Liberalizarea comerțului internațional și interesele naționale

După cum se știe, liberalizarea comerțului internațional și corolarul său - mondializarea economiei - constitutie tendințe actuale ale dezvoltării contemporane.           

 

Liberalizarea comerțului international este instituționalizată prin crearea unei organizații proprii (World Trade Organization), dar și prin multitudinea de acorduri de liber schimb zonale - spre a aminti numai despre NAFTA sau CEFTA; există și tratate și acorduri de integrare, care includ liberalizarea comerțului ca pe o componentă primordială, cum este cazul Uniunii Europene. În fine, tot liberalizarea comerțului formează obiectul a numeroase tratate și acorduri bilaterale.

Principii generoase și beneficii evidente sau la baza acestei mișcări inexorabile a umanității. Să exemplificăm: este ușurat accesul țărilor mai slab dezvoltate la tehnologia (și la bogăția) țărilor avansate. Este ușurată diviziunea muncii, specializarea țărilor după criteriul avantajului comparativ. Resursele naturale, atât de inegal împrăștiate de natură pe suprafața Terrei, pot fi valorificate în mod optim. Este favorizată creșterea nivelului de trai, prin ieftinirea produselor și a tehnologiilor de import. Și așa mai departe.
Și totuși, rezistență, proteste... Manifestările relativ recente de la Seattle și Washington au adunat, în stradă, mii de exponenți ai mișcărilor de  contestare vehementă  a adevărurilor considerate, până de curând, ca evidente și imuabile, cel puțin în sălile marilor conclavuri mondiale dedicate liberalizării comerțului internațional și mondializării.

Se poate obiecta împotriva facilitării accesului la tehnologiile avansate, pentru menținerea barierelor comerciale între state?

Problema este că avantajele liberalizării sunt foarte inegal repartizate între statele dezvoltate și cele în curs de dezvoltare. Mai mult, ceea ce chiar constituie, la prima vedere, avantaj pentru statele în curs de dezvoltare, prezintă efecte perverse pe termen lung.

Într-adevăr, însăși liberalizarea, deschiderea pieței interne pentru produsele și tehnologiile de import, transformă piețele statelor în curs de dezvoltare în piețe de consum, scoțând din cărți industria autohtonă, sau reducând-o la un rol de asamblare sau chiar numai de porționare și ambalare. Aceasta, deoarece nivelul tehnologic local este, în general, mai scăzut decât vârfurile atinse pe plan mondial, ceea ce, ca o consecință imediată și directă, determină un nivel de performanță mai scăzut al produselor locale sau (cel mai adesea: și) costuri superioare ale produselor locale la performanțe date; într-o formulare generală: un raport cost / performanță mai defavorabil. (Problemele se prezintă într-un mod   similar, cu anumite particularități, și în ceea ce privește piața produselor agricole, dar, pentru simplificare, să omitem acest lucru.)

Ce înseamnă importul de produse în locul realizării lor de către o industrie autohtonă? La nivelul unei nișe de piață, al unei ramuri sau subramuri, înseamnă, desigur, falimentul producătorilor locali respectivi (sau, cel puțin, restrângerea activității lor), simultan cu satisfacerea clienților locali cu produse de performanțe superioare și la prețuri mai scăzute (cel puțin la început, până când, eventual, se pune bine mâna pe monopolul pieței locale, sau al unei părți semnificative a acesteia...). Dar la nivel național, dacă acest lucru se produce cu prea multe nișe de piață, cu prea multe subramuri sau ramuri, înseamnă reducerea productivității muncii sociale, reducerea valorii adăugate realizate, reducerea PIB / locuitor, limitarea creșterii (sau chiar reducerea) nivelului de dezvoltare economică. Într-o exprimare metaforică (dar foarte apropiată de realitate), fiecare produs importat, în locul realizării lui locale, înseamnă: un șomer în plus; o unitate în plus la cursul valutei naționale față de dolar (sau față de Euro, cum se dorește); o unitate în minus la PIB / locuitor; o unitate în minus la venitul mediu pe locuitor.

Trebuie spus că satisfacerea, prin măsuri protecționiste directe, a doleanțelor de apărare a poziției industriei locale pe piața locală, în fața concurenței importurilor, conduce de asemenea la efecte perverse pe termen lung, prin reducerea interesului acestei industrii locale pentru competitivitate și, deci, reducerea eforturilor, atât la nivel național (măsuri legislativre, instituționale, fiscale, bugetare, sprijinirea cercetării-dezvoltării, consolidarea, amplificarea și modernizarea infrastructurilor etc.), cât și la nivel antreprenorial, al agenților economici de profil înșiși, destinate să realizeze apropierea de nivelul internațional de competitivitate în viitor; într-un cuvânt, prin simplu protecționism, rămânerea în urmă a competitivității industriei autohtone se auto-perpetuează, și acest fapt, bine cunoscut, constituie argumentul forte și calul de bătaie al promotorilor liberalizării extreme, totale, a comerțului internațional.

Să nu omitem faptul că și statele avansate suportă consecințe negative ale mondializării: prin transferul producțiilor (fie și numai la nivelul unor segmente ale proceselor de fabricație) cu volum mare de manoperă în state cu nivel de trai mai scăzut și, deci, nivel de salarizare mai scăzut, cheltuieli sociale mai scăzute etc., industriile statelor avansate își sporesc profitabilitatea, dar ele exportă, de fapt, ocupare de forță de muncă și importă șomaj.

Luate în ansamblu, fenomenele prezentate succint în aceste rânduri arată că efectele liberalizării comerțului internațional, fie ele benefice în ansamblu și în perspectivă istorică viitoare, prezintă aspecte contradictorii la nivel de moment istoric și la nivel național, de țară, necesitănd o abordare complexă, armonizată, optimizată, de compromis între avantajele și dezavantajele - cele conjuncturale și cele perene - ale liberalizării si ale protecționismului. Nu este vorba numai de țări luate în parte: s-ar putea ca abordări si promovări extremiste, unilaterale, ale liberalizării comerțului internațional, să compromită, în ansamblu, ideea lichidării decalajelor la scară planetară, a combaterii sărăciei și altele asemănătoare.

Totuși, examinarea atentă a stărilor de lucruri și a tendințelor arată că, cel puțin pentru moment, statele dezvoltate beneficiază mai mult si cele în curs de dezvoltare beneficiază mai puțin de liberalizarea comerțului internațional și chiar de mondializare. În aceste condiții, statele avansate sunt mai interesate în liberalizare telle-quelle, în timp ce statele în curs de dezvoltare sunt interesate într-un anume mix între liberalizare și protecționism - atât ca interes imediat, cât și ca interes de perspectivă (dar cu ponderi diferite, în aceste două eventualități). În general, în relațiile comerciale între un stat dezvoltat, puternic economic, și unul slab, liberalizarea absolută a comerțului întăreste pe cel tare și slăbește pe cel slab. Una dintre schemele a ceea ce petrece poate fi următoarea: produsele statului puternic vin pe piața statului slab. Industria statului slab se mobilizează și iși crește competitivitatea până la nivelul produselor statului puternic, afirmă partizanii liberalizării 100%. Chiar și așa, atingerea aceleiași competitivități la o dimensiune redusă, numai a pieței proprii, presupune pierderi irecuperabile. Dar, spun partizanii mixului liberalizare - protecționism, nu se ajunge la aceasta: când vin pe piață produsele statului puternic, produsele industriei autohtone sunt eliminate de pe piață, producătorii sau falimentează, sau au asemenea pierderi, încât nu au cum să mai aloce resursele necesare creșterii competitivității, creștere care nu mai are loc.

Este, astfel, de înteles și presiunea statelor avansate pentru liberalizarea totală și absolută, și o anumită rezervă și chiar rezistența fața de aceasta, din partea statelor în curs de dezvoltare. Acestea din urmă - și opinia lor publică - văd într-un mix de liberalizare și protecționism, moderat și atent proiectat și derulat, o condiție necesară, o șansă pentru un bun demaraj în cursa pentru dezvoltare economică și pentru competitivitate viitoare.

Dr. Mario DUMA
Articol publicat în “Diplomat Club”, nr. 5 / 2001

 

Înapoi globalizare      Înapoi protecția industriei           Înapoi