activitatea. În acelaşi
timp, într-o serie de procese şi activităţi este mare lipsă de
forţă de muncă. Societatea va avea să realizeze, printr-un
efort general, recalificarea şi deplasarea posibilă a forţei
de muncă din activităţile care se restrâng în cele care
aşteaptă întăriri*,
iar acest efort, dificil şi dureros, este inevitabil şi va
forma obiectul măsurilor sociale, cu prioritate.
Măsurile de reformă
economică sunt ierarhizate de obicei după importanţă, după
profunzime. Dacă punem în faţă criteriul stringenţei pentru
oprirea imediată a deteriorării în continuare a situaţiei
economice, pachetul de urgenţă ar cuprinde:
·
liberalizarea preţurilor prin negocieri între furnizori şi
clienţi, luând ca referinţă preţurile de pe piaţa europeană
pentru produse similare funcţional şi calitativ (cu excepţia,
după cum se ştie, a unor preţuri pentru produse alimentare şi
servicii de primă necesitate, care vor continua să fie
susţinute de către stat, a unor preţuri de importanţă generală
pentru economie, care vor continua să fie administrate de
către stat şi a preţurilor de monopol al producătorilor
interni, care vor fi arbitrate de către stat);
·
realizarea unei elasticităţi în salarizare, care să permită
venituri mai mari pentru cei care contribuie efectiv la
veniturile întreprinderii (ceea ce va face, totodată, ca
înseşi colectivele să elimine balastul de personal care ia
salarii fără să producă). În funcţie de rezultanta generală a
liberalizării preţurilor, va urma, în caz de necesitate,
creşterea corespunzătoare a salariilor şi a pensiilor;
·
punerea pe baze comerciale descentralizate a tot ceea ce până
acum s-a numit aprovizionare tehnico-materială, dar în
condiţiile precare ale deficitului valutar şi ale lipsei de
convertibilitate;
·
urgentarea pregătirii şi organizării societăţilor comerciale
şi a regiilor autonome; constituirea reală a structurilor lor
complete, pentru o funcţionare autonomă viabilă, fără tutela
fostelor centrale industriale şi fără tutelă curentă din
partea departamentelor;
·
ordine şi disciplină, prevenirea fenomenului infracţional;
responsabilitate în gestiunea şi paza valorilor materiale
încredinţate;
·
un
nou pas de apropiere spre convertibilitatea leului;
·
perfecţionarea sistemului de impozite;
·
ajutorul de şomaj diferenţiat în funcţie de cauzele care au
provocat şomajul, de durata acestuia şi, poate, de alte
condiţii;
·
instituirea falimentului pentru întreprinderile care nu vor
avea încasările necesare pentru a-şi efectua plăţile;
·
un
sistem eficient şi elastic de creditare;
·
liberalizarea comerţului exterior, deşi într-un moment în care
posibilităţile valutare pentru importuri sunt minime;
înlocuirea în cât mai mare măsură a dotărilor cu valută (cerem
cât putem, statul are, statul n-are etc.) prin sistemele de
creditare cu valută.
Vom depinde, in tot
ceea ce vom face, de calitate, de progresul tehnic. În primul
rând - ordine tehnică, normalizare a proceselor tehnologice.
Atragere maximă a cercetării şi proiectării, a tuturor
forţelor de concepţie proprii. Continuarea antrenării
capitalului străin în investiţii de retehnologizare şi
dezvoltare.
Vacanţa de
responsabilitate economică s-a sfârşit. Şi pentru salariaţi,
şi pentru directori, şi pentru sindicate cu grevele lor, şi
pentru ministere cu departamentele, direcţiile, diviziile şi
tot ce s-a mai născocit în ultimul timp (în loc să se reducă),
şi pentru legislatorii care ne pregătesc minunata privatizare
de peste doi ani, lăsând să treneze ceea ce arde - preţurile
şi tot restul care trebuie pentru ca economia să funcţioneze,
ca economie, azi.
Vom plăti greu
fiecare zi de întârziere în trecerea de la birocratism
economic la iniţiativă economică.
|