Dezvoltarea și
diversificarea programului
de instruire și
perfecționare managerială
în specificul
activității de cercetare-dezvoltare
Diversificarea și dezvoltarea programelor și a noi module
tematice; reflectarea aspectelor noi din politica MCT, a unor noi concepte
manageriale moderne
Cuprins
1. Introducere. Obiectul lucrării........................................................................................
2. Direcții strategice de diversificare
și dezvoltare a programelor de instruire și perfecționare managerială
3. Programe....................................................................................................................
4.
Module
Tema de față, Dezvoltarea și diversificarea programului[1]
de instruire și perfecționare managerială în specificul activității de
C&D, continuă acțiunea, începută în 1993, de elaborare și pregătire a unei
perfecționări manageriale sistematice, organizate, în sfera
cercetării-dezvoltării și în concordanță cu specificul acesteia.
În cadrul acestei acțiuni:
- au fost elaborate programe și metodologii de
perfecționare managerială, au fost delimitate și definite categoriile țintă de
cursanți;
- au fost elaborate module tematice (17 în 1993, alte 29
până la sfârșitul anului 1994).
Totodată, începând din anul 1994, au fost realizate 16
programe (serii) de perfecționare managerială în specificul activității de
cercetare-dezvoltare (cu finanțare prin taxe de participare, achitate de către
agenții economici interesați).
Dezvoltarea și
diversificarea programului... (tema prezentei lucrări) are două componente:
a) realizarea de noi programe și module tematice, care
formează obiectul prezentei faze;
b) elaborarea și testarea unor noi metode și mijloace
didactice, care formează obiectul fazei următoare.
Aceste componente au o anumită dinamică, continuitate și
întrepătrundere. De aceea, realizarea de noi programe și module tematice
constituie o activitate care se îmbogățește continuu, ținând seama de mai mulți
factori:
- cerințele beneficiarilor și sugestiile cursanților;
- evoluția politicii Ministerului Cercetării și
Tehnologiei; apariția unor noi reglementări legale, cu valabilitate în acest
domeniu;
- evoluția în general a economiei și a tehnologiei în
România, a structurii și a conținutului activității de cercetare-dezvoltare;
- evoluția științei și a practicii managementului, în
România și pe plan mondial; apariția unor noi concepte, tendințe și orientări
în literatura de specialitate recentă privind managementul;
- noi idei și inițiative ale executantului, ce apar pe
parcurs.
În mod special, cel de al doilea factor specificat -
apariția unor noi reglementări legale - va fi de natură să impună completări
ulterioare prezentei faze, întrucât Legea organizării activității de cercetare
încă nu a apărut și urmează să fie propusă o ordonanță în acest sens, a cărei
formă finală nu este cunoscută la data predării fazei.
Documentația fazei prezintă direcțiile strategice în care
SCIENTCONSULT a acționat pentru diversificarea și dezvoltarea programelor,
structurile noilor programe preconizate, precum și setul de noi module tematice
elaborate pentru programele de instruire și perfecționare managerială în
specificul activității de cercetare-dezvoltare.
Pentru stabilirea direcțiilor strategice de diversificare
și dezvoltare a programelor de instruire și perfecționare managerială în
specificul activității de cercetare-dezvoltare, SCIENTCONSULT a identificat
următoarele premise, care sunt considerate ca fiind concordanță cu (sau
decurgând din) Strategia activității de cercetare științifică și dezvoltare
tehnologică elaborată de Ministerul Cercetării și Tehnologiei:
1.
Activitatea de cercetare științifică și, în ansamblul ei, activitatea de
cercetare-dezvoltare constituie (sau trebuie să constituie) o activitate
strategică prin ea însăși și, totodată, o activitate de de elită intelectuală,
de concepere și promovare a noului în planul creației tehnico-științifice și
spirituale, de generare și de stabilire a valorilor importante pentru viitorul
țării.
2. Este
necesară creșterea implicării activității de cercetare-dezvoltare în
activitatea economico-socială generală, dezvoltarea conexiunilor între
activitatea de cercetare-dezvoltare și celelalte activități din economie, în
ambele sensuri (adâncirea implicării cercetării în problemele economiei,
adâncirea recurgerii la cercetare de către economie).
3. În
procesul de redresare economică, rolul profesionalismului, al culturii
profesionale, al calității - în sensul cel mai larg al acestui termen, va fi
determinant, atât sub aspect tehnologic, cât și sub aspect managerial.
4. În
acțiunea de recâștigare, de amelioare a poziției României pe plan
internațional, este necesară atât generarea de valori competitive românești,
cât și cunoașterea valorilor create pe plan internațional, a inițiativelor și a
tendințelor; de asemenea, sunt importante mecanismele de implicare a României
(a economiei României, a cercetării-dezvoltării românești) în contextul
internațional, în general, și în cel european, în particular.
Pornind de la cercul de premise enumerate, SCIENTCONSULT a
conceput (și a căutat să realizeze, ca un prim pas, în prezenta fază)
următoarele direcții de diversificare, dezvoltare și perfecționare a
programelor:
- diversificarea conținutului și a adresabilității, atât
privind probleme curente, practice, actuale, cu care se confruntă persoanele
implicate în procesul managerial, cât și privind probleme strategice și de vârf
în management, precum și aspecte ale rafinamentului intelectual managerial;
- creșterea gradului de informare a managerilor din
cercetare-dezvoltare privind fundamentele (dar și unele probleme speciale)
ale managementului și marketingului de interes general din economie, cu dublu
scop: pentru cunoaștere și aplicare independentă în activitatea de
cercetare-dezvoltare; pentru cunoaștere a problemelor cu care se confruntă
beneficiarii activității de cercetare-dezvoltare și venire în întâmpinarea
acestora;
- pregătirea (în planul la care se referă tema - instruirea
și perfecționarea managerială) a unei ofensive la adresa și la dispoziția
managerilor din sfera beneficiarilor activității de cercetare-dezvoltare,
pentru informarea și culturalizarea lor (directă și indirectă, explicită și
implicită) cu problematica aferentă rolului cercetării-dezvoltării pentru
obținerea succesului în activitatea pe care ei o desfășoară.
Fiecare dintre modulele tematice (suporturile de curs)
elaborate și prezentate în documentația de față vizează unul sau mai multe
dintre scopurile enumerate.
Ca și în cazurile precedente, nu s-a urmărit o uniformizare
structurală și formală a suporturilor de curs, fiecare dintre acestea
reflectând, pe de o parte, problematica, iar pe de altă parte, personalitatea
autorului.
Chiar dacă unele dintre modulele ce cuprind noi concepte
pot apărea ca fiind aride la nivelul suporturilor de curs, executantul va
urmări ca acest aspect să fie atenuat în cadrul defășurării programelor,
imprimând temelor caracterul de workshop, cu exemplificări imaginate de către
cursanți și dezbătute pe loc.
Pentru modulele ce prezintă politica Ministerului
Cercetării și Tehnologiei, ele își au locul în specificația de module și în
programe, dar sunt numai menționate, urmând să fie susținute de cadre de
conducere sau alți specialiști din Ministerul Cercetării și Tehnologiei pe baza
documentațiilor scrise, existente la data ținerii cursurilor în Ministerul
Cercetării și Tehnologiei, sau, după caz, pe baza unor suporturi de curs
special elaborate. (Subiectele au o dinamică accentuată, trebuind sa fie
prezentate, de fiecare dată, în versiuni oficiale la zi).
Față de structura de programe constituită în anul 1994, au
fost aduse două completări semnificative:
1. Conceperea unui ciclu de programe cu titlul Ce au
nevoie managerii să știe despre..., în care se pune accentul pe teme
funcționalitate economică și tehnologică, precum și calitate (ca generatoare a
nevoii de cercetare și de transfer de tehnologie).
2. Constituirea unui program (3 zile) destinat
responsabililor de teme, șefilor de proiecte, directorilor de programe etc., cu
problematică exclusivă de Project management, distinct de programul pentru
șefii de secții și laboratoare (5 - 10 zile). Majoritatea cursanților care au
urmat acest program în 1995 au sugerat, însă, mărirea duratei lui.
Programele realizate, enumerate în continuare, reprezintă
oferte exemplificative. Dat fiind ansamblul modulelor disponibile, din acestea
se pot construi programe variate și cu grad mare de noutate în peisajul
training-ului din România.
(De altfel, pe baza dezbaterii introductive pe care
SCIENTCONSULT o organizează la începutul fiecărui program, la programele
derulate în anul 1995 s-au realizat și
unele adaptări din mers: în funcție de profilul profesional și de interesul
exprimat de cursanți, unele teme anunțate inițial au fost înlocuite cu altele,
solicitate de cursanți, chiar în programul aflat în curs de desfășurare.)
Temele de avangardă managerială, elaborate în cadrul
prezentei faze și neincluse încă în exemplele de programe prezentate în
continuare, vor fi introduse, cu caracter experimental, în programe de
perfecționare curente, sau vor forma obiectul unor seminare / workshop-uri
special dedicate.
Cuprinsul tematic al programelor pentru specificul
de cercetare-dezvoltare
D. Management pentru directori generali / manageri / directori de
institute; directori de departamente de cercetare-proiectare din întreprinderi
S. Management pentru șefi de secții, laboratoare, colective de
cercetare-dezvoltare-proiectare
(Titlurile tematice pentru programele
D și S sunt similare, programul S beneficiind de un plus de detaliere,
analize de caz etc., precum și de câteva teme suplimentare)
- Privire de ansamblu asupra
problematicii manageriale
- Managementul C&D și economia de
piață
- Probleme de strategie a
dezvoltării economiei României
(workshop)
- Direcții de reformă a sistemului
științei și tehnologiei; strategia activității de cercetare-dezvoltare din
România
- Noul context legislativ al
cercetării-dezvoltării
- Instituția publică de
cercetare-dezvoltare
- Privatizarea în C&D (schimb de
experiență)
- Strategie și plan în managementul
activității de C&D
- Tehnici de organizare și conducere în
C&D
- Marketing pe piața tehnologică;
managementul prezentării și al promovării produselor/serviciilor (workshop)
- Relațiile publice și managementul
cercetării
- Participarea la programele de
cercetare internaționale
- Managementul calității, al
profesionalismului în realizarea lucrărilor de C&D (workshop)
- Cultura de firmă
- Rezistența la schimbare și strategii
de contracarare
- Managementul proiectelor
- Crearea, protejarea, valorificarea
proprietății intelectuale
- Analiză-diagnostic, evaluare
- Managementul resurselor umane în
C&D
Dintre temele suplimentare la programul
S:
- Programul de cercetare 1996-2000
- Participarea la management;
autoritate, delegare, responsabilitate, inițiativă, motivare în C&D
(workshop)
- Structuri și infrastructuri
organizaționale în C&D
- Managementul creativității
- Tehnici decizionale în C&D
- Restructurarea unităților de C&D
- Factori de personalitate
- Analiza valorii
- Managementul costurilor în C&D
(dezbatere)
P.
Project Management - pentru directori de programe și proiecte
de cercetare-dezvoltare-proiectare, responsabili de lucrări, coordonatori
de acțiuni de întreprins
- Caracteristicile și practica de
Project Management modern
- Definirea și delimitarea
obiectivelor. Managementul relațiilor cu beneficiarul
- Managementul cerințelor
- Managementul timpului (termenelor)
- Managementul priorităților
- Managementul resurselor financiare
alocate proiectului
- Managementul resurselor umane ale
proiectului
- Managementul resurselor materiale ale
proiectului
- Managementul riscului realizării
proiectului
- Managementul comunicării în cadrul
proiectului
- Managementul contractării
- Urmărirea pe parcurs și actualizarea
programelor
- Software specific pentru Project
Management, integrarea acestuia în practică
C. Management pentru cercetători, proiectanți
- Privire de ansamblu asupra
problematicii manageriale
- Managementul și economia de piață
- Probleme de strategie a
dezvoltării economiei României
(workshop)
- Politica de inovare a MCT
- Participarea la management;
autoritate, delegare, inițiativă, creativitate
- Managementul propriei cariere
profesionale (workshop)
- Marketing în C&D
- Analiza valorii
- Managementul calității
- Managementul profesionalismului în
realizarea lucrărilor
- Managementul proiectelor, al
acțiunilor de întreprins și realizat
- Crearea, protejarea, valorificarea
proprietății intelectuale
- Analiză-diagnostic, evaluare
- Probleme specifice C&D ale
evaluării imobilizărilor corporale și necorporale
- Managementul costurilor
- Managementul prezentării și al
promovării produselor/serviciilor
- Cum ne pregătim și cum participăm la
o ședință, analiză, avizare, dezbatere (workshop)
- Cum trebuie să fie (și cum să nu fie)
materialele / documentațiile pe care le elaborăm
A. Formare Agenți de Transfer de Tehnologie
(Program pregătit în cadrul temei A.4
contract 411C/1994)
- Strategie în transferul de tehnologie
- Concepte și modele de bază ale
transferului de tehnologie în economia de piață
- Organizarea transferului de
tehnologie în țări cu economie dezvoltată
- Piața produselor cercetării
științifice în România
- Schiță de sistem național de transfer
de tehnologie
- Informația ca instrument de bază în
transferul de tehnologie
- Marketingul specific transferului de
tehnologie
- Funcția de transfer de tehnologie
- Probleme de proprietate intelectuală,
specifice transferului de tehnologie
- Surse potențiale de finanțare a
transferului de tehnologie
- Planuri de afaceri specifice
transferului de tehnologie
- Profesiograma agentului de transfer
de tehnologie. Deontologia profesiei
- Forme de salarizare și stimulare a
agenților de transfer de tehnologie
- Metode de abordare a relațiilor între
donori și receptori în transferul de tehnologie
- Interacțiunea sistemului de transfer
de tehnologie cu centre de inventică, incubatoare de afaceri, centre de
promovare a IMM, centre de excelență în tehnologie
- Transferul internațional de
tehnologie
- Analize de caz
E. Analiză-diagnostic și evaluare în specificul C&D
- Analiza-diagnostic a unităților și a
activității de C&D
- Evaluarea activității de C&D
- Evaluarea personalului de C&D
- Evaluarea imobilizărilor corporale și
necorporale din C&D
U.
Managementul resurselor umane în C&D
- Managementul resurselor umane în
activitatea de C&D
- Salarizarea personalului de C&D
- Asigurarea resurselor umane în
C&D
- Dezvoltarea și utilizarea rațională a
resurselor umane în C&D
- Evaluarea performanțelor umane în
C&D
- Factori de personalitate. Aptitudini.
Profil psihoprofesional
- Metode și tehnici de stimulare a
creativității
- Aspecte psihosociale ale organizării
și conducerii C&D
- Din practica managementului
resurselor umane în C&D (dezbateri)
F. Management financiar în C&D
- Managementul C&D și economia de
piață
- Planul de afaceri și studiul de
fezabilitate
- Bugetul de venituri și cheltuieli în
C&D
- Surse de finanțare a activității de
C&D
- Gestiunea costurilor în unitățile de
C&D (schimb de experiență)
- Finanțarea investițiilor,
amortizările, gestiunea activelor corporale și necorporale în C&D
- Evaluarea imobilizărilor corporale și
necorporale în C&D
I. Managementul investițiilor interne și internaționale în C&D
- Project management
- Metodologia desfășurării activității
de investiții
- Managementul contractelor de
achiziții
- Managementul contractelor de servicii
științifice și asistență tehnică
- Realizarea unei licitații cu
finanțare externă
Exemple de alte teme, pentru care se pot organiza programe speciale, sau
inserții de teme în programele preconizate
- Managementul strategic
- Integrarea europeană și cercetarea
- Managementul imaginii firmei
- Pentru ca informatica să fie utilă
managementului
- Pentru ca informatica să fie utilă
cercetării
- Rezistența la schimbare și strategii
de contracarare; managementul schimbării
- Cultura profesională, cultura
managerială, cultura tehnologică, cultura generală în management
- Sisteme de management în medii
economice turbulente
- Relațiile publice și managementul
cercetării
- Managementul timpului managerului
- Calitatea factorilor de mediu
- Legislația actuală de protecție a
mediului
- Comunicarea în managementul
cercetării
Cuprinsul tematic al programelor pentru manageri
de societăți de profil industrial[2]
M1. Program de perfecționare pentru manageri - set 1
(Ce au nevoie managerii să știe despre...)
- Privire de ansamblu asupra
problematicii manageriale
- Managementul și economia de piață
- Probleme de strategie a dezvoltării
economiei României; direcții de reformă a economiei României (workshop)
- Managementul strategic în industrie
și tehnologie. Evoluția conceptelor și a criteriilor de succes în managementul
strategic
- Managementul crizei
(economico-financiare, sociale, a unității) (workshop)
- Reacții manageriale la schimbări
surprinzătoare
- Politici de finanțare a transferului
de tehnologie
- Analiză-diagnostic, evaluare,
evaluare de patrimoniu
- Managementul costurilor (schimb de
experiență)
- Managementul financiar
- Managementul imaginii firmei
- Managementul restructurării
- Managementul privatizării
M2. Program de perfecționare pentru manageri - set 2
(Ce au nevoie managerii să știe despre...)
- Tehnici de organizare și conducere
- Managementul calității
- Pentru ca informatica să fie utilă
managementului
- Managementul: autoritate, delegare,
responsabilitate, inițiativă, creativitate, motivare (workshop)
- Managementul resurselor umane și al
climatului social
- Rezistența la schimbare și strategii
de contracarare
- Managementul cercetării-dezvoltării,
al transferului de tehnologie
- Managementul proprietății
intelectuale
- Cultura de firmă
- Managementul prezentării și al
promovării produselor/serviciilor
- Managementul acțiunilor de organizat
și întreprins, al investițiilor, al proiectelor
- Managementul timpului managerului
- Managementul priorităților
M3. Managementul calității
(Ce au nevoie managerii să știe despre...)
- Conceptele și terminologia sistemelor
calității
- Criterii de alegere a unui model de
sistem al calității
- Norme interne și internaționale
privind calitatea.
- Politica privind calitatea. Atribuții
- Etape de proiectare și implementare a
sistemelor calității
- Certificarea calității. Acreditarea
laboratoarelor
- Din problemele și practica realizării
calității (workshop)
[1] În cadrul acestei lucrări, termenul program este utilizat în două
sensuri: de ansamblu al activitătii organizate de instruire și perfecționare
profesională (programul - la singular) și de acțiune particulară concretă de
instruire și pertfecționare, cu o succesiune de module dată, stabilită
calendaristic, pentru o serie de cursanți (program, la singular, pentru o acțiune
concretă de acest fel si programe, la plural, pentru ansamblul acestor acțiuni
concrete. PROGRAMUL, în primul sens, este constituit din totalitatea
PROGRAMELOR, din al doilea sens.
[2] Cu posibile adaptări la alte ramuri de tehnicitate ridicată, potentiale
beneficiare ale cercetării-dezvoltării