Metode avansate de perfecționare profesionalã privind managementul strategic în C&D

 

Instrumente pentru elaborarea scenariilor manageriale strategice în C-D

 

 

C U P R I N S

 

1. Introducere. Obiectul lucrării .........................................2

 

2. Precizări privind conceptul de scenariu............................5

 

3. Specificații și repere metodologice

   privind tipologia caracteristicilor strategice

   ale institutelor ............................................................13

 

4. Specificații și repere metodologice

   privind problematica analizei strategice

   și elaborarea scenariilor strategice ................................17

 

5. Scenarii pentru transformarea internă a institutului.........27

 

6. Concluzii ................................................................. 34

 

NB. Analizele și specificațiile elaborate în cadrul prezentei teme au caracter de originalitate, fiind sub protecția Legii dreptului de autor nr. 8/1996.


       1. Introducere. Obiectul lucrării

 

        Tema “Metode avansate de perfecționare profesională privind managementul strategic în C-D”, care a fost contractată începând cu anul 1996, a avut ca primă fază: “Model de asistare a deciziilor strategice la nivelul unităților de C&D, pentru perfecționare managerială specifică”. În cadrul documentației primei faze, a fost analizat conceptul și conținutul actual al managementului strategic, tipologia actuală a unităților de C&D din punctul de vedere al elaborării strategiilor, variante de opțiuni privind decizii strategice pentru unitățile de C&D din România.

        Prezenta fază, a doua, este consacrată, conform denumirii și obiectivelor contractuale, instrumentelor metodologice pentru elaborarea și aplicarea scenariilor manageriale strategice în C&D din România, desigur – în contextul de ansamblu al temei, care se referă la perfecționarea profesională privind managementul strategic în C&D. Răspunzând obiectivelor stabilite, documentația de față:

        – aduce precizări privind conceptul de “scenariu” în managementul strategic, în general și în specificul C&D în particular;

        – conține elaborate proprii noi, originale, privind demersul managerial strategic în specificul unităților de C&D, în situația actuală a C&D din România, de utilizat în cadrul perfecționării profesionale.

 

*

 

        După cum s-a arătat și în faza precedentă, problematica unor metode avansate de instruire pentru management strategic constituie o preocupare de actualitate pe plan mondial. De altfel, există acum o multitudine de jocuri pe calculator pentru copii, destinate formării timpurii a abilităților strategice, în diferite domenii – militar, economico-financiar, edilitar etc.

        Din păcate, toate aceste jocuri au la bază elemente și relații cantitative stricte, fie și chiar asezonate cu evenimente generate aleator, cum se întâmplă în viața reală.

        În cadrul prezentei teme, autorii consideră că, în specificul activității de cercetare-dezvoltare, problemele profilului și nivelului de cercetare, ale reușitei sau nereușitei demersului creativ individual, precum și plasarea în mediul concurențial al cercetării mondiale și al transferului de tehnologie, sunt determinante, precumpănitoare în raport cu simplele relații cantitative specifice managementului economic clasic sau altor categorii de management strategic cu predominanță a relațiilor, acumulărilor și condiționărilor cantitative între elemente cu funcțiuni bine definite și rezultate bine definite pe unitatea de activitate și unitatea de timp.

        De aceea, în lucrare, accentul metodologic se pune pe:

        – inventarierea problematicii manageriale cu caracter strategic sau cu implicații strategice, în specificul activității de cercetare-dezvoltare în general și ale celei din România perioadei actuale și următoare in special;

        – orientare (cu caracter de sugerare, de aducere în  atenție) spre direcții de acțiune și categoriile de soluții considerate (de către autori) importante pentru emergența cercetării românești, într-o perspectivă strategică.

        Pentru scopul lucrării și al programului 19.4 (perfecționare managerială), lucrarea este orientată în direcția unui suport de analiză și dezbateri de caz. În faze următoare, se va putea promova o asistare de către calculator a evaluării și a evidenței consecințelor deciziilor, eventual – și a reprezentării cât mai intuitive a acestor consecințe, dar reiterăm faptul că, în specificlul cercetării, asistarea de către calculator (care este avută în vedere pentru fazele din 1997, împreună cu experimentări) va avea un rol subordonat în raport cu problematica managerială de fond: cea științifică / tehnologică, economică, socio-politică, elaborată și sistematizată în cadrul celor două faze din 1996 ale prezentei teme. 


       2. Precizări privind conceptul de scenariu

 

        Scenariul este specificația unei succesiuni de evenimente sau / și procese viitoare.

        Conceptului de “eveniment” îi este asociat, de regulă, un înțeles de schimbare “instantanee”, referitoare la un anumit moment de timp, în timp ce “procesul” are o dinamică în timp, putând fi, de exemplu, o tendință, o evoluție[1].

        Exemple de evenimente[2]:

        – apariția unui nou tip de soluții tehnice în domeniu[3]

        – realizarea unei noi soluții tehnice proprii

        – lansarea pe piață a unei noi soluții tehnice proprii

        – constituirea unui nou colectiv de specialitate

        – obținerea începerii unei prime colaborări internaționale

        – apariția / dispariția unei firme concurente sau complementare în domeniu

 

        Exemple de procese:

        – inflația

        – creșterea / diminuarea ponderii, pe o anumită piață, a anu­mi­tor clase de produse

        – creșterea / diminuarea ponderii rezultatelor proprii, pe o anumită piață

        – evoluția vârstei medii în institut

        – evoluția consumului de energie pe unitate de PIB

        – evoluția consumului de benzină pe 100 km la autoturisme de clasa ...

        – evoluția salariului mediu în economie

        – evoluția salariului mediu pentru cercetători de înaltă calificare (lideri științifici / tehnologici, project manageri în C&D) – în România; în Europa; în ...; în lume

        – evoluția raportului între salariul mediu pentru cercetători de înaltă calificare (lideri științifici / tehnologici, project manageri în C&D) și salariul mediu în activitatea de C&D – în România; în Europa; în ...; în lume

        – evoluția raportului între salariul mediu în activitatea de C&D  și salariul mediu în economie – în România; în Europa; în ...; în lume

        – grad de dotare PC echivalent Pentium / persoană în activitatea de C&D din România

        – evoluția indicatorilor cost / calitate, în diferite ramuri, pentru diferite categorii de produse / servicii, pentru diferiți parametri definitorii

        – evoluția nivelurilor de poluare admise, pe tipuri de poluanți, pe tipuri de procese, pe grupe de țări

 

 

         Pentru ansamblul de evenimente și de procese ce se desfășoară la un moment dat (sau într-o perioadă dată) de timp, poate fi utilizat termenul de “situație”, iar pentru ansamblul de valori instantanee ale variabilelor[4] la un moment dat de timp poate fi utilizat termenul de “stare”[5].

        Orice scenariu pornește de la prezent, considerat ca fiind dat și cunoscut, și dezvoltă ipotetic / descrie succesiuni de evenimente viitoare, posibile – dar incerte.

        Evenimentele viitoare pot fi numai independente de decident[6] (încotro va evolua omenirea, de exemplu), pot fi numai dependente de decident (scenariul unui film, unde neprevăzutul realizării filmului în raport cu scenariul este, de regulă, neesențial), sau pot fi parțial (unele dintre evenimentele viitoare) independente și parțial (altele dintre evenimentele viitoare) dependente de decident. Acesta din urmă este cazul scenariilor manageriale strategice, în care evoluțiile viitoare ale contextului  sunt, total sau în mare măsură, independente de decident, dar anumite decizii proprii pot doar influența evoluția propriului institut[7], sau chiar a mediului[8].

  Așadar, se face precizarea că evenimente independente de decident pot avea loc atât în mediu, cât și în institut, tot așa cum evenimente dependente de decident pot avea loc, de asemenea, atât în institut, cât și în mediu, chiar dacă, în principal, cele din mediu sunt preponderent independente, iar cele din institut sunt considerate ca fiind preponderent dependente.

 

        Exemplu de evenimente parțial dependente de decident, în institut:

        – realizarea unei anumite prime soluții din cadrul unei noi clase de soluții, în termenul stabilit conform strategiei (depinde de decizie și de organizare, dar și de calitățile creative ale cercetătorilor, de posibilitățile de a asigura anumite condiții materiale; până la urm㠖 este în joc riscul tehnic și financiar).

        Exemplu de eveniment parțial dependent de decident, în mediu:

        – atingerea unei anumite ponderi, pe piața ..., a produselor realizate pe baza soluțiilor concepute de către institut (depinde de decizie, de calitatea produsului, de activitatea de promovare / publicitate, dar și: de realizările concurenților, de situația economică etc.).

 

        În situații date, deciziile pot avea consecințe determinante și determinate (dacă ... atunci ..., în mod necondiționat), sau pot doar modifica probabilitățile de reacție (a institutului, a mediului) la anumite evenimente. De altfel, chiar și anumite evenimente independente pot fi certe sau pot fi grevate de probabilități.

        În mod uzual, prin “scenariu” se are în vedere o succesiune (o singură succesiune) de evenimente viitoare. Totuși, întrucât anumite evenimente viitoare (dependente sau independente) sunt grevate de probabilități, atunci, inevitabil, scenariul devine arborescent, adică succesiunea evenimentelor se ramifică, de la un moment dat înainte, în funcție de faptul dacă un anumit eveniment a avut sau nu loc, sau dacă a avut sau nu anumite consecințe, sau în funcție de măsura acestor consecințe. Teoretic, se poate defini drept “scenariu” fiecare astfel de ramificație (pornind de la prezent, de la momentul inițial și având un trunchi comun), dar, în practică, scenariul este definit printr-o anumită situație independentă determinantă, sau o anumită decizie determinantă (trunchiul scenariului), după care urmează subscenarii, sau variante, sau ramificații ale scenariului.

        În realitate, scenariul nu are de a face cu situații și cu evenimente, ci cu ipoteze de lucru, cu premise privind situațiile, evenimentele, deciziile și consecintele acestora. Este uzual ca evoluția viitoare generală a mediului și gradul de realizare a deciziilor, în cadrul scenariului, să fie definite prin caracterizări de ansamblu, conferind scenariilor atributele de “pesimist”, “opti­mist”, “mediu”.

 

       

 

        Scenariul ca instrument metodologic strategic

 

        Considerat în procesul de elaborare a strategiilor, scenariul modelează trecerea de la situația actuală, cunoscută, la o situație viitoare, preconizată, dezirabilă în baza strategiei.

        După cum s-a arătat în cadrul documentației fazei precedente, strategia constă în stabilirea de obiective pentru un viitor pe termen lung, privind ansamblul activității, definind metodele generale de acțiune, regulile generale de alocare și utilizare a resurselor, în vederea atingerii obiectivelor urmărite. De aceea, elaborarea și definirea de strategii se prezintă, în general, în literatură[9], ca începând cu definirea obiectivelor – în două etape de generalitate a acestora: stabilirea “misiunii” organizației, urmată de stabilirea unor ținte și repere concrete de atins.

        Totuși, în realitate, în practică, nu este așa: obiectivele stabilite sunt nu “un dat” de intrare, ci rezultatul unui proces iterativ și interactiv, între situația actuală și dezideratele  privind situația viitoare. Demersul metodologic de elaborare și de adoptare a unei strategii cuprinde analiza situației existente, elaborarea / imaginarea variantelor posibile de evoluție a situației, decizii posibile – inițiale și pe parcurs – și consecințele lor, verificând că obiectivele preconizate pot fi atinse (sunt fezabile) și c㠓metodele de acțiune, regulile de alocare și de utilizare a resurselor” conduc la atingerea obiectivelor, în condițiile diferitelor evenimente independente sau parțial dependente posibile[10]. Așadar, proiectarea unei strategii este indisolubil legată de elaborarea și testarea scenariilor care conduc de la situația actuală la cea viitoare, stabilită prin obiectivele preconizate. În funcție de rezultatele finale obținute ca urmare a “derulării” scenariului, se modifică obiectivele, sau se alege un alt (eventual – un cu totul alt) sistem de obiective, cele stabilite inițial putând fi sau nefezabile, sau prea incerte (cu risc prea mare de a nu fi realizate), fie chiar atingerea lor dovedindu-se nesatisfăcătoare sau indezirabilă, în contextul viitor, în raport cu criteriile de succes stabilite sau în raport cu criterii generale de succes. Scenariile constituie, deci, instrumentul metodologic principal de proiectare și validare a strategiei, “modelul experi­mental” (ipotetic) al acesteia.

        Nu există / nu este cazul să fie urmărită o relație biunivocă strategie – scenariu. Pentru construirea unei strategii, este (poate fi) necesară elaborarea mai multor scenarii, dintre care numai o parte verifică strategia. Mai mult: chiar strategia adoptată poate fi înfăptuită prin mai multe scenarii (sau un scenariu cu ramificații), în funcție de diferite evenimente independente posibile, avute în vedere la stabilirea strategiei.

        În practică, parcurgerea detaliată a tuturor ramificațiilor scenariilor nu este posibilă, chiar cu ajutorul tehnicii de calcul, numărul de ramificații ale scenariilor putând crește exponențial în funcție de numărul de evenimente viitoare luate în considerare. Ceea ce este esențial nu este inventarierea ramificațiilor și calculul de rutină al consecințelor din fiecare ramificație, ci imaginarea evenimentelor posibile, a deciziilor posibile și a consecințelor posibile. Aceasta, deoarece influența evenimentelor neprevăzute (sau neluate în considerare, deși erau posibile), sau influențe neprevăzute ale unor evenimente prevăzute asupra rezultatelor strategiei poate fi mult mai mare decât rezultanta influențelor multiplelor evenimente de detaliu de pe parcursul derulării scenariului. Este, totuși, important ca strategia să fie verificată la sensibilitate (sensivitate) în raport cu diferite categorii (exemple) de evenimente perturbatoare posibile.

        Tehnica de calcul este utilă pentru evaluarea aspectelor cantitative ale strategiilor, cum sunt în special cele economico-financiare. Determinante în strategiile de cercetare-dezvoltare sunt, însă, aspectele calitative, de noutate științifică și tenologică, unde contează imaginația și intuiția, bazate pe experiență și cultură, precum și pe efort creativ, ale cercetătorilor, ale consultanților și ale managerilor care construiesc strategiile. Însă chiar și sub aspect calitativ, tehnica de calcul este necesară pentru evaluarea de probabilități / riscuri, pentru corelarea între apectele calitative și cele cantitative (în particular – cele economi­co-financiare), precum și pentru ținerea evidenței scenariilor / subscenariilor.

 

 

 


       3. Specificații și repere metodologice

       privind tipologia

       caracteristicilor strategice ale institutelor

 

        Principalele caracteristici definitorii pentru strategiile institutelor de cercetare-dezvoltare (mai larg, a oricăror organizații  care desfășoară activitate de cercetare-dezvoltare), precum și pentru scenariile ce modelează și analizează aceste strategii, pot forma următoarea specificație:

 

        Delimitarea / structura profilului știin­țific / tehnolo­gic

        Nivelul științific / tehnologic[11]

        Segmentul de piață științifică / tehnologică

        Categoriile de rezultate științifice / tehnologice

        Rolul și integrarea în sistemul economic

        Stadiul și modul de valorificare a rezultatelor

        Integrarea în sistemul științific / tehnologic

 

        Aceste caracteristici evoluează în timp; ele definesc situația actuală a institutului (situația de start a scenariilor), și apoi devin obiective în definirea situației-țintă (a situației / situațiilor viitoare dezirabile) a institutului

        Toate aceste caracteristici definesc, pe de o parte, institutul, iar pe de altă parte, mediul său. La rândul său, se lucrează cu caracterizarea situației actuale a mediului și  caracterizarea situației mediului la momentul de timp-țintă.

 

        Rezultă un spațiu tri-dimensional, ce poate fi reprezentat sinoptic ca în tabel:

 

Caracterizarea situațiilor definitorii în cadrul scenariilor

 

 

Situația actuală a

Situația-țintă a

 

institutului

mediului

institutului

(obiective)

mediului

(ipoteze)

Profilul

1

2

3

4

Nivelul

5

6

7

8

Segmentul de piață

9

10

11

12

Categorii de rezultate

13

14

15

16

Integrarea în sistemul economic

17

18

19

20

Stadiul și modul de valorificare

21

22

23

24

Integrarea în sistemul științific / tehnologic

25

26

27

28

        Pentru profilul în situația-țintă, nivelul în situația-țintă etc., se pot introduce termenii de profil strategic, nivel strategic etc.

        În cele ce urmează, referirile la căsuțele din acest tabel vor fi marcate cu acolade: {}.

 

        Inventarierea caracterizărilor situațiilor enumerate, conform celor 28 căsuțe din tabel, luate izolat fiecare în parte, poate constitui o operațiune în care să se scrie mult și să rezulte concluzii puține. Atât pentru selectarea aspectelor semnificative, cât și pentru caracterizarea (definirea) semnificativă a acestora, se impune abordarea comparativă:

        – între categoriile de obiective (între diferitele rânduri din tabel);

        – între institut și mediu;

        – între situația actuală și cea țintă.

        După cum s-a mai arătat și în nota de subsol 11, fiecare dintre caracteristici comportă analiză și definiri distincte pe pe fiecare dintre domeniile (specialitățile) componente ale profilului științific / tehnologic. Defalcarea profilului pe domenii de specialitate aduce problemei o a patra dimensiune, neilustrată în tabel.

 

        Abordarea prezentată aici diferă de abordarea SWOT uzuală, deși are asemănări. Într-adevăr, după cum se știe, în analiza SWOT, se consideră: Strenghts - puncte tari proprii; Weaknesses - puncte slabe proprii; Opportunities - oportunități, puncte favorabile din mediu; Threats - amenințări, puncte nefavorabile din mediu. În cele ce urmează, însă, apreciem că, într-o analiză strategică, unul și același aspect poate fi pozitiv într-un anumit context, pentru unul dintre domeniile de specialitate sau în cadrul unei anumite strategii și negativ în alt context, pentru alt domeniu de specialitate sau în cadrul unei alte strategii. De exemplu, în specificul activității de C&D, existența unui personal cu o experiență tehnologică într-o anumită specialitate poate fi “punct tare” pentru anumite dezvoltări tehnologice în specialitatea respectivă (sau în specialități conexe), dar poate fi (nu obligatoriu) “punct slab” (rutină, presiune a inerției) în raport cu obiective de inovare științifică radicală în domeniul respectiv, cu necesități de încadrare în (subordonare față de) interesele unor proiecte complexe, interdisciplinare etc. 

        Însăși capacitatea de inovare se poate analiza și lua în considerare, în construirea unor scenarii strategice, în mod nuanțat, diferențiat:

        – “introvertită”: capacitate de inovare în sine, ca sursă a dezvoltării institutului în scenariul strategic, pornind din interiorul aspectelor de specialitate în sine, de la aspectele fundamentale; rezultatele obtenabile și eventuala lor utilitate / valorificabilitate urmează să decurgă ulterior; sau

        – “extravertită”[12]: capacitate de inovare orientată spre scop, pornind de la obiectivele urmărite și elaborarea / găsirea soluțiilor  pentru atingerea obiectivelor, a unor răspunsuri la întrebări puse; obținerea anumitor rezultate prestabilite, sau cel puțin dezirabile.


       4. Specificații și repere metodologice

       privind problematica analizei strategice

       și elaborarea scenariilor strategice

 

        Situația actuală

        Situația institutului privind delimitarea / structurarea profi­lu­­lui științific / tehnologic {1}: domeniile / specialitățile științifice / tehnologice în care institutul este competent[13]: are specialiști cunoscători, experiență, dotare, realizări, valorificări {1, 17, 21}

        Nivelul științific / tehnologic pe fiecare dintre domeniile / specialitățile profilului {relație cu 5}, capacitatea de inovare în diferitele domenii / specialități, profunzimea inovărilor realizate (gradul de noutate, importanța / impactul {13, 17, 21}), comparativ cu situația existentă pe plan național, pe plan mondial {2, 6}

        Măsura în care este asigurat echilibrului inovare – exigență profesională[14] {1}

        Conexiuni (sinergie potențială) între specialitățile științifice / tehnologice proprii, în cadrul profilului {1}

        Segmentul de piață căruia îi sunt adresate cercetările (în măsura în care sunt definitorii sau afectează continutul, profilul, nivelul, piața cercetării institutului): știință, învățământ, societate, industrie – apărare / spațiu / civil, ecologie, agricultură, transporturi, servicii financiare etc. – fiecare, cu subdiviziunile; teritorii-țintă: categorii (de exemplu – zone montane; județe sau localități concrete); categorii sociale (de exemplu, produse de lux sau produse pentru publicul larg) etc. {9}; ce alte utilizări se cunosc – în țară, în străinătate; ce alte clase de soluții se cunosc pentru aceleași utilizări, pentru utilizări conexe {10}

        Presiunea concurențială în segmentul de piață: concurența altor institute, concurența cercetării proprii a clienților, concurența cercetării și a tehnologiilor străine {10, 26}; nevoia și interesul pentru știință / tehnologie în segmentul de piață  – direct, sau indirect (nevoia de calitate, reducere costuri / consumuri, situația concurențială pe piața clienților; alți factori care obstrucționează interesul pentru știință / tehnologie internă în sfera clienților {10, 18), în general și în domeniile / specialitățile din profilul institutului.

        Categorii de rezultate în diferitele domenii din profil: concepte; cunoaștere; soluții; produse (materiale, aparate / echipamente / utilaje, programe de calcul); sisteme; metode / metodologii / norme; informații etc. Licențe, know how. {13}. Ce categorii de rezultate livrează alte institute, mai mult sau mai puțin similare {14}. Ce se cere {18, 22}

        Integrarea în sistemul economic: sub aspect instituțional (institute, învățământ, în industrie); sub aspect funcțional și economic (inițiativă științifică / tehnologică proprie cu vânzarea ulterioară a rezultatelor sau lucru la comanda clienților); marketing, promovare {17}; cum se lucrează la alții, în domeniile respective {18}. Sistemul de instrumente și stimulente economico-financiare, interesul pe piață pentru nivel tehnic, calitate, competitivitate {18}. Existența și consistența unor prognoze și a unor strategii consistente de dezvoltare a domeniului economic / domeniilor economice aferente {18}. Existența climatului de a se recurge la cercetare-dezvoltare internă (proprie a clientului potențial) sau deschidere spre cooperare cu institute de profil. {18}

        Modul și stadiul (în circuitul de la concepție la utilizare) în care institutul finalizează și valorifică realizările, după caz, pe domenii: proiecte, modele, prototipuri, know how, drepturi de proprietate intelectuală, serii experimentale, pro­du­se pe piață în producție proprie etc. {21}; cum fac alții (în aceleași domenii ale profilului) în țară, în străinătate {22}

        Integrarea în sistemul științific / tehnologic: conexiuni (si­ner­gie potențială sau realizată) cu alte specialități științifice / tehnologice, din afara profilului propriu; încadrare în proiecte complexe; participare la viața științifică internă în profil {25}, idem externă; cum lucrează alții, sub aspectul specializării / integrării științifice / tehnologice {26}. Existența și consistența unor programe de cercetare, interne sau internaționale, în domeniile de interes {26}. Gradul de convergență a profilului propriu cu programele existente {25}: se încadrează, este conex, nu are legătură; programele sunt de tip “sferă de progres” (“umbrelă”, “recipient”) sau programe “concret orientate”[15].

        Plasarea propriului nivel în raport cu nivelul pe plan mondial {6, 26}. Situația (pe plan național, pe plan mondial) a fiecărui domeniu din profilul institutului {2}: existența, amploarea preocupărilor; nivelul {6}. Gradul de convergență a profilului propriu cu programele internaționale existente {25}: se încadrează, este conex, nu are legătură; dacă programele de interes sunt de tip “sferă de progres” sau “concret orientate”.

 

        Situația-țintă

 

        Situația-țintă a scenariului se poate construi după aceleași mai multe coordonate, menționate anterior, dintre care una se constituie în coordonată de referință, determinantă, și celelalte - de verificare, de condiționare, de suport.

        De asemenea, sunt posibile cel puțin două abordări: în abordare “intravertită”, situația-țintă se construiește pornind de la analiza evoluțiilor viitoare a capabilităților institutului {3, 7}, a progreselor ce pot fi organizate pentru a obține noi realizări științifice / tehnologice și pentru a le valorifica, pe segmente de piață existente sau, eventual, creind noi segmente de piață și noi nevoi, astăzi latente {12}. În abordare “extravertită”, de piață, se pornește de la prefigurarea situației pieței științifice / tehnologice, alegerea unui segment țintă (cel existent sau altul) {12} și construirea institutului capabil să facă față la această piață (din insitutul existent în prezent, mai limitat sau mai profund transformat). În ambele cazuri:

        a) trebuie să fie asumate ipoteze de lucru privind mediul economic {20} și cel științific / tehnologic {28} în perioada-țintă

        b) trebuie construite scenariile care să modeleze trecerea de la situația actuală la cea țintă, realizarea strategiei, pe baza unor (sub)strategii  componente.

        Ipotezele de lucru privind mediul la momentul de timp-țintă cuprind:

        – ipoteze de lucru privind situația mediului, indepen­dentă de acțiunea institutu­lui,

        – ipoteze de lucru privind influența institutului asupra me­diu­­­lui, dacă este cazul.

 

 

        Mediul economic {20}, din punctele de vedere ce pot fi interesante pentru elaborarea unui scenariu de strategie în cercetare-dezvoltare, este caracterizat, în principal și nelimitativ, de:

        – evoluția economiei în general și a ramurilor / subramurilor beneficiare ale rezultatelor cercetării-dezvoltării, fiecare, în particular (cele care sunt interesante pentru strategia ce se elaborează) {4}:

                – volumul de activitate economică, nivelul de                                         dezvoltare economică ce va fi realizat

                – restructurarea și specializarea ramurilor, proceselor.                     și activităților economice

                – profitabilitate

                – nivel tehnic, competitivitate {8}

                – poziția pe piața internațională

                        – import / export de bunuri / servicii

                        – import / export de proprietate intelectuală prote­­-­                          ja­­tă, transfer internațional de tehnologie                                   {28}

        – nivelul de trai

                – nivelul de trai al specialiștilor de înaltă calificare

        – sistemul de stimulente economice și, în general, calitatea terenului pentru desfășurarea activității (inițiativei) economice, încurajarea economică a inovării și a expansiunii economice, climatul investițional, disponibilitatea de resurse financiare

        – rolul pe care îl va mai exercita statul în economie în general și în domeniile de interes strategic în particular (sub multiple aspecte: negative, ca protejare a ineficienței și conservatorismului,  pozitive: ca sursă de finanțare a infrastruc­turilor și a altor programe de investiții care sunt “hard” din punctul de vedere al volumului resurselor ce trebuie să fie mobilizate, inclusiv al nivelului de tehnicitate ce trebuie realizat)    – poziția și imaginea României în activitatea economică internațională; admiterea României în diferitele organisme și alte structuri internaționale, cu impact asupra economiei și asupra tehnicității

       

        În ceea ce privește intergarea în sistemul științific / tehnologic viitor {28}, se mai pot lua în considerare:

        – intern:

                – concepția și practica privind programele guvernamentale

                        – științifice / tehnologice

                        – investiționale

                conținut, rol

                probabil – evoluție în direcția creșterii ponderii programelor de cercetare de tip “concret orientat” și a creșterii sinergismului chiar și în programele de cercetare de tip “sferă de progres”; accentuarea laturii de progres tehnic și inovare în programele de investiții

                – structura și forța institutelor posibil complementare                      sau concurente

                – rolul și poziția cercetării de firmă, reașezările structurale în sistemul știință și tehnologie (învățământ superior, laboratoare de firmă, institute specializate); atenuarea disfunc­țiilor în relațiile între institutele de cercetare și cele de investiții {20}

                – ponderea importului implicit de tehnologie (prin produse, servicii, sisteme)

        – poziția României în activitatea științifică internațională; în organismele științifice internaționale; implicarea țării în programe de cercetare internaționale

 

        Nivelul științific și tehnologic {8} care va exista la data situației-țintă, în domeniile de interes aferente profilului (cele viitoare;  unele – rămase dintre cele actuale, eventual – mai mult sau mai puțin substanțial modificate în conținut în raport cu stadiul lor actual; altele – cu totul noi).

 

        O mare necunoscută în elaborarea unor strategii științifice / tehnologice o reprezintă profilul științific / tehnologic al viitorului, pe plan mondial {4} și nivelul de performanță și de inovare care va fi atins între timp {8}, putând conduce la apariția unor noi segmente de piață, dispariția sau prefacerea fundamen­tală a altora {16}.

        Vor putea interveni modificări în ceea ce privește categoriile de rezultate ale cercetării / dezvoltării, absorbite sau susceptibile de a fi absorbite de către piață {16}, stadiul și modul în care se valorifică rezultatele cercetării {24}.

        Sunt de așteptat mutații de pondere în favoarea cercetărilor și a obiectivelor de tip ecologic, protejare a naturii și a societății, economisire și substituire de resurse materiale, naturale și energetice, refolosire și reciclare de materiale, informatică avansată {20}.

        Influența institutului asupra mediului va putea exista în măsura în care:

        – se vor dezvolta și valorifica pe scară largă soluții noi proprii, cu un impact de natură să creeze piețele noi aferente, să remodeleze cererea de pe piață. sau să restructureze piața;    

        – se va reuși, prin prezența pe piață și prin mediatizare (publicitate), să se ocupe poziții semnificative și solide în conștiința publică, în mediul de afaceri.

 

        În mediul ce se prezumă că va exista – cu variantele imaginate – se proiectează situația-țintă a institutului:

        – profilul {3} – domeniile de specialitate în care se consideră că institutul va putea avea un cuvânt de spus (toate cele actuale, sau numai o parte dintre cele actuale, altele – noi); cele care vor fi – aspectele noi, delimitările noi, conținutul nou, adecvat perioadei de timp respective, ținând seama de stadiul și conținutul prognozat al științei și tehnicii în domeniu {4, 27}

        – integrarea în sistemul economic {19} și în sistemul științific și tehnologic {27}. Vor fi analizate, în caz de posibilă  oportunitate, atât menținerea structurală, cât și scindări, comasări, restructurări, inclusiv integrarea în structuri tehnologice și economice productive de profil (transformare din institut în laborator / laboratoare de cercetare de firmă), fie dezvoltarea, în același scop, a structurilor productive proprii

        – conexiuni cu învățământul superior și cercetarea aferentă acestuia, care se va dezvolta; antrenarea tineretului la cercetare prin doctorate legate de preocupările institutului {27}

        – integrarea în programe naționale și internaționale de cercetare, plauzibil să existe în perioada-țintă, în activități comune {27}; eventualitatea câștigării unei poziții de organism specializat de interes internațional

        – nivelul {7}, raportat la nivelul pe plan național și mondial în perioada-țintă {8} și la exigențele mediului {20, 28}. Vor putea interveni mutații, probabil – în direcțiile accentuării caracterului de noutate și originalitate mondială, aprofundării investigației științifice, noilor metode de cercetare și proiectare (inclusiv informatizată); în acest scop – limitări severe ale profilului, accentuare a specializării și abandonare a tendințelor autarhice și de împrăștiere a eforturilor și a resurselor pe un front prea larg, în raport cu dimensiunile resurselor necesare pentru “masa critic㔠necesară obținerii unor rezultate competitive

        – segmentul / segmentele de piață vizate, în condițiile viitoare {11}

        – evoluții necesare în tipologia categoriilor de rezultate produse de institut {15} și in stadiul și modul de valorificare {23}, în concordanță, cu viitoarele segmente de piață, cu profilul, nivelul, condițiile de integrare în sistemul economic și în cel științific / tehnologic


 

        5. Scenarii pentru transformarea internă

       a institutului

 

        Elemente privind scenariile de realizare a strategiei; (sub)strategii, politici pentru transformarea internă a institutului.

        Trecerea de la situația actuală la situația-țintă deschide, așadar, un nou spațiu, o a cincea coordonată de analiză și de acțiune strategică, privind transformarea internă a institu­tului. Elementele acestei coordonate pot fi:

Resursele umane

Dotările

Tematica

Climatul intern

Climatul în mediu (promovarea)

Organizarea

Infrastructurile

Resursele financiare

Relațiile cu mediul

 

        Evoluțiile tuturor acestor elemente se construiesc pentru a permite realizarea strategiei. Din nou, intervin două abordări: top-down (de la scopuri la mijloace) sau bottom-up (de la posibilități la scopuri).

        Luate ca atare, cele ce urmează pot apărea ca fiind simple deziderate generale. În realitate, ele se constituie în componente ale scenariilor strategice, deoarece:

        – demersurile și soluțiile de dezvoltare nu sunt obligatorii, fiind obiect de opțiuni strategice

        – necesit㠓voință managerială”

        – necesită resurse, procese, activități; consumă din resursele ce pot fi, altminteri, alocate altor componente ale strategiei

        – afectează organizarea, mijloacele, metodele

        dar:

        – condiționează atingerea obiectivelor strategice

        Desigur, în cadrul scenariilor, ele nu apar toate în mod explicit, ci, stabilite și urmărite în mod explicit pe pacursul realizării scenariilor strategice, în calculele scenariilor se vor putea reflecta implicit și indirect, prin anumite consumuri de resurse, influențe asupra unor priorități, condiționări ale gradului de realizare sau ale probabilității de realizare a obiectivelor strategice.

 

        Strategiile privind resursele umane în cercetare-dezvoltare includ:

        ­– asigurarea personalului de specialitate în domeniile stabilite conform profilului strategic (sau, invers, profilul personalului de înaltă specialitate existent și disponibil pentru viitor poate influența alegerea domeniilor pentru profilul strategic, cu condiția unei suficiente asigurări de rezerve și de menținere a personalului de valoare)

        – formarea / specializarea / selectarea personalului la nivelul profesional necesar obținerii de realizări competitive, folosirii mijloacelor moderne de investigare

        – lărgirea culturii economice, de piață, a personalului de cer­ce­­tare (sau cel puțin a unei părți a acestuia), indispensabile pentru o mai bună valorificare și valorificabilitate a rezultatelor cercetării

        – ameliorarea salarizării personalului, asigurarea condițiilor de lucru, de documentare și de participare la viața științifică; furnizarea satisfacțiilor morale specifice activității de cercetare-dezvoltare, inclusiv satisfacția și profesionalizarea conferită de experiența acumulată prin valorificarea rezultatelor

        – mobilitatea

        – recrutarea de personal, realizarea unei politici de vârstă; integrarea tineretului, cu menținerea calităților creative; profesionalizarea tineretului în specificul activității științifice / tehnologice

        – politică de selectare a valorilor din cadrul personalului existent, metode de eliminare a celor ce nu corepund exigențelor, care se rutinează; politica de eliminare sau reconversie a celor care sunt buni specialiști, dar în domenii care nu mai rămân în profil (în formă specific㠖 problema socială generală a restructurării)

 

        Strategiile privind dotările

        – Asigurarea dotărilor specifice necesare pentru domeniile ce vor fi în profilul strategic, la nivelul de performanță corespun­zător nivelului preconizat pentru institut

        Ca și resursele umane, dotările pot fi determinante pentru includerea în profilul strategic a anumitor domenii și pentru stabilirea nivelului strategic

        La nivelul unor resurse investiționale limitate, politica privind dotările trebuie să facă față compromisului între dotări diseminate, care să crească productivitatea și calitatea activității cercetătorilor, și investiții importante unicale, necesare anumitor categorii de încercări, determinări, investigări

 

        Tematica

        Desigur, tematica ce poate fi concret abordată de către un institut, în cadrul domeniilor ce tind spre profilul strategic, este supusă unor puternice influențe conjuncturale (găsirea de beneficiari, de parteneri în programe interne și internaționale, obținerea de resurse financiare etc.). Pentru un institut de cercetare, tematica este, poate, problema critică de opțiune managerială, între marea strategie, pe de o parte, și supraviețuire, pe de altă parte. Totuși, este util să se construiască o strategie tematică (sau, mai restrâns, politici tematice), cu riscul realizării lor parțiale, dar urmărind convergența spre profilul și nivelul strategic, precum și în corelare cu politica privind resursele umane.

        Posibile repere pentru politica tematică:

        – selectivitate, în vederea concentrării asupra temelor:

                – de interes pentru profilul strategic

                        sau / și (preferabil “și”; “sau” – doar dacă nu se poate “și”)   

                –profitabile

        – evitarea dispersării tematicii pe un număr prea mare de domenii tematice; în fiecare domeniu tematic selectat să existe un ciorchine de teme care să dea consistență domeniului, să permită acumularea de experiență a institutului, să creeze prestigiu institu­țional, să permită acces în organisme științifice de specialitate, înlocuiri reciproce de personal, control științific reciproc, utilizarea rațională a unor dotări specifice costisitoare,  eventual – cercetarea în variante și alegerea rezultatelor optime, reducerea riscului de eșec

        – stabilirea de teme ce conduc la rezultate valorificabile, fie ca atare, fie – împreună cu alte teme, conjugate – în cadrul unor programe concret-orientate, fie ca suport pentru teme cu realizări ulterioare

        – stabilirea de teme orientate spre crearea de rezultate de proprietate intelectuală protejabilă și valorificabilă (criteriu utilizabil în funcție de specificul domeniului), spre realizări de nivel științific / tehnologic competitiv internațional

        – sprijinirea managementului carierelor individuale; conștiința perspectivei evoluției viitoare; programe de perfecționare continuă

 

        Climatul intern

        Unele aspecte au fost deja menționate, în cadrul strategiei privind resursele umane.

        Direcțiile principale de management al climatului intern se pot referi la:

        – încurajarea creativității, nivelului științific / tehnologic (după caz, sau, preferabil, în conexiune științific + tehnologic), valorificabilității, lucrului în echipă, afirmării internaționale, acumulării și protejării know-how-ului institutului, cooperării generațiilor, promovării în funcție de valoare și rezultate.

        – cultivarea spiritului de echipă, a managementului pe proiecte, a climatului propice pentru soluționări complexe și complete, pluridisciplinare

        – crearea și menținerea climatului științific intern, de exigen­ță profesională, de încurajare a inițiativelor și a finalizărilor, promovarea internă a deontologiei științifice etc.

 

        Climatul în mediu (promovarea) se crează, în primul rând, prin nivel, prin rezultate, prin comunicare, prin publicitate, dar și prin promovarea interinstituțională și publică a deontologiei științifice, prin participare la instituțiile și activitățile societății  civile, prezență activă în lumea științifică internă și internațională, economică, socială, educațională

 

        Organizarea

        Organizarea – subordonată strategiei și nu invers. Evitarea rolului ei inerțial, conservator; adaptare pe parcurs la evoluțiile prevăzute conform scenariilor, asigurând, totuși, stabilitatea la nivelul necesar asigurării calității managementului. Organizarea în funcție de procese. Scenariile trebuie să stabilească momentele de reorganizare și conținutul noilor organizări.

 

        Infrastructurile

        Tehnică de calcul, comunicații, utilități, construcții speciale (de exemplu – antitrepidații, cu atmosferă controlată etc.), necesită resurse și condiționează îndeplinirea anumitor obiective strategice

 

        Resursele financiare

        Resursele financiare asigură condițiile pentru toate celelate componente ale strategiei. Este raportul între acumulare și cheltuielile curente, reinvestirea profitului, cheltuielile curente pentru perfecționări cu efecte de perspectivă, asigurarea de surse diversificate de finanțare, plasarea optimă a resurselor financiare etc. Finanțarea pe proiecte. Finanțarea pe centre de profit. Calculul și evidența costurilor reale ale proiectelor. Literatura de management strategic în domeniu este suficient de bogată.

 

        Relațiile cu mediul

        Relațiile, pe de o parte, constituie o componentă a promovării climatului în mediu, dar sunt o categorie mai largă: relațiile interinstituționale – în primul rând, relațiile cu beneficiarii, cu piața, precum și cu institutele sau alte organizații de cercetare cu care se cooperează interdisciplinar și în cadrul programelor de cercetare; mai departe – participare la organizații și instituții profesionale / științifice și sociale etc.


       5. Concluzii

 

        În cadrul fazei a fost prezentată problematica scenariilor manageriale strategice în general și în specificul activității de cercetare-dezvoltare în particular.

        Având în vedere caracterul determinant, în cercetare, al problematicii tematicii de cercetare, al nivelului realizărilor din cercetare, al factorului creativ – cu incertitudinile și riscurile acestuia, precum și complexitatea impactului lumii concurențiale și a neprevăzutului apariției noului în sfera științei, tehnologiei, a transferului de tehnologie;

        având în vedere caracterul adesea indirect și implicit al relațiilor între cercetare și mediul economic;

        prezenta temă de cercetare, cu fazele sale, a fost orientată spre problemele metodologice ale inventarierii, sistematizării, luării în considerare și sugerării în atenția managerilor din cercetare a abordărilor strategice în sine și, mai ales, a multitudinii și diversității de factori care afectează conceperea și derularea strategiilor manageriale în specificul activității de cercetare, cu deosebire – a ansamblului problemelor considerate că vor avea un rol critic, decisiv pentru viitorul cercetării românești.

         Au fost elaborate specificații și repere metodologice privind tipologia caracteristicilor strategice ale institutelor și privind analiza strategică, construirea și aplicarea scenariilor manageriale strategice în specificul activității de cercetare-dezvoltare din România.

                Au fost selectate și descrise, inclusiv în interconexiunile lor, următoarele caracteristici principale definitorii pentru strategiile organizațiilor care desfășoară activitate de cercetare-dezvoltare:

        Delimitarea / structura profilului știin­țific / tehnolo­gic

        Nivelul științific / tehnologic

        Segmentul de piață științifică / tehnologică

        Categoriile de rezultate științifice / tehnologice

        Rolul și integrarea în sistemul economic

        Stadiul și modul de valorificare a rezultatelor

        Integrarea în sistemul științific / tehnologic

        Fiecare dintre caracteristici comportă analiză distinctă pentru domeniile de activitate (specialitățile) institutului.

        Aceste caracteristici evoluează în timp; ele definesc situația actuală a institutului (situația de start a scenariilor), și apoi devin obiective în definirea situației-țintă (a situației / situațiilor viitoare dezirabile) a institutului

        Toate aceste caracteristici definesc, pe de o parte, institutul, iar pe de altă parte, mediul său (științific, tehnologic, economic, social, politic, ecologic; intern, internațional). La rândul său, se lucrează cu caracterizarea situației actuale a mediului și  caracterizarea situației mediului la momentul de timp-țintă.

        Componentele nominalizate sunt analizate în detaliu, sub aspectele considerate ca fiind cele mai importante pentru evoluția cercetării-dezvoltării din România.

        Trecerea de la situația actuală la situația-țintă  deschide o altă coordonată de analiză și de acțiune strategică, cu elemente care condiționează atingerea obiectivelor strategice și presupun strategii proprii (politici) specifice. Sunt avute în vedere:

Resursele umane

Dotările

Tematica

Climatul intern

Climatul în mediu (promovarea)

Organizarea

Infrastructurile

Resursele financiare

        Relațiile cu mediul

        În lucrare sunt date repere metodologice privind și politicile referitoare la aceste probleme.

 

        Se consideră oportun (și se propune) ca, în cadrul continuării temei în anul 1997, pe de o parte, să se realizeze suporturi didactice pentru perfecționarea managerială, în baza conceptiilor elaborate în cadrul lucrării, inclusiv suport informatic pentru asistarea analizei strategice și jocul cu scenariile strategcie. Pe de altă parte și în continuare, să se realizeze acțiuni pilot de perfecționare managerială strategică, pe baza materialului cuprins în cadrul lucrării.

 

 

Faze următoare     Înapoi managementul C-D              Înapoi



[1] În cadrul prezentei lucrări, dacă nu se va preciza altfel, prin termenul generic de “evenimente” se vor avea în vedere “evenimente sau / și procese”.

[2] Aici și în continuare, subînțelegând: “la nivel de interes pentru elaborarea de scenarii manageriale strategice în activitatea de C&D”.

[3] Aici și în continuare, vom considera “domeniul” tehnologic / științific ca o componentă de specialitate a “profilului” tehnologic / științific al institutului, iar profilul – ca ansamblu (structurat) al domeniilor tehnologice / științifice de activitate a institutului.

[4] Pentru evenimentele și, mai ales, pentru procesele ce comportă specificări cantitative.

[5] În specificul managementului strategic și cu atât mai mult al celui din cercetare-dezvoltare, definiția valorii “instantanee” trebuie făcută cu multă precauție. De exemplu, nivelul admis de poluare este nu cel în vigoare, ci cel care urmează să fie în vigoare peste 3-5 ani, când vor fi în exploatare echipamentele pe bază de procese aflate în prezent în stadii de cercetare-dezvoltare.  

[6] Decident – cel care elaborează scenariul strategic; poate fi și: cel care va trebui să realizeze strategia.

[7] Se va utiliza denumirea generică de “institut” pentru orice unitate de cercetare-dezvoltare, indiferent dacă este institut național, societate comercială, filială de regie autonomă etc. Pentru cazul general, termenul care va fi folosit este de “organizație” (de exemplu, a unui beneficiar, sau termen generic nespecificat – propria organizație sau alta).

[8] Se va utiliza termenul “mediu”, echivalent cu “context:” sau cu “ambient”,  în sens larg: mediu economic, tehnologic-științific, socio-uman, politic, ecologic.

[9] Bibliografia de referință a prezentei faze este considerată ca fiind identică cu cea a primei faze.

[10] Evenimente posibile – evenimente cu probabilitate de valoare neneglijabilă, în limitele riscului asumat. Valoarea “neneglijabil㔠nu este o valoare de prag predefinit în sine, ci este con­si­de­rată în raport cu consecințele pe care evenimentul le poate avea pentru atingerea obiec­tivelor.

[11] Aici și în continuare: fiecare dintre caracteristici este susceptibilă de a fi analizată distinct pe domeniile / specialitățile componente ale profilului științific / teh­­­no­­lo­­gic.

[12] Termenii sunt împrumutați din psihologie, unde se referă la tipuri de caractere umane.

[13]  Se încetățenește treptat neologismul: a avea “expertiză”, cuvânt care, în limba română uzuală, înseamnă, deocamdată, altceva.

[14] O mare parte dintre acțiunile inovative sunt grevate de deficiențe ascunse, urmare unor abordări și verificări insuficient de multilaterale și exigente; ca urmare, de exemplu, o anumită performanță superioară se obține în realitate pe seama înrăutățirii alteia, neverificate – sau neverificate suficient; anumite avantaje funcționale se obțin pe seama unor noi restricții sau deficiențe funcționale, necunoscute anterior și, totodată, neneglijabile. Caracteristicile noi, superioare, nu sunt stabile, sau nu sunt reproductibile. Ș.a.m.d. Deci – este necesar să se aprecieze în ce măsură capacitatea de inovare vizibilă este profesională și profesionistă, sau are, mai curând, caracater de amatorism, aventurism, până la impostură. Completarea de chestionare și interviurile formale pot conduce la concluzii eronate, privind aceste probleme.

[15] “Sferă de progres” – programe care urmăresc progrese nenominalizate în anumite domenii de vârf: biotehnologii, informatică etc., sau pur și simplu grupează (sub aceeași “umbrelă”, într-un același “recipient”), în mod mai mult sau mai puțin formal și, de regulă, fără o coerență și sinergie sistemică special urmărită, diferitele cercetări – în fapt, disparate – care se efectuează în anumite domenii de specialitate. “Concret orientate” – programe-proiect, în care diferitele cercetări componente sunt stabilite, coordonate și converg spre realizarea unor obiective definite în conținut și termen; exemplul cel mai notoriu: programul APOLLO, dar și atâtea altele, pragmatice, chiar dacă, eventual, mai puțin spectaculoase.