Metode avansate
de perfecționare profesionalã privind managementul strategic în C&D
Instrumente pentru elaborarea
scenariilor manageriale strategice în C-D
C U P R I N S
1. Introducere. Obiectul
lucrării .........................................2
2. Precizări privind
conceptul de scenariu............................5
3. Specificații și repere
metodologice
privind tipologia caracteristicilor
strategice
ale institutelor
............................................................13
4. Specificații și repere
metodologice
privind problematica analizei strategice
și elaborarea scenariilor strategice
................................17
5. Scenarii pentru
transformarea internă a institutului.........27
6. Concluzii
................................................................. 34
NB. Analizele și
specificațiile elaborate în cadrul prezentei teme au caracter de originalitate,
fiind sub protecția Legii dreptului de autor nr. 8/1996.
1. Introducere. Obiectul
lucrării
Tema Metode avansate de perfecționare profesională privind
managementul strategic în C-D, care a fost contractată începând cu anul 1996,
a avut ca primă fază: Model de asistare a deciziilor strategice la nivelul
unităților de C&D, pentru perfecționare managerială specifică. În cadrul
documentației primei faze, a fost analizat conceptul și conținutul actual al
managementului strategic, tipologia actuală a unităților de C&D din punctul
de vedere al elaborării strategiilor, variante de opțiuni privind decizii
strategice pentru unitățile de C&D din România.
Prezenta fază, a doua, este consacrată, conform denumirii și
obiectivelor contractuale, instrumentelor metodologice pentru elaborarea și
aplicarea scenariilor manageriale strategice în C&D din România, desigur
în contextul de ansamblu al temei, care se referă la perfecționarea
profesională privind managementul strategic în C&D. Răspunzând obiectivelor
stabilite, documentația de față:
aduce precizări privind conceptul de scenariu în
managementul strategic, în general și în specificul C&D în particular;
conține elaborate proprii noi, originale, privind demersul
managerial strategic în specificul unităților de C&D, în situația actuală a
C&D din România, de utilizat în cadrul perfecționării profesionale.
*
După cum s-a arătat și în faza precedentă, problematica unor
metode avansate de instruire pentru management strategic constituie o
preocupare de actualitate pe plan mondial. De altfel, există acum o multitudine
de jocuri pe calculator pentru copii, destinate formării timpurii a
abilităților strategice, în diferite domenii militar, economico-financiar,
edilitar etc.
Din păcate, toate aceste jocuri au la bază elemente și
relații cantitative stricte, fie și chiar asezonate cu evenimente generate
aleator, cum se întâmplă în viața reală.
În cadrul prezentei teme, autorii consideră că, în specificul
activității de cercetare-dezvoltare, problemele profilului și nivelului de
cercetare, ale reușitei sau nereușitei demersului creativ individual, precum și
plasarea în mediul concurențial al cercetării mondiale și al transferului de
tehnologie, sunt determinante, precumpănitoare în raport cu simplele relații
cantitative specifice managementului economic clasic sau altor categorii de
management strategic cu predominanță a relațiilor, acumulărilor și
condiționărilor cantitative între elemente cu funcțiuni bine definite și
rezultate bine definite pe unitatea de activitate și unitatea de timp.
De aceea, în lucrare, accentul metodologic se pune pe:
inventarierea problematicii manageriale cu caracter
strategic sau cu implicații strategice, în specificul activității de
cercetare-dezvoltare în general și ale celei din România perioadei actuale și
următoare in special;
orientare (cu caracter de sugerare, de aducere în atenție) spre direcții de acțiune și
categoriile de soluții considerate (de către autori) importante pentru
emergența cercetării românești, într-o perspectivă strategică.
Pentru
scopul lucrării și al programului 19.4 (perfecționare managerială), lucrarea
este orientată în direcția unui suport de analiză și dezbateri de caz. În faze
următoare, se va putea promova o asistare de către calculator a evaluării și a
evidenței consecințelor deciziilor, eventual și a reprezentării cât mai
intuitive a acestor consecințe, dar reiterăm faptul că, în specificlul
cercetării, asistarea de către calculator (care este avută în vedere pentru
fazele din 1997, împreună cu experimentări) va avea un rol subordonat în raport
cu problematica managerială de fond: cea științifică / tehnologică, economică,
socio-politică, elaborată și sistematizată în cadrul celor două faze din 1996
ale prezentei teme.
2. Precizări privind conceptul
de scenariu
Scenariul
este specificația unei succesiuni de evenimente sau / și procese viitoare.
Conceptului de eveniment îi este asociat, de regulă, un
înțeles de schimbare instantanee, referitoare la un anumit moment de timp, în
timp ce procesul are o dinamică în timp, putând fi, de exemplu, o tendință, o
evoluție[1].
Exemple de evenimente[2]:
apariția unui nou tip de soluții tehnice în domeniu[3]
realizarea unei noi soluții tehnice proprii
lansarea pe piață a unei noi soluții tehnice proprii
constituirea unui nou colectiv de specialitate
obținerea începerii unei prime colaborări internaționale
apariția / dispariția unei firme concurente sau
complementare în domeniu
Exemple de procese:
inflația
creșterea / diminuarea ponderii, pe o anumită piață, a anumitor
clase de produse
creșterea / diminuarea ponderii rezultatelor proprii, pe o
anumită piață
evoluția vârstei medii în institut
evoluția consumului de energie pe unitate de PIB
evoluția consumului de benzină pe 100 km la autoturisme de
clasa ...
evoluția salariului mediu în economie
evoluția salariului mediu pentru cercetători de înaltă
calificare (lideri științifici / tehnologici, project manageri în C&D) în
România; în Europa; în ...; în lume
evoluția raportului între salariul mediu pentru cercetători
de înaltă calificare (lideri științifici / tehnologici, project manageri în
C&D) și salariul mediu în activitatea de C&D în România; în Europa;
în ...; în lume
evoluția raportului între salariul mediu în activitatea de
C&D și salariul mediu în economie
în România; în Europa; în ...; în lume
grad de dotare PC echivalent Pentium / persoană în
activitatea de C&D din România
evoluția indicatorilor cost / calitate, în diferite ramuri,
pentru diferite categorii de produse / servicii, pentru diferiți parametri
definitorii
evoluția nivelurilor de poluare admise, pe tipuri de
poluanți, pe tipuri de procese, pe grupe de țări
Pentru ansamblul de
evenimente și de procese ce se desfășoară la un moment dat (sau într-o perioadă
dată) de timp, poate fi utilizat termenul de situație, iar pentru ansamblul
de valori instantanee ale variabilelor[4] la un moment dat de timp
poate fi utilizat termenul de stare[5].
Orice scenariu pornește de la prezent, considerat ca fiind
dat și cunoscut, și dezvoltă ipotetic / descrie succesiuni de evenimente
viitoare, posibile dar incerte.
Evenimentele viitoare pot fi numai independente de decident[6] (încotro va evolua
omenirea, de exemplu), pot fi numai dependente de decident (scenariul unui
film, unde neprevăzutul realizării filmului în raport cu scenariul este, de
regulă, neesențial), sau pot fi parțial (unele dintre evenimentele viitoare)
independente și parțial (altele dintre evenimentele viitoare) dependente de
decident. Acesta din urmă este cazul scenariilor manageriale strategice, în
care evoluțiile viitoare ale contextului
sunt, total sau în mare măsură, independente de decident, dar anumite
decizii proprii pot doar influența evoluția propriului institut[7], sau chiar a mediului[8].
Așadar, se face precizarea că evenimente independente de decident pot avea
loc atât în mediu, cât și în institut, tot așa cum evenimente dependente de
decident pot avea loc, de asemenea, atât în institut, cât și în mediu, chiar
dacă, în principal, cele din mediu sunt preponderent independente, iar cele din
institut sunt considerate ca fiind preponderent dependente.
Exemplu de evenimente parțial dependente de decident,
în institut:
realizarea unei anumite prime soluții din cadrul unei noi
clase de soluții, în termenul stabilit conform strategiei (depinde de decizie
și de organizare, dar și de calitățile creative ale cercetătorilor, de
posibilitățile de a asigura anumite condiții materiale; până la urmă este în
joc riscul tehnic și financiar).
Exemplu de eveniment parțial dependent de decident, în
mediu:
atingerea unei anumite ponderi, pe piața ..., a produselor
realizate pe baza soluțiilor concepute de către institut (depinde de decizie,
de calitatea produsului, de activitatea de promovare / publicitate, dar și: de
realizările concurenților, de situația economică etc.).
În situații date, deciziile pot avea consecințe determinante
și determinate (dacă ... atunci ..., în mod necondiționat), sau pot doar
modifica probabilitățile de reacție (a institutului, a mediului) la anumite
evenimente. De altfel, chiar și anumite evenimente independente pot fi certe
sau pot fi grevate de probabilități.
În mod uzual, prin scenariu se are în vedere o
succesiune (o singură succesiune) de evenimente viitoare. Totuși,
întrucât anumite evenimente viitoare (dependente sau independente) sunt grevate
de probabilități, atunci, inevitabil, scenariul devine arborescent, adică
succesiunea evenimentelor se ramifică, de la un moment dat înainte, în funcție
de faptul dacă un anumit eveniment a avut sau nu loc, sau dacă a avut sau nu
anumite consecințe, sau în funcție de măsura acestor consecințe. Teoretic, se
poate defini drept scenariu fiecare astfel de ramificație (pornind de la
prezent, de la momentul inițial și având un trunchi comun), dar, în practică,
scenariul este definit printr-o anumită situație independentă determinantă, sau
o anumită decizie determinantă (trunchiul scenariului), după care urmează
subscenarii, sau variante, sau ramificații ale scenariului.
În realitate, scenariul nu are de a face cu situații și cu
evenimente, ci cu ipoteze de lucru, cu premise privind situațiile,
evenimentele, deciziile și consecintele acestora. Este uzual ca evoluția
viitoare generală a mediului și gradul de realizare a deciziilor, în cadrul
scenariului, să fie definite prin caracterizări de ansamblu, conferind scenariilor
atributele de pesimist, optimist, mediu.
Scenariul ca instrument
metodologic strategic
Considerat în procesul de elaborare a strategiilor, scenariul
modelează trecerea de la situația actuală, cunoscută, la o situație viitoare,
preconizată, dezirabilă în baza strategiei.
După cum s-a arătat în cadrul documentației fazei precedente,
strategia constă în stabilirea de obiective pentru un viitor pe termen lung,
privind ansamblul activității, definind metodele generale de acțiune, regulile
generale de alocare și utilizare a resurselor, în vederea atingerii
obiectivelor urmărite. De aceea, elaborarea și definirea de strategii se
prezintă, în general, în literatură[9], ca începând cu definirea
obiectivelor în două etape de generalitate a acestora: stabilirea misiunii
organizației, urmată de stabilirea unor ținte și repere concrete de atins.
Totuși, în realitate,
în practică, nu este așa: obiectivele stabilite sunt nu un dat de intrare, ci rezultatul unui proces iterativ și
interactiv, între situația actuală și dezideratele privind situația viitoare. Demersul
metodologic de elaborare și de adoptare a unei strategii cuprinde analiza
situației existente, elaborarea / imaginarea variantelor posibile de evoluție a
situației, decizii posibile inițiale și pe parcurs și consecințele lor,
verificând că obiectivele preconizate pot fi atinse (sunt fezabile) și că
metodele de acțiune, regulile de alocare și de utilizare a resurselor conduc
la atingerea obiectivelor, în condițiile diferitelor evenimente independente
sau parțial dependente posibile[10]. Așadar, proiectarea unei
strategii este indisolubil legată de elaborarea și testarea scenariilor care
conduc de la situația actuală la cea viitoare, stabilită prin obiectivele
preconizate. În funcție de rezultatele finale obținute ca urmare a derulării
scenariului, se modifică obiectivele, sau se alege un alt (eventual un cu
totul alt) sistem de obiective, cele stabilite inițial putând fi sau
nefezabile, sau prea incerte (cu risc prea mare de a nu fi realizate), fie
chiar atingerea lor dovedindu-se nesatisfăcătoare sau indezirabilă, în
contextul viitor, în raport cu criteriile de succes stabilite sau în raport cu
criterii generale de succes. Scenariile
constituie, deci, instrumentul metodologic principal de proiectare și validare
a strategiei, modelul experimental (ipotetic) al acesteia.
Nu există / nu este cazul să fie urmărită o relație biunivocă
strategie scenariu. Pentru construirea unei strategii, este (poate fi)
necesară elaborarea mai multor scenarii, dintre care numai o parte verifică
strategia. Mai mult: chiar strategia adoptată poate fi înfăptuită prin mai
multe scenarii (sau un scenariu cu ramificații), în funcție de diferite
evenimente independente posibile, avute în vedere la stabilirea strategiei.
În practică, parcurgerea detaliată a tuturor ramificațiilor
scenariilor nu este posibilă, chiar cu ajutorul tehnicii de calcul, numărul de
ramificații ale scenariilor putând crește exponențial în funcție de numărul de
evenimente viitoare luate în considerare. Ceea ce este esențial nu este
inventarierea ramificațiilor și calculul de rutină al consecințelor din fiecare
ramificație, ci imaginarea evenimentelor posibile, a deciziilor posibile și a
consecințelor posibile. Aceasta, deoarece influența evenimentelor
neprevăzute (sau neluate în considerare, deși erau posibile), sau influențe
neprevăzute ale unor evenimente prevăzute asupra rezultatelor strategiei poate
fi mult mai mare decât rezultanta influențelor multiplelor evenimente de
detaliu de pe parcursul derulării scenariului. Este, totuși, important ca
strategia să fie verificată la sensibilitate (sensivitate) în raport cu
diferite categorii (exemple) de evenimente perturbatoare posibile.
Tehnica de calcul este utilă pentru evaluarea aspectelor cantitative
ale strategiilor, cum sunt în special cele economico-financiare. Determinante
în strategiile de cercetare-dezvoltare sunt, însă, aspectele calitative,
de noutate științifică și tenologică, unde contează imaginația și intuiția,
bazate pe experiență și cultură, precum și pe efort creativ, ale
cercetătorilor, ale consultanților și ale managerilor care construiesc
strategiile. Însă chiar și sub aspect calitativ, tehnica de calcul este
necesară pentru evaluarea de probabilități / riscuri, pentru corelarea între
apectele calitative și cele cantitative (în particular cele economico-financiare),
precum și pentru ținerea evidenței scenariilor / subscenariilor.
3. Specificații și repere
metodologice
privind tipologia
caracteristicilor strategice ale
institutelor
Principalele caracteristici definitorii pentru strategiile
institutelor de cercetare-dezvoltare (mai larg, a oricăror organizații care desfășoară activitate de
cercetare-dezvoltare), precum și pentru scenariile ce modelează și analizează
aceste strategii, pot forma următoarea specificație:
Delimitarea / structura profilului științific / tehnologic
Nivelul științific / tehnologic[11]
Segmentul de piață științifică / tehnologică
Categoriile de rezultate științifice / tehnologice
Rolul și integrarea în sistemul economic
Stadiul și modul de valorificare a rezultatelor
Integrarea în sistemul științific / tehnologic
Aceste caracteristici evoluează în timp; ele definesc
situația actuală a institutului (situația de start a scenariilor), și apoi
devin obiective în definirea situației-țintă (a situației / situațiilor
viitoare dezirabile) a institutului
Toate aceste caracteristici definesc, pe de o parte,
institutul, iar pe de altă parte, mediul său. La rândul său, se lucrează cu
caracterizarea situației actuale a mediului și
caracterizarea situației mediului la momentul de timp-țintă.
Rezultă un spațiu tri-dimensional, ce poate fi reprezentat
sinoptic ca în tabel:
Caracterizarea situațiilor
definitorii în cadrul scenariilor
|
Situația actuală a |
Situația-țintă a |
||
|
institutului |
mediului |
institutului (obiective) |
mediului (ipoteze) |
Profilul |
1 |
2 |
3 |
4 |
Nivelul |
5 |
6 |
7 |
8 |
Segmentul de piață |
9 |
10 |
11 |
12 |
Categorii de rezultate |
13 |
14 |
15 |
16 |
Integrarea în sistemul economic |
17 |
18 |
19 |
20 |
Stadiul și modul de valorificare |
21 |
22 |
23 |
24 |
Integrarea în sistemul științific / tehnologic |
25 |
26 |
27 |
28 |
Pentru
profilul în situația-țintă, nivelul în situația-țintă etc., se pot introduce
termenii de profil strategic, nivel strategic etc.
În cele ce urmează, referirile la căsuțele din acest tabel
vor fi marcate cu acolade: {}.
Inventarierea caracterizărilor situațiilor enumerate, conform
celor 28 căsuțe din tabel, luate izolat fiecare în parte, poate constitui o
operațiune în care să se scrie mult și să rezulte concluzii puține. Atât pentru
selectarea aspectelor semnificative, cât și pentru caracterizarea (definirea)
semnificativă a acestora, se impune abordarea comparativă:
între categoriile de obiective (între diferitele rânduri
din tabel);
între institut și mediu;
între situația actuală și cea țintă.
După cum s-a mai arătat și în nota de subsol 11, fiecare
dintre caracteristici comportă analiză și definiri distincte pe pe fiecare
dintre domeniile (specialitățile) componente ale profilului științific /
tehnologic. Defalcarea profilului pe domenii de specialitate aduce problemei o
a patra dimensiune, neilustrată în tabel.
Abordarea prezentată aici diferă de abordarea SWOT uzuală,
deși are asemănări. Într-adevăr, după cum se știe, în analiza SWOT, se consideră:
Strenghts - puncte tari proprii; Weaknesses - puncte slabe proprii;
Opportunities - oportunități, puncte favorabile din mediu; Threats -
amenințări, puncte nefavorabile din mediu. În cele ce urmează, însă, apreciem
că, într-o analiză strategică, unul și același aspect poate fi pozitiv într-un
anumit context, pentru unul dintre domeniile de specialitate sau în cadrul unei
anumite strategii și negativ în alt context, pentru alt domeniu de specialitate
sau în cadrul unei alte strategii. De exemplu, în specificul activității de
C&D, existența unui personal cu o experiență tehnologică într-o anumită
specialitate poate fi punct tare pentru anumite dezvoltări tehnologice în
specialitatea respectivă (sau în specialități conexe), dar poate fi (nu obligatoriu)
punct slab (rutină, presiune a inerției) în raport cu obiective de inovare
științifică radicală în domeniul respectiv, cu necesități de încadrare în
(subordonare față de) interesele unor proiecte complexe, interdisciplinare etc.
Însăși capacitatea de inovare se poate analiza și lua în
considerare, în construirea unor scenarii strategice, în mod nuanțat,
diferențiat:
introvertită: capacitate de inovare în sine, ca sursă a
dezvoltării institutului în scenariul strategic, pornind din interiorul aspectelor
de specialitate în sine, de la aspectele fundamentale; rezultatele obtenabile
și eventuala lor utilitate / valorificabilitate urmează să decurgă ulterior;
sau
extravertită[12]: capacitate de inovare
orientată spre scop, pornind de la obiectivele urmărite și elaborarea / găsirea
soluțiilor pentru atingerea
obiectivelor, a unor răspunsuri la întrebări puse; obținerea anumitor rezultate
prestabilite, sau cel puțin dezirabile.
4. Specificații și repere
metodologice
privind problematica analizei
strategice
și elaborarea scenariilor
strategice
Situația actuală
Situația institutului privind delimitarea / structurarea
profilului științific / tehnologic {1}: domeniile / specialitățile
științifice / tehnologice în care institutul este competent[13]: are specialiști
cunoscători, experiență, dotare, realizări, valorificări {1, 17, 21}
Nivelul științific / tehnologic pe fiecare dintre domeniile /
specialitățile profilului {relație cu 5}, capacitatea de inovare în diferitele
domenii / specialități, profunzimea inovărilor realizate (gradul de noutate,
importanța / impactul {13, 17, 21}), comparativ cu situația existentă pe plan
național, pe plan mondial {2, 6}
Măsura în care este asigurat echilibrului inovare exigență
profesională[14]
{1}
Conexiuni (sinergie potențială) între specialitățile
științifice / tehnologice proprii, în cadrul profilului {1}
Segmentul de piață căruia îi sunt adresate cercetările (în
măsura în care sunt definitorii sau afectează continutul, profilul, nivelul,
piața cercetării institutului): știință, învățământ, societate, industrie
apărare / spațiu / civil, ecologie, agricultură, transporturi, servicii
financiare etc. fiecare, cu subdiviziunile; teritorii-țintă: categorii (de
exemplu zone montane; județe sau localități concrete); categorii sociale (de
exemplu, produse de lux sau produse pentru publicul larg) etc. {9}; ce alte
utilizări se cunosc în țară, în străinătate; ce alte clase de soluții se
cunosc pentru aceleași utilizări, pentru utilizări conexe {10}
Presiunea concurențială în segmentul de piață: concurența
altor institute, concurența cercetării proprii a clienților, concurența
cercetării și a tehnologiilor străine {10, 26}; nevoia și interesul pentru
știință / tehnologie în segmentul de piață
direct, sau indirect (nevoia de calitate, reducere costuri /
consumuri, situația concurențială pe piața clienților; alți factori care
obstrucționează interesul pentru știință / tehnologie internă în sfera
clienților {10, 18), în general și în domeniile / specialitățile din profilul
institutului.
Categorii de rezultate în diferitele domenii din profil:
concepte; cunoaștere; soluții; produse (materiale, aparate / echipamente /
utilaje, programe de calcul); sisteme; metode / metodologii / norme; informații
etc. Licențe, know how. {13}. Ce categorii de rezultate livrează alte
institute, mai mult sau mai puțin similare {14}. Ce se cere {18, 22}
Integrarea în sistemul economic: sub aspect instituțional
(institute, învățământ, în industrie); sub aspect funcțional și economic (inițiativă
științifică / tehnologică proprie cu vânzarea ulterioară a rezultatelor sau
lucru la comanda clienților); marketing, promovare {17}; cum se lucrează la
alții, în domeniile respective {18}. Sistemul de instrumente și stimulente
economico-financiare, interesul pe piață pentru nivel tehnic, calitate,
competitivitate {18}. Existența și consistența unor prognoze și a unor
strategii consistente de dezvoltare a domeniului economic / domeniilor
economice aferente {18}. Existența climatului de a se recurge la
cercetare-dezvoltare internă (proprie a clientului potențial) sau deschidere
spre cooperare cu institute de profil. {18}
Modul și stadiul (în circuitul de la concepție la utilizare)
în care institutul finalizează și valorifică realizările, după caz, pe domenii:
proiecte, modele, prototipuri, know how, drepturi de proprietate intelectuală,
serii experimentale, produse pe piață în producție proprie etc. {21}; cum fac
alții (în aceleași domenii ale profilului) în țară, în străinătate {22}
Integrarea în sistemul științific / tehnologic: conexiuni (sinergie
potențială sau realizată) cu alte specialități științifice / tehnologice, din
afara profilului propriu; încadrare în proiecte complexe; participare la viața
științifică internă în profil {25}, idem externă; cum lucrează alții, sub
aspectul specializării / integrării științifice / tehnologice {26}. Existența
și consistența unor programe de cercetare, interne sau internaționale, în
domeniile de interes {26}. Gradul de convergență a profilului propriu cu
programele existente {25}: se încadrează, este conex, nu are legătură;
programele sunt de tip sferă de progres (umbrelă, recipient) sau programe
concret orientate[15].
Plasarea propriului nivel în raport cu nivelul pe plan
mondial {6, 26}. Situația (pe plan național, pe plan mondial) a fiecărui
domeniu din profilul institutului {2}: existența, amploarea preocupărilor;
nivelul {6}. Gradul de convergență a profilului propriu cu programele
internaționale existente {25}: se încadrează, este conex, nu are legătură; dacă
programele de interes sunt de tip sferă de progres sau concret orientate.
Situația-țintă
Situația-țintă a scenariului se poate construi după aceleași
mai multe coordonate, menționate anterior, dintre care una se constituie în
coordonată de referință, determinantă, și celelalte - de verificare, de
condiționare, de suport.
De asemenea, sunt posibile cel puțin două abordări: în
abordare intravertită, situația-țintă se construiește pornind de la analiza
evoluțiilor viitoare a capabilităților institutului {3, 7}, a progreselor ce
pot fi organizate pentru a obține noi realizări științifice / tehnologice și
pentru a le valorifica, pe segmente de piață existente sau, eventual, creind
noi segmente de piață și noi nevoi, astăzi latente {12}. În abordare
extravertită, de piață, se pornește de la prefigurarea situației pieței
științifice / tehnologice, alegerea unui segment țintă (cel existent sau altul)
{12} și construirea institutului capabil să facă față la această piață (din
insitutul existent în prezent, mai limitat sau mai profund transformat). În
ambele cazuri:
a) trebuie să fie asumate ipoteze de lucru privind mediul
economic {20} și cel științific / tehnologic {28} în perioada-țintă
b) trebuie construite scenariile care să modeleze trecerea de
la situația actuală la cea țintă, realizarea strategiei, pe baza unor
(sub)strategii componente.
Ipotezele de lucru privind mediul la momentul de timp-țintă
cuprind:
ipoteze de lucru privind situația mediului, independentă
de acțiunea institutului,
ipoteze de lucru privind influența institutului asupra mediului,
dacă este cazul.
Mediul economic {20}, din punctele de vedere ce pot fi
interesante pentru elaborarea unui scenariu de strategie în
cercetare-dezvoltare, este caracterizat, în principal și nelimitativ, de:
evoluția economiei în general și a ramurilor / subramurilor
beneficiare ale rezultatelor cercetării-dezvoltării, fiecare, în particular
(cele care sunt interesante pentru strategia ce se elaborează) {4}:
volumul de activitate economică, nivelul de dezvoltare economică ce va fi realizat
restructurarea și specializarea ramurilor,
proceselor. și activităților economice
profitabilitate
nivel tehnic, competitivitate {8}
poziția pe piața internațională
import / export de bunuri / servicii
import / export de proprietate intelectuală
prote- jată,
transfer internațional de tehnologie {28}
nivelul de trai
nivelul de trai al specialiștilor de înaltă
calificare
sistemul de stimulente economice și, în general, calitatea
terenului pentru desfășurarea activității (inițiativei) economice, încurajarea
economică a inovării și a expansiunii economice, climatul investițional,
disponibilitatea de resurse financiare
rolul pe care îl va mai exercita statul în economie în
general și în domeniile de interes strategic în particular (sub multiple
aspecte: negative, ca protejare a
ineficienței și conservatorismului, pozitive: ca sursă de finanțare a
infrastructurilor și a altor programe de investiții care sunt hard din
punctul de vedere al volumului resurselor ce trebuie să fie mobilizate,
inclusiv al nivelului de tehnicitate ce trebuie realizat) poziția și imaginea României în
activitatea economică internațională; admiterea României în diferitele
organisme și alte structuri internaționale, cu impact asupra economiei și
asupra tehnicității
În ceea ce privește intergarea în sistemul științific /
tehnologic viitor {28}, se mai pot lua în considerare:
intern:
concepția și practica privind programele
guvernamentale
științifice / tehnologice
investiționale
conținut, rol
probabil evoluție în direcția creșterii ponderii programelor
de cercetare de tip concret orientat și a creșterii sinergismului chiar și în
programele de cercetare de tip sferă de progres; accentuarea laturii de
progres tehnic și inovare în programele de investiții
structura și forța institutelor posibil
complementare sau
concurente
rolul și poziția cercetării de firmă, reașezările
structurale în sistemul știință și tehnologie (învățământ superior, laboratoare
de firmă, institute specializate); atenuarea disfuncțiilor în relațiile între
institutele de cercetare și cele de investiții {20}
ponderea importului implicit de tehnologie (prin
produse, servicii, sisteme)
poziția României în activitatea științifică internațională;
în organismele științifice internaționale; implicarea țării în programe de
cercetare internaționale
Nivelul științific și tehnologic {8} care va exista la data
situației-țintă, în domeniile de interes aferente profilului (cele
viitoare; unele rămase dintre cele
actuale, eventual mai mult sau mai puțin substanțial modificate în conținut
în raport cu stadiul lor actual; altele cu totul noi).
O mare necunoscută în elaborarea unor strategii științifice /
tehnologice o reprezintă profilul științific / tehnologic al viitorului, pe
plan mondial {4} și nivelul de performanță și de inovare care va fi atins între
timp {8}, putând conduce la apariția unor noi segmente de piață, dispariția sau
prefacerea fundamentală a altora {16}.
Vor putea interveni modificări în ceea ce privește
categoriile de rezultate ale cercetării / dezvoltării, absorbite sau
susceptibile de a fi absorbite de către piață {16}, stadiul și modul în care se valorifică rezultatele
cercetării {24}.
Sunt de așteptat mutații de pondere în favoarea cercetărilor
și a obiectivelor de tip ecologic, protejare a naturii și a societății,
economisire și substituire de resurse materiale, naturale și energetice,
refolosire și reciclare de materiale, informatică avansată {20}.
Influența institutului asupra mediului va putea exista în
măsura în care:
se vor dezvolta și valorifica pe scară largă soluții noi
proprii, cu un impact de natură să creeze piețele noi aferente, să remodeleze
cererea de pe piață. sau să restructureze piața;
se va reuși, prin prezența pe piață și prin mediatizare
(publicitate), să se ocupe poziții semnificative și solide în conștiința
publică, în mediul de afaceri.
În mediul ce se prezumă că va exista cu variantele
imaginate se proiectează situația-țintă a institutului:
profilul {3} domeniile de specialitate în care se consideră
că institutul va putea avea un cuvânt de spus (toate cele actuale, sau numai o
parte dintre cele actuale, altele noi); cele care vor fi aspectele noi,
delimitările noi, conținutul nou, adecvat perioadei de timp respective, ținând
seama de stadiul și conținutul prognozat al științei și tehnicii în domeniu {4,
27}
integrarea în sistemul economic {19} și în sistemul
științific și tehnologic {27}. Vor fi analizate, în caz de posibilă oportunitate, atât menținerea structurală,
cât și scindări, comasări, restructurări, inclusiv integrarea în structuri
tehnologice și economice productive de profil (transformare din institut în
laborator / laboratoare de cercetare de firmă), fie dezvoltarea, în același
scop, a structurilor productive proprii
conexiuni cu învățământul superior și cercetarea aferentă
acestuia, care se va dezvolta; antrenarea tineretului la cercetare prin
doctorate legate de preocupările institutului {27}
integrarea în programe naționale și internaționale de
cercetare, plauzibil să existe în perioada-țintă, în activități comune {27};
eventualitatea câștigării unei poziții de organism specializat de interes
internațional
nivelul {7}, raportat la nivelul pe plan național și
mondial în perioada-țintă {8} și la exigențele mediului {20, 28}. Vor putea
interveni mutații, probabil în direcțiile accentuării caracterului de noutate
și originalitate mondială, aprofundării investigației științifice, noilor
metode de cercetare și proiectare (inclusiv informatizată); în acest scop
limitări severe ale profilului, accentuare a specializării și abandonare a
tendințelor autarhice și de împrăștiere a eforturilor și a resurselor pe un
front prea larg, în raport cu dimensiunile resurselor necesare pentru masa
critică necesară obținerii unor rezultate competitive
segmentul / segmentele de piață vizate, în condițiile
viitoare {11}
evoluții necesare în tipologia categoriilor de rezultate
produse de institut {15} și in stadiul și modul de valorificare {23}, în
concordanță, cu viitoarele segmente de piață, cu profilul, nivelul, condițiile
de integrare în sistemul economic și în cel științific / tehnologic
5. Scenarii pentru transformarea internă
a institutului
Elemente privind scenariile de realizare a strategiei;
(sub)strategii, politici pentru transformarea internă a institutului.
Trecerea de la situația actuală la situația-țintă deschide,
așadar, un nou spațiu, o a cincea coordonată de analiză și de acțiune
strategică, privind transformarea internă a institutului. Elementele acestei
coordonate pot fi:
Resursele umane
Dotările
Tematica
Climatul intern
Climatul în mediu (promovarea)
Organizarea
Infrastructurile
Resursele financiare
Relațiile cu mediul
Evoluțiile tuturor acestor elemente se construiesc pentru a
permite realizarea strategiei. Din nou, intervin două abordări: top-down (de la
scopuri la mijloace) sau bottom-up (de la posibilități la scopuri).
Luate ca atare, cele ce urmează pot apărea ca fiind simple
deziderate generale. În realitate, ele se constituie în componente ale scenariilor
strategice, deoarece:
demersurile și soluțiile de dezvoltare nu sunt obligatorii,
fiind obiect de opțiuni strategice
necesită voință managerială
necesită resurse, procese, activități; consumă din
resursele ce pot fi, altminteri, alocate altor componente ale strategiei
afectează organizarea, mijloacele, metodele
dar:
condiționează atingerea obiectivelor strategice
Desigur, în cadrul scenariilor, ele nu apar toate în mod
explicit, ci, stabilite și urmărite în mod explicit pe pacursul realizării
scenariilor strategice, în calculele scenariilor se vor putea reflecta implicit
și indirect, prin anumite consumuri de resurse, influențe asupra unor
priorități, condiționări ale gradului de realizare sau ale probabilității de
realizare a obiectivelor strategice.
Strategiile privind resursele
umane în cercetare-dezvoltare includ:
asigurarea personalului de specialitate în domeniile
stabilite conform profilului strategic (sau, invers, profilul personalului de
înaltă specialitate existent și disponibil pentru viitor poate influența
alegerea domeniilor pentru profilul strategic, cu condiția unei suficiente
asigurări de rezerve și de menținere a personalului de valoare)
formarea / specializarea / selectarea personalului la
nivelul profesional necesar obținerii de realizări competitive, folosirii
mijloacelor moderne de investigare
lărgirea culturii economice, de piață, a personalului de
cercetare (sau cel puțin a unei părți a acestuia), indispensabile pentru o
mai bună valorificare și valorificabilitate a rezultatelor cercetării
ameliorarea salarizării personalului, asigurarea
condițiilor de lucru, de documentare și de participare la viața științifică;
furnizarea satisfacțiilor morale specifice activității de cercetare-dezvoltare,
inclusiv satisfacția și profesionalizarea conferită de experiența acumulată
prin valorificarea rezultatelor
mobilitatea
recrutarea de personal, realizarea unei politici de vârstă;
integrarea tineretului, cu menținerea calităților creative; profesionalizarea
tineretului în specificul activității științifice / tehnologice
politică de selectare a valorilor din cadrul personalului
existent, metode de eliminare a celor ce nu corepund exigențelor, care se
rutinează; politica de eliminare sau reconversie a celor care sunt buni
specialiști, dar în domenii care nu mai rămân în profil (în formă specifică
problema socială generală a restructurării)
Strategiile privind dotările
Asigurarea dotărilor specifice necesare pentru domeniile ce
vor fi în profilul strategic, la nivelul de performanță corespunzător
nivelului preconizat pentru institut
Ca și resursele umane, dotările pot fi determinante pentru
includerea în profilul strategic a anumitor domenii și pentru stabilirea
nivelului strategic
La nivelul unor resurse investiționale limitate, politica
privind dotările trebuie să facă față compromisului între dotări diseminate,
care să crească productivitatea și calitatea activității cercetătorilor, și
investiții importante unicale, necesare anumitor categorii de încercări,
determinări, investigări
Tematica
Desigur, tematica ce poate fi concret abordată de către un
institut, în cadrul domeniilor ce tind spre profilul strategic, este supusă
unor puternice influențe conjuncturale (găsirea de beneficiari, de parteneri în
programe interne și internaționale, obținerea de resurse financiare etc.).
Pentru un institut de cercetare, tematica este, poate, problema critică de
opțiune managerială, între marea strategie, pe de o parte, și supraviețuire, pe
de altă parte. Totuși, este util să se construiască o strategie tematică (sau,
mai restrâns, politici tematice), cu riscul realizării lor parțiale, dar
urmărind convergența spre profilul și nivelul strategic, precum și în corelare
cu politica privind resursele umane.
Posibile repere pentru politica tematică:
selectivitate, în vederea concentrării asupra temelor:
de interes pentru profilul strategic
sau / și (preferabil și; sau doar dacă
nu se poate și)
profitabile
evitarea dispersării tematicii pe un număr prea mare de
domenii tematice; în fiecare domeniu tematic selectat să existe un ciorchine de
teme care să dea consistență domeniului, să permită acumularea de experiență a
institutului, să creeze prestigiu instituțional, să permită acces în organisme
științifice de specialitate, înlocuiri reciproce de personal, control
științific reciproc, utilizarea rațională a unor dotări specifice
costisitoare, eventual cercetarea în
variante și alegerea rezultatelor optime, reducerea riscului de eșec
stabilirea de teme ce conduc la rezultate valorificabile,
fie ca atare, fie împreună cu alte teme, conjugate în cadrul unor programe
concret-orientate, fie ca suport pentru teme cu realizări ulterioare
stabilirea de teme orientate spre crearea de rezultate de
proprietate intelectuală protejabilă și valorificabilă (criteriu utilizabil în
funcție de specificul domeniului), spre realizări de nivel științific /
tehnologic competitiv internațional
sprijinirea managementului carierelor individuale; conștiința
perspectivei evoluției viitoare; programe de perfecționare continuă
Climatul intern
Unele aspecte au fost deja menționate, în cadrul strategiei
privind resursele umane.
Direcțiile principale de management al climatului intern se
pot referi la:
încurajarea creativității, nivelului științific /
tehnologic (după caz, sau, preferabil, în conexiune științific + tehnologic),
valorificabilității, lucrului în echipă, afirmării internaționale, acumulării
și protejării know-how-ului institutului, cooperării generațiilor, promovării
în funcție de valoare și rezultate.
cultivarea spiritului de echipă, a managementului pe
proiecte, a climatului propice pentru soluționări complexe și complete,
pluridisciplinare
crearea și menținerea climatului științific intern, de
exigență profesională, de încurajare a inițiativelor și a finalizărilor,
promovarea internă a deontologiei științifice etc.
Climatul în mediu
(promovarea) se crează, în primul rând, prin nivel, prin rezultate, prin
comunicare, prin publicitate, dar și prin promovarea interinstituțională și
publică a deontologiei științifice, prin participare la instituțiile și
activitățile societății civile, prezență
activă în lumea științifică internă și internațională, economică, socială,
educațională
Organizarea
Organizarea subordonată strategiei și nu invers. Evitarea
rolului ei inerțial, conservator; adaptare pe parcurs la evoluțiile prevăzute
conform scenariilor, asigurând, totuși, stabilitatea la nivelul necesar
asigurării calității managementului. Organizarea în funcție de procese.
Scenariile trebuie să stabilească momentele de reorganizare și conținutul
noilor organizări.
Infrastructurile
Tehnică de calcul, comunicații, utilități, construcții
speciale (de exemplu antitrepidații, cu atmosferă controlată etc.), necesită
resurse și condiționează îndeplinirea anumitor obiective strategice
Resursele financiare
Resursele financiare asigură condițiile pentru toate celelate
componente ale strategiei. Este raportul între acumulare și cheltuielile
curente, reinvestirea profitului, cheltuielile curente pentru perfecționări cu
efecte de perspectivă, asigurarea de surse diversificate de finanțare, plasarea
optimă a resurselor financiare etc. Finanțarea pe proiecte. Finanțarea pe
centre de profit. Calculul și evidența costurilor reale ale proiectelor.
Literatura de management strategic în domeniu este suficient de bogată.
Relațiile cu mediul
Relațiile, pe de o parte, constituie o componentă a
promovării climatului în mediu, dar sunt o categorie mai largă: relațiile
interinstituționale în primul rând, relațiile cu beneficiarii, cu piața,
precum și cu institutele sau alte organizații de cercetare cu care se
cooperează interdisciplinar și în cadrul programelor de cercetare; mai departe
participare la organizații și instituții profesionale / științifice și
sociale etc.
5. Concluzii
În cadrul fazei a fost prezentată problematica scenariilor
manageriale strategice în general și în specificul activității de
cercetare-dezvoltare în particular.
Având în vedere caracterul determinant, în cercetare, al
problematicii tematicii de cercetare, al nivelului realizărilor
din cercetare, al factorului creativ cu incertitudinile și riscurile
acestuia, precum și complexitatea impactului lumii concurențiale și a neprevăzutului
apariției noului în sfera științei, tehnologiei, a transferului de
tehnologie;
având în vedere caracterul adesea indirect și implicit al
relațiilor între cercetare și mediul economic;
prezenta temă de cercetare, cu fazele sale, a fost orientată
spre problemele metodologice ale inventarierii, sistematizării, luării în
considerare și sugerării în atenția managerilor din cercetare a abordărilor
strategice în sine și, mai ales, a multitudinii și diversității de factori care
afectează conceperea și derularea strategiilor manageriale în specificul
activității de cercetare, cu deosebire a ansamblului problemelor considerate
că vor avea un rol critic, decisiv pentru viitorul cercetării românești.
Au fost elaborate
specificații și repere metodologice privind tipologia caracteristicilor
strategice ale institutelor și privind analiza strategică, construirea și
aplicarea scenariilor manageriale strategice în specificul activității de
cercetare-dezvoltare din România.
Au fost selectate și descrise, inclusiv în
interconexiunile lor, următoarele caracteristici principale definitorii
pentru strategiile organizațiilor care desfășoară activitate de
cercetare-dezvoltare:
Delimitarea
/ structura profilului științific / tehnologic
Nivelul
științific / tehnologic
Segmentul de
piață științifică / tehnologică
Categoriile
de rezultate științifice / tehnologice
Rolul și
integrarea în sistemul economic
Stadiul și
modul de valorificare a rezultatelor
Integrarea
în sistemul științific / tehnologic
Fiecare dintre caracteristici comportă analiză distinctă
pentru domeniile de activitate (specialitățile) institutului.
Aceste caracteristici evoluează în timp; ele definesc situația
actuală a institutului (situația de start a scenariilor), și apoi devin
obiective în definirea situației-țintă (a situației / situațiilor
viitoare dezirabile) a institutului
Toate aceste caracteristici definesc, pe de o parte, institutul,
iar pe de altă parte, mediul său (științific, tehnologic, economic,
social, politic, ecologic; intern, internațional). La rândul său, se lucrează
cu caracterizarea situației actuale a mediului și caracterizarea situației mediului la momentul
de timp-țintă.
Componentele nominalizate sunt analizate în detaliu, sub
aspectele considerate ca fiind cele mai importante pentru evoluția
cercetării-dezvoltării din România.
Trecerea de la situația actuală la situația-țintă deschide o altă coordonată de analiză și de
acțiune strategică, cu elemente care condiționează atingerea obiectivelor
strategice și presupun strategii proprii (politici) specifice. Sunt avute
în vedere:
Resursele
umane
Dotările
Tematica
Climatul intern
Climatul în mediu (promovarea)
Organizarea
Infrastructurile
Resursele financiare
Relațiile cu
mediul
În lucrare sunt date repere metodologice privind și
politicile referitoare la aceste probleme.
Se consideră oportun (și se propune) ca, în cadrul
continuării temei în anul 1997, pe de o parte, să se realizeze suporturi
didactice pentru perfecționarea managerială, în baza conceptiilor elaborate în
cadrul lucrării, inclusiv suport informatic pentru asistarea analizei
strategice și jocul cu scenariile strategcie. Pe de altă parte și în
continuare, să se realizeze acțiuni pilot de perfecționare managerială
strategică, pe baza materialului cuprins în cadrul lucrării.
[1] În cadrul prezentei lucrări, dacă nu se va preciza altfel, prin termenul generic de evenimente se vor avea în vedere evenimente sau / și procese.
[2] Aici și în continuare, subînțelegând: la nivel de interes pentru elaborarea de scenarii manageriale strategice în activitatea de C&D.
[3] Aici și în continuare, vom considera domeniul tehnologic / științific ca o componentă de specialitate a profilului tehnologic / științific al institutului, iar profilul ca ansamblu (structurat) al domeniilor tehnologice / științifice de activitate a institutului.
[4] Pentru evenimentele și, mai ales, pentru procesele ce comportă specificări cantitative.
[5] În specificul managementului strategic și cu atât mai mult al celui din cercetare-dezvoltare, definiția valorii instantanee trebuie făcută cu multă precauție. De exemplu, nivelul admis de poluare este nu cel în vigoare, ci cel care urmează să fie în vigoare peste 3-5 ani, când vor fi în exploatare echipamentele pe bază de procese aflate în prezent în stadii de cercetare-dezvoltare.
[6] Decident cel care elaborează scenariul strategic; poate fi și: cel care va trebui să realizeze strategia.
[7] Se va utiliza denumirea generică de institut pentru orice unitate de cercetare-dezvoltare, indiferent dacă este institut național, societate comercială, filială de regie autonomă etc. Pentru cazul general, termenul care va fi folosit este de organizație (de exemplu, a unui beneficiar, sau termen generic nespecificat propria organizație sau alta).
[8] Se va utiliza termenul mediu, echivalent cu context: sau cu ambient, în sens larg: mediu economic, tehnologic-științific, socio-uman, politic, ecologic.
[9] Bibliografia de referință a prezentei faze este considerată ca fiind identică cu cea a primei faze.
[10] Evenimente posibile evenimente cu probabilitate de valoare neneglijabilă, în limitele riscului asumat. Valoarea neneglijabilă nu este o valoare de prag predefinit în sine, ci este considerată în raport cu consecințele pe care evenimentul le poate avea pentru atingerea obiectivelor.
[11] Aici și în continuare: fiecare dintre caracteristici este susceptibilă de a fi analizată distinct pe domeniile / specialitățile componente ale profilului științific / tehnologic.
[12] Termenii sunt împrumutați din psihologie, unde se referă la tipuri de caractere umane.
[13] Se încetățenește treptat neologismul: a avea expertiză, cuvânt care, în limba română uzuală, înseamnă, deocamdată, altceva.
[14] O mare parte dintre acțiunile inovative sunt grevate de deficiențe ascunse, urmare unor abordări și verificări insuficient de multilaterale și exigente; ca urmare, de exemplu, o anumită performanță superioară se obține în realitate pe seama înrăutățirii alteia, neverificate sau neverificate suficient; anumite avantaje funcționale se obțin pe seama unor noi restricții sau deficiențe funcționale, necunoscute anterior și, totodată, neneglijabile. Caracteristicile noi, superioare, nu sunt stabile, sau nu sunt reproductibile. Ș.a.m.d. Deci este necesar să se aprecieze în ce măsură capacitatea de inovare vizibilă este profesională și profesionistă, sau are, mai curând, caracater de amatorism, aventurism, până la impostură. Completarea de chestionare și interviurile formale pot conduce la concluzii eronate, privind aceste probleme.
[15] Sferă de progres programe care urmăresc progrese nenominalizate în anumite domenii de vârf: biotehnologii, informatică etc., sau pur și simplu grupează (sub aceeași umbrelă, într-un același recipient), în mod mai mult sau mai puțin formal și, de regulă, fără o coerență și sinergie sistemică special urmărită, diferitele cercetări în fapt, disparate care se efectuează în anumite domenii de specialitate. Concret orientate programe-proiect, în care diferitele cercetări componente sunt stabilite, coordonate și converg spre realizarea unor obiective definite în conținut și termen; exemplul cel mai notoriu: programul APOLLO, dar și atâtea altele, pragmatice, chiar dacă, eventual, mai puțin spectaculoase.