Instrumente
economice-financiare și juridice
pentru
stimularea interesului agenților economici
pentru
progres tehnic, calitate, eficiență
(1993)
Lucrări comandate și finanțate de Ministerul Cercetării
și Tehnologiei
V. și: Analiza de sistem a cadrului
juridic-economic
(sinteză)
RAPORT
DE CONSULTANȚĂ
pentru
Ministerul Cercetării și Tehnologiei,
la
problemele comunicate la 29.4.1993
C U P R I N S
3.
Criterii de performanță pentru contractul de management
Întocmit: Dr.
ing. Mario Duma
Colaborări,
consultări:
Ing. Ion Crișan
(1)
Ing. Radu
Enescu (1, 2, 3)
Ec. Valentin Țâmpu
(2)
Dr. ing. Ulrich
Wiener (1, 3, anexa)
BENDIS PILOT
S.R.L. - Jurist Raluca Bejan (1, 3, 4)
CONSULTOR S.A.
- Jurist Ion Băcanu (1, 4)
© SCIENTCONSULT, mai 1993
a)
Termenul prevăzut de Legea 31/1990 este obiectul (și nu profilul) societății.
b) Legea societăților comerciale nr.
31/1990 nu prevede condiționări privind atestarea profesională a societăților
care se înființează. Ea prevede (art. 23), la constituirea societăților, numai
un aviz al camerei de comerț, și industrie din județul respectiv, "în ceea
ce privește utilitatea societății, mărimea capitalului față de scopul urmărit,
onorabilitatea fondatorilor și, după caz, a asociaților. Avizul camerei de
comerț, și industrie este facultativ." De remarcat că obiectul de
activitate poate fi modificat prin act adițional la statut, înregistrat la
registrul comerțului, fără să mai fie nevoie de hotărâre judecătorească sau
aviz al camerei de comerț, și industrie (permițând astfel adăugarea C&D
ulterior constituirii).
Art. 218 din aceeași lege prevede că
"Activitățile care nu pot face obiectul unor societăți comerciale se
stabilesc de guvern", activitatea de C&D nefiind inclusă în lista
respectivă (HGR 1323/1990).
Deci, condiționarea înscrierii
activității de C&D în obiectul unei societăți de obținerea unei atestări nu
are în prezent suport legal; o astfel de condiționare necesită:
- fie o hotărâre de guvern, în baza
art. 218 din Legea 31/1990 (o interdicție condiționată de obținerea atestării -
variantă discutabilă);
- fie o reglementare expresă în
viitoarea Lege a cercetării;
- fie poate avea un caracter
neobligatoriu, pe răspunderea celui care contractează lucrări de C&D și
utilizează rezultate obținute de societăți care sunt atestate sau nu sunt
atestate ca unități având obiect de activitate C&D.
Se sugerează această ultimă variantă,
deoarece idei valoroase pot fi generate și în unități care nu au ca obiect
activitatea de C&D (sau de către persoane care nu au atestarea ca
cercetători - de exemplu, inventatori din producție), iar agenții economici
trebuie să aibă libertatea de a le contracta, achiziționa și valorifica, în
propriul interes și pe propriul risc. Instituțiile publice pot fi obligate să
recurgă numai la unități atestate, sau, dimpotrivă, pot avea, de asemenea,
libertatea de a cumpăra lucrările care le interesează, indiferent de
caracterul atestat sau nu al furnizorului. Prin aceasta, totodată, nu ar fi
interzisă inițierea unor cercetări, care pot să nu aibă cadrul instituțional
asigurat și atestat în prealabil.
In general, obligativitatea unei
atestări se prevede (în legile speciale corespunzătoare) numai pentru
activități care fie condiționează sănătatea oamenilor (medicină, farmacie,
alimentație etc.) sau pot prilejui un pericol social direct (activități
nucleare, cazane și instalații de ridicat, clădiri, circulația pe drumurile
publice etc.), fie condiționează valabilitatea unor tranzacții între terți
(metrologia). De asemenea, sunt necesare "acorduri" sau
"autorizări" pentru a efectua lucrări ce pot afecta funcționalitatea
unor sisteme tehnologice: de exemplu, RENEL emite autorizații pentru persoanele
care fac branșamente sau alte lucrări de instalații electrice; Ministerul
Comunicațiilor eliberează (ordinele nr. 58/1990, 62/1990, completate cu nr.
290/1992) ACORD pentru realizarea unor categorii de lucrări de proiectare,
realizare și exploatare din domeniul comunicațiilor ș.a.m.d. In rest, problema
atestărilor ca obligativitate impusă prin lege sau controlată de organisme de
stat este controversată (a se vedea problema învățământului particular).
In domeniul serviciilor publice
(comerț, turism) există sisteme de atestare și clasificare a unităților, în
funcție de parametrii pe care îi realizează.
Alte (anumite) categorii de atestări
sunt, pe plan mondial, de resortul organizațiilor profesionale.
Introducerea unei atestări a
unităților de C&D de către Ministerul Cercetării și Tehnologiei prezintă
următoarele riscuri:
- acuza de dirijism și centralism,
- posibilitatea de a se respinge
atestarea unei unități care să obțină ulterior o realizare de mare valoare, sau,
invers, posibilitatea ca o unitate atestată să comită o gravă eroare tehnică
(generatoare de mari pierderi, avarie etc.), în ambele situații putând fi
implicată responsabilitatea Ministerului Cercetării și Tehnologiei.
c) Este necesar
să fie precizat scopul atestării:
- Dreptul de a înscrie în statutul
societății activitatea de C&D. Nu este prevăzut de lege; circuitul
constituirii societăților este și așa mult prea complicat și se așteaptă simplificarea
lui, iar introducerea încă a unui aviz în circuitul actual de constituire a
agenților economici (Notariat - Judecătorie - Camera de Comerț, și Industrie -
Judecătorie - Monitorul Oficial - Registrul Comerțului - Direcția Finanțelor
Publice, cu intercalarea și a Agenției Române de Dezvoltare în cazul investitorilor
străini) nu este plauzibilă.
- Dreptul de a beneficia de surse de
finanțare din fonduri publice.
- Obținerea unei "referințe"
utilizabile în scop publicitar.
Considerăm că Ministerul Cercetării și
Tehnologiei este competent să declare unități agreate pentru uzul propriu (sau,
prin extindere, pentru uzul altor organisme guvernamentale, eventual - și
locale), pentru a fi finanțate din fonduri publice, precum și, eventual,
unități recomandate, recunoscute, abilitate, pentru oricine (instituție sau
agent economic cu capital de stat sau privat) care dorește să aibă o referință
de "bonitate profesională" pentru firma cu care intenționează să
contracteze o lucrare.
In continuare în prezentul raport, vom
folosi termenul inițial de atestare, subînțelegând eventualitatea de a fi
reconsiderat (înlocuit cu: agreare, recomandare, recunoaștere, abilitare).
d) Propunem ca problema atestării să
se refere numai la unitățile care realizează lucrări de C&D pentru a fi
livrate ca atare, și nu și pentru cele care realizează lucrări de C&D în
interes propriu și pentru uz propriu, cu scopul de a realiza produse / servicii
performante, și care au libertatea de a alege orice mijloace în acest scop
(cercetări proprii, cercetări contractate, achiziționări de licențe etc.). In
general, ar trebui ca însăși includerea activității de C&D în obiectul
societății să fie făcută numai pentru acele societăți care realizează prestații
de C&D și nu și de către cele care realizează lucrări de C&D exclusiv
în interes propriu (situație existentă și la multe societăți cu capital
majoritar sau integral de stat - unități productive, foste trusturi sau
centrale industriale, institute de proiectare de investiții ș.a. - la care prin
hotărârile de guvern de înființare s-a prevăzut activitatea de C&D, deși
cercetarea este numai de interes intern, sau practic este inexistentă).
e) Atestarea pentru activitate de
C&D trebuie să nu fie în general, ci pentru un anumit pofil de C&D:
- specialitate, specialități;
- categorii de lucrări.
Totuși, din aceste puncte de vedere,
trebuie asigurat un echilibru judicios între o atestare prea generală, pentru o
sferă prea larg definită, care ar avea caracter formal, și o atestare pentru o
sferă definită prea detaliat, susceptibilă de a trebui să fie mereu
actualizată.
f) Atestarea nu urmează să fie o
operațiune rigidă, ci:
- unitatea trebuie să solicite
atestarea, depunând o documentație în care precizează specialitatea /
specialitățile și categoriile de lucrări pentru care solicită atestarea și care
prezintă și justifică gradul de îndeplinire a criteriilor stabilite, precum și
orice alte informații și documente în susținerea solicitării;
- o comisie de atestare, constituită
din specialiști numiți de Ministrul Cercetării și Tehnologiei ("Peer
Review"), acordă sau nu atestarea, pe baza examinării documentelor prezentate,
eventual - pe baza acordării unor calificative sau punctaje distincte pe
criterii.
g) Se pune problema caracterului
permanent (definitiv) sau limitat în timp al valabilității atestării. O
societate comercială având în obiect activitatea de C&D poate evolua și
prin fluctuația personalului, pierzând tocmai pe specialiștii pe baza
calificării cărora i s-a acordat atestarea. Se ajunge fie la impunerea de
condiții ce trebuie îndeplinite pentru menținerea valabilității atestării
(cine, când și în ce mod le verifică?), fie la caracterul temporar al atestării
(de exemplu, 2 ani, după care atestarea trebuie obținută din nou).
Poate exista varianta să se instituie
două grade de atestare: pentru un anumit punctaj obținut (sau pentru anumite
criterii îndeplinite) să se acorde atestare definitivă (sau cu durată
nelimitată), iar pentru alte niveluri să se acorde atestare pe termen limitat
(2 sau 3 ani).
h) Criteriile de atestare pentru
activitatea de C&D trebuie să cuprindă:
- criterii legate de potențialul uman
- calificare, experiență etc.;
- criterii legate de potențialul
tehnic, de baza materială (pentru categoriile de cercetări care necesită o
astfel de bază materială).
Semnalăm că criteriul experienței, al
realizărilor anterioare etc. necesită o tratare fină, deoarece unitățile nou
înființate nu pot avea decât referințele personale ale specialiștilor
fondatori, obținute în alte unități.
Criterii minimale de atestare pe baza
potențialului uman:
- existența în unitate a cel puțin
unui specialist cu studii superioare care a fost în prealabil atestat ca
cercetător științific principal gradul III (II?), sau care are titlul de
doctor, sau care a realizat personal sau a coordonat cel puțin o lucrare
științifică, tehnică, economică etc. cu grad ridicat de dificultate sau/și
noutate, aplicată sau adusă în stadiul de a putea fi aplicată, sau recunoscută
științific pe plan internațional sau național.
Criterii de atestare legate de
potențialul tehnic:
- existența, în patrimoniul unității,
a bazei materiale specifice categoriilor de lucrări pentru care se face
atestarea (laboratoare, tehnică de calcul - hardware și software, aparatură,
utilaje pentru confecționat prototipuri - după caz), sau a capitalului necesar
pentru procurarea sau închirierea mijloacelor tehnice necesare, sau pentru
accesul la acestea sub orice altă formă (subcomenzi la terți etc.).
Pentru o analiză mai complexă, se
poate solicita o documentație de analiză, care să prezinte:
- lucrări mai importante de C&D
realizate de unitate;
- obiective de C&D pe termen scurt,
mediu și lung;
- resurse umane - structură,
calificare, realizări;
- baza materială
- bază informațional-științifică
(bibliotecă, surse de documentare, bănci de date)
- relații (parteneriate, colaborări)
interne și externe privind activități de C&D și conexe.
In anexa 1 se prezintă o variantă
(exemplu) de atestare ierarhizată a unităților de C&D, în cinci categorii,
cu consecințe diferite privind valoarea lucrărilor ce pot fi contractate,
durata contractelor, durata de valabilitate a atestării.
2.
Modalități de contractare, urmărire și decontare a contractelor de C&D,
finanțate din fonduri publice (fundamentarea devizului antecalculat, urmărirea
cheltuielilor, rolul post-calculului, relația dintre antecalcul și postcalcul
la predarea lucrărilor și încasarea sumelor prevăzute în contract; nivelul și
utilizarea profitului în cazul contractelor finanțate din fonduri publice
etc.).
a) Problema fundamentării valorii
lucrării de C&D ar trebui să fie anterioară procesului de contractare, ea ținând
de elaborarea programului de C&D, de structura și funcționalitatea
acestuia, de efectele științifice, tehnico-economice, ecologice, sociale etc.
scontate și de valorile care se consideră oportun să fie investite pentru a se
obține aceste efecte.
Acesta este principalul criteriu de
dimensionare a cheltuielilor pe lucrări, pentru că, după cum se știe, valoarea
unei lucrări de C&D calculată pornind numai din interiorul ei, de la
resursele "necesare", poate acoperi o plajă foarte largă (pornind de
la un anumit minim), în funcție de calitatea rezultatelor ce se vor obține.
Numai dacă temele-program ar fi foarte amănunțite (cum nu este cazul în prezent),
reprezentând caiete de sarcini cu toți parametrii de funcționare riguros și complet
definiți, s-ar putea întocmi un deviz de resurse "necesare" (dar cu
rezerva că, dacă se urmărește realizarea unor soluții cu grad ridicat de
noutate, valorile optime pentru unii dintre parametri trebuie să rezulte chiar
în procesul cercetării). Altminteri, în situația actuală a definirii
obiectivelor de C&D, în funcție de resursele alocate se efectuează o
lucrare de nivel calitativ mai ridicat sau mai scăzut (în ipoteza bunei
credințe și profesionalismului cercetătorilor implicați), care la aplicare
permite să se obțină efecte mai importante sau mai reduse.
Lucrărilor trebuie să li se aloce
sumele în funcție de importanța lor, impunând totodată rezultatele la care trebuie
să se ajungă, iar cercetătorii trebuie să se încadreze (aproximativ) în aceste
sume. Dacă sumele sunt nerealist stabilite (prea mici), sau nu se va găsi
executant, sau un executant incompetent va consuma sumele ajungând la eșec.
Dacă sumele sunt (prea) mari, este meritul celor care au realizat o lucrare
importantă în bune condițiuni și merită să capete un profit important.
In cazul lucrărilor de inițiativă
oferite de unitățile de cercetare, pentru care se solicită finanțare cu
caracter de sponsorizare, de asemenea: Ministerul Cercetării și Tehnologiei
trebuie să aprecieze dacă avantajele (efectele) scontate (și apreciate ca
plauzibile, cu riscul inerent) justifică suma solicitată de ofertant;
finanțatorul nu poate avea competența de specialitate în toată diversitatea de
domenii în care i se solicită fonduri pentru a analiza devize (mii de devize).
Este riscul ofertantului de a i se respinge oferta, de a nu obține finanțarea,
dacă a solicitat o sumă ce nu se justifică sau nu există condiții să-i fie
acordată.
Concluzia celor afirmate este sugestia
de a se defetișiza "devizul antecalculat", la o lucrare de C&D,
și de a face din definirea valorii lucrării o componentă mai mult a procesului
de stabilire a programului de C&D și mai puțin a celui de contractare.
b) Cerința de conformitate a devizului
antecalculat cu postcalculul este opusă celei de noutate în C&D: un deviz
antecalculat poate fi cu atât mai bine fundamentat și real, cu cât lucrarea
are caracter mai repetitiv și rutinier; dimpotrivă, cu cât este mai mare gradul
de noutate a unei lucrări, cu atât este mai mare gradul de neprevăzut în
devizul antecalculat. Accentuarea cerințelor de fundamentare a devizului
antecalculat și de conformitate între ante- și postcalcul constituie o pârghie:
- fie de orientare a C&D spre
lucrări "sigure", deci - cu grade de noutate și de risc mici;
- fie de supradimensionare a devizelor
antecalculate, pentru a acoperi riscurile ce decurg din specificul activității
de C&D reale.
La aceste considerente trebuie
adăugate, în condițiile actuale, pe cele legate de inflație și de evoluția
inegală, în acest context, a diferitelor categorii de cheltuieli, în intervalul
de timp dintre momentul antecalculului și cel al postcalculului.
Încercările de normare a activității
de cercetare, făcute în regimul precedent, au eșuat. Normativele elaborate în
activitatea de C&D s-au dovedit formale și false. Chiar și normarea
activității de proiectare, care prezintă un grad de noutate și de neprevăzut
mai mic decât C&D, este cunoscută de către cei care au experiență în
domeniu ca fiind în mare măsură formală: cu aceleași norme, proiectanții pot
norma o aceeași lucrare la costuri variind între limite foarte largi - în
funcție de suma ce poate fi obținută de la beneficiar. Normarea în funcție de
complexitatea soluțiilor (număr de componente ale echipamentelor, număr de
instrucțiuni în programe de calcul etc.) a stimulat complicarea inutilă a
soluțiilor; o astfel de normare (valabilă numai pentru personal mediu de
execuție - desenatori, dactilografe etc.), dacă aste aplicată și personalului
de concepție, dezavantajează pe cei ce creează soluții simple și ieftine prin
ingeniozitate. Luarea în considerare, la normare, a numărului de variante, de
anexe etc. a condus la hipertrofierea inutilă a documentațiilor întocmite de
institute și, deci, la costuri suplimentare inutile - deși prin intenție se
urmărise raționalizarea acestora.
c) Persoane (și firme) de calitate
superioară pot soluționa o problemă de dificultate dată (și la un nivel calitativ
dat) cu consum de manoperă mai mic și în termene mai scurte decât cele de
profesionalism scăzut. Deci, dacă se accentuează excesiv rolul devizului
antecalculat și dacă post-calculul se ia în considerare la decontare, sânt
avantajați cei care cheltuiesc mai mult, pentru o aceeași lucrare (atât în mod
direct, deoarece primesc salarii/colaborări mai mari, cât și indirect, deoarece
procente de regie și de profit acceptate se aplică la cheltuieli mai mari și
conduc la un volum de profit real mai mare). Deci:
- valoarea contractată trebuie să fie
negociată, prin apreciere de către specialiști, în primul rând în funcție de
complexitatea problemelor de soluționat și de importanța efectelor scontate,
raportat la resursele disponibile;
- la valori peste o anumită limită -
de exemplu 500.000 lei în prețurile actuale, este oportun să se pretindă devize
estimative, dar în care costurile de manoperă trebuie să fie luate în
considerare cu foarte mare elasticitate; este necesară explicitarea în devize
a costurilor dotărilor, ale realizărilor experimentale, ale investițiilor, ale
cheltuielilor materiale ce depășesc 15-20% din valoarea totală;
- decontarea trebuie să se facă la
valorile contractate, și nu în funcție de post-calcul. De altfel, în ceea ce
privește manopera, postcalculul pe lucrări poate fi falsificat cu ușurință,
prin încărcarea cu activități (cheltuieli) care nu aparțin de fapt lucrării
respective, fapt practic imposibil de controlat și de depistat.
Ceea ce poate fi, într-o anumită
măsură, verificat, sunt cheltuielile materiale legate de realizarea unor
echipamente, aparate, instalații experimentale sau de procurarea unor dotări -
echipamente, aparate, instalații de laborator - cu rezervele legate de
labilitatea prețurilor pe piață, în general și în condiții de inflație în
particular.
Astfel, pentru cheltuielile de
investiții prevăzute în devizul antecalculat (construcții, instalații
experimentale, dotări), în cazul neefectuării acestora, valoarea lor trebuie
scăzută din valoarea decontată (eventual - cu o bonificație în favoarea
executantului dacă acesta demonstrează că nerealizarea a constituit o economie
obținută ca urmarea a efortului său creativ).
De asemenea, considerăm că, cu scopul
evitării unor abuzuri, pentru cheltuielile materiale importante (reprezentând
peste 15-25% din valoarea totală), destinate realizării de modele, prototipuri
etc., comisiei de recepție trebuie să i se prezinte și o documentație
justificativă privind modul în care au fost utilizate materialele respective.
Nu trebuie să ajungă, de exemplu, pe piață materiale cumpărate din fonduri
publice de C&D.
In orice caz, chiar la dimensiune
nemodificată a valorii totale, executantul trebuie să aibă libertatea de a
modifica unilateral structura pe articole de cheltuieli a devizului (de
exemplu, o parte din lucrare, prevăzută inițial să fie realizată prin
colaborare, poate fi realizată cu forțe proprii, sau vice-versa; absența
posibilității de a procura anumite dotări prevăzute îl poate obliga la
cheltuieli de manoperă suplimentare etc. Nu trebuie exclus și, în condițiile
economiei de piață, nu trebuie să constituie o problemă faptul că, realizând
economii față de cheltuielile estimate inițial, executantul obține la o lucrare
un profit suplimentar față de cel antecalculat, tot așa cum la o altă lucrare
dificultățile îl pot obliga la cheltuieli suplimentare și la profit mai mic decât
cel antecalculat, sau chiar la pierderi).
Cu excepțiile menționate (investiții
și cheltuieli materiale importante), prețul prestației fiind negociat, postcalculul
este o operațiune internă a executantului.
d) Nivelul mediu al profitului în
cazul contractelor de C&D, fie ele finanțate din fonduri publice sau
altele, rezultă ca diferență între valoarea de contract pe care o obține
elaboratorul de la beneficiar și valoarea plăților pe care trebuie să le facă
pentru a realiza contractul. Orice valoare prestabilită de ordinul a 5 sau 10
sau 15 % profit din total cheltuieli este formală și artificială, fiind mai
mică decât plaja de incertitudine și risc a cercetătorului privind
cheltuielile pe care trebuie să le efectueze pentru a finaliza lucrarea - atât
ca volum de muncă și alte cheltuieli, cât și ca prețuri negociate pe care
trebuie să le achite pentru acestea. De asemenea, dobânzile pentru credite sunt
de natură să afecteze profund cotele convenționale de cheltuieli de regie,
precum și nivelul real al profitului.
Spre deosebire de concepțiile din
economia socialistă, procentul de profit nu este un element planificat uniform,
ci un rezultat. El trebuie să poată fi diferențiat în limite foarte largi, în
funcție de calitatea lucrărilor realizate, de efortul propriu etc.
Pentru a se evita abuzurile, se poate
estima că procentul mediu de profit obținut în lucrări finanțate din fonduri
publice ar trebui să nu fie mai mare decât procentul mediu de profit care ar
fi obținut în lucrări de C&D, similare ca importanță, dificultate și
calitate, care ar fi finanțate din fonduri private. Se poate aprecia că o rată
a profitului (brut, impozabil) realizat de 5 - 15 % nu trebuie să ridice
probleme, iar dacă profitul este reinvestit pentru dezvoltarea bazei materiale
și informaționale a cercetării, sau dacă lucrările realizate se exportă sau
contribuie la realizarea de exporturi, sau dacă se obțin rezultate de mare
importanță și aplicabilitate, se pot admite și procente mai mari (de exemplu până
la duble față de cele arătate, separat pentru fiecare dintre criterii).
e) Sugerăm ca, în modelul de
proces-verbal de recepție a lucrărilor de C&D, să se stipuleze, pe lângă
faptul că lucrările sânt corespunzătoare clauzelor contractuale, nu:
"comisia propune decontarea cheltuielilor conform tematicii
contractate", ci:
- comisia propune (sau nu) decontarea
lucrărilor efectuate conform valorii contractate, valoare care, exprimată în
prețurile de la data contractării, este apreciată ca fiind corespunzătoare (sau
nu) în raport cu rezultatele obținute, (dacă este cazul:) incluzând valoarea
echipamentelor, aparatelor, instalațiilor realizate sau procurate, prezentate
la recepție;
- (dacă este cazul,) comisia propune
reducerea valorii cu _____________ lei, ca urmare a nerealizării integrale a
prevederilor contractuale, sau majorarea valorii (cu acordul beneficiarului)
cu ________________ lei , ca urmare a obținerii unor rezultate utile
suplimentare sau superioare față de prevederile contractuale.
a) Înaintea
detalierii problemei criteriilor de performanță semnalăm din nou problema
partenerilor în contractul de management în specificul unităților de C&D:
FPS și FPP, ministerul tutelar, sau Ministerul Cercetării și Tehnologiei?
Reducerea unităților de C&D la rolul de a obține profit curent direct (în propriile
unități) ar contraveni scopului cercetării și ar putea avea consecințe grave.
b) Principala dificultate în
constituirea criteriilor de performanță pentru contractele de management în
general o constituie echilibrul care trebuie să fie realizat între efectele
imediate obținute și efectele pe termen lung pregătite în perioada curentă;
pericolul de a se forța efectele imediate, sacrificând perspectiva - în loc de
a o pregăti. Această dificultate este cu atât mai importantă în activitatea de
C&D. De aceea, nu credem în fetișul care s-a creat în ultimul timp în
economie, privind rolul de panaceu al contractului de management, și cu atât
mai puțin în posibilitatea de a se reflecta în mod concludent (nedeformant)
întregul specific al activității de C&D prin câțiva indicatori din
contractul de management.
Totodată, trebuie avut în vedere
faptul că strategia managerială în cercetare poate avea efecte pe perioade de
5 - 10 ani, față de durata de 4 ani a contractului de management.
Totuși, pentru perioada imediat
următoare, în condițiile create, în care de primă urgență este revitalizarea
cercetării și reancorarea ei în dezvoltarea și restructurarea economiei, se pot
accepta - cu prudență - indicatori de performanță care să accentueze
responsabilitatea și atenția acordată obiectivelor pragmatice și imediate
menționate mai înainte.
Facem precizarea că ne referim numai
la cercetarea aplicativă și dezvoltarea de profil tehnologic; nu la cercetarea
fundamentală, umanistă, medicală ș.a.
c) Criteriile de performanță trebuie
să fie diferențiate în funcție de poziția institutului în ramură (sau față de
mai multe ramuri), de poziția ramurii în cadrul strategiei de restructurare,
de gradul de autonomie al unității de C&D etc.
d) Conform proiectului de lege,
criteriile de performanță urmează să fie puse într-o anumită relație matematică
cu veniturile managerului; această problemă necesită studii separate.
Totuși, pentru unitățile de C&D
(și nu numai), s-ar putea pune problema unei proceduri similare celei de
atestare: periodic, managerul prezintă un raport, iar o comisie numită (s-ar
rezolva și problema de la pct. a) îi acordă un punctaj, iar acesta este pus în
relație cu veniturile managerului. Avantajul ar fi că s-ar putea reflecta
nuanțe ale specificului activității de C&D, care sunt dificil de cuprins în
indicatori.
Dintre indicatorii ce vor fi
prezentați în continuare, unii se pretează la relații matematice directe, alții
- necesită evaluare, apreciere.
e) Enumerativ, exemple de criterii de performanță
specifice pentru managerii institutelor de cercetare pot fi:
- ponderea participării la programe de
C&D de interes național (necesită evaluare);
- ponderea încasărilor asigurate din
contracte directe în total încasări (încasări din contracte directe + încasări
de la buget sau bugetul special) - pentru institute de profil tehnologic;
(între cei doi indicatori menționați există un anumit antagonism);
- ponderea cheltuielilor efectuate
pentru lucrări de C&D aplicate în totalul cheltuielilor efectuate;
- ponderea încasărilor din redevențe
și vânzări / valorificări de licențe, brevete etc. în total încasări; până la
instituirea sistemului de redevențe - volumul lucrărilor aplicate, volumul de
aplicare a lucrărilor de C&D efectuate (necesită evaluare);
- ponderea licitațiilor câștigate în
total participare la licitații pentru lucrări de C&D;
- ponderea profitului reinvestit în
modernizarea și dezvoltarea bazei tehnico-materiale și informaționale din
total profit net;
- participarea unității cu creații
proprii la manifestările științifice internaționale (necesită evaluare);
- abaterea medie pătratică a vârstei
personalului de cercetare față de 33 (față de 40?) ani;
- ponderea zilelor deplasărilor de
interes științific efectuate în străinătate de către personalul de execuție din
cercetare în total zile deplasări efectuate în străinătate (personal de
execuție + personal de conducere).
Alți indicatori, care necesită
evaluare:
- pondere realizări originale în total
realizări (originale + adaptări de soluții cunoscute);
- decalajul mediu (în ani) al
preocupărilor institutului față de preocupările de pe plan mondial, în
specialitatea respectivă;
- brevete obținute;
- inițiative și deschideri, de
perspectivă;
- idem, cu aplicabilitate imediată;
- realizări în modernizarea bazei
materiale;
- realizări în perfecționarea
personalului;
- prezențe în viața științifică
internă și internațională;
- susținere de publicații științifice
f) Unii specialiști (inclusiv în
cadrul SCIENTCONSULT S.R.L.) afirmă că numărul de indicatori în contractul de
management nu trebuie să fie mare (nu mai mare de 4-5). Față de această
opinie, susținem ideea unei cât mai depline și fidele reflectări, în sistemul
de indicatori, a realității cercetării, în complexitatea sa (dacă se va ajunge
la contracte de management în C&D).
Problema este similară cu cea a
creditelor acordate de către bănci - în general a oricăror credite - și se
încadrează în prevederile legale (inclusiv cele din codul comercial) privind
creditele, răspunderea comercianților, falimentul etc., precum și în conceptele
operaționale în domeniul financiar-bancar: risc, asigurare, bonitatea firmei,
prudența bancară etc.
Principiile reformei cer ca statul să
trateze la fel sectorul de stat și cel privat.
Riscul pierderii avansului trebuie să
fie comparat cu riscul pierderii unor eventuale rezultate valoroase, prin
neefectuarea cercetării, în cazul în care nu se acordă avansul.
Riscurile pierderii avansurilor
acordate prin desființarea firmelor sunt comparabile sau mai mici decât
riscurile consumării fondurilor pentru realizarea unor lucrări care nu se
aplică sau care nu ajung la eficiența economică scontată, sau cu cele legate de
decontarea unor faze nevalorificabile.
In același timp, nu trebuie omis
faptul că avansul constituie o formă uzuală în economia de piață pentru
reducerea riscului executantului că, după ce acesta efectuează cheltuieli,
beneficiarul renunță unilateral la lucrare din motive ce nu sunt imputabile
executantului.
Problema nu se rezolvă, deci, numai
printr-o clauză, ci prin întreaga politică de sprijinire și promovare a
cercetării - atât în sectorul de stat, cât și în cel privat.
In acest context, se sugerează:
a) acordarea de avansuri în mod
diferențiat și progresiv, pe măsură ce firmele câștigă încrederea
beneficiarului - Ministerul Cercetării și Tehnologiei;
b) acordarea de avansuri în funcție de
efectele scontate a se obține ca urmare a realizării cercetării și a aplicării
lor;
c) acordarea de avansuri în funcție de
bonitatea firmei - corelat cu capitalul social, cu fondurile proprii, cu alte
fonduri cu care titularul de avans poate garanta restituirea avansului, în
conformitate cu regulile de răspundere financiară ale societăților comerciale;
d) acordarea de avansuri condiționat
de prezentarea unor garanții sau de suportul unor firme-garant; acceptarea
drept garanții și a drepturilor de proprietate asupra brevetelor de invenție
pentru a căror experimentare este contractată cercetarea, când este cazul;
e) obligarea celor creditați la reguli
de prudență, începând cu predări de rezultate valorificabile pe parcurs,
mergând până la asistență și supraveghere financiară obligatorie, încredințată,
de exemplu, unui incubator, sau unei firme de consultanță financiar-contabilă.
f) Se poate sugera și clauza: "In
cazul dizolvării sau lichidării societății executantului înainte de finalizarea
lucrării de cercetare conform contractului, restituirea valorii avansurilor
încasate și a fazelor pe parcurs decontate, cu indexare în funcție de evoluția
indicelui prețurilor pe economie, în măsura în care nu va fi realizată prin
lichidare, rămâne ca datorie a semnatarului/semnatarilor prezentului contract
în numele executantului, ca persoane fizice." Chiar dacă nu va fi operantă
ca recuperare efectivă și completă a fondurilor, o astfel de clauză poate
impune un plus de prudență din partea celor care se angajează în contracte cu
Ministerul Cercetării și Tehnologiei.
Notă.
Condițiile sunt cumulative, adică încadrarea într-o categorie superioară
presupune îndeplinirea condițiilor prevăzute pentru categoriile inferioare.
------------------------------------------------------------------Categoria
de C o n d i ț i i de clasificare a unui contract, a obiectului atestării
Valoarea maximă (mil. lei) / Durata maximă (ani) / Valabilitatea
(ani)
-----------------------------------------------------------------
* (o stea) -
Specificarea în statut a C&D ca obiect de activitate
1,5 2 / 2 / 2
- Responsabil de contract atestat ca CP1 sau
CP2,(CP3?) sau
profesor sau
conferențiar,inclusiv pensionar
------------------------------------------------------------------
** (două stele) - Finalizarea în
1990-1992 a 2-5 contracte finanțate din fondul special 2 5 / 2 /5
------------------------------------------------------------------
*** (trei stele) - Finalizarea în 1990-1992 a 6-10 contracte si valorificarea a
2-4 lucrări 5 - 10 / 4 / 10
------------------------------------------------------------------
**** (patru stele)
- Unitate de C&D cu activitate cel puțin 85% în C&D Nelimitat / 5 / Nelimitat
- Sistem de AQ sau
organ propriu de evaluare si avizare a lucrărilor de C&D
------------------------------------------------------------------
***** (cinci
stele) - Unitate de C&D cu rezultate recunoscute internațional, prin
lucrări citate în literatură consacrată sau cel puțin 3-5 contracte de export Nelimitat / Nelimitat Nelimitat
------------------------------------------------------------------