Studiu
privind
crearea
sistemului instituțional de valorificare
difuzare, transfer, aplicare
a
rezultatelor activității de cercetare științifică
Evaluări
de fezabilitate
Autori:
Dr. ing. FLORIN CREȚU
Ing. ION CRIȘAN
Dr. ing. ULRICH WIENER coordonatorul studiului ‑
La
ședințele de Brainstorming ‑ Delphi au participat un număr de 23 experți
SINTEZA FAZEI
Lucrările fazei au avut caracter de fond și
caracter metodologic.
Lucrările au constat în analiza unor variante de
soluții preconizate în cadrul fazei
precedente (inclusiv detalierea, corectarea și completarea setului inițial de opțiuni),
prin consultarea unei echipe de experți. Dacă asupra unora
dintre probleme opiniile experților au fost quasi-unanime, în alte
probleme opiniile au rămas împărțite
între două sau chiar mai multe variante.
Sub
aspect de fond, s-au obținut
următoarele concluzii:
Inființarea unei Agenții pentru Transferul de Tehnologie (în continuare ATT), sau cu o
denumire înrudită, este oportună.
Nu
este oportun ca ATT să preia în
ansamblu atribuțiile de finanțare a cercetărilor, limitîndu-se, în această
privință, la "a gestiona fonduri
pentru transferul de tehnologie, a
susține programe de transfer de tehnologie". In acest fel, elementele
rezultate din discuția amplă asupra problematicii căilor
și instrumentelor de realizare a
finanțării cercetării științifice au fost reținute pentru alte
prilejuri, depășind sfera lucrării și a
deciziei adoptate.
In
privința caracterului ATT, opiniile experților au fost împărțite, în ordinea descrescătoare a punctajelor
obținute, între următoarele dintre variantele propuse:
- unitate neguvernamentală, non-profit, subvenționată
în perioada de demaraj (2...3 ani) de la buget, dar orientată de la început
către o autoportanță financiară (punctaj 32 puncte din 99 posibile) *;
- unitate în subordinea Departamentului
Științei, cu finanțare mixtă (de la
buget și extrabugetară) (29 puncte);
- instituție guvernamentală, componentă a administrației publice centrale (14 puncte);
-
societate comercială, cu o participare importantă a capitalului de stat (13 puncte) *;
-
holding (12 puncte) *.
De
remarcat că numai suma punctelor obținute de
variantele neguvernamentale (notate cu *) a întrunit o
majoritate absolută, slabă de altfel (57
puncte). Au fost reținute, pentru detaliere, primele două variante clasate.
Quasi-unanim, au
fost selectate, pentru
agenție, funcțiunile de: acțiuni
promoționale avînd ca sursă rezultatele
unităților de cercetare-dezvoltare-proiectare din România; sprijinirea centrelor de inovare și
afaceri; organizarea, administrarea și
gestionarea unei Burse a rezultatelor C&D și a
unei Bănci de date referitoare la
rezultatele C&D; consultanță și
asistență în problemele legate de proprietatea intelectuală; gestionarea fondurilor
aferente, menționate. La
limită (51 puncte) a fost
însușită și funcțiunea de promovare a unor
compartimente omoloage în unități și consultanța antreprenorială aferentă.
După dezbateri
ample și contradictorii, s-au
conturat dimensiuni orientative de pornire (în primul an) pentru: numărul de
personal (30 salariați
permanenți, cu posibilitatea de a angrena
și salariați temporari);
cheltuieli (total 140 mil. lei,
din care salarii 25 mil. lei și
40 mil. lei investiții inițiale), precum
și dinamici de creștere în anii
imediat următori (cîte 50% din cifrele inițiale, pe an, la personal și la toate componentele de
cheltuieli menționate).
A fost
unanim considerată oportună o Bancă
națională de date privind
rezultatele cercetării științifice, ca acțiune pe principii comerciale și cu
sprijin inițial de la buget, precum
și punerea ei de la început pe baze informatice moderne.
S-a considerat că Banca trebuie
să fie dezvoltată în cadrul ATT și
să-i fie dedicată, urmînd ca după
înființarea ATT să se examineze aspecte
de profunzime privind caracterul informațiilor
sau modul de preluare a unor experiențe existente.
In
ceea ce privește crearea unei fundații pentru
promovarea științei, s-a
luat act de
înființarea, recentă, a "Fundației Române pentru
Știință" și a fost trecut în revistă statutul acesteia. S-a apreciat oportun ca Ministerului
Cercetării și Tehnologiei să
sugereze extinderea preocupărilor
Fundației înființate cu probleme referitoare la
transferul de tehnologie. Experții au opinat (cu 88 puncte) că,
dacă această variantă nu va fi
acceptată, să se propună înființarea unei alte fundații, dedicate atribuțiilor
legate de transferul de tehnologie.
Sub aspect metodologic,
s-a obținut o experiență interesantă de
conjugare a metodei brainstorming (generare de idei) și
In
funcție de poziția care va fi adoptată de către MCT, ca beneficiar, asupra concluziilor prezentei faze, executantul
va realiza, în 1993, detalierea documentelor necesare pentru
înființarea legală a Agenției preconizate.