Modul tematic 18
Pobleme strategice noi în C&D din România
Dr. ing.
Mario Duma
1. Programele de cercetare:
de la
domenii, specialități, ramuri/subramuri,
la
scopuri de atins;
după caz:
- scopuri generale (direcții în care
să se obțină rezultate);
- programe concret-orientate (spre
realizarea unor rezultate concret definite: funcțional, calitativ, cantitativ
și în timp).
Progamele de cercetare: constituite nu
"instituțional" (croite după ceea ce știe să facă organizația,
institutul etc.) ci, în funcție de scop, antrenând specialitățile necesare,
într-o coordonare științifică și managerială unitară.
(Pot
face excepție unele direcții de inovare actuale pe plan mondial: informatizare,
biotehnologii etc., unde programele pot rămâne cu caracter de domenii.)
Ca politică de acceptare a cererilor de
finanțare și ca proceduri de solicitare și acordare a unor fonduri: (cel puțin)
două mari categorii de cercetări ce se finanțează:
- cercetări
de inițiativă a cercetării (fie că nu se cunoaște beneficiarul, dată fiind
noutatea, fie că beneficiarul presupus nu își manifestă încă interesul), cu
asumarea și împărțirea atentă a riscurilor și cu organizarea ulterioară (dar
cât mai timpurie) a valorificării / promovării, la beneficiarul presupus
inițial sau la alții, concurențiali față de el;
- cercetări
pentru beneficiari predefiniți, cu implicarea ca atare a acestora, de la
început și pe parcurs, cu toate responsabilitățile și prerogativele de
beneficiari.
2. De la
punerea gratuită și nelimitată a rezultatelor
din cercetare la dispoziția beneficiarilor
la
protejarea
și comercializarea rezultatelor,
a drepturilor
de proprietate intelectuală
generate în
cercetare.
Pentru aceasta:
Orientarea
cercetării spre
generarea
de drepturi de proprietate intelectuală.
Deci:
- orientarea cercetării spre realizarea de rezultate
originale,
-
protejabile sub aspectul drepturilor de proprietate intectuală, - valorificabile (financiar, științific)
intern sau extern;
- detalierea clauzelor privind valorificarea drepturilor
de proprietate intelectuală în contractele de cercetare;
- organizarea protejării rezultatelor în rețeaua de
unități de C&D, prin:
- asigurarea disciplinei în problemele de
secret comercial, confidențialitate etc., pe bază de norme (regulamente) de
serviciu și responsabilități, pentru:
a) invenții încă neînregistrate;
b) know how;
c) informații;
- instruirea personalului;
- promovarea managerială a abilităților de
manevră în spațiul generării, protejării și comercializării / valorificării
avantajoase a drepturilor de proprietate intelectuală;
- (evident,)
organizarea și urmărirea înregistrării legale a creațiilor protejabile;
- organizarea în C&D a sistemului de
valorificare specific pentru drepturi de proprietate intelectuală:
-
introducerea în practica R&D a licențelor și redevențelor, urmărind ca,
treptat, o parte crescândă din veniturile C&D să provină din vânzări de
licențe și din încasări de redevențe pentru rezultate aplicate;
- marketing intern și internațional pentru
valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală;
- pentru rezultate nebrevetabile (teoretice
ș.a.) - acțiuni pentru publicare și promovare internă și, pe cât posibil, în
străinătate.
3. Abandonarea
considerării costurilor și a devizelor ca
principală referință pentru stabilirea
valorilor la contractarea și livrarea unor rezultate ale cercetărilor.
(Aici - și în general - se observă că
orientările strategice nu coincid întotdeauna cu faptele care se petrec
și cu reglementările curente care se adoptă.)
O aceeași cercetare sau un același rezultat se poate
vinde la
prețuri variind în limite foarte
largi
(nu numai
procente, ci multipli)
în funcție
de proprietatea intelectuală
asupra rezultatului
respectiv:
cu sau fără acordare de exclusivitate,
pe ce perioadă,
cu drept de utilizare pentru ce volum de producție etc.,
în funcție de idee, inițiativă,
în funcție de:
- nivelul /
calitatea / noutatea / importanța soluției realizate,
- riscurile
asumate pe parcurs,
- momentul
implicării financiare pe parcursul ciclului cercetare-valorificare,
- cerere - ofertă
etc.
De asemenea, se pot diversifica treptat modalitățile de
plată: de la o plată forfetară și integrală la:
- plăți parțiale,
- garantări de credite,
- subvenții rambursabile,
- redevențe
-etc.
4. Concepții
de alocare a fondului special de 1% (dacă și cât timp va mai exista):
- defalcare în subfonduri
- cu destinații speciale,
-
gestionate în mod diferențiat,
- de
către organisme diferențiate:
- fond pentru cercetări de interes general și național (protecția mediului,
sănătate, apărare națională, metrologie, meteorologie etc.), pentru care să se
facă "imagine publică" privind faptul că plătitorii la fondul de 1%
nu au de primit rezultate directe, locale și imediate și nu au de participat la
decizii;
- fond pentru cercetări de interes comun pentru grupe sau clase largi de agenți
economici (subramuri, întreprinderi mici și mijlocii, alte categorii), pentru
care să se facă "imagine publică" privind interesul acestor agenți
economici și să se organizeze participarea lor: financiară (parțială), la
decizii (negociere de interese) și la valorificare (prin licențe); de
organizat: marketing și promovare;
-
fond pentru cercetări din interes comun
unor agenți economici interesați pe orizontală în soluționarea completă a
unor probleme (programe cu caracter concret-orientat); de organizat: consorții
de firme beneficiare interesate; de făcut public faptul că din fondul special
se acordă suport financiar parțial, suplimentar față de efortul financiar
propriu al firmelor interesate;
- fond pentru suportarea parțială a
cheltuielilor necesare sau pentru garantarea de credite contractate de agenți
economici (de stat și privați) pentru acțiuni
de progres tehnic concrete, locale, realizate cu forțe proprii sau,
preferabil, cu participarea unităților de C&D specializate;
- fond pentru transfer de tehnologie și difuzarea rezultatelor unor cercetări
(fazele / cheltuielile pentru valorificarea primară, directă - cel puțin pentru
faze inițiale ale valorificării - urmând să fie incluse în programele ce se
finanțează);
- ș.a.
De asemenea, distinct de fondul special de
1% (și de fondurile de restructurare ale
FPS și FPP), se poate urmări să existe:
- fonduri pentru C&D locale (la
primării, prefecturi), pentru promovarea economiei pe plan local și pentru
soluționarea unor probleme de interes local;
- fond pentru promovarea produselor
românești la export, constituit prin prelevare din taxele vamale de import
(pentru anumite categorii de produse importate - agricole, alimentare,
industriale);
- fond pentru protejarea mediului,
constituit prin prelevare din amenzile pentru încălcarea normelor de poluare.
Aceste fonduri ar trebui să nu reprezinte
vărsăminte la fondul special, ci fonduri distincte, cu sisteme și organisme de
alocare proprii, astfel încât, împreună cu fragmentarea fondului special,
menționată mai înainte, să se asigure o diversitate de șanse și de posibilități
de finanțare.
În contractele de licență pentru aplicarea
unor rezultate obținute prin finanțare din fondul special se pot prevedea
facilități, chiar gratuități în anumite limite de aplicare, dar și obligația
de nedifuzare, plăți pentru depășirea limitelor de aplicare etc.
5. Legislația (a
societăților comerciale, a impozitului pe profit) să prevadă
(să permită)
(să încurajeze)
constituirea unui fond propriu de cercetare-dezvoltare
(sau: de inițiativă),
la nivelul agenților economici,
prin prelevări anuale
permise din profitul impozabil în anumite limite, similar cu actualele
prevederi referitoare la fondul de rezervă (care se scad la calculul
impozitului pe profit).
Aceste prelevări să poată fi
de până la 10(...20)% din profitul impozabil, cu condiția utilizării sumelor
pentru cercetări de interes propriu sau comun unui consorțiu de agenți
economici (efectuate cu forțe proprii sau prin contracte de cercetare), precum
și pentru aplicarea rezultatelor cercetărilor.
Același fond ar trebui să
permită și efectuarea altor lucrări promoționale de interes propriu - studii de
piață, prospectări etc.
6. Pentru dezvoltarea pieței cercetării românești,
cercetarea să se implice în
susținerea
exigențelor,
a
sistemelor de cerințe
funcționale,
economice, calitative, tehnice
în domeniile:
- asigurarea calității,
- standardizare,
- protecția mediului,
- promovarea exporturilor,
-
relansarea unor procese investiționale,
-
diversificarea serviciilor,
- eficientizarea proceselor,
-
securitatea muncii,
- apărarea drepturilor consumatorilor,
- reconversia forței de muncă,
- restructurare
etc.
7.
Privatizarea
Cercetarea, prin interesul
național pe care îl prezintă, nu este o ramură în care să se tindă spre o
privatizare extensivă. Totuși, importantele capacități (spații, utilaje)
insuficient valorificate, supuse uzurii morale și degradării fizice, precum și
insuficienta competitivitate a unităților de C&D actuale, semnalează, ca
priorități ale politicii Ministerului Cercetării și Tehnologiei, în cadrul direcțiilor de acțiune deja aflate în curs de
promovare:
- să se continue
sprijinirea creării și întăririi de
unități de C&D cu capital privat,
inclusiv prin desprindere
din actualele unități de stat ("spin-offs"), cu luarea de măsuri
clare pentru asigurarea concurenței loiale; asigurarea avantajelor care se pot
obține prin stabilitatea și, sub anumite aspecte, prin caracterul inovativ mai
profund, încadrarea într-o politică de stat de perspectivă, pentru care
condițiile optime sunt, cel puțin în perioada actuală, în unități de stat, dar
și prin spiritul antreprenorial, caracterul inovativ mai aplicativ, un anumit
spor de competitivitate și implicarea mai directă în valorificare, pe care le
oferă sectorul privat;
- se se abordeze nuanțat problema cumulului
cercetătorilor între sectorul de stat și cel privat, cumul prin care s-au comis
multe abuzuri, dar care, în condițiile unor reguli atente, poate constitui una
dintre punțile utile posibile între
cercetare și valorificare și permite păstrarea în cercetarea națională a
personalului valoros (prin venituri suplimentare);
- în mod deosebit - necesită atenție promovarea privatizării unor sectoare apte să realizeze
"microproducție", respectiv producție,
dar în condiții
noi, care să asigure:
a)
păstrarea la dispoziția cercetării a accesului la dotări speciale existente în
sectoarele ce s-ar privatiza;
b) păstrarea
caracterului de "întreprinderi inovative", al căror profil este în
principal să valorifice cât mai direct rezultate ale unor cercetări, să
constituie teren experimental pentru cercetarea proprie;
c) obținerea de avantaje materiale de către
institutul din care s-au desprins și ale cărui soluții (drepturi de proprietate
intelectuală) le valorifică.
Sunt necesare soluții de privatizare noi, care nu sunt posibile în
codițiile legislației în vigoare privind
privatizarea. Poate fi avută în vedere crearea cadrului juridic-metodologic
pentru privatizarea distinctă a unor subunități ale unor societăți cu capital
de stat actuale și pentru crearea unor structuri de acționariat între acestea,
precum și între acestea și capital privat.
- Elaborarea de norme, instrucțiuni,
cadru juridic privind dezafectarea unor capacități de producție neutilizabile
și fără perspective, aflate în patrimoniul unităților C&D; clarificarea
statutului mijloacelor fixe rezultate din activitatea de cercetare.
-
Informația de interes public (deținută în special de unități de proiectare de
investiții, de ramură sau / și județene) trebuie să rămână proprietate publică.
V. și Modulul 49
V. Decalogul managerului Înapoi module
tematice Înapoi