Liberalizarea comerțului internațional și interesele
naționale
După cum se știe, liberalizarea comerțului internațional și corolarul său -
mondializarea economiei - constitutie tendințe actuale ale dezvoltării
contemporane.
Liberalizarea comerțului international este instituționalizată prin
crearea unei organizații proprii (World Trade Organization), dar și prin
multitudinea de acorduri de liber schimb zonale - spre a aminti numai despre
NAFTA sau CEFTA; există și tratate și acorduri de integrare, care includ
liberalizarea comerțului ca pe o componentă primordială, cum este cazul Uniunii
Europene. În fine, tot liberalizarea comerțului formează obiectul a numeroase
tratate și acorduri bilaterale.
Principii generoase și beneficii evidente sau la baza acestei mișcări
inexorabile a umanității. Să exemplificăm: este ușurat accesul țărilor mai slab
dezvoltate la tehnologia (și la bogăția) țărilor avansate. Este ușurată
diviziunea muncii, specializarea țărilor după criteriul avantajului comparativ.
Resursele naturale, atât de inegal împrăștiate de natură pe suprafața Terrei,
pot fi valorificate în mod optim. Este favorizată creșterea nivelului de trai,
prin ieftinirea produselor și a tehnologiilor de import. Și așa mai departe.
Și totuși, rezistență, proteste... Manifestările relativ recente de la Seattle
și Washington au adunat, în stradă, mii de exponenți ai mișcărilor de
contestare vehementă a adevărurilor considerate, până de curând, ca
evidente și imuabile, cel puțin în sălile marilor conclavuri mondiale dedicate
liberalizării comerțului internațional și mondializării.
Se poate obiecta împotriva facilitării accesului la tehnologiile
avansate, pentru menținerea barierelor comerciale între state?
Problema este că avantajele liberalizării sunt foarte inegal repartizate
între statele dezvoltate și cele în curs de dezvoltare. Mai mult, ceea ce chiar
constituie, la prima vedere, avantaj pentru statele în curs de dezvoltare,
prezintă efecte perverse pe termen lung.
Într-adevăr, însăși liberalizarea, deschiderea pieței interne pentru
produsele și tehnologiile de import, transformă piețele statelor în curs de
dezvoltare în piețe de consum, scoțând din cărți industria autohtonă, sau
reducând-o la un rol de asamblare sau chiar numai de porționare și ambalare.
Aceasta, deoarece nivelul tehnologic local este, în general, mai scăzut decât
vârfurile atinse pe plan mondial, ceea ce, ca o consecință imediată și directă,
determină un nivel de performanță mai scăzut al produselor locale sau (cel mai
adesea: și) costuri superioare ale produselor locale la performanțe date;
într-o formulare generală: un raport cost / performanță mai defavorabil.
(Problemele se prezintă într-un mod similar, cu anumite
particularități, și în ceea ce privește piața produselor agricole, dar, pentru
simplificare, să omitem acest lucru.)
Ce înseamnă importul de produse în locul realizării lor de către o
industrie autohtonă? La nivelul unei nișe de piață, al unei ramuri sau
subramuri, înseamnă, desigur, falimentul producătorilor locali respectivi (sau,
cel puțin, restrângerea activității lor), simultan cu satisfacerea clienților
locali cu produse de performanțe superioare și la prețuri mai scăzute (cel
puțin la început, până când, eventual, se pune bine mâna pe monopolul pieței
locale, sau al unei părți semnificative a acesteia...). Dar la nivel național,
dacă acest lucru se produce cu prea multe nișe de piață, cu prea multe
subramuri sau ramuri, înseamnă reducerea productivității muncii sociale,
reducerea valorii adăugate realizate, reducerea PIB / locuitor, limitarea
creșterii (sau chiar reducerea) nivelului de dezvoltare economică. Într-o
exprimare metaforică (dar foarte apropiată de realitate), fiecare produs
importat, în locul realizării lui locale, înseamnă: un șomer în plus; o unitate
în plus la cursul valutei naționale față de dolar (sau față de Euro, cum se
dorește); o unitate în minus la PIB / locuitor; o unitate în minus la venitul
mediu pe locuitor.
Trebuie spus că satisfacerea, prin măsuri protecționiste directe, a
doleanțelor de apărare a poziției industriei locale pe piața locală, în fața
concurenței importurilor, conduce de asemenea la efecte perverse pe termen
lung, prin reducerea interesului acestei industrii locale pentru
competitivitate și, deci, reducerea eforturilor, atât la nivel național (măsuri
legislativre, instituționale, fiscale, bugetare, sprijinirea cercetării-dezvoltării,
consolidarea, amplificarea și modernizarea infrastructurilor etc.), cât și la
nivel antreprenorial, al agenților economici de profil înșiși, destinate să
realizeze apropierea de nivelul internațional de competitivitate în viitor;
într-un cuvânt, prin simplu protecționism, rămânerea în urmă a competitivității
industriei autohtone se auto-perpetuează, și acest fapt, bine cunoscut,
constituie argumentul forte și calul de bătaie al promotorilor liberalizării
extreme, totale, a comerțului internațional.
Să nu omitem faptul că și statele avansate suportă consecințe negative
ale mondializării: prin transferul producțiilor (fie și numai la nivelul unor
segmente ale proceselor de fabricație) cu volum mare de manoperă în state cu
nivel de trai mai scăzut și, deci, nivel de salarizare mai scăzut, cheltuieli
sociale mai scăzute etc., industriile statelor avansate își sporesc
profitabilitatea, dar ele exportă, de fapt, ocupare de forță de muncă și importă
șomaj.
Luate în ansamblu, fenomenele prezentate succint în aceste rânduri arată
că efectele liberalizării comerțului internațional, fie ele benefice în
ansamblu și în perspectivă istorică viitoare, prezintă aspecte contradictorii
la nivel de moment istoric și la nivel național, de țară, necesitănd o abordare
complexă, armonizată, optimizată, de compromis între avantajele și
dezavantajele - cele conjuncturale și cele perene - ale liberalizării si ale
protecționismului. Nu este vorba numai de țări luate în parte: s-ar putea ca
abordări si promovări extremiste, unilaterale, ale liberalizării comerțului
internațional, să compromită, în ansamblu, ideea lichidării decalajelor la scară
planetară, a combaterii sărăciei și altele asemănătoare.
Totuși, examinarea atentă a stărilor de lucruri și a tendințelor arată că,
cel puțin pentru moment, statele dezvoltate beneficiază mai mult si cele în
curs de dezvoltare beneficiază mai puțin de liberalizarea comerțului
internațional și chiar de mondializare. În aceste condiții, statele avansate
sunt mai interesate în liberalizare telle-quelle, în timp ce statele în curs de
dezvoltare sunt interesate într-un anume mix între liberalizare și
protecționism - atât ca interes imediat, cât și ca interes de perspectivă (dar
cu ponderi diferite, în aceste două eventualități). În general, în relațiile
comerciale între un stat dezvoltat, puternic economic, și unul slab,
liberalizarea absolută a comerțului întăreste pe cel tare și slăbește pe cel
slab. Una dintre schemele a ceea ce petrece poate fi următoarea: produsele
statului puternic vin pe piața statului slab. Industria statului slab se
mobilizează și iși crește competitivitatea până la nivelul produselor statului
puternic, afirmă partizanii liberalizării 100%. Chiar și așa, atingerea
aceleiași competitivități la o dimensiune redusă, numai a pieței proprii,
presupune pierderi irecuperabile. Dar, spun partizanii mixului liberalizare -
protecționism, nu se ajunge la aceasta: când vin pe piață produsele statului
puternic, produsele industriei autohtone sunt eliminate de pe piață, producătorii
sau falimentează, sau au asemenea pierderi, încât nu au cum să mai aloce
resursele necesare creșterii competitivității, creștere care nu mai are loc.
Este, astfel, de înteles și presiunea statelor avansate pentru
liberalizarea totală și absolută, și o anumită rezervă și chiar rezistența fața
de aceasta, din partea statelor în curs de dezvoltare. Acestea din urmă - și
opinia lor publică - văd într-un mix de liberalizare și protecționism, moderat
și atent proiectat și derulat, o condiție necesară, o șansă pentru un bun
demaraj în cursa pentru dezvoltare economică și pentru competitivitate
viitoare.
Dr. Mario DUMA
Articol publicat în Diplomat Club, nr. 5 / 2001