Promovarea metodelor moderne de project management

în activitatea de C-D din România

 

Acțiuni pilot de promovare / implementare

a metodelor moderne de project  management

în activitatea de C-D

 

 

 

Colectiv de elaborare:

 

Ing. Radu Enescu

Partea I, Partea a III-a, responsabil de lucrare

 

Dr. ing. Ioan Sandu Lazăr

Ing. Alexandru Butu

Ing. Ioan Aristotel

Ing. Nicușor Dobre

Partea a II-a

(nu este prezentată pe CD)

 

Dr. ing. Mario Duma

Ing. Adriana Vasilescu

Contribuții

 

CUPRINS

 

 

CUVÂNT  ÎNAINTE............................................................................................................... 3

 

OBIECTUL FAZEI................................................................................................................. 5

 

PARTEA ÎNTÂI

 

ÎNDREPTAR  METODOLOGIC  PENTRU  APLICAREA 

PROJECT  MANAGEMENTULUI  ÎN  ACTIVITATEA 

DE  CERCETARE  DEZVOLTARE................................................................................... 7

 

1.  INTRODUCERE............................................................................................................... 7

 

2.  OBIECTIVELE PROIECTULUI; TEMA DE CERCETARE...................................... 8

2.1.  Rezultatele................................................................................................................ 8

2.2.  Factorii de succes..................................................................................................... 8

2.3.  Satisfacția................................................................................................................. 9

2.4.  Redactarea temei de cercetare................................................................................ 10

 

3. PARTICIPANȚII LA PROIECT; ORGANIZAREA PROIECTULUI......................... 11

3.1.  Clientul proiectului................................................................................................... 11

3.2.  Managerul proiectului.............................................................................................. 11

3.3.  Echipa proiectului.................................................................................................... 13

 

4. MEDIUL EXTERIOR PROIECTULUI.......................................................................... 14

4.1.  Aspecte generale privind mediul exterior proiectului................................................. 14

4.2.  Clientul proiectului................................................................................................... 15

4.3.  Conflicte în legătură cu mediul exterior..................................................................... 15

 

5. DESFĂȘURAREA PROIECTULUI............................................................................. 16

5.1.   Începerea proiectului.............................................................................................. 17

5.2.   Formularea și încheierea contractului de proiect...................................................... 18

5.3.   Alcătuirea și organizarea echipei de proiect............................................................. 20

5.4.   Planificarea factorilor de succes.............................................................................. 20

5.5.   Planificarea execuției proiectului și contractarea sarcinilor parțiale............................ 27

5.6.   Carta Proiectului.................................................................................................... 28

5.7.   Execuția proiectului................................................................................................ 29

5.8.   Analiza factorilor de succes.................................................................................... 32

5.9.   Finalizarea proiectului............................................................................................. 39

5.10.  Arhivarea proiectului............................................................................................. 41

 

6.  ÎN LOC DE CONCLUZII................................................................................................ 41

 

7.  BIBLIOGRAFIE.............................................................................................................. 43

 

PARTEA A DOUA

 

IMPLEMENTĂRI EXPERIMENTALE............................................................................. 45

 

Programul Național de Traductoare și Senzori

1. Baza de date și programe pentru organizarea, fundamentarea și urmărirea valorificării cercetării și dezvoltării tehnologice în domeniul senzorilor și traductoarelor....................... 46

2.  Supraveghetor de mișcare (Tip SM1000-A)...................................................... 89

 

ANEXĂ:  Fișa transfer tehnologic.................................................................................... 105

 

 

 

 

 

PARTEA A TREIA

 

Constatări Și considerații rezultate

din experimentarea efectuată...................................................................... 108

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CUVÂNT  ÎNAINTE

 

 

          În fond, de ce Project Management? Ce aduce nou, sau suplimentar, PM în  raport cu modul de lucru obișnuit, bine cunoscut de către toți șefii de proiecte, responsabilii de lucrări, coordonatorii de acțiuni și activități din România?

 

          Întâi, două precizări:

          1. În metodologia de PM, nu este vorba neapărat numai despre aspecte noi, dar sunt aspecte puse la un loc, sistematizate. PM oferă un punctaj de control, un check-list, cuprinzând probleme (multe dintre ele - fie și cunoscute), ce trebuie avute în vedere și urmărite în mod permanent.

          2. În PM, unele probleme sunt de interes general, fiind valabile pentru orice fel de proiect, activitate. Altele - importante - se referă în mod special la problemele ce apar atunci când proiectul nu se desfășoară într-o singură entitate structurală (colectiv, laborator, institut, societate comercială etc.), ci el trebuie să fie realizat și urmărit în cadrul unor structuri organizatorice diverse, fără a încălca - ci chiar implicând, folosind - prerogativele, responsabilitățile, interesele entităților structurale.

 

          Deci, ce este PM?

          Se consideră că este o metodă. Preferăm să spunem că PM este o concepție, o filosofie, un stil de abordare a problemelor și de coordonare a activităților.

 

PM poate fi cel mai bine definit prin negația sa:

 PM este opusul lui “văzând și făcând”.

 

          În PM, totul este:

·          prevăzut (cât se poate), definit, analizat, pregătit, prevenit;

·          corelat, între diferitele componente, părți, echipe, activități, categorii de resurse;

·          disecat pe termene intermediare;

·          “documentat” (scris în documente);

          și, în primul rând și în mod permanent:

               orientat spre scop,

                   spre client,

                   spre utilitate.

 

          Iar scopul:  să fie definit cât mai concret, în conținut, cantitativ și în timp.

          Totodată, PM îmbină latura pragmatică, utilitară, cu cea subiectiv - umană; îmbină activitatea în echipă cu responsabilitatea și satisfacția personală a fiecărui participant.

 

          În PM, desfășurarea este permanent în vizor; “se corectează tirul”, refăcând planificarea, eșalonările și alocările de resurse, pentru luarea în considerare, pe parcurs, a elementelor neprevăzute și a abaterilor apărute, urmărind respectarea obiectivelor, a termenelor și a costurilor, sau prevenind și convenind asupra modificărilor devenite necesare.

 
Obiectul fazei

 

 

          Faza “Acțiuni pilot de promovare / implementare a metodelor moderne de project-management în activitatea de C&D”, realizează, în conformitate cu recomandările din procesul-verbal al comisiei de recepție pentru faza precedentă:

-    un ghid metodologic general de project management, pentru specificul activității de cercetare-dezvolare, care formează obiectul părții I a documentației de față;

-    experimentarea implementării acestui ghid metodologic la 2 teme. Recomandarea comisiei s-a referit la teme “care încep în 1996 sau se dezvoltă semnificativ în 1996, cu abordarea în 1995 a primei faze din metodologia de project management - carta proiectului”.

 

          Problema stabilirii obiectului primelor abordări de project management a fost și este delicată și dificilă, sub multiple aspecte, ce țin de inevitabile susceptibilități în sfera persoanelor, a institutelor și a forurilor ce au inițiat și au girat desfășurarea de până în prezent a lucrărilor respective.

 

          Totodată, project managementul se potrivește la “proiecte” (teme) sau programe având obiective foarte clar și precis conturate.

 

          Alegerea, drept obiect al implementării experimentale, a Programului Național de Traductoare și Sensori și a unor componente ale acestuia, constituie un început, care se propune să fie analizat, în primul rând, ca atare: ca un început. Luat ca program, PNTS este mult prea vast pentru a constitui o aplicație ideală a project managementului. De aceea, executantul a ales două aplicații limitate din cadrul programului, dintre care una ține de conducerea de ansamblu a acestuia. Se face precizarea, pentru ambele, că este vorba despre aplicații deja realizate, în 1995 sau anterior. Pe de o parte, situația este grevată de tentația de a turna în tiparele project managementului informație deja existentă și în limitele existenței acesteia, iar pe de altă parte, devin mai pregnante evidențierile de diferențe de rezultate obținute, între abordarea de până acum și abordarea conform project managementului (cu rezerva, evidentă, că și până în prezent s-a lucrat în baza unor metodologii ce au multe puncte comune cu project managementul).

 

          Rezultatele obținute sunt prezentate în partea a doua a documentației.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PARTEA  ÎNTÂI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ÎNDREPTAR  METODOLOGIC  PENTRU  APLICAREA  PROJECT  MANAGEMENTULUI  ÎN  ACTIVITATEA  DE  CERCETARE  DEZVOLTARE

 

 

 

        1.  INTRODUCERE

 

          În faza anterioară au fost prezentate pe larg elementele definitorii, metodele și modelul conceptual al project-managementului.

          Următoarele elemente trebuie avute în vedere, considerând proiectele ca părți (subseturi) ale programelor de cercetare-dezvoltare.

 

          a) Obiectivele proiectului:

-   rezultate

-   factori de succes (calitate, timp, costuri);

-   satisfacția (clienților, membrilor echipei, managerului proiectului).

          b) Participanții la proiect:

-   clienții proiectului;

-   echipa proiectului;

-   managerul proiectului.

          c) Mediul exterior proiectului:

-   colaboratori;

-   concurenți.

          d) Desfășurarea proiectului (termene, etape, durată, structură).

 

          Punctele “a”, “b”, “c” reprezintă etapele de definire și structurare a proiectului, iar “d” reprezintă etapa de desfășurare a proiectului.

          Conținutul acestei etape se subdivide în subetape, care la rândul lor au obiective, participanți, mediu, desfășurare și așa mai departe, până la ultimul detaliu.

          Cele de mai sus sugerează un model conceptual arborescent, adică toate activitățile de desfășurat sunt detaliate pe niveluri succesive, în ordinea logică a ceea ce trebuie realizat, pe grupe de activități și obiective, subactivități și subobiective etc. (așa cum un arbore își desface din tulpină coroana în ramuri până la ultimele frunze).

          Metodologia de aplicare a project managementului în activitatea de cercetare se bazează pe acest model conceptual.

 

 

 

2.   OBIECTIVELE PROIECTULUI;

TEMA DE CERCETARE

 

          Stabilirea obiectivelor proiectului se face prin definirea temei de cercetare.

          Conținutul temei de cercetare, în mod obligatoriu, trebuie să cuprindă:

 

          2.1. Rezultatele

          Acest capitol descrie ceea ce trebuie obținut în cadrul proiectului, obiectivul proiectului.

 

          2.2. Factorii de succes

          2.2.1. Elementele definitorii pentru calitate

          Stabilirea corectă a acestora este extrem de importantă. Pot fi întâlnite două situații:

a.   clientul proiectului definește obiectivele și cerințele de calitate;

b.   clientul proiectului stabilește obiectivele proiectului, fără a fi în măsură să stabilească și elementele definitorii pentru calitate.

 

          Definirea performanțelor calitative trebuie să țină seama de existența a 3 niveluri de așteptare din partea clientului:

          Nivelul 1 (implicit)

-    reprezintă performanțele minim acceptabile în prezent pentru respectivul obiectiv, fără de care acesta nu este viabil.

          Nivelul 2 (explicit)

-    reprezintă opțiuni disponibile în oferta obișnuită, ce pot fi selectate de client prin compararea caracteristicilor, specificațiilor, normelor și standardelor, îndeplinite sau nu de această ofertă.

          Nivelul 3 (latent)

-    reprezintă caracteristici noi, pe care nici o ofertă nu le are, de multe ori răspunzând unor nevoi neconștientizate ale clientului, dar care, odată manifestate, pot deveni factori de succes.

 

          În marea majoritate a cazurilor, activitatea de cercetare-dezvoltare este cea care poate da răspunsul așteptat, corespunzător nivelului latent.

          Factorii de calitate specificați în tema de cercetare trebuie să cuprindă:

-    elementele corespunzătoare Nivelului 2 și Nivelului 1 prin formulare explicită, respectiv implicită, când se face referire la standarde, norme etc. Altfel spus, Nivelul 1 reprezintă caracteristicile de bază obligatoriu de îndeplinit (ex.: un automobil trebuie să aibă roți, frâne, motor etc.), iar Nivelul 2 - caracteris-ticile pe care clientul dorește să le obțină în procesul său de selecție a ofertei (tipul anvelopelor, eficiența frânelor, puterea motorului, consum, preț etc.);

-    elementele corespunzătoare Nivelului 3 trebuie să fie formulate explicit, atât cât este posibil. Un element corespunzător nivelului 3 poate să fie o cerință mult mai complexă decât simpla specificare a ceva ce depășește cerințele corespunzătoare nivelului 2 (mai bun, mai ușor, cel mai ușor etc.). Acesta va fi definit cât se poate de clar, fără ambiguități, iar evaluarea lui se va face prin metode reproductibile.

 

          2.2.2. Timp

          Acest factor de succes poate fi formulat în două moduri:

-    durata de desfășurare a proiectului;

-    data (limită) la care se dorește finalizarea proiectului.

 

          2.2.3. Costuri

          Acest factor trebuie formulat într-o manieră clară, conținând:

-    cheltuielile antecalculate (devizul, bugetul de cheltuieli) al proiectului;

-    resursele disponibil alocabile din partea clientului.

          Suportarea cheltuielilor cade totdeauna în sarcina clientului (direct sau indirect), concept ce trebuie să țină seama de faptul că, în desfășurarea proiectului, participanții au dubla calitate, client-furnizor, în fazele intermediare, cu excepția ultimului client, care este beneficiarul proiectului.

          Cheltuiala suportată de acesta reprezintă o investiție ce trebuie recuperată prin capitalizări, amortizări etc.

          De aceea, este necesară includerea aici și a cerințelor legate de recuperarea investiției sau, altfel spus, de valorificarea rezultatelor obținute în cadrul proiectului. Modul de prezentare a acestui factor de succes poate fi atât temporal (durata de recuperare a investiției), cât și valoric (valoare obtenabilă prin vânzarea rezultatelor, eficiența investiției ca raport între profitul realizat și valoarea ei etc.).

 

          2.3. Satisfacția

          Acest factor de succes se referă exclusiv la procesul de cooperare a tuturor participanților: client, manager și echipa proiectului, fără a uita impactul social.

          Fiecare dintre participanți are propria măsură a satisfacției, de multe ori - în contradicție cu ceilalți:

-   clientul:                         - obiectivul proiectului;

                                        - costuri;

                                        - termene, durată;

                                        - valorificare;

                                        - impact social;

                                        - prezentare și publicitate;

                                        - aspecte ecologice;

                                        - respectarea legilor, a moralei.

-   managerul proiectului:    - calitate;

                                        - costuri;

                                        - prețuri;

                                        - profit;

                                        - eficiență;

                                        - productivitate;

                                        - valorificare.

-   membrii echipei:            - rezultate profesionale;

                                        - câștiguri bănești;

                                        - recunoaștere socială;

                                        - călătorii;

                                        - instruire.

 

          Cu cât mulțumirea participanților la proiect va fi mai mare, cu atât mai mult, în final, rezultatul va fi dorit și acceptat.

          Unele dintre elementele prezentate mai sus sunt formulate explicit în tema de cercetare (caracteristicile definite de client, costuri, valorificare, aspecte ecologice etc.); altele rezultă pe măsura desfășurării proiectului (călătorii, instruire, rezultate sociale etc.)

 

          2.4. Redactarea temei de cercetare

          Stabilirea obiectivelor proiectului, a factorilor de succes și satisfacție și înscrierea lor în tema de cercetare se face având în vedere următoarele:

 

-    formularea lor trebuie să fie clară, fără ambiguități, în scris;

-    să asigure motivarea (și satisfacția, prin atingerea lor) a tuturor participanților la proiect;

-    să asigure reprezentări unitare asupra obiectivelor proiectului, pentru toți participanții.

 

          Clientul proiectului își cunoaște obiectivele și le poate descrie cât mai clar, dar formularea temei de cercetare este un proces interactiv și iterativ, la care participarea unui mare număr de specialiști cu diferite profesii este posibilă și dezirabilă (în funcție de amploarea și complexitatea proiectului). Într-o abordare prin metodele ingineriei concurențiale, participarea multidisciplinară la definirea temei de cercetare este obligatorie.

 

 

3.   PARTICIPANȚII LA PROIECT;

ORGANIZAREA PROIECTULUI

 

          Organizarea proiectului se va face în concordanță cu desfășurarea arborescentă, enunțată anterior; ea este subordonată integral obiectivelor proiectului, nesuprapunându-se structurilor organizatorice existente (institute, laboratoare etc.), dar ținând seama de relațiile și interacțiunea cu acestea.

          Organizarea proiectului implică, de cele mai multe ori, o echipă multidisciplinară, scopul acesteia fiind de a face “odată și bine, ce dorește clientul”.

 

          3.1. Clientul proiectului

          Așa cum am mai spus, clientul proiectului este persoana (juridică, fizică) din interiorul sau exteriorul organizației proprii proiectului (manager și echipa de proiect), care stabilește obiectivul proiectului și încheie contractul de proiect.

          După cum s-a mai spus, de asemenea, el poate avea dubla calitate de furnizor-client, cu excepția clientului final, care este beneficiarul proiectului.

          Acest concept indică o structurare a relațiilor furnizor-client în cadrul echipei proiectului, structurare rezultată din dezvoltarea arborescentă a obiectivelor intermediare din obiectivele proiectului.

          Din momentul lansării proiectului și până la încheierea lui, calitatea de client este menținută doar de beneficiarul proiectului.

          Ceilalți membri ai echipei proiectului dobândesc sau pierd această calitate pe măsura desfășurării proiectului.

 

          3.2. Managerul proiectului

          Managerul proiectului are întreaga responsabilitate a realizării proiectului. El planifică, organizează, coordonează, implică și evaluează activitățile și resursele necesare realizării proiectului. El conduce echipa proiectului. De asemenea, el trebuie să aibă capacitatea de a se manifesta ca lider, stabilind strategia realizării proiectului, să își asume riscurile specifice activității cu caracter novator (și chiar capacitatea de a transforma eșecurile în viitoare succese). Liderul trebuie să se facă înțeles, în deciziile și inițiativele sale, de echipa de proiect, înțelegere ce nu înseamnă întotdeauna acceptare, dar tocmai aceasta este premiza realizării inovării. El trebuie să depășească proba credibilității și, odată comunicate obiectivele, fiecare membru al echipei să se poată simți autorizat să aibă inițiative. Activitatea lui comportă o pronunțată componentă de moderator, sesizând și armonizând contradicțiile ce se pot manifesta între membrii echipei sau între aceștia și client. Toate acestea presupun și un specialist de marcă, confirmat prin rezultatele anterioare, rezultate cunoscute și recunoscute de comunitatea științifică din care face parte.

 

          Rezumând, managerul proiectului trebuie să fie, în același timp:

-    manager;

-    lider;

-    specialist;

-    om de afaceri, economist;

-    om de relații etc., etc.

          Aceleași cerințe trebuie să fie îndeplinite, într-o măsură mai mare sau mai mică, și de managerii subproiectelor (subtemelor) derivate din structura arborescentă a proiectului.

          Pentru conducerea proiectelor mari sau foarte mari, se poate avea în vedere un consiliu de administrație al proiectului sau chiar angajarea unei societăți specializate, capabilă să conducă proiectul, cu defalcarea corespunzătoare a competențelor și responsabilităților.

          Managerul proiectului este selectat, numit, angajat de clientul proiectului.

          Selectarea, numirea, angajarea managerilor de subproiect trebuie să intre în competența și responsabilitatea exclusivă a managerului proiectului.

          Responsabilitățile managerului de proiect cuprind și următoarele activități:

-    precizează principiile de colaborare în cadrul proiectului;

-    stabilește modul de comunicare între membrii echipei de proiect în cadrul proiectului;

-    prin transparența informațiilor, creează un climat de încredere;

-    stabilește responsabilități, competențe și ierarhii în cadrul echipei de proiect, job-description pentru fiecare membru al echipei.

          Este extrem de importantă promovarea comunicării în cadrul echipei de proiect. Fiecare membru al echipei dorește să știe care este contribuția sa și care este contribuția celorlalți membri ai echipei, care sunt punctele tari și punctele slabe ale fiecărui membru. Pentru aceasta, managerul proiectului organizează:

-    discuții personale cu membrii echipei;

-    discuții periodice în legătură cu evoluția proiectului;

-    discuții cu persoanele cheie din afara structurii organizatorice a proiectului;

-    rapoarte regulate ale membrilor echipei privind rezultatele obținute la termenele stabilite;

-    rapoarte privind stadiul și evoluția proiectului;

-    reguli cu privire la desfășurarea discuțiilor, referitoare la proiect, reguli convenite cu echipa de proiect;

-    instaurarea unui cod de comportare-conduită pentru evitarea și atenuarea conflictelor în cadrul echipei sau în relațiile cu clientul.

 

         

 

          3.3. Echipa proiectului

          Echipa proiectului este un grup de persoane (fizice sau juridice) cu următoarele caracteristici:

-    este structurată funcțional;

-    are obiective comune;

-    există raporturi de reciprocitate intense;

-    are o formă specifică de lucru;

-    există o afinitate relativ ridicată;

-    membrii săi recunosc și își manifestă apartenența la echipă (spirit de echipă).

          Organizarea echipei de proiect, stabilirea componenței, a competențelor, responsabilităților, legăturilor, modului de circulație a informației, este sarcina managerului de proiect.

          La începutul fiecărui proiect, de multe ori, se manifestă puncte de vedere diferite. Diferențele de opinii ale membrilor echipei de proiect se pot manifesta în legătură cu:

-    atitudinea față de obiectivele proiectului;

-    atitudinea față de contractul de proiect;

-    nivelul de informare;

-    mediul personal;

-    evaluarea propriilor atitudini, comportament;

-    experiențe anterioare în domeniul proiectelor (cercetării-dezvoltării);

-    competență, nivel de instruire și informare util proiectului.

          Este sarcina managerului proiectului să modereze aceste diferențieri odată cu alcătuirea echipei de proiect, el trebuind să creeze condițiile pentru îndeplinirea următoarelor cerințe:

-    membrii echipei de proiect să se cunoască personal, evident, fiind inclus și managerul proiectului. Pentru proiectele mari, echipa de proiect compunându-se din mai multe echipe, cerința trebuie îndeplinită cel puțin la nivelul conducătorilor acestora;

-    cunoașterea nevoilor, speranțelor, motivației ce caracterizează pe fiecare membru al echipei, care sunt opiniile acestuia în legătură cu obiectivele și organizarea proiectului;

-    transparența tuturor informațiilor în legătură cu proiectul pentru membrii echipei de proiect.

          O echipă nu se constituie printr-o decizie administrativă. Ea devine echipă printr-un proces de formare, care, de cele mai multe ori, este realizat în desfășurarea proiectului, în cadrul dinamicii grupului. Etapele acestui proces sunt:

- forming:         membrii echipei se cunosc între ei și managerul echipei stabilește regulile de interacțiune;

- storming:       se delimitează competențele și responsabilitățile, se stabilește ierarhia autorității membrilor echipei. Managerul echipei trebuie să modereze și să țină sub control posibilele conflicte. Procesele pot avea caracter selectiv, ducând la înlocuirea unor membri ai echipei;

- norming:        prin lucrul în echipă se identifică valori comune și se dezvoltă și manifestă spiritul de înțelegere;

- performing:   membrii echipei desfășoară o activitate eficientă în cadrul proiectului, cu rezultate ce pot fi constatate;

- ending:           obiectivele echipei au fost atinse, membrii echipei se despart, se face bilanțul activității, cu evidențierile și criticile respective, se reflectează asupra evoluției proiectului.

 

          Durata fazelor este diferită de la caz la caz, ea fiind subordonată planificării proiectului. Rolul managerului de proiect în scurtarea primelor trei faze este hotărâtor pentru eficiența activității echipei. De multe ori, diferențele de opinii, aparent datorate unor probleme de conținut, sunt datorate disputelor cu privire la rolurile jucate de fiecare membru în echipa de proiect. De asemenea, este foarte important pentru membrii echipei de proiect să cunoască cu precizie competențele și responsabilitățile managerului de proiect, precum și care sunt funcțiile fiecăruia în cadrul proiectului.

 

 

 

4.   MEDIUL EXTERIOR PROIECTULUI

 

          4.1. Aspecte generale privind mediul exterior proiectului

          Mediul exterior proiectului conține toate procesele și resursele ce nu aparțin proiectului, dar care îl pot influența.

          Factorii de influență se împart în trei categorii:

-    Persoane sau grupe de persoane ce pot influența în mod direct sau indirect participanții la proiect.

-    Structuri ce interacționează cu structura organizatorică a proiectului. Prin aceasta se înțeleg structuri organizatorice și administrative ce participă cu personal sau resurse la realizarea proiectului (ex.: laboratoare, secții dintr-un institut sau chiar mai multe institute la un mare proiect interdisciplinar), sau condiționează acceptarea rezultatelor proiectului (ex.: verificări metrologice, ecologice etc.).

-    Resurse (mijloace financiare, materiale etc.) ce provin sau pot fi obținute sau consumate în exteriorul proiectului (în afara celor alocate prin contract de către client).

 

          Acești factori de influență, pe parcursul desfășurării proiectului, pot ajuta sau pune piedici realizării obiectivelor proiectului. Din acest motiv, este necesară identificarea principalilor factori de influență și urmărirea lor pe durata desfășurării proiectului. Un mod de identificare a acestora ar putea fi răspunzând la întrebări de tipul:

-    Ce modificări în desfășurarea proiectului sunt probabile, posibile sau pot fi prevăzute?

-    Cine poate declanșa aceste modificări?

-    Care sunt informațiile necesare și cine le furnizează?

-    Cât de des este necesară cercetarea acestor influențe?

-    Cum pot reacționa participanții la proiect la aceste influențe? etc.

 

          De asemenea, în evaluarea influențelor trebuie permanent avut în vedere faptul că factorii de influență pot să ajute atingerea obiectivelor proiectului sau să împiedice acest lucru:

-    în mod voit, după cum sunt colaboratori sau concurenți;

-    întâmplător, prin evoluții generale imprevizibile.

 

          4.2. Clientul proiectului

          Clientul proiectului are o poziție deosebită în rândul factorilor de influență exteriori proiectului. Echipa de proiect trebuie să cunoască condițiile economice, tehnologice, politico-juridice și socio-culturale ale clientului, pentru atingerea cu succes a obiectivelor proiectului.

          De cele mai multe ori, resursele reglementate prin contract se dovedesc insuficient evaluate, ducând la majorarea cheltuielilor făcute de client sau la pierderi în institutul (firma) care a angajat proiectul și în care este salariat managerul de proiect.

 

          4.3. Conflicte în legătură cu mediul exterior

          Cel mai adesea, proiectul se organizează în interiorul unei structuri juridice și administrative existente (institut de cercetări, laborator etc.). Ca urmare a intersectării structurii proiectului cu structura existentă, apar conflicte între managerul de proiect și șefii de compartimente, lucru cu atât mai acut cu cât unii dintre membrii echipei de proiect lucrează doar parțial pentru proiect. Soluționarea unor astfel de stări conflictuale depinde de răspunsul la întrebarea:

Cum să fie împărțite mai bine resursele între sarcinile curente

și cele rezultate din proiect?

          Managerul de proiect trebuie să întocmească o diagramă de funcțiuni (cât se poate de amănunțită, fig. 4.3.1.

          Cu ajutorul acesteia, se stabilesc și se acceptă competențele pentru participanții la proiect și persoanele din mediul exterior proiectului.

          Totodată, punctele de intersecție a participanților la proiect cu structurile (persoanele) din afara mediului proiectului devin transparente.

          Chiar dacă, la prima vedere, diagrama funcțională pare formală, ea își dovedește utilitatea prin evidențierea interacțiunii cu structurile exterioare proiectului.

 

 

Adaptarea organizației

Întocmirea contractului

Desfășurătorul proiectului

Asigurarea calității

Client al proiectului

 

*

 

 

Managerul proiectului

*

*

*

*

Echipă a proiectului

 

 

*

 

Compartiment de dezvoltare

 

 

 

*

Compartiment marketing

 

*

 

 

Compartiment AQ

 

 

 

*

 

Fig. 4.3.1.  Diagrama de funcțiuni

 

          Nu în ultimul rând, managerul proiectului trebuie să influențeze pozitiv și să întrețină cultura proiectului, înțelegând prin aceasta că munca și răsplata trebuie cântărite în mod egal, fără influența unor ierarhii din umbră, datorată existenței organizației proiectului din punct de vedere administrativ într-o structură exterioară proiectului.

 

 

 

5.   DESFĂȘURAREA PROIECTULUI

 

          Succesiunea în timp a fazelor de execuție a proiectului este următoarea (CDEF):

 

a)  Începerea proiectului - CONCEPȚIE

 

·    stabilirea obiectivelor;

·    stabilirea factorilor de succes și redactarea temei de cercetare;

·    numirea managerului de proiect;

·    formularea și încheierea contractului de proiect.

 

b)  Organizarea proiectului - DEZVOLTARE

 

·    alcătuirea și organizarea echipei de proiect;

·    planificarea factorilor de succes;

·    planificarea execuției proiectului;

·    contractarea sarcinilor parțiale, pachetelor de lucru, subtemelor.

 

c)   Execuția proiectului - EXECUȚIE

 

·    inventarierea rezultatelor intermediare;

·    analiza abaterilor față de tema de cercetare;

·    execuția proiectului;

·    raportarea desfășurării proiectului.

 

d)  Finalizarea proiectului - FINALIZARE

 

·    inventarierea rezultatelor finale;

·    analiza abaterilor față de tema de cercetare;

·    finalizarea proiectului, analiza factorilor de succes;

·    arhivarea proiectului.

 

          Proiectul corespunzând unei lucrări de cercetare-dezvoltare, detaliat pe fazele corespunzătoare ciclului său de viață (CDEF), poate fi considerat ca o succesiune de proiecte separate, obiectivul unei faze precedente fiind de a furniza informațiile necesare, de a propune și adopta deciziile corespunzătoare de continuare sau nu prin faza succesoare.

         

          5.1.  Începerea proiectului

          Capitolul 2 prezintă modul de stabilire a obiectivelor, a factorilor de succes și redactarea temei de cercetare.

          Această activitate poate fi făcut㠓din mers” pentru proiectele mai puțin ample. Pentru proiectele ample, cu un volum mare de lucrări și participanți, este necesară elaborarea unui studiu de fezabilitate, notă de fundamentare, studiu tehnico-economic etc. Realizarea acestuia poate fi făcută prin metodele project-management-ului având ca obiective elaborarea temei de cercetare-dezvoltare, estimarea condițiilor economice și a efectelor ce trebuie să fie obținute prin atingerea obiectivelor temei de cercetare.

          Capitolul 3.2 prezintă calitățile ce trebuie să fie avute în vedere la selectarea managerului proiectului.

          Succesiunea acestor etape este stabilită de clientul programului, dar este recomandabil ca selecția managerului programului să fie prima etapă, adică atunci când clientul programului descrie sarcina în fața căreia se găsește, indică faptul că el nu poate stăpâni acestă sarcină și că dorește un partener capabil să înțeleagă și să rezolve problema sa.

 

          5.2.  Formularea și încheierea contractului de proiect

          Contractul de proiect este o convenție scrisă între clientul proiectului, denumit beneficiar și echipa de proiect reprezentată prin managerul de proiect, denumită executant sau furnizor.

          Contractul definește scopurile și resursele proiectului, el constituie baza de plecare și susținere cu resurse a proiectului. Echipa de proiect lucrează în permanență cu acest contract și se raportează la clauzele lui.

          Identificarea tuturor condițiilor ce pot constutui factori de succes, exprimarea lor diferențiată, ca și a modului de soluționare a litigiilor ce pot apare în desfășurarea proiectului, creează premizele realizării eficiente a contractului și dă tuturor participanților la contract orientare și siguranță.

          Introducerea în contract a unor scopuri descrise nespecific sau insuficient conduce la conflicte, prin manifestarea unor cerințe neașteptate.

          Redactarea și încheierea contractului se face în conformitate cu legislația comercială, înscrierea detaliată a obiectivelor pe faze, termene și valori putând fi făcută în cadrul contractului sau într-o anexă la contract, anexă ce face parte integrantă din acesta, împreună cu tema de cercetare.

          Pentru urmărirea internă, în cadrul structurii organizatorice a proiectului, se poate imagina un formular ce sintetizează cerințele specifice obiectivelor proiectului, așa cum sunt ele convenite în contract, cu detaliere pe fiecare membru al echipei de proiect.

          O posibilă formă a acestuia este dată în figura 5.2.1, FIȘA SARCINII.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CONTRACT DE PROIECT No.          /Data  

Prima redactare

Data:

Redactarea “N”

Data:

Client:

 

 

 

MANAGER PROIECT: Nume Prenume                                           Semnătura

 

PACHET DE LUCRU:

RESPONSABIL PACHET DE LUCRU:                                           Semnătura

CERINȚE:

A. Rezultate din obiective, conform temei de cercetare

B. Cerințe specifice

C. Definirea calității. Reguli pentru asigurarea calității

D. Termene (început, sfârșit, durata)

E. Resurse (corelate cu termenele)

F. Costuri (corelate cu termenele și resursele)

G. Condiții de arhivare și protecția datelor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fig. 5.2.1.  Fișa sarcinii

          În organizarea proiectului, formularul poate fi folosit pentru desfășurarea acestuia până la ultimul detaliu indentificabil într-o anumită etapă.

 

          5.3.  Alcătuirea și organizarea echipei de proiect

          Capitolul 3.3 prezintă modul de selectare a membrilor echipei de proiect și organizare a acesteia. Managerul de proiect trebuie să stabilească dimensiunile și organizarea echipei de proiect.

 

          5.4.  Planificarea factorilor de succes

          5.4.1.  Înțelegerea și clarificarea problemelor

          Contractul de proiect precizează ce așteaptă clientul pentru ca diferența între situația existentă și cea propusă să nu mai existe; el dorește să i se rezolve o problemă.

          Problema reprezintă un mod de conștientizare a realității; aceeași realitate, prin moduri de conștientizare diferite de la individ la individ, reprezintă tot atâtea probleme câți indivizi sunt luați în considerare.

          Obiectivul proiectului - problema - trebuie conștientizată în același mod de către client, managerul de proiect și membrii echipei de proiect.

          Metoda de rezolvare a problemelor prin încercări succesive și învățare din eșecuri nu este aplicabilă decât parțial în cadrul unui proiect (temă) de cercetare științifică și anume în latura experimentală a activității.

          Un alt mod de abordare este acela de modelare a realității, pe modele simulându-se alternativele de acțiune posibile și comparându-se rezultatele obținute cu cele aștepate ca soluție a problemei reale.

          De fapt, un proiect de cercetare științifică apelează la ambele metode: se imaginează modele ale realității pe baza cunoștințelor deja existente și ipotezele avute în vedere sunt verificate experimental.

          În această etapă, echipa de proiect trebuie să elaboreze ipoteze și metode de lucru ținând seama de opiniile participanților la proiect, inclusiv prin luarea în considerare a aspectelor economice, de utilitate, impact social etc.

          Obținerea ideilor pentru rezolvarea problemelor poate fi făcută printr-un procedeu de ordonare arborescentă, despicând problema inițială într-un număr de subprobleme până la elemente cunoscute, fig. 5.4.1.

 


 

Fig. 5.4.1.  Arborele de rezolvare a problemelor

 

          Rezultatul acestei activități este divizarea problemei (obiectivului proiectului) în subprobleme mai simple ce pot fi analizate și rezolvate mai ușor. Întreprinderile japoneze aplică această metodă în rezolvarea problemelor de calitate

          Această etapă are o importanță majoră pentru definirea sarcinilor ce decurg din obiectivele proiectului.

          Modul de abordare secvențială a unui proiect presupune definirea sarcinilor succesoare după ce sarcinile precedente au fost rezolvate, într-o desfășurare pas cu pas: studii de laborator, model experimental, prototip industrial, serie etc.

          Modul de abordare paralelă - ingineria concurențială (paralelă, convergentă, simultană), presupune definirea simultană a tuturor sarcinilor în etapa de lansare a proiectului.

          Principalele activități, în acestă etapă, sunt::

 

·    stabilirea obiectivelor - atât cele explicit declarate în tema de cercetare, cât și explicitarea celor ce derivă din obiectivele temei;

·    stabilirea factorilor de influență și a efectelor acestora asupra obiectivelor, ca direcție și intensitate;

·    clasificarea, gruparea obiectivelor și a factorilor de influență și stabilirea criteriilor de grupare, clasificare, corelat cu factorii de satisfacție definiți de tema de cercetare;

·    stabilirea și evidențierea succesiunilor temporale și a conexiunilor inverse în modelul problemei;

·    stabilirea alternativelor de rezolvare a problemei.

 

          5.4.2.  Stabilirea sarcinilor parțiale

          Stabilirea sarcinilor parțiale (condiții de începere, activități, rezultate), a duratei de îndeplinire și a succesiunii în timp pentru fiecare din variantele de rezolvare a problemei reprezintă etapa imediat următoare celei în care au fost stabilite variantele de rezolvare.

          Procesul de planificare a proiectului cuprinde două etape:

 

-    o etapă de analiză (de sus în jos), în care proiectul este desfăcut în sarcini parțiale (pachete de lucru) în conformitate cu variantele de rezolvare adoptate, operația continuând până la nivelurile de detaliu, în care pachetele de lucru au numai operații primare.

 

-    a doua etapă, de sinteză (de jos în sus): procesul se reia în sens invers, verificându-se dacă sarcina imediat superioară este rezolvată odată ce pachetele de lucru inferioare ei au fost îndeplinite; operația continuă până la ultimul nivel, la care trebuie confirmată atingerea obiectivului proiectului, așa cum este el prevăzut în contract.

          Planul Structurii proiectului poate rezulta din câteva iterații ale etapelor “de sus în jos” și “de jos în sus”, iar rezultatul este o structură arborescentă, fig. 5.4.2.1. Descrierea completă a fiecărei sarcini parțiale este făcută în Fișa Sarcinii, fig. 5.2.1, iar inventarul sarcinilor parțiale, în Lista Sarcinilor Parțiale, fig. 5.4.2.2.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fig. 5.4.2.1.  Planul structurii de lucru

 

                        CONTRACT  DE  PROIECT  No.                      Data

Prima redactare            Data:

A “N” redactare                 Data

CLIENT:

MANAGER PROIECT: Nume   Prenume

Semnătura

PACHET DE LUCRU:

RESPONSABIL PACHET DE LUCRU: Nume  Prenume

Semnătura

LISTA SARCINILOR PARȚIALE

Nr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fig. 5.4.2.2.  Lista sarcinilor parțiale

          Odată realizat planul structurii, se trece la planificarea procesului, activitate ce înseamnă:

 

-    planificarea resurselor;

-    planificarea activităților;

-    planificarea rezultatelor.

 

          Această activitate trebuie să răspundă următoarelor întrebări:

 

·    Cât de mult durează realizarea unei sarcini parțiale?

·    Cine realizează această sarcină?

·    Care sunt activitățile premergătoare activității de realizare a respectivei sarcini parțiale?

·    Care este termenul de începere a rezolvării sarcinii parțiale?

·    Care este ultimul termen la care trebuie rezolvată sarcina parțială pentru a nu întârzia rezolvarea altor sarcini?

 

          Planificarea timpului are în vedere și planifică resursele: personal calificat necesar, aparatură, instrumente, materiale etc. Operația este cu atât mai importantă, cu cât resursele sunt în general limitate atât de contractul de proiect, cât și de condiții exterioare proiectului (termene de aprovizionare, instrumente utilizate în mai multe proiecte etc.)

 

          5.4.2.1.   Planificarea timpului

          Răspunsul la primele două întrebări (5.4.2) determină planificarea timpului, existând două metode de stabilire a acestuia:

 

-    metoda analitică: desfacerea sarcinii parțiale în activități primare, normarea acestor activități și însumarea timpului necesar;

-    metoda comparată: sarcina parțială este comparată cu altele asemănătoare. Institutele cu o anumită experiență în project management își organizează baze de date cu normele de timp realizate în desfășurarea altor proiecte.

 

          Metoda comparată este mai realistă în evaluare decât metoda analitică, deoarece în cazul acesteia din urmă intervine o doză de subiectivism (termenele fiind evaluate să se potrivească cu termenul convenit în contract).

 

          5.4.2.2.   Planificarea interdependențelor

          Răspunsurile la ultimele trei întrebări stabilesc activitățile premergătoare începerii rezolvării unei sarcini parțiale și activitățile succesoare, ce condiționează și sunt condiționate de rezolvarea sarcinii parțiale.

          Rezultatul acestei analize arată existența unor activități precedente ce se desfășoară în paralel, converg către sarcina parțială și trebuie să aibă rezultatele dorite în același interval de timp.

          5.4.3.   Planificarea în rețea

          Planul în rețea este un graf alcătuit din noduri și arce:

 

-    nodul reprezintă sarcini (sarcini parțiale);

-    arcele reprezintă relația predecesor-succesor; de regulă: activitățile și duratele de execuție.

 

          Odată stabilită succesiunea sarcinilor parțiale, a activităților și timpilor necesari, se poate trece la realizarea planului în rețea, luând în considerare și următoarele:

 

-    cel mai devreme moment de începere și finalizare, corelat cu prevederile contractului;

-    cel mai târziu moment de începere și finalizare, corelat cu prevederile contractului;

-    durata maximă acceptabilă pentru eventuala amânare a sarcinii.

 

          În fig. 5.4.3 este exemplificată planificarea în rețea; succesiunea activităților pentru care rezerva de timp este zero numindu-se drum critic.

 


 

Fig. 5.4.3.  Planificarea în rețea

 

          Numărul de ordine al nodului trebuie să corespundă numărului de ordine al sarcinii parțiale (pachetului de lucru) din planul structurii proiectului.

          Determinarea activității este cea înscrisă în Fișa Sarcinii Parțiale și are același număr de ordine cu acesta.

          Managerul proiectului are sarcina de a urmări, cu prioritate, activitățile cu rezervă de timp zero, întârzierile pe drumul critic duc la întârzierea finalizării proiectului.

 

          5.4.4.  Diagrama Gantt

          Pentru proiectele mici, cu mai puține ramificații, diagrama Gantt (diagrama de bare) este mult mai sugestivă. În acest caz, durata unei activități este redată prin lungimea segmentului de bază. Transpunerea exemplului din fig. 5.4.3, într-o diagramă de bare este redată în fig. 5.4.4, notațiile având aceleași semnificații, iar porțiunile nehașurate reprezintă rezerva de timp.

 

 

Fig. 5.4.4.  Diagrama Gantt

 

          5.4.5.   Planificarea costurilor

          Bugetul proiectului, prevăzut de contract, este rezultatul negocierii între cerințele formulate de managerul proiectul și resursele pe care acceptă să le aloce clientul proiectului.

          Exagerarea prețului proiectului, deși dă, aparent, siguranța disponibilității resurselor, poate duce, în viitor, la pierderea clientului.

          O evaluare chiar aproximativă este mai bună decât nici o evaluare și analiza abaterilor permite ameliorarea metodologiei de evaluare.

          Extrem de importantă este împărțirea bugetului pe sarcinile parțiale și păstrarea unei rezerve pentru sarcini sau cheltuieli neprevăzute, fără aceasta existând riscul depășirii costurilor prin pierderea controlului asupra cheltuielilor fiecărei operații.

          Stabilirea bugetului de cheltuieli - pe sarcini parțiale și pe total proiect - se face evaluând cele 3 mari grupe de cheltuieli:

 

a)  cheltuieli cu manopera directă: salarii și diverse impozite și taxe aferente;

b)  cheltuielile cu materialele necesare execuției proiectului;

c)   cheltuieli indirecte: utilități, energie electrică, comunicații, amortismente etc.

 

          Factorii care influențează costurile sunt:

 

-    dimensiunea sarcinii;

-    cerințele de calitate;

-    durata de execuție;

-    satisfacția, componentă a productivității muncii.

 

          Planificarea costurilor trebuie să țină seama și de acțiunea factorilor de influență.

          Planificarea costurilor presupune următoarele etape:

 

a)  Stabilirea costurilor prin analogie: se bazează pe experiențe anterioare din alte proiecte;

b)  Analiza sensibilității: se stabilesc factorii de influență cu cel mai mare efect asupra costurilor;

c)   Analiza în 3 puncte: se face analiza sensibilității pentru trei valori, dând o imagine a răspândirii costurilor. Se ia în considerare, pentru fiecare sector de influență, valoarea probabilă a acestuia și valorile extreme.

 

5.5.  Planificarea execuției proiectului și contractarea

        sarcinilor parțiale

          Planificarea execuției proiectului este acțiunea ce urmează firesc activității de planificare a factorilor de succes, stabilindu-se în mod concret și diferențiat programele de activitate pentru fiecare membru al echipei de proiect.

          Obiectivele fiecărei sarcini parțiale trebuie convenite (comunicate și acceptate), pentru a creea motivația necesară membrilor echipei de proiect.

          Ele sunt derivate din obiectivul general al proiectului, avându-se în vedere următoarele criterii:

·    Conținut: obiectivul definit se identifică cu ajutorul unui rezultat controlabil;

·    Dimensiune: rezultatele obținute pot fi măsurate și evaluate (modificările se pot exprima în mărimi absolute și procentual);

·    Timp/termen: intervalul de timp necesar atingerii obiectivului este stabilit.

          Convenirea obiectivelor se face prin:

 

-    Definirea în comun a obiectivelor;

-    Formularea în scris a obiectivelor;

-    Estimarea posibilității de realizare a acestora.

 

          Toate aceste activități desfășurându-se în comun, urmăresc identificarea membrilor echipei de proiect cu obiectivele proiectului: atingerea acestora, nemafiind o constrângere, devine o motivație. În același mod se atribuie membrilor echipei de proiect sarcinile parțiale (pachetele de lucru) ce corespund fiecărui obiectiv.

          O sarcină parțială (pachet de lucru) trebuie să conțină precizări cu privire la:

 

-    responsabilitate;

-    sarcini/cerințe/rezultate;

-    calitate/nivel/reguli;

-    timp/durată/termene;

-    costuri;

-    resurse.

 

          Aceste date, corespunzătoare fiecărei sarcini parțiale, se înscriu în Fișa Sarcinii, fig. 5.2.1.

 

          5.6.  Carta Proiectului

          Etapa de planificare a proiectului finalizează - la stadiul dat - documentul numit CARTA PROIECTULUI (Project Statement, Project brief), document cu care începe abordarea proiectului, la care se va face referire permanent în etapa de execuție și care va fi reactualizat în funcție de evoluția proiectului.

 

          Carta Proiectului poate avea următorul conținut:

 

·    Tema de cercetare (obiectivul, obiectivele proiectului);

·    Rezultatele așteptate:

-     în ce vor consta

-     la ce vor folosi;

·    Clientul (beneficiarul direct plătitor), utilizatorul final (beneficiarul potențial);

·    Conținutul proiectului (ce își propune);

·    Limitele proiectului (ce NU își propune);

·    Criteriile de satisfacție (cum se apreciază încheierea cu succes a proiectului);

·    Aspecte relevante legate de contextul desfășurării proiectului (influența mediului exterior proiectului, restricții, probleme, conflicte);

·    Ipoteze de lucru;

·    Factori de risc pentru desfășurarea și rezultatul proiectului (costuri, termene, calitate);

·    Participanții la proiect (permanenți și ocazionali);

·    Echipa proiectului (roluri, competențe, responsabilități, ierarhie, comunicare);

·    Resursele umane necesare (estimate) ;

·    Resursele materiale (estimate);

·    Costuri, analiza costuri/rezultate (estimate);

·    Planificarea execuției;

·    Planificarea calității;

·    Modul de comunicare și transmitere a informațiilor;

·    Modul cum se va face transferul tehnologic, diseminarea rezultatelor, valorificarea (după caz);

·    Recomandarea de a continua cu etapa următoare sau de a stopa proiectul.

 

          5.7.   Execuția proiectului

          Managerul proiectului (împreună cu responsabilii de sarcini) coordonează execuția pachetelor de lucru, adică desfășurarea activității ce conduce la atingerea obiectivului proiectului.

          Execuția pachetelor de lucru se face cu metodele specifice fiecărei specialități, asamblarea rezultatelor revenind responsabililor de sarcini parțiale și managerului proiectului.

          Evoluția proiectului se urmărește prin rapoarte periodice ale tuturor participanților din organizarea internă a proiectului, rapoarte ce pot determina completarea, modificarea, replanificarea etc. sarcinilor parțiale ale proiectului.

          Rapoartele periodice ale participanților la proiect se asamblează într-un raport ce poate fi transmis clientului și decizia acestuia poate determina, după caz, completarea, modificarea, replanificarea obiectivelor proiectului, sau stoparea acestuia.

          Stabilirea modificărilor și însușirea lor în organizarea proiectului, ca urmare a rapoartelor, se face în conformitate cu principiile project management-ului, enunțate în capitolele precedente.

          Ele devin obligatorii odată cu înscrierea lor în Fișa Sarcinii, în aceasta precizându-se și datele de urmărire și arhivare (a câta modificare, dată etc.).

          Toate acestea decurg din caracterul neliniar, de multe ori întâmplător, pe care execuția proiectului îl are, fiind necesară o abordare evolutivă cu corecții ce determină modificări ale structurii inițiale, scopul rămânând în permanență același: atingerea obiectivului proiectului.

          O formă posibilă a Raportului de Sarcină poate fi cea din figura 5.7.1, conținutul acestuia trebuind să dea răspunsul cerințelor formulate în Fișa Sarcinii.

CONTRACT  DE  PROIECT  No.                     Data

CLIENT:

MANAGER PROIECT: 

Semnătura

PACHET DE LUCRU:

RESPONSABIL PACHET DE LUCRU: 

Semnătura

RAPORT

Nr:

Data:

A. Rezultate din obiective conform temei de cercetare

B. Cerințe specifice

C. Definirea calității. Reguli pentru asigurarea calității

D. Termene (început, sfârșit, durata)

E. Resurse (corelat cu termenele)

F. Costuri (corelat cu termenele și resursele)

G. Condiții de arhivare și protecția datelor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fig. 5.7.1.  Raport de sarcină

          Existența unui număr mare de modificări față de planificarea inițială, indică o activitate de concepție nesatisfăcătoare în fazele inițiale ale proiectului.

          Acțivitățile cu caracter de noutate, pentru care nu există o experiență anterioară în cadrul proiectului, fac excepție de la această caracterizare.

          Oricum, trebuie reținut că orice modificare reprezintă un factor de risc și structurarea proiectului de cercetare-dezvoltare trebuie să ia în considerare existenta factorilor de risc, atât prin variante alternative pentru aceeiași activitate, cât și prin înscrierea unor clauze ale contractului de proiect prin care riscurile să fie împărțite sau preluate de client, corelat și cu dimensiunea resurselor alocate proiectului. (În fond, și răspunsul că ceea ce dorește clientul nu poate fi realizat poate fi considerat pozitiv în măsura în care obiectivul urmărit nu mai generează cheltuieli ulterioare sau deschide noi căi de acțiune).

          Modificările pachetelor de lucru pot fi resimțite de membrii echipei de proiect ca un factor stresant, rolul managerului de proiect fiind determinant în evitarea dramatizărilor și suprareacțiilor din partea factorilor interni sau externi proiectului.

          Transpunerea într-un model grafic al celor prezentate anterior este făcută în fig. 5.7.2.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fig. 5.6.2.  Execuția proiectului

         

 

 

5.8.  Analiza factorilor de succes

          5.8.1.  Calitatea

          Controlul calității se face din exterior, adică activitatea membrului echipei de proiect este controlată de managerul proiectului, responsabilul sarcinii parțiale sau de către alți membri ai echipei de proiect, special desemnați.

          Acest control presupune evidențierea conformității rezultatelor cu standardele de calitate stabilite în contract, sau pentru sarcinile parțiale.

          Ca regulă general aplicabilă: prin activitatea curentă, fiecare membru al echipei de proiect trebuie să îndeplinească cu rezervă suficientă standardele de calitate avute în vedere, astfel asigurându-se un standard ridicat al calității proiectului în condițiile unor costuri de control reduse. Aplicarea conceptului Total Quality Management este recomandabilă.

          Un model simplu al conceptului TQM este dat în fig. 5.8.1.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fig. 5.8.1.  Conceptul TQM

 

          Principiile calității sunt:

 

·    Orientarea către client: existența relațiilor furnizor-client implică din partea primului respectarea strictă și permanentă a cerințelor și speranțelor clientului.

·    Îmbunătățirea proceselor: activitățile se realizează în etape paralele și succesive până la obținerea rezultatului final. Procesele corespunzând unei activități trebuie să fie cât mai sigure, cu variabile controlabile, pentru a avea rezultatul final așteptat de client.

·    Implicarea tuturor: managerul trebuie să utilizeze capacitatea profesională și talentul membrilor echipei pentru a obține rezultatul așteptat de client.

 

          Conducerea în conformitate cu aceste principii are ca obiectiv îmbunătățirea continuă a proceselor.

          Resursele care fac posibilă atingerea acestui obiectiv sunt:

 

·    capacitatea managerială pentru AQ;

·    educația și practica în activitate a membrilor echipei;

·    structuri de asigurare a calității care sprijină echipa managerială în demersul AQ;

·    transparența informațiilor referitoare la calitate către toți membrii echipei;

·    datele obținute din măsurări și evaluări servesc managementului calității;

·    echipele (membrii echipei) care participă cu succes la îmbunătățirea calității proceselor sunt evidențiați și premiați.

 

          Totodată, trebuie ca echipamentele tehnice (instrumente, aparate, mașini etc.) ce verifică conformitatea rezultatelor, să aibă standarde de calitate superioare celor acceptate pentru rezultate, conform normelor stabilite.

          Metodele de apreciere a conformității rezultatelor cu standardele de calitate trebuie să fie reproductibile, fără echivoc.

          Abaterile de la standardele de calitate se pot datora unor cauze multiple:

 

-    deficiențe de concepție ale soluțiilor;

-    sprijin insuficient obținut din partea clientului;

-    modificări și restricții ce vin din mediul proiectului;

-    capacitatea de lucru a membrilor echipei (pregătire, sănătate, factori psihici etc.);

-    motivației membrilor echipei;

-    climat prost în cadrul echipei;

-    mijloace de lucru insuficiente sau de calitate necorespunzătoare;

-    calitatea necorespunzătoare a factorilor de intrare (informații insuficiente, pachet de lucru prost conceput, calitate scăzută a lucrărilor executate de succesor etc.);

-    condiții necorespunzătoare de mediu (spații necorespunzătoare, lumină, căldură, praf etc.).

 

          Identificarea cauzelor determină decizii corespunzătoare resurselor disponibile, știind că obținerea calității implică cheltuieli mari, dar neobținerea ei implică cheltuieli și mai mari.

          Costul calității este compus din costul respectării cerințelor de calitate și din costul tuturor consecințelor nerespectării cerințelor.

 

 

 

 

COSTUL RESPECTĂRII

CERINȚELOR

COSTUL NERESPECTĂRII CERINȚELOR

· Planificare

· Instruire, comunicare

· Control, evaluare

· Experimentare

· Implementarea Sistemeului propriu AQ

· Dotări cu mijloace de execuție și măsură

· Rebuturi, refuzuri

· Refaceri, reparații

· Consumuri mari materiale

· Consumuri mari de timp, întârzieri

· Costuri mari în garanție

· Pierdere de clienți, de prestigiu

 

          5.8.2.   Timpul

          Pachetele de lucru conțin timpii precizați în conformitate cu planificarea proiectului și termenele la care se raportează stadiul de îndeplinire a diferitelor sarcini.

          Evaluarea probabilității de respectare a termenului final de realizare a proiectului, din analizele periodice ale execuției proiectului, este posibilă prin mai multe procedee:

 

·    Metoda ponderii de timp: se raportează timpul efectiv consumat de la începerea lucrării până la fondul total de timp prevăzut. Metoda nu dă evaluări precise, în măsura în care sarcinile dificile sunt realizate în partea finală a proiectului sau se acumulează restanțele din etapele precedente.

 

·    Metoda proporțiilor cantitative: pentru activitățile asemănătoare se determină durata și numărul acestor activități deja realizate, precum și numărul celor ce urmează a fi realizate. Raportarea acestora la timpul trecut (rămas) caracterizează situația în momentul respectiv.

 

·    Metoda subiectivă: evaluarea rezultă ca urmare a discuțiilor avute cu membrii echipei de proiect și a aprecierilor acestora asupra propriului proiect de lucru, ca și asupra întregului proiect.

 

          Foarte utilă este reprezentarea evoluției proiectului prin analize termene-trend. În acest mod se poate observa în ce măsură momentele de realizare a sarcinilor parțiale, stabilite prin planificarea proiectului, au putut fi respectate sau nu și ce consecințe decurg din aceasta, fig. 5.8.2.

 

 

 

 

 

 

Momentul

Termen de finalizare

previzibil

 

Explicații

evaluării

30.09

30.10

30.11

30.12

Comentarii

01.01

 

 

 

 

 

 

01.02

 

 

 

 

 

 

01.03

 

 

 

 

 

 

01.04

 

 

 

 

 

 

 

01.05

 

 

 

 

 

 

 

Fig. 5.8.2.  Diagrama termene - trend

 

          5.8.3.   Costuri

          Proiectele cu caracter de noutate, specifice domeniului de cercetare-dezvoltare, pe lângă alte elemente de risc îl au și pe acela ca cheltuielile să depășească bugetul disponibil.

          Analiza costuri-trend reprezintă unul din instrumentele ce pot fi utilizate pentru evaluarea cheltuielilor din bugetul disponibil.

          Datele de referință pentru efectuarea analizei costuri-trend sunt:

 

-    cheltuielile înregistrate până la momentul considerat;

-    costurile planificate      

-    stadiul de realizare al proiectului din acel moment.

 

          Pentru estimare se pornește de la utilizarea unui factor de multiplicare a cheltuielilor înregistrate în momentul respectiv, direct proporțional cu raportul dintre durata de execuție rămasă până la finalizare față de durata totală planificată, fig. 5.8.3.

 


 

Fig. 5.8.3.   Diagrama costuri - trend

 

          Procedeul de extrapolare a costurilor poate duce la erori importante, dacă nu se au în vedere și metode alternative de evaluare a costurilor.

          Presupunând că evoluția costurilor, indicată de diagrama costuri-trend, este stabilizată (fără salturi), se poate face o previziune asupra încadrării în bugetul alocat proiectului. Evoluția costurilor indică abaterile globale, dar nu dă nici o informație asupra:

 

-    întârzierilor înregistrate în execuția proiectului, la momentul evaluării și, de aici, diferența între costurile realizate în acel moment și costurile planificate pentru acel moment;

-    depășirile costurilor planificate pentru sarcinile parțiale.

 

          Pentru evidențierea abaterilor față de costurile planificate într-un anumit stadiu al evoluției proiectului, trebuie avute în vedere:

 

-    costurile efective (realizate), CE: costuri realizate în stadiul efectiv de realizare a proiectului;

-    costurile propuse efective, CP: costuri planificate raportate la stadiul efectiv de execuție a proiectului;

-    costuri planificate, CPl: costuri planificate raportate la stadiul planificat de execuție a proiectului;

-    costurile urmărite, CC: costuri efectiv realizate, din care se scad următoarele abateri datorate influențelor externe proiectului:

 

-     Ap: abateri datorate diferenței dintre prețurile existente și cele planificate (materiale, energie etc.);

-     Ac: abateri “change-order”, datorate modificării ulterioare de către client a obiectivelor stabilite.

          Relațiile dintre aceste mărimi sunt:

 

          CC = CE - Ap - Ac

 

          Abaterea totală AT față de devizul planificat:

 

          AT = CC - CPl

 

          este compusă dintr-o componentă valorică, AV:

 

          AV = CC - CP

 

și o abatere cantitativă, AC, datorată întârzierii (sau devansării) execuției proiectului (sarcinii) față de planificare.

          Toate acestea, reprezentate în diagrame costuri-trend, dau o imagine sugestivă asupra situației economice a proiectului și a tendinței de evoluție a acesteia.

          Este foarte important ca, în contractul de proiect, să fie prevăzute clauze clare, care să delimiteze responsabilitatea managerului de proiect de la abaterile datorate influențelor externe.

          Stabilirea abaterilor trebuie să conducă și la stabilirea contribuției pe care o au diferiți factori interni de influență:

 

-    modificări interne cu privire la rezultate;

-    modificări interne ale cerințelor de calitate;

-    modificări interne ale termenelor;

-    utilizarea ineficientă a resurselor.

 

          Identificând cauzele, se pot stabili măsurile de reducere a costurilor.

 

          5.8.4.   Motivarea echipei de proiect

          În timpul execuției proiectului, se poate constata o scădere a interesului membrilor echipei de proiect pentru activitațile ce se desfășoară, cu variații de intensități de la membru la membru.

          Factorii ce conduc la astfel de situații sunt:

 

-    lipsa soluțiilor pentru rezolvarea problemelor dificile;

-    apariția unui eveniment cu efect asupra stării de satisfacție a membrilor echipei de proiect;

-    discuții îndelungate pe marginea proiectului, fără rezultate vizibile;

-    modificarea frecventă a pachetelor de lucru;

-    depășirea fazelor cu caracter de noutate și intrarea în fazele cu activități de rutină;

-    încercări ale unuia sau mai multor membri ai echipei de a se face remarcat, indiferent cum;

-    inabilitatea managerului de proiect de a evidenția rezultatele membrilor echipei de proiect;

-    nerecunoașterea utilității (economice, sociale) a proiectului.

 

          Managerul proiectului are datoria analizării a acestor factori de influență și a stabilirii cauzelor.

          Factorii de influență pot fi:

-    persoane sau un grup de persoane (client, manager de proiect, membri ai echipei, persoane importante din mediul exterior proiectului);

-    structuri care frânează activitatea (statut și ierarhie - în și înafara proiectului, concurenți etc);

-    resurse sau circumstanțe exterioare (mijloacele de muncă, încăperile de lucru, starea vremii etc.);

-    nu mai este timp suficient;

-    costurile au fost depășite;

-    lipsește încrederea în finalizarea cu succes a proiectului;

-    lipsesc competențe și capacități în cadrul proiectului, ce pot asigura succesul acestuia.

 

          În astfel de situații, managerul proiectului trebuie să discute cu membrii echipei de proiect, identificând motivele scăderii motivației, pentru a putea acționa în consecință.

          Încercarea de creștere a motivației prin creșterea recompenselor bănești poate să nu ducă la rezultatele așteptate în situația menținerii factorilor de influență negativă, rezultatul obținut fiind doar creșterea costurilor.

 

          5.8.5.  Conflicte

          Conflictele ce pot apărea în mediul proiectului pot avea efecte:

-    pozitive, când diferențele de păreri, contradicțiile oferă posibilitatea obținerii unor soluții constructive, utile proiectului;

-    negative, cu efect distructiv asupra proiectului.

 

          Rolul managerului de proiect este, în acest caz, de moderator al diferențelor de opinii și contradicțiilor, trebuind să mențină starea de unitate a echipei proiectului.

          El trebuie să recunoască, să evalueze și să soluționeze conflictele, în interesul obiectivelor proiectului.

 

-    Recunoașterea din timp a semnelor unui conflict latent (aluzii, justificări, deficit de informații etc.);

-    Evaluare (numărul participanților, consecințe materiale și emoționale, relație cu alte conflicte);

-    Rezolvarea conflictului presupune păstrarea managerului proiectului nepărtinitor și obiectiv, iar acesta, prin discuții cu membrii echipei de proiect, stabilește soluții alternative și echilibrează interesele lor.

 

          5.9.  Finalizarea proiectului

          În funcție de prevederile contractului de proiect, acesta este terminat odată cu recepționarea și acceptarea de către client a rezultatelor proiectului, iar în final, prin plata proiectului.

          În timpul execuției proiectului, se constată, deseori, că proiectul (sarcina parțială) este aproape gata, dar mai sunt câteva mici detalii de executat.

          Acest aspect este determinat de factorii subiectivi (în general):

-    sarcini mărunte, plictisitoare, mari consumatoare de timp, lăsate în ultima parte a execuției proiectului;

-    motivația pentru muncă este redusă, toată lumea dorește să scape de proiect, rezolvările sunt de mântuială;

-    rezultatele sunt limitate, capacitatea de execuție scade prin părăsirea echipei de către unii membrii;

-    dorința unora din membrii echipei de a îmbunătății rezultatul prin modificări “pe ultima sută”, cu reflectare negativă în volumul de muncă și satisfacție a celorlalți;

-    “trasul de timp”; unii membrii nu doresc începerea unui nou proiect.

 

          Managerul proiectului are rolul determinant în sesizarea din timp a acestor tendințe.

 

 

5.9.1.   Inventarierea rezultatelor finale. Analiza abaterilor

           față de tema de cercetare

          Îndeplinirea obiectivelor proiectului trebuie evaluată pe baza regulilor de apreciere a conformității rezultatelor proiectului cu obiectivele acestuia (norme, standarde, caiete de sarcini, reguli de recepție etc.), reguli acceptate anterior de clinetul proiectului.

          Pentru a asigura finalizarea proiectului la termenul și în condițiile convenite cu clientul, trebuie să fie avute în vedere două aspecte:

 

-    rezultatele execuției proiectului trebuie să fie corespunzătoare calitativ cerințelor înscrise în tema de cercetare;

-    constatarea conformității rezultatelor (și a abaterilor) se face, în primul rând, în structura organizatorică a proiectului (măsurări de casă, omologare parțială, avizare internă etc.).

 

          Rezultatul acestei activități se consemnează în buletine de măsurări, buletine de analiză, buletine de experimentări, documente de avizare internă etc.

          Abia după încheierea acestor activități se trece la recepția rezultatelor proiectului de către clientul proiectului (omologare, experimentare, pilot, recepție etc.).

          Analiza comparativă între obiectivele proiectului și rezultatele obținute face parte din documentele proiectului și, totodată, completează baza de informații pentru proiecte viitoare.

 

          5.9.2.   Analiza factorilor de succes

-    Calitatea execuției proiectului este certificată de concordanța obiectivelor cu rezultatele obținute. Neîndeplinirea unor cerințe trebuie documentată corespunzător și negociată cu clientul proiectului (preferabil - pe parcurs).

-    Timpul ca factor de succes reflectă respectarea termenului de finalizare a proiectului, sau nerespectarea acestuia, cu consecin-țele prevăzute în contract.

-    Costurile reflectă modul de încadrare a cheltuielilor în economia proiectului și în bugetul alocat prin contract. Evidențierea abaterilor este obligatorie, proiectul putând să se finalizeze cu pierderi sau câștiguri.

 

          5.9.3.   Predarea proiectului

          Predarea proiectului se face în conformitate cu clauzele contractului; această activitate consemnează într-un document, semnat de client și managerul de proiect, finalizarea proiectului și trecerea rezultatelor în folosirea clientului.

          Prezentarea finală a rezultatelor proiectului are o însemnătate deosebită, de aceea trebuie pregătită cu mare atenție. Trebuie să fie avute în vedere următoarele:

-    ce informații dorește clientul să fie prezentate;

-    în ce condiții se consideră că prezentarea a avut succes;

-    cine participă la prezentare;

-    condițiile de desfășurare a prezentării.

 

          În cadrul prezentării, trebuie să fie îndeplinite următoarele acțiuni:

 

-    se dau toate explicațiile cerute de client cu privire la rezultatele obținute și modul de rezolvare a problemelor;

-    factorii de succes se prezintă și analizează comparativ (realizat-propus);

-    se investighează satisfacția clientului și se rețin eventualele solicitări de modificare, solicitări ce se înscriu într-o convenție client-managerul proiectului;

-    se stabilesc detaliile predării definitive.

          În cadrul ședinței este recomandabilă prezentarea membrilor echipei de proiect și contribuția fiecăruia la realizarea proiectului.

          De asemenea, în multe situații, sunt recomandabile demonstrații experimentale ce confirmă încrederea și satisfactia clientului.

          Este datoria managerului de proiect de a transforma predarea proiectului într-o festivitate, din care nu trebuie să lipsească atenția cuvenită acordată membrilor echipei de proiect (evidențieri, recompense, cunoașterea satisfacției acesteia).

          Predarea proiectului către client poate să constituie punctul de plecare a negocierii unui nou contract cu acesta, având în vedere circumstanțele favorabile ale momentului (presupunând că satisfacția acestuia este deplină).

 

          5.10.  Arhivarea proiectului

          Toată documentația elaborată în timpul execuției proiectului trebuie codificată și arhivată.

          Obligatoriu, trebuie să existe un inventar al acestor documentații. Trebuie avut în vedere faptul că documentația este compusă din documente, iar prin document se înțelege orice purtător de informații (în mod obișnuit hârtia), al cărui conținut a fost transmis spre știință unei alte persoane, sau poate fi utilizat ca o sursă de informație.

 

 

 

        6.  ÎN LOC DE CONCLUZII

 

          Aceste note metodologice încearcă să fie un îndrumar pentru realizarea activităților de cercetare științifică (programe, teme de cercetare, studii etc.) în conformitate cu principiile project-management-ului, neexistând nici o contradicție între cele două noțiuni.

          Notele nu au un caracter de noutate prin ele însele, preluând noțiuni și concepte deja cunoscute, dar ele subliniază ideea de ordine ce trebuie să guverneze și activitatea de cercetare științifică, fără de care rezultatele procesului pot scăpa de sub control.

          Sunt enunțate principii și metode, în ordinea logică de execuție a unei lucrări de cercetare științifică (proiect), rămânând la priceperea și îndemânarea managerului de proiect dezvoltarea unei metodologii și documentarea corespunzătoare specificului lucrării abordate.

          Nu trebuie trecut cu vederea faptul că institutele de cercetare și-au dezvoltat în decursul anilor propriile metodologii de execuție a lucrărilor de cercetare, metodologii derivate și din documente normative emise de diferitele ministere sau instituții. Din acest punct de vedere, terenul pe care se poate clădi acest nou mod de abordare nu este virgin.

          Dorința firească, dar și obligativitatea dobândirii certificării ISO 9001 de către un anumit institut, impune existența în propriul manual de calitate a procedurilor de asigurare a calității proiectelor. Prezentele norme metodologice indică o cale de urmat, ele fiind conforme în conținut și succesiune cu prevederile standardelor ISO 9000 (UNI EN 29000), așa cum sunt prevăzute în ISO 9001 și ISO 9004.

          Obținerea acreditării ISO 9001 implică adoptarea deciziei de introducere a programului de asigurare a calității proiectelor.

          Obiectivele fundamentale ale acestui program sunt:

 

·    proiectarea și documetarea Sistemului Calității Proiectelor, însoțit de Manualul Calității Proiectelor;

·    îmbunătățirea calității interne: erori mai puține, performanțe mai bune, fără risipă;

·    îmbunătățirea calității externe: servicii mai bune pentru client, erori sau reclamații mai puține, performanțe înalte;

·    certificarea Sistemului Calității Proiectelor.

 

          Dezvoltarea programului trebuie să aibă în vedere următoarele:

 

·    a nu se omite nici o fază: Planifică, Îndeplinește, Verifică, Corectează - documentând toate activitățile;

·    respectarea integrală a standardelor ISO 9000: conformitate cu regulile acestora;

·    a nu se grăbi introducerea programului: respectarea tuturor fazelor conduce la corecta implicare a personalului;

·    urmărirea activităților în termeni ai calității rezultatelor;

·    susținerea programului prin transparența informațiilor;

·    implicarea și susținerea personalului pentru rezolvarea problemelor și depășirea dificultăților.

 

          Cele de mai sus se regăsesc în conținutul acestui ÎNDREPTAR METODOLOGIC PENTRU APLICAREA PROJECT MANAGEMENT-ULUI ÎN ACTIVITATEA DE CERCETARE-DEZVOLTARE.  

          Redactarea MANUALULUI DE ASIGURARE A CALITĂȚII PROIECTELOR, cu preoceduri documentate pe etape și activități, folosind ÎNDREPTARUL, pare a fi calea firească de urmat pentru obținerea certificării ISO 9001.

 

 

 

 

        7.  BIBLIOGRAFIE

 

1.     Promovarea metodelor moderne de project management în activitatea C&D în România, Faza B.1.1 - SCIENTCONSULT S.R.L. - București 1995

 

2.     Managementul proiectelor - documentație de instruire - Carl Duisberg Gesellschaft, CDG Koln, 1995

 

3.     Total Quality Management - A.R. Tenner, I. J. DeToro, Adison - Wesley Publishing Co. 1993

 

4.     Complexul de standarde ISO 9000

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Partea a doua

 

 

 

 

 

………………………………………………………………………..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PARTEA  A  TREIA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Constatări Și considerații rezultate din experimentarea efectuată

 

 

          Abordarea ca project management a programului în ansamblul său ar necesita precizarea explicită a obiectivelor programului.

 

          Obiectivele Programului Național de Traductoare și Sensori, în forma sa actuală și corespunzând politicii și stadiului general actual al cercetării din România, poate fi formulat astfel: “Obținerea de progrese științifice și tehnologice în toate specialitățile actuale ale domeniului de traductoare și sensori, în care poate fi valorificată experiența de cercetare-dezvoltare existentă în România sau în care pot fi inițiate activități de cercetare-dezvoltare”. Această posibilă definire este subsumată unui ansamblu format din doi factori:

-    inițiativa din partea unei unități de C&D de profil;

-    aprobarea fiecărei inițiative în parte, în baza unei evaluări de oportunitate tehnico-științifică și economică, la nivelul comisiilor / subcomisiilor de specialitate ale Colegiului Consultativ pentru cercetare-dezvoltare, în condițiile restricțiilor privind fondurile disponibile, ce se decide că pot fi alocate profilului de cercetare dat.

          Întrucât orientarea project managementului este spre utilitate și spre client, elaborarea unei carte a programului ar începe cu rezultatele unei analize a situației pe piața traductoarelor și sensorilor, în conexiune cu analiza situației pe piața beneficiarilor lucrărilor de C&D în profilul de traductoare și sensori.

          Dintre formulările de posibile obiective ale programului, ce ar rezulta ca urmare a unor astfel de analize, se pot exemplifica:

          Reducerea dispersării eforturilor de C&D în domeniul traductoare și sensori; ca urmare a concentrării de resurse umane, financiare și materiale - obținerea de rezultate competitive care să acopere ...%  (sau ... mil. lei) din producția internă și să asigure un debușeu de ...% (sau ... mil.$) la export, până în anul 2000. Realizarea unor soluții brevetate care să asigure un aport valutar de ... sute mii $, până în anul 2002.

 

          În spiritul Project-Managementului, obiectivele programului PNTS pot fi completate cu elemente rezultate din răspunsuri la întrebările:

-    Ce tipuri de senzori sau traductoare vor fi realizate la niveluri calitative superioare ofertei disponibile pe piață (mai ieftine, mai fiabile, mai sensibile etc)?

-    Cine și cum le va produce?

-    Cine și cum le va vinde?

-    Care sunt clienții probabili?

-    Care sunt concurenții posibili?

-    La ce dată și în ce cantități vor fi disponibile tipurile avute în vedere?

          sau / și:

-    Ce cercetări avansate sau fundamentale sunt necesare pentru realizarea unor traductoare principial noi?

-    Ce perspective de valorificare prin realizări tehnice au rezultatele acestor cercetări?

-    Cum sunt diseminate în lumea științifică rezultatele obținute?

-    Cum vor fi acceptate de producători aceste rezultate?

-    Cum vor fi acceptate de utilizatori aceste rezultate?

          etc., etc.

 

          Îndrumarul metodologic arată că stabilirea unui obiectiv generează prin întrebări-răspunsuri o structură piramidală, de sus în jos, a obiectivelor parțiale ce condiționează realizarea obiectivului principal.

          Asamblarea de jos în sus a obiectivelor parțiale permite verificarea corectitudinii ipotezelor de lucru avute în vedere pentru atingerea obiectivului principal.

 

          O altă componentă esențială a project managementului, în cazul unui program de cercetare-dezvoltare structurat, ar fi cea a coordonării activităților (conținut, resurse, termene intermediare etc.) între unități care cooperează pentru realizarea în comun a obiectivelor. Această componentă poate fi abordată la demararea lucrărilor (sau la demararea unei etape a lucrărilor) - și nu retroactiv.

 

          Carta proiectului (în cazul avut în vedere: PNTS), întocmită conform ÎNDRUMARULUI  METODOLOGIC, nu trebuie înțeleasă ca un docu-ment închis, făcut o dată pentru totdeauna.

          Ea este o structură vie, în evoluție, răspunzând în final întrebărilor:

-    Ce am obținut?

-    Cu ce continuăm?

-    Ce oprim?

 

          Cel mai important lucru ce trebuie avut în vedere utilizând Project Managementul în cazul unui proiect amplu (cum este PNTS), este dobândirea unui principiu de lucru unitar pentru toți participanții la program, principiu ce trebuie să conducă la aflarea răspunsurilor la întrebările:

-    Ce cheltuim?

-    Ce obținem?

 

          Exercițiul de folosire a ÎNDRUMARULUI  METODOLOGIC la proiectul Bază de date PNTS a scos în evidență necesitatea luării în considerație și a factorilor de satisfacție datorați participării la program: recunoașterea profesională, utilitatea socială, recompense materiale etc.

 

          După această primă experimentare, efectuată retroactiv asupra unor componente deja realizate, se consideră oportună realizarea, în 1996, a unor experimente “pe viu”, asupra unor programe sau, preferabil, asupra unor proiecte (teme) complexe, aflate în stadiu inițial sau aflate în fața une etape de dezvoltare importantă, pe baza Îndrumarului metodologic realizat.

 

          Totodată, la nivelul Programului Național de Traductoare și Sensori, se  propune realizarea unor studii de strategie pe tipuri și familii de traductoare, corelate cu profilul producătorilor (RETROM - Pașcani, FEPA - Bârlad, AMCO - Otopeni, Mecanică Fină - București și unități de microproducție din institute de cercetări), aplicând metodologia Project Management.

 

 

Înapoi Project Management               Înapoi Managementul C-D                Înapoi