Modulul tematic 1
Managementul
creativității în activitatea de C&D
Dr. ec. ing. Eugen Bontea
Introducere
Complexitatea din ce în ce mai mare a problemelor
economice contemporane, cerința permanentă de a găsi soluții originale, cât și
metode noi de lucru în activitatea de C&D, necesitatea diversificării
produselor și elaborarea unor tehnologii noi, mai eficiente, toate acestea au
trezit un interes deosebit al societății față de fenomenul creativității în
domeniul tehnico-economic.
Este
o realitate de necontestat faptul că dezvoltarea științei și tehnicii zilelor
noastre urmează o lege exponențială, dezvoltare care dovedește că în domeniul
creației științifice și tehnice hazardul are un loc minor, cercetarea
științifică putând fi organizată și condusă astfel încât să se poată obține, în
mod deliberat, creațiile științifice sau tehnice pe care ni le propunem.
Rezultă că o creație remarcabilă a secolului nostru este tocmai fundamentarea
unei metodologii
a creativității, care are menirea de a socializa inovarea; nu mai
așteptăm selecția naturală a celor "aleși" pentru a crea, ci creăm,
organizând și conducând acest proces în unitatea economică pe baza unei
metodologii a creației, care are tendința de a se îmbogăți, treptat, cu noi
elemente operaționale.
Literatura
apărută pe plan mondial, în ultimele trei decenii, relevă faptul că orice om
normal are disponibilități creatoare, care se manifestă diferențiat ca
intensitate, în funcție de anumiți factori care pot stimula sau inhiba acest
nobil potențial al ființei umane. De aceea, nu trebuie să ignorăm faptul că
universul artificial în care trăim, adică tot ceea ce a fost creat în mediul
înconjurător de mâna oamenilor, este rezultatul imaginației creatoare a
acestora, fără de care viața în contextul unui univers natural nu ar putea fi
posibilă.
Elemente teoretice privind procesul de
creație
Conceptul
de creativitate are o sferă foarte largă, cuprinzând totalitatea realizărilor
cu caracter de noutate absolută
înfăptuite în orice domeniu al
activității umane. Definițiile apărute în literatura de specialitate au
calitatea de a se completa reciproc, conducând la următoarea definiție mai
cuprinzătoare: creativitatea este un proces psihic care constă din combinarea
sub o formă originală a unor cunoștințe acumulate prin studiu sau experiență
(idei, noțiuni, teorii, metode), combinare care conduce la realizarea
conceptuală a unui bun material sau spiritual, util societății o anumită
perioadă de timp.
Din
definiția de mai sus rezultă câteva concluzii semnificative, și anume:
-
procesul de creație este un act în exclusivitate uman;
-
potențialul creator al unei persoane depinde de volumul de cunoștințe acumulate
prin studiu sau experiență;
-
valabilitatea produsului creației este limitată în timp, datorită fenomenului
de uzură morală, atât în domeniul produselor, cât și al cunoștințelor;
-
actul de creație este rezultatul unui proces combinatoriu.
Psihologii
susțin existența mai multor etape în care se desfășoară procesul de creație și
care sunt următoarele:
-
etapa de documentare și de lucru efectiv;
-
etapa intuitivă finalizată prin iluminare;
-
etapa analizei critice și a verificării.
Această
etapizare, care rămâne totuși ipotetică, are meritul de a înlătura umbra de
mister care a planat multă vreme asupra procesului de creație, făcându-l
inteligibil, ceea ce facilitează producerea voluntară a procesului creator.
Alături
de imaginație, intuiția joacă un rol important în procesul de creație. Pentru a
fi eficient, cercetătorul nu trebuie să se mențină numai în sfera gândirii logice,
ci trebuie să facă permanent pendularea între gândirea logică și gândirea
intuitivă. Această pendulare poartă denumirea de strategie euristică, pe care
cercetătorul o adoptă în funcție de natura problemei cu care se confruntă.
Organizarea și conducerea grupului
multidisciplinar de
creativitate
Cercetarea
științifică contemporană are tendința de a folosi din ce în ce mai mult
activitatea colectivă, desfășurată în cadrul echipelor și grupurilor de
creativitate. Pentru acest motiv, cercetările psihosociologice cu privire la dinamica
grupului mic urmăresc identificarea celor mai bune căi pentru a orienta
în direcția dorită structura personalității membrilor, pentru ca grupul, ca
unitate de cercetare, să poată obține un randament maxim.
Un
grup mic, selectat pe baza unui studiu sociometric supus unui antrenament
sistematic, poate dobândi trăsăturile unui grup informal, și anume:
-
grupul informal implică o unitate psihologică specifică între membri, bazată pe
relații afective intense, solidaritate și unitate morală;
- membrii grupului trebuie să acționeze în
comun pentru realizarea unui anumit obiectiv, care constituie elementul
de coeziune și de motivare a activității grupului;
-
grupul stabilește norme interne de conduită care sunt acceptate și respectate
de toți membrii;
-
în munca sa, grupul de creativitate adoptă deliberat un anumit stereotip
comportamental, constând din insatisfacție și îndoială premeditate față
de știința, tehnica, tehnologia, organizarea etc., cu care este confruntat,
considerând că totul poate fi îmbunătățit și dezvoltat, că inovarea este permanentă și că
în nici un domeniu al științei sau tehnicii nu s-a spus ultimul cuvânt.
Folosirea
grupului multidisciplinar de creativitate în activitatea de C&D este
necesară pentru că, în cadrul grupului, se pot conjuga armonios cunoștințe
diversificate, moduri de a raționa diferite, caractere și atitudini diferite,
profesiuni diferite, factori care pot conduce la o rezolvare creatoare și
operativă a problemelor, abordându-le din unghiurile cele mai diferite.
Metode euristice de stimulare a
creativității de grup
Aceste
metode apar în literatura de specialitate și sub denumirea de "metode
intuitive". Denumirea care exprimă corect conținutul acestor metode este
de "metode
euristice" pentru că alături de inducție și deducție, care se supun
regulilor logicii formale, în acestea se interferează și momente de intuiție,
de fantezie, care sunt nelogice și care se înscriu în gândirea infralogică,
denumită și logică euristică.
In
cele ce urmează, se va face o succintă prezentare a metodelor reprezentative
pentru stimularea creativității de grup, insistându-se asupra laturii lor
practice.
Metoda brainstorming urmărește
obținerea unui număr cât mai mare de idei, pe o temă dată, din care unele pot
conduce la o soluție sau la luarea unei decizii. Autorul metodei, Al. Osborn,
demonstrează că apariția ideilor în grup este similară cu o "reacție în
lanț", pentru că "ideile emise generează noi idei",
iar un număr mare de idei reprezintă
"ricoșete", respectiv variante noi ale unor idei care au fost emise
anterior.
Obținerea
unor rezultate bune cu ajutorul acestei metode este condiționată de respectarea
unor reguli
metodologice, care au menirea de a elibera energia creatoare a membrilor
grupului.
Metoda
se poate aplica în orice domeniu în care se simte nevoia unor idei noi.
Metoda sinectică se deosebește de
brainstorming prin aceea că nu se limitează numai la producerea de idei, ci
realizează și formularea problemelor și găsirea soluțiilor adecvate.
Cuvântul
"sinectică" este de origine greacă și are semnificația de asociere
sau combinare a două sau mai multe elemente eterogene, din care poate rezulta
conceptul unei idei sau soluții noi.
Autorul
acestei metode, W. Gordon, susține că această metodă urmărește "utilizarea
conștientă a mecanismelor psihologice subconștiente, care guvernează orice
activitate creatoare".
Metoda
dispune de două mecanisme operaționale, iar ca elemente tactice pentru găsirea
ideilor sau soluțiilor se folosesc analogiile, care pot fi de patru feluri:
analogia directă, analogia trăită, analogia simbolică și analogia
extraordinară.
Aplicarea
acestei metode - cu unele dificultăți la început - conduce la elaborarea unor
soluții cu grad mare de originalitate.
Metoda morfologică este deosebit de
productivă, conducând la elaborarea unui număr foarte mare de variante de
soluții pentru o anumită problemă dată. Metoda constă din identificarea
funcțiilor unui produs, a subansamblelor care materializează aceste funcții,
sau a reperelor reprezentative ale produsului, inventariind totalitatea
variantelor de realizare a acestora, variante care depind de nivelul atins de
tehnică la un moment dat. Variantele de soluții pentru funcții, subansamble,
repere etc. vor constitui mulțimile formatoare, iar dacă din fiecare
mulțime formatoare se ia câte un singur element se obține un nou ansamblu sau
configurație. Astfel:
A
= {a1 a2 ... aα_}
B
= {b1 b2 ... bß}
Z
= {z1 z2 ... zω
}
A,
B...Z sunt denumite mulțimi formatoare, iar mulțimea mulțimilor formatoare,
respectiv {A, B ... Z} poartă denumirea de morfologie.
Numărul
total al configurațiilor posibile, ca rezultat al combinării elementelor
mulțimilor rezultă din formula:
N = α x ß x ... x ω , în care α, ß ... , ω
reprezintă numărul termenilor fiecărei mulțimi formatoare.
Explorarea
spațiului morfologic și identificarea variantelor interesante reprezintă un
instrument deosebit de valoros pentru cercetători și proiectanți, pentru că
oferă posibilitatea obținerii de idei noi, fără a se face un efort prea mare,
ci combinând elementele mulțimilor.
Creatorul
metodei este astrofizicianul Fritz Zwicky, care a aplicat-o, printre altele, la
diversificarea producției de rachete.
Metoda matricelor de descoperire derivă
din metoda morfolo- gică și este
concepută de cercetătorul francez A. Moles. Metoda constă din formarea unor
matrici cu ajutorul unei mulțimi for-
matoare, cu două mulțimi formatoare și cu trei mulțimi formatoare. Combinarea succesivă a elementelor
poate să conducă la idei noi de o deosebită originalitate.
Alte metode de stimulare a creativității
Din
numeroasele metode de stimulare a creativității care mai există, ne limităm la
enumerarea câtorva mai importante:
- metoda concasării;
-
metoda sinapsă;
-
metoda superpoziției;
-
metoda gândirii laterale (Lateral Thinking);
-
metoda încercare și eroare (Trial and Error).
Intr-un fel sau altul, toate aceste
metode se regăsesc în metodele de bază prezentate, succint, mai înainte.
Metodologia
creativității a căpătat și alte denumiri, conținutul metodologiei rămânând riguros
același. Astfel, cercetătorii francezi A. Kaufmann, M. Fustier și A.
Drevet o denumesc "inventică", iar alți francezi - și
anume M. Demarest și M. Druel - o denumesc "creatică". Indiferent de
denumire, ea va rămâne totdeauna o metodologie a creativității, aptă de a
produce noul în domeniul științific, tehnic și economic.
Caracteristicile managerului creator
Personalitatea
unui manager constă dintr-o sumă de atribute spirituale și fizice, care pot fi
reprezentate sintetic printr-o mulțime (P) formată din două submulțimi:
D - submulțimea deprinderilor
dobândite prin studiu și
experiență;
C
- submulțimea activităților creatoare constând din capa-
citatea de a acționa sub o formă nouă asupra
mediului
ambiant.
P
= {D, C} D și C sunt submulțimi complementare.
Adesea, (D) este dominant în raport cu
(C), situație în care managerul are un comportament rutinier. Deprinderile sunt
deosebit de utile; cu ele ne descurcăm în viața cotidiană, dar în exces,
reprezintă obstacole în fața ideilor noi.
Când C>D, managerul desfășoară o
activitate preponderent creatoare.
Deprinderile
(D) și creativitatea (C) sunt într-o continuă dinamică, cu un transfer
permanent în ambele sensuri:
D ====== C
In
esență, managerul poate fi creator și eficient în măsura în care:
- este foarte bine informat asupra
problemelor esențiale;
-
își dozează timpul de care dispune, preponderent, pentru decizii inovatoare,
iar în măsura în care este posibil, transferă subalternilor competența de a lua
decizii de rutină;
-
sesizează elementele esențiale ale problemelor cu care se confruntă, imaginând
căi noi de rezolvare;
-
periodic își formulează noi probleme pornind de la o insatisfacție deliberată față
de vechile soluții, urmărind ameliorarea lor sau căutarea unor soluții cu totul
noi;
-
lucrează cu tenacitate, activitatea sa trebuind să aibă un ritm constant, să
fie ordonată și sistematică;
-
știe să se înconjoare de persoane care acționează în același spirit.
Câteva
din trăsăturile psihologice ale managerului creator sunt: imaginație, intuiție,
spirit critic și independență în gândire, spirit de observație, flexibilitate
spirituală, îndrăzneală, tenacitate.
Rolul managerului în procesul creației științifice și
tehnice
-
Managerul trebuie să fie un bun cunoscător al metodologiei
creativității în domeniul științific, tehnic și
economic.
-
Coordonează direct sau indirect activitatea de formare, antrenare și utilizare a
grupurilor multidisciplinare de creativitate.
Echipa
de proiect (organizată conform principiilor de "Project Management",
descrise în Modulul Tematic nr. 13) poate deveni în multe cazuri cadrul
organizat al unor astfel de grupuri.
- Repartizează judicios temele de
cercetare pe grupuri, urmărind activitatea fiecărui grup în parte.
-
Asigură totalitatea condițiilor materiale și psihologice pentru buna desfășurare a
activității grupurilor.
-
De atitudinea, dinamismul, puterea de convingere și tenacitatea managerului
depinde succesul activității de creație.
Caracteristicile întreprinderii creative
-
Cunoaște poziția produselor pe curba lor de viață și intervine prompt
pentru ameliorarea sau înlocuirea produselor în vederea satisfacerii cerințelor
pieței.
-
Dispune de o sursă permanentă de inovare, cunoscând faptul că orice produs
industrial este virtualmente provizoriu. Această sursă de inovare o constituie
grupele de creativitate antrenate și capabile să-s,i autoregleze funcționarea
în funcție de nevoile întreprinderii.
-
Este foarte bine informată asupra cerințelor pieței care se materializează în
funcțiile produsului.
-
Este capabilă să-și perfecționeze continuu activitatea și să se adapteze cu ușurință la schimbări.
-
Pornind de la o perfectă cunoaștere a cerințelor pieței sau a segmentelor de
piață, poate influența piața să absoarbă produse noi, necerute până atunci.
-
Iși desfășoară activitatea urmărind cu străduință obiectivele strategice
stabilite și folosind cu abilitate factorul timp, în vederea asigurării
competitivității (subiecte tratate în Modulul Tematic nr. 11).
In
esență, o unitate de C&D poate deveni eficientă, creativă și competitivă
dacă produce: cunoștințe noi, puncte de vedere noi, soluții noi, abordări noi -
realizate cu profesionalism.
V. și Modulul 41
Înapoi module tematice Înapoi Resurse
umane Înapoi