Studiu
privind
crearea
sistemului instituțional de valorificare
difuzare, transfer, aplicare
a
rezultatelor activității de cercetare științifică
Proiectul procedurilor și al
conexiunilor în sistemul instituțional
Coordonatorul
Studiului,
Dr. ing. Ulrich Wiener
decembrie 1993
Notă. La această lucrare,
numerotarea capitolelor și a paginilor este în continuare, pentru ansamblul
volumelor (fazelor).
Lucrarea a mai cuprins o fază, neinculsă
în prezentul CD: Proiectele documentelor necesare pentru înființarea și
funcționarea Agenției pentru Transferul de Tehnologie și Valorificarea
rezultatelor cercetărilor, după care a urmat faza prezentată în continuare.
Autorul fazei: Dr. ing. ULRICH WIENER, coordonatorul studiului
CUPRINS
10. Proiectul procedurilor și
conexiunilor în sistemul instituțional........... 235
10.1. Componentele zonale
(locale) ale sistemului de valorificare/difuzare a rezultatelor cercetărilor..................................................................... 236
10.2. Cadrul instituțional de
promovare a transferului de tehnologie și valorificare a rezultatelor
cercetărilor prin intermediul instituțiilor guvernamentale................................................................................. 248
11.Unele concluzii de
ansamblu................................................................ 250
Bibliografie.................................................................................................. 252
Anexe.......................................................................................................... 253
Potrivit
temei program, obiectivele prezentei faze sunt următoarele:
a)Stabilirea atribuțiilor și modului de funcționare a componentelor sectoriale,
zonale și locale ale sistemului de valorificare/difuzare a rezultatelor
cercetărilor;
b)Condițiile colaborării Agenției cu departamentele și ministerele
economice;
c)Condițiile colaborării Agenției cu rețeaua incubatoarelor de
afaceri în domeniul valorificării rezultatelor cercetărilor;
d)Condițiile colaborării Agenției cu rețeaua întreprinderilor
mici și mijlocii, în domeniul valorificării rezultatelor cercetărilor.
La
tratarea acestor probleme a trebuit să se țină seama pe de o parte de faptul că, contrar
concepîiilor iniîiale, până la data finalizării acestei faze, nu au putut fi
întreprinși pași semnificativi în direcția înființării unității centrale a
Agenției pentru Transferul de Tehnologie și Valorificare a Rezultatelor
Cercetărilor (ATT) și, pe de altă parte, de faptul că au fost obținute
informații valorooase privind evoluția instituțiilor de tipul ATT, în ultimul
timp, în cadrul unor țări cu economie dezvoltată.
Astfel,
un impact important asupra soluțiilor sugerate, au avut datele puse la
dispoziția elaboratorilor de către delegația MCT, care, în cursul trimestrului
IV 1993, a efectuat un stagiu de documentare, cu o durată de câteva săptămâni,
în Belgia [1].
Demersurile
întreprinse pentru realizarea obiectivelor prevăzute au fost semnificativ
influențate de una din concluziile esențiale degajate în cadrul fazei
anterioare și anume aceea că: principalii beneficiari ai activităților
desfășurate de ATT vor fi Întreprinderi
Mici și Mijlocii, deoarece întreprinderile mari fie dispun de un
potențial propriu de cercetare, fie dispun de relații eficiente și fiabile cu
unități de cercetare, neavând deci nevoie să apeleze la serviciile
specializate ale unor organizații de tipul ATT.
Totuși,
este de apreciat că, în condițiile actuale din România, întreprinderi mari vor constitui, de asemenea, o piață
semnificativă pentru valorificarea unor rezultate ale cercetărilor realizate
cel puțin pentru probleme tehnologice (de specialitate) conexe în raport cu
profilul lor de bază.
În
cadrul volumului III (pag. 213...216) se sugerează ca, sub forma de Filiale sau Reprezentanțe teritoariale,
Agenția să cuprindă patru compartimente operaționale, întro primă etapă, la
București, ClujNapoca, Iași și Timișoara. Aceste compartimente au fost gândite
ca un nucleu restrîns, având 2...3 angajați permanenți la care, în funcție de
necesități, se adaugă un anumit număr de colaboratori temporari. Opțiunile în
favoarea localităților menționate au avut în vedere, în primul rând, faptul că,
fiind centre universitare, vor permite cu relativă ușurință găsirea
colaboratorilor temporari, în specialitățile cele mai diferite.
Actuala
etapă de detaliere și precizare a structurilor și competențelor acestor unități
este bine să pornească de la găsirea unor răspunsuri la următoarele chestiuni:
i Asocierea dintre preocupările inițial
stabilite în seama filialelor ATT și activități înrudite, de exemplu:
consultanță în domeniul sprijinirii dezvoltării IMM, eventual sprijinirea
implementării invențiilor etc. trebuie considerate benefică sau, dimpotrivă,
generează mai multe dezavantaje ?
ii Care sunt limitele optime de
autonomie care trebuie acordate acestor unități ?
iii Este principial posibilă și, în același timp, benefică o privatizare a
activităților desfășurate de ATT ?
Pentru
a putea răspunde la aceste chestiuni, conținând de altfel multe aspecte care se
află în strânsă interdependențp, considerăm util să prezentăm o serie de
informații suplimentare, față de cele prezentate și utilizate în cadrul
volumului I al studiului.
a) Problema centrelor de promovare
și consultanță în domeniul IMM
În
prezent, în România, IMM se găsesc în atenția următoarelor foruri și
organizații [2]:
1)
Departamentul IMM din cadrul ARD;
2)
Centrul Român pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (CRIMM);
3)
Centrul ONU pentru promovarea întreprinderilor mici și mijlocii;
4)
Centrele românoamericane de small business, finanțate prin US AID [3];
5)
Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii (CNIPMM) ;
6)
Camerele de comerț și industrie.
Vom
detalia, în cele ce urmează, unele aspecte referitoare la organizațiile de la
pct. 2) și 3).
CRIMM (2) este o
fundație neguvernamentală, nonprofit, creată totuși în temeiul unei hotărâri
guvernamentale (HG nr. 405/1992) și având ca principală sarcină să coordoneze
programele naționale în sectorul IMM și în mod deosebit strategia de dezvoltare
a întreprinderilor private mici și mijlocii, elaborată în baza studiului PHARE
executat de către firma italiană Confederazione Nationale Dell Artigianato
(CNA) Veneto /1/.
Istoricul
acestei organizații este următorul: studiul PHARE, elaborat de CNA Veneto, a
condus la o strategie de dezvoltare în România a IMM bazată pe 16 acțiun
(listate în tabelul 1), cărora, prin programul PHARE, li sa afectat un buget de 10 milioane ECU (19931995),
cu defalcarea pe capitole indicată în tabel.
Obiectivul
principal de activitate al CRIMM constă în coordonarea programului de acțiune
pe trei ani (19931995), prin care se urmărește implementarea acestei
strategii, folosinduse totodată sprijinul unității de coordonare a
programelor CNA Veneto.
Tabelul
1
Programul PHARE
pentru dezvoltare IMM în România
I. Activitățile
Fundației CRIMM și rețelei din teritoriu 2,7 mil ECU |
1.1. Dezvoltarea strategiei și a cadrului
legislativ în domeniul IMM; 1.2. Coorodonarea programelor pentru IMM; 1.3. Activitatea de monitorizare; 1.4. Diseminarea informațiilor; 1.5. Rețeaua de centre de dezvoltare și a celei
de consultan_i; 1.6. Acțiuni pentru finanțarea IMM; 1.7. Oficiu de sprijinire a intereselor
sectorului de IMM; 1.8. Sprijinirea Funda_iei CRIMM |
II. Crearea unei atmosfere favorabile IMM 1,5 mil. ECU |
2.1. Campanie promoțională în favoarea
sectorului de IMM; 2.2. Sprijinirea asociațiilor de IMM; 2.3. Reforma în sistemul de învățământ; 2.4. Reforma în sistemul de învățământ; 2.5. Spirit antreprenorial în marea
industrie. |
III. Proiecte pilot 4,8 mil. ECU |
3.1. Realizarea de Incubatoare de Afaceri Pilot
(IAP) 3.2. Realizarea rețelei naționale a
Incubatoarelor de Afaceri; 3.3. Sprijinirea parteneriatului internațional; 3.4. Facilități financiare pentru cumpărarea de
echipamente pentru IMM. |
Din punctul de vedere al ATT, considerăm că prezintă un interes deosebit
următoarele acțiuni:
se prevede organizarea pe lângă
CRIMM a unor Centre județene de
dezvoltare a IMM, cu un suport logistic corespunzător;
Programul sprijină crearea pieței
de consultanță în România, sprijinind totodată implicarea firmelor naționale
private de consultanță în realizarea acțiunilor de promovare a IMM;
CRIMM va crea centre de
consultanță, cu rol metodologic în orientarea și sprijinirea
întreprinzătorilor, în județele: Dolj,
Teleorman, Brăila, Argeș, Maramureș.
se va sprijini pregătirea micului
întreprinzător în vederea integrării în economia de piață, inclusiv finanțarea lui în perioada de pornire a propriei afaceri, în
special de producție, pe calea împrumuturilor nerambursabile;
se va sprijini înființarea de
Incubatoare de Afaceri pilot : în București
pentru industria orizontală, în Brăila
(Focșani) cu profil de industrie alimentară, în Timișoara (Brașov) pentru promovarea spiritului antreprenorial în
general, în Sibiu (Harghita)
pentru economia montană și în Constanța
pentru promovarea producției de export;
racordarea României la rețeaua de
informare europeană, inclusiv prin înființarea, cu sprijinul CRIMM, a unui EuroInfoCentre;
coordonarea (sic!) tuturor
donatorilor internaționali pe profilul IMM și corelarea diverselor programe
PHARE având ca obiectiv micii întreprinzători.
Centrul
ONU (3), mai exact centrul PNUD, pentru Promovarea
Întreprinderilor Particulare Mici și Mijlocii, oferă consultanță gratuită,
confidențială și imparțială întreprinzătorilor particulari și totodată ține la
curent Guvernul în legătură cu obstacolele întâmpinate în dezvoltarea
sectorului privat și sugerează căile de îmbunătățire a condițiilor în care își
desfășoară activitatea întreprinderile private.
În
prezent, centrul este preocupat de testarea unor potențiali specialiști pentru
completarea rețelei naționale de consultanță managerială, pregătind și asistând înființarea unor centre de consultanță (de
afaceri) în localitățile: Galați,
AlbaIulia și Buzău /2/.
Aceste
centre de consultanță vor rămâne în asistența Centrului ONU o perioadă mai
lungă (1...2 ani) până vor putea să se autofinanțeze.
*
* *
Pentru
a încheia problema interferențelor esențiale între demersurile de promovare a
IMM și valorificarea rezultatelor cercetărilor, considerăm necesar să ne oprim
succint la două aspecte.
Primul
se referă la acăiunile preconizate în vederea racordării României la
structurile europene de informare și consultanță: "Rețeaua Euro
InfoCentre", "Business Cooperation Network' și "Business
Cooperation Centre".
În
principiu, proiectul are în vedere conceperea și implemenatrea unei interfețe
locale de colectare, sintezăevaluare a informațiilor economice, cu un accent
deosebit pe cerințele IMM pentru demararea și susținerea proiectelor proprii.
Așa
cum se arată în /3/, orientarea strategică a proiectului se referă la
următoarele direcții:
1.
să furnizeze către companiile și
societățile interesate din România, informațiile comerciale, economice și
legislative care le sunt necesare pentru a intra în relații de afaceri cu
diverși parteneri din CEE.
2.
să acorde consultanță și să susțină
organizațiile susmenționate în ceea ce privește participarea la
programele și activitățile CEE;
3.
să creeze o rețea de parteneri care să permită schimbul de informații în aceste
probleme la nivel național, regional sau local.
Pentru
atingerea acestor scopuri, proiectul InfoContact România va urmări:
conectarea la rețeau de circulare a informațiilor aparținând
structurilor EuroInfoCentre;
crearea cadrului național de
implementare și dezvoltare a sistemului BCNET (Business Cooperation Network),
capabil să identifice rapid și
confidențial, firme potențial interesate în parteneriat de afaceri cu firme românești, precum și să
susțină promoțional asemenea contacte;
racordarea serviciului BCC
(Business Cooperation Centre) al CEE cu
o structură similară în România, asigurând găsirea unor parteneri de cooperare neconfidențială prin
intermediul unei rețele de corespondenți, accesibilă și directă.
Toate
aceste acțiuni, ca și cele subiacente lor, prezintă, în mod evident, o
importanță doesebită și pe planul transferului de tehnologie, respectiv al
valorificării rezultatelor cercetărilor. Din rândul numeroaselor exemple,
selectăm doar trei cazuri particulare, care ilustrează justețea unei asemenea
aprecieri:
Iîn cadrul proiectului pilot CEE
EUROMANAGEMENT au fost desfășurate în Europa peste 600 de evaluări la
întreprinderi industriale mici și mijlocii, vizând succesele înregistrate în
finalizarea unor proiecte comunitare de Cercetare și Dezvoltare Tehnologică,
solicitânduse în final Comisiei Europene o asemenea finanțare a lucrătorilor
RTD, care să faciliteze și cooperarea
tehnologică dincolo de granițele țărilor;
II Direcția Generală XIII a CEE
(Telecomunicații, Industrii ale Informațiilor și Inovației) acordă premii întreprinderilor mici și mijlocii care
doresc să exploateze rezultatele unor programe comunitare de cercetare și
dezvoltare tehnologică;
III programul de acțiuni al CEE pentru IMM, care se dorește să servească drept
bază pentru viitoarele decizii ale Consiliului, Parlamentului și Comisiei,
în această materie prevede, printre altele, înzestrarea cooperării europene cu
un cadru instituțional adecvat, pentru
transferul rezultatelor cercetărilor și knowhowului.
Cel
deal doilea aspect se referă la conținutul legislației românești dedicată
sprijinirii întreprinderilor mici și mijlocii.
În esență, avem în vedere Ordonanța Guvernului nr. 25 (din 25 august
1993) privind stimularea IMM. Așa cum rezultă din citatele prezentate, în cele
ce urmează, aceste reglementări conțin o serie de prevederi care prezintă
interes și pentru structurile locale care vor fi utilizate pentru transferul de
tehnologie și valorificarea rezultatelor cercetărilor.
Astfel,
în cadrul sistemului de avantaje și facilități prin care statul înțelege să
sprijine constituirea și dezvoltarea IMM se prevede că: întreprinderile mici
și mijlocii beneficiază de servicii de informare, asistență și consultanță asigurate gratuit sau cu reduceri de plată... (art. 4),
respectiv că guvernul și autoritățile administrației publice locale sprijină
prin subvenții constituirea și funcționarea unei rețele naționale de centre destinate asigurării serviciilor,
prevăzute la art. 4 (art. 5) și guvernul poate
sprijini direct din punct de vedere financiar întreprinderile mici și
mijlocii în obținerea serviciilor prevăzute în art. 4 (art. 6).
În cadrul programelor de dezvoltare
regională, prin intermediul cărora se urmărește restructurarea economică și
ocuparea forței de muncă, guvernul în colaborare cu autoritățile administrației
publice locale acordă, de asemenea, sprijin întreprinderilor mici și mijlocii
prin: ... b) acordarea de terenuri și spații de producție în condițiile legii;
c) alocații pentru investițiile de pornire,
dezvoltare și modernizare, care creează noi locuri de muncă, asigură protecția
mediului înconjurător, stimulează valorificarea resurselor locale (art. 8).
Potrivit
dispozițiilor art. 12 Guvernul sprijină activitatea de cercetare și inovație tehnologică (s.n.) desfășurată
de întreprinderile mici și mijlocii, prin a) includerea unui capitol distinct
privind activitatea de cercetaredezvoltare desfășurată de întreprinderile mici
și mijlocii în programul național finanțat din fondul special de cercetaredezvoltare;
... e) facilitarea accesului la informații tehnologice de specialitate, în
condițiile legii. Pentru a ușura analiza acestor informații, în tabelul 2 se
recapitulează amplasarea centrelor de consultanță IMM propuse de CRIMM și PNUD,
Centrele de Inventică și Reprezentanțele teritoriale ATT.
Tabelul
2
Amplasarea teritorială a centrelor
de consultanță IMM și de inventică
Nr. crt. |
Județul |
Centru consultanță IMM |
Centru inventică |
Observații |
1. |
Alba |
¡ |
|
|
2. |
Arad |
|
|
|
3. |
Argeș |
o |
|
|
4. |
Bacău |
|
|
|
5. |
Bihor |
|
|
|
6. |
Bistrița |
|
|
|
7. |
Botoșani |
|
|
|
8. |
Brașov |
o |
|
|
9. |
Brăila |
o |
|
|
10. |
Buzău |
¡ |
|
|
11. |
Caraș Severin |
|
|
|
12. |
Călărași |
|
|
|
13. |
Cluj |
|
|
Ñ |
14. |
Constanța |
o |
|
|
15. |
Covasna |
|
|
|
16. |
Dâmbovița |
|
|
|
17. |
Dolj |
o |
_ |
|
18. |
Galați |
¡ |
|
|
19. |
Giurgiu |
|
|
|
20. |
Gorj |
|
|
|
21. |
Harghita |
o |
|
|
22. |
Hunedoara |
|
|
|
23. |
Ialomița |
|
|
|
24. |
Iași |
|
_ |
Ñ |
25. |
Maramureș |
o |
|
|
26. |
Mehedinți |
|
|
|
27. |
Mureș |
|
_ |
|
28. |
Neamț |
|
|
|
29. |
Olt |
|
|
|
30. |
Prahova |
|
|
|
31. |
Satu Mare |
|
|
|
32. |
Sălaj |
|
|
|
33. |
Sibiu |
o |
|
|
34. |
Suceava |
|
|
|
35. |
Teleorman |
o |
|
|
36. |
Timișoara |
o |
|
Ñ |
37. |
Tulcea |
|
|
|
38. |
Vaslui |
|
|
|
39. |
Vâlcea |
|
|
|
40. |
Vrancea |
|
|
|
41. |
București |
o
¡ |
|
|
Legendă:
o CRIMM
Centre de consultanță IMM _ MCT Centru de inventică și
implementare a invențiilor
o CRIMM
Incubatoare Afaceri (propuneri) _ MCT Incubator de afaceri
¡
PNUD Centre de consultanță IMM (propuneri) Ñ Reprezentanțe ATT (propuneri)
b) Unele informații privind soluții
adoptate în Franța și Belgia în aceste probleme
În
volumul III al studiului sa arătat că modelul de referință avut în vedere la
proiectarea structurii centrale a ATT a fost acela al ANVAR[4]ului
(Agenția Națională de Valorificare a Cercetării din Franța), agenție publică în
subordinea Ministerului Cercetării și Tehnologiei. Staful total al ANVARului,
incluzând personalul din cele 24 de departamente (delegații regionale) a fost
de 350 persoane în 1991 (înființarea ANVARului a avut loc în 1980).
Se
menționează /4/ că 95% din subsidiile și finanțările acordate de ANVAR sunt decise la nivelul acestor delegați regionali.
ANVARul
este principalul organism francez care asigură contactele și derularea
cooperării dintre IMM din Franța și diversele programe europene consacrate
transferului de tehnologie și valorificării rezultatelor cercetărilor
științifice.
Parțial
în paralel cu structurile regionale ale
ANVAR, funcționează așanumitele CRITTuri (centres Regionaux d'Innovation et
de Transfert de Technolgie).
Întro
broșură editată de MInisterul Cercetării și Tehnologiei al Franței /5/ (sept.
1991) se arată că înființarea acestor Centre se înscrie în politica MCT de favorizare a transferului de tehnologie
către IMM cu sprijinul competențelor regionale. Finanțarea CRITTurilor
este repartizată între administrația
publică centrală, colectivitățile locale și industrie.
La
data menționată, existau în Franța un număr de 149 CRITTuri, dispunând în
fiecare din cele 24 de departamente de o rețea de Consilieri în Tehnolgie, respectiv de o Agenție Departamentală de Dezvoltare Tehnologică.
CRITTurile
sunt structuri de transfer, specializate strict pe unul sau mai multe
domenii, fiind grefate pe unități de cercetare, laboratoare de încercare, chiar
unități productive sau asociații special create în acest scop. Este interesant
de subliniat că responsabilul CRITTului, de regulă, nu este una și aceeași
persoană cu șeful unității care găzduiește CRITTul.
Sarcinile
principale ale CRIITurilor constau în acordarea de consultanță gratuită în
domenii particulare ale tehnologiilor, orientarea solicItanților către interlocutorii
cei mai competenți și uneori realizarea de încercări sau teste de calitate,
proiectarea, modernizarea sistemelor de producție, pregătirea dezvoltării unor
noi produse, ranforsarea pregătirii persoanlului unităților solicitante etc.
Vizita
făcută de delegația MCT în Belgia, în particular la Institutul IWT o agenție
publică în subordinea Departamentului Cercetării din cadrul Ministerului
Economiei al regiunii Flamande, având 50 de angajați cu ajutorul cărora
adminstrează un buget de 3 miliarde FB în 1993, respectiv de 4,5 miliarde FB în
1994, destinat finanțării (sponsorizării) unor cercetări științifice cu
aplicații industriale și difuzării unor noi tehnologii, atrage atenția asupra a
cel puțin două chestiuni tratate diferit în raport cu soluțiile cunoscute din
materialele referitoare la ANVAR.
Întâi
de toate se impune ca solicitările de finanțare, sub forma unui dosar detaliat,
să fie întocmite și susținute în comun de întreprinderea industrială și
unitatea de cercetare cu care aceasta dorește să colaboreze; prin această
măsură, funcțiile de brocker ale agenției sunt mult diminuate, putânduse
dedica în schimb cu mai multă eficiență evaluării seriozității și avantajelor
pe care le prezintă acțiunea pentru care se solicită finanțarea.
Al
doilea aspect rezultă pe cale de consecință din primul. Atât rezultatele
obținute în cadrul unei asemenea colaborări cât și obiectivele colaborării sunt
considerate drept informații strict
confidențiale. În situația unui transfer de tehnologie, soluțiile oferite nu se reutilizează cel puțin un an de zile.
Dacă în acest interval apare un al doilea solictant pentru aceeași temă, fie i
se recomandă o altă soluție, fie dacă acest lucru nu este posibil i se
sugerează un transfer de tehnologie întrun alt domeniu.
c) Soluții privind structura
componentelor zonale (locale) ale Agenției ...
Din
elementele prezentate, rezultă neîndoios că cel puțin în etapa inițială de
3...5 ani, atât unitatea centrală a ATT cât și reprezentanțele teritoriale ale
acesteia, vor avea drept principali
beneficiari întreprinderile mici și mijlocii. Este important de subliniat
caracterul neexclusiv al acestei
aprecieri. Este evident că, ori de câte ori o mare întreprindere (organizație)
va apela la serviciile ATT, cererea va trebui, și desigur va fi, tratată în mod
exemplar; dar șansele unor asemenea cereri sunt reduse și întrun sens atipice.
Această
particularitate, în conexiune cu faptul că în prezent cel puțin trei
organizații relativ puternice în ceea ce privește resursele materiale și
suportul logistic disponibil acționează pentru construirea unei rețele
naționale de consultanță și promovare a dezvoltării IMM, face să pară, cel
puțin la o primă analiză, extrem de tentantă ideea unui parteneriat între centrele respective de consultanță și ATT.
Practic, în cadrul unei asemenea colaborări, centrele de consultanță pentru IMM
ar putea să îndeplinească (pe baze contractuale stimulative) și atribuțiile reprezentanțelor
teritoriale ale ATT.
Activitățiile
centrelor de consultanță a IMM și ale ATT sunt în mod evident complementare. În
principiu, între activitatea de consultanță financiară, managerială și tehnică
pentru IMM și aceea de difuzare și valorificare a rezultatelor cercetărilor, nu
există un conflict de interese. Mai mult decât atât, evitarea unor paralelisme
posibile între demersurile celor două organiziații și chiar asigurarea unui
anumit sinergism pot genera efecte benefice pentru ambele.
Datorită
însă complexității și responsabilității cu care trebuie adoptată o asemenea
decizie, în tabelul 3 au fost inventariate consecințele potențiale ale unei
asemena soluții, în comparație cu situația în care reprezentanțele teritoriale
ale ATT ar fi constituite ca unități autonome, subordonate exclusiv centralei
ATT.
Tabelul
3
Problema:Constituirea
reprezentanțelor teritoriale ale ATT, pe baza rețelei de centre de
consultanță pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii. Avantajele și dezavantajele se
evaluează în raport cu soluția constituirii acestor reprezentanțe ca unități de sine stătătoare, subordonate
exclusiv centralei ATT. |
|
AVANTAJE |
DEZAVANTAJE |
1) Utilizarea suportului logistic (spații, personal, contacte umane) și nu
în ultimul rând, a resurselor financiare de care vor dispune centrele de
consultanță IMM, ar permite demarajul rapid și viguros al activității. 2) În situațiile în care aplicanții transferului de tehnologie sunt IMM,
posibilitatea unui acces direct la resursele financiare alocate pentru
sprijinirea dezvoltării IMM. 3) Se evită concurența posibilă între structurile teritoriale ale ATT și
centrele de consultanță IMM. |
1) Pericolul neglijării (marginalizării) problemelor valorificării și
transferului de tehnologie, în raport cu consultanța economicofinanciară,
managerială și de afaceri. 2) Se pierde, cel puțin parțial, unitatea de comandă a sistemului național
de valorificare și transfer de tehnologie. Devine dificilă aplicarea unei
strategii și a unor politici unitare. 3) Eventualele solicitări din partea unor întreprinderi mari vor găsi un
climat mai puțin favorabil. |
AVANTAJE |
DEZAVANTAJE |
4) Contactele internaționale vor fi stimulate datorită existenței unor
structuri și programe internaționale de promovare a IMM. 5) În principiu, ar trebui să rezulte unele economii la cheltuielile
administrative și de regie. |
4) Se pierde avantajul potențial ca MCT să utilizeze nesistematic
aceste unități și pentru rezolvarea altor probleme, care decurg din
atribuțiile sale. 5) Delegarea de competență în deciziile de acordare a subsidiilor
(rambursabile și nerambursabile) către agenții din teritoriu devine mai
dificilă. 6) Cu toate că profilul profesional al consultantului de afaceri,
specializat în IMM și al agentului de transfer de tehnologie prezintă
anumite suprapuneri, există și
importante deosebiri. |
Concluzie:În evaluarea noastră, dezavantajele prevalează, în raport
cu avantajele comparative. Se poate obține o rafinare și
îmbunătățire a preciziei evaluărilor, utilizând o procedură de
BrainstormingDelphi, în tehnica utilizată și descrisă în volumul al IIlea
al studiului. |
Așa
cum rezultă din concluzia formulată, soluția analizată nu prezintă avantaje
rezultante care să justifice adoptarea ei.
Această
concluzie nu trebuie însă să impieteze asupra relației de colaborare care
trebuie să existe pe de o parte între ATT și organizațiile care tutelează
centrele de consultanță și, pe de altă parte, între centrele de consultanță IMM
și componentele locale ale Agenției ....
În
forme similare cu procedura aplicată în cadrul tabelului 3, trebuie evaluată și
soluția grefării reprezentanțelor teritoriale ale ATT pe Centrele de Inventică
(vezi anexa 2), tutelate de MCT, respectiv posibilitatea încredințării unor
atribuții ale reprezentanțelor ATT, unor particulari, inclusiv unor firme
private.
Evaluarea
primei chestiuni este redată în cadrul tabelului 4.
Tabelul
4
Problema:Constituirea
reprezentanțelor teritoriale ale ATT pe baza Centrelor de Inventică. Ca referință alternativă, pentru
evaluarea avantajelor și dezavantajelor, se consideră constituirea
reprezentanțelor ca unități autonome, subordonate exclusiv centralei ATT. |
|
AVANTAJE |
DEZAVANTAJE |
1) Utilizarea în comun a spațiului, biroticii și chiar a personalului
poate genera anumite economii, în principal la cheltuielile de regie și un
demaraj mai rapid al activității. 2) Cu siguranță ar putea rezulta avantaje în cazul operațiilor de transfer
de tehnologii sau de valorificare a cercetării, încheiate prin brevete de
invenții. 3) Ambele structuri sunt subordonate MCTului |
1) Cel puțin teoretic (vezi și anexa 2) obiectivele centrelor de inventică
și ale reprezentanțelor ATT sunt foarte apropiate. Însă centrele de inventică
nu au ca scop principal spiritul antrepenorial, pe care se dorește fundarea
activităților ATT. 2) Profesiograma Consilierului de proprietate industrială și/sau
intelectuală este mult deosebită de aceea a Agentului de Transfer de
Tehnologie. 3) Activitatea centrelor de inventică este în prezent susținută exclusiv
din resurse bugetare. Trecerea, chiar parțială, la o autoportanță financiară, cu siguranță ar întâmpina o anumită
rezistență. |
Concluzie:Potrivit evaluării
noastre, dezavantajele sunt mai însemnate decât avantajele, dar în proporție
mult mai mică, decât în cazul soluțiilor comparate în cadrul tabelului 3. Drept urmare, opiniăm că soluția
nu trebuie integral rejectată,
putând fi utilizată în paralel cu alternativa reprezentanțelor
autonome. |
Dacă
analizăm amplasările teritoriale redate în tabelul 2, observăm că, potrivit
propunerilor inițiale, reprezentanțele ATT preconizate a fi amplasate în București, Timișoara și Cluj nu se suprapun
cu centre de inventică existente la data efectuării analizei, singura
suprapunere rezultând la Iași. Drept
urmare sar putea încerca, cu titlu experimental, o asociere a celor două
activități la Iași și extinderea
soluției, numai în măsura în care ea se dovedește reciproc avantajoasă.
În
sfârșit, cea de a treia chestiune care se cere evalută se referă la
privatizarea unor activități din sfera de competențe a reprezentanțelor
teritoriale ale ATT. De la început, subliniem că nu se are în vedere trecerea
în proprietate privată a unor reprezentanțe ATT constituite ca instituții
publice, ci numai atragerea unor experți
individuali, grupați eventual în cadrul unor firme particulare, la
activitățile specifice desfășurate de agenții de transfer de tehnologie.
Potrivit schemei de relații funcționale, în cadrul
reprezentanțelor teritoriale ale ATT (pag. 216 ... 217, vol.III, redate în
copie și la sfârșitul prezentului volum) se preconizează realizarea
următoarelor atribuții:
1.
Analiză și examinare: oferte și cereri de tehnologii
2.
Contacte directe cu întreprinderi și UCD
3.
Acordarea de asistență, la întocmirea dosarelor solicitanților
4. Evaluarea (și aprobarea
până la un anumit nivel) a dosarelor privind cereri de asistență
5.
Asistență la întocmirea studiului preliminar
6.
Recomandări pentru efectuarea unor cercetări complementare
7.
Recomandări privind identificarea unor parteneri străini
8.
Asistență la întocmirea planului financiar
9.
Evaluare și recomandare la finanțarea proiectului
10.
Monitorizarea proiectului
11.
Evaluare și recomandare la reglementare financiară finală
12.
Recomandări în vederea obținerii unor credite bancare
13. Recomandări în vederea
obținerii unor credite bancare din partea unor parteneri străini sau programe
internaționale.
Se
subliniază faptul că, pentru perioada inițială de 3...5 ani, este preconizat ca
întreaga activitate decizională, legată de acordarea subsidiilor să fie rezervată exclusiv staffului
directorial din centrala ATT. Probabil că în timp, în faze și la nivele
succesive, competențele de aprobare se vor delega reprezentanțelor din
teritoriu.
În
această situație, apare limpede că este nu numai posibil, dar și acceptabil ca firme private sau experți individuali
[5]
să îndeplinească majoritatea activităților enumerate mai sus, în afara celor de
la punctele 4; 10; 11 și eventual 12, respectiv 13.
Evident,
aceștia ar trebui acreditați de către agenție ... în baza unei proceduri
adecvate, în care să se stabilească minuțios drepturile și obligațiile
firmelor, experților și ale ATT, urmând ca pe baze contractuale să se
stabilească condițiile accesului la baza de date a ATT și la celelalte
informații elaborate de aceasta pentru uzul propriilor agenți de transfer.
Soluția
este facilitată și de faptul că, pentru nevoile proprii ale reprezentanțelor
ATT, se are în vedere angajarea experților pe bază de contracte cu durată
determinată (12 ani), aceștia urmând să primească un salariu, compus din o
sumă fixă și o parte variabilă, în funcție
de volumul, calitatea și eficiența contractelor prin care au mijlocit
finanțări, cercetări, valorificări, respectiv de difuzare de noi tehnologii.
Criterii de performanță clare ar urma să stabilească condițiile de reînnoire a
acestor contracte.
Așa
cum se sugerează în /6/, o asemenea soluție ar prezenta și următoarele
avantaje:
nu îngheață structuri neperformante, inhibă tendințele de birocratizare și
umflare a activităților; un colectiv neeficient poate dispare fără ca
activitatea altor colective performante, din cadrul altui centru de
consultanță, să fie prin aceasta perturbată;
stimulează prin motivație profesională pe toți cei implicați, atât sub aspect
material cât și moral;
Evident,
problema cea mai dificilă pe care o ridică adoptarea acestor soluții constă în
asigurarea pregătirii complementare,
a specialiștilor dispuși și selectați să îndeplinească funcții specifice
difuzării și valorificării rezultatelor cercetărilor, în cadrul ATT sau în
afara acesteia, ca experți acreditați.
Sugerăm
organizarea în acest scop a unui curs intensiv de circa 40 ore, programa
cursului urmând a fi verificată și definitivată cu prilejul desfășurării unor
cursuri similare pentru pergătirea personalului selectat în aparatul central al
ATT.
Convențional,
instituțiile guvernamentale pot fi clasificate în două mari categorii, în
funcție de gradul de implicare și interes, față de activitățile de transfer
tehnologic și valorificare a rezultatelor cercetărilor:
a) În prima
categorie, pot fi încadrate instituțiile care trebuie să fie profund implicate în promovarea acestor
activități, fiind prin atribuțiilor lor de bază, coordonatoare strategice ale unui însemnat număr de UCDP,
producătoare de tehnologii și rezultate valorificabile, respectiv ale unui mare
număr de societăți comerciale potențial beneficiare ale acestor produse. În
această categorie trebuie încadrate și instituțiile cu responsabilități directe
în aceste domenii.
Întro
primă aproximație, lista acestor instituții are următorul conținut:
Ministerul Cercetării și Tehnologiei;
Ministerul Industriei;
Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare;
Agenția Română pentru Dezvoltare (prin atribuțiile pe care le are în legătură
cu IMM).
b) Întro
a doua categorie, ar putea fi încadrate majoritatea celorlalte ministere și
agenții guvernamentale interesate în
activitățile menționate și, de pildă: Ministerul de Finanțe, M.Ap.N, Ministerul
Comerțului, Ministerul Transporturilor, Ministerul Lucrărilor Publice,
Ministerul Sănătății, Departamentul Administrației Publice Locale etc.
În
forme mai mult sau mai puțin corespunzătoare, majoritatea acestor instituții sunt reprezentate în cadrul Colegiului Consultativ pentru
CercetareDezvoltare, respectiv în cadrul celor 15 Comisii de specialitate ale Colegiului.
Din
motive de eficiență globală, considerăm că soluția optimă pentru impulsionarea și armonizarea eforturilor de promovare a activităților din aceste
domenii nu constă în alcătuirea unui
nou organism coordonator, ci în extinderea (prin amendarea corespunzătoare a
HGului de constituire) competențelor Colegiului Consultativ și asupra acestor
activități sau, eventual, în constituirea unei a 16a Comisii dedicate exclusiv
Transferului de Tehnologie și Valorificării Rezultatelor Cercetărilor.
Această comisie ar putea să fie condusă de un Vicepreședinte al Colegiului și alcătuită, pe de o parte, din
reprezentanți desemnați de fiecare din cele 15 comisii de specialitate și, pe
de altă parte, din reprezentanți desemnați de ARD, ATT, CRIMM, OSIM etc.
În
mod similar, sugerăm ca în cadrul actualelor Direcții din ministere care au în
competență activitățile de C&D să fie constituite nuclee de specialitate în problemele Transferului de Tehnologie și
Valorificării Rezultatelor Cercetărilor.
Ca
și în cazul constituirii aparatului central al ATT, o problemă care trebuie de
la început avută în vedere este aceea a formării
complementare a specialiștilor selectați pentru îndeplinirea acestor
atribuții. O soluție ar putea consta în utilizarea cursurilor, organizate prin
grija MCT, pentru formarea specialiștilor care vor lucra în diversele structuri
ale ATT.
*
* *
Întreaga
problematică a valorificării rezultatelor cercetărilor interferă în modul cel
mai strâns, pe de o parte, cu problema finanțării
cercetărilor și, pe de altă parte, cu problema inovării tehnologice.
În
etapa actuală, o nouă strategie națională în problema transferului de
tehnologie trebuie obligatoriu să pornească de la paradigmele care tind să se impună
pe plan internațional referitor la: relația dintre progresul tehnologic și
creșterea economică, rolul difuziei tehnologice în realizarea anumitor
performanțe economice și, în particular, rolul climatului favorabil inovării,
la nivel micro și macroeconomic, construirea și inducerea impulsului de inovare
la scara micro și macroeconomică etc. (Romer, Barro, Scott, Schmookler etc.).
Pornind
de la aceasta, considerăm strict necesar ca, pe de o parte, întregul eșafodaj
ce urmează a fi pus în operă în problemele valorificării să fie pas cu pas,
judicios coroborat cu noile concepții și proceduri care se vor introduce de
către MCT în domeniul finanțării cercetării și, totodată, să se realizeze o
strânsă și permanentă cooperare între cele două direcții din MCT, care
tutelează problemele valorificării și transferului de tehnologie, respectiv
inovării.
Această
fază finalizează demersurile care au debutat în 1992 și care au urmărit
realizarea proiectului structural, organizațional și funcțional al unui nou sistem a rezultatelor cercetărilor
aplicative, bazat pe instituții și mecanisme de înaltă eficiență, adaptate
întro măsură maximă condițiilor și cerințelor specifice din România.
Cele
patru faze ale cercetării purtând titlurile:
I Schița preliminară a
soluțiilor (iulie 1992);
II Evaluări de fezabilitate
(decembrie 1992);
III Proiectele documentelor
necesare pentru înființarea și funcționarea Agenției pentru Transferul de
Tehnologie și Valorificare a Rezultatelor Cercetărilor (iunie 1993),
IV Proiectele procedurilor și
conexiunilor în sistemul instituțional (decembrie 1993)
constituie un ansamblu unitar, atât prin concepție și obiectivele de ansamblu urmărite,
cât și prin demersul metodologic aplicat.
Distanțarea
în timp dată de perioada de peste doi ani, care sa scurs de la debutul
cercetării, respectiv de peste un an de la conceperea soluțiilor de principiu
propuse să stea la baza noului sistem instituțional permite o evaluare a primelor outputuri pozitive ale
cercetării, dar din păcate și ale unor neîmpliniri.
În
rândul efectelor pozitive pot fi încadrate contribuția adusă la formarea pe
plan național a unei concepții moderne cu privire la specificitatea activității
de transfer de tehnologie, care indubitabil a jucat un rol în adoptarea
deciziei de înființare a unei direcții de resort în structura centrală a
Ministerului Cercetării și Tehnologiei (1993), ca și în realizarea unui consens
cvasigeneral al specialiștilor, referitor la oportunitatea înființării
Agenției pentru Transferul de Tehnologie [6].
În
rândul deficiențelor, putem să includem faptul, că dupa prima fază a
cercetării, întregul efort a fost focalizat asupra problemelor legate de
proiectarea Agenției și a ramificațiilor sale, neglijânduse dezvoltarea
aspectelor legate de mecanismele de
stimulare a cererii de cercetare (finanțarea directă a cercetării,
finanțarea transferului de tehnologie, finanțarea punctelor de transfer de
tehnologii din universități, instrumentele indirecte de finanțare ș.a.m.d.).
Aceste
aspecte au fost abordate în lucrările /6/ secțiunea I, /7/, /8/, /9/,
ajungânduse la o serie de concluzii, care prezintă un real interes pentru
asigurarea unei maxime eficiențe proceselor de valorificare a rezultatelor
cercetărilor și transfer de tehnologie.
Tot
o neîmplinire considerăm faptul că nu sa reușit o cunoaștere suficient de detaliată a experienței
unor țări ca: SUA, Franța, Germania, Anglia, Italia în aceste activități. O
informare de 10...15 zile la fața locului, îndeosebi în Franța și/sau Germania
ar putea, după opinia noastră, argumenta substanțial forța probantă a
argumentelor care susțin setul de propuneri finale și, cu certitudine, ar putea
scurta și îmbunătăți procesul de implementare a propunerilor.
În
ceea ce privește ansamblul propunerilor avansate, considerăm că ordinea
firească de priorități în abordarea lor ar fi următoarea:
1.Definitivarea proiectului
Hotărârii de Guvern referitoare la înființarea Agenției...; avem în vedere
însușirea acestuia de către conducerea MCT, obținerea avizelor necesare și
promovarea la guvern în vederea aprobării.
2.Cu toate că problema fondului
de stimulare a transferului de tehnologie este tratată în cadrul aceleiași
HGR, ar fi avantajos ca, întro formă concisă, chestiunea să fie inclusă și în
viitoarea Lege a Cercetării. În general, se apreciază util ca în Legea
Cercetării, problemele transferului de tehnologie și valorificării rezultatelor
cercetărilor să fie tratate mai clar,
mai amplu și mai stimulativ. În particular, se consideră necesar ca aceste
activități să fie în mod explicit enumerate în definiția dezvoltării
tehnologice (Art. 5, pct. C). Ambele completări ar putea fi promovate
(eventual sub forma unui lobby parlamentar) cu prilejul dezbaterii proiectului
Legii în cele două camere ale Parlamentului.
3.Organizarea cursului (cursurilor
2..3 serii, cu o durată de 60...80 ore, 10...15 cursanți) pentru formarea agenților de transfer de tehnologie.
Din rândul absolvenților acestor cursuri se va putea recruta personalul de
execuție al ATT (centrală și filiale), personalul de specialitate al
organizațiilor interesate sub diverse forme în aceste activități și, de ce nu,
chiar un anumit contingent de specialiști care vor activa ca liber
profesioniști în acest domeniu. SCIENTCONSULT își declară disponiblitatea
pentru a aborda chiar din trimestrul I 1994 elaborarea tematicii, a
suporturilor de curs și a analizelor de caz, astfel încât în trimestrul al
IIlea să poată fi desfășurată prima serie a acestor cursuri.
4.Explorarea disponibilităților
diverselor organizații cu preocupări în domeniul promovării IMM, pentru o
colaborare cu MCT (eventual cu ATT) în problemele transferului de tehnologie și
valorificării rezultatelor cercetărilor prin intermediul IMM și, eventual,
încheierea convențiilor de cooperare.
Această
enumerare nu își propune să substituie sau să anuleze celelalte propuneri
avansate în cele patru volume ale studiului, ci doar să sugereze o ordine
rațională de priorități în abordarea
practică imediată a principalelor acțiuni cerute de aplicarea acestor
propuneri.
1. Grigorescu I. 199310 milioane
ECU investiții pentru viitor.
Capitol
nr. 49, pag. 20
2. Chițu V.A. 1993Servicii
specializate pentru sănătatea afacerilor, Capitol nr.47,
pag.
15
3. Georgescu I. 1993Informație și
consultanță pentru întreprinzători. Structuri europene de promovare a mediului
de afaceri.
Capital
nr.4, supliment IVI
4. 1991Innovation and Technology Development ANVAR
5. 1991CRITT Centres Regionaux d'Innovation et de Transfert
de Technologie. Liste des CRITT par Region, Ministere de la Recherche et de la
Technologie
6. Hörer L. Oswald 1993WBP.
Reforma Învățământului Superior și Cercetării Științifice în România. Studiul
tehnic 2.1
Finanțarea aplicării rezultatelor cercetării și stimularea Transferului de
Tehnologie. Secțiunea II Complemente; 1 Un punct de vedere de alternativă:
pentru o instituționalizare diseminată (descentralizată) a valorificării
invențiilor
7. Wiener U. 1993WBP
Reforma Învățământului Superior și Cercetării Științifice în România. Studiu
tehnic 4.2
Asigurarea condițiilor și cadrului necesar unui transfer de tehnologie
eficient; instrumente și mijloace de valorifcare și difuzare a rezultatelor
cercetării științifice aplicativă. ANEXA
1
8. Goian V, 1993WBP. Reforma
Învățământului Superior și Cercetării Științifice în România. Studiu tehnic .
Olariu,
Șt.A. Dimensiuni și forme
de finanțare indirectă a C&D și de stimulare a cererii de cercetare.
9. Duma M. ș.a. 1993 WBP Reforma Învățământului Superior și Cercetării
Științifice în România. Studiul de ansamblu 2: Finanțarea cercetării
tehnologice.
ANEXA
1
Centre de consultanță
pentru IMM, finanțate de US AID
1.
Centrul pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii ASE București
Str. Take Ionescu nr. 11, sector 1, București,
Tel.: 312.96.98
2.
Centrul pentru Excelență în Afaceri
Str. Polizu nr.1, corp P, etaj II, sector 1,
București
Tel.: 659.49.56, Tel/Fax: 312.95.81
3.
International Executive Corps (IESC)
Str. Popa Petre nr.45, ap.5, București
Tel/Fax: 311.31.13, PO BOX 22114, București 71100
4. Peace
Corps
Str. Negustori nr.16, sector 2, București
Tel.: 312.23.04
5.
ASEBUSSASE School of Business
ASE Școala de Administrație a Firmei
Tel.: 312.59.38; 312.59.40, Fax: 312.59.34
ANEXA 2
Rețeaua centrelor de
inventică și implementarea invențiilor
1.
Centrul Național de Inovare
Str. Zorilor nr.1, 4300, TârguMureș, 1 CP 153,
jud. Mureș, Tel/Fax: 4095425754
Manager: Dr. Octavian Pleșa
Activități:
Cunoașterea, susținerea și lansarea principalelor inovații, invenții și idei de
produse noi.
Informarea curentă și completă, rapidă și viabilă asupra cîmpului de producere
și comunicare a inovațiilor ca bunuri simbolice de natură științifică și
tehnică.
Selectarea și lansarea pe piața internă
și internațională a ideilor performante și competitive.
Efectuarea unor studii de cercetare, de marketing și prognoză în domeniul
inovației.
Cercetări psihosociologice privind producția, receptarea și ciclul de viață al inovațiilor.
Promovarea interesului pentru implementare,
precum și asistența specializată prin consulting, incubatoare de creație, parc
tehnologic.
Asistență și programe de retehnologizare și restructurări ale firmelor cu
capital privat și mixt.
2.
Centrul de Implementare a Invențiilor
Str. A.I. Cuza nr.113, 1100 Craiova, jud. Dolj,
Tel.: 094/145724, Fax: 094/162455
Manager: Conf.dr.ing. Gheorghe Manolea
Activități:
Îndrumarea inventatorilor în cunoașterea legislației referitoare la invenții,
stabilirea stadiului cunoscut al tehnicii în domeniul de interes; elaborarea
documentației necesare pentru propunerea de invenție.
Acordarea de asistență juridică în domeniu.
Elaborarea documentației tehnice necesare pentru omologarea și implementarea invențiilor, asigurarea bazei
tehnicomateriale pentru realizarea și experimentarea prototipurilor.
Identificarea agenților economici
interesați în aplicarea invențiilor.
Medierea și încheierea de contracte de
cesionareimplementare între inventatori și beneficiarii potențiali.
Participarea la expoziții, târguri sau alte manifestări în scopul prezentării
invențiilor.
3.
Institutul Național de Inventică
Bd. Copou nr. 35, 6600 Iași, jud. Iași, tel.:
098/117561
Director: Prof.dr.ing. Vitalie Belausov
Secretar Științific: Conf.dr.ing. Sandu Ion
Activități:
Elaborarea strategiei cercetărilor de inventică pe baza tendințelor mondiale și
a dezvoltării industriale a României.
Pregătirea cadrelor inventologi și
inventatori.
Elaborarea de monografii, manuale și tratate de inventică. Dezvoltarea bazelor
psihologice ale creației tehnice.
Dezvoltarea bazelor logicomatematice ale creației tehnice prin algoritmizarea euristicului în tehnică.
Dezvoltarea procedurilor, tehnicilor și metodelor logice de căutare.
Elaborarea de pachete de programe de căutări creative în tehnică.
Dezvoltarea complexă a inventicii ca știință a creației tehnice.
4.
Centrul Internațional de Informare și Implementare a Invențiilor
Str. Elena Doamna nr. 37, 6600 Iași, jud. Iași,
tel.: 098/117562
Manager general: Prof.dr.ing. Eftimie Nițescu
Activități:
Prognozarea și valorificarea creației
tehnice românești, în vederea asigurării eficenței maxime în folosirea
judicioasă a invențiilor.
Acordarea asistenței tehnicoștiințifice inventatorilor români, la nivel de agenție de brevete.
Informare și documentare pentru inventatorilor români, asupra celor mai recente
creații din diverse domenii.
Colaborarea internațională cu instituții de profil similar în vederea preluării, valorificării, comercializării
și implementării proprietății intelectuale.
Elaborarea documentațiilor de execuție pentu modelele funcționale și
experimentale ale invențiilor.
Marketing intern și internațional.
Notă:Rețeaua de centre de inventică este în curs de
dezvoltare, la data elaborării prezentei documentații.
Faza
următoare Înapoi studiu valorificare Înapoi cuprins CD
[1]Avem în vedere, în primul rând, comunicarea verbală a Dlui Director A. Georgescu, făcută colectivului de elaborare a studiului imediat după reîntoarcerea delegației.