Studiu privind
crearea sistemului instituțional de valorificare
difuzare, transfer, aplicare
a rezultatelor activității de cercetare științifică
Elaborarea procedurilor de bază referitoare la
funcționarea
Agenției pentru Transferul de Tehnologie
Unele precizări
Prezentul raport asupra
fazei 4.3 (volumul 3.2) - contract
411C/1994, faza A.4.3: Elaborarea procedurilor de bază referitoare la
funcționarea Agenției pentru Transferul de Tehnologie, reprezintă al VI-lea volum al studiului privind
Crearea sistemului instituțional de valorificare - difuzare, transfer,
aplicare - a rezultatelor activității de cercetare științifică.
Așa cum s-a procedat
începând cu volumul al II-lea al studiului, numerotarea capitolelor, respectiv
al paginilor, o urmează pe aceea din primele cinci volume.
Cuprinsul prezentat se
referă la ansamblul celor șase volume.
.
Elaboratorii
lucrării:
Ing. GELU OSANU pct. 13.2 și 13.3
Dr. ing. ULRICH
WIENER pct. 13.1
- coordonatorul
studiului -
SCIENTCONSULT
S.R.L. completări
Cuprins
13.1.
Prolegomene la penultimul capitol al studiului
Practic,
prezentul studiu a debutat în toamna anului 1991, când S.C. SCIENTCONSULT a
prezentat Departamentului Științei, din cadrul fostului Minister al
Învățământului și Științei, propunerea elaborării unui studiu care să furnizeze
proiectul structural, funcțional și organizațional al unui nou sistem
instituțional de valorificare a rezultatelor cercetărilor științifice, adaptat
întru totul politicii care guvernează actualul sistem al ST din România.
Pe
parcursul elaborării celor șase faze ale studiului, finalizate în intervalul
1992-1994, s-a statornicit o colaborare constructivă între colectivul larg de
specialiști atrași de S.C. SCIENTCONSULT la realizarea diverselor faze ale
studiului și specialiștii din Departamentul Științei, ulterior - din Ministerul
Cercetării și Tehnologiei.
Ca
rezultat al acestei colaborări a devenit posibilă, pe de o parte, stabilirea
obiectivelor fiecărei faze, pornind de la o strategie comună a beneficiarului
și elaboratorului și, pe de altă parte, pregătirea aplicării în practică a
unora dintre ideile, rezultatele și concluziile obținute, chiar în cadrul unor
faze preliminare ale studiului.
Aceste
particularități ale modului în care s-a desfășurat cercetarea până în prezent
determină consecințe semnificative, referitoare atât la obiectivele actualei
faze a studiului, cât și la soluțiile care, cel puțin din punct de vedere
pragmatic, trebuie considerate drept optimale pentru atingerea obiectivelor
finale ale cercetării.
Iată
câteva ilustrații și explicații ale acestor situații:
A - În raportul asupra fazei 2.1 a studiului
(iunie 1993), se propune constituirea fondului special pentru stimularea
transferului de tehnologie, a cărui administrare ar fi urmat să constituie
unul dintre atributele esențiale ale Agenției pentru Transferul de Tehnologie
(ATT); înființare susținută încă din faza 1.1 (iulie 1992) și apoi detaliată
și dezvoltată pe parcursul fazelor ulterioare.
Dificultăți de natură administrativă, dar
nu numai, nu au permis până în prezent transpunerea în practică a propunerii
privind constituirea fondului special pentru stimularea Transferului de
Tehnologie, cu toate că ea a fost agreată de specialiștii din cadrul MCT și
însușită de conducerea ministerului.
Ca o soluție de compromis, sperăm -
temporar, conducerea MCT a reușit să determine includerea în proiectul Legii
bugetului de stat pe anul 19951 a
următoarei prevederi:
Art.
17 (1) Pentru finanțarea Programului Național de
cercetare-dezvoltare, pentru susținerea unor programe prioritare de cercetare
științifică fundamentală și aplicativă se alocă suma de 440,9 miliarde lei...
(2)
În vederea stimulării agenților economici în procesul de transfer tehnologic al
rezultatelor cercetării-dezvoltării, prin hotărâre de Guvern, se pot aloca, în
completarea surselor proprii, fonduri din bugetul Ministerului Cercetării și
Tehnologiei, în limita de până la 20% din cheltuielile totale ocazionate de
aplicarea în practică a acestora. Alocarea fondurilor din bugetul ordonatorului
principal de credite se va efectua pe bază de contracte de cofinanțare
încheiate între Ministerul Cercetării și Tehnologiei și agenții economici.
Analiza de conținut a acestui text
permite formularea următoarelor aprecieri și observații:
i - fără a instituționaliza Fondul special
pentru Transferul de Tehnologie se
admite utilizarea unei părți din resursele bugetare puse la dispoziția MCT,
pentru cofinanțarea unor procese și
acțiuni de VRC-TT;
ii - procentul de 20% este modest, de exemplu față
de 50% în Franța; formularea în sine este foarte vagă, nu rezultă dacă sumele
acordate reprezintă subsidii (asistență nerambursabilă) sau un împrumut, în
acest ultim caz - pe ce termen, cu ce dobândă etc ?
iii - sistemul preconizat este greoi, putând impune
o hotărâre distinctă a guvernului pentru fiecare alocare. Este necesar ca MCT
să obțină, cu prilejul definitivării Legii bugetului, fie posibilitatea de a se
aproba prin hotărîre de Guvern numai o listă de obiective (similar cu
programele de cercetare), fie niveluri de cheltuieli pentru care este necesară
o hotărîre de Guvern specială și, respectiv, niveluri de cheltuieli sub care
aprobarea se acordă la nivel MCT (eventual, în cadrul unui total prestabilit).
Față de situația actuală, în care MCT nu
dispune de nici o soluție perfect
legală de finanțare a proceselor de valorificare, respectiv de transfer de
tehnologie, prevederea din proiectul de buget constituie un progres.
Practic, până la înființarea agenției
(ATT), Ministerul Cercetării și Tehnologiei devine administratorul unor sume
din bugetul de stat, care, în anumite
condiții, pot fi alocate pentru susținerea unor acțiuni de VRC-TT. În
această situație, este limpede că, în locul procedurii referitoare la Modul de
gestionare (de către MCT) a Fondului pentru Transferul de Tehnologie - condiții
de acordare a subsidiilor rambursabile și nerambursabile, dobânzi, reîntregire,
redevențe, etc., prevăzută în cadrul temei program, drept conținut principal
al fazei 4.3 a studiului, prioritară să devină o procedură - formal asemănătoare
- referitoare la Modul de realizare a
cofinanțării, de către MCT și agenți economici, a unor acțiuni de valorificare
a rezultatelor cercetărilor și Transfer de Tehnologie. Aceste motive
justifică modificările de titluri și conținut, operate față de tema program, în
cadrul materialelor prezentate la pct. 13.2 și 13.3.
B - Așa cum s-a arătat, înființarea agenției a
fost propusă în cadrul studiului încă din iulie 1992. La momentul întocmirii
temei program pentru actuala fază s-a prognozat că în primele luni ale anului
1994, agenția va deveni operațională. În momentul de față, situația înființării
agenției se prezintă astfel:
În raportul Guvernului privind
activitatea desfășurată în perioada noiembrie 1992 - noiembrie 1994, la
Capitolul 3, Acțiuni și măsuri ale guvernului pentru anul 1995, pct. 3.8.
Adâncirea reformei în cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică,
printre altele se stabilește că:
Acțiunile
avute în vedere... vor urmări:
-
dezvoltarea activității de transfer tehnologic1
și valorificare a rezultatelor cercetării, acționându-se pentru: înființarea
Agenției Naționale de Transfer Tehnologic1 și a rețelei sale de centre regionale;
-
dezvoltarea activității de transfer tehnologic1 la nivelul institutelor de cercetare-dezvoltare;
-
extinderea rețelei de centre de inovare, inventică și incubatoare;
-
stimularea cererii de cercetare și a activității de cercetare-dezvoltare la
nivelul agenților economici;
-
înființarea de compartimente de cercetare-dezvoltare și de asociații
(holdinguri) între unități de cercetare-dezvoltare și întreprinderi; ...
În sfârșit, la Capitolul proiectelor de
legi și hotărâri ale guvernului, prevăzute a fi elaborate în anul 1995 (la pct.
59), prevede: Legea privind înființarea Agenției Naționale de Transfer
Tehnologic1 și
a Rețelei de Centre Regionale de Transfer Tehnologic, inițiator MCT - termen de
elaborare trim. II.
Rezultă, în mod evident, că înființarea
agenției este nu numai agreată, dar și inclusă în rândul acțiunilor prioritare,
prin intermediul cărora se urmărește adâncirea reformei în cursul anului
1995.
Dată
fiind importanța acordată înființării ANTT, acest eveniment este așteptat că se
va produce în cursul anului 1995.
*
*
*
Elaborarea
lucrării de față impune, printre altele, utilizarea unor date de referință cu privire la: principalele tipuri de activități
desfășurate de ANTT, metodele de lucru preconizate, schemele organizaționale,
funcționale și informaționale ș.a.m.d. Ca puncte de pornire, în aceste
direcții, au fost utilizate soluțiile și datele avansate în raportul asupra
fazei a 3-a a studiului (iunie 1993), adaptate
însă, în toate cazurile când acest lucru
se impunea, în funcție de noile cerințe și informațiile căpătate de
colectivul de cercetare după 1993.
Un
exemplu ilustrativ în acest sens îl constituie lista activităților desfășurate
de către ANTT și rețeaua sa de centre regionale.
În
cadrul fazei din 1993, aceasta a avut următorul conținut:
- gestionează fonduri din: bugetul de stat,
fondul special de cercetare de 1% și alte surse, pentru susținerea financiară a unor programe de inovare bazate pe
transferuri de tehnologie către agenții economici din România (fondul de
stimulare a transferului de tehnologie);
- organizează simpozioane, reuniuni tehnico-științifice
și alte tipuri de acțiuni specifice, în vederea stimulării transferurilor de
tehnologie;
- culege, stochează și sintetizează
informații referitoare la rezultatele unor cercetări științifice obținute în
România, care pot genera transferuri de tehnologie, la potențialul uman și
material al unităților de cercetare-dezvoltare care poate fi implicat în
susținerea unor acțiuni de transfer de tehnologie;
- inițiază și desfășoară, la scară
regională, națională și internațională campanii promoționale dedicate
transferului de tehnologie, în vederea creșterii eficienței valorificării
rezultatelor obținute de unitățile de cercetare-dezvoltare din România;
- acordă consultanță de specialitate în
problemele transferului de tehnologie;
- participă, reprezentând interesele
României, la organisme internaționale sau regionale care promovează transferul
de tehnologie și colaborează cu instituții similare din alte țări.
Evident, din această listă, activitatea cea mai
importantă este aceea de alocare a unor
fonduri bugetare pentru susținerea programelor de inovare bazate pe transferuri
de tehnologie. Făcând apel la experiența unei organizații similare din
străinătate, dar având deja un stagiu semnificativ, de exemplu, ANVAR - Franța
(înființată în 1979), constatăm că activitatea respectivă se realizează, în
fond, în șase direcții distincte. Dar, așa cum rezultă din Diagrama Pareto
redată în fig. 13.1, aproape 85% din fondurile totale de care dispune ANVAR-ul
sunt consumate doar de două din aceste direcții:
a - asistență acordată unor proiecte de inovare;
b - asistență acordată pentru servicii de inovare.
|
Diagrama
Pareto privind modul de alocare a
fondurilor de
asistenþã ANVAR în anul 1992
a
- Asistență acordată proiectelor de inovare
b
- Asistența acordată pentru servicii de inovare
c
- Asistența acordată transferurilor și serviciilor legate de transferul
tehnologic
d
- Subvenții acordate unor Societăți de Cercetare sub contract
e
- Ajutor tinerilor pentru inovare
f
- Subvenții acordate inventatorilor independenți.
În practica ANVAR, aceste direcții sunt astfel definite
și reglementate:
a - Cheltuieli de punere la punct a unui produs
sau procedeu, nou din punct de vedere al conținutului tehnologic, pornind de la
studiile preliminare și terminând cu pregătirea lansării industriale și
comerciale;
Cheltuieli la diverși colaboratori,
prestatori de servicii specializate, incluzând laboratoare sau societăți de
cercetare sub contract.
Se acordă maximum 50% din
cheltuielile interne sau externe implicate de programul de inovare, în
structura reținută de ANVAR; în caz de succes al programului se consideră un
împrumut fără dobândă și în condiții de rambursare ce se negociază de la caz la
caz cu recipienții (beneficiarii).
Cheltuieli interne: salariile personalului,
achiziționarea unor componente, a unor licențe, construcția prototipurilor, a
machetelor, cheltuielile legate de încercări și puneri la punct,
demonstrații...
Asistența acordată nu poate
depăși 40% din bugetul total al programului.
b - Cheltuieli legate de consultanță în toate
fazele procesului de inovare: studii de piață, de fezabilitate, design, analiza
valorii, compatibilitate cu cerințele standard, proprietate industrială,
diagnosticul inovației, supraveghere tehnologică, căutare de parteneri...
Se acordă ca subvenție
nerambursabilă, mergând până la 50% din cuantumul cheltuielilor externe, dar nu
mai mult de 200.000 FF/program.
Faptul că în cadrul unei
organizații de prestigiu, care îndeplinește funcțiuni similare cu cele
preconizate pentru ANTT, alocarea resurselor financiare ascultă de o lege
Pareto (80% din resurse, se consumă pentru 20 din tipurile de activități)
îndreptățește focalizarea problematicii prezentei lucrări.
A. Preliminarii
Susținerea
concretă a activităților de TT prin fonduri publice de la buget marchează
faptul că, în perioada de tranziție și de reformă a economiei româneșt, VRC -
TT (VALORIFICAREA REZULTATELOR CERCETĂRILOR - TRANSFERUL DE TEHNOLOGIE) devine
o problemă de stat.
Instituționalizarea
structurală a INOVĂRII și susținerea acesteia cu resurse financiare reprezintă
un pas important în reforma economiei românești.
Implicarea
Bugetului de Stat și a Guvernului (ca gestionar al Bugetului de Stat), în
acțiuni concrete de VRC - TT marchează totodată și opțiunea privind dezvoltarea
și consolidarea întreprinderilor mici și mijlocii - sector care urmează să
dețină un aport considerabil în P.I.B. și cu pondere importantă în procesul
privatizării, sector căruia cu predilecție îi este destinat.
B.
Elemente specifice susținerii financiare a VRC - TT de la buget:
a)
În primul rând, conturarea problematicii privind cofinanțarea se referă la cercetarea
aplicativă și se desfășoară în perimetrul realizării de concepte, produse, tehnologii, sisteme, toate
având caracteristici superioare (de productivitate, eficiență economică,
ergonomică, ecologică etc.), ca urmare a valorificării rezultatelor cercetării.
Realizarea
practică, concretă și efectivă a VRC în concepte, produse, tehnologii, sisteme, reprezintă, în cele ce
urmează, transfer tehnologic (TT), înțelegând prin transfer întregul
proces: elaborare (dezvoltare tehnologică), experiment - pilot, prototip,
realizare efectivă, comercializare.
Trebuie
precizat faptul că, în diferite domenii / specialități / categorii de rezultate
ale cercetării, punctul inițial al transferului de tehnologie poate fi diferit.
Ca o regulă generală, problematica de finanțare a transferului de tehnologie
începe cu acuitate din momentul în care apare necesitatea unor investiții, ceea
ce poate însemna, în diferite cazuri,
realizarea de instalații pilot, prototipuri de mari dimensiuni.
Pe
de altă parte, în alte situații, transferul de tehnologie - sub dimensiunea de difuzare - poate necesita finanțare în
vederea asigurării unei dimensiuni
comerciale a aplicării, un singur prototip putând fi nesemnificativ.
b)
Declanșarea acțiunilor de TT este condiționată de existența unui stoc
de rezultate valorificabile, care - teoretic, practic și, nu în ultimul rând,
comercial - să asigure satisfacerea unor necesități sociale, soluționarea unor
nevoi prioritare și majore ale societății și care să corespundă cerințelor unei piețe capabile să le absoarbă, atunci când procesul TT a fost finalizat.
c)
Finanțarea TT și, implicit, utilizarea fondurilor aferente, indiferent de sursa
de proveniență (capital propriu, împrumuturi sau fonduri publice) implică o
cotă semnificativă de risc, proporțională (printre altele) și cu durata
ciclului de realizare a procesului. Această cotă de risc poate fi evaluată și
uneori, substanțial diminuată, adusă la parametri controlabili, dacă Planul de
Afaceri este elaborat corect și realist, bazat pe un marketing bine documentat
și concret argumentat.
d)
Utilizarea fondurilor publice pentru finanțarea TT se face în condiții de
exigență sporită, deoarece aceste fonduri au prin lege un regim special. Atât
gestionarul acestora (Guvernul), cât și cel căruia îi sunt alocate aceste
fonduri și care gestionează utilizarea lor (MCT, în cazul de față, în calitate
de ordonator de credite), sunt permanent controlați de Curtea de Conturi,
instituție de importanță deosebită într-un stat de drept. Concomitent cu
controlul modului în care au fost utilizate fondurile publice (eficiența și
rezultatele acestora), Curtea de Conturi efectuează și avizarea inițială a
eliberării și eșalonării fondurilor publice. De aceea, finanțarea din fonduri
publice implică un circuit complex. Acest circuit pare mai greu
operant, datorită regimului special impus de lege, regim ce trebuie respectat
cu strictețe în acțiunile de obținere și utilizare a fondurilor publice.
Cu
aceste precizări, finanțarea transferului de tehnologie din fonduri publice, în
litera prevăzută de Lege pentru aceasta, se propune să se refere la:
-
realizarea de modele experimentale, prototipuri, instalații pilot până la industriale
și altele asemenea, pe bază de soluții proprii, elaborate în prealabil în
cadrul unor lucrări de cercetare-dezvoltare sau în cadrul altor sfere de
creație tehnico-științifică (invenții etc.); (este discutabil dacă în acest
regim financiar special creat pentru transferul de tehnologie și valorificarea
rezultatelor cercetărilor se pot finanța elaborări de soluții, din faza
inițială, de cunoștințe);
-
realizarea de serii experimentale sau prime serii de fabricație, pentru produse
noi sau produse incluzând soluții noi,
-
realizarea de instalații tehnologice, linii de fabricație sau, după caz, de
exploatare, pentru rezultate constând în tehnologii, sau pentru produse care
comportă realizarea în cantități mari pentru verificare finală a soluțiilor elaborate
sau pentru intrare semnificativă pe piață;
-
realizare de segmente de sisteme tehnologice, de dimensiune și structură
suficiente atât pentru verificare finală a soluțiilor de sistem, cât și pentru
crearea unui proces de exploatare curentă normală, ca suport al unor extinderi
viitoare;
-
transferul, extinderea, soluțiilor de la punctele precedente pentru noi
condiții, noi tipuri de aplicații, noi sfere sau zone (inclusiv teritoriale) de
aplicație;
-
efectuare de lucrări / cheltuieli pentru exportabilitatea rezultatelor
cercetării (creșterea fiabilității, îmbunătățirea aspectului etc.);
-
protecția proprietății intelectuale și a proprietății industriale, în țară și
în străinătate;
-
difuzarea soluțiilor de la puctele precedente, dacă sunt așteptate efecte la
scară socială, socio-umană, educațională, sanitară, ecologică, sau dacă există
alte rațiuni de interes public pentru extinderea aplicațiilor, care nu se poate
realiza pe bază de eficiență comercială și profitabilitate;
-
difuzarea de cunoștințe privind soluțiile de la punctele precedente, la scara
necesară bunei producții sau bunei utilizări a acestor soluții;
-
difuzarea de cunoștințe din cercetarea și tehnologia mondială (inclusiv prin
cumpărarea de know-how), care să contribuie la pregătirea condițiilor pentru
realizarea în România și aplicarea în România a unor noi soluții;
- transferul de tehnologie
străină care contribuie la creșterea nivelului tehnic al cercetării naționale
sau al educației naționale, sau care contribuie la aplicarea în practică a
rezultatelor acestora.
Toate cele enumerate pot
fi considerate ca făcând parte din sfera proceselor de inovare în economie și
societate în general, în procese industriale și de infrastructură în special.
Se poate propune ca din
fondurile rezervate transferului de tehnologie să nu poată fi finanțate nici
elaborări de soluții încă insuficient verificate în faze de cercetare, nici
aplicări sau difuzări de soluții care nu sunt în legătură directă cu suportul
valorificării rezultatelor cercetării naționale, sau cu difuzarea reaultatelor
acesteia, sau cu întărirea pe altă cale (dotare, instruire) a acesteia.
C.
Sursele MCT pentru cofinanțare
Fondurile
pentru cofinanțare provin din Bugetul de Stat și sunt evidențiate, conform
prevederilor proiectului de lege pentru anul 1995, în bugetul Ministerului
Cercetării și Tehnologiei. Aceste fonduri devin practic operante odată cu
intrarea în vigoare a legii bugetului. Ca volum total, fondul pentru finanțare
nu este limitat, dar, în fiecare caz în parte, dacă proiectul rămâne
nemodificat, ponderea participării MCT nu poate depăși 20% din cheltuielile
totale ocazionate de aplicarea practică a obiectivului sau proiectului
de TT.
Alături
de beneficiarul (recipientul) TT, statul participă aici în calitate de cofinanțator
la acțiunea de inovare, stimulând în acest fel atât activitatea de cercetare -
dezvoltare, cât și consolidarea agentului economic intern pe piața
concurențială.
Cofinanțarea
de către stat a acțiunilor de TT, reprezintă deci alocații financiare de capital
investițional pentru inovare.
Totodată,
aceste fonduri, fiind încadrate de lege la capitolul cheltuieli în
bugetul Ministerului Cercetării și Tehnologiei, rezultă că ele (aceste
cheltuieli, în cazul dat) nu sunt rambursabile, ceea ce subliniază odată
în plus faptul că este vorba de un important instrument monetarist - fiscal,
prin intermediul căruia se urmărește stimularea inovării și a creșterii
economice. Totuși, în cazul general, se pot întrevedea soluții viitoare, în
care pentru transferul de tehnologie să se acorde ajutoare rambursabile,
situații în care va fi necesară stabilirea altor mecanisme specifice.
Practic,
avem de a face cu o sursă potențială și activă de finanțare a VRC - TT, o punte
de legătură concretă, reală și viabilă între întreprinderi - ca receptori ai TT
- și unitățile C&D - ca surse de susținere prin inovare a consolidării și
dezvoltării pieței concurențiale.
D.
Posibilități de obținere a cofinanțării, cererea și adresarea solicitărilor,
competențe privind analiza și aprobarea, relația contractuală în procesul de
cofinanțare
Posibilitatea
de obținere și utilizare a cofinanțării, instituite prin (proiectul de) lege a Bugetului de Stat pentru anul 1995,
este deschisă tuturor agenților economici din România, indiferent de forma
structurii de proprietate, înmatriculați legal la Oficiul Registrului
Comerțului din teritoriul în care își desfășoară activitatea. (Afirmația este
valabilă pentru principalii beneficiari avuți în vedere - cei de profil
industrial și din sfera infrastructurii. Totuși, într-o anumită etapă sau
pentru anumite categorii de aplicații, vor putea fi avuți în vedere beneficiari
non-profit, de exemplu: spitale care aplică noi medicamente sau noi aparate de investigație medicală; ministere
sau biblioteci sau alte instituții de interes public, care aplică noi procedee
de înmagazinare și regăsire a informației etc.).
Agenții
economici care, prin strategia de firmă, își propun programe de restructurare /
modernizare / retehnologizare, în care sunt implicate proiecte / obiective
concrete de valorificare a capacității creative a cercetătorilor, finalizate,
prin aplicarea în practică a acestora, beneficiază de acoperirea prevăzută în
lege a cheltuielilor aferente.
Solicitarea
privind obținerea și utilizarea cofinanțării, poate fi făcută:
-
de către agentul economic, viitor beneficiar al TT;
-
de către agentul economic împreună cu unitatea de C&D elaboratoare a
rezultatului valorificabil prin TT (sursa TT);
-
de către agentul economic împreună cu sursa și alte organizații cu preocupări
legate de stimularea, consolidarea și dezvoltarea IMM (patronale, incubatoare
de afaceri, bănci creditoare, întreprinderi de profil antreprenorial, ARD,
FRGC, CRIMM, CNIPMMR și altele), care doresc să participe la realizarea obiectivului
/ proiectului.
Este
posibil ca, în desfășurarea practică a procesului de TT, să apară și alte
combinații de solicitanți, în funcție de anvergura și complexitatea obiectivului
/ proiectului TT.
Ca
exemplu, pot apare situații în care să fie implicate firme străine,
investitori, ș.a.
În
condițiile prevederilor Legii nr. 10/1991, privind finanțele publice,
Ministerul Cercetării și Tehnologiei este abilitat să gestioneze bugetul care
îi este alocat.
Rezultă,
pe cale de consecință, că și fondurile pentru cofinanțare, ca parte componentă
a acestui buget, vor fi gestionate de MCT, care va stabili disponibilitățile și
prioritățile de utilizare, în condițiile legii, cu consultarea Patronatului de
ramură și a Colegiului Consultativ pentru Cercetare Aplicativă și Dezvoltare.
În
momentul înființării Agentiei Nationale pentru Transferul de Tehnologie, este
de presupus că întreaga problematică a cofinantării transferului de tehnologie
va fi preluată de către aceasta, devenind una din principalele prerogative ale
agenției. Actuala situație poate fi considerată drept tranzitorie, dar ea
prezintă o importanță deosebită, prin aceea că va permite acumularea unei
experiențe definitorii pentru activitatea pe care o va desfășura ANTT, permițând, de la debut, aplicarea unor metode
testate în practică și a unor mecanisme rodate.
Până
la înființarea ANTT, în cadrul MCT, întreaga problematică a cofinanțării va
trebui, evident, gestionată de către Direcția Generală de Inovare și Transfer
Tehnologic, prin Direcția de Transfer Tehnologic și Noi Industrii din cadrul
acesteia (prescurtat în cele ce urmează DTT), în colaborare cu celelalte
direcții funcționale de resort.
Relația
de bază în procesul de finanțare din fonduri bugetare a TT, are loc între Agentul
Economic în calitate de solicitant / beneficiar / utilizator și MCT
în calitate de cofinanțator. Între acești doi parteneri se poate
preconiza un precontract de
cofinanțareîn care să fie stipulate valori, condiții, clauza,
responsabilități și termene.
În
subsidiar, trebuie subliniat că întreaga problematică a stimulării inovării
prin intermediul TT poate fi puternic susținută și de o serie de acțiuni
adiacente finanțării, din rândul cărora menționăm:
-
Formarea imediată, în unitățile C&D, a unor compartimente (nuclee,
colective) dedicate VRC - TT. Ca o primă acțiune, personalul aferent să fie
special instruit; apoi, în baza inventarierii rezultatelor cercetărilor cu
potențial ridicat de valorificabilitate, să desfășoare o intensă și susținută
acțiune de informare și propagandă pentru promovarea proceselor de TT.
-
Activizarea comis-voiajorilor (viitori agenți de TT), în rețeaua incubatoarelor
de afaceri existente și în rețeaua IMM, pentru depistarea și îndrumarea unor
potențiali viitori beneficiari a TT.
-
Participarea mai activă a unităților C&D în elaborarea strategiilor IMM, a
studiilor de restructurare / retehnologizare sau / și chiar a unor Planuri de
Afaceri (PA), având ca obiectiv TT.
-
Organizarea de simpozioane și consfătuiri de prezentare a TT, la care să
participe teritorial sau sectorial (pe domenii), IMM în scopul sinergizării
acestora.
E.
Condții de bază în operarea cu fondurile de cofinanțare
E1.
Condiții de bază ce trebuie îndeplinite
de către agentul economic (solicitantul / beneficiarul / utilizatorul).
E2. Condiții de bază ce trebuie îndeplinite de obiectivul
/ proiectul TT.
-
Agentul economic solicitant al cofinanțării trebuie să fie curat și la
zi în ceea ce privește obligațiile fiscale către stat. Nu se poate concepe
acordarea de fonduri în cadrul acțiunii de cofinanțare, provenite de la buget,
unui agent economic rău platnic, care s-a sustras de la obligațiile ce-i revin
față de Bugetul Statului, sau care se
găsește în jenă financiară.
Legislația
reglementează clar obligațiile fiscale ale agențiilor economici. Satisfacerea
acestei condiții se demonstrează prin documentele economico-financiare
ale firmei (Bilanț contabil; Rezultate financiare și obligații fiscale - cod
01; ș.a.), confirmate de Administrația Financiară teritorială unde își
desfășoară activitatea agentul economic.
-
O altă condiție de bază este ca agentul economic să contribuie efectiv și prin
efortul propriu la acoperirea cheltuielilor de transfer, să îsi asume în parte
riscul inovării, demonstrând în acest fel credibilitate și o anumită
garanție că se va implica activîn reușita proiectului de TT. Această condiție
poate fi îndeplinită în mai multe moduri, funcție de complexitatea - anvergura
proiectului inovativ și de subiecții acestuia.
-
Asigurarea de către receptor a minim 80% din cheltuielile totale, atunci când
agentul economic este singurul participant la proiectul de TT.
-
Acoperirea cu minimum 25-50% din cheltuielile totale, atunci când la proiect
participă, cu susținere financiară efectivă a cheltuielilor până la marja de
80%, și alți subiecți (unități de C&D; incubatoare de afaceri; bănci creditoare; ARD; CRIMM; CNIPMMR ș.a.).
Rezultă
că agentul economic (solicitantul / beneficiarul / utilizatorul fondului
TT), trebuie să participe în mod obligatoriu și efectiv cu 25-80% la acoperirea
cheltuielilor.
Procentul exact va fi stabilit în documentații de
solicitare și de prezentare a proiectului/obiectivului TT, în funcție și de
nivelul marjei ce va fi stabilit prin legislație.
Participarea
se va face fie cu fonduri financiare existente în cont, fie justificate prin
Planul de Afaceri că vor fi existente pe parcursul desfășurării procesului.
În
anumite condiții, poate fi acceptată participarea cu active imobilizate - fixe
(mașini, echipamente, utilaje, clădiri ș.a.) sau active circulante (fonduri
curente, materii prime, materiale, stocuri de produse ș.a.)
Participarea
agentului economic la acoperirea cheltuielilor TT cu elementele din active
imobilizate sau active circulante poate fi acceptată numai atunci când firma
are în cont existentă efectiv suma aferentă acoperirii procentuale a
cheltuielilor și acest capital nu reprezintă sursă pentru desfășurarea
activității proprii (sau dacă suma poate fi preliminată, prin planul de
afaceri, prin cash-flow). De asemenea, această sumă poate fi, total sau
parțial, asigurată prin credite, obținute de către beneficiar în relație
directă cu organismele bancare.
*
Cofinanțarea unor acțiuni
/ lucrări de transfer de tehnologie presupune o analiză multiobiect (și, pentru
fiecare obiect, multicriterială).
Obiecte de analiză / factori implicați
Soluția care urmează să
fie aplicată / transferată
Domeniul de aplicare,
modul de aplicare, scara de aplicare, rezultatele urmărite / scontate, impactul
acestora
Elaboratorul (creatorul)
soluției (calificarea și credibilitatea științifică a acestuia și, implicit, a
calității soluției)
Beneficiarul
(cel ce urmează să aplice) soluția
Proiectantul
(cel care urmează să elaboreze proiectul de aplicare)
Executantul
(cel ce urmează să realizeze) aplicarea soluției; în cazul unor executanți
numeroși - coordoantorul, antreprenorul, executantul coordonator
(credibilitatea realizării în bune condiții a aplicației)
Finanțatorul
- cel care asigură (total sau parțial) partea nesusținută de la buget a
finanțării.
Cofinanțatorul
- ordonatorul de credite din fonduri bugetare pentru transferul de tehnologie
(MCT - DTT; ulterior - ATT).
În
cele ce urmează, sistemul de factori implicați este analizat simplificat.
F.
Lucrări preconizate în sarcina MCT în legătură cu cofinanțarea
Solicitarea
pentru cofinanțare, în condițiile menționate la punctul D, se realizează,
practic, prin depunerea de către agentul economic la MCT (Direcția TTCNI) a
DOCUMENTAȚIEI de PREZENTARE privind obiectivul / proiectul de TT, ca și
pentru obținerea oricăror fonduri
bănești, indiferent sub ce formă. În practica din România, există o mare
varietate de astfel de documente, al
căror conținut este determinat și impus de cel ce acordă fondurile
(bănci, FPS, FPP, ARD etc.).
În
cazul cofinanțării, având de a face cu mecanism nou, cu un specific aparte și
cu condiționări bine conturate pe plan internațional, considerăm că
documentația ce urmează să fie prezentată trebuie să fie unitară din punct de
vedere al formei și conținutului și să dea posibilitate celor care o analizează
de a stabili cât mai obiectiv prioritățiile, îndeosebi în cazul
solicitărilor aparent echivalente.
Întocmirea
unei documentații care să răspundă acestor cerințe reclamă, în majoritatea
cazurilor, unități specializate de consultanță, care au capacitatea și
posibilitățile să elaboreze asemenea documentații.
Într-o
situație oarecum similară se găsește și documentația pentru PLANUL DE AFACERI.
Nefiind
simplu de elaborat și necesitând efort financiar, agentul economic sau / și
eventual ceilalți participanți au obligația să elucideze, în prealabil, dacă
proiectul TT întrunește condițiile de bază pentru cofinanțare, menționate
anterior. În acest fel, pot fi evitate cheltuielile suplimentare generate de
completarea, revizuirea sau chiar refacerea în totalitate a PLANULUI DE
AFACERI.
În
cazul în care agentul economic și / sau proiectul de TT nu îndeplinesc condițiile
de bază pentru cofinanțare, se recomandă declanșarea unor analize diagnostic
multifuncționale sau parțiale (funcționale), în baza cărora să se revizuiască
strategia firmei pe termen scurt și / sau mediu și care să creeze condițiile
necesare pentru a putea accede la cofinanțare.
Analiza
de către MCT (în viitor - de către ANTT) a DOCUMENTAȚIEI de PREZENTARE (DP),
este indicat să fie efectuată într-un interval maxim de 15-45 zile, funcție de
complexitatea obiectivului / proiectului TT și corectitudinea cu care a
fost întocmită. Direcția de specialitate din MCT, care analizează DP, trebuie
să aibă dreptul de a întreprinde analize-sondaj la sediul agentului economic,
care să contribuie la cunoașterea mai bună a problemelor analizate. Pe
parcursul analizei, pot fi solicitate agentului economic completări,
modificări, revizuiri, refaceri parțiale sau totale a DP.
Avizul
asupra DP, incluzând propunerea concluzivă de acceptare sau respingere, va fi
prezentată, împreună cu DP, sub formă de NOTĂ, conducerii MCT, care va pronunța
respingerea sau aprobarea definitivă. În cazul aprobării, MCT - DTT va întocmi
precontractul de cofinanțare a obiectivului / proiectului TT, menționat
aterior, precontract ce va fi semnat de către împuterniciții legali ai agentului
economic și ai cofinanțatorului.
După
aprobarea finală (H.G. sau altfel), într-un termen limitat, prestabilit, MCT va
demara virarea în contul agentului economic (stipulat concret în contract), a
sumelor convenite, conform eșalonărilor convenite.
În
practică, toate condițiile privind operarea sunt stipulate în contractul de
cofinanțare, iar banca va primi, odată cu virarea (de la MCT, în contul
agentului economic) a sumei, și o copie a contractului.
Se
poate analiza o variantă - foarte discutabilă, conform căreia disponibilitățile
neutilizate de agentul economic și aflate în cont, sunt aducătoare de dobândă
MCT-ului și banca are obligația să le vireze acestuia.
În
conformitate cu prevederile contractului, agentul economic (solicitant /
beneficiar al cofinanțării) raportează periodic la MCT stadiul realizării proiectului
/ obiectivului și situația fondurilor creditate.
Cofinanțatorul
(MCT) va verifica periodic evoluția proiectului / obiectivului TT,
notificând, după caz, agentului economic, iar în caz de difuncționalițăți grave
sau abateri de la prevedrile contractuale, va dispune temporar sau definitiv
sistarea utilizării fondurilor alocate.
Finalizarea
proiectului / obiectivului TT va fi notificată într-un document (de
tipul proces-verbal de punere în funcțiune), întocmit și avizat de
reprezentanții părților contractante, precum și de către unitatea C&D
(sursa TT).
Din
prezentarea succintă a ciclului de operare în procesul cofinanțării de la analiza
solicitării și până la aprobarea
cofinanțării, inclusiv contractarea și hotărârea de Guvern, rezultă că
toate aceste lucrări se execută de către MCT, putând fi preluate de către ANTT,
după înființarea acesteia.
Practic,
aceste lucrări sunt asemănătoare cu cele efectuate pentru investiții, au
caracteristici comune, dar și unele deosebiri.
Apreciem
că, în etapa actuală, nu este necesar să se detalieze metode și / sau tehnici,
specifice fiecărei faze de lucru; în mod cert,
vor apare diferențe majore și variabile importante de la o solicitare
la alta. Se impune, totuși, să se aibă în vedere necesitatea unei
calificări adecvate și a unei experiențe complexe a persoanelor (experți;
consultanți în probleme economice, financiare, juridice, industriale ș.a.),
care vor efectua analizele solicitărilor.
Timpul
destul de scurt, care trebuie afectat acestor lucrări, impune, pe lângă
competență și operativitate, și un nivel ridicat de responsabilitate și
obiectivitate în apreciere.
Probabil
- va fi necesar ca aceste persoane să fie testate și instruite special.
Dacă
celelalte lucrări din procesul de confruntare par a fi, la prima vedere,
obișnuite, întocmirea contractului de cofinanțare reprezintă, la fel ca
și analiza solicitării, o lucrare de mare răspundere și de
profesionalism ridicat.
Pentru
aceste motive, opinăm ca această lucrare să fie executată de aceleași persoane
care au făcut și analiza obiectivului / proiectului TT.
O
altă lucrare importantă, nu prin formă și conținut, cât prin faptul că poate
îngreuna sau mai precis poate prelungi mult timp procesul, constă în promovarea
Hotărârii de Guvern. Pentru operativitate, se apreciază că nu trebuie făcute
H.G. pentru fiecare obiectiv / proiect TT, ci pentru un grup de 10-15,
iar la Secretariatul General al Guvernului trebuie exercitat un lobby permanent
și de mare eficiență. Practica cunoaște H.G. a căror aprobare apare după ce nu
mai prezintă oportunitate.
Prin
documente tipizate, în contextul de față, se are în vedere un set de
documente obligatorii pe care, în
prima etapă, le va utiliza MCT, în întreg ciclul de operare legat de
cofinanțare, începând cu solicitarea și terminând cu ordonanțarea fondurilor
alocate cererilor admise la cofinanțare. În situația înființării ANTT și
abilitării acestei organizații cu gestionarea unui fond de stimulare a
transferului de tehnologie, evident că aceste documente ar putea să fie
preluate și de către aceasta.
Ele
trebuie să impună o tratare a tuturor solicitărilor în baza unui sistem
criterial unitar de evaluare, să furnizeze, în forme cât mai simple, dar
sugestive, celor care le analizează, inclusiv decidenților, întregul volum de
informații necesar pentru o analiză și decizie obiectivă, dar, în același timp,
trebuie, pe cât posibil, să simplifice operațiile de analiză și de adoptare a
deciziilor și, nu în ultimul rând, trebuie să constituie baza dosarului
istoric de documentare legală a modului în care s-a făcut alocarea și
cheltuirea unor fonduri publice.
Evident
că machetele prezentate și sugerate în cele ce urmează constituie doar o primă
aproximație. După definitivarea lor de către specialiști MCT și eventual
avizarea de către ceilalți factori de decizie implicați în procesul de
cofinanțare, considerăm că ar fi util ca adoptarea lor finală să fie precedată
de o etapă de aplicare experimentală într-un număr reprezentativ de cazuri
reale.
În
conformitate cu metodologia schițată la punctul 13.2, în cele ce urmează se
prezintă machetele, se descriu conținutul și modul de utilizare al următoarelor
documente:
A
- Documentația de prezentare (DP)
B
- Structura sintezei planului de afaceri (SPA)
-
Anexa 1: Descrierea obiectivului / proiectului; sinteza cheltuielilor
-
Anexa 2: Centralizatorul obiectivelor / proiectelor surse de finanțare
-
Anexa 3: Sinteza cu principalii indicatori economico-financiari și de eficiență
C
- Structura planului de afaceri (PA)
D
- Contractul de cofinanțare (CC)
-
Anexa 4: Macheta contractului de cofinanțare
E
- Nota de evaluare a PA (care urmează să fie întocmită de experții MCT, în baza
analizei solicitării înaintate de
agenții economici)
-
Anexa 5: Macheta Notei de evaluare pentru aprobarea cofinanțării.
A - Documentația de prezentare (DP)
Documentația
de prezentare privind obiectivul / proiectul de TT, în baza căreia MCT (în
viitor ANTT) analizează, propune și hotărăște cofinanțarea din fonduri
bugetare, se propune a fi unitară din
punct de vedere al formei și conținutului.
În
cele ce urmează, se propune structura de principiu a DP, încercând să detaliem
și să explicăm numai acele părți care sunt esențiale pentru o corectă analiză a
solicitărilor.
Practic,
așa cum s-a arătat, pentru a servi și a putea fi utilizată, atât de posibili
parteneri participanți la obiectivul / proiectul TT, cât și de către bănci sau
alte organizații finanțatoare, DP este un Plan de Afaceri cu obiectiv clar:
cofinanțarea din fondurile bugetare gestionate de MCT.
Structura
DP cuprinde două părți importante:
-
sinteza PA
-
planul de afaceri.
Ca
prezentare, aceste două părți vor fi distincte, cuprinse în volume separate.
La
MCT, DP se prezintă în 2 exemplare.
B - Structura sintezei PA
Coperta
și pagina de titlu sunt identice cu cea din PA prezentate în cap. C.
1.
Scopul planului:
-
TT și cofinanțarea cheltuielilor aferente în proporția %
-
cum sunt îndeplinite condițiile de bază.
2.
Descrierea pe scurt a direcției de afaceri
-
prezentarea TT
-
nevoile pe care le va satisface
-
descrierea fiecărui obiectiv / proiect după modelul prezentat în anexa 1
-
centralizatorul obiectivelor / proiect după modelul prezentat în anexa 2.
3.
Oportunități și strategie
-
strategia de marketing
-
strategia de vânzări
-
avantajul comparativ și componentele lui în mediul concurențial
-
fapte cheie
-
condiții
-
puncte vulnerabile ale proiectului și ale concurenților
-
tendințe în sectorul economic respectiv
-
orice altă dovadă de oportunitate.
4.
Analiza pieței
-
caracteristici ale pieței: segmente
țintă,
caracteristici
demografice, geografice (dacă este cazul)
-
dimensiunile segmentelor de piață țintă
-
segmentul inițial de clienți
-
modul de comercializare.
5.
Echipa
-
fondatorii (prezentarea experiențelor de succes)
-
angajații cheie
-
experiența relevantă: conducere
cercetare
profituri
și pierderi.
6.
Informații financiare
-
fonduri necesare și utilizarea lor.
-
date financiare sintetice conform anexei 3
- previziuni financiare rezultate primul an, al
2-lea an, al 3-lea an după TT
-
profituri / pierderi, încasări, venit net, bilanț, rate financiare
-
cash-flow pe 5 ani începând cu anul începerii TT1
-
participații la TT
-
garanții.
Anexă
la sinteza PA: Se va obține de la Adminsitrația Financiară / Direcția Generală
Teritorială a Finanțelor Publice, situația agentului economic (solicitant / beneficiar / utilizator) și a partenerilor săi privind respectarea fiscalității față de stat
(documente în original).
C - Structura Planului de Afaceri
-
Coperta
-
Pagina de titlu
-
Cuprins:
-
I. Descrierea firmei
-
II. Serviciile oferite
-
III. Descrierea pieței
-
IV. Concurența
-
V. Strategia de marketing
-
VI. Planul de producție
-
VII. Planul de cercetare și dezvoltare
-
VIII. Organizare, personal și dotări
-
IX. Planul financiar
-
X. Investiții și structura de proprietate
-
XI. Probleme și riscuri critice
-
Anexe.
COPERTA conține:
-
numele firmei
-
adresa
-
numărul de telefon, fax, telex
-
data întocmirii planului de afaceri
-
elaboratorul: adresa, telefon,fax
PAGINA DE TITLU:
-
numele, adresa, nr. telefon firmă
-
numele directorului executiv / managerului
-
numărul de ordine al copiei și numele destinatarului (control distribuție)
-
specificația că este confidențial
-
semnătura1
I. DESCRIEREA FIRMEI
-
istoric și condițiile apariției
-
conceptul
-
obiective generale și specifice
-
elemente cheie
-
cele care pot trezi interesului cititorului
II. PRODUSELE
ȘI/SAU SERVICIILE
-
descriere și comparații
-
utilitate și valoare pentru clienți
-
statut de brevetare
-
produsele actuale / de viitor
-
prețuri (se includ indicatorii și indicii)
-
elemente cheie
-
utilizați o terminologie pentru nespecialiști
-
accentuați caracterul de unicat - avantaj distinctiv
-
tot ceea ce îl face pe client să cumpere produsul/serviciul
III. DESCRIEREA PIEȚEI
-
întreaga piață
-
piața specifică
-
segmentul de piață obiectiv (vizat)
-
primii 5 cumpărători (nume)
-
gradul de penetrare (anii 1, 3, 5, 10)
-
creșterea ramurii / sectorului în prezent și în viitor
-
elemente cheie
-
clasele de clienți și profilul lor de cumpărare
IV. CONCURENȚA
-
descrierea tuturor produselor concurente și a firmelor care le produc
-
caracteristicile concurenților, puncte tari, puncte slabe
-
tabel rezumativ: compararea produselor
-
sublinierea unicității produsului/serviciului Dvs
-
elemente cheie
-
o selecție critică a planului de afaceri; majoritatea întreprinzătorilor nu
cunosc suficient sau subestimează concurența
V. STRATEGIA DE MARKETING
-
canale de distribuție
-
vânzări directe, distribuitori, franșiza
-
înființare, pregătire, motivație, recompensă
-
etapizare în marketing
-
vânzări previzionate și bugeturi
-
elemente cheie:
-
exemple de cicluri de vânzare, cicluri de
viață a produselor etc.
-
(opțional) modalități de promovare, de reclamă
VI. PLANUL DE PRODUCȚIE
-
explicații concise cu privire la modul în care produsul va fi realizat /
serviciul prestat
-
stadiile procesului de producție
-
calitate / acceptare
-
calitate / control
-
bugetul de producție și planurile de rezervă în caz de necesitate
-
calificări speciale necesare
-
livrări, echipament, subcontractanți
-
elemente cheie:
-
dacă există prototipul: fotografii
-
dacă nu există prototipul: desene artistice ale produsului
(în mod corespunzător - dacă este tehnologie, sau
altceva decât produs: reprezentări explicative adecvate)
VII. PLANUL DE CERCETARE-DEZVOLTARE (aferent
acțiunii de la TT, dacă
este cazul)
-
descrierea activității de cercetare-dezvoltare
-
obiective principale de cercetare-dezvoltare și etapizare
-
programarea în timp și bugetul
-
evoluția produsului
-
protecția dreptului de proprietate intelectuală
-
elemente cheie:
-
capacitățile de a satisface piața aleasă
VIII. ORGANIZARE, PERSONAL
ȘI DOTARE
-
schema de organizare
-
prezentarea biografică, fondatori și angajați cheie
-
descrierea posturilor
-
planul de personal
-
include poziții ce pot fi nominalizate ulterior
-
explică deficiențele
-
consiliul de administrație, comitetul de direcție, echipa managerială
-
planul de personal / programare în timp
-
planuri de dotări pe termen scurt și lung
-
elemente cheie:
-
secțiune critică a planului de afaceri; principala întrebare: Cine sunt
persoanele ?
IX. PLANUL FINACIAR
-
situația financiară curentă (operativă)
-
elemente de plăți / elemente de încasări
-
controlul costurilor
-
analiza punctului de echilibru / tabelul costurilor de lansare a afacerii
-
indicatori financiari
-
previziuni financiare:
primul
an lunar, anul II - trimestrial, anii III - V anual
-
lichiditatea
-
fluxuri operative
-
bilanțuri
-
elemente cheie:
-
reprezentări grafice, tabele; rate financiare.
X. INVESTIȚII ȘI
STRUCTURA PROPRIETĂȚII
-
capitalul necesar și modul său de utilizare
-
structura afacerii (acum, în viitor)
-
modalitatea de a-și recupera banii pentru investitorii din afara firmei
-
elemente de stimulare a participării la capital a fondatorilor / angajaților
-
elemente cheie:
-
titularii de cauțiuni și cât dețin
-
claritatea afacerii / ofertei
XI. RISCURI ȘI PROBLEME CRITICE
-
descrierea riscurilor:
-
depășirea costurilor estimate
-
întârzieri în programul de cercetare dezvoltare și în producție
-
probleme cu furnizorii sau distribuitorii
-
tendințe în evoluția ramurii / sectorului
-
reduceri de preț semnificative
-
capital insuficient
- elemente cheie:
-
realizsmul argumentării
D - Contractul de cofinanțare
Contractul
de cofinanțare reprezintă, în acest context, documentul de bază, desfășurarea
TT și utilizarea cofinanțării urmând să se facă în conformitate cu prevederile
acestuia. În anexa 4 se prezintă contractul
tip de cofinanțare. În practică, acesta urmează, evident, a fi adaptat
multiplelor situații particulare, specifice fiecărei acțiuni de TT.
Experiența
va sugera adaptarea la situații existente și specifice.
E - Nota de prezentare a PA
În
anexa 5 este redată macheta Notei, întocmite ca urmare a analizei solicitării cofinanțării obiectivelor /
proiectelor TT.
Considerăm
că acest document este necesar să fie redactat unitar, macheta propusă având în
acest caz o dublă semnificație:
-
ghid pentru expertul care analizează și evaluează solicitarea
-
o prezentare unitară transmisă decidenților1.
Este
de subliniat faptul că, indiferent de natura afacerii sau / și de
anvergura-complexitatea TT, o DP onest și corect redactată (sinteza PA și PA)
poate cuprinde un volum care să atingă chiar 100(-200) de pagini (text, tabele,
grafice etc). Analiza acestui volum de date, mărimi și informații în cadrul
unor ședințe ale decidenților este nu numai dificilă, dar practic imposibilă
atunci când, pe ordinea de zi, sunt 8-10 solicitări.
Desigur, decidenții vor apela, după caz, la sinteza PA sau PA, consultând: o
informație, o situație, un grafic, un indicator important, ceea ce nu înseamnă
că vor putea lectura (cel puțin) conținutul DP.
Din
aceste motive, o Notă, unitar, dar cuprinzător redactată (7-10 pagini), având
anexate 3-5 grafice concludente și semnificative, marcând totodată clar, fără
echivoc, modul în care sunt îndeplinite condițiile de bază, respectiv umbrele
/ luminile agentului economic solicitant (participanților la TT), cât și ale obiectivului / proiectului TT,
reprezintă un instrument operativ indispensabil.
Macheta
reprezintă, totodată, și un ghid pentru expertul care efectuează evaluarea și
analiza. Faptul că, într-un material concentrat, acesta trebuie, cu conștiinciozitate,
atenție, răspundere, onestitate și obiectivitate, să sintetizeze, în text,
grafice și tabele, un număr de mărimi determinante pentru hotărârea finală și
să propună, sub propria sa semnătură, o hotărâre (care poate antrena multe zeci
sau chiar sute de milioane de lei), reprezintă un moment cheie în ciclul / procesul de cofinanțare.
F. CONCLUZII
Machetele
propuse și metodologia schițată reprezintă un sistem ce poate fi detaliat sau,
respectiv, ameliorat în funcție de reglementările ce vor fi adoptate și pe baza
examinării unor prime situații concrete.
Reușita
operării corecte cu aceste instrumente depinde de experiența, calitatea
profesională, răspunderea și onestitatea experților ce vor participa la
procesul de analiză și decizie..
Faza următoare Înapoi studiu
valorificare Înapoi cuprins CD
Urmează anexele
!
ANEXA 1
Descrierea
obiectivului / proiectului
PROIECT / OBIECTIV nr. .........
DENUMIREA
.....................................................
I.
SCOPUL URMĂRIT: ...................................................................................................
..................................................................................................
II. DESCRIEREA: ..............................................................................................................
............................................................................................................
III. COSTUL PROIECT / OBIECTIV ..................................................................... mil. lei
IV. DURATA
DE REALIZARE: ........................................................................................
PROIECT / OBIECTIV nr. .........
SINTEZA
CHELTUIELILOR
mil. lei
Nr. crt. |
Denumirea acțiunii |
Cheltuieli totale |
Utilaje* echipamente |
Construcții montaj |
Alte** chelt |
Termen de punere în funcțiune |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 . . |
|
|
|
|
|
|
TOTAL |
|
|
|
|
|
|
SURSE
PROPRII |
|
|
|
|
|
|
COFINANȚARE |
|
|
|
|
|
DIRECTOR, DIRECTOR
ECONOMIC,
ANEXA
2
CENTRALIZATORUL
OBIECTIVELOR / PROIECTELOR
mil. lei
Nr. |
Denumirea |
Cheltuieli în anul ...* |
||
proiect/ obiectiv |
Termen de punere în funcțiune |
Totale |
Din surse proprii** |
Din cofinanțare de la fond TT |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
|
|
|
|
. . . . . |
|
|
|
|
TOTAL |
|
|
|
Este oportun să se specifice ce se referă la
obiectul de TT și ce se referă la unitatea / unitățile executante, la
coparticipanți etc.
ANEXA
3
SINTEZA
cu principalii indicatori economico-financiari și de
eficiență
Nr. crt. |
Denumirea |
UM |
Realizat anul ..... |
Realizat anul ..... |
Preliminat anul ..... |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Capitalul social |
mil. lei |
|
|
|
2 |
Număr personal |
pers |
|
|
|
3 |
Venituri totale |
mil. lei |
|
|
|
|
3.1. Venituri din exploatare |
mil. lei |
|
|
|
|
3.2. Venituri financiare |
mil. lei |
|
|
|
|
3.3. Venituri excepționale |
mil. lei |
|
|
|
4 |
Cheltuieli totale |
mil. lei |
|
|
|
|
4.1. Cheltuieli materiale |
mil. lei |
|
|
|
|
4.2. Cheltuieli de personal |
mil. lei |
|
|
|
|
4.3. Cheltuieli pentru exploatare |
mil. lei |
|
|
|
|
4.4. Cheltuieli financiare |
mil. lei |
|
|
|
|
4.5. Cheltuieli excepționale |
mil. lei |
|
|
|
5 |
Profit / pierdere |
mil. lei |
|
|
|
6 |
Resurse financiare pentru mijloace circulante din care: |
mil. lei |
|
|
|
|
- fonduri proprii |
mil. lei |
|
|
|
|
- surse atrase |
mil. lei |
|
|
|
|
- credite bancare |
mil. lei |
|
|
|
7 |
Viteza de rotație a mijloacelor circulante |
zile |
|
|
|
8 |
Creanțe total |
mil. lei |
|
|
|
9 |
Datorii total |
mil. lei |
|
|
|
10 |
Plăți restante |
mil. lei |
|
|
|
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
11 |
Credite bancare nerambursate la scadență |
mil. lei |
|
|
|
12 |
Rata profitului (Profit brut / cifra de afaceri) |
% |
|
|
|
13 |
Productivitatea muncii (cifra de afaceri / nr. total persoane) |
mil. lei/pers |
|
|
|
14 |
Indicele autonomiei financiare (capital propriu / datorii) |
- |
|
|
|
15 |
Indicele lichidității (Active curente - stocuri / active curente) |
- |
|
|
|
16 |
Solvabilitatea generală (capitaluri proprii / total datorii) |
- |
|
|
|
17 |
Lichiditate generală (Active circulante / datorii pe termen scurt) |
- |
|
|
|
DIRECTOR,
DIRECTOR ECONOMIC,
ANEXA 4
CONTRACT
Nr. ...........
din data de
..........................
privind
cofinanțarea ..............................
Ministerul Cercetării și
Tehnologiei, cu sediul în București,
str. ................................................., sector .........,
reprezentat prin
Domnul ........................................., (funcția)
.............................
denumit în continuare MCT
și
(Agentul economic - solicitator / beneficiar /
utilizator)..........................
În cazul când sunt mai mulți participanți, se va menționa
expres, inclusiv cu datele de identificare, denumit în
continuare agent economic.
Având ca temei legal Art.
.........., litera ........., din Legea Bugetului de Stat pe anul 1995, au
convenit următoarele:
Art. 1 - MCT va pune la
dispoziție (Agentului economic), suma
de .....................
destinată acoperirii cheltuielilor totale, cu ........ %, ocazionate de TT
..............................
conform Anexei 1 și Anexei 2.
Suma va fi acordată în
............... tranșe:
- tranșa I .............................................
- tranșa II
............................................
MCT va vira suma acordată
în contul (Agentul economic) numărul
.....................
deschis la (Bancă) pe baza și în
conformitate cu următoarea eșalonare: ...........................
.................................
Art. 2 - (Agentul economic) se obligă:
a) să utilizeze suma
acordată numai pentru destinația prevăzută în art.1 și anexele la prezenta. Să
participe la acoperirea cheltuielilor cu suma de .......................,
prevăzută în Anexa 1 și Anexa 2.
b) să realizeze
principalii indicatori economico-financiari, conform cu Sinteza principalilor indicatori economico-financiari
și de eficiență (Anexa 3(e de la caz la
caz) la prezentul contract), și să prezinte la MCT documentele care
demonstrează realizarea acestora.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
c) suma pusă la dispoziție
de către MCT va putea fi recuperată conform menționărilor și stipulărilor din
procesul-verbal de finalizare a TT; documentul sus menționat va fi avizat și de unitatea C&D care a elaborat conceptul
/ produsul / tehnologia ce face obiectul TT.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
d) să raporteze
trimestrial la MCT (se indică exact locul)
începând cu .................... situația privind volumul de aplicare
realizat.
Să finalizeze TT la
termenele prevăzute în anexeși să prezinte MCT proiectul procesului verbal de
punere în funcțiune la 15 zile de la data finalizării TT (de nuanțat de la caz
la caz - nu întotdeauna există o astfel de dată).
Art.3 - Verificarea
utilizării sumei acordate conform Art.1, precum și a celorlalte obligații ale (Agentul economic sau/și după caz ale
participanțlori la TT), precizate la Art.2, se vor efectua de către MCT
prin reprezentanții săi și de către alte organe de specialitate ale
administrației publice.
În cazul în care se
constată că (Agentul economic sau/și participanții)
a/au utilizat sumele puse la dispoziție pentru alte scopuri decât cele
prevăzute în prezentul contract, Banca va sista temporar sau definitiv acțiunea
de finanțare.
În cazul sistării
definitive a acțiunii de finanțare (Agentul
economic) va restitui MCT în termen de 20 zile de la solicitare sumele
cheltuite în alte scopuri, cu o penalitate de până la 100% din cuantumul
acestor sume.
Dobânzile bonificate de
Banca ...................................., la sumele prevăzute în contract, pe
perioada de la intrare în contul ........................, până la utilizarea
în totalitate a sumei, se vor vira în contul MCT nr. .........................,
deschis la (numele Băncii - sucursala).(Prevedere foarte discutabilă).
Art. 4 - În cazul în care
din rapoartele prezentate trimestial de (Agentul
economic) și din controlul efectuat de MCT și / sau alte organe abilitate în acest scop, se constată disfuncționalități
grave sau neîndeplinirea din culpa (Agentul
economic) a obligațiilor prevăzute
la Art.2, Agentul economic se obligă
să restituie integral suma utilizată din fondul
de cofinanțare cu o penalitate egală cu dublul
dobânzii pieței la creditele bancare.
Art. 5 - Litigiile născute
din derularea prezentului contract și care nu pot fi soluționate pe cale
amabilă, se vor rezolva de instanțele judecătorești competente de pe raza
executantului.
Forța majoră dovedită
exonerează părțile de executarea obligațiilor contractuale, ca și de
consecințele neexecutării acestora pe perioada situației de forță majoră, cu
condiția înștiințării ... în termen de... etc.).
Art. 6 - Prezentul
contract, inclusiv Anexele 1, 2 și 3, intră în vigoare la data semnării și își
păstrează valabilitatea până la data în care părțile, prin act scris, constată
încheierea acțiunii potrivit Art.1 și 2, sau, după caz, convin asupra rezilierii contractului..
Semnat
azi, ..............................
MCT (Agent
economic sau/și participanți)
ANEXA 1
ANEXA 2
ANEXA 3
ANEXA
5
MACHETĂ
Se
aprobă
MINISTRU sau
SECRETAR de STAT
conform acceptului decidenților
din.................................................
NOTĂ
de prezentare și evaluare a planului de afaceri OBIECTIVUL / PROIECTUL TT
întocmit de: organizația
elaboratoare pentru Agentul economic
- eventual partenerii participanți
Planul de afaceri este/nu
este întocmit conform recomandărilor MCT (se
specifică titlul și eventual capitolele din procedura corespunzătoare a MCT)
și este însoțit de avizul favorabil al Direcției Generale a Finanțelor Publice
Teritoriale județul privind situația
fiscală a Agentului economic -
partenerilor.
Se menționează argumente, conform cărora obiectivul corespunde condițiilor de bază privind
cofinanțarea de către MCT; se menționează
clar temeiul legal.
1. DATE GENERALE privind Agentul economic sau/și participanții la TT.
Caracterizarea acestora
Referire la strategia
firmei, locul ocupat în sector / domeniu, cuantificarea, importanța strategică
(dacă este cazul).
2. PIAȚA și COMERCIALIZAREA
2.1 Piața internă
Descriere; situația
prezentă și de perspectivă; referiri concrete argumentate privind cererea
potențială și cererea solvabilă; la ce concluzii conduce perspectiva pieții,
urmare a TT
2.2 Piața externă: după
același mod de abordare ca la 2.1.
Suplimentar, vor fi
menționate contractele externe, ponderea economică. Evoluția (inclusiv prognoza) exportului legat de obiectivul/proiectul
TT.
3. PREZENTAREA OBIECTIVULUI / PROIECT TT
Redactarea acestui capitol
este definitorie. Pe lângă alte grafice sau prezentări stabilite de expert, se
vor prezenta Anexa 1 și Anexa 2.
4. ANALIZA ECONOMICO-FINANCIARĂ
Elemente semnificative
5. Impactul tehnologic, încadrarea în criteriile specifice de transfer
tehnologic
6. CONDIȚIONĂRI DE APROBARE A SEMNĂRII
CONTRACTULUI DE COFINANȚARE
Având în vedere aspectele
prezentate .................................................................
se menționează denumirea
decidenților propune
cofinanțarea de către MCT a ............................... obiectivul /
proiectul TT ................... în .........% fața de cheltuielile totale.
Suma de
.............................beneficiarului / utilizatorului Agentul economic, în următoarele
condiții:
* Agentul economic sau/și participanții va / vor contribui prin
eforturi proprii cu suma ..................... pe care o va vira condiții, termene, cont (Atenție: poate fi și o sumă deja consumată de către
cofinanțator, în stadiul dat.)
* Mandatarea: se menționează Direcția Generală sau Compartimentul din MCT pentru
elaborarea și promovarea:
- contractului de
cofinanțare
- proiectului de H.G. (sau
alt nivel de decizie)
Întocmit
Expert
.........................
Data
............................
Observație: Informațiile care nu suscită observații nu se reiau în raportul expertului, cu excepția valorii și
termenelor propuse spre finanțare.
*
Opinii din procesul de avizare internă pe parcurs
1. Anumite opțiuni deschise sunt tratate în
lucrare ca fiind închise; adică: în anumite probleme există variante, dintre
care în lucrare se consideră de la sine înțeles că variante nu există. În
principal:
-
De unde începe și unde se termină transferul de tehnologie? Din ce stadiu și
până în ce stadiu este valabilă cofinanțarea de 20%?
-
De la prototip? De la model experimental experimentat? De la documentație
pentru prototip?
-
Până la serie zero? Până la primul lot de fabricație, verificat în exploatare?
etc. Consider că astfel de lucruri trebuie să fie explicitate (nu ca
posibilități unice, ci ca probleme care trebuie să fie precizate (în
documentele ce se întocmesc) în fiecare caz în parte.
În
orice caz, TT NU începe de la începutul cercetării, ci de la un anumit rezultat
valorificabil (sau dacă da - de explicitat ca o variantă posibilă, dar
neobligatorie).
Totul
este perezentat numai pentru produse noi. Dar pentru tehnologii, know-how, alte
categorii de rezultate ale cercetării ?
Totul
se prezintă pentru cazul în care tot efortul financiar al părților este numai
în numerar. Dar există și conceptul de aport în natură (desigur, care trebuie
evaluat): utilaje necesare, instalații, materiale aprovizionate, spații de
producție etc. (Chiar și intangibile: know-how. Legea 35/1001 admite acest
lucru). Dacă nu este cazul niciodată, trebuie explicat și demonstrat.
-
Stabilirea de redevențe în funcție de profit este numai o variantă (de
recomandat evitarea, pentru că profitul aferent poate fi manipulat). Există
și varianta luării ca referință a volumului de producție realizat. De ce
trebuie să fie nenegociabilă?
Rambursarea,
cu sau fără dobândă, nu este stabilită prin proiectul de lege. Trebuie să
rămână deschisă și varianta rambursării, și varianta ajutorului nerambursabil.
2. Volumul de date specificat poate fi excesiv pentru unele aplicații, trebuind să
fie luat ca o listă maximală.
1 Aici ºi în cele ce urmeazã citatele se referã la textul oficial difuzat membrilor parlamentului.
1 Dacã substituirea substantivului tehnologie cu adjectivul tehnologic nu este întâmplãtoare, întreaga chestiune meritã o discuþie mai amplã, care însã depãºeºte cadrul prezentului studiu.
1 În desfãºurarea analizei cash-flow se vor menþiona toate categoriile de costuri ºi venituri.
1 Semnãtura: 1 - agentului economic ºi a participanþilor la obiectivul/proiectul TT
2 - elaboratorilor - instituþie, persoane.
1 Prin
decidenți se desemnează - conventual, în prezentul capitol - organul colegial
abilitat să adopte în cadrul MCT decizia de susținere a solicitării și
promovare a Hotărîrii Guvernului. Considerăm că această funcție ar trebui
îndeplinită, cel puțin în cursul anului 1995, de o comisie de 13-15 experți,
numiți prin Ordin al Ministerului Cercetării și Tehnologiei, din rândul unor
specialiști din cadrul și din afara MCT. Se poate recurge la noua structură, în
curs de constituire, a comisiilor Colegiului Consultativ.
După înființarea ANTT, această funcție ar trebui îndeplinită de Consiliul de Administrație al ANTT.
* În cazul în care se apeleazã la importuri rubrica se va extinde: ÞARÃ, IMPORT.
** Tehnologii, proiectare, dezvoltare tehnologicã, perfecþionare personal
* Tabelul va cuprinde toți anii în care se realizează obiectivul / proiectul TT. Se recomandă, în caz de complexitate sau / și anvergură deosebită, cel mult 2-3 ani.
** În cazul mai multor participanți la finanțare, rubrica se va extinde
1
În cele ce urmează, ori de câte ori aceasta nu va
putea naște confuzii, sintagma: cofinanțarea de către Ministerul Cercetării și
Tehnologiei și Agenți Economici a unor acțiuni de
valorificare a rezultatelor cercetărilor și transfer de tehnologie se va
prescurta prin cofinanțare.
Faza următoare Înapoi studiu
valorificare Înapoi cuprins CD