Studiu privind

crearea sistemului instituțional de valorificare

– difuzare, transfer, aplicare –

a rezultatelor activității de cercetare științifică

 

 

 

Elaborarea procedurilor de bază referitoare la funcționarea

“Agenției pentru Transferul de Tehnologie”

 

 

 

Unele precizări

 

            Prezentul raport asupra fazei 4.3  (volumul 3.2) - contract 411C/1994, faza A.4.3: “Elaborarea procedurilor de bază referitoare la funcționarea “Agenției pentru Transferul de Tehnologie”,  reprezintă al VI-lea volum al studiului privind “Crearea sistemului instituțional de valorificare - difuzare, transfer, aplicare - a rezultatelor activității de cercetare științifică”.

            Așa cum s-a procedat începând cu volumul al II-lea al studiului, numerotarea capitolelor, respectiv al paginilor, o urmează pe aceea din primele cinci volume.

            Cuprinsul prezentat se referă la ansamblul celor șase volume.

            .

 

 

 


Elaboratorii  lucrării:

 

 

Ing. GELU OSANU                             pct. 13.2 și 13.3

 

Dr. ing. ULRICH WIENER                  pct. 13.1

                                                            - coordonatorul studiului -

 

SCIENTCONSULT S.R.L.                  completări

 

 

 

 

Cuprins

 

 

13.1.  Prolegomene la penultimul capitol al studiului 323

13.2.  Un punct de vedere asupra problemelor pe care le ridică cofinanțarea de către Ministerul Cercetării și Tehnologiei și agenți economici a unor acțiuni de valorificare a rezultatelor cercetărilor și transfer de tehnologie. 329

13.3. Structura și conținutul unor documente “tipizate” propuse a fi utilizate în procesul de “cofinanțare” 337

Anexe. 347

 


 

 

 

        13.1.  Prolegomene la penultimul capitol al studiului

 

            Practic, prezentul studiu a debutat în toamna anului 1991, când S.C. SCIENTCONSULT a prezentat Departamentului Științei, din cadrul fostului Minister al Învățământului și Științei, propunerea elaborării unui studiu care să furnizeze “proiectul structural, funcțional și organizațional al unui nou sistem instituțional de valorificare a rezultatelor cercetărilor științifice, adaptat întru totul politicii care guvernează actualul sistem al ST din România”.

            Pe parcursul elaborării celor șase faze ale studiului, finalizate în intervalul 1992-1994, s-a statornicit o colaborare constructivă între colectivul larg de specialiști atrași de S.C. SCIENTCONSULT la realizarea diverselor faze ale studiului și specialiștii din Departamentul Științei, ulterior - din Ministerul Cercetării și Tehnologiei.

            Ca rezultat al acestei colaborări a devenit posibilă, pe de o parte, stabilirea obiectivelor fiecărei faze, pornind de la o strategie comună a beneficiarului și elaboratorului și, pe de altă parte, pregătirea aplicării în “practic㔠a unora dintre ideile, rezultatele și concluziile obținute, chiar în cadrul unor faze preliminare ale studiului.

            Aceste particularități ale modului în care s-a desfășurat cercetarea până în prezent determină consecințe semnificative, referitoare atât la obiectivele actualei faze a studiului, cât și la soluțiile care, cel puțin din punct de vedere pragmatic, trebuie considerate drept optimale pentru atingerea obiectivelor finale ale cercetării.

            Iată câteva ilustrații și explicații ale acestor situații:

A -  În raportul asupra fazei 2.1 a studiului (iunie 1993), se propune constituirea “fondului special pentru stimularea transferului de tehnologie”, a cărui administrare ar fi urmat să constituie unul dintre atributele esențiale ale “Agenției pentru Transferul de Tehnologie (ATT)”; înființare susținută încă din faza 1.1 (iulie 1992) și apoi detaliată și dezvoltată pe parcursul fazelor ulterioare.

       Dificultăți de natură administrativă, dar nu numai, nu au permis până în prezent transpunerea în practică a propunerii privind constituirea “fondului special pentru stimularea Transferului de Tehnologie”, cu toate că ea a fost agreată de specialiștii din cadrul MCT și însușită de conducerea ministerului.

       Ca o soluție de compromis, sperăm - temporar, conducerea MCT a reușit să determine includerea în proiectul Legii bugetului de stat pe anul 19951 a următoarei prevederi:

       “Art. 17         (1)  Pentru finanțarea Programului Național de cercetare-dezvoltare, pentru susținerea unor programe prioritare de cercetare științifică fundamentală și aplicativă se alocă suma de 440,9 miliarde lei...

                             (2) În vederea stimulării agenților economici în procesul de transfer tehnologic al rezultatelor cercetării-dezvoltării, prin hotărâre de Guvern, se pot aloca, în completarea surselor proprii, fonduri din bugetul Ministerului Cercetării și Tehnologiei, în limita de până la 20% din cheltuielile totale ocazionate de aplicarea în practică a acestora. Alocarea fondurilor din bugetul ordonatorului principal de credite se va efectua pe bază de contracte de cofinanțare încheiate între Ministerul Cercetării și Tehnologiei și agenții economici”.

       Analiza de conținut a acestui text permite formularea următoarelor aprecieri și observații:

i -    fără a instituționaliza “Fondul special pentru Transferul de Tehnologie” se admite utilizarea unei părți din resursele bugetare puse la dispoziția MCT, pentru cofinanțarea unor procese și acțiuni de VRC-TT;

ii -   procentul de 20% este modest, de exemplu față de 50% în Franța; formularea în sine este foarte vagă, nu rezultă dacă sumele acordate reprezintă subsidii (asistență nerambursabilă) sau un împrumut, în acest ultim caz - pe ce termen, cu ce dobândă etc ?

iii -   sistemul preconizat este greoi, putând impune o hotărâre distinctă a guvernului pentru fiecare alocare. Este necesar ca MCT să obțină, cu prilejul definitivării Legii bugetului, fie posibilitatea de a se aproba prin hotărîre de Guvern numai o listă de obiective (similar cu programele de cercetare), fie niveluri de cheltuieli pentru care este necesară o hotărîre de Guvern specială și, respectiv, niveluri de cheltuieli sub care aprobarea se acordă la nivel MCT (eventual, în cadrul unui total prestabilit).

       Față de situația actuală, în care MCT nu dispune de nici o soluție perfect legală de finanțare a proceselor de valorificare, respectiv de transfer de tehnologie, prevederea din proiectul de buget constituie un progres.

       Practic, până la înființarea “agenției” (ATT), Ministerul Cercetării și Tehnologiei devine administratorul unor sume din bugetul de stat, care, în anumite condiții, pot fi alocate pentru susținerea unor acțiuni de VRC-TT. În această situație, este limpede că, în locul procedurii referitoare la “Modul de gestionare (de către MCT) a Fondului pentru Transferul de Tehnologie - condiții de acordare a subsidiilor rambursabile și nerambursabile, dobânzi, reîntregire, redevențe, etc.”, prevăzută în cadrul temei program, drept conținut principal al fazei 4.3 a studiului, prioritară să devină o procedură - formal asemănătoare - referitoare la “Modul de realizare a cofinanțării, de către MCT și agenți economici, a unor acțiuni de valorificare a rezultatelor cercetărilor și Transfer de Tehnologie”. Aceste motive justifică modificările de titluri și conținut, operate față de tema program, în cadrul materialelor prezentate la pct. 13.2 și 13.3.

B -  Așa cum s-a arătat, înființarea “agenției” a fost propusă în cadrul studiului încă din iulie 1992. La momentul întocmirii temei program pentru actuala fază s-a prognozat că în primele luni ale anului 1994, agenția va deveni operațională. În momentul de față, situația înființării “agenției” se prezintă astfel:

       În raportul Guvernului privind activitatea desfășurată în perioada noiembrie 1992 - noiembrie 1994, la Capitolul 3, “Acțiuni și măsuri ale guvernului pentru anul 1995, pct. 3.8. Adâncirea reformei în cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică”, printre altele se stabilește că:

       “Acțiunile avute în vedere... vor urmări:

                 - dezvoltarea activității de transfer tehnologic1 și valorificare a rezultatelor cercetării, acționându-se pentru: înființarea Agenției Naționale de Transfer Tehnologic1 și a rețelei sale de centre regionale;

                 - dezvoltarea activității de transfer tehnologic1 la nivelul institutelor de cercetare-dezvoltare;

                 - extinderea rețelei de centre de inovare, inventică și incubatoare;

                 - stimularea cererii de cercetare și a activității de cercetare-dezvoltare la nivelul agenților economici;

                 - înființarea de compartimente de cercetare-dezvoltare și de asociații (holdinguri) între unități de cercetare-dezvoltare și întreprinderi;” ...

       În sfârșit, la Capitolul proiectelor de legi și hotărâri ale guvernului, prevăzute a fi elaborate în anul 1995 (la pct. 59), prevede: “Legea privind înființarea Agenției Naționale de Transfer Tehnologic1 și a Rețelei de Centre Regionale de Transfer Tehnologic, inițiator MCT - termen de elaborare trim. II”.

       Rezultă, în mod evident, că înființarea agenției este nu numai agreată, dar și inclusă în rândul acțiunilor prioritare, prin intermediul cărora se urmărește “adâncirea reformei” în cursul anului 1995.

            Dată fiind importanța acordată înființării ANTT, acest eveniment este așteptat că se va produce în cursul anului 1995.

*

*           *

            Elaborarea lucrării de față impune, printre altele, utilizarea unor date de referință cu privire la: principalele tipuri de activități desfășurate de ANTT, metodele de lucru preconizate, schemele organizaționale, funcționale și informaționale ș.a.m.d. Ca “puncte de pornire”, în aceste direcții, au fost utilizate soluțiile și datele avansate în raportul asupra fazei a 3-a a studiului (iunie 1993), adaptate însă, în toate cazurile când acest lucru se impunea, în funcție de noile cerințe și informațiile căpătate de colectivul de cercetare după 1993.

            Un exemplu ilustrativ în acest sens îl constituie lista activităților desfășurate de către ANTT și rețeaua sa de centre regionale.

            În cadrul fazei din 1993, aceasta a avut următorul conținut:

-      gestionează fonduri din: bugetul de stat, fondul special de cercetare de 1% și alte surse, pentru susținerea financiară a unor programe de inovare bazate pe transferuri de tehnologie către agenții economici din România (fondul de stimulare a transferului de tehnologie);

-      organizează simpozioane, reuniuni tehnico-științifice și alte tipuri de acțiuni specifice, în vederea stimulării transferurilor de tehnologie;

-      culege, stochează și sintetizează informații referitoare la rezultatele unor cercetări științifice obținute în România, care pot genera transferuri de tehnologie, la potențialul uman și material al unităților de cercetare-dezvoltare care poate fi implicat în susținerea unor acțiuni de transfer de tehnologie;

-      inițiază și desfășoară, la scară regională, națională și internațională campanii promoționale dedicate transferului de tehnologie, în vederea creșterii eficienței valorificării rezultatelor obținute de unitățile de cercetare-dezvoltare din România;

-      acordă consultanță de specialitate în problemele transferului de tehnologie;

-      participă, reprezentând interesele României, la organisme internaționale sau regionale care promovează transferul de tehnologie și colaborează cu instituții similare din alte țări.

            Evident, din această listă, activitatea cea mai importantă este aceea de alocare a unor fonduri bugetare pentru susținerea programelor de inovare bazate pe transferuri de tehnologie. Făcând apel la experiența unei organizații similare din străinătate, dar având deja un stagiu semnificativ, de exemplu, ANVAR - Franța (înființată în 1979), constatăm că activitatea respectivă se realizează, în fond, în șase direcții distincte. Dar, așa cum rezultă din Diagrama Pareto redată în fig. 13.1, aproape 85% din fondurile totale de care dispune ANVAR-ul sunt consumate doar de două din aceste direcții:

            a - asistență acordată unor proiecte de inovare;

            b - asistență acordată pentru servicii de inovare.

 

 

 

 

 

Diagrama Pareto privind modul de alocare a

fondurilor de asistenþã ANVAR în anul 1992

 

            a - Asistență acordată proiectelor de inovare

            b - Asistența acordată pentru servicii de inovare

            c - Asistența acordată transferurilor și serviciilor legate de transferul tehnologic

            d - Subvenții acordate unor “Societăți de Cercetare sub contract”

            e - Ajutor tinerilor pentru inovare

            f - Subvenții acordate inventatorilor independenți.

            În practica ANVAR, aceste “direcții” sunt astfel definite și reglementate:

a -   Cheltuieli de punere la punct a unui produs sau procedeu, nou din punct de vedere al conținutului tehnologic, pornind de la studiile preliminare și terminând cu pregătirea lansării industriale și comerciale;

       Cheltuieli la diverși colaboratori, prestatori de servicii specializate, incluzând laboratoare sau societăți de cercetare sub contract.

Se acordă maximum 50% din cheltuielile interne sau externe implicate de programul de inovare, în structura reținută de ANVAR; în caz de succes al programului se consideră un împrumut fără dobândă și în condiții de rambursare ce se negociază de la caz la caz cu recipienții (beneficiarii).

       Cheltuieli interne: salariile personalului, achiziționarea unor componente, a unor licențe, construcția prototipurilor, a machetelor, cheltuielile legate de încercări și puneri la punct, demonstrații...

Asistența acordată nu poate depăși 40% din bugetul total al programului.

b -   Cheltuieli legate de consultanță în toate fazele procesului de inovare: studii de piață, de fezabilitate, design, analiza valorii, compatibilitate cu cerințele standard, proprietate industrială, diagnosticul inovației, supraveghere tehnologică, căutare de parteneri...

Se acordă ca subvenție nerambursabilă, mergând până la 50% din cuantumul cheltuielilor externe, dar nu mai mult de 200.000 FF/program.

            Faptul că în cadrul unei organizații de prestigiu, care îndeplinește funcțiuni similare cu cele preconizate pentru ANTT, alocarea resurselor financiare ascultă de o lege Pareto (80% din resurse, se consumă pentru 20 din tipurile de activități) îndreptățește focalizarea problematicii prezentei lucrări.
 

 

        13.2. Un punct de vedere asupra problemelor pe care le ridică cofinanțarea1 de către Ministerul Cercetării și Tehnologiei și agenți economici a unor acțiuni de valorificare a rezultatelor cercetărilor și transfer de tehnologie

 

 

            A. Preliminarii

 

            Susținerea concretă a activităților de TT prin fonduri publice de la buget marchează faptul că, în perioada de tranziție și de reformă a economiei româneșt, VRC - TT (VALORIFICAREA REZULTATELOR CERCETĂRILOR - TRANSFERUL DE TEHNOLOGIE) devine o problemă de stat.

            Instituționalizarea structurală a INOVĂRII și susținerea acesteia cu resurse financiare reprezintă un pas important în reforma economiei românești.

            Implicarea Bugetului de Stat și a Guvernului (ca gestionar al Bugetului de Stat), în acțiuni concrete de VRC - TT marchează totodată și opțiunea privind dezvoltarea și consolidarea întreprinderilor mici și mijlocii - sector care urmează să dețină un aport considerabil în P.I.B. și cu pondere importantă în procesul privatizării, sector căruia cu predilecție îi este destinat.

 

 

            B. Elemente specifice susținerii financiare a VRC - TT de la buget:

 

            a) În primul rând, conturarea problematicii privind “cofinanțarea” se referă la cercetarea aplicativă și se desfășoară în perimetrul realizării de concepte, produse,  tehnologii, sisteme, toate având caracteristici superioare (de productivitate, eficiență economică, ergonomică, ecologică etc.), ca urmare a valorificării rezultatelor cercetării.

            Realizarea practică, concretă și efectivă a VRC în concepte, produse, tehnologii,  sisteme, reprezintă, în cele ce urmează, transfer tehnologic (TT), înțelegând prin transfer întregul proces: elaborare (dezvoltare tehnologică), experiment - pilot, prototip, realizare efectivă, comercializare.

            Trebuie precizat faptul că, în diferite domenii / specialități / categorii de rezultate ale cercetării, punctul inițial al transferului de tehnologie poate fi diferit. Ca o regulă generală, problematica de finanțare a transferului de tehnologie începe cu acuitate din momentul în care apare necesitatea unor investiții, ceea ce poate însemna, în diferite cazuri,  realizarea de instalații pilot, prototipuri de mari dimensiuni.

            Pe de altă parte, în alte situații, transferul de tehnologie - sub dimensiunea de difuzare - poate necesita finanțare în vederea asigurării unei dimensiuni comerciale a aplicării, un singur prototip putând fi nesemnificativ.

 

            b) Declanșarea acțiunilor de TT este condiționată de existența unui stoc de rezultate valorificabile, care - teoretic, practic și, nu în ultimul rând, comercial - să asigure satisfacerea unor necesități sociale, soluționarea unor nevoi prioritare și majore ale societății și care să corespundă cerințelor unei piețe capabile să le absoarbă, atunci când procesul TT a fost finalizat.

 

            c) Finanțarea TT și, implicit, utilizarea fondurilor aferente, indiferent de sursa de proveniență (capital propriu, împrumuturi sau fonduri publice) implică o cotă semnificativă de risc, proporțională (printre altele) și cu durata ciclului de realizare a procesului. Această cotă de risc poate fi evaluată și uneori, substanțial diminuată, adusă la parametri controlabili, dacă Planul de Afaceri este elaborat corect și realist, bazat pe un marketing bine documentat și concret argumentat.

 

            d) Utilizarea fondurilor publice pentru finanțarea TT se face în condiții de exigență sporită, deoarece aceste fonduri au prin lege un regim special. Atât gestionarul acestora (Guvernul), cât și cel căruia îi sunt alocate aceste fonduri și care gestionează utilizarea lor (MCT, în cazul de față, în calitate de ordonator de credite), sunt permanent controlați de Curtea de Conturi, instituție de importanță deosebită într-un stat de drept. Concomitent cu controlul modului în care au fost utilizate fondurile publice (eficiența și rezultatele acestora), Curtea de Conturi efectuează și avizarea inițială a eliberării și eșalonării fondurilor publice. De aceea, finanțarea din fonduri publice implică un circuit complex. Acest circuit pare mai greu operant, datorită regimului special impus de lege, regim ce trebuie respectat cu strictețe în acțiunile de obținere și utilizare a fondurilor publice.

 

            Cu aceste precizări, finanțarea transferului de tehnologie din fonduri publice, în litera prevăzută de Lege pentru aceasta, se propune să se refere la:

            - realizarea de modele experimentale, prototipuri, instalații pilot până la industriale și altele asemenea, pe bază de soluții proprii, elaborate în prealabil în cadrul unor lucrări de cercetare-dezvoltare sau în cadrul altor sfere de creație tehnico-științifică (invenții etc.); (este discutabil dacă în acest regim financiar special creat pentru transferul de tehnologie și valorificarea rezultatelor cercetărilor se pot finanța elaborări de soluții, din faza inițială, de cunoștințe);

            - realizarea de serii experimentale sau prime serii de fabricație, pentru produse noi sau produse incluzând soluții noi,

            - realizarea de instalații tehnologice, linii de fabricație sau, după caz, de exploatare, pentru rezultate constând în tehnologii, sau pentru produse care comportă realizarea în cantități mari pentru verificare finală a soluțiilor elaborate sau pentru intrare semnificativă pe piață;

            - realizare de segmente de sisteme tehnologice, de dimensiune și structură suficiente atât pentru verificare finală a soluțiilor de sistem, cât și pentru crearea unui proces de exploatare curentă normală, ca suport al unor extinderi viitoare;

            - transferul, extinderea, soluțiilor de la punctele precedente pentru noi condiții, noi tipuri de aplicații, noi sfere sau zone (inclusiv teritoriale) de aplicație;

            - efectuare de lucrări / cheltuieli pentru exportabilitatea rezultatelor cercetării (creșterea fiabilității, îmbunătățirea aspectului etc.);

            - protecția proprietății intelectuale și a proprietății industriale, în țară și în străinătate;

            - difuzarea soluțiilor de la puctele precedente, dacă sunt așteptate efecte la scară socială, socio-umană, educațională, sanitară, ecologică, sau dacă există alte rațiuni de interes public pentru extinderea aplicațiilor, care nu se poate realiza pe bază de eficiență comercială și profitabilitate;

            - difuzarea de cunoștințe privind soluțiile de la punctele precedente, la scara necesară bunei producții sau bunei utilizări a acestor soluții;

            - difuzarea de cunoștințe din cercetarea și tehnologia mondială (inclusiv prin cumpărarea de know-how), care să contribuie la pregătirea condițiilor pentru realizarea în România și aplicarea în România a unor noi soluții;

            - transferul de tehnologie străină care contribuie la creșterea nivelului tehnic al cercetării naționale sau al educației naționale, sau care contribuie la aplicarea în practică a rezultatelor acestora.

            Toate cele enumerate pot fi considerate ca făcând parte din sfera proceselor de inovare în economie și societate în general, în procese industriale și de infrastructură în special.

            Se poate propune ca din fondurile rezervate transferului de tehnologie să nu poată fi finanțate nici elaborări de soluții încă insuficient verificate în faze de cercetare, nici aplicări sau difuzări de soluții care nu sunt în legătură directă cu suportul valorificării rezultatelor cercetării naționale, sau cu difuzarea reaultatelor acesteia, sau cu întărirea pe altă cale (dotare, instruire) a acesteia.

 

            C. Sursele MCT pentru “cofinanțare”

 

            Fondurile pentru cofinanțare provin din Bugetul de Stat și sunt evidențiate, conform prevederilor proiectului de lege pentru anul 1995, în bugetul Ministerului Cercetării și Tehnologiei. Aceste fonduri devin practic operante odată cu intrarea în vigoare a legii bugetului. Ca volum total, fondul pentru finanțare nu este limitat, dar, în fiecare caz în parte, dacă proiectul rămâne nemodificat, ponderea participării MCT nu poate depăși 20% din cheltuielile totale ocazionate de aplicarea practică a obiectivului sau proiectului de TT.

            Alături de beneficiarul (recipientul) TT, statul participă aici în calitate de cofinanțator la acțiunea de inovare, stimulând în acest fel atât activitatea de cercetare - dezvoltare, cât și consolidarea agentului economic intern pe piața concurențială.

            Cofinanțarea de către stat a acțiunilor de TT, reprezintă deci alocații financiare de capital investițional pentru inovare.

            Totodată, aceste fonduri, fiind încadrate de lege la capitolul cheltuieli în bugetul Ministerului Cercetării și Tehnologiei, rezultă că ele (aceste cheltuieli, în cazul dat) nu sunt rambursabile, ceea ce subliniază odată în plus faptul că este vorba de un important instrument monetarist - fiscal, prin intermediul căruia se urmărește stimularea inovării și a creșterii economice. Totuși, în cazul general, se pot întrevedea soluții viitoare, în care pentru transferul de tehnologie să se acorde ajutoare rambursabile, situații în care va fi necesară stabilirea altor mecanisme specifice.

           

            Practic, avem de a face cu o sursă potențială și activă de finanțare a VRC - TT, o punte de legătură concretă, reală și viabilă între întreprinderi - ca receptori ai TT - și unitățile C&D - ca surse de susținere prin inovare a consolidării și dezvoltării pieței concurențiale.

 

            D. Posibilități de obținere a cofinanțării, cererea și adresarea solicitărilor, competențe privind analiza și aprobarea, relația contractuală în procesul de cofinanțare

 

            Posibilitatea de obținere și utilizare a cofinanțării, instituite prin (proiectul de)  lege a Bugetului de Stat pentru anul 1995, este deschisă tuturor agenților economici din România, indiferent de forma structurii de proprietate, înmatriculați legal la Oficiul Registrului Comerțului din teritoriul în care își desfășoară activitatea. (Afirmația este valabilă pentru principalii beneficiari avuți în vedere - cei de profil industrial și din sfera infrastructurii. Totuși, într-o anumită etapă sau pentru anumite categorii de aplicații, vor putea fi avuți în vedere beneficiari non-profit, de exemplu: spitale care aplică noi medicamente sau noi  aparate de investigație medicală; ministere sau biblioteci sau alte instituții de interes public, care aplică noi procedee de înmagazinare și regăsire a informației etc.).

            Agenții economici care, prin strategia de firmă, își propun programe de restructurare / modernizare / retehnologizare, în care sunt implicate proiecte / obiective concrete de valorificare a capacității creative a cercetătorilor, finalizate, prin aplicarea în practică a acestora, beneficiază de acoperirea prevăzută în lege a cheltuielilor aferente.

 

            Solicitarea privind obținerea și utilizarea cofinanțării, poate fi făcută:

            - de către agentul economic, viitor beneficiar al TT;

            - de către agentul economic împreună cu unitatea de C&D elaboratoare a rezultatului valorificabil prin TT (sursa TT);

            - de către agentul economic împreună cu “sursa” și alte organizații cu preocupări legate de stimularea, consolidarea și dezvoltarea IMM (patronale, incubatoare de afaceri, bănci creditoare, întreprinderi de profil antreprenorial, ARD, FRGC, CRIMM, CNIPMMR și altele), care doresc să participe la realizarea obiectivului / proiectului.

            Este posibil ca, în desfășurarea practică a procesului de TT, să apară și alte combinații de solicitanți, în funcție de anvergura și complexitatea obiectivului / proiectului TT.

            Ca exemplu, pot apare situații în care să fie implicate firme străine, investitori, ș.a.

            În condițiile prevederilor Legii nr. 10/1991, privind finanțele publice, Ministerul Cercetării și Tehnologiei este abilitat să gestioneze bugetul care îi este alocat.

            Rezultă, pe cale de consecință, că și fondurile pentru cofinanțare, ca parte componentă a acestui buget, vor fi gestionate de MCT, care va stabili disponibilitățile și prioritățile de utilizare, în condițiile legii, cu consultarea Patronatului de ramură și a Colegiului Consultativ pentru Cercetare Aplicativă și Dezvoltare.

            În momentul înființării Agentiei Nationale pentru Transferul de Tehnologie, este de presupus că întreaga problematică a cofinantării transferului de tehnologie va fi preluată de către aceasta, devenind una din principalele prerogative ale agenției. Actuala situație poate fi considerată drept tranzitorie, dar ea prezintă o importanță deosebită, prin aceea că va permite acumularea unei experiențe definitorii pentru activitatea pe care o va desfășura ANTT,  permițând, de la debut, aplicarea unor metode testate în practică și a unor mecanisme rodate.

            Până la înființarea ANTT, în cadrul MCT, întreaga problematică a “cofinanțării” va trebui, evident, gestionată de către Direcția Generală de Inovare și Transfer Tehnologic, prin Direcția de Transfer Tehnologic și Noi Industrii din cadrul acesteia (prescurtat în cele ce urmează DTT), în colaborare cu celelalte direcții funcționale de resort.

            Relația de bază în procesul de finanțare din fonduri bugetare a TT, are loc între Agentul Economic în calitate de solicitant / beneficiar / utilizator și MCT în calitate de cofinanțator. Între acești doi parteneri se poate preconiza un  precontract de cofinanțareîn care să fie stipulate valori, condiții, clauza, responsabilități și termene.

            În subsidiar, trebuie subliniat că întreaga problematică a stimulării inovării prin intermediul TT poate fi puternic susținută și de o serie de acțiuni adiacente finanțării, din rândul cărora menționăm:

 

            - Formarea imediată, în unitățile C&D, a unor compartimente (nuclee, colective) dedicate VRC - TT. Ca o primă acțiune, personalul aferent să fie special instruit; apoi, în baza inventarierii rezultatelor cercetărilor cu potențial ridicat de valorificabilitate, să desfășoare o intensă și susținută acțiune de informare și propagandă pentru promovarea proceselor de TT.

            - Activizarea comis-voiajorilor (viitori agenți de TT), în rețeaua incubatoarelor de afaceri existente și în rețeaua IMM, pentru depistarea și îndrumarea unor potențiali viitori beneficiari a TT.

            - Participarea mai activă a unităților C&D în elaborarea strategiilor IMM, a studiilor de restructurare / retehnologizare sau / și chiar a unor Planuri de Afaceri (PA), având ca obiectiv TT.

            - Organizarea de simpozioane și consfătuiri de prezentare a TT, la care să participe teritorial sau sectorial (pe domenii), IMM în scopul sinergizării acestora.

 

 

 

            E. Condții de bază în operarea cu fondurile de cofinanțare

 

            E1. Condiții de bază ce trebuie  îndeplinite de către agentul economic (solicitantul / beneficiarul / utilizatorul). E2. Condiții de bază ce trebuie îndeplinite de obiectivul / proiectul  TT.

            - Agentul economic solicitant al cofinanțării trebuie să fie “curat și la zi” în ceea ce privește obligațiile fiscale către stat. Nu se poate concepe acordarea de fonduri în cadrul acțiunii de cofinanțare, provenite de la buget, unui agent economic rău platnic, care s-a sustras de la obligațiile ce-i revin față de Bugetul Statului,  sau care se găsește în jenă financiară.

            Legislația reglementează clar obligațiile fiscale ale agențiilor economici.   Satisfacerea  acestei condiții se demonstrează prin documentele economico-financiare ale firmei (Bilanț contabil; Rezultate financiare și obligații fiscale - cod 01; ș.a.), confirmate de Administrația Financiară teritorială unde își desfășoară  activitatea agentul economic.

            - O altă condiție de bază este ca agentul economic să contribuie efectiv și prin efortul propriu la acoperirea cheltuielilor de transfer, să îsi asume în parte riscul inovării, demonstrând în acest fel credibilitate și o anumită garanție că se va implica activîn reușita proiectului de TT. Această condiție poate fi îndeplinită în mai multe moduri, funcție de complexitatea - anvergura proiectului inovativ și de subiecții acestuia.

            - Asigurarea de către “receptor” a minim 80% din cheltuielile totale, atunci când agentul economic este singurul participant la proiectul de TT.

            - Acoperirea cu minimum 25-50% din cheltuielile totale, atunci când la proiect participă, cu susținere financiară efectivă a cheltuielilor până la marja de 80%, și alți subiecți (unități de C&D; incubatoare de afaceri;  bănci creditoare;  ARD; CRIMM; CNIPMMR ș.a.).

            Rezultă că agentul economic (solicitantul / beneficiarul / utilizatorul fondului TT), trebuie să participe în mod obligatoriu și efectiv cu 25-80% la acoperirea cheltuielilor.

Procentul exact va fi stabilit în documentații de solicitare și de prezentare a proiectului/obiectivului TT, în funcție și de nivelul marjei ce va fi stabilit prin legislație.

            Participarea se va face fie cu fonduri financiare existente în cont, fie justificate prin Planul de Afaceri că vor fi existente pe parcursul desfășurării procesului.

            În anumite condiții, poate fi acceptată participarea cu active imobilizate - fixe (mașini, echipamente, utilaje, clădiri ș.a.) sau active circulante (fonduri curente, materii prime, materiale, stocuri de produse ș.a.)

            Participarea agentului economic la acoperirea cheltuielilor TT cu elementele din active imobilizate sau active circulante poate fi acceptată numai atunci când firma are în cont existentă efectiv suma aferentă acoperirii procentuale a cheltuielilor și acest capital nu reprezintă sursă pentru desfășurarea activității proprii (sau dacă suma poate fi preliminată, prin planul de afaceri, prin cash-flow). De asemenea, această sumă poate fi, total sau parțial, asigurată prin credite, obținute de către beneficiar în relație directă cu organismele bancare.

 

*

 

            Cofinanțarea unor acțiuni / lucrări de transfer de tehnologie presupune o analiză multiobiect (și, pentru fiecare obiect, multicriterială).

            Obiecte de analiză / factori implicați

            Soluția care urmează să fie aplicată / transferată

            Domeniul de aplicare, modul de aplicare, scara de aplicare, rezultatele urmărite / scontate, impactul acestora

            Elaboratorul (creatorul) soluției (calificarea și credibilitatea științifică a acestuia și, implicit, a calității soluției)       

            Beneficiarul (cel ce urmează să aplice) soluția

            Proiectantul (cel care urmează să elaboreze proiectul de aplicare)

            Executantul (cel ce urmează să realizeze) aplicarea soluției; în cazul unor executanți numeroși - coordoantorul, antreprenorul, executantul coordonator (credibilitatea realizării în bune condiții a aplicației)

            Finanțatorul - cel care asigură (total sau parțial) partea nesusținută de la buget a finanțării.

            Cofinanțatorul - ordonatorul de credite din fonduri bugetare pentru transferul de tehnologie (MCT - DTT; ulterior - ATT).

            În cele ce urmează, sistemul de factori implicați este analizat simplificat.

 

            F. Lucrări preconizate în sarcina MCT în legătură cu cofinanțarea

 

            Solicitarea pentru cofinanțare, în condițiile menționate la punctul D, se realizează, practic, prin depunerea de către agentul economic la MCT (Direcția TTCNI) a DOCUMENTAȚIEI de PREZENTARE privind obiectivul / proiectul de TT, ca și pentru  obținerea oricăror fonduri bănești, indiferent sub ce formă. În practica din România, există o mare varietate de astfel de documente, al  căror conținut este determinat și impus de cel ce acordă fondurile (bănci, FPS, FPP, ARD etc.).

            În cazul cofinanțării, având de a face cu mecanism nou, cu un specific aparte și cu condiționări bine conturate pe plan internațional, considerăm că documentația ce urmează să fie prezentată trebuie să fie unitară din punct de vedere al formei și conținutului și să dea posibilitate celor care o analizează de a stabili cât mai obiectiv prioritățiile, îndeosebi în cazul solicitărilor “aparent” echivalente.

            Întocmirea unei documentații care să răspundă acestor cerințe reclamă, în majoritatea cazurilor, unități specializate de consultanță, care au capacitatea și posibilitățile să elaboreze asemenea documentații.

            Într-o situație oarecum similară se găsește și documentația pentru PLANUL DE AFACERI.

            Nefiind simplu de elaborat și necesitând efort financiar, agentul economic sau / și eventual ceilalți participanți au obligația să elucideze, în prealabil, dacă proiectul TT întrunește condițiile de bază pentru cofinanțare, menționate anterior. În acest fel, pot fi evitate cheltuielile suplimentare generate de completarea, revizuirea sau chiar refacerea în totalitate a PLANULUI DE AFACERI.

 

            În cazul în care agentul economic și / sau proiectul de TT nu îndeplinesc condițiile de bază pentru cofinanțare, se recomandă declanșarea unor analize diagnostic multifuncționale sau parțiale (funcționale), în baza cărora să se revizuiască strategia firmei pe termen scurt și / sau mediu și care să creeze condițiile necesare pentru a putea accede la cofinanțare.

            Analiza de către MCT (în viitor - de către ANTT) a DOCUMENTAȚIEI de PREZENTARE (“DP”), este indicat să fie efectuată într-un interval maxim de 15-45 zile, funcție de complexitatea obiectivului / proiectului TT și corectitudinea cu care a fost întocmită. Direcția de specialitate din MCT, care analizează DP, trebuie să aibă dreptul de a întreprinde analize-sondaj la sediul agentului economic, care să contribuie la cunoașterea mai bună a problemelor analizate. Pe parcursul analizei, pot fi solicitate agentului economic completări, modificări, revizuiri, refaceri parțiale sau totale a  DP.

            Avizul asupra DP, incluzând propunerea concluzivă de acceptare sau respingere, va fi prezentată, împreună cu DP, sub formă de NOTĂ, conducerii MCT, care va pronunța respingerea sau aprobarea definitivă. În cazul aprobării, MCT - DTT va întocmi precontractul de cofinanțare a obiectivului / proiectului TT, menționat aterior, precontract ce va fi semnat de către împuterniciții legali ai agentului economic și ai cofinanțatorului.

            După aprobarea finală (H.G. sau altfel), într-un termen limitat, prestabilit, MCT va demara virarea în contul agentului economic (stipulat concret în contract), a sumelor convenite, conform eșalonărilor convenite.

            În practică, toate condițiile privind operarea sunt stipulate în contractul de cofinanțare, iar banca va primi, odată cu virarea (de la MCT, în contul agentului economic) a sumei, și o copie a contractului.

            Se poate analiza o variantă - foarte discutabilă, conform căreia disponibilitățile neutilizate de agentul economic și aflate în cont, sunt aducătoare de dobândă MCT-ului și banca are obligația să le vireze acestuia.

            În conformitate cu prevederile contractului, agentul economic (solicitant / beneficiar al cofinanțării) raportează periodic la MCT stadiul realizării proiectului / obiectivului și situația fondurilor creditate.

            Cofinanțatorul (MCT) va verifica periodic evoluția proiectului / obiectivului TT, notificând, după caz, agentului economic, iar în caz de difuncționalițăți grave sau abateri de la prevedrile contractuale, va dispune temporar sau definitiv sistarea utilizării fondurilor alocate.

            Finalizarea proiectului / obiectivului TT va fi notificată într-un document (de tipul “proces-verbal de punere în funcțiune”), întocmit și avizat de reprezentanții părților contractante, precum și de către unitatea C&D (“sursa”  TT).

 

            Din prezentarea succintă a ciclului de operare în procesul cofinanțării de la analiza solicitării  și până la aprobarea cofinanțării, inclusiv contractarea și hotărârea de Guvern, rezultă că toate aceste lucrări se execută de către MCT, putând fi preluate de către ANTT, după înființarea acesteia.

            Practic, aceste lucrări sunt asemănătoare cu cele efectuate pentru investiții, au caracteristici comune, dar și unele deosebiri.

            Apreciem că, în etapa actuală, nu este necesar să se detalieze metode și / sau tehnici, specifice fiecărei faze de lucru; în mod cert,  vor apare diferențe majore și variabile importante de la o solicitare la alta. Se impune, totuși, să se aibă în vedere necesitatea unei calificări adecvate și a unei experiențe complexe a persoanelor (experți; consultanți în probleme economice, financiare, juridice, industriale ș.a.), care vor efectua analizele solicitărilor.

            Timpul destul de scurt, care trebuie afectat acestor lucrări, impune, pe lângă competență și operativitate, și un nivel ridicat de responsabilitate și obiectivitate în apreciere.

            Probabil - va fi necesar ca aceste persoane să fie testate și instruite special.

            Dacă celelalte lucrări din procesul de confruntare par a fi, la prima vedere, obișnuite, întocmirea contractului de cofinanțare reprezintă, la fel ca și analiza solicitării, o lucrare de mare răspundere și de profesionalism ridicat.

            Pentru aceste motive, opinăm ca această lucrare să fie executată de aceleași persoane care au făcut și analiza obiectivului / proiectului TT.

            O altă lucrare importantă, nu prin formă și conținut, cât prin faptul că poate îngreuna sau mai precis poate prelungi mult timp procesul, constă în promovarea Hotărârii de Guvern. Pentru operativitate, se apreciază că nu trebuie făcute H.G. pentru fiecare obiectiv / proiect TT, ci pentru un grup de 10-15, iar la Secretariatul General al Guvernului trebuie exercitat un lobby permanent și de mare eficiență. Practica cunoaște H.G. a căror aprobare apare după ce nu mai prezintă oportunitate.

 

           

13.3. Structura și conținutul unor documente “tipizate” propuse a fi utilizate în procesul de “cofinanțare”

 

            Prin documente “tipizate”, în contextul de față, se are în vedere un set de documente obligatorii pe care, în prima etapă, le va utiliza MCT, în întreg ciclul de operare legat de cofinanțare, începând cu solicitarea și terminând cu ordonanțarea fondurilor alocate cererilor admise la cofinanțare. În situația înființării ANTT și abilitării acestei organizații cu gestionarea unui fond de stimulare a transferului de tehnologie, evident că aceste documente ar putea să fie preluate și de către aceasta.

            Ele trebuie să impună o tratare a tuturor solicitărilor în baza unui sistem criterial unitar de evaluare, să furnizeze, în forme cât mai simple, dar sugestive, celor care le analizează, inclusiv decidenților, întregul volum de informații necesar pentru o analiză și decizie obiectivă, dar, în același timp, trebuie, pe cât posibil, să simplifice operațiile de analiză și de adoptare a deciziilor și, nu în ultimul rând, trebuie să constituie baza “dosarului istoric” de documentare legală a modului în care s-a făcut alocarea și cheltuirea unor fonduri publice.

            Evident că machetele prezentate și sugerate în cele ce urmează constituie doar o primă aproximație. După definitivarea lor de către specialiști MCT și eventual avizarea de către ceilalți factori de decizie implicați în procesul de cofinanțare, considerăm că ar fi util ca adoptarea lor finală să fie precedată de o etapă de aplicare experimentală într-un număr reprezentativ de cazuri reale.

            În conformitate cu metodologia schițată la punctul 13.2, în cele ce urmează se prezintă machetele, se descriu conținutul și modul de utilizare al următoarelor documente:

            A - Documentația de prezentare (DP)

            B - Structura sintezei planului de afaceri (SPA)

                        - Anexa 1: Descrierea obiectivului / proiectului; sinteza cheltuielilor

                        - Anexa 2: Centralizatorul obiectivelor / proiectelor surse de finanțare

                        - Anexa 3: Sinteza cu principalii indicatori economico-financiari și de eficiență

            C - Structura planului de afaceri (PA)

            D - Contractul de cofinanțare (CC)

                        - Anexa 4: Macheta contractului de cofinanțare

            E - Nota de evaluare a PA (care urmează să fie întocmită de experții MCT, în baza analizei solicitării înaintate de agenții economici)

                        - Anexa 5: Macheta Notei de evaluare pentru aprobarea cofinanțării.

 

          A - Documentația de prezentare (DP)

 

            Documentația de prezentare privind obiectivul / proiectul de TT, în baza căreia MCT (în viitor ANTT) analizează, propune și hotărăște cofinanțarea din fonduri bugetare, se propune a fi unitară din punct de vedere al formei și conținutului.

            În cele ce urmează, se propune structura de principiu a DP, încercând să detaliem și să explicăm numai acele părți care sunt esențiale pentru o corectă analiză a solicitărilor.

            Practic, așa cum s-a arătat, pentru a servi și a putea fi utilizată, atât de posibili parteneri participanți la obiectivul / proiectul TT, cât și de către bănci sau alte organizații finanțatoare, DP este un Plan de Afaceri cu obiectiv clar: cofinanțarea din fondurile bugetare gestionate de MCT.

            Structura DP cuprinde două părți importante:

                        - sinteza PA

                        - planul de afaceri.

            Ca prezentare, aceste două părți vor fi distincte, cuprinse în volume separate.

            La MCT,  DP se prezintă în 2 exemplare.

 

 

          B - Structura sintezei PA

 

            Coperta și pagina de titlu sunt identice cu cea din PA prezentate în cap. C.

            1. Scopul planului:

                        - TT și cofinanțarea cheltuielilor aferente în proporția    %

                        - cum sunt îndeplinite condițiile de bază.

            2. Descrierea pe scurt a direcției de afaceri

                        - prezentarea TT

                        - nevoile pe care le va satisface

                        - descrierea fiecărui obiectiv / proiect după modelul prezentat în anexa 1

                        - centralizatorul obiectivelor / proiect după modelul prezentat în anexa 2.

            3. Oportunități și strategie

                        - strategia de marketing

                        - strategia de vânzări

                        - avantajul comparativ și componentele lui în mediul concurențial

                        - fapte cheie

                        - condiții

                        - puncte vulnerabile ale proiectului și ale concurenților

                        - tendințe în sectorul economic respectiv

                        - orice altă dovadă de oportunitate.

            4. Analiza pieței

                        - caracteristici ale pieței:            segmente țintă,

                                                                        caracteristici demografice, geografice (dacă este cazul)

                        - dimensiunile segmentelor de piață țintă

                        - segmentul inițial de clienți

                        - modul de comercializare.

            5. Echipa

                        - fondatorii (prezentarea experiențelor de succes)

                        - angajații cheie

                        - experiența relevantă:   conducere

                                                                        cercetare

                                                                        profituri și pierderi.

            6. Informații financiare

                        - fonduri necesare și utilizarea lor.

                        - date financiare sintetice conform anexei 3

                        - previziuni financiare rezultate primul an, al 2-lea an, al 3-lea an după TT

                                    - profituri / pierderi, încasări, venit net, bilanț, rate financiare

                        - cash-flow pe 5 ani începând cu anul începerii TT1

                        - participații la TT

                        - garanții.

            Anexă la sinteza PA: Se va obține de la Adminsitrația Financiară / Direcția Generală Teritorială a Finanțelor Publice, situația agentului economic (solicitant / beneficiar / utilizator) și a partenerilor săi privind respectarea fiscalității față de stat (documente în original).

 

 

          C - Structura Planului de Afaceri

 

            - Coperta

            - Pagina de titlu

            - Cuprins:

                        - I. Descrierea firmei

                        - II. Serviciile oferite

                        - III. Descrierea pieței

                        - IV. Concurența

                        - V. Strategia de marketing

                        - VI. Planul de producție

                        - VII. Planul de cercetare și dezvoltare

                        - VIII. Organizare, personal și dotări

                        - IX. Planul financiar

                        - X. Investiții și structura de proprietate

                        - XI. Probleme și riscuri critice

                        - Anexe.

 

            COPERTA conține:

                        - numele firmei

                        - adresa

                        - numărul de telefon, fax, telex

                        - data întocmirii planului de afaceri

                        - elaboratorul: adresa, telefon,fax

 

            PAGINA DE TITLU:

                        - numele, adresa, nr. telefon firmă

                        - numele directorului executiv / managerului

                        - numărul de ordine al copiei și numele destinatarului (control distribuție)

                        - specificația că este confidențial

                        - semnătura1

 

            I.  DESCRIEREA FIRMEI

                        - istoric și condițiile apariției

                        - conceptul

                        - obiective generale și specifice

                        - elemente cheie

                                    - cele care pot trezi interesului cititorului

 

            II.  PRODUSELE  ȘI/SAU  SERVICIILE

                        - descriere și comparații

                        - utilitate și valoare pentru clienți

                        - statut de brevetare

                        - produsele actuale / de viitor

                        - prețuri (se includ indicatorii și indicii)

                        - elemente cheie

                                    - utilizați o terminologie pentru nespecialiști

                                    - accentuați caracterul de unicat - avantaj distinctiv

                                    - tot ceea ce îl face pe client să cumpere produsul/serviciul

 

            III. DESCRIEREA PIEȚEI

                        - întreaga piață

                        - piața specifică

                        - segmentul de piață obiectiv (vizat)

                                    - primii 5 cumpărători (nume)

                        - gradul de penetrare (anii 1, 3, 5, 10)

                        - creșterea ramurii / sectorului în prezent și în viitor

                        - elemente cheie

                                    - clasele de clienți și profilul lor de cumpărare

 

 

            IV.  CONCURENȚA

                        - descrierea tuturor produselor concurente și a firmelor care le produc

                        - caracteristicile concurenților, puncte tari, puncte slabe

                        - tabel rezumativ: compararea produselor

                        - sublinierea unicității produsului/serviciului Dvs

                        - elemente cheie

                                    - o selecție critică a planului de afaceri; majoritatea întreprinzătorilor nu cunosc suficient sau subestimează concurența

 

 

            V.  STRATEGIA DE MARKETING

                        - canale de distribuție

                                    - vânzări directe, distribuitori, franșiza

                                    - înființare, pregătire, motivație, recompensă

                        - etapizare în marketing

                        - vânzări previzionate și bugeturi

 

                        - elemente cheie:

                                    - exemple de cicluri de vânzare, cicluri de viață a produselor etc.

                                    - (opțional) modalități de promovare, de reclamă

 

 

            VI. PLANUL DE PRODUCȚIE

                        - explicații concise cu privire la modul în care produsul va fi realizat / serviciul prestat

                        - stadiile procesului de producție

                                    - calitate / acceptare

                                    - calitate / control

                        - bugetul de producție și planurile de rezervă în caz de necesitate

                        - calificări speciale necesare

                        - livrări, echipament, subcontractanți

                        - elemente cheie:

                                    - dacă există prototipul: fotografii

                                    - dacă nu există prototipul: desene artistice ale produsului

(în mod corespunzător - dacă este tehnologie, sau altceva decât produs: reprezentări explicative adecvate)

 

            VII.  PLANUL DE CERCETARE-DEZVOLTARE (aferent acțiunii de la TT, dacă este cazul)

                        - descrierea activității de cercetare-dezvoltare

                        - obiective principale de cercetare-dezvoltare și etapizare

                        - programarea în timp și bugetul

                        - evoluția produsului

                        - protecția dreptului de proprietate intelectuală

                        - elemente cheie:

                                    - capacitățile de a satisface piața aleasă

 

            VIII. ORGANIZARE, PERSONAL ȘI DOTARE

                        - schema de organizare

                        - prezentarea biografică, fondatori și angajați cheie

                        - descrierea posturilor

                        - planul de personal

                                    - include poziții ce pot fi nominalizate ulterior

                                    - explică deficiențele

                        - consiliul de administrație, comitetul de direcție, echipa managerială

                        - planul de personal / programare în timp

                        - planuri de dotări pe termen scurt și lung

                        - elemente cheie:

                                    - secțiune critică a planului de afaceri; principala întrebare: “Cine sunt persoanele ?”

 

 

            IX.  PLANUL FINACIAR

                        - situația financiară curentă (operativă)

                        - elemente de plăți / elemente de încasări

                        - controlul costurilor

                        - analiza punctului de echilibru / tabelul costurilor de lansare a afacerii

                        - indicatori financiari

                        - previziuni financiare:

                                    primul an lunar, anul II - trimestrial, anii III - V anual

                                    - lichiditatea

                                    - fluxuri operative

                                    - bilanțuri

                        - elemente cheie:

                                    - reprezentări grafice, tabele; rate financiare.

 

            X. INVESTIȚII  ȘI  STRUCTURA  PROPRIETĂȚII

                        - capitalul necesar și modul său de utilizare

                        - structura afacerii (acum, în viitor)

                        - modalitatea de a-și recupera banii pentru investitorii din afara firmei

                        - elemente de stimulare a participării la capital a fondatorilor / angajaților

                        - elemente cheie:

                                    - titularii de cauțiuni și cât dețin

                                    - claritatea afacerii / ofertei

 

            XI.  RISCURI ȘI PROBLEME CRITICE

                        - descrierea riscurilor:

                                    - depășirea costurilor estimate

                                    - întârzieri în programul de cercetare dezvoltare și în producție

                                    - probleme cu furnizorii sau distribuitorii

                                    - tendințe în evoluția ramurii / sectorului

                                    - reduceri de preț semnificative

                                    - capital insuficient

                        - elemente cheie:

                                    - realizsmul argumentării

 

 

          D - Contractul de cofinanțare

 

            Contractul de cofinanțare reprezintă, în acest context, documentul de bază, desfășurarea TT și utilizarea cofinanțării urmând să se facă în conformitate cu prevederile acestuia. În anexa 4 se prezintă contractul tip de cofinanțare. În practică, acesta urmează, evident, a fi adaptat multiplelor situații particulare, specifice fiecărei acțiuni de TT.

            Experiența va sugera adaptarea la situații existente și specifice.

 

 

          E - Nota de prezentare a PA

 

            În anexa 5 este redată macheta Notei, întocmite ca urmare a analizei solicitării cofinanțării obiectivelor / proiectelor TT.

            Considerăm că acest document este necesar să fie redactat unitar, macheta propusă având în acest caz o dublă semnificație:

                        - ghid pentru expertul care analizează și evaluează solicitarea

                        - o prezentare unitară transmisă decidenților1.

            Este de subliniat faptul că, indiferent de natura afacerii sau / și de anvergura-complexitatea TT, o DP onest și corect redactată (sinteza PA și PA) poate cuprinde un volum care să atingă chiar 100(-200) de pagini (text, tabele, grafice etc). Analiza acestui volum de date, mărimi și informații în cadrul unor ședințe ale decidenților este nu numai dificilă, dar practic imposibilă atunci când, pe ordinea de zi, sunt 8-10 solicitări. Desigur, decidenții vor apela, după caz, la sinteza PA sau PA, consultând: o informație, o situație, un grafic, un indicator important, ceea ce nu înseamnă că vor putea lectura (cel puțin) conținutul DP.

            Din aceste motive, o Notă, unitar, dar cuprinzător redactată (7-10 pagini), având anexate 3-5 grafice concludente și semnificative, marcând totodată clar, fără echivoc, modul în care sunt îndeplinite condițiile de bază, respectiv “umbrele / luminile” agentului economic solicitant (participanților la TT), cât și ale obiectivului / proiectului TT, reprezintă un instrument operativ indispensabil.

            Macheta reprezintă, totodată, și un ghid pentru expertul care efectuează evaluarea și analiza. Faptul că, într-un material concentrat, acesta trebuie, cu conștiinciozitate, atenție, răspundere, onestitate și obiectivitate, să sintetizeze, în text, grafice și tabele, un număr de “mărimi” determinante pentru hotărârea finală și să propună, sub propria sa semnătură, o hotărâre (care poate antrena multe zeci sau chiar sute de milioane de lei), reprezintă un moment cheie în ciclul / procesul de cofinanțare.

 

 

 

 

            F.  CONCLUZII

 

            Machetele propuse și metodologia schițată reprezintă un sistem ce poate fi detaliat sau, respectiv, ameliorat în funcție de reglementările ce vor fi adoptate și pe baza examinării unor prime situații concrete.

            Reușita operării corecte cu aceste instrumente depinde de experiența, calitatea profesională, răspunderea și onestitatea experților ce vor participa la procesul de analiză și decizie..

 

Faza următoare     Înapoi studiu valorificare    Înapoi cuprins CD

 

Urmează anexele !

 

Anexe

 

 

ANEXA 1

Descrierea obiectivului / proiectului

 

 

PROIECT / OBIECTIV nr. .........

DENUMIREA .....................................................

 

I.  SCOPUL  URMĂRIT:  ...................................................................................................

..................................................................................................

 

II. DESCRIEREA:  ..............................................................................................................

............................................................................................................

 

III. COSTUL  PROIECT / OBIECTIV .....................................................................  mil. lei

 

IV. DURATA  DE  REALIZARE: ........................................................................................

 

 

PROIECT / OBIECTIV nr. .........

SINTEZA  CHELTUIELILOR

 

mil. lei

Nr. crt.

Denumirea acțiunii

Cheltuieli totale

Utilaje* echipamente

Construcții montaj

 

Alte** chelt

Termen de punere în funcțiune

0

1

2

3

4

5

6

1

 

 

 

 

 

 

2

.

.

 

 

 

 

 

 

TOTAL

 

 

 

 

 

SURSE  PROPRII

 

 

 

 

 

COFINANȚARE

 

 

 

 

 

 

 DIRECTOR,                                                                           DIRECTOR ECONOMIC,

 

ANEXA  2

 

CENTRALIZATORUL

OBIECTIVELOR / PROIECTELOR

 

mil. lei

Nr.

Denumirea

Cheltuieli în anul ...*

proiect/ obiectiv

Termen de punere în funcțiune

Totale

Din surse proprii**

Din cofinanțare de la “fond TT”

0

1

2

3

4

1

 

 

 

 

.

.

.

.

.

 

 

 

 

TOTAL

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Este oportun să se specifice ce se referă la obiectul de TT și ce se referă la unitatea / unitățile executante, la coparticipanți etc.

 

 

 

 

 

ANEXA  3

 

 

SINTEZA

cu principalii indicatori economico-financiari și de eficiență

 

Nr. crt.

Denumirea

UM

Realizat anul .....

Realizat anul .....

Preliminat anul .....

0

1

2

3

4

5

1

Capitalul social

mil. lei

 

 

 

2

Număr personal

pers

 

 

 

3

Venituri totale

mil. lei

 

 

 

 

3.1. Venituri din exploatare

mil. lei

 

 

 

 

3.2.  Venituri financiare

mil. lei

 

 

 

 

3.3.  Venituri excepționale

mil. lei

 

 

 

4

Cheltuieli totale

mil. lei

 

 

 

 

4.1.  Cheltuieli materiale

mil. lei

 

 

 

 

4.2.  Cheltuieli de personal

mil. lei

 

 

 

 

4.3.  Cheltuieli pentru exploatare

mil. lei

 

 

 

 

4.4.  Cheltuieli financiare

mil. lei

 

 

 

 

4.5. Cheltuieli excepționale

mil. lei

 

 

 

5

Profit / pierdere

mil. lei

 

 

 

6

Resurse financiare pentru mijloace circulante

din care:

mil. lei

 

 

 

 

- fonduri proprii

mil. lei

 

 

 

 

- surse atrase

mil. lei

 

 

 

 

- credite bancare

mil. lei

 

 

 

7

Viteza de rotație a mijloacelor circulante

zile

 

 

 

8

Creanțe total

mil. lei

 

 

 

9

Datorii total

mil. lei

 

 

 

10

Plăți restante

mil. lei

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

1

2

3

4

5

11

Credite bancare nerambursate la scadență

mil. lei

 

 

 

12

Rata profitului (Profit brut / cifra de afaceri)

%

 

 

 

13

Productivitatea muncii (cifra de afaceri / nr. total persoane)

mil. lei/pers

 

 

 

14

Indicele autonomiei financiare (capital propriu / datorii)

-

 

 

 

15

Indicele lichidității (Active curente - stocuri / active curente)

-

 

 

 

16

Solvabilitatea generală (capitaluri proprii / total datorii)

-

 

 

 

17

Lichiditate generală (Active circulante / datorii pe termen scurt)

-

 

 

 

 

 

DIRECTOR,                                                                     DIRECTOR  ECONOMIC,

 


 

 ANEXA 4

 

                                                CONTRACT  Nr. ...........

 

                        din data de ..........................

                        privind cofinanțarea ..............................

 

 

            Ministerul Cercetării și Tehnologiei, cu sediul în București,

str. ................................................., sector ........., reprezentat prin

Domnul ........................................., (funcția) .............................

denumit în continuare MCT

 

și

 

            (Agentul economic - solicitator / beneficiar / utilizator)..........................

            În cazul când sunt mai mulți participanți, se va menționa expres, inclusiv cu datele de identificare, denumit în continuare “agent economic”.

            Având ca temei legal Art. .........., litera ........., din Legea Bugetului de Stat pe anul 1995, au convenit următoarele:

 

            Art. 1 - MCT va pune la dispoziție (Agentului economic), suma de .....................

destinată acoperirii cheltuielilor totale, cu ........ %, ocazionate de TT ..............................

conform Anexei 1 și Anexei 2.

 

            Suma va fi acordată în ............... tranșe:

            - tranșa I .............................................

            - tranșa II ............................................

 

            MCT va vira suma acordată în contul (Agentul economic) numărul .....................

deschis la (Bancă) pe baza și în conformitate cu următoarea eșalonare: ........................... .................................

 

            Art. 2 - (Agentul economic) se obligă:

 

            a) să utilizeze suma acordată numai pentru destinația prevăzută în art.1 și anexele la prezenta. Să participe la acoperirea cheltuielilor cu suma de ......................., prevăzută în Anexa 1 și Anexa 2.

            b) să realizeze principalii indicatori economico-financiari, conform cu “Sinteza  principalilor indicatori economico-financiari și de eficienț㔠(Anexa 3(e de la caz la caz) la prezentul contract), și să prezinte la MCT documentele care demonstrează realizarea acestora.

------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

            c) suma pusă la dispoziție de către MCT va putea fi recuperată conform menționărilor și stipulărilor din procesul-verbal de finalizare a TT; documentul sus menționat va fi avizat  și de unitatea C&D care a elaborat conceptul / produsul / tehnologia ce face obiectul TT.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

            d) să raporteze trimestrial la MCT (se indică exact locul) începând cu  ....................  situația privind volumul de aplicare realizat.

            Să finalizeze TT la termenele prevăzute în anexeși să prezinte MCT proiectul procesului verbal de punere în funcțiune la 15 zile de la data finalizării TT (de nuanțat de la caz la caz - nu întotdeauna există o astfel de “dată”).

 

            Art.3 - Verificarea utilizării sumei acordate conform Art.1, precum și a celorlalte obligații ale (Agentul economic sau/și după caz ale participanțlori la TT), precizate la Art.2, se vor efectua de către MCT prin reprezentanții săi și de către alte organe de specialitate ale administrației publice.

            În cazul în care se constată că (Agentul economic sau/și participanții) a/au utilizat sumele puse la dispoziție pentru alte scopuri decât cele prevăzute în prezentul contract, Banca va sista temporar sau definitiv acțiunea de finanțare.

            În cazul sistării definitive a acțiunii de finanțare (Agentul economic) va restitui MCT în termen de 20 zile de la solicitare sumele cheltuite în alte scopuri, cu o penalitate de până la 100% din cuantumul acestor sume.

            Dobânzile bonificate de Banca ...................................., la sumele prevăzute în contract, pe perioada de la intrare în contul ........................, până la utilizarea în totalitate a sumei, se vor vira în contul MCT nr. ........................., deschis la (numele Băncii - sucursala).(Prevedere foarte discutabilă).

 

            Art. 4 - În cazul în care din rapoartele prezentate trimestial de (Agentul economic) și din controlul efectuat de MCT și / sau alte organe abilitate în acest scop, se constată disfuncționalități grave sau neîndeplinirea din culpa (Agentul economic) a  obligațiilor prevăzute la Art.2, Agentul economic se obligă să restituie integral suma utilizată din fondul de cofinanțare cu o penalitate egală cu dublul dobânzii pieței la creditele bancare.

 

            Art. 5 - Litigiile născute din derularea prezentului contract și care nu pot fi soluționate pe cale amabilă, se vor rezolva de instanțele judecătorești competente de pe raza executantului.

            Forța majoră dovedită exonerează părțile de executarea obligațiilor contractuale, ca și de consecințele neexecutării acestora pe perioada situației de forță majoră, cu condiția înștiințării ... în termen de... etc.).

 

            Art. 6 - Prezentul contract, inclusiv Anexele 1, 2 și 3, intră în vigoare la data semnării și își păstrează valabilitatea până la data în care părțile, prin act scris, constată încheierea acțiunii potrivit Art.1 și 2, sau, după caz,  convin asupra rezilierii contractului..

 

 

 

                                                            Semnat azi, ..............................           

 

 

                        MCT                                        (Agent economic sau/și participanți)

 

 

            ANEXA 1

            ANEXA 2

            ANEXA 3

 

 

                                                                                                            ANEXA 5

                                                                                                            MACHETĂ

 

 

                        Se aprobă

                                                                        MINISTRU sau SECRETAR de STAT

 

   conform acceptului “decidenților” din.................................................

 

 

NOTĂ

 

de prezentare și evaluare a planului de afaceri OBIECTIVUL / PROIECTUL TT  întocmit de: organizația elaboratoare pentru Agentul economic - eventual partenerii participanți

 

            Planul de afaceri este/nu este întocmit conform recomandărilor MCT (se specifică titlul și eventual capitolele din procedura corespunzătoare a MCT) și este însoțit de avizul favorabil al Direcției Generale a Finanțelor Publice Teritoriale județul privind situația fiscală a Agentului economic - partenerilor.

            Se menționează argumente, conform cărora obiectivul  corespunde condițiilor de bază privind cofinanțarea de către MCT; se menționează clar temeiul legal.

 

            1. DATE GENERALE privind Agentul economic sau/și participanții la TT. Caracterizarea acestora

            Referire la strategia firmei, locul ocupat în sector / domeniu, cuantificarea, importanța strategică (dacă este cazul).

 

            2.   PIAȚA și COMERCIALIZAREA

 

            2.1 Piața internă

            Descriere; situația prezentă și de perspectivă; referiri concrete argumentate privind “cererea potențial㔠și “cererea solvabilă”; la ce concluzii conduce perspectiva pieții, urmare a TT

 

            2.2 Piața externă: după același mod de abordare ca la 2.1.

            Suplimentar, vor fi menționate contractele externe, ponderea economică. Evoluția (inclusiv prognoza) exportului legat de obiectivul/proiectul TT.

 

            3.   PREZENTAREA OBIECTIVULUI / PROIECT TT

            Redactarea acestui capitol este definitorie. Pe lângă alte grafice sau prezentări stabilite de expert, se vor prezenta Anexa 1 și Anexa 2.

           

           

            4.   ANALIZA ECONOMICO-FINANCIARĂ

                       

            Elemente semnificative

 

            5. Impactul tehnologic, încadrarea în criteriile specifice de transfer tehnologic

 

            6.   CONDIȚIONĂRI DE APROBARE A SEMNĂRII CONTRACTULUI DE COFINANȚARE

 

            Având în vedere aspectele prezentate .................................................................

se menționează denumirea “decidenților” propune cofinanțarea de către MCT a ............................... obiectivul / proiectul TT ................... în .........% fața de cheltuielile totale.

            Suma de .............................beneficiarului / utilizatorului Agentul economic, în următoarele condiții:

 

            * Agentul economic sau/și participanții va / vor contribui prin eforturi proprii cu suma ..................... pe care o va vira condiții, termene, cont (Atenție:  poate fi și o sumă deja consumată de către cofinanțator, în stadiul dat.)

 

            *  Mandatarea: se menționează Direcția Generală sau Compartimentul din MCT pentru elaborarea și promovarea:

 

            - contractului de cofinanțare

            - proiectului de H.G. (sau alt nivel de decizie)

 

 

                       

 

            Întocmit

            Expert .........................

            Data ............................

 

 

 

Observație: Informațiile care nu suscită observații nu se reiau în raportul expertului, cu excepția valorii și termenelor propuse spre finanțare.

 

 

 

*

 

Opinii din procesul de avizare internă pe parcurs

 

1. Anumite opțiuni deschise sunt tratate în lucrare ca fiind închise; adică: în anumite probleme există variante, dintre care în lucrare se consideră de la sine înțeles că variante nu există. În principal:

          - De unde începe și unde se termină transferul de tehnologie? Din ce stadiu și până în ce stadiu este valabilă cofinanțarea de 20%?

                   - De la prototip? De la model experimental experimentat? De la documentație pentru prototip?

                   - Până la serie zero? Până la primul lot de fabricație, verificat în exploatare? etc. Consider că astfel de lucruri trebuie să fie explicitate (nu ca posibilități unice, ci ca probleme care trebuie să fie precizate (în documentele ce se întocmesc) în fiecare caz în parte.

          În orice caz, TT NU începe de la începutul cercetării, ci de la un anumit rezultat valorificabil (sau dacă da - de explicitat ca o variantă posibilă, dar neobligatorie).

            Totul este perezentat numai pentru produse noi. Dar pentru tehnologii, know-how, alte categorii de rezultate ale cercetării ?

          Totul se prezintă pentru cazul în care tot efortul financiar al părților este numai în numerar. Dar există și conceptul de aport în natură (desigur, care trebuie evaluat): utilaje necesare, instalații, materiale aprovizionate, spații de producție etc. (Chiar și “intangibile”: know-how. Legea 35/1001 admite acest lucru). Dacă nu este cazul niciodată, trebuie explicat și demonstrat.

          - Stabilirea de redevențe în funcție de profit este numai o variantă (de recomandat evitarea, pentru că profitul “aferent” poate fi manipulat). Există și varianta luării ca referință a volumului de producție realizat. De ce trebuie să fie “nenegociabilă”?

          Rambursarea, cu sau fără dobândă, nu este stabilită prin proiectul de lege. Trebuie să rămână deschisă și varianta rambursării, și varianta ajutorului nerambursabil.

 

2. Volumul de date specificat poate fi  excesiv pentru unele aplicații, trebuind să fie luat ca o listă maximală.



1  Aici ºi în cele ce urmeazã citatele se referã la textul oficial difuzat membrilor parlamentului.

1  Dacã substituirea substantivului “tehnologie” cu adjectivul “tehnologic” nu este întâmplãtoare, întreaga chestiune meritã o discuþie mai amplã, care însã depãºeºte cadrul prezentului studiu.

1  În desfãºurarea analizei cash-flow se vor menþiona toate categoriile de costuri ºi venituri.

1  Semnãtura:         1 - agentului economic ºi a participanþilor la obiectivul/proiectul TT

                                2 - elaboratorilor - instituþie, persoane.

1  Prin “decidenți” se desemnează - conventual, în prezentul capitol - organul colegial abilitat să adopte în cadrul MCT decizia de susținere a solicitării și promovare a Hotărîrii Guvernului. Considerăm că această funcție ar trebui îndeplinită, cel puțin în cursul anului 1995, de o comisie de 13-15 experți, numiți prin Ordin al Ministerului Cercetării și Tehnologiei, din rândul unor specialiști din cadrul și din afara MCT. Se poate recurge la noua structură, în curs de constituire, a comisiilor Colegiului Consultativ.

     După înființarea ANTT, această funcție ar trebui îndeplinită de Consiliul de Administrație al ANTT.

*  În cazul în care se apeleazã la importuri rubrica se va extinde: ÞARÃ, IMPORT.

**  Tehnologii, proiectare, dezvoltare tehnologicã, perfecþionare personal

*  Tabelul va cuprinde toți anii în care se realizează obiectivul / proiectul TT. Se recomandă, în caz de complexitate sau / și anvergură deosebită, cel mult 2-3 ani.

**  În cazul mai multor participanți la finanțare, rubrica se va extinde



1         În cele ce urmează, ori de câte ori aceasta nu va putea naște confuzii, sintagma: “cofinanțarea de către Ministerul Cercetării și Tehnologiei și Agenți Economici a unor acțiuni de valorificare a rezultatelor cercetărilor și transfer de tehnologie” se va prescurta prin “cofinanțare”.

 

 

Faza următoare     Înapoi studiu valorificare    Înapoi cuprins CD