Promovarea
metodelor moderne de project management
în activitatea de
C-D din România
Acțiuni pilot de promovare / implementare
a metodelor moderne de project management
în activitatea de C-D
Colectiv de elaborare:
Ing. Radu Enescu
Partea I, Partea a III-a,
responsabil de lucrare
Dr. ing. Ioan Sandu Lazăr
Ing. Alexandru Butu
Ing. Ioan Aristotel
Ing. Nicușor Dobre
Partea a II-a
(nu este prezentată pe CD)
Dr. ing. Mario Duma
Ing. Adriana Vasilescu
Contribuții
CUPRINS
CUVÂNT ÎNAINTE............................................................................................................... 3
OBIECTUL FAZEI................................................................................................................. 5
PARTEA ÎNTÂI
ÎNDREPTAR
METODOLOGIC PENTRU APLICAREA
PROJECT
MANAGEMENTULUI ÎN ACTIVITATEA
DE CERCETARE DEZVOLTARE................................................................................... 7
1. INTRODUCERE............................................................................................................... 7
2. OBIECTIVELE
PROIECTULUI; TEMA DE CERCETARE...................................... 8
2.1. Rezultatele................................................................................................................ 8
2.2. Factorii de succes..................................................................................................... 8
2.3. Satisfacția................................................................................................................. 9
2.4. Redactarea temei de cercetare................................................................................ 10
3. PARTICIPANȚII LA PROIECT; ORGANIZAREA
PROIECTULUI......................... 11
3.1. Clientul proiectului................................................................................................... 11
3.2. Managerul proiectului.............................................................................................. 11
3.3. Echipa proiectului.................................................................................................... 13
4. MEDIUL EXTERIOR PROIECTULUI.......................................................................... 14
4.1. Aspecte generale privind mediul
exterior proiectului................................................. 14
4.2. Clientul proiectului................................................................................................... 15
4.3. Conflicte în legătură cu mediul
exterior..................................................................... 15
5. DESFĂȘURAREA PROIECTULUI............................................................................. 16
5.1. Începerea proiectului.............................................................................................. 17
5.2. Formularea și încheierea
contractului de proiect...................................................... 18
5.3. Alcătuirea și organizarea
echipei de proiect............................................................. 20
5.4. Planificarea factorilor de
succes.............................................................................. 20
5.5. Planificarea execuției
proiectului și contractarea sarcinilor parțiale............................ 27
5.6. Carta Proiectului.................................................................................................... 28
5.7. Execuția proiectului................................................................................................ 29
5.8. Analiza factorilor de succes.................................................................................... 32
5.9. Finalizarea proiectului............................................................................................. 39
5.10. Arhivarea proiectului............................................................................................. 41
6. ÎN LOC
DE CONCLUZII................................................................................................ 41
7. BIBLIOGRAFIE.............................................................................................................. 43
PARTEA A DOUA
IMPLEMENTĂRI EXPERIMENTALE............................................................................. 45
Programul Național de Traductoare și Senzori
1. Baza de date și programe pentru organizarea, fundamentarea și urmărirea
valorificării cercetării și dezvoltării tehnologice în domeniul senzorilor și
traductoarelor....................... 46
2. Supraveghetor de mișcare (Tip
SM1000-A)...................................................... 89
ANEXĂ: Fișa transfer tehnologic.................................................................................... 105
PARTEA A TREIA
Constatări Și considerații
rezultate
din experimentarea efectuată...................................................................... 108
CUVÂNT ÎNAINTE
În fond, de ce Project Management? Ce aduce nou,
sau suplimentar, PM în raport cu modul
de lucru obișnuit, bine cunoscut de către toți șefii de proiecte, responsabilii
de lucrări, coordonatorii de acțiuni și activități din România?
Întâi, două precizări:
1. În metodologia de PM, nu
este vorba neapărat numai despre aspecte noi, dar sunt aspecte puse la un loc,
sistematizate. PM oferă un punctaj de
control, un check-list, cuprinzând probleme (multe dintre ele - fie și
cunoscute), ce trebuie avute în vedere și urmărite în mod permanent.
2. În PM, unele probleme
sunt de interes general, fiind valabile pentru orice fel de proiect,
activitate. Altele - importante - se referă în mod special la problemele ce apar atunci când proiectul nu
se desfășoară într-o singură entitate structurală
(colectiv, laborator, institut, societate comercială etc.), ci el trebuie să fie realizat și urmărit în
cadrul unor structuri organizatorice diverse, fără a încălca - ci chiar
implicând, folosind - prerogativele, responsabilitățile, interesele entităților
structurale.
Deci, ce este PM?
Se consideră că este o metodă. Preferăm să spunem că PM este
o concepție, o filosofie, un stil de
abordare a problemelor și de coordonare a activităților.
PM
poate fi cel mai bine definit prin negația sa:
PM este opusul lui văzând și
făcând.
În PM, totul este:
·
prevăzut (cât se poate), definit, analizat, pregătit,
prevenit;
·
corelat, între diferitele componente, părți, echipe,
activități, categorii de resurse;
·
disecat
pe termene intermediare;
·
documentat (scris în documente);
și, în primul rând și în mod
permanent:
orientat
spre scop,
spre client,
spre utilitate.
Iar scopul: să fie definit cât mai concret, în conținut,
cantitativ și în timp.
Totodată, PM îmbină latura pragmatică, utilitară, cu cea
subiectiv - umană; îmbină activitatea în echipă cu responsabilitatea și
satisfacția personală a fiecărui participant.
În PM, desfășurarea este permanent în vizor; se corectează tirul,
refăcând planificarea, eșalonările și alocările de resurse, pentru luarea în considerare, pe parcurs, a
elementelor neprevăzute și a abaterilor apărute, urmărind respectarea
obiectivelor, a termenelor și a costurilor, sau prevenind și convenind asupra
modificărilor devenite necesare.
Obiectul fazei
Faza Acțiuni pilot de
promovare / implementare a metodelor moderne de project-management în
activitatea de C&D, realizează, în conformitate cu recomandările din
procesul-verbal al comisiei de recepție pentru faza precedentă:
- un ghid metodologic general de project management, pentru
specificul activității de cercetare-dezvolare, care formează obiectul părții I
a documentației de față;
- experimentarea implementării acestui ghid metodologic la 2 teme.
Recomandarea comisiei s-a referit la teme care încep în 1996 sau se dezvoltă
semnificativ în 1996, cu abordarea în 1995 a primei faze din metodologia de
project management - carta proiectului.
Problema stabilirii
obiectului primelor abordări de project management a fost și este delicată și
dificilă, sub multiple aspecte, ce țin de inevitabile susceptibilități în sfera
persoanelor, a institutelor și a forurilor ce au inițiat și au girat
desfășurarea de până în prezent a lucrărilor respective.
Totodată, project
managementul se potrivește la proiecte (teme) sau programe având obiective
foarte clar și precis conturate.
Alegerea, drept obiect al
implementării experimentale, a Programului Național de Traductoare și Sensori
și a unor componente ale acestuia, constituie un început, care se propune să
fie analizat, în primul rând, ca atare: ca un început. Luat ca program, PNTS
este mult prea vast pentru a constitui o aplicație ideală a project
managementului. De aceea, executantul a ales două aplicații limitate din cadrul
programului, dintre care una ține de conducerea de ansamblu a acestuia. Se face
precizarea, pentru ambele, că este vorba despre aplicații deja realizate, în
1995 sau anterior. Pe de o parte, situația este grevată de tentația de a turna
în tiparele project managementului informație deja existentă și în limitele
existenței acesteia, iar pe de altă parte, devin mai pregnante evidențierile de
diferențe de rezultate obținute, între abordarea de până acum și abordarea
conform project managementului (cu rezerva, evidentă, că și până în prezent s-a
lucrat în baza unor metodologii ce au multe puncte comune cu project
managementul).
Rezultatele obținute sunt
prezentate în partea a doua a documentației.
PARTEA ÎNTÂI
ÎNDREPTAR METODOLOGIC PENTRU
APLICAREA PROJECT MANAGEMENTULUI ÎN
ACTIVITATEA DE CERCETARE
DEZVOLTARE
1. INTRODUCERE
În faza anterioară au fost
prezentate pe larg elementele definitorii, metodele și modelul conceptual al
project-managementului.
Următoarele elemente trebuie
avute în vedere, considerând proiectele ca părți (subseturi) ale programelor de
cercetare-dezvoltare.
a) Obiectivele proiectului:
- rezultate
- factori de succes (calitate, timp, costuri);
- satisfacția (clienților, membrilor echipei, managerului
proiectului).
b) Participanții la proiect:
- clienții proiectului;
- echipa proiectului;
- managerul proiectului.
c) Mediul exterior proiectului:
- colaboratori;
- concurenți.
d) Desfășurarea proiectului (termene, etape, durată, structură).
Punctele a, b, c
reprezintă etapele de definire și structurare a proiectului, iar d reprezintă
etapa de desfășurare a proiectului.
Conținutul acestei etape se
subdivide în subetape, care la rândul lor au obiective, participanți, mediu,
desfășurare și așa mai departe, până la ultimul detaliu.
Cele de mai sus sugerează un
model conceptual arborescent, adică toate activitățile de desfășurat sunt
detaliate pe niveluri succesive, în ordinea logică a ceea ce trebuie realizat,
pe grupe de activități și obiective, subactivități și subobiective etc. (așa
cum un arbore își desface din tulpină coroana în ramuri până la ultimele
frunze).
Metodologia de aplicare a
project managementului în activitatea de cercetare se bazează pe acest model
conceptual.
2. OBIECTIVELE
PROIECTULUI;
TEMA DE CERCETARE
Stabilirea obiectivelor
proiectului se face prin definirea temei de cercetare.
Conținutul temei de
cercetare, în mod obligatoriu, trebuie să cuprindă:
2.1. Rezultatele
Acest capitol descrie ceea
ce trebuie obținut în cadrul proiectului, obiectivul proiectului.
2.2. Factorii de succes
2.2.1. Elementele definitorii pentru calitate
Stabilirea corectă a
acestora este extrem de importantă. Pot fi întâlnite două situații:
a. clientul proiectului definește obiectivele și cerințele de
calitate;
b. clientul proiectului stabilește obiectivele proiectului, fără a fi
în măsură să stabilească și elementele definitorii pentru calitate.
Definirea performanțelor
calitative trebuie să țină seama de existența a 3 niveluri de așteptare din
partea clientului:
Nivelul 1 (implicit)
- reprezintă performanțele minim acceptabile în prezent pentru
respectivul obiectiv, fără de care acesta nu este viabil.
Nivelul 2 (explicit)
- reprezintă opțiuni disponibile în oferta obișnuită, ce pot fi
selectate de client prin compararea caracteristicilor, specificațiilor,
normelor și standardelor, îndeplinite sau nu de această ofertă.
Nivelul 3 (latent)
- reprezintă caracteristici noi, pe care nici o ofertă nu le are,
de multe ori răspunzând unor nevoi neconștientizate ale clientului, dar care,
odată manifestate, pot deveni factori de succes.
În marea majoritate a
cazurilor, activitatea de cercetare-dezvoltare este cea care poate da răspunsul
așteptat, corespunzător nivelului latent.
Factorii de calitate
specificați în tema de cercetare trebuie să cuprindă:
- elementele corespunzătoare Nivelului
2 și Nivelului 1 prin formulare
explicită, respectiv implicită, când se face referire la standarde, norme etc.
Altfel spus, Nivelul 1 reprezintă caracteristicile de bază obligatoriu de
îndeplinit (ex.: un automobil trebuie să aibă roți, frâne, motor etc.), iar
Nivelul 2 - caracteris-ticile pe care clientul dorește să le obțină în procesul
său de selecție a ofertei (tipul anvelopelor, eficiența frânelor, puterea
motorului, consum, preț etc.);
- elementele corespunzătoare Nivelului
3 trebuie să fie formulate explicit, atât cât este posibil. Un element
corespunzător nivelului 3 poate să fie o cerință mult mai complexă decât simpla
specificare a ceva ce depășește cerințele corespunzătoare nivelului 2 (mai bun,
mai ușor, cel mai ușor etc.). Acesta va fi definit cât se poate de clar, fără
ambiguități, iar evaluarea lui se va face prin metode reproductibile.
2.2.2. Timp
Acest factor de succes poate
fi formulat în două moduri:
- durata de desfășurare a proiectului;
- data (limită) la care se dorește finalizarea proiectului.
2.2.3. Costuri
Acest factor trebuie
formulat într-o manieră clară, conținând:
- cheltuielile antecalculate (devizul, bugetul de cheltuieli) al
proiectului;
- resursele disponibil alocabile din partea clientului.
Suportarea cheltuielilor
cade totdeauna în sarcina clientului (direct sau indirect), concept ce trebuie
să țină seama de faptul că, în desfășurarea proiectului, participanții au dubla
calitate, client-furnizor, în fazele intermediare, cu excepția ultimului
client, care este beneficiarul proiectului.
Cheltuiala suportată de
acesta reprezintă o investiție ce trebuie recuperată prin capitalizări,
amortizări etc.
De aceea, este necesară
includerea aici și a cerințelor legate de recuperarea investiției sau, altfel
spus, de valorificarea rezultatelor obținute în cadrul proiectului. Modul de
prezentare a acestui factor de succes poate fi atât temporal (durata de
recuperare a investiției), cât și valoric (valoare obtenabilă prin vânzarea
rezultatelor, eficiența investiției ca raport între profitul realizat și
valoarea ei etc.).
2.3. Satisfacția
Acest factor de succes se
referă exclusiv la procesul de cooperare a tuturor participanților: client,
manager și echipa proiectului, fără a uita impactul social.
Fiecare dintre participanți
are propria măsură a satisfacției, de multe ori - în contradicție cu ceilalți:
- clientul: -
obiectivul proiectului;
-
costuri;
-
termene, durată;
-
valorificare;
- impact
social;
-
prezentare și publicitate;
-
aspecte ecologice;
-
respectarea legilor, a moralei.
- managerul proiectului: - calitate;
-
costuri;
-
prețuri;
-
profit;
-
eficiență;
-
productivitate;
-
valorificare.
- membrii echipei: - rezultate profesionale;
-
câștiguri bănești;
-
recunoaștere socială;
-
călătorii;
-
instruire.
Cu cât mulțumirea
participanților la proiect va fi mai mare, cu atât mai mult, în final,
rezultatul va fi dorit și acceptat.
Unele dintre elementele
prezentate mai sus sunt formulate explicit în tema de cercetare
(caracteristicile definite de client, costuri, valorificare, aspecte ecologice
etc.); altele rezultă pe măsura desfășurării proiectului (călătorii, instruire,
rezultate sociale etc.)
2.4. Redactarea temei de cercetare
Stabilirea obiectivelor
proiectului, a factorilor de succes și satisfacție și înscrierea lor în tema de
cercetare se face având în vedere următoarele:
- formularea lor trebuie să fie
clară, fără ambiguități, în scris;
- să asigure motivarea (și
satisfacția, prin atingerea lor) a tuturor participanților la proiect;
- să asigure reprezentări unitare
asupra obiectivelor proiectului, pentru toți participanții.
Clientul proiectului își
cunoaște obiectivele și le poate descrie cât mai clar, dar formularea temei de
cercetare este un proces interactiv și iterativ, la care participarea unui mare
număr de specialiști cu diferite profesii este posibilă și dezirabilă (în
funcție de amploarea și complexitatea proiectului). Într-o abordare prin
metodele ingineriei concurențiale, participarea multidisciplinară la definirea
temei de cercetare este obligatorie.
3. PARTICIPANȚII
LA PROIECT;
ORGANIZAREA PROIECTULUI
Organizarea proiectului se
va face în concordanță cu desfășurarea arborescentă, enunțată anterior; ea este
subordonată integral obiectivelor proiectului, nesuprapunându-se structurilor organizatorice existente (institute,
laboratoare etc.), dar ținând seama de relațiile și interacțiunea cu
acestea.
Organizarea proiectului
implică, de cele mai multe ori, o echipă multidisciplinară, scopul acesteia
fiind de a face odată și bine, ce dorește clientul.
3.1. Clientul proiectului
Așa cum am mai spus, clientul
proiectului este persoana (juridică, fizică) din interiorul sau exteriorul
organizației proprii proiectului (manager și echipa de proiect), care
stabilește obiectivul proiectului și încheie contractul de proiect.
După cum s-a mai spus, de
asemenea, el poate avea dubla calitate de furnizor-client, cu excepția
clientului final, care este beneficiarul proiectului.
Acest concept indică o structurare a relațiilor furnizor-client în
cadrul echipei proiectului, structurare rezultată din dezvoltarea arborescentă
a obiectivelor intermediare din obiectivele proiectului.
Din momentul lansării
proiectului și până la încheierea lui, calitatea de client este menținută doar
de beneficiarul proiectului.
Ceilalți membri ai echipei
proiectului dobândesc sau pierd această calitate pe măsura desfășurării
proiectului.
3.2. Managerul proiectului
Managerul proiectului are
întreaga responsabilitate a realizării proiectului. El planifică, organizează,
coordonează, implică și evaluează activitățile și resursele necesare realizării
proiectului. El conduce echipa proiectului. De asemenea, el trebuie să aibă
capacitatea de a se manifesta ca lider, stabilind strategia realizării
proiectului, să își asume riscurile specifice activității cu caracter novator
(și chiar capacitatea de a transforma eșecurile în viitoare succese). Liderul
trebuie să se facă înțeles, în deciziile și inițiativele sale, de echipa de
proiect, înțelegere ce nu înseamnă întotdeauna acceptare, dar tocmai aceasta
este premiza realizării inovării. El trebuie să depășească proba credibilității
și, odată comunicate obiectivele, fiecare membru al echipei să se poată simți
autorizat să aibă inițiative. Activitatea lui comportă o pronunțată componentă
de moderator, sesizând și armonizând contradicțiile ce se pot manifesta între
membrii echipei sau între aceștia și client. Toate acestea presupun și un
specialist de marcă, confirmat prin rezultatele anterioare, rezultate cunoscute
și recunoscute de comunitatea științifică din care face parte.
Rezumând, managerul proiectului
trebuie să fie, în același timp:
- manager;
- lider;
- specialist;
- om de afaceri, economist;
- om de relații etc., etc.
Aceleași cerințe trebuie să
fie îndeplinite, într-o măsură mai mare sau mai mică, și de managerii
subproiectelor (subtemelor) derivate din structura arborescentă a proiectului.
Pentru conducerea
proiectelor mari sau foarte mari, se poate avea în vedere un consiliu de
administrație al proiectului sau chiar angajarea unei societăți specializate,
capabilă să conducă proiectul, cu defalcarea corespunzătoare a competențelor și
responsabilităților.
Managerul proiectului este
selectat, numit, angajat de clientul proiectului.
Selectarea, numirea,
angajarea managerilor de subproiect trebuie să intre în competența și
responsabilitatea exclusivă a managerului proiectului.
Responsabilitățile
managerului de proiect cuprind și următoarele activități:
- precizează principiile de colaborare în cadrul proiectului;
- stabilește modul de comunicare între membrii echipei de proiect
în cadrul proiectului;
- prin transparența informațiilor, creează un climat de încredere;
- stabilește responsabilități, competențe și ierarhii în cadrul
echipei de proiect, job-description pentru fiecare membru al echipei.
Este extrem de importantă
promovarea comunicării în cadrul echipei de proiect. Fiecare membru al echipei
dorește să știe care este contribuția sa și care este contribuția celorlalți
membri ai echipei, care sunt punctele tari și punctele slabe ale fiecărui
membru. Pentru aceasta, managerul proiectului organizează:
- discuții personale cu membrii echipei;
- discuții periodice în legătură cu evoluția proiectului;
- discuții cu persoanele cheie din afara structurii organizatorice
a proiectului;
- rapoarte regulate ale membrilor echipei privind rezultatele
obținute la termenele stabilite;
- rapoarte privind stadiul și evoluția proiectului;
- reguli cu privire la desfășurarea discuțiilor, referitoare la
proiect, reguli convenite cu echipa de proiect;
- instaurarea unui cod de comportare-conduită pentru evitarea și
atenuarea conflictelor în cadrul echipei sau în relațiile cu clientul.
3.3. Echipa proiectului
Echipa proiectului este un
grup de persoane (fizice sau juridice) cu următoarele caracteristici:
- este structurată funcțional;
- are obiective comune;
- există raporturi de reciprocitate intense;
- are o formă specifică de lucru;
- există o afinitate relativ ridicată;
- membrii săi recunosc și își manifestă apartenența la echipă
(spirit de echipă).
Organizarea echipei de
proiect, stabilirea componenței, a competențelor, responsabilităților,
legăturilor, modului de circulație a informației, este sarcina managerului de
proiect.
La începutul fiecărui
proiect, de multe ori, se manifestă puncte de vedere diferite. Diferențele de
opinii ale membrilor echipei de proiect se pot manifesta în legătură cu:
- atitudinea față de obiectivele proiectului;
- atitudinea față de contractul de proiect;
- nivelul de informare;
- mediul personal;
- evaluarea propriilor atitudini, comportament;
- experiențe anterioare în domeniul proiectelor
(cercetării-dezvoltării);
- competență, nivel de instruire și informare util proiectului.
Este sarcina managerului
proiectului să modereze aceste diferențieri odată cu alcătuirea echipei de
proiect, el trebuind să creeze condițiile pentru îndeplinirea următoarelor
cerințe:
- membrii echipei de proiect să se cunoască personal, evident,
fiind inclus și managerul proiectului. Pentru proiectele mari, echipa de
proiect compunându-se din mai multe echipe, cerința trebuie îndeplinită cel puțin
la nivelul conducătorilor acestora;
- cunoașterea nevoilor, speranțelor, motivației ce caracterizează
pe fiecare membru al echipei, care sunt opiniile acestuia în legătură cu
obiectivele și organizarea proiectului;
- transparența tuturor informațiilor în legătură cu proiectul
pentru membrii echipei de proiect.
O echipă nu se constituie
printr-o decizie administrativă. Ea devine echipă printr-un proces de formare,
care, de cele mai multe ori, este realizat în desfășurarea proiectului, în
cadrul dinamicii grupului. Etapele acestui proces sunt:
- forming: membrii
echipei se cunosc între ei și managerul echipei stabilește regulile de
interacțiune;
- storming: se delimitează
competențele și responsabilitățile, se stabilește ierarhia autorității
membrilor echipei. Managerul echipei trebuie să modereze și să țină sub control
posibilele conflicte. Procesele pot avea caracter selectiv, ducând la
înlocuirea unor membri ai echipei;
- norming: prin lucrul în
echipă se identifică valori comune și se dezvoltă și manifestă spiritul de
înțelegere;
- performing: membrii echipei
desfășoară o activitate eficientă în cadrul proiectului, cu rezultate ce pot fi
constatate;
- ending: obiectivele
echipei au fost atinse, membrii echipei se despart, se face bilanțul
activității, cu evidențierile și criticile respective, se reflectează asupra
evoluției proiectului.
Durata fazelor este diferită
de la caz la caz, ea fiind subordonată planificării proiectului. Rolul
managerului de proiect în scurtarea primelor trei faze este hotărâtor pentru
eficiența activității echipei. De multe ori, diferențele de opinii, aparent
datorate unor probleme de conținut, sunt datorate disputelor cu privire la
rolurile jucate de fiecare membru în echipa de proiect. De asemenea, este
foarte important pentru membrii echipei de proiect să cunoască cu precizie
competențele și responsabilitățile managerului de proiect, precum și care sunt
funcțiile fiecăruia în cadrul proiectului.
4. MEDIUL EXTERIOR
PROIECTULUI
4.1. Aspecte generale privind mediul exterior proiectului
Mediul exterior proiectului
conține toate procesele și resursele ce nu aparțin proiectului, dar care îl pot
influența.
Factorii de influență se
împart în trei categorii:
- Persoane sau grupe de
persoane ce pot influența în mod direct sau indirect participanții la proiect.
- Structuri ce
interacționează cu structura organizatorică a proiectului. Prin aceasta se
înțeleg structuri organizatorice și administrative ce participă cu personal sau
resurse la realizarea proiectului (ex.: laboratoare, secții dintr-un institut
sau chiar mai multe institute la un mare proiect interdisciplinar), sau
condiționează acceptarea rezultatelor proiectului (ex.: verificări metrologice,
ecologice etc.).
- Resurse (mijloace
financiare, materiale etc.) ce provin sau pot fi obținute sau consumate în
exteriorul proiectului (în afara celor alocate prin contract de către client).
Acești factori de influență,
pe parcursul desfășurării proiectului, pot ajuta sau pune piedici realizării
obiectivelor proiectului. Din acest motiv, este necesară identificarea
principalilor factori de influență și urmărirea lor pe durata desfășurării
proiectului. Un mod de identificare a acestora ar putea fi răspunzând la
întrebări de tipul:
- Ce modificări în desfășurarea proiectului sunt probabile,
posibile sau pot fi prevăzute?
- Cine poate declanșa aceste modificări?
- Care sunt informațiile necesare și cine le furnizează?
- Cât de des este necesară cercetarea acestor influențe?
- Cum pot reacționa participanții la proiect la aceste influențe?
etc.
De asemenea, în evaluarea
influențelor trebuie permanent avut în vedere faptul că factorii de influență
pot să ajute atingerea obiectivelor proiectului sau să împiedice acest lucru:
- în mod voit, după cum
sunt colaboratori sau concurenți;
- întâmplător, prin
evoluții generale imprevizibile.
4.2. Clientul proiectului
Clientul proiectului are o
poziție deosebită în rândul factorilor de influență exteriori proiectului.
Echipa de proiect trebuie să cunoască condițiile economice, tehnologice, politico-juridice
și socio-culturale ale clientului, pentru atingerea cu succes a obiectivelor
proiectului.
De cele mai multe ori,
resursele reglementate prin contract se dovedesc insuficient evaluate, ducând
la majorarea cheltuielilor făcute de client sau la pierderi în institutul
(firma) care a angajat proiectul și în care este salariat managerul de proiect.
4.3. Conflicte în legătură cu mediul exterior
Cel mai adesea, proiectul se
organizează în interiorul unei structuri juridice și administrative existente
(institut de cercetări, laborator etc.). Ca urmare a intersectării structurii
proiectului cu structura existentă, apar conflicte între managerul de proiect
și șefii de compartimente, lucru cu atât mai acut cu cât unii dintre membrii
echipei de proiect lucrează doar parțial pentru proiect. Soluționarea unor
astfel de stări conflictuale depinde de răspunsul la întrebarea:
Cum să fie împărțite mai
bine resursele între sarcinile curente
și cele rezultate din
proiect?
Managerul de proiect trebuie
să întocmească o diagramă de funcțiuni (cât se poate de amănunțită, fig. 4.3.1.
Cu ajutorul acesteia, se
stabilesc și se acceptă competențele pentru participanții la proiect și
persoanele din mediul exterior proiectului.
Totodată, punctele de
intersecție a participanților la proiect cu structurile (persoanele) din afara
mediului proiectului devin transparente.
Chiar dacă, la prima vedere,
diagrama funcțională pare formală, ea își dovedește utilitatea prin
evidențierea interacțiunii cu structurile exterioare proiectului.
|
Adaptarea organizației |
Întocmirea contractului |
Desfășurătorul proiectului |
Asigurarea calității |
Client
al proiectului |
|
* |
|
|
Managerul
proiectului |
* |
* |
* |
* |
Echipă
a proiectului |
|
|
* |
|
Compartiment
de dezvoltare |
|
|
|
* |
Compartiment
marketing |
|
* |
|
|
Compartiment
AQ |
|
|
|
* |
Fig. 4.3.1. Diagrama de funcțiuni
Nu în ultimul rând,
managerul proiectului trebuie să influențeze pozitiv și să întrețină cultura
proiectului, înțelegând prin aceasta că munca și răsplata trebuie cântărite în
mod egal, fără influența unor ierarhii din umbră, datorată existenței
organizației proiectului din punct de vedere administrativ într-o structură
exterioară proiectului.
5. DESFĂȘURAREA
PROIECTULUI
Succesiunea în timp a
fazelor de execuție a proiectului este următoarea (CDEF):
a) Începerea proiectului - CONCEPȚIE
· stabilirea obiectivelor;
· stabilirea factorilor de succes și
redactarea temei de cercetare;
· numirea managerului de proiect;
· formularea și încheierea
contractului de proiect.
b) Organizarea proiectului - DEZVOLTARE
· alcătuirea și organizarea echipei
de proiect;
· planificarea factorilor de succes;
· planificarea execuției
proiectului;
· contractarea sarcinilor parțiale,
pachetelor de lucru, subtemelor.
c) Execuția proiectului - EXECUȚIE
· inventarierea rezultatelor
intermediare;
· analiza abaterilor față de tema de
cercetare;
· execuția proiectului;
· raportarea desfășurării
proiectului.
d) Finalizarea proiectului -
FINALIZARE
· inventarierea
rezultatelor finale;
· analiza abaterilor față de tema de
cercetare;
· finalizarea proiectului, analiza
factorilor de succes;
· arhivarea proiectului.
Proiectul corespunzând unei
lucrări de cercetare-dezvoltare, detaliat pe fazele corespunzătoare ciclului
său de viață (CDEF), poate fi considerat ca o succesiune de proiecte separate,
obiectivul unei faze precedente fiind de a furniza informațiile necesare, de a
propune și adopta deciziile corespunzătoare de continuare sau nu prin faza
succesoare.
5.1. Începerea
proiectului
Capitolul 2 prezintă modul
de stabilire a obiectivelor, a factorilor de succes și redactarea temei de
cercetare.
Această activitate poate fi
făcută din mers pentru proiectele mai puțin ample. Pentru proiectele ample,
cu un volum mare de lucrări și participanți, este necesară elaborarea unui
studiu de fezabilitate, notă de fundamentare, studiu tehnico-economic etc.
Realizarea acestuia poate fi făcută prin metodele project-management-ului având
ca obiective elaborarea temei de cercetare-dezvoltare, estimarea condițiilor
economice și a efectelor ce trebuie să fie obținute prin atingerea obiectivelor
temei de cercetare.
Capitolul 3.2 prezintă
calitățile ce trebuie să fie avute în vedere la selectarea managerului
proiectului.
Succesiunea acestor etape
este stabilită de clientul programului, dar este recomandabil ca selecția
managerului programului să fie prima etapă, adică atunci când clientul
programului descrie sarcina în fața căreia se găsește, indică faptul că el nu
poate stăpâni acestă sarcină și că dorește un partener capabil să înțeleagă și
să rezolve problema sa.
5.2. Formularea
și încheierea contractului de proiect
Contractul de proiect este o
convenție scrisă între clientul proiectului, denumit beneficiar și echipa de proiect reprezentată prin managerul de
proiect, denumită executant sau furnizor.
Contractul definește
scopurile și resursele proiectului, el constituie baza de plecare și susținere
cu resurse a proiectului. Echipa de proiect lucrează în permanență cu acest
contract și se raportează la clauzele lui.
Identificarea tuturor
condițiilor ce pot constutui factori de succes, exprimarea lor diferențiată, ca
și a modului de soluționare a litigiilor ce pot apare în desfășurarea
proiectului, creează premizele realizării eficiente a contractului și dă
tuturor participanților la contract orientare și siguranță.
Introducerea în contract a
unor scopuri descrise nespecific sau insuficient conduce la conflicte, prin
manifestarea unor cerințe neașteptate.
Redactarea și încheierea
contractului se face în conformitate cu legislația comercială, înscrierea
detaliată a obiectivelor pe faze, termene și valori putând fi făcută în cadrul
contractului sau într-o anexă la contract, anexă ce face parte integrantă din
acesta, împreună cu tema de cercetare.
Pentru urmărirea internă, în
cadrul structurii organizatorice a proiectului, se poate imagina un formular ce
sintetizează cerințele specifice obiectivelor proiectului, așa cum sunt ele
convenite în contract, cu detaliere pe fiecare membru al echipei de proiect.
O posibilă formă a acestuia
este dată în figura 5.2.1, FIȘA SARCINII.
CONTRACT DE PROIECT No.
/Data |
|||
Prima
redactare |
Data: |
Redactarea
N |
Data: |
Client: |
|
|
|
MANAGER PROIECT: Nume Prenume
Semnătura |
|||
PACHET DE LUCRU: |
|||
RESPONSABIL PACHET DE LUCRU:
Semnătura |
|||
CERINȚE: |
|||
A. Rezultate din obiective, conform temei de cercetare |
|||
B. Cerințe specifice |
|||
C. Definirea calității. Reguli pentru asigurarea calității |
|||
D. Termene (început, sfârșit, durata) |
|||
E. Resurse (corelate cu termenele) |
|||
F. Costuri (corelate cu termenele și resursele) |
|||
G. Condiții de arhivare și protecția datelor |
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Fig. 5.2.1. Fișa sarcinii
În organizarea proiectului,
formularul poate fi folosit pentru desfășurarea acestuia până la ultimul
detaliu indentificabil într-o anumită etapă.
5.3. Alcătuirea
și organizarea echipei de proiect
Capitolul 3.3 prezintă modul
de selectare a membrilor echipei de proiect și organizare a acesteia. Managerul
de proiect trebuie să stabilească dimensiunile și organizarea echipei de
proiect.
5.4. Planificarea
factorilor de succes
5.4.1.
Înțelegerea și clarificarea problemelor
Contractul de proiect
precizează ce așteaptă clientul pentru ca diferența între situația existentă și
cea propusă să nu mai existe; el dorește să i se rezolve o problemă.
Problema reprezintă un mod
de conștientizare a realității; aceeași realitate, prin moduri de
conștientizare diferite de la individ la individ, reprezintă tot atâtea
probleme câți indivizi sunt luați în considerare.
Obiectivul proiectului -
problema - trebuie conștientizată în același mod de către client, managerul de
proiect și membrii echipei de proiect.
Metoda de rezolvare a
problemelor prin încercări succesive și învățare din eșecuri nu este aplicabilă
decât parțial în cadrul unui proiect (temă) de cercetare științifică și anume
în latura experimentală a activității.
Un
alt mod de abordare este acela de modelare a realității, pe modele simulându-se
alternativele de acțiune posibile și comparându-se rezultatele obținute cu cele
aștepate ca soluție a problemei reale.
De fapt, un proiect de
cercetare științifică apelează la ambele metode: se imaginează modele ale
realității pe baza cunoștințelor deja existente și ipotezele avute în vedere
sunt verificate experimental.
În această etapă, echipa de
proiect trebuie să elaboreze ipoteze și metode de lucru ținând seama de
opiniile participanților la proiect, inclusiv prin luarea în considerare a
aspectelor economice, de utilitate, impact social etc.
Obținerea ideilor pentru
rezolvarea problemelor poate fi făcută printr-un procedeu de ordonare
arborescentă, despicând problema inițială într-un număr de subprobleme până la
elemente cunoscute, fig. 5.4.1.
Fig. 5.4.1. Arborele de rezolvare a problemelor
Rezultatul acestei
activități este divizarea problemei (obiectivului proiectului) în subprobleme
mai simple ce pot fi analizate și rezolvate mai ușor. Întreprinderile japoneze
aplică această metodă în rezolvarea problemelor de calitate
Această
etapă are o importanță majoră pentru definirea sarcinilor ce decurg din
obiectivele proiectului.
Modul de abordare
secvențială a unui proiect presupune definirea sarcinilor succesoare după ce
sarcinile precedente au fost rezolvate, într-o desfășurare pas cu pas: studii
de laborator, model experimental, prototip industrial, serie etc.
Modul de abordare paralelă -
ingineria concurențială (paralelă, convergentă, simultană), presupune definirea
simultană a tuturor sarcinilor în etapa de lansare a proiectului.
Principalele
activități, în acestă etapă, sunt::
· stabilirea obiectivelor - atât cele explicit
declarate în tema de cercetare, cât și explicitarea celor ce derivă din
obiectivele temei;
· stabilirea factorilor de influență și a efectelor
acestora asupra obiectivelor, ca direcție și intensitate;
· clasificarea, gruparea obiectivelor și a
factorilor de influență și stabilirea criteriilor de grupare, clasificare,
corelat cu factorii de satisfacție definiți de tema de cercetare;
· stabilirea și evidențierea succesiunilor temporale
și a conexiunilor inverse în modelul problemei;
· stabilirea alternativelor de rezolvare a
problemei.
5.4.2. Stabilirea sarcinilor parțiale
Stabilirea sarcinilor
parțiale (condiții de începere, activități, rezultate), a duratei de
îndeplinire și a succesiunii în timp pentru fiecare din variantele de rezolvare
a problemei reprezintă etapa imediat următoare celei în care au fost stabilite
variantele de rezolvare.
Procesul de planificare a
proiectului cuprinde două etape:
- o etapă de analiză (de sus în
jos), în care proiectul
este desfăcut în sarcini parțiale (pachete de lucru) în conformitate cu
variantele de rezolvare adoptate, operația continuând până la nivelurile de
detaliu, în care pachetele de lucru au numai operații primare.
- a doua etapă, de sinteză
(de jos în sus): procesul se reia în sens invers, verificându-se dacă
sarcina imediat superioară este rezolvată odată ce pachetele de lucru
inferioare ei au fost îndeplinite; operația continuă până la ultimul nivel, la
care trebuie confirmată atingerea obiectivului proiectului, așa cum este el
prevăzut în contract.
Planul Structurii
proiectului poate rezulta din câteva iterații ale etapelor de sus în jos și
de jos în sus, iar rezultatul este o structură arborescentă, fig. 5.4.2.1.
Descrierea completă a fiecărei sarcini parțiale este făcută în Fișa Sarcinii,
fig. 5.2.1, iar inventarul sarcinilor parțiale, în Lista Sarcinilor Parțiale,
fig. 5.4.2.2.
Fig. 5.4.2.1. Planul structurii de lucru
CONTRACT DE
PROIECT No. Data |
||
Prima redactare Data: |
A N redactare
Data |
|
CLIENT: |
||
MANAGER PROIECT: Nume Prenume |
Semnătura |
|
PACHET DE LUCRU: |
||
RESPONSABIL PACHET DE LUCRU: Nume
Prenume |
Semnătura |
|
LISTA SARCINILOR PARȚIALE |
Nr. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fig. 5.4.2.2. Lista sarcinilor parțiale
Odată realizat planul
structurii, se trece la planificarea procesului, activitate ce înseamnă:
- planificarea resurselor;
- planificarea activităților;
- planificarea rezultatelor.
Această activitate trebuie
să răspundă următoarelor întrebări:
· Cât de mult durează realizarea unei sarcini
parțiale?
· Cine realizează această sarcină?
· Care sunt activitățile premergătoare activității
de realizare a respectivei sarcini parțiale?
· Care este termenul de începere a rezolvării
sarcinii parțiale?
· Care este ultimul termen la care trebuie rezolvată
sarcina parțială pentru a nu întârzia rezolvarea altor sarcini?
Planificarea timpului are în
vedere și planifică resursele: personal calificat necesar, aparatură,
instrumente, materiale etc. Operația este cu atât mai importantă, cu cât
resursele sunt în general limitate atât de contractul de proiect, cât și de
condiții exterioare proiectului (termene de aprovizionare, instrumente
utilizate în mai multe proiecte etc.)
5.4.2.1.
Planificarea timpului
Răspunsul la primele două
întrebări (5.4.2) determină planificarea timpului, existând două metode de
stabilire a acestuia:
- metoda analitică: desfacerea sarcinii parțiale în activități
primare, normarea acestor activități și însumarea timpului necesar;
- metoda comparată: sarcina parțială este comparată cu altele
asemănătoare. Institutele cu o anumită experiență în project management își
organizează baze de date cu normele de timp realizate în desfășurarea altor
proiecte.
Metoda comparată este mai
realistă în evaluare decât metoda analitică, deoarece în cazul acesteia din
urmă intervine o doză de subiectivism (termenele fiind evaluate să se
potrivească cu termenul convenit în contract).
5.4.2.2.
Planificarea interdependențelor
Răspunsurile la ultimele
trei întrebări stabilesc activitățile premergătoare începerii rezolvării unei
sarcini parțiale și activitățile succesoare, ce condiționează și sunt
condiționate de rezolvarea sarcinii parțiale.
Rezultatul acestei analize
arată existența unor activități precedente ce se desfășoară în paralel, converg
către sarcina parțială și trebuie să aibă rezultatele dorite în același
interval de timp.
5.4.3. Planificarea în rețea
Planul în rețea este un graf
alcătuit din noduri și arce:
- nodul reprezintă sarcini (sarcini parțiale);
- arcele reprezintă relația predecesor-succesor; de regulă:
activitățile și duratele de execuție.
Odată stabilită succesiunea
sarcinilor parțiale, a activităților și timpilor necesari, se poate trece la
realizarea planului în rețea, luând în considerare și următoarele:
- cel mai devreme moment de începere și finalizare, corelat cu
prevederile contractului;
- cel mai târziu moment de începere și finalizare, corelat cu
prevederile contractului;
- durata maximă acceptabilă pentru eventuala amânare a sarcinii.
În fig. 5.4.3 este
exemplificată planificarea în rețea; succesiunea activităților pentru care
rezerva de timp este zero numindu-se drum critic.
Fig. 5.4.3. Planificarea în rețea
Numărul de ordine al nodului
trebuie să corespundă numărului de ordine al sarcinii parțiale (pachetului de
lucru) din planul structurii proiectului.
Determinarea activității
este cea înscrisă în Fișa Sarcinii Parțiale și are același număr de ordine cu
acesta.
Managerul proiectului are
sarcina de a urmări, cu prioritate, activitățile cu rezervă de timp zero,
întârzierile pe drumul critic duc la întârzierea finalizării proiectului.
5.4.4. Diagrama Gantt
Pentru proiectele mici, cu
mai puține ramificații, diagrama Gantt (diagrama de bare) este mult mai
sugestivă. În acest caz, durata unei activități este redată prin lungimea
segmentului de bază. Transpunerea exemplului din fig. 5.4.3, într-o diagramă de
bare este redată în fig. 5.4.4, notațiile având aceleași semnificații, iar
porțiunile nehașurate reprezintă rezerva de timp.
Fig. 5.4.4. Diagrama Gantt
5.4.5. Planificarea costurilor
Bugetul proiectului,
prevăzut de contract, este rezultatul negocierii între cerințele formulate de
managerul proiectul și resursele pe care acceptă să le aloce clientul proiectului.
Exagerarea prețului
proiectului, deși dă, aparent, siguranța disponibilității resurselor, poate
duce, în viitor, la pierderea clientului.
O evaluare chiar
aproximativă este mai bună decât nici o evaluare și analiza abaterilor permite
ameliorarea metodologiei de evaluare.
Extrem de importantă este
împărțirea bugetului pe sarcinile parțiale și păstrarea unei rezerve pentru
sarcini sau cheltuieli neprevăzute, fără aceasta existând riscul depășirii
costurilor prin pierderea controlului asupra cheltuielilor fiecărei operații.
Stabilirea bugetului de
cheltuieli - pe sarcini parțiale și pe total proiect - se face evaluând cele 3
mari grupe de cheltuieli:
a) cheltuieli cu manopera directă: salarii și diverse impozite și taxe
aferente;
b) cheltuielile cu materialele necesare execuției proiectului;
c) cheltuieli indirecte: utilități, energie electrică,
comunicații, amortismente etc.
Factorii care influențează
costurile sunt:
- dimensiunea sarcinii;
- cerințele de calitate;
- durata de execuție;
- satisfacția, componentă a productivității muncii.
Planificarea costurilor
trebuie să țină seama și de acțiunea factorilor de influență.
Planificarea costurilor
presupune următoarele etape:
a) Stabilirea costurilor prin
analogie: se bazează pe
experiențe anterioare din alte proiecte;
b) Analiza sensibilității: se stabilesc factorii de influență cu cel
mai mare efect asupra costurilor;
c) Analiza în 3 puncte: se face analiza sensibilității pentru trei
valori, dând o imagine a răspândirii costurilor. Se ia în considerare, pentru
fiecare sector de influență, valoarea probabilă a acestuia și valorile extreme.
5.5. Planificarea execuției
proiectului și contractarea
sarcinilor parțiale
Planificarea execuției
proiectului este acțiunea ce urmează firesc activității de planificare a
factorilor de succes, stabilindu-se în mod concret și diferențiat programele de
activitate pentru fiecare membru al echipei de proiect.
Obiectivele fiecărei sarcini
parțiale trebuie convenite (comunicate și acceptate), pentru a creea motivația
necesară membrilor echipei de proiect.
Ele sunt derivate din
obiectivul general al proiectului, avându-se în vedere următoarele criterii:
· Conținut: obiectivul definit se identifică cu
ajutorul unui rezultat controlabil;
· Dimensiune: rezultatele obținute pot fi măsurate și
evaluate (modificările se pot exprima în mărimi absolute și procentual);
· Timp/termen: intervalul de timp necesar atingerii
obiectivului este stabilit.
Convenirea obiectivelor se
face prin:
- Definirea în comun a obiectivelor;
- Formularea în scris a obiectivelor;
- Estimarea posibilității de realizare a acestora.
Toate aceste activități
desfășurându-se în comun, urmăresc identificarea membrilor echipei de proiect
cu obiectivele proiectului: atingerea acestora, nemafiind o constrângere,
devine o motivație. În același mod se atribuie membrilor echipei de proiect
sarcinile parțiale (pachetele de lucru) ce corespund fiecărui obiectiv.
O
sarcină parțială (pachet de lucru) trebuie să conțină precizări cu privire la:
- responsabilitate;
- sarcini/cerințe/rezultate;
- calitate/nivel/reguli;
- timp/durată/termene;
- costuri;
- resurse.
Aceste date, corespunzătoare
fiecărei sarcini parțiale, se înscriu în Fișa Sarcinii, fig. 5.2.1.
5.6. Carta Proiectului
Etapa de planificare a proiectului
finalizează - la stadiul dat - documentul numit CARTA PROIECTULUI (Project
Statement, Project brief), document cu care începe abordarea proiectului, la
care se va face referire permanent în etapa de execuție și care va fi
reactualizat în funcție de evoluția proiectului.
Carta Proiectului poate avea
următorul conținut:
· Tema de cercetare
(obiectivul, obiectivele proiectului);
· Rezultatele așteptate:
- în ce vor consta
- la ce vor folosi;
· Clientul (beneficiarul
direct plătitor), utilizatorul final (beneficiarul potențial);
· Conținutul proiectului (ce
își propune);
· Limitele proiectului (ce NU
își propune);
· Criteriile de satisfacție
(cum se apreciază încheierea cu succes a proiectului);
· Aspecte relevante legate de
contextul desfășurării proiectului (influența mediului exterior proiectului,
restricții, probleme, conflicte);
· Ipoteze de lucru;
· Factori de risc pentru
desfășurarea și rezultatul proiectului (costuri, termene, calitate);
· Participanții la proiect
(permanenți și ocazionali);
· Echipa proiectului (roluri,
competențe, responsabilități, ierarhie, comunicare);
· Resursele umane necesare
(estimate) ;
· Resursele materiale
(estimate);
· Costuri, analiza
costuri/rezultate (estimate);
· Planificarea execuției;
· Planificarea calității;
· Modul de comunicare și
transmitere a informațiilor;
· Modul cum se va face
transferul tehnologic, diseminarea rezultatelor, valorificarea (după caz);
· Recomandarea de a continua
cu etapa următoare sau de a stopa proiectul.
5.7.
Execuția proiectului
Managerul proiectului
(împreună cu responsabilii de sarcini) coordonează execuția pachetelor de
lucru, adică desfășurarea activității ce conduce la atingerea obiectivului
proiectului.
Execuția pachetelor de lucru
se face cu metodele specifice fiecărei specialități, asamblarea rezultatelor
revenind responsabililor de sarcini parțiale și managerului proiectului.
Evoluția proiectului se
urmărește prin rapoarte periodice ale tuturor participanților din organizarea
internă a proiectului, rapoarte ce pot determina completarea, modificarea,
replanificarea etc. sarcinilor parțiale ale proiectului.
Rapoartele periodice ale
participanților la proiect se asamblează într-un raport ce poate fi transmis
clientului și decizia acestuia poate determina, după caz, completarea,
modificarea, replanificarea obiectivelor proiectului, sau stoparea acestuia.
Stabilirea modificărilor și
însușirea lor în organizarea proiectului, ca urmare a rapoartelor, se face în
conformitate cu principiile project management-ului, enunțate în capitolele
precedente.
Ele devin obligatorii odată
cu înscrierea lor în Fișa Sarcinii, în aceasta precizându-se și datele de
urmărire și arhivare (a câta modificare, dată etc.).
Toate acestea decurg din
caracterul neliniar, de multe ori întâmplător, pe care execuția proiectului îl
are, fiind necesară o abordare evolutivă cu corecții ce determină modificări
ale structurii inițiale, scopul rămânând în permanență același: atingerea
obiectivului proiectului.
O formă posibilă a
Raportului de Sarcină poate fi cea din figura 5.7.1, conținutul acestuia
trebuind să dea răspunsul cerințelor formulate în Fișa Sarcinii.
CONTRACT DE
PROIECT No. Data |
||
CLIENT: |
||
MANAGER PROIECT: |
Semnătura |
|
PACHET DE LUCRU: |
||
RESPONSABIL PACHET DE LUCRU: |
Semnătura |
|
RAPORT |
Nr: |
Data: |
A. Rezultate din obiective conform temei de cercetare B. Cerințe specifice C. Definirea calității. Reguli pentru asigurarea calității D. Termene (început, sfârșit, durata) E. Resurse (corelat cu termenele) F. Costuri (corelat cu termenele și resursele) G. Condiții de arhivare și protecția datelor. |
||
Fig. 5.7.1. Raport de sarcină
Existența unui număr mare de
modificări față de planificarea inițială, indică o activitate de concepție
nesatisfăcătoare în fazele inițiale ale proiectului.
Acțivitățile cu caracter de
noutate, pentru care nu există o experiență anterioară în cadrul proiectului,
fac excepție de la această caracterizare.
Oricum, trebuie reținut că
orice modificare reprezintă un factor de risc și structurarea proiectului de
cercetare-dezvoltare trebuie să ia în considerare existenta factorilor de risc,
atât prin variante alternative pentru aceeiași activitate, cât și prin
înscrierea unor clauze ale contractului de proiect prin care riscurile să fie
împărțite sau preluate de client, corelat și cu dimensiunea resurselor alocate
proiectului. (În fond, și răspunsul că ceea ce dorește clientul nu poate fi
realizat poate fi considerat pozitiv în măsura în care obiectivul urmărit nu
mai generează cheltuieli ulterioare sau deschide noi căi de acțiune).
Modificările pachetelor de
lucru pot fi resimțite de membrii echipei de proiect ca un factor stresant,
rolul managerului de proiect fiind determinant în evitarea dramatizărilor și
suprareacțiilor din partea factorilor interni sau externi proiectului.
Transpunerea într-un model
grafic al celor prezentate anterior este făcută în fig. 5.7.2.
Fig. 5.6.2. Execuția proiectului
5.8. Analiza factorilor de succes
5.8.1.
Calitatea
Controlul calității se face
din exterior, adică activitatea membrului echipei de proiect este controlată de
managerul proiectului, responsabilul sarcinii parțiale sau de către alți membri
ai echipei de proiect, special desemnați.
Acest control presupune
evidențierea conformității rezultatelor cu standardele de calitate stabilite în
contract, sau pentru sarcinile parțiale.
Ca regulă general
aplicabilă: prin activitatea curentă, fiecare membru al echipei de proiect
trebuie să îndeplinească cu rezervă suficientă standardele de calitate avute în
vedere, astfel asigurându-se un standard ridicat al calității proiectului în
condițiile unor costuri de control reduse. Aplicarea conceptului Total Quality
Management este recomandabilă.
Un model simplu al
conceptului TQM este dat în fig. 5.8.1.
Fig. 5.8.1. Conceptul TQM
Principiile calității sunt:
· Orientarea către client: existența relațiilor furnizor-client
implică din partea primului respectarea strictă și permanentă a cerințelor și
speranțelor clientului.
· Îmbunătățirea proceselor: activitățile se realizează în etape
paralele și succesive până la obținerea rezultatului final. Procesele
corespunzând unei activități trebuie să fie cât mai sigure, cu variabile
controlabile, pentru a avea rezultatul final așteptat de client.
· Implicarea tuturor: managerul trebuie să utilizeze capacitatea
profesională și talentul membrilor echipei pentru a obține rezultatul așteptat
de client.
Conducerea în conformitate
cu aceste principii are ca obiectiv îmbunătățirea
continuă a proceselor.
Resursele care fac posibilă
atingerea acestui obiectiv sunt:
· capacitatea managerială
pentru AQ;
· educația și practica în
activitate a membrilor echipei;
· structuri de asigurare a
calității care sprijină echipa managerială în demersul AQ;
· transparența informațiilor
referitoare la calitate către toți membrii echipei;
· datele obținute din măsurări
și evaluări servesc managementului calității;
· echipele (membrii echipei)
care participă cu succes la îmbunătățirea calității proceselor sunt evidențiați
și premiați.
Totodată, trebuie ca
echipamentele tehnice (instrumente, aparate, mașini etc.) ce verifică
conformitatea rezultatelor, să aibă standarde de calitate superioare celor
acceptate pentru rezultate, conform normelor stabilite.
Metodele de apreciere a
conformității rezultatelor cu standardele de calitate trebuie să fie
reproductibile, fără echivoc.
Abaterile de la standardele
de calitate se pot datora unor cauze multiple:
- deficiențe de concepție ale soluțiilor;
- sprijin insuficient obținut din partea clientului;
- modificări și restricții ce vin din mediul proiectului;
- capacitatea de lucru a membrilor echipei (pregătire, sănătate,
factori psihici etc.);
- motivației membrilor echipei;
- climat prost în cadrul echipei;
- mijloace de lucru insuficiente sau de calitate necorespunzătoare;
- calitatea necorespunzătoare a factorilor de intrare (informații
insuficiente, pachet de lucru prost conceput, calitate scăzută a lucrărilor
executate de succesor etc.);
- condiții necorespunzătoare de mediu (spații necorespunzătoare,
lumină, căldură, praf etc.).
Identificarea cauzelor
determină decizii corespunzătoare resurselor disponibile, știind că obținerea
calității implică cheltuieli mari, dar neobținerea ei implică cheltuieli și mai
mari.
Costul calității este compus
din costul respectării cerințelor de calitate și din costul tuturor
consecințelor nerespectării cerințelor.
COSTUL RESPECTĂRII CERINȚELOR |
COSTUL NERESPECTĂRII CERINȚELOR |
· Planificare · Instruire, comunicare · Control, evaluare · Experimentare · Implementarea Sistemeului propriu AQ · Dotări cu mijloace de execuție și măsură |
· Rebuturi, refuzuri · Refaceri, reparații · Consumuri mari materiale · Consumuri mari de timp, întârzieri · Costuri mari în garanție · Pierdere de clienți, de prestigiu |
5.8.2. Timpul
Pachetele de lucru conțin
timpii precizați în conformitate cu planificarea proiectului și termenele la
care se raportează stadiul de îndeplinire a diferitelor sarcini.
Evaluarea probabilității de
respectare a termenului final de realizare a proiectului, din analizele
periodice ale execuției proiectului, este posibilă prin mai multe procedee:
· Metoda ponderii de timp: se raportează timpul efectiv consumat de
la începerea lucrării până la fondul total de timp prevăzut. Metoda nu dă
evaluări precise, în măsura în care sarcinile dificile sunt realizate în partea
finală a proiectului sau se acumulează restanțele din etapele precedente.
· Metoda proporțiilor
cantitative: pentru
activitățile asemănătoare se determină durata și numărul acestor activități
deja realizate, precum și numărul celor ce urmează a fi realizate. Raportarea
acestora la timpul trecut (rămas) caracterizează situația în momentul
respectiv.
· Metoda subiectivă: evaluarea rezultă ca urmare a discuțiilor
avute cu membrii echipei de proiect și a aprecierilor acestora asupra
propriului proiect de lucru, ca și asupra întregului proiect.
Foarte utilă este
reprezentarea evoluției proiectului prin analize
termene-trend. În acest mod se poate observa în ce măsură momentele de
realizare a sarcinilor parțiale, stabilite prin planificarea proiectului, au
putut fi respectate sau nu și ce consecințe decurg din aceasta, fig. 5.8.2.
Momentul |
Termen de finalizare previzibil |
Explicații |
|||
evaluării |
30.09 |
30.10 |
30.11 |
30.12 |
Comentarii |
01.01 |
|
|
|
|
|
01.02 |
|
|
|
|
|
01.03 |
|
|
|
|
|
01.04 |
|
|
|
|
|
01.05 |
|
|
|
|
|
Fig. 5.8.2. Diagrama termene - trend
5.8.3. Costuri
Proiectele cu caracter de
noutate, specifice domeniului de cercetare-dezvoltare, pe lângă alte elemente
de risc îl au și pe acela ca cheltuielile să depășească bugetul disponibil.
Analiza costuri-trend reprezintă unul din instrumentele ce pot fi utilizate
pentru evaluarea cheltuielilor din bugetul disponibil.
Datele de referință pentru efectuarea
analizei costuri-trend sunt:
- cheltuielile înregistrate
până la momentul considerat;
- costurile planificate
- stadiul de realizare al
proiectului din acel moment.
Pentru estimare se pornește
de la utilizarea unui factor de multiplicare a cheltuielilor înregistrate în
momentul respectiv, direct proporțional cu raportul dintre durata de execuție
rămasă până la finalizare față de durata totală planificată, fig. 5.8.3.
Fig. 5.8.3. Diagrama costuri - trend
Procedeul de extrapolare a
costurilor poate duce la erori importante, dacă nu se au în vedere și metode
alternative de evaluare a costurilor.
Presupunând că evoluția
costurilor, indicată de diagrama costuri-trend, este stabilizată (fără
salturi), se poate face o previziune asupra încadrării în bugetul alocat
proiectului. Evoluția costurilor indică abaterile globale, dar nu dă nici o
informație asupra:
- întârzierilor înregistrate în execuția proiectului, la momentul
evaluării și, de aici, diferența între costurile realizate în acel moment și
costurile planificate pentru acel moment;
- depășirile costurilor planificate pentru sarcinile parțiale.
Pentru evidențierea
abaterilor față de costurile planificate într-un anumit stadiu al evoluției
proiectului, trebuie avute în vedere:
- costurile efective
(realizate), CE: costuri realizate în stadiul efectiv de realizare a
proiectului;
- costurile propuse efective,
CP: costuri planificate raportate la stadiul efectiv de execuție a
proiectului;
- costuri planificate, CPl: costuri
planificate raportate la stadiul planificat de execuție a proiectului;
- costurile urmărite, CC: costuri
efectiv realizate, din care se scad următoarele abateri datorate influențelor
externe proiectului:
- Ap: abateri datorate
diferenței dintre prețurile existente și cele planificate (materiale, energie
etc.);
- Ac: abateri
change-order, datorate modificării ulterioare de către client a obiectivelor
stabilite.
Relațiile dintre aceste
mărimi sunt:
CC = CE - Ap - Ac
Abaterea totală AT față de devizul planificat:
AT = CC - CPl
este compusă dintr-o componentă valorică, AV:
AV = CC - CP
și o abatere cantitativă, AC,
datorată întârzierii (sau devansării) execuției proiectului (sarcinii) față de
planificare.
Toate acestea, reprezentate
în diagrame costuri-trend, dau o imagine sugestivă asupra situației economice a
proiectului și a tendinței de evoluție a acesteia.
Este foarte important ca, în
contractul de proiect, să fie prevăzute clauze clare, care să delimiteze
responsabilitatea managerului de proiect de la abaterile datorate influențelor
externe.
Stabilirea abaterilor
trebuie să conducă și la stabilirea contribuției pe care o au diferiți factori
interni de influență:
- modificări interne cu privire la rezultate;
- modificări interne ale cerințelor de calitate;
- modificări interne ale termenelor;
- utilizarea ineficientă a resurselor.
Identificând cauzele, se pot
stabili măsurile de reducere a costurilor.
5.8.4. Motivarea echipei de proiect
În timpul execuției
proiectului, se poate constata o scădere a interesului membrilor echipei de
proiect pentru activitațile ce se desfășoară, cu variații de intensități de la
membru la membru.
Factorii ce conduc la astfel
de situații sunt:
- lipsa soluțiilor pentru rezolvarea problemelor dificile;
- apariția unui eveniment cu efect asupra stării de satisfacție a
membrilor echipei de proiect;
- discuții îndelungate pe marginea proiectului, fără rezultate
vizibile;
- modificarea frecventă a pachetelor de lucru;
- depășirea fazelor cu caracter de noutate și intrarea în fazele cu
activități de rutină;
- încercări ale unuia sau mai multor membri ai echipei de a se face
remarcat, indiferent cum;
- inabilitatea managerului de proiect de a evidenția rezultatele
membrilor echipei de proiect;
- nerecunoașterea utilității (economice, sociale) a proiectului.
Managerul proiectului are
datoria analizării a acestor factori de influență și a stabilirii cauzelor.
Factorii de influență pot
fi:
- persoane sau un grup de persoane (client, manager de proiect,
membri ai echipei, persoane importante din mediul exterior proiectului);
- structuri care frânează activitatea (statut și ierarhie - în și
înafara proiectului, concurenți etc);
- resurse sau circumstanțe exterioare (mijloacele de muncă,
încăperile de lucru, starea vremii etc.);
- nu mai este timp suficient;
- costurile au fost depășite;
- lipsește încrederea în finalizarea cu succes a proiectului;
- lipsesc competențe și capacități în cadrul proiectului, ce pot
asigura succesul acestuia.
În astfel de situații,
managerul proiectului trebuie să discute cu membrii echipei de proiect,
identificând motivele scăderii motivației, pentru a putea acționa în
consecință.
Încercarea de creștere a
motivației prin creșterea recompenselor bănești poate să nu ducă la rezultatele
așteptate în situația menținerii factorilor de influență negativă, rezultatul
obținut fiind doar creșterea costurilor.
5.8.5. Conflicte
Conflictele ce pot apărea în
mediul proiectului pot avea efecte:
- pozitive, când
diferențele de păreri, contradicțiile oferă posibilitatea obținerii unor
soluții constructive, utile proiectului;
- negative, cu efect
distructiv asupra proiectului.
Rolul managerului de proiect
este, în acest caz, de moderator al diferențelor de opinii și contradicțiilor,
trebuind să mențină starea de unitate a echipei proiectului.
El trebuie să recunoască, să
evalueze și să soluționeze conflictele, în interesul obiectivelor proiectului.
- Recunoașterea din timp
a semnelor unui conflict latent (aluzii, justificări, deficit de informații
etc.);
- Evaluare (numărul
participanților, consecințe materiale și emoționale, relație cu alte
conflicte);
- Rezolvarea conflictului
presupune păstrarea managerului proiectului nepărtinitor și obiectiv, iar
acesta, prin discuții cu membrii echipei de proiect, stabilește soluții
alternative și echilibrează interesele lor.
5.9. Finalizarea proiectului
În funcție de prevederile
contractului de proiect, acesta este terminat odată cu recepționarea și
acceptarea de către client a rezultatelor proiectului, iar în final, prin plata
proiectului.
În timpul execuției
proiectului, se constată, deseori, că proiectul (sarcina parțială) este aproape
gata, dar mai sunt câteva mici detalii de executat.
Acest aspect este determinat
de factorii subiectivi (în general):
- sarcini mărunte, plictisitoare, mari consumatoare de timp, lăsate
în ultima parte a execuției proiectului;
- motivația pentru muncă este redusă, toată lumea dorește să scape
de proiect, rezolvările sunt de mântuială;
- rezultatele sunt limitate, capacitatea de execuție scade prin
părăsirea echipei de către unii membrii;
- dorința unora din membrii echipei de a îmbunătății rezultatul
prin modificări pe ultima sută, cu reflectare negativă în volumul de muncă și
satisfacție a celorlalți;
- trasul de timp; unii membrii nu doresc începerea unui nou
proiect.
Managerul proiectului are
rolul determinant în sesizarea din timp a acestor tendințe.
5.9.1. Inventarierea
rezultatelor finale. Analiza abaterilor
față de tema de cercetare
Îndeplinirea obiectivelor
proiectului trebuie evaluată pe baza regulilor de apreciere a conformității
rezultatelor proiectului cu obiectivele acestuia (norme, standarde, caiete de
sarcini, reguli de recepție etc.), reguli acceptate anterior de clinetul
proiectului.
Pentru a asigura finalizarea
proiectului la termenul și în condițiile convenite cu clientul, trebuie să fie
avute în vedere două aspecte:
- rezultatele execuției proiectului trebuie să fie corespunzătoare
calitativ cerințelor înscrise în tema de cercetare;
- constatarea conformității rezultatelor (și a abaterilor) se face,
în primul rând, în structura organizatorică a proiectului (măsurări de casă,
omologare parțială, avizare internă etc.).
Rezultatul acestei
activități se consemnează în buletine de măsurări, buletine de analiză,
buletine de experimentări, documente de avizare internă etc.
Abia după încheierea acestor
activități se trece la recepția rezultatelor proiectului de către clientul
proiectului (omologare, experimentare, pilot, recepție etc.).
Analiza comparativă între
obiectivele proiectului și rezultatele obținute face parte din documentele
proiectului și, totodată, completează baza de informații pentru proiecte
viitoare.
5.9.2. Analiza factorilor de succes
- Calitatea execuției proiectului este certificată de
concordanța obiectivelor cu rezultatele obținute. Neîndeplinirea unor cerințe
trebuie documentată corespunzător și negociată cu clientul proiectului
(preferabil - pe parcurs).
- Timpul ca factor de
succes reflectă respectarea termenului de finalizare a proiectului, sau
nerespectarea acestuia, cu consecin-țele prevăzute în contract.
- Costurile reflectă
modul de încadrare a cheltuielilor în economia proiectului și în bugetul alocat
prin contract. Evidențierea abaterilor este obligatorie, proiectul putând să se
finalizeze cu pierderi sau câștiguri.
5.9.3. Predarea proiectului
Predarea proiectului se face
în conformitate cu clauzele contractului; această activitate consemnează
într-un document, semnat de client și managerul de proiect, finalizarea
proiectului și trecerea rezultatelor în folosirea clientului.
Prezentarea finală a
rezultatelor proiectului are o însemnătate deosebită, de aceea trebuie
pregătită cu mare atenție. Trebuie să fie avute în vedere următoarele:
- ce informații dorește clientul să fie prezentate;
- în ce condiții se consideră că prezentarea a avut succes;
- cine participă la prezentare;
- condițiile de desfășurare a prezentării.
În cadrul prezentării,
trebuie să fie îndeplinite următoarele acțiuni:
- se dau toate explicațiile cerute de client cu privire la
rezultatele obținute și modul de rezolvare a problemelor;
- factorii de succes se prezintă și analizează comparativ
(realizat-propus);
- se investighează satisfacția clientului și se rețin eventualele
solicitări de modificare, solicitări ce se înscriu într-o convenție
client-managerul proiectului;
- se stabilesc detaliile predării definitive.
În cadrul ședinței este
recomandabilă prezentarea membrilor echipei de proiect și contribuția fiecăruia
la realizarea proiectului.
De asemenea, în multe
situații, sunt recomandabile demonstrații experimentale ce confirmă încrederea
și satisfactia clientului.
Este datoria managerului de
proiect de a transforma predarea proiectului într-o festivitate, din care nu
trebuie să lipsească atenția cuvenită acordată membrilor echipei de proiect
(evidențieri, recompense, cunoașterea satisfacției acesteia).
Predarea proiectului către
client poate să constituie punctul de plecare a negocierii unui nou contract cu
acesta, având în vedere circumstanțele favorabile ale momentului (presupunând
că satisfacția acestuia este deplină).
5.10. Arhivarea proiectului
Toată documentația elaborată
în timpul execuției proiectului trebuie codificată și arhivată.
Obligatoriu, trebuie să
existe un inventar al acestor documentații. Trebuie avut în vedere faptul că
documentația este compusă din documente, iar prin document se înțelege orice
purtător de informații (în mod obișnuit hârtia), al cărui conținut a fost
transmis spre știință unei alte persoane, sau poate fi utilizat ca o sursă de
informație.
6.
ÎN LOC DE CONCLUZII
Aceste note metodologice
încearcă să fie un îndrumar pentru realizarea activităților de cercetare
științifică (programe, teme de cercetare, studii etc.) în conformitate cu
principiile project-management-ului, neexistând nici o contradicție între cele
două noțiuni.
Notele nu au un caracter de
noutate prin ele însele, preluând noțiuni și concepte deja cunoscute, dar ele
subliniază ideea de ordine ce trebuie să guverneze și activitatea de cercetare
științifică, fără de care rezultatele procesului pot scăpa de sub control.
Sunt enunțate principii și
metode, în ordinea logică de execuție a unei lucrări de cercetare științifică
(proiect), rămânând la priceperea și îndemânarea managerului de proiect dezvoltarea
unei metodologii și documentarea corespunzătoare specificului lucrării
abordate.
Nu trebuie trecut cu vederea
faptul că institutele de cercetare și-au dezvoltat în decursul anilor propriile
metodologii de execuție a lucrărilor de cercetare, metodologii derivate și din
documente normative emise de diferitele ministere sau instituții. Din acest
punct de vedere, terenul pe care se poate clădi acest nou mod de abordare nu
este virgin.
Dorința firească, dar și
obligativitatea dobândirii certificării ISO 9001 de către un anumit institut,
impune existența în propriul manual de calitate a procedurilor de asigurare a
calității proiectelor. Prezentele norme metodologice indică o cale de urmat,
ele fiind conforme în conținut și succesiune cu prevederile standardelor ISO
9000 (UNI EN 29000), așa cum sunt prevăzute în ISO 9001 și ISO 9004.
Obținerea acreditării ISO
9001 implică adoptarea deciziei de introducere a programului de asigurare a
calității proiectelor.
Obiectivele fundamentale ale
acestui program sunt:
· proiectarea și documetarea
Sistemului Calității Proiectelor, însoțit de Manualul Calității Proiectelor;
· îmbunătățirea calității
interne: erori mai puține, performanțe mai bune, fără risipă;
· îmbunătățirea calității
externe: servicii mai bune pentru client, erori sau reclamații mai puține,
performanțe înalte;
· certificarea Sistemului
Calității Proiectelor.
Dezvoltarea
programului trebuie să aibă în vedere următoarele:
· a nu se omite nici o fază: Planifică, Îndeplinește, Verifică, Corectează - documentând toate
activitățile;
· respectarea integrală a standardelor ISO 9000:
conformitate cu regulile acestora;
· a nu se grăbi introducerea programului:
respectarea tuturor fazelor conduce la corecta implicare a personalului;
· urmărirea activităților în termeni ai calității
rezultatelor;
· susținerea programului prin transparența
informațiilor;
· implicarea și susținerea personalului pentru
rezolvarea problemelor și depășirea dificultăților.
Cele de mai sus se regăsesc
în conținutul acestui ÎNDREPTAR METODOLOGIC PENTRU APLICAREA PROJECT
MANAGEMENT-ULUI ÎN ACTIVITATEA DE CERCETARE-DEZVOLTARE.
Redactarea MANUALULUI DE
ASIGURARE A CALITĂȚII PROIECTELOR, cu preoceduri documentate pe etape și
activități, folosind ÎNDREPTARUL, pare a fi calea firească de urmat pentru
obținerea certificării ISO 9001.
7. BIBLIOGRAFIE
1. Promovarea metodelor moderne de project management
în activitatea C&D în România, Faza B.1.1 - SCIENTCONSULT S.R.L. -
București 1995
2. Managementul proiectelor - documentație de instruire
- Carl Duisberg Gesellschaft, CDG Koln, 1995
3. Total Quality Management - A.R. Tenner, I. J.
DeToro, Adison - Wesley Publishing Co. 1993
4. Complexul de standarde ISO 9000
Partea a doua
..
PARTEA A TREIA
Constatări Și considerații rezultate din experimentarea
efectuată
Abordarea ca project
management a programului în ansamblul său ar necesita precizarea explicită a
obiectivelor programului.
Obiectivele Programului
Național de Traductoare și Sensori, în forma sa actuală și corespunzând
politicii și stadiului general actual al cercetării din România, poate fi
formulat astfel: Obținerea de progrese științifice și tehnologice în toate
specialitățile actuale ale domeniului de traductoare și sensori, în care poate
fi valorificată experiența de cercetare-dezvoltare existentă în România sau în
care pot fi inițiate activități de cercetare-dezvoltare. Această posibilă
definire este subsumată unui ansamblu format din doi factori:
- inițiativa din partea unei unități de C&D de profil;
- aprobarea fiecărei inițiative în parte, în baza unei evaluări de
oportunitate tehnico-științifică și economică, la nivelul comisiilor /
subcomisiilor de specialitate ale Colegiului Consultativ pentru
cercetare-dezvoltare, în condițiile restricțiilor privind fondurile
disponibile, ce se decide că pot fi alocate profilului de cercetare dat.
Întrucât orientarea project
managementului este spre utilitate și spre client, elaborarea unei carte a
programului ar începe cu rezultatele unei analize a situației pe piața
traductoarelor și sensorilor, în conexiune cu analiza situației pe piața
beneficiarilor lucrărilor de C&D în profilul de traductoare și sensori.
Dintre formulările de
posibile obiective ale programului, ce ar rezulta ca urmare a unor astfel de
analize, se pot exemplifica:
Reducerea dispersării
eforturilor de C&D în domeniul traductoare și sensori; ca urmare a
concentrării de resurse umane, financiare și materiale - obținerea de rezultate
competitive care să acopere ...% (sau
... mil. lei) din producția internă și să asigure un debușeu de ...% (sau ...
mil.$) la export, până în anul 2000. Realizarea unor soluții brevetate care să
asigure un aport valutar de ... sute mii $, până în anul 2002.
În spiritul
Project-Managementului, obiectivele programului PNTS pot fi completate cu
elemente rezultate din răspunsuri la întrebările:
- Ce tipuri de senzori sau traductoare vor fi realizate la niveluri
calitative superioare ofertei disponibile pe piață (mai ieftine, mai fiabile,
mai sensibile etc)?
- Cine și cum le va produce?
- Cine și cum le va vinde?
- Care sunt clienții probabili?
- Care sunt concurenții posibili?
- La ce dată și în ce cantități vor fi disponibile tipurile avute
în vedere?
sau / și:
- Ce cercetări avansate sau fundamentale sunt necesare pentru
realizarea unor traductoare principial noi?
- Ce perspective de valorificare prin realizări tehnice au
rezultatele acestor cercetări?
- Cum sunt diseminate în lumea științifică rezultatele obținute?
- Cum vor fi acceptate de producători aceste rezultate?
- Cum vor fi acceptate de utilizatori aceste rezultate?
etc., etc.
Îndrumarul metodologic arată
că stabilirea unui obiectiv generează prin întrebări-răspunsuri o structură
piramidală, de sus în jos, a obiectivelor parțiale ce condiționează realizarea
obiectivului principal.
Asamblarea de jos în sus a
obiectivelor parțiale permite verificarea corectitudinii ipotezelor de lucru
avute în vedere pentru atingerea obiectivului principal.
O altă componentă esențială
a project managementului, în cazul unui program de cercetare-dezvoltare
structurat, ar fi cea a coordonării activităților (conținut, resurse, termene
intermediare etc.) între unități care cooperează pentru realizarea în comun a
obiectivelor. Această componentă poate fi abordată la demararea lucrărilor (sau
la demararea unei etape a lucrărilor) - și nu retroactiv.
Carta proiectului (în cazul avut în vedere: PNTS),
întocmită conform ÎNDRUMARULUI METODOLOGIC,
nu trebuie înțeleasă ca un docu-ment închis, făcut o dată pentru totdeauna.
Ea este o structură vie, în evoluție, răspunzând în final
întrebărilor:
- Ce am
obținut?
- Cu ce
continuăm?
- Ce
oprim?
Cel mai important lucru ce
trebuie avut în vedere utilizând Project Managementul în cazul unui proiect
amplu (cum este PNTS), este dobândirea unui principiu de lucru unitar pentru
toți participanții la program, principiu ce trebuie să conducă la aflarea
răspunsurilor la întrebările:
- Ce cheltuim?
- Ce obținem?
Exercițiul de folosire a
ÎNDRUMARULUI METODOLOGIC la proiectul
Bază de date PNTS a scos în evidență necesitatea luării în considerație și a
factorilor de satisfacție datorați participării la program: recunoașterea profesională,
utilitatea socială, recompense materiale etc.
După această primă
experimentare, efectuată retroactiv asupra unor componente deja realizate, se
consideră oportună realizarea, în 1996, a unor experimente pe viu, asupra
unor programe sau, preferabil, asupra unor proiecte (teme) complexe, aflate în
stadiu inițial sau aflate în fața une etape de dezvoltare importantă, pe baza
Îndrumarului metodologic realizat.
Totodată, la nivelul
Programului Național de Traductoare și Sensori, se propune realizarea unor studii de strategie pe
tipuri și familii de traductoare, corelate cu profilul producătorilor (RETROM -
Pașcani, FEPA - Bârlad, AMCO - Otopeni, Mecanică Fină - București și unități de
microproducție din institute de cercetări), aplicând metodologia Project
Management.