Metode avansate de
perfecționare profesională
privind managementul strategic în C-D
Metode aferente
managementului strategic
al unităților de C-D
Responsabil lucrare,
Dr. Ing. Ulrich Wiener
CUPRINS
1.
INTRODUCERE......................................................................................................................
2.
ADAPTAREA UNITĂȚILOR DE C-D LA NOILE CERINȚE
PROCES TIPIC DE SCHIMBARE. CAZUL PARTICULAR AL SCHIMBĂRII STRUCTURILOR ORGANIZAȚIONALE....................
2.1. Paradigmele
schimbării.................................................................................................................................................
2.2. DEZVOLTAREA
CONCEPȚIILOR PRIVIND STRUCTURA
ORGANIZAȚIONALĂ A UNITĂȚILOR
DE C-D
3. ADOPTAREA DECIZIILOR
STRATEGICE ÎN CADRUL
SPECIFIC AL UNITĂȚILOR
DE C-D
4. CONȚINUTUL
SCHIMBĂRII............................................................................................
OPȚIUNI, VARIANTE,
SCENARII PRIVIND VARIABILELE STRATEGICE PENTRU O UNITATE DE C-D..................................................................................................................................................
4.1. Parametrii determinanți pentru forța științifică
și pentru viitorul unei unități de C-D..................................
4.2.
Implicarea și conținutul activității institutului......................................................................................
4.3. Ce se
poate întâmpla în mediul științific-tehnologic?.........................................................................
4.4.
Obiective strategice la nivel de institut......................................................................................................
4.5. Scenarii.......................................................................................................................................................................
5. ÎNCHEIERE. CONCLUZII...................................................................................................
Studiul "Metode
avansate de perfecționare profesională privind managementul strategic în
C-D" a fost aprobat și contractat începând cu anul 1996, în
continuarea unei teme anterioare (1993-1995), care a demarat preocupările
privind perfecționarea managerială specifică din activitatea de C-D. Dacă tema
din 1993-1995 a avut un caracter direct aplicativ, de proiectare a organizării
(la început) și, în continuare, în special, de elaborare a conținutului
propriu-zis al tematicii (și al suporturilor de curs) care să formeze obiectul
perfecționării manageriale în specificul activității de C-D, prezenta temă a avut o finalitate
preponderent metodologică.
În cadrul temei începute în 1996, au fost, până în
prezent, realizate următoarele faze:
B.2.1 (octombrie 1996): Model de asistare a deciziilor strategice la nivelul unităților de C-D,
pentru perfecționarea managerială specifică. A fost analizat conceptul de
strategie; s-a examinat impactul tehnologiei asupra strategiei. A fost
prezentată o tipologie a unităților de C-D, sub aspectele relevante pentru
stabilirea strategiilor acestora. În aceeași lumină, a fost analizată piața
unităților de C-D. A fost aprofundată modelarea asistării deciziilor
strategice, în special privind strategiile tematice, oportunitățile tematice,
profilul tematic.
B.2.2 (noiembrie 1996): Instrumente pentru elaborarea scenariilor manageriale strategice în
C-D. A fost analizat conceptul de "scenariu managerial", ca model
experimental al strategiilor; a fost dată o tipologie a caracteristicilor
strategice ale unităților; au fost elaborate repere metodologice și a fost
analizată problema unor scenarii pentru transformarea internă a institutului.
A.2.1 (iunie 1997): Metode
aferente managementului strategic al programelor de C-D. Atenția a fost
acordată problematicii strategice a conceperii și a managementului programelor de C-D: concepte,
tipologia programelor, piața programelor, metode de construire a ipotezelor
strategice, parametri strategici ai programelor de C-D.
Prezenta, ultima,
fază a ciclului (septembrie 1997): "Metode
aferente managementului strategic al unităților de C-D". Acest volum
se racordează organic la primele trei, reluând și dezvoltând anumite chestiuni
inițiate în cadrul lor. Totodată volumul prezintă și o serie de alte
instrumente, care pot contribui substanțial la succesul demersurilor de
implementare a managementului strategic în unitățile de C-D. În mod deosebit,
întrucât managementul strategic al unităților (în general și al celor de C-D în
particular) presupune un management al schimbării, acest management al
schimbării ocupă un loc principal în cadrul documentației de față.
*
Inițial, s-a
intenționat ca tema (în ansamblul ei) să fie finalizată prin elaborarea și
realizarea unui joc managerial strategic pe calculator, ceea ce presupunea
cheltuieli estimate la 150-200 mil. lei (la actuala valoare a leului), date
fiind dificultatea și volumul activității de programare necesare unui astfel de
joc managerial strategic. Deoarece valorile alocate până în prezent au fost
substanțial inferioare, lucrarea a fost reorientată, accentul fiind pus pe
aspectele conceptuale și metdolologice cu caracter de noutate, care apar în
domeniul la care ea se referă. Dacă posibilitățile de alocare de foduri, în
1998, se vor menține la nivelul
ordinului de mărime de până acum, se propue ca prezenta fază să
constituie fază finală, de încheiere a temei, în anul 1997, fără a mai continua
în anul 1998. Dacă se vor putea aloca
fondurile necesare pentru elaborarea
programului de calcul de joc managerial strategic în specificul unităților de
C-D, atunci se recomandă ca tema să fie reluată în anul 1998, pentru realizarea
acestui joc managerial (preferabil, sub forma unei teme distincte, noi).
Așa cum se
poate constata din cuprinsul primelor
trei volume, implementarea unui autentic management strategic în activitatea
unităților de C-D implică, pe de o parte, importante modificări / ajustări ale
unor activități și / sau funcții tradiționale și, pe de altă parte, inițierea
unor noi activități.
Trăsătura de unire
a tuturor acestor demersuri constă în aceea că ele constituie schimbări, de multe ori radicale, ale
structurilor, metodelor de lucru, împământenite de mulți ani, și nu în ultimul
rând a unor concepții, deprinderi și stiluri de activitate.
Pornind de la
importanța și specificitatea proceselor de schimbare, teoria actuală a
managementului a sintetizat în ultimul deceniu un capitol distinct dedicat managementului schimbării. Acesta este
ilustrat de un număr de câteva mii de lucrări reprezentative, din păcate cu
totul insuficient reflectate în literatura de specialitate editată în limba
română.
Pentru umplerea
acestui gol, am considerat necesar ca prima parte a acestui volum să fie
consacrată prezentării succinte a principalele idei, concepte și rezultate care
compun corpusul actual al managementului schimbării, aceasta, evident, cu
adaptările de rigoare la specificul activităților desfășurate în unitățile de
C-D.
Deoarece una din
principalele schimbări cerute la
implementarea managementului strategic se referă la structura organizațională, vom utiliza acest subiect pentru
ilustrarea legităților generale ale proceselor de schimbare, considerând că, în
baza acestui exemplu, utilizatorii vor dobândi informații suficiente
referitoare la tehnologia schimbării, pentru a putea iniția și desfășura
procesele de schimbare în toate acele activități în care acest lucru se impune.
Apreciem că este
indicat ca discuția referitoare la schimbare să încerce de la început
formularea unor răspunsuri clare și cât mai convingătoare la următoarele
întrebări:
i - De ce trebuie
să schimbăm?
ii - Ce trebuie să
schimbăm?
iii - Ce tip de
schimbare este necesară?
iv - Cum este cel
mai potrivit să se producă schimbarea?
Într-o recentă
lucrare dedicată managementului îmbunătățirii continue /1/, se afirmă:
Societatea
modernă se prezintă ca o rețea de organizații[2] care
apar, se transformă, dispar. Trăim într-o lume de organizații, exclamă
Mintzberg /2/, reflectând asupra vieții, ca trecere printr-un lung șir de
organizații. Într-adevăr, omul vede lumina zilei într-o maternitate, este
educat la grădiniță, școală și universitate, își câștigă existența într-o
companie, pentru a putea fi condus pe ultimul drum tot în cadru organizat... de sănătatea lui se îngrijește tot o
organizație, de siguranța lui, o alta... Pe lângă toate acestea, el poate adera
la alte organizații, militând pentru pace, egalitate rasială sau sexuală,
împotriva fumatului sau, pur și simplu, pentru a-și petrece în mod plăcut
timpul liber
Fig. 1 - Schema-bloc a mecanismului de evaluare a abaterilor {D}
dintre performanțele esențiale ale
organizației reale {Ai } și dezirabile {Ad }
Dacă din rândul
acestei multitudini de tipuri de organizații ne oprim la organizațiile de tipul
unităților de C-D, atunci cauzele care ne obligă să producem schimbări,
îndeosebi organizaționale, pot fi puse în evidență prin intermediul schemei de
principiu redate în fig. 1, unde:
Ai -
simbol generic, care desemnează cutia
neagră corespunzătoare organizației existente; evident în interiorul cutiei
negre avem de a face cu o structură organizațională dată, cu dotări specifice,
cu o forță de muncă caracterizată de un anumit stoc de cunoștințe și abilități,
cu o cultură de organizație specifică ș.a.m.d.
Xi -
simbol generic, pentru descrierea fluxurilor de intrare puse la dispoziția
organizației; este vorba în primul rând de resursele financiare și materiale,
dar și de fluxurile energetice, de utilități etc.
Zi -
simbol generic, pentru descrierea mărimilor externe care induc influențe în
funcționarea organizației Ai; în cazul general aceste mărimi pot fi clasificate în mărimi
determinate de:
- mediul extern
general: de exemplu: variația PIB, rata inflației, rata dobânzilor, rata
schimbului valutar, politicile fiscale, monetare și vamale, politica națională
industrială, politica națională în domeniul științei, politica socială a
statului, salarii, rata șomajului, numeroase alte tipuri de reglementări
exogene organizației;
- mediul extern
specific: evoluții în structura concurenței, în
structura comercială și conjunctura pe piețele de interes, evoluții în
atitudinile colaboratorilor (subfurnizorilor), progrese semnificative
(inovații) în tehnologiile conducătoare utilizate etc.
Ri -
simbol generic, pentru descrierea setului esențial de performanțe realizate de
organizația Ai; este vorba în primul rând de performanțele care
definesc competitivitatea: calitatea și cantitatea produselor (și / sau a
serviciilor) realizate, costuri, termene de livrare, dar și o serie de
indicatori agregați, de mare relevanță privind calitatea funcționării
organizației, de exemplu: cifra de afaceri, valoarea produsului (serviciului)
în percepția clienților, gradul de satisfacție al clienților, gradul de
fidelitate al clienților, rentabilitatea medie netă, cheltuielile directe
ș.a.m.d.
Ad -
simbol generic, prin care se desemnează cutia
neagră corespunzătoare unei organizații dezirabile
care, în principiu, urmărește realizarea acelorași produse, dar fie în condițiile unor performanțe diferite (de regulă
superioare), fie în condițiile unor modificări esențiale ale unora din
fluxurile de intrare, fie, cel mai adesea, în condițiile unor modificări ale
mărimilor externe de influență.
Xd, Zd
și Rd - păstrează aceleași semnificații ca și în cazul organizației
Ai, dar sunt valabile pentru cazul organizației Ad;
subliniem faptul că prin organizație dezirabilă
se are în vedere nu o organizație ideală sau care realizează în circumstanțele
date performanțe optimale, ci numai o organizație virtuală care realizează
performanțe satisfăcătoare din punctul de vedere al acelora care aprobă
obiectivele strategice ale organizației.
Aceste seturi de
mărimi necesită în mod evident o serie de particularizări și precizări în cazul
specific al unităților de C-D. Astfel, cel puțin într-o primă aproximație,
trebuie luate în considerație:
Pentru {A} -
Direcțiile principale de cercetare-dezvoltare, în care au fost obținute
rezultate importante comparativ cu nivelul internațional, altfel spus nucleul (nucleele) de competență recunoscută
al unității, specificitatea și nivelul calitativ al dotărilor, capitalul tehnologic și logistic, activ și
latent[3], stadiul întroducerii sistemelor
calității, inclusiv în domeniul acreditării laboratoarelor de încercări (deci
certificare/ acreditare) ș.a.m.d.
Pentru {X} - Surse
de finanțare din fonduri publice, de la agenți economici și atrase din
străinătate (indiferent sub ce formă: subsidii, granturi, cofinanțare, etc.),
posibilități de creștere a potențialului uman prin atragerea unor tineri
absolvenți, de exemplu pentru stagii de doctorat cu frecvență, posibilități de
cooperare cu unități din țară și străinătate (mergând până la constituirea unor
consorții de cercetare) etc. etc.
Pentru {Z} - În
prezent factorul de influență cel mai important este constituit de restrângerea
piețelor pe care pot fi valorificate rezultatele cercetărilor, în principal
datorită proceselor de restructurare și privatizare din industrie, reducerea
finanțării activității de C-D de la
bugetul de stat, dificultăților majore de valorificare în străinătate a
rezultatelor cercetărilor, etc., etc.
Pentru {R} -
Specificitatea în cazul unităților de C-D devine maximă în raport cu cazul
organizațiilor producătoare de bunuri materiale și / sau servicii. Problema
criteriilor de performanță, relevante
pentru unitățile de C-D, constituie cu certitudine un capitol încă în curs de formare
și sedimentare. Un punct de plecare, coerent și logic, îl poate oferi HG
nr.135 / 1996, care cuprinde structura unei metodologii multicriteriale de
evaluare a unităților de C-D; metodologia se bazează pe 9 criterii agregate,
evaluările pornind de la un set complex de 56 de indicatori. Astfel, pe lângă o
serie de 8 indicatori economico-financiari, performanțele sunt evaluate pe baza
unui set de 18 indicatori care privesc competența personalului, 11 indicatori
vizând valoarea intrinsecă a
produselor științifice realizate, ca și o serie de indicatori care privesc sfera de aplicabilitate a rezultatelor
parteneriatului și calitatea
managementului. Evident, ar fi nerealist să presupunem că activitatea
operațională a unității de C-D poate fi
urmărită curent pe baza unui număr de 56 de indicatori, dar această listă, cu
adaptările și eventual completările de
rigoare, poate furniza pentru
majoritatea cazurilor particulare un set rațional (minim, dar suficient) de
indicatori care să furnizeze informații de feed-back pe care le reclamă
activitățile manageriale strategice și operaționale.
Schema din fig.1
presupune că setul de performanțe {R} este constituit din mărimi măsurabile,
mai exact că performanțele evaluate satisfac cerințele teoriei măsurării, față
de rezultatele unei măsurări valide[4]. Altfel spus, setul indicatorilor
de performanță trebuie să furnizeze, în mod fiabil, informații de măsurare
relevante.
Setul optim al unor
asemenea indicatori diferă de regulă esențial în funcție de specificul
organizației, de strategia adoptată și chiar de stilul și cultura managerială.
Dar, din punctul de vedere pe care îl dezvoltăm în prezenta lucare, important
este faptul că dispunem de mijloace, satisfăcător puse la punct, pentru
alcătuirea unor seturi optime de indicatori și că efortul depus pentru
obținerea și implementarea lor în practica managerială este generos răsplătit
de efectele produse.
Evident, pentru tablourile de bord, puse la dispoziția
diverselor niveluri de management, prezintă interes, pe de o parte, o asemenea
agregare a unor indicatori care să permită cuprinderea sintetică și rapidă a
stării organizației, dar, pe de altă parte, și posibilitatea descompunerii
indicatorilor agregați, pentru a putea diagnostica cât mai exact cauzele
deficitelor de performanță.
În cadrul schemei
prezentate, organizația dezirabilă Ad reprezintă doar o construcție virtuală sintetizată în
cadrul studiilor de dezvoltare strategică (SDS). Setul performanțelor dezirabile atașat lui Ad - în cazul
general, trebuie astfel alcătuit încât să asigure, cel puțin îndeplinirea obiectivelor strategice pe termen scurt,
mediu și lung, stabilite în cadrul strategiei[5].
În practică, cele
două organizații Ai și Ad pot funcționa fie în baza unor
strategii identice, fie în baza unor strategii diferite. Același lucru este valabil și pentru ansamblurile
mărimilor de intrare, respectiv de influență.
Fiind în posesia
setul de indicatori de performanță {Ri}, devine posibilă compararea
acestora cu valorile de referință[6], pe care le iau aceiași indicatori
în cadrul organizației dezirabile {Rd}. În toate cazurile, când
abaterile dinrtre aceste mărimi devin semnificative[7], în direcția înrăutățirii
performanțelor, procesul managerial trebuie să intervină cu măsuri corective adecvate, menite să
anuleze sau cel puțin să reduca abaterile în limite rezonabile, specifice unor stări
de echilibru.
În majoritatea
cazurilor, prin conținutul lor esențial, măsurile corective corespund unei schimbări. Anticipând întrucâtva ideile
care vor fi prezentate în cuprinsul paragrafului următor, referitor la
schimbările structurilor organizaționale, putem lua exemplul unei unități de
C-D, bazată pe o structură organizațională clasică,
adică un anumit număr de colective de cercetare, grupate în laboratoare și
secții de cercetare, asistate de un anumit număr de servicii funcționale
comune. Diminuarea drastică a fluxurilor de finanțare (dispariția finanțărilor
din fonduri publice, micșorarea severă a
cererii pe piața rezultatelor cercetării - contracte directe etc.) impune
adoptarea unei noi strategii bazată pe o maximă concentrare a tuturor
resurselor disponibile în zona nucleului (nucleelor) esențial de competență al
unității. În mod necesar, o asemenea măsură implică adoptarea unei noi
structuri organizaționale, ceea ce corespunde producerii unei schimbări radicale.
Expunerea trebuie
ilustrată cu o serie de alte schimbări
radicale, cât mai sugestive, în raport cu specificul și interesele
cursanților.
În temeiul acestor
elemente, răspunsul la prima dintre cele 4 întrebări puse mai înainte poate fi
astfel formulat:
Trebuie
să producem o schimbare (adecvată) pentru a asigura funcționarea organizației
la niveluri de performanță prestabilite |
Managementul performant are o puternică valență
anticipativă. Din această cauză, în foarte multe cazuri și schimbările trebuie
să fie întreprinse ca o măsură de anticipare, atunci când se prognozează
schmbări importante în mediul extern, în fluxurile de intrare, sau când
managementul preconizează adoptarea unei noi strategii de dezvoltare și / sau
de ameliorare substanțială a performanțelor.
În sinteză,
principalele cauze care impun o schimbare se pot clasifica în:
a) Cauze externe,
de exemplu:
1) cerințele
pieței: cerințele (sau așteptările) clienților privind calitatea (în sensul cel
mai general), prețurile etc.;
2) comportamentul
concurenței, evoluția conjuncturii economice internaționale generale și
specifice;
3) străpungerile
tehnologice, inovațiile;
4) legislația
(financiară, monetară, ecologică, privind calitatea etc.), reglementările normative
internaționale și naționale;
5) cerințele
acționariatului;
6) evoluția
cerințelor societății: modul de viața, modul de gândire, moda.
b) Cauze interne, de exemplu:
1) dezvoltarea și/ sau perfecționarea organizatiei;
2) transformarea
canalelor de distribuție;
3) delocalizarea, inclusiv internationalizarea
producției;
4) modificări în
structura surselor de aprovizionare și colaborare;
5) viziunea managerială, adoptarea unor noi strategii.
Celelalte trei întrebări formulate anterior necesită răspunsuri
mai nuanțate. Este evident că trebuie
schimbate acele elemente soft și / sau hard din cadrul organizației Ai,
care determină deficitul (sau deficitele ) de performanță. Analiza-diagnostic
trebuie să evidențieze cauzele care determină deficitul (deficitele). Pe baza
acestora, managementul organizatiei, apelând, dacă este cazul, și la expertiza
unor consultanți din afara organizației, trebuie să găsească răspunsul
pertinent la întrebarea Ce trebuie
schimbat?
Găsirea răspunsurilor la ultimele întrebări este o
problemă și mai complexă, ușurată doar în mică măsură de faptul că ele se
găsesc într-o interdependență biunivocă.
Observăm că primele două întrebări vizează forma
schimbării, pe când ultimele două vizează fondul schimbărilor.
Așa cum în domeniul terapeuticii, pe bună dreptate, se
consideră că nu există boli, ci numai
bolnavi, așa și în domeniul managementului, putem afirma că nu există schimbări în general, ci numai
schimbări particulare, individualizate printr-un mare număr de factori
micro- și macroeconomici.
În ultimii ani, metodele și tehnicile manageriale au fost
îmbogățite cu o autentică tehnologie a
schimbării, care furnizează activităților manageriale un instrumentar
eficient, însă numai dacă este judicios selectat și rațional adaptat tipului
specific de schimbare, care urmează să fie produsă într-o organizație bine
precizată.
Putem ilustra aceste elemente prin intermediul casetei
morfologice prezentată în fig.2.
Caseta este construită în baza principiilor clasice, puse
la punct de către autorul care a pus la punct metoda analizei morfologice (/6/ citat după /7/). Important este faptul că
realizarea casetei implica în prealabil alcătuirea unei taxonomii, cel puțin
aproximative, a principalelor tipuri de schimbări care trebuie luate în
considerație în domeniul respectiv. Clasificările utilizate de noi în fig.2 nu
sunt nici exhaustive și nici nu își propun să evidențieze clase riguros
disjuncte de schimbări.
Nr. crt. |
Criteriul de clasificare de bază |
Criterii
secundare de clasificare |
||||||||||||||||||||||
1. |
Natura
principalelor procese, sisteme sau elemente în care se localizează schimbarea |
procesele manageriale |
procesele de bază |
procesele
de suport |
structura organizațională |
strategia
|
cultura
organizației |
marketing/
desfacere |
etc. |
|||||||||||||||
2. |
Gradul
în care schimbarea cuprinde organizația |
un proces de bază |
mai multe procese de bază |
un proces de suport |
mai multe procese suport |
o
funcție a organizației
|
mai multe funcții ale organizației |
un compartiment (departament) |
întreaga organizație |
|||||||||||||||
3. |
Direcția
schimbării |
top-down
|
bottom-up |
|||||||||||||||||||||
4. |
Natura cauzelor care |
Externe |
Interne |
|||||||||||||||||||||
|
impun
schimbarea |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
5. |
Natura dezechilibrelor corectate prin schimbare:
schimbări... |
care
necesită doar ajustări în vederea atingerii per-formanțelor prestabilite |
de lichidare a unor stări de criză |
de anticipare, în vederea preîntâmpinării unor
crize sau adaptării la o nouă strategie (variația anticipațiilor) |
||||||||||||||||||||
6. |
Profunzimea
schimbării |
mică |
medie |
mare (schimbare radicală) |
foarte mare (schimbare
ultra radicală) |
|||||||||||||||||||
7. |
Impactul
(consecințele) schimbării |
neînsemnat |
mic |
mediu |
mare |
|||||||||||||||||||
8. |
Viteza
cu care trebuie produsă scimbarea |
mică (schimbare lentă) |
medie |
mare |
foarte mare |
cea mai mare posibilă
|
||||||||||||||||||
9. |
Energia
de schimbare care trebuie aplicată |
mică |
medie |
mare |
foarte mare |
|||||||||||||||||||
10. |
Volumul resurselor materiale implicate de proiectarea
și implementarea schimbării |
neînsemnat |
mic |
mediu |
mare |
foarte mare
|
||||||||||||||||||
Fig.2. - Caseta morfologică a principalelor tipuri de schimbări
Dacă reluăm
exemplul schițat în paginile anterioare, privind schimbarea structurii
organizaționale a unei anumite
unități de C-D, atunci putem considera plauzibil că, pe baza
analizei-diagnostic, echipa de dirijare a
schimbării a ajuns la concluzia că schimbarea în cauză este caracterizată
de următoarele elemente (în raport cu cifrele utilizate în caseta morfologică):
s º {1-4; 2-8; 3-1; 4-1(4) și 1; 5-2; 6-3; 7-4; 8-3;
9-3(4) și 10-2}
În cuvinte, avem de
a face, pe scurt cu: o schimbare
radicală, care exercită un impact considerabil asupra întregii organizații,
care urmărește lichidarea unei stări de criză, trebuind, drept urmare, să fie
produsă de sus în jos, cu mare viteză și cu implicarea unei importante energii
de schimbare.
Aceste informații
oferă, pe de o parte, mangementului o viziune globală asupra tipului de
schimbare, asupra resurselor umane și materiale care trebuie implicate pentru
producerea schimbării și, pe de altă parte, echipei
de dirijare a schimbării, o primă sugestie cu privire la modurile de lucru
și elementele de tehnologie a schimbării care este indicat să fie folosite.
Utilitatea acestor caracteristici ale
tipului de schimbare care trebuie produsă poate fi ilustrată prin următorul
exemplu: în literatura dedicată managementului performant este larg acceptată[8] clasificarea stilurilor manageriale
în următoarele categorii:
* Autoritar
- managerul dă
ordine și nu tolerează dezacorduri;
*
Persuasiv-conciliator
- managerul
schițează orientări, le justifică și explică deciziile sale;
* Participativ
- managerul
implică în decizie toți colaboratorii relevanți (Care este problema? Ce trebuie
să facem?);
* Bazat pe delegare
- managerul
lasă deciziile în seama colaboratorilor săi, dar îi asistă când este necesar
(în deosebi când acest lucru este solicitat de către aceștia.
Utilizând această
clasificare și bazându-se pe o bogată cazuistică internațională, J.C.Cohen /8/
a alcătuit matricea reprodusă în fig.3, în care se indică stilul managerial,
cel mai indicat pentru conducerea unor tipuri reprezentative de schimbări.
Stilul managerial Þ Tipul de schimbare (în
funcție de scopul urmărit) ß |
Autoritar |
Persuasiv-conciliant |
Partici-pativ |
Bazat pe
delegare |
Ajustare,
în vederea ameliorării performanțelor |
|
|
Formă |
Fond |
Anticipare,
în vederea preîntâmpinării unei crize care "doar se profilează" |
|
Formă |
Fond |
|
Lichidare
a unei crize |
Formă |
Fond |
|
|
Fig.3. - Stilurile manageriale recomandate în diverse tipuri de schimbări
Rezultă că, de
pildă, în situațiile în care schimbarea urmărește lichidarea unei crize,
transpunerea în practică a răspunsului la întrebările i) și ii) (De ce trebuie să schimbăm? și Ce trebuie să schimbăm?) cere un stil managerial autoritar, bazat pe
decizii ferme, lipsite de orice echivoc și rapide. Spre deosebire de aceasta,
răspunsurile la întrebările iii) și iv) (Ce
tip de schimbare este necesară? și Cum
este cel mai potrivit să se producă schimbarea?) solicită un stil managerial persuasiv.
Analiza unui mare
număr de schimbări, produse în diferite tipuri de organizații, permite
formularea următorului set de recomandări cu caracteri general, care în
ansamblu se pot considera drept paradigme
ale schimbării.
1.
ORICE SCHIMBARE IMPORTANTĂ TREBUIE SĂ SE BAZEZE PE UN PROIECT AL SCHIMBĂRII |
Proiectul trebuie
să pornească de la o viziune (de regulă a top-managerului) care stabilește
obiectivele urmărite, conturul schimbărilor preconizate și limitele resurselor
ce pot fi alocate pentru producerea schimbărilor. Întocmirea proiectului și conducerea
implementării trebuie încredințate unei echipe
de dirijare (Project Management Unit, Steering Commitee etc.). Această
echipă se constituie din competențele de
bază ale organizației în domeniile care constituie obiectul principal al
schimbării, respectiv din acele compartimente în care impactul schimbării va fi
maxim. Echipa trebuie să funcționeze în afara ierarhiei normale a organizației, ea nu trebuie să se suprapună Comitetului
de Direcție (aceasta nu înseamnă că din echipă nu pot face parte și unii membri
ai Comitetelor de Direcție). Echipa va acționa pe toată durata elaborării și
implementării proiectului, în baza unui regulament propriu de funcționare și a
unui program de activitate convenit cu managerul organizației; echipa trebuie
condusă de o personalitate puternică, cu un real ascendent profesional și moral
asupra membrilor echipei, capabil să protejeze proiectul de ingerințele
bordului managerial și ale compartimentelor funcționale, să mobilizeze creând o
dinamică favorabilă schimbării în rândul tuturor celor implicați.
2.
NICIODATĂ, SCHIMBAREA REALĂ NU POATE RESPECTA ÎNTOCMAI PROIECTUL |
Din activitatea de
realizare a proiectelor mari și / sau complexe, se cunoaște faptul că
transpunerea proiectelor în operă implică deseori și modificări ale
proiectelor, fie datorită nevoii de a adapta cât mai bine soluțiile la condiții
reale de pe teren, fie datorită găsirii, pe parcursul aplicării, a unor soluții
esențial mai avantajoase decât cele prevăzute de proiectul inițial. Proiectele
de schimbare nu fac excepție de la aceste reguli. Rezultă două consecințe
practice. Prima se referă la necesitatea ca implementarea să se desfășoare
astfel încât aceste modificări să poată fi operate fără perturbații majore; cea
de-a doua la necesitatea unui sistem care să furnizeze prompt informatii
relevante de feed-back, cu privire la efectele
produse prin lucrările de implementare.
3. ÎN MULTE PRIVINȚE,
SCHIMBAREA TREBUIE DESFĂȘURATĂ CONFORM REGULILOR SPECIFICE UNOR OPERAȚII
MILITARE |
Analogia are în vedere nu numai cerința ca schimbarea să
se desfășoare pe baza unui plan minuțioa, elaborat de către un stat major competent, ca implementarea
să se realizeze în urma unei pregătiri
corespunzătoare (nu de artilerie), ci în mod deosebit, modul cum se
gestionează timpul. Managementul
performant consideră că timpul poate
constitui un important avantaj competitiv. Pe acest plan, în orice schimbare,
prezintă o importanță deosebită valorificarea momentului optim de declanșare a
schimbării (momentul atacului), întârzierea schimbării sau, dimpotrivă, fuga în avans, fiind deopotrivă factori
care subminează succesul. O mare importanță o prezintă și imprimarea unui tempo adecvat de derulare a întregului
proces de schimbare.
4. PRINCIPIUL RUPTURII |
Existența unei
insatisfacții față de o anumită stare de lucruri poate deveni o importantă
forță motrice a schimbării. Altfel spus, schimbarea este mult ajutată de
conștientizarea (în rândul principalilor actori) a unei stări de instabilitate,
recepată însă pozitiv, iar schimbările radicale presupun și o distrugere creatoare (în sens
Schumpeterian) și cumularea unei mase
critice a insatisfacțiilor.
Conștiința faptului că te afli în criză este chia
succesului schimbării (Brege S. și Brandes O. - 1993, citat după /1/).
5. PRINCIPIUL
SIMULTANEITĂȚII |
Are în vedere faptul că este necesar să se acționeze
concomitent asupra părților hard (structură, strategie, sisteme) și soft (stil
managerial, cultură, valori) ale organizației. Succesul transformării vine doar când noul hardware este susținut de un
software corespunzător (Beaty și Ulrich, 1991, /1/).
6. NU EXISTĂ SCHIMBARE
CARE SATISFACE PE TOATĂ LUMEA |
Încă din faza de
costituire a echipei de dirijare
trebuie identificate segmentele care, subiectiv sau obiectiv, au motive să fie
nemulțumite de schimbarea care urmează să se producă. Liderii de opinie ai
acestor segmente, dacă, concomitent, sunt și personalități competente, este
bine să fie chiar cooptați în echipă. Dacă acest lucru nu este posibil, ei
trebuie atrași (chiar dacă joacă rolul de avocați ai diavolului) cel puțin la
discutarea proiectului și evaluarea consecințelor pe care le determină, prin
schimbările pe care proiectul le va determina. Merită, chiar cu prețul
folosirii unor metode relativ sofisticate (de exemplu din domeniul teoriei rezolvării conflictelor /10/), să se
urmărească ca cei inițial adversari
înverșunați să fie asociați sau chiar transformați în aliați ai
proiectului, cei care nu pot fi atrași să fie cel puțin neutralizați și, în
ultimă instanță, să se țină cont de faptul că în orice schimbare importantă,
aven de a face cu un procent de 10...15% de ireductibili.
7. ORICE SCHIMBARE
PRODUCE, PE UN TIMP LIMITAT, O DEPRESIUNE A PERFORMANȚELOR |
În limbajul comun, situatia este exprimată de
proverbul: Ca să fie mai bine, întâi
trebuie să fie mai rău. Situația poate fi ilustrată prin intermediul
curbelor de schimbare, redate în fig.4. În toate tipurile reprezentative de
schimbări, în timpul implementării proiectului, se înregistrează o diminuare a
performanțelor, schimbarea acționând, pe durata asimilării ei, ca un factor
perturbator. Evident, depind de specificul schimbării, dar și de abilitatea
echipei de dirijare, care va fi durata și profunzimea depresiunii produse.
8.
PENTRU A REALIZA CU SUCCES O SCHIMBARE, TREBUIE SĂ DISPUNEM DE O ENERGIE DE
SCHIMBARE, PROPORȚIONALĂ CU PROFUNZIMEA ȘI IMPACTUL SCHIMBĂRII |
Conceptul de energie este utilizat în sens metaforic,
dar el include cu certitudine, pe de o parte, resursele puse la dispoziția
proiectului și, pe de altă parte, determinarea și susținerea top-managementului
în favoarea proiectului. Energia de schimbare poate fi cu siguranță augmentată
și printr-o bună motivație a tuturor celor
implicați în aplicarea și valorificarea perfecționărilor pe care le determină
schimbarea.
1 - Functionarea staționară la
nivelul A de performanță
2 - Conștientizarea nevoii de
schimbare
3 - Elaborarea proiectului de
schimbare
4 - Implementarea proiectului
5 - Schimbarea începe să producă
creșterea performanței
6 - Funcționare consolidată la nivelul noilor performanțe
Fig.4. - Curba schimbării
9. PRINCIPIUL
INCERTITUDINII |
Succesul unei schimbări nu poate fi anticipat decât cu o
anumită incertitudine. Cu cât schimbarea este mai profundă și mai importantă,
cu atât cresc riscurile ca obiectivele urmărite prin schimbare să nu fie
integral atinse. Echipa de
dirijare trebuie să evalueze aceste riscuri, să le controleze, încercând,
atunci când acest lucru este posibil, diminuarea lor. Problema prezintă un
interes major, deoarece: leadership-ul
nu trebuie doar să inventeze soluții
noi..., el trebuie să ofere și o
anumită siguranță, pentru a ajuta organizația să tolereze starea de
incertitudine produsă de renunțarea la vechile soluții... (Schein, 1990, /1/).
10. ORICE SCHIMBARE
TREBUIE TRATATĂ ȘI CA O INVESTIȚIE |
Costurile
schimbării trebuie permanent confruntate cu valoarea adăugată prin schimbare,
altfel spus cu câștigul produs prin creșterea performanțelor. Nu întotdeauna profitul produs de
schimbare se manifestă pe termen scurt sau chiar mediu.
*
* *
Ca o ilustare a
modului de întocmire a unui proiect de
schimbare, în anexa A se prezintă sub forma unei diagrame proiectul
orientativ al conceperii și implementării unui sistem al calității (SAQ) într-o
organizație /11/.
În anexa B sunt prezentate o serie de fișe care pot ajuta
la elaborarea pre-proiectului schimbării.
1.
ORICE SCHIMBARE IMPORTANTĂ TREBUIE SĂ SE BAZEZE PE UN PROIECT AL SCHIMBĂRII |
2.
NICIODATĂ, SCHIMBAREA REALĂ NU POATE RESPECTA ÎNTOCMAI PROIECTUL |
3. ÎN MULTE PRIVINȚE,
SCHIMBAREA TREBUIE DESFĂȘURATĂ CONFORM REGULILOR SPECIFICE UNOR OPERAȚII
MILITARE |
4. PRINCIPIUL RUPTURII |
5. PRINCIPIUL
SIMULTANEITĂȚII |
6. NU EXISTĂ SCHIMBARE
CARE SATISFACE PE TOATĂ LUMEA |
7. ORICE SCHIMBARE
PRODUCE, PE UN TIMP LIMITAT O DEPRESIUNE A PERFORMANȚELOR |
8. PENTRU A REALIZA CU
SUCCES O SCHIMBARE, TREBUIE SĂ DISPUNEM DE O ENERGIE DE SCHIMBARE,
PROPORȚIONALĂ CU PROFUNZIMEA ȘI IMPACTUL SCHIMBĂRII |
9. PRINCIPIUL INCERTITUDINII |
10. ORICE SCHIMBARE
TREBUIE TRATATĂ ȘI CA O INVESTIȚIE |
BIBLIOGRAFIE la § 2.1
1. |
Băleanu Cristian |
1996 |
Managementul îmbunătățirii
continue Editura Expert - FIMAN,
București |
2. |
Mintzberg H. |
1989 |
Mintzberg on Management The First Press |
3. |
Mereuță C. coord. |
1994 |
Analiza-diagnostic a
societăților comerciale în economia de tranziție, Editura Tehnică, București |
4. |
Cerutti O. Gattino B. |
1992 |
Indicateurs
et tableaux de bord Editura
Afnor-Gestion, Paris |
5. |
Hofstede G. |
1996 |
Managementul structurilor
multiculturale, Software-ul gândirii, Editura Economică, București |
6. |
Zwicky F. |
1962 |
Morphology of Propulsive
Power Monographs on Morphological Research: nr.1 California Institute of
Technology, |
7. |
Jantsch E. |
1972 |
Prognoza tehnologică,
Editura Științifică, București |
8. |
Cohen j.c. |
1995 |
Prelegeri de managementul
schimbării Programul Leadership - PHARE, Sinaia |
9. |
Mereuță C. coord. |
1995 |
Tranziția managementului
societăților comerciale românești în perioada 1990-2000 Editura Tehnică, București |
10. |
Cornelius H. Faire S. |
1996 |
Știința rezolvării
conflictelor Editura Știință și
Tehnică, București |
11. |
Wiener, U. |
1996 |
Profitabilitatea
investițiilor în asigurarea calității. Microeconomia aplicată, p. 39-50 |
Managementul schimbării |
Dosarul proiectului |
|
|
Dosarul descriptiv al
proiectului de schimbare |
|
TITLUL: |
|
ORGANIZAȚIA: (ÎNTREPRINDEREA) |
|
Șeful
echipei de elaborare a proiectului |
|
|
|
pag. 1/ 7 U.W. |
Managementul schimbării |
Constatări |
|
|
CARE SUNT DISFUNCȚIONALITĂȚILE? |
|
CE PROBLEME VOR FI ATENUATE SAU REZOLVATE PRIN PROIECT? |
|
|
|
pag. 2/ 7 U.W. |
Managementul schimbării |
Obiective |
|
|
CARE
SUNT OBIECTIVELE URMĂRITE |
|
PRIN PROIECTUL DE SCHIMBARE? |
|
|
|
pag. 3/ 7 U.W. |
Managementul schimbării |
Rezultate și produse așteptate |
|
|
CE REZULTATE CONCRETE SE AȘTEAPTĂ? |
|
|
|
|
|
pag. 4/ 7 U.W. |
Managementul schimbării |
Actori |
|
|
DESPRE CE
ESTE VORBA? |
|
CE ACTORI PARTICIPĂ LA
PROIECT? |
|
|
|
pag. 5/ 7 U.W. |
Managementul schimbării |
Mijloace |
|
|
CARE
SUNT RESURSELE NECESARE (RESURSE
FORMARE, EXPERTIZĂ, INFORMAȚII, BUGET, ETC.) PENTRU PUNEREA ÎN APLICARE A PROIECTULUI? |
|
|
|
|
|
pag. 6/ 7 U.W. |
Managementul schimbării |
Constatări |
CINE |
CE ARE DE FĂCUT |
CÂND |
|
|
|
|
||
pag. 7/ 7 U.W. |
În cadrul primului volum al
studiului, a fost pregnant subliniată ideea fundamentală că întotdeauna (în mod
corect, pentru că, în cazul unor practici incorecte, este invers):
STRUCTURA URMEAZĂ
STRATEGIA
adică, în termeni uzuali,
se poate afirma că "o nouă strategie și, în mod deosebit, o strategie care
presupune o schimbare radicală, necesită întotdeauna și o nouă structură organizațională". De asemenea, trebuie
subliniată importanța unei anumite independențe a strategiei în raport cu
structura, evitarea calchierii strategiei după modelul structurii existente.
Subiectul este de maxim
interes, în primul rând datorită faptului că în acest domeniu consecințele unei
gândiri vetuste și dogmatice au generat efecte extrem de dăunătoare până în
1989 și, în al doilea rând, datorită faptului că nici după 1989 nu s-a reușit o
eliberare totală de serie de prejudecăți și concepții antiproductive pentru
funcționarea eficientă a unităților de C-D.
Din păcate, sunt numeroase
și binecunoscute exemplele care pot demonstra justețea acestor afirmații:
- normele unitare de structură pentru institute
de diverse profile, numărul obligatoriu de salariați pentru constituirea unor
laboratoare și secții de cercetare, dificultățile imense legate de dobândirea
titlurilor științifice, obligativitatea de a avea structuri rigide ale
serviciilor funcționale constituie doar câteva din exemplele care pot fi citate
pentru perioada de până în decembrie 1989;
- stimularea transformării, insuficient
pregătite și analizate, a unor unități de C-D în societăți comerciale sau în
componente ale unor regii autonome, scindarea unor unități prestigioase de
cercetare într-o serie de "mici" unități autonome, din care o parte
erau lipsite de viabilitate și avantajele competitive pe care le poseda
"unitatea mamă" (proeictată și realizată, în decursul anilor, cu
facilități specifice unei entități integrate), negăsirea unor soluții adecvate
pentru gestionarea judicioasă a fondurilor publice alocate cercetării,
negăsirea unor soluții eficiente pentru stimularea cererii pe piața
rezultatelor cercetării, constituie unele exemple pentru evoluția de după 1989.
În
sinteză, se poate afirma că, până în 1989, deficiența cea mai importantă era
produsă de tendința de a impune tuturor institutelor un "pat al lui
Procust" (de fapt, în funcție de dimensiuni, se admitea, totuși, existența
a trei categorii de institute), inspirat de structurile industriale, adică
bazat pe o ierarhie piramidală de tip militar, în care, pe diverse nivele
ierarhice se găseau colective de cercetare reunite în laboratoare și/sau secții
de cercetare.
Fig. 5
- Ierarhie tradițională
La
nivele ierarhice apropiate mai mult de conducere decât de secții și laboratoare
erau plasate compartimentele funcționale: personal-administrativ,
financiar-contabil, aprovizionare, informare-documentare-multiplicare etc. etc.
Această
concepție de organizare, abandonată în prezent chiar și în unitățile
reprezentative ale mediului industrial performant (vezi IBM, Du Pont, Renault,
Xerox etc.), se bazează pe ipoteza că managerii sunt posesorii unor cunoștințe
de tipuri și cantități fundamental diferite de cele ale celor inferiori în
ierarhie.
Pe
bună dreptate, în [12] se afirmă că: "Această linie de gândire (a
structurilor organizaționale piramidale - s.n.), care ne-a slujit bine pe toți
în timpurile trecute, nu mai este adecvată. În prezent, majoritatea
profesioniștilor știu mult mai multe despre datele particulare ale produselor,
ale performanțelor de piață și ale clienților, decât ar putea spera vreodată
managerul să știe".
Dacă
autorii unei lucrări fundamentale pentru analiza evoluției structurilor
organizaționale specifice activităților producătoare de bunuri materiale ajung
la o asemenea concluzie, este limpede că aceleași argumente devin mult mai
consistente în domeniul organizării activităților de C-D. Specificitatea
tehnicilor de investigare utilizate, specializarea îngustă, dar extrem de
profundă a cercetătorilor, cultura ridicată și, nu în ultimul rând,
particularitățile psiho-sociale ale profesiei de cercetător determină ca, în
acest domeniu, neajunsurile provocate de o organizare de tip piramidal să
devină, în majoritatea cazurilor, extrem de însemnate.
Evoluția concepțiilor privind structurile organizaționale, urmărind
eliminarea acestor deficiențe, a condus, încă la începutul anilor 70, la
"structurile matriciale".
Fig. 6 - Matrice simplă
În cadrul acestora se întrunesc
echipe compuse din specialiști care
dețin informațiile, tehnologiile, echipamentele, dar și talentele de afaceri și
comunicații necesare pentru realizarea cât mai eficientă a obiectivului pus în
fața echipei. Principalul avantaj al unor asemenea structuri constă în sinergia
tuturor competențelor de care se dispune, măsură cu certitudine favorabilă
stimulării creativității și eficienței. În domeniul industrial, aplicarea
structurilor matriciale a evidențiat două tipuri de deficiențe. Prima constă în
faptul că unii componenți ai "echipelor" (de pildă cei de la
aprovizioanare, marketing, centrul de calcul etc.) răspund în fața mai multor
șefi, ceea ce poate conduce la o "împărțire a loiațităților", de
regulă fiecare șef revendicând eforturile cele mai mari din partea
colaboratorilor. Cea de-a
doua constă în faptul că, pe termen lung, și organizarea matricială se
dovedește insuficient de flexibilă.
În
sfera industriei, acest ultim aspect a fost remediat prin trecerea la
"centre de afaceri", centre de profit, care elimină dilema
loialității duale.
Se
poate considera că, în etapa actuală, pentru majoritatea unităților de C-D din
România, organizarea matricială, pe programe
și / sau pe proiecte de cercetare, eventual pe clienți reprezentativi, poate constitui o soluție structurală care
prezintă multiple avantaje.
Dar
aici există un pericol ascuns, manifestat din plin, în cercetarea românească,
atât înainte, cât și, mai ales, după 1989: într-o abordare democratică,
bottom-up, propunerile de programe și proiecte de cercetare se fac de jos în
sus, ceea ce face ca ele să fie croite după specializările și, mai ales, după
structurile organizaționale existente, pentru a le acoperi capacitatea.
Structurile capătă, astfel, un rol determinant esențial în constituirea
programelor, ele determină și strategiile; ipso facto, ele devin o forță
inerțială, de frână în calea inovării, pe de o parte, menținând artificial
structuri, poate, devenite nenecesare sau supradimensionate în raport cu
nevoile actuale de pe piața științei și, pe de altă parte, negăsind loc (și
resurse umane, implicit financiare) pentru crearea unor noi structuri,
devenite necesare în noile condiții, sau pentru dezvoltarea adecvată a
acestora, dacă ele există embrionar sau subdimensionat.
Adoptarea
soluției de organizare matricială este favorizată de faptul că "programele
de cercetare" (dacă sunt construite top-down, pornind de la necesități),
având o durată medie de 3...5 ani, asigură stabilitatea necesară rodării și
funcționării "echipelor"; în al doilea rând, bugetul alocat prin
contract programului, indiferent de sursa de proveniență, facilitează
funcționarea "echipei", pe baza unui buget propriu de venituri și
cheltuieli.
În
același timp, soluția ridică și o serie de probleme a căror rezolvare rațională
condiționează succesul. Prima se referă la rolul pe care trebuie să îl joace
top-managerul într-o asemenea structură. Este limpede că succesul implică un
anumit transfer de autoritate (practic, de putere decizională) din partea acestuia
către managerii de proiect. Managerul unității devine un autentic lider care,
păstrându-și prerogativa fundamentală de control asupra întregii activități și,
implicit, de coordonare a ansamblului de echipe, trebuie să se dedice mult mai
mult problemelor ridicate de managementul strategic și, îndeosebi, marketingul
strategic și benchmarkingul, promoția și reprezentarea, comunicarea cu
exteriorul, pregătirea condițiilor cerute de dezvoltarea activității ș.a.m.d.
În mod indubitabil, funcționarea eficientă în structură matricială depinde
decisiv de cultura managerială și personalitatea conducătorului întregii
unități de C-D.
Cea
de-a doua problemă, legată de prima, se referă la competențele acordate managerului (directorului) de program.
Primește acesta în administrare un subcont bancar și, în subordine exclusivă,
un contabil de program sau nu? Primește acesta competența ca, în limitele
bugetului aprobat pentru program, să angajeze temporar sau cu durată nelimitată
un anumit număr de specialiști? Primește dreptul să se ocupe, direct prin
personalul echipei, de anumite probleme de aprovizionare, fără a solicita alte
aprobări sau "vize privind necesitatea și oportunitatea
cheltuielilor"? Ca și multe altele, asemenea întrebări constituie
chestiuni majore, de a căror rezolvare depinde succesul structurii matriciale.
Soluțiile optimale depind, în fiecare caz particular, de o serie de factori
specifici: natura temei dată spre rezolvare echipei, cultura de organizație și,
nu în ultimul rând, personalitatea și "tradiția" relațiilor
principalilor actori care intervin în acest joc al puterii.
În
sfârșit, cea de-a treia problemă se referă la serviciile funcționale (ar putea
fi mult mai indicată denumirea de "servicii de suport"). Îndeosebi
într-o primă perioadă, este de așteptat ca și acestea să se simtă întrucâtva
"lezate" de diminuarea competențelor lor decizionale directe.
Metodele "științei rezolvării conflictelor" [10] oferă o serie de
soluții care se pot dovedi extrem de eficiente pentru eliminarea tensiunilor și
instaurarea unui climat cooperant între actorii implicați în acest gen de
conflicte. Aspectul mai important legat de "activitățile de suport"
se refră la structura rațională a competențelor atribuite acestora în cadrul
structurilor matriciale. Fără a intra în detalii, apreciem că este indicat să
se ia în considerație următoarele soluții:
i - compartimentul
plan-organizare să primească ca principală atribuție asigurarea lucrărilor de secretariat și, ulterior,
gestiune privind elaborarea, implementarea și urmărirea realizării programelor
de management strategic. Dacă se optează pentru înființarea unui colectiv de marketing, sediul firesc al acestuia este în cadrul acestui
compartiment;
ii - compartimentul de resurse umane să primească
drept principală atribuție conceperea și derularea programelor de asigurare, îndeosebi perfecționare, a forței de
muncă, corespunzător cerințelor programelor strategice;
iii - compartimentul financiar-contabil să se
dedice, în principal, gestiunii financiare, analizelor economice, găsirii unor
noi soluții pentru atragerea de resurse financiare;
iv - înființarea unui compartiment distinct,
dedicat valorificării cât mai depline a rezultatelor cercetărilor[9].
Ar fi
greșit ca pledoaria în favoarea structurilor matriciale să fie interpretată ca
recomandarea unui "panaceu" (a unei soluții unice, de valabilitate
universală), care poate rezolva în toate cazurile particulare marile probleme
organizaționale cu care se confruntă în prezent unitățile de C-D. Generalizarea
necritică și mecanică a acestei soluții ar conduce cu siguranță la neajunsuri
încă mai importante, față de cum au fost cele generate de structurile
piramidale.
În
principiu, în anumite cazuri particulare (de ex., unități care posedă o cultură
de organizație puternică, cu accente pozitive dominante) se poate încerca și
adoptarea unei soluții care, în mediul industrial, a încercat să elimine (și,
de multe ori, chiar a reușit) unele deficiențe ale structurilor matriciale,
este vorba de "modelul
organizațional al echipei de valori" [12].
Fig. 7 - Modelul echipei de
valori
După cum sugerează și
numele, esența modelului constă în aceea că echipele sunt organizate în jurul
valorilor. Pe măsură ce proiectul încredințat echipei o cere, componența
echipei fluctuează, membrii echipelor circulând între mai multe echipe.
Mișcarea este ghidată prin
rețelizare și autoselecție: "Unde pot contribui cel mai bine?",
"Unde mă pot dezvolta cel mai bine?" sunt întrebări fundamentale pe
care trebuie să și le pună cei ce doresc să facă parte din echipa de valori.
Prin accentul pus în paralel pe
realizarea obiectivelor stabilite pentru existența echipei și pe satisfacerea
aspirațiilor membrilor echipei, prin democratismul său funciar (de ex., se aleg
și, periodic, în funcție de necesități, se rotesc managerii echipelor), modelul
s-a dovedit extrem de eficient în multe situații.
Din rândul numeroaselor
probleme evidențiate în capitolele anterioare privind factorii care determină
succesul programelor de management strategic, un rol primordial revine
calității procesului decizional.
Foarte succint, miezul
problemei constă în găsirea unor raporturi adecvate între problemele
soluționate prin intermediul unor decizii uni-personale și problemele
soluționate prin decizii colective (colegiale).
În mediile specifice din
cadrul unităților de C-D, deciziile colective sunt discreditate într-o anumită
măsură, pe de o parte datorită aplicării formale și inconsecvente a principiilor
conducerii colective până în 1989 și, pe de altă parte, datorită faptului că, în știință, în procesul verificării și validării unor noi adevăruri și rezultate științifice, valoarea probantă a
concluziilor unui "vot", oricât de democratic și reprezentativ,
este nu numai irelevantă, dar deseori chiar contraproductivă. Dacă, pe plan
epistemologic, de multe ori adevărul poate să fie de partea minorității sau
chiar a unei singure persoane care susține un punct de vedere esențial nou,
esențial diferit de acela al majorității, în domeniul managementului și,
îndeosebi, în acela al managementului strategic, lucrurile nu stau neapărat
așa.
Să luăm un exemplu concret. Este limpede că (vezi
și capitolul 2), într-o unitate de cercetare-dezvoltare, constituirea și mandatarea
"echipei de proiect", căreia i se cere elaborarea unei noi strategii,
capabile să lichideze o stare de criză, trebuie realizate printr-o decizie autoritară (fermă și rapidă) a
top-managerului, chiar dacă în cadrul Consiliului Științific, al bordului
directorial, al eventualilor consilieri nu există un consens privind justețea
unei asemenea soluții. După această etapă, în funcționarea curentă a echipei de
proiect, la sintetizarea soluțiilor, alegerea mijloacelor și metodelor,
programarea derulării proiectului, evaluarea rezultatelor etc., deciziile trebuie să se bazeze pe un
stil "persuasiv-conciliant", adică folosind informarea reciprocă,
dezbaterile, confruntările de opinii, audierea obligatorie și încurajarea
punctelor de vedere divergente față de opinia majoritară, să se urmărească
obținerea unui consens[10] și, dacă acest lucru nu este
posibil, măcar a unui compromis rezonabil.
Păstrând
proporțiile și adaptând ceea ce este de schimbat se poate afirma că aceste
principii sunt integral valabile
pentru toate tipurile de decizii esențiale adoptate în cadrul echipelor care
compun o structură matricială sau o structură de valori.
Calitatea
deciziilor, îndeosebi colective (pertinență, viteză de adoptare, convergență
iteractivă a opiniilor decidenților etc.), depinde hotărâtor de calitatea
instrumentelor utilizate pentru pregătirea deciziilor și desfășurarea secvențelor de adoptare a deciziilor
prorpiu-zise.
Nr. crt. |
Denumirea instrumentului |
Se utilizează frecvent în asociere cu: |
1. |
Project management |
Ingineria simultană Ingineria industrială Reengineering |
2. |
Criterii de
alcătuire a echipelor "eficiente" |
|
3. |
Metodele de tip Delphi-Brainstorming |
Alte metode de stimulare a creativității colective Tehnica scenariilor, psihodrame Metoda reproiectării prin intermediul "conferințelor" |
4. |
Știința rezolvării conflictelor |
Teoria
tranzacțională Teoria
comunicării, inclusiv nonverbale |
5. |
Cuantificarea și evaluarea unor mărimi psiho-sociale și economice "neconvenționale" |
Psihometrie Sociometrie Econometrie Calimetrie Elemente de
Teoria Măsurării Rezultate ale cercetării operaționale |
6. |
SWOT Analysis (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats) |
Analize tip Deming Analize Paretto, Ishikawa, QFD etc. Teoria deciziilor statistice (decizii în condiții de incertitudine) |
Tabelul 1
Principalele
instrumente utilizate de
"echipele
care proiectează și instalează" o schimbare
În
tabelul 1 se prezintă o listă a principalelor instrumente care și-au dovedit
din plin eficiența în asemenea aplicații. Din rândul acestora, menționăm, în
mod deosebit, mecanismele decizionale bazate pe tehnicile
"Delphi-Brainstorming", care asigură o importantă creștere a calității deciziilor prin stimularea
creativității decidenților, posibilitatea de a corecta deciziile finale în
raport de performanțele decidenților și impunerea unui "climat"
esențialmente democratic. Toate acestea în situații de incertitudine și risc
ridicat și/sau când nu se dispune de informații complete. Nivelul de
"rafinare" al software-ului pe care se bazează aceste metode este
ilustrat de excelenta lucrare a lui A. Kaufmann și J.G. Aluja, tradusă relativ
recent și în limba română [14].
BIBLIOGRAFIE LA CAP. 3.
11. WIENER
U. 1996 Profitabilitatea
investițiilor în asigurarea calității, București, pp. 39-50, Microeconomia
Aplicată
12. HERMAN BRYANT MAYNARD, JR., SUSAN E. MEHRTENS 1997 Al patrulea val. Afacerile secolului XXI. Dincolo de Alvin Toffler,
București, Editura Antet
13. KAPIȚA P.L. 1981 Experiment, Teorie, Practică, București,
Editura Politică, Colecția Idei Contemporane
14. KAUFMANN ARNOLD, ALUJA
JAIME GILL 1995 Tehnici speciale pentru gestiunea prin
experți, București, Editura Expert
15. NICOLESCU,
O. (coord.). 1996 Strategii manageriale de firmă, București, Editura Economică
Prima întrebare care ar trebui să fie pusă este: de
ce forțe de excelență dispune
institutul?
Cercetători
capabili de creație de înaltă originalitate și noutate absolută (mondială) în
domeniu, indiferent de acoperirea în piață actuală și indiferent de
prioritățile stabilite prin programe? În ce specialități / domenii? Ce șanse de
reușită există? În ce termene orientative? În caz de reușită, ce piață nouă
s-ar deschide, pe ce piață existentă s-ar putea penetra, cu ce, prin ce, în ce
proporții? Au condiții asigurate pentru creație (dotare, timp, finanțare,
ajutoare)? Ce resurse financiare li se pot pune la dispoziție, prin ce
(granturi, acoperire prin participare la programme de cercetare, finanțare
proprie, alte surse)? În caz de reușită, ce eforturi va trebui să facă
institutul pentru promovare / valorificare?
Cercetători
adaptabili (capabili de a se reorienta, de a-și reorienta propria activitate
pentru a răspunde) la cerințe noi, de a aborda și a intra în domenii noi, de a
se reprofila, de a asimila noi cunoștințe și noi abilități, de a intra în noi
lumi? Cercetători capabili de a-și subordona (reorienta) preocupările
științifice și satisfacția științifică unor noi necesități, interesului pentru
rezultate științifice viitoare valorificabile, fie și în domenii nefamiliare
încă?
Persoane
obediente, fără veleități de originalitate, care acceptă rolul de a detalia și
finisa corect și conștiincios ideile altora, de a face atent și corect
măsurători și încercări repetate în condiții variate, răspunzând scopului
lucrării; de a elabora și realiza soluții constructive etc.
Ce
face / ce poate face / ce ar trebui să facă / ce va face institutul pentru a încuraja și a stimula calitățile enumerate? Pentru a
recruta și a menține cercetători cu astfel de calități, în proporțiile
necesare?
Ce
forțe / experiență există în institut pentru asigurarea calității științifice,
a profesionalismului, a exigenței, a primatului eticii profesionale, a
corectitudinii evaluării viabilității soluțiilor, a rigorii finisării și
încercării soluțiilor, a rigorii întocmirii și susținerii documentațiilor?
Există / este în curs realizarea sistemului de asigurare a calității? Se
respectă stadardele ISO 9000? Există / este în curs acreditarea?
Institutul
are specialiști în design? În publicitate și relații publice? Dacă nu are specialiști proprii, are asigurate colaborările sistematice
sau ocazionale necesare?
În ce
programe naționale este / poate fi
(are șanse plauzibile de a fi) implicat institutul? Programe de C-D, programe
industriale sau investiționale? Prin ce, la ce nivel de noutate și
originalitate, cu ce rol științific cheie, auxiliar? În ce specialități /
domenii? Ce șanse de reușită există? În ce termene? Sunt implicări cu caracter
ocazional sau cu caracter de continuitate pe termen mediu sau lung? Pe ce
perioade? Institutul dispune de specialiștii necesari, la nivelul de
creativitate necesar? Există confirmări / realizări anterioare? Cum au fost
primite pe piață? Există
disponibilitatea / experiența de a lucra în echipă, în cadrul proiectului? Ce
instrumente / pârghii / măsuri sunt de luat pentru a crește această
disponibilitate? Cum își va proteja institutul proprietatea intelectuală, în
cadrul proiectului?
În ce
programe internaționale este / poate
fi (are șanse plauzibile de a fi) implicat institutul? Programe de C-D,
programe industriale sau investiționale? Prin ce, la ce nivel de noutate și
originalitate, cu ce rol științific cheie, auxiliar? În ce specialități /
domenii? Ce șanse de reușită există? În ce termene? Sunt implicări cu caracter
ocazional sau cu caracter de continuitate pe termen mediu sau lung? Pe ce
perioade? Institutul dispune de specialiștii necesari, la nivelul de
creativitate necesar? Există confirmări / realizări anterioare? Cum au fost
primite pe piață? Există
disponibilitatea / experiența de a lucra în echipă, în cadrul proiectului? Ce
instrumente / pârghii / măsuri sunt de luat pentru a crește această
disponibilitate? Cum își va proteja institutul proprietatea intelectuală, în
cadrul proiectului?
În ce
domenii ale practicii tehnologice / economice (în întreprinderi potențial
beneficiare, accesibile), legate de profilul institutului, se constată carențe
/ rămâneri în urmă care ar putea face oportună / dezirabilă implicarea
institutului, în vederea remedierii / inovării? Au fost analizate
posibilitățile de acțiune? Ce condiții ar trebuie să fie necesare; pot fi ele
asigurate? Ce rezultate s-ar putea obține? Ce riscuri există, la nivelul
abordării și ofertării de către institut? La nivelul realizării și al aplicării
noilor soluții? Ce consecințe, directe și indirecte, ar avea implicarea
institutului?
Ce noi
realizări, ce noi tendințe se profilează, în stadii incipiente, în literatura
de specialitate și în oferta firmelor de avangardă, care ar merita să fie
prinse din mers, din timp, pentru care institutul merită să riște să se
pregătească; mai ales să pregătească noi clase de aplicații, bazate pe noile
tendințe? Ce eforturi, ce condiții ar fi necesare? Ce piețe s-ar putea apropia
(cuceri) în caz de reușită; ce piețe s-ar pierde în caz de eșec sau în absența
inițiativei?
Institutul
poate acționa singur? Ce alianțe / consorții / cooperări ar trebui să fie
inițiate, pentru diferitele direcții concrete de acțiune, sau în general,
pentru mai multe direcții de acțiune? Care sunt avantajele pe care le oferă
institutul partenerilor potențiali, pentru ca aceștia să fie dispuși să agreeze
parteneriatul inițiat?
De ce
profiluri de servicii științifice dispune institutul? Sunt profitabile? Sunt
convergente cu interesul institutului de promovare a propriilor realizări și a
propriei imagini? Existența activității de C-D se valorifică prin serviciile
științifice, le potențează, sau serviciile au doar rol de substituție față de
lipsa de sarcini științifice?
Spre
ce tip de profil științific / tehnologic (spectru de specialități) se îndreaptă
institutul?
Ce își
propune institutul, ca:
diversitate (inclusiv sinergie între diferitele specialități, în cazul
diversității)
grad
de noutate, de dificultate
complexitate
integrare / specializare; lucrări autonome finite complexe / lucrări autonome
de specialitate delimitată, specializare riguroasă
coordonare proiecte complexe / integrare în proiecte complexe
Nivel
urmărit / misiune (evental distict pe diferite profiluri):
străpungeri, originalitate la nivel mondial, excelență
asimilare locală[11]de noutăți mondiale / avansate,
inovare pe baza unor niveluri deja cunoscute ca C-D, follower
integrare în programe de C-D internaționale, în particular europene
tip
de cercetare / inovare determinantă: de proces, de produs, ambele
Apariția
unor noi clase de soluții tehnice, care să le facă caduce pe cele actuale.
Apariția unor noi metode și concepte de operare și de optimizare. Apariția unor
noi materiale, cu proprietăți noi, care fie deschid posibilități noi, încă
neexplorate, fie schimbă punctele de echilibru în optimizarea soluțiilor. Apariția unor soluții
constructive ajutătoare, de regulă pe linia miniaturizăriii și a designului
atractiv, care modifică tradiții și clase de soluții.
Piața:
Statul, planul național
Livrările pentru administrația centrală sau locală
Regiile autonome, societățile naționale
Societățile comerciale mari / mijlocii, foste sau actuale cu capital majoritar
de stat
IMM
Export
Propria producție, propriile prestații
Ce se
poate întâmpla pe piața institutului, pe piața aferentă domeniului de cercetare
al institutului?
Evoluția
soluțiilor în principal, pe bază de soluții și utilaje realizate de capitalul
străin, aduse odată cu investițiile
Apariția
de noi concurenți
Mediu economic stimulativ sau nu
pentru progresul tehnic, pentru calitate, pentru inovare, pentru reinvestirea
profitului, pentru dezvoltare economică; evoluția nivelului de trai; apropierea
sau nu a salariilor / veniturilor de cele pe care persoane capabile le pot
obține în străinătate, limitând brain-drain-ul
Evoluția
privatizării reale, aducând întreprinderile importante în fața interesului
pentru competitivitate, pentru inovare
Calitatea
învățământului, trecând de la inocularea de cunoștințe la încurajarea și
deprinderea abilităților creative
Cultivarea
unui climat general de responsabilitate în muncă, precum și în relațiile
contractuale
Cât de
repede se vor produce și cât de repede vor da rezultate astfel de procese?
Evaluarea
dimensiunii institutului. Avantaje și dezavantaje ale actualei dimenisuni
(optime, prea mici sau prea mari) în raport cu profilul existent și cu cel
preconizat, cu misiunea asumată a institutului.
· nivel (științific / tehnologic) de
atins:
în ce domeniu (științific / tehnologic)
delimitare, spectru de specialități
caracterul cercetărilor pe componente
spectrale: cercetare fundamentală, aplicativă, dezvoltare tehnologică
pondere (importanță) a componentelor spectrale
selectate în ansamblul domeniului, pentru progresul domeniului
raportare la nivelul mondial avansat, la nivelul țărilor
de condiția României ...; repere adoptate
selectivitate (se țintesc niveluri diferite
pentru diferite componente spectrale ale domeniului)
· programe de cercetare proprii /
implicare în programe naționale, internaționale, pe diferite componente spectrale
ale domeniului
·
valorificabilitate,
profitabilitate, afirmare, recunoaștere
realizări aplicate preconizate: importanță, volum, pondere pe piața
respectivă; localizare (intern, export ...)
profitabilitate
active de proprietate intelectuală; valorificare
de proprietate intelectuală (redevențe din vânzări de drepturi de proprietate
intelectuală)
rezultate la nivelul unor indicatori
scientometrici (publicări, citări etc.)
poziție în organisme științifice naționale /
internaționale de profil
· independență / afiliere / încadrare
în structura unei întreprinderi sau a unui grup de întreprinderi (care, pe de o
parte, îi poate asigura existența financiară, inclusiv anumite dotări
specializate costisitoare, dar, pe de altă parte, îi poate limita libertatea de
mișcare, diversitatea profilului, poate gradul de noutate, latura cognitivă /
fundamentală a cercetărilor)
· ce nivel (calitate) și structură de
dotare materială (utilaje / aparate definitorii și determinante, clădiri etc.)
se preconizează
· ce nivel (calitate) și structură de
resurse umane se preconizează
(Ultimele
puncte pot fi considerate ca fiind nu obiective, ci mijloace, dar, pe de o
parte, ele condiționează și sunt condiționate esențial de primele obiective
enumerate, iar pe de altă parte, se pot realiza numai în baza unei strategii, a
unor jaloane stabilite pe termen lung, a unor eforturi consecvente pe termen
lung. Rezultatul lor constituie, totodată, o moștenire lăsată perioadei
ulterioare celei pentru care este definită strategia.)
Traiectoria
ipotetică între situația actuală și cea preconizată (cele preconizate, ca
variante de alternativă), prin obiectivele stabilite, trecute în revistă
anterior, formează obiectul scenariilor.
"Scenariu":
Le petit Larousse, 1995: Derularea programată sau prevăzută a unei acțiuni.
H. Reading.
A Dictionary of Social Sciences.
Routledge & Kegan Paul,
T. L. Wheelen, J. D. Hunger. Strategic Management
and Business Policy. Addison-Wesley Publishing Co.,
În cartea sa Competitive Advantage, The
Free Press, N.Y., 1985, Michael Porter recomandă cu tărie utilizarea
scenariilor, deoarece: (1) ele permit firmei să evolueze evitând utilizarea
prognozelor punctiforme, periculoase, ale viitorului în condițiile în care
viitorul nu este predictibil și (2) încurajează pe manageri să-și expliciteze
prezumțiile (ipotezele de lucru). El recomandă recurgerea la scenariile
industriale, care utilizează variabile din ambientul economic, în termenii
efectului lor asupra factorilor interesați (stakeholders) determinanți într-un
mediu de obiective ale firmei (industriei):
1.
Examinarea mutațiilor posibile în sistemul variabilelor societale (economice,
socioculturale, tehnologice, politico-legale). Stabilirea: care dintre ele s-ar
putea schimba spre a crea o problemă strategică.
2.
Evaluarea incertitudinilor în fiecare dintre cele șase forțe din ambientul de
obiective (competitorii, cumpărătorii, furnizorii, substituenții posibili,
potențialii noi veniți, alți deținători de active).
3.
Identificarea factorilor cauzali care sunt în spatele incertitudinilor. Sursele pot fi endogene în raport cu industria (de
exemplu, comportamentul competitorilor) sau exogene (noi reglementări).
4. Realizarea unei game de ipoteze plauzibile privind
fiecare factor cauzal important (de exemplu, dacă prețul unei anumite materii
prime este important, trebuie adoptate ipoteze rezonabile privind nivelul
viitor ca preț ridicat, scăzut, cel mai probabil.
5. Combinarea ipotezelor despre fiecare factor cauzal în
cadrul unor scenarii consistente, cu valori compatibile pentru diferitele
variabile.
6. Analiza situației industriale care ar prevala în cazul
fiecărui scenariu. Se exemplifică cazul în care, în industria medicamentelor,
cererea pentru medicamente comune ar fi mai importantă decât cea pentru
medicamente speciale, de firmă.
7. Determinarea surselor de avantaj competitiv în cazul
fiecărui scenariu. De exemplu, în cazul deja citat, industria dominată de
medicamente generale ar avea ca avantaj competitiv costurile cât mai scăzute,
în timp ce în cazul industriei de medicamente speciale determinante ar fi
campaniile publicitare, producția de înaltă calitate, promovarea pe piață.
8. Evaluarea comportamentului competitorilor în cazul
fiecărui scenariu.
Construirea scenariilor
economico-financiare, pe baza datelor de bilanțuri contabile, pentru fiecare
ipoteză adoptată privind ambientul industrial. Se dă exemplul firmei 3M, la
care fiecare manager general de unitate trebuie să prezinte anual cum va arăta
industria sa în următorii 15 ani (după
J. F. Bandrowski. Taking Creative Leaps, Planning Review, Jan./Febr. 1990, p.
35). Se calculează valorile viitoare pentru principalii indicatori de
profitabilitate, pornind de la cifrele contabile actuale, reale, în diferitele
ipoteze adoptate privind scenariile industriale. Se atenționează asupra
posibilelor influențe subiective, de exemplu în evaluarea anumitor riscuri, a
dimensiunii consecințelor acestora.
Ceea ce este
esențial de reținut (și de aplicat) este faptul că scenariile cuprind trei categorii de evenimente / procese
/ date:
1)
Variante de obiective de atins, pe etape, resurse puse în operă și rezultate
scontate ale unor măsuri / acțiuni întreprinse / resurse investite (variabile dependente de decident, în limita
riscului de evaluare incorectă a realizabilității, de către constructorul
scenariului).
2)
Ipoteze de lucru privind evoluția viitoare a ambientului economic, tehnologic,
piața științifică etc. (variabile independente
de decident, în limita erorilor sau omisiunilor de previziune și evaluare, de
către constructorul scenariului).
3)
Calcule / evaluări privind condiționările reciproce între diferitele variabile
din primele două categorii, integrarea în timp a rezultatelor etc. aici este
câmp larg de acțiune pentru modelele și jocurile manageriale strategice de
simulare pe calculator. În absența unor astfel de modele, se efectuează
calculele / evaluările necesare cu modele ad-hoc, respectiv prin estimări, de
către constructorul scenariului, cu riscul inerent al unor erori de modelare,
al omiterii unor conexiuni funcționale, al unor erori de calcul.
Varietatea
variabilelor adoptate, la nivelul intuiției constructorului scenariului, este
foarte mare, iar multitudinea scenariilor posibile se determină prin regulile
combinatoricii, deci poate fi considerabilă, inutil de ancombrantă. De aceea,
un mare rol revind realismului constructorului scenariului, pentru eliminarea
combinațiilor nerelevante de evenimente / situații / procese, astfel încât să
se construiască un număr rezonabil de scenarii: 3, 7, 12... Oricum, nu zeci,
sau sute, sau chiar mii de scenarii, câte ar rezulta din combinarea tuturor
variantelor posibile pentru toate variabilele. Acest lucru este posibil,
datorită unor corelații ascunse, dar pregnante, existente între multe
variabile, prin intermediul ambientului economic-social și politic: există (pot
exista) condiții favporabile sau defavorabile cercetării în particular și
dezvoltării economico-sociale și culturale în general, climat politic
favorizant sau defavorizant. Valori, pentru anumite variabile, posibile numai
in extremis, într-o situație generală foarte favorabilă, nu au ce fi combinate,
într-un același scenariu, cu valori, pentru alte variabile, posibile numai in
extremis, într-o situație generală foarte defavorabilă.
În al
doilea rând, nu trebuie să fie absolutizată puterea scenariilor, mai ales a
celor pe termen realtiv lung. Scenariile servesc pentru decizii ce se iau astăzi, privind pregătirea dezvoltării viitoare; scenariile se actualizează mereu,
iterativ, pe parcurs (alunecător), iar în iterațiile din anul viitor (când
oricum nu s-a ajuns la limita ultimelor consecințe, pe termen final, ale
anumitor decizii), este timp de reconsiderări
pentru anumite categorii de decizii (în special cele ce presupun acumulări pe termen lung). Desigur, există și
decizii cu caracter de ruptură de exemplu, integrarea institutului într-o
întreprindere), asupra cărora nu se mai poate reveni, sau nu se mai poate
reveni decât cu foarte mare greutate și cu mari pierderi.
Deci,
construirea practică a scenariilor presupune discernământ privind selectarea
variabilelor și a valorilor semnificative și determinante pentru decizii
determinante și cu consecințe importante.
În
condițiile actuale ale tranziției din România, cu impactul greu previzibil al
privatizării, precum și al multațiilor sociale care au loc, ținând seama și de
schimbările rapide din lume, probabil că este oportun ca scenariile de dezvoltare
a institutelor să fie construite pe perioade de ordinul 5 - 10 ani (în funcție
și de ritmul progresului tehnic în ramură, precum și de caracterul
investițiilor eventual necesare pentru baza materială a institutului
perioadele de timp mai mari fiind necesare dacă sunt în joc decizii privind
construcții sau instalații experimentale specializate costisitoare).
Volumul de
față încheie un ciclu de lucrări referitoare la Metode avansate de
perfecționare profesională privind managementul strategic în C-D și, în acest
context, este consacrat managementului strategic al unităților de C-D. Problematica managementului strategic la
nivelul unităților de C-D a mai format obiectul primei faze a temei (octombrie
1996), în cadrul căreia a fost analizat conceptul de strategie; s-a examinat
impactul tehnologiei asupra strategiei. A fost prezentată o tipologie a
unităților de C-D, sub aspectele relevante pentru stabilirea strategiilor
acestora. În aceeași lumină, a fost analizată piața unităților de C-D. A fost aprofundată modelarea asistării deciziilor strategice, în special
privind strategiile tematice, oportunitățile tematice, profilul tematic.
Conform obligațiilor
contractuale, obiectivele științifice ale fazei se referă la "Metode de
construire a scenariilor privind evoluția structurilor de C-D, delimitarea și
integrarea acestora în mediul științific-tehnologic, economic, social".
Problematica scenariilor manageriale a mai fost tratată în cadrul fazei a doua
a temei (noiembrie 1996), în cadrul căreia a fost analizat conceptul de
"scenariu managerial", ca model experimental al strategiilor; a fost
dată o tipologie a caracteristicilor strategice ale unităților; au fost
elaborate repere metodologice și a fost analizată problematica unor scenarii
pentru transformarea internă a institutului.
Suplimentar față de aspectele realizate în cadrul fazelor anterioare, în cadrul prezentei
faze:
Managementul strategic al
unităților de C-D este considerat ca management al procesului de schimbare și, în acest context, se procedează la
explorarea și la aplicarea teoriei managementului schimbării la cazul
schimbării structurilor organizaționale și, concret, a structurilor
organizaționale ale unităților de C-D.
Se prezintă și se discută
instrumentarul metodologic aferent adoptării deciziilor strategice în cadrul
specific al unităților de C-D.
Se aprofundează
conținutul "schimbării" la nivelul unităților de C-D: opțiuni,
variante, scenarii privind variabilele strategice definitorii și determinante pentru
o unitate de C-D și pentru construirea scenariilor ca instrument al conceperii
strategiei de dezvoltare a acesteia.
Se prezintă mecanismul de evaluare a
abaterilor dintre performanțele esențiale ale organizației reale și ale celei
dezirabile. Prin "organizație dezirabilă" se are în vedere nu o
organizație ideală sau care realizează performanțe optimale, ci o organizație
virtuală care realizează performanțe satisfăcătoare din punctul de vedere al
acelora care aprobă obiectivele strategice ale organizației. Printre seturile
de mărimi definitorii în acest sens se menționează nucleul (nucleele) de
competență recunoscută a unității, specificitatea și nivelul calitativ al
dotărilor, certificarea / acreditarea ș.a.; sursele de finanțare,
posibilitățile de creștere a potențialului uman; restrângerea piețelor pe care
pot fi valorificate rezultatele cercetărilor în principal, datorită derulării
proceselor de restructurare și privatizare în industrie; criteriile de
performanță relevante pentru unitatea de C-D, tratate ca mărimi măsurabile.
A fost elaborată și se
prezintă o "casetă morfologică a principalelor tipuri de schimbări",
după criterii de clasificare de bază și criterii secundare și se compară
exigențele schimbării în raport cu stilurile manageriale. Se dă o sistematizare a paradigmelor schimbării, cu aplicații la specificul activității de
C-D. Un set de fișe este propus, ca instrument de lucru, pentru sistematizarea
informațiilor aferente conceperii și gestiunii managementului schimbării.
Se
reia problema organizării unităților de C-D în structuri matriciale, pe
programe sau / și proiecte de cercetare, eventual pe clienți reprezentativi,
dar se semnalează pericolul ca acestea să determine strategia, modelând
activitatea institutului după structuri preexistente și nu după tendințele
progresului tehnico-științific și după cerințele pieței științei. Decurge
necesitatea constituirii profilurilor unităților (și a programelor) astfel
încât abordările "top-down", de sus în jos, pornind de la necesități,
să fie determinante.
Sunt
prezentate, într-o formă sistematizată, secvențele de adoptare a deciziilor
strategice în cazul unei unități de C-D, disciplinele științifice /
instrumentele metodologice puse în operă pentru această adoptare a deciziilor.
În
ceea ce privește conținutul schimbării în unitățile de C-D, ca parametri
determinanți pentru forța științifică și pentru viitorul unei unități de C-D se
consideră și se detaliază: forțele de
excelență de care dispune institutul (cercetătorii capabili de creație de
înaltă originalitate, cercetătorii adaptabili la cerințe noi, persoanele apte
pentru detalieri și finisări corecte, asigurarea calității științifice etc.; implicarea și conținutul activității (în
programe naționale, în programe internaționale, în domenii ale practicii în
care se constată carențe, în tendințe de avangardă, în alianțe și consorții, în
profiluri de servicii științifice. Se definește tipologia profilului științific
/ tehnologic, nivelul urmărit.
Lucrarea
cuprinde o sistematizare a problematicii privind ceea ce
se poate întâmpla în mediul științific-tehnologic, piața institutului ș.a.
În
continuare, se prezintă o tipologie a obiectivelor
strategice la nivel de institut: caracterizări privind nivelul științific /
tehnologic de atins, programele, valorificabilitatea, profitabilitatea,
afirmarea, recunoașterea, independența sau afilierea, dotarea materială,
resursele umane.
Cu
privire la scenarii, ca traiectorii
ipotetice între situația actuală și situațiile preconizate (în variante de alternativă), pe lângă
prezentarea unor puncte de vedere și informații din literatura recentă, se
subliniază că ele cuprind variabile dependente de decident (obiective de atins,
pe etape, resurse, acțiuni etc.), variabile independente de decident (privind
ambientul economic, tehnologic etc.), calcule privind condiționările reciproce
între diferitele variabile și integrarea în timp a rezultatelor. Se dau
considerente și criterii pentru a limita numărul scenariilor diferite elaborate
și analizate, precum și perioada recomandată spre a fi cuprinsă în scenarii.
Se
propune încheierea temei, prin prezenta fază, urmând ca eventuala elaborare a
unor programe de calcul de tipul jocurilor manageriale strategice în specificul
activității de cercetare-dezvoltare să poată forma obiectul unei teme viitoare,
distincte, în măsura în care își va găsi locul în cadrul programelor de
cercetare din anii 1998-2000.
Rezultatele
obținute în cadrul celor patru faze ale prezentei teme pot fi valorificate, de
către Ministerul Cercetării și Tehnologiei, sau de către SCIENTCONSULT
S.R.L cu sprijinul și implicarea
Ministerului Cercetării și Tehnologiei, prin organizarea unor acțiuni de
perfecționare a personalului managerial din unitățile de C-D și din programele
de C-D, în cadrul cărora ideile, sistematizările, metodele, informațiile din
documentațiile prezentei teme, editate în mod corespunzător, pot servi ca
material didactic și ca orientare a lectorilor și a cursanților. O serie de
constatări și concluzii pot fi utile în procesul actual de restructurare a
unităților de C-D și de elaborare a noii structuri de programe de C-D ce vor
alcături Planul Național de C-D.
*
Ca și
în celelalte 3 documentații / faze ale prezentei teme, și în această lucrare,
pe lângă necesara culegere, selectare, sistematizare, reformulare, sintetizare,
adaptare, aplicare a concepțiilor și informațiilor din literatura de
specialitate recentă, cel puțin 15% din material reprezintă rezultate și
afirmații originale, sau cel puțin accente noi, care provin din experiența de
cercetare și managerială a autorilor, din analiza stărilor actuale din
cercetarea și din economia românească, din concluziile proprii asupra punctelor
pe care autorii le consideră ca fiind critice pentru soluționarea problemelor
fierbinți ale cercetării românești.
[1] Conceptul de paradigmă este utilizat în sensul de set de presupuneri comune, care domină un
domeniu științific și care influențează puternic modul de gândire al oamenilor
de știință din acel domeniu /3/.
[2] Prin organizație se are în vedere un grup de oameni, reuniți în cadrul
unei structuri definite, în vederea realizării unor obiective specifice.
Evident, un exemplu tipic de organizație este și unitatea de C-D.
[3] HG nr. 135/1996 a fost elaborat
ca instrument metodologic pentru evaluarea potențialului unităților de C-D, în
vederea eventualei lor atestări ca institute
naționale. Cu toate că, în prezent, acest demers nu mai este de strictă
actualitate, considerăm că metodologia
prezintă un interes de sine stătător, valabil pentru subiectul tratat în
prezenta lucrare.
Documentul prezintă interes și prin faptul că definește termeni precum:
Capital logistic: metode, modele, mecanisme, sisteme,
studii prospective, strategii, baze de date etc. create pentru modelarea și
perfecționarea organizării, funcționării și controlului sistemelor economice,
tehnologice și biologice.
Capital
tehnologic/ logistic: activ - ce urmează să fie dezvoltat
în următorii 3 ani; latent -obținut
în ultimii 3 ani și cu posibilități de valorificare în următorii maxim 3 ani
[4] Problema nu este trivială. Ea
presupune în fond rezolvarea a două chestiuni distincte: a) stabilirea
structurii și cantității de informație suficiente pentru conducerea
organizației în vederea atingerii obiectivelor în condițiile unor performanțe
prestabilite și b) construirea unor proceduri și scale de măsurare
corespunzătoare pentru fiecare măsurand. Aceste operații implică aplicarea
procedurilor de analiză-diagnostic multicriterială bazată pe evaluarea unor
indicatori cantitativi de performanță (de exemplu /4/), respectiv a
procedurilor de construire a tablourilor
de bord pentru nevoile managementului organizațiilor economice (de exemplu
/5/).
[5] Pentru simplificarea
prezentării grafice din fig.1, strategiile
Si și Sd ca și politicile
subiacente lor, se consideră încorporate în blocurile
descrise de operatorii Ai și Ad.
[6] Compararea se poate realiza
direct, numai în cazurile în care {Xi}º{Xd} și {Zi}ºº{Zd},
etc. În toate cazurile când aceste condiții nu sunt satisfăcute, trebuie luate
măsuri suplimentare de ajustare a
indicatorilor {Ri} pentru a-i aduce la niveluri comparabile.
[7] Noțiunea de abatere
semnificativă este utilizată în sensul de abaterea care concomitent, prin
magnitudine depășește nivelul fluctuațiilor permanente determinat de
fluctuațiile aleatorii ale mărimilor de intrare și/ sau influență, respectiv
prin persistență, indică fie o alterare a unor
mecanisme ale organizației Ai, fie o inadecvare a acestora în
raport cu o nouă situație prevăzută pentru organizația Ad.
[8] Un punct
de vedere în mare măsură convergent cu acesta, dar cu nuanțări specifice
determinate de specificul tranziției din România, este prezentat de C.Mereuță
și colaboratorii în lucrarea /9/.
[9] Utilitatea unei asemenea
soluții este larg justificată într-o serie de studii elaborate de SCIENTCONSULT
la cererea MCT, studii care au fundamentat înființarea Agenției Naționale de
Transfer Tehnologic și Inovare din cadrul MCT. Trebuie pornit de la ideea că
"valorificarea" necesită, de regulă, alte aptitudini, abilități și
stiluri de activitate, decât sunt cele care caracterizează pe cercetătorul de
elită. Ideea că "cercetătorul trebuie să se ocupe personal de aplicarea
rezultatelor sale" a fost, pe bună dreptate, combătută energic de
academicianul P.L. Kapița încă din 1943, când acesta sublinia că: "dacă un
cântăreț nu este dăruit pentru a se acompania singur, de ce să-l împingem către
așa ceva? N-ar fi mai simplu să instruim, în același timp, niște
acompaniatori?" [13 p. 33].
[10] Este interesant de subliniat
modul în care noțiunea de consens a fost definită
întâia oară în 1962 în cadrul ISO (Organizația Internațională de Standardizare),
ea nepresupunând unanimitatea, ci
numai absența unor opinii, care, principial,
nu pot accepta opinia majorității.
[11] asimilarea națională este un concept și
un obiectiv perimat, cel puțin pentru sectorul privat.