Modul tematic TT - 2

 

Concepte și modele de bază,

forme de VRC–TT

specifice economiei de piață.

Particularități determinate de procesele de tranziție

din România

 

 

Dr.ing. Ulrich Wiener

 

 

1. Concepte de bază

 

Tehnologie:

          a) În sens restrâns:

          Ansamblu de procedee utilizate într–un anumit scop;

          b) În sens larg:

Aplicație a descoperirilor și/sau a rezultatelor cercetării științifice, în vederea rezolvării problemelor omului, ale societății și ale mediului înconjurător

                   (definiții adaptate după /1/)

c) Abilitatea sub formă de structură fizică sau cunoștințe, încorporată într–un artefact (software, hardware, metodologie) care facilitează îndeplinirea unui obiectiv;     /2/

 

Transfer de tehnologie:

În sens restrâns:

a) Trecerea unei tehnologii de la o sursă (donor) la un receptor (recipient);

b) Transferul rezultatelor unor cercetări fundamentale și/sau aplicate în proiectarea, dezvoltarea, producția și comercializarea unor produse sau procese noi sau îmbunătățite;                                                                            /3/

 

 

În sens larg:

c) Reunirea cunoașterii științifice cu cunoștințele referitoare la piață și cerințele clienților;                                                                          Feldman 1994 /4/

d) Proces de integrare interorganizațională a științei cu obiectivele manageriale

                                                                                                        /2,3/

 

Direcții în care se realizează transferul de tehnologie:

a) vertical: de ex., de la cercetarea fundamentală la cea aplicativă sau de la cea

             aplicativă în producție;

  orizontal: de ex., de la un domeniu la altul sau de la o organizație la alta;

b) tip punct la punct: de ex., de la un donor la un recipient;

   tip difuzie: de ex., de la un donor la o mulțime de receptori;

c) interorganizațional, internațional etc.

 

Inovare tehnologică:

Proces tehnologic sau produs al unui proces tehnologic reprezentând un avans față de procesul sau produsul anterior.

 

2. Modele de bază

 

          Din punctul de vedere pragmatic și particular al cursului care își propune să formeze „Agenți de Transfer de Tehnologie”, TT s–ar putea defini ca o „activitate de comercializare a rezultatelor unor cercetări științifice”. O asemenea definiție de „serviciu” implică două consecințe importante:

   i– întregul demers este focusat, chiar restrâns la acele tipuri de cercetări ale căror rezultate [1] nu numai că pot fi vândute, dar posedă și atributele unei mărfi ce participă la circuitul economic” (Jorge Sabato 1973 – vezi /3/);

  ii– sursă (donor) al tehnologiei va fi întotdeauna considerată unitatea de cercetare, dezvoltare, proiectare (UCDP) de tip antreprenorial [2], adică UCDP profund interesată să își valorifice rezultatele cu un profit cât mai ridicat.

          Modelul [3] unei UCDP de tip antreprenorial asociat cu mecanismele de TT și sistemele subiacente este redat în figura 1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  Figura 1


          Particularitățile și virtuțile unui asemenea model se vor releva de la sine, după prezentarea unor explicații referitoare la „conținutul” blocurilor componente.

 


l Driveri (stimulatori) externi

 

    –    accesul la surse de finanțare

    –    cerințele industriei

    –    politica autorităților publice

    – progresul tehnologic „motor” al creșterii economice

    – natura tehnologiilor


l Driveri interni

 

    – asigurarea unor resurse financiare suplimentare

    – pentru investiții, dezvoltare

    – pentru participări la manifestări științifice etc.

    – prestigiu, promovare, stimulare materială suplimentară etc.


 


l Rezultate externe

 

    –    dezvoltare economică

    –    crearea de noi locuri de muncă

    –    noi cereri de cercetări aplicative

    – apariția de noi produse și tehnologii

    – creșterea competitivității globale


l Rezultate interne:

 

    – atragerea de noi surse de finanțare a cercetării

    – creșterea prestigiului UCDP

    – oportunitate promoțională gratuită

    – dezvoltarea spiritului

          antreprenorial al cercetătorilor

    – obiectivarea criteriilor de evaluare a cercetărilor și cercetătorilor


                                        l Sisteme de suport:

– compartimentele de microproducție, proiectare, analiză financiară, marketing din cadrul UCDP pot asista în mod hotărâtor succesul TT la receptor

– prestigiul și girul UCDP pot facilita obținerea unor împrumuturi sau subsidii pentru finanțarea TT

– în situația unui produs „nou”, marca UCDP în calitate de „autor–donor” poate fi un atu promoțional important

– cultura și politica UCDP

– participarea la programe de dezvoltare regională sau locală

 

                      l Mecanismele transferului de tehnologie

 

– brevetare și licențiere

– alianțe contractuale cu companii „receptoare”

          – pe termen scurt pentru produse/tehnologii specifice

          – pe termen lung pentru efectuarea exclusivă a unor cercetări

                                cerute de industrie

– utilizarea unor organizații separate profit sau nonprofit: incubatoare,

                    spin off–uri, parcuri științifice etc.

 

          În figura 2 este redat un model de analiză a mecanismelor transferului de tehnologie /5/.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  Figura 2


          „Importanța relativă a tehnologiei” a fost introdusă de Robinson /5/.

Tehnologia de bază deschide calea unor industrii noi. De exemplu, apariția tranzistorului;

Tehnologia de perfecționare se bazează pe o invenție semnificativă, dar constituie totuși doar o „prelungire” a unei tehnologii de bază;

Tehnologia incrementală corespunde, de exemplu, unor produse mai rapide, mai sigure, mai ușoare etc.;

Tehnologia incrementală se transformă în tehnologie derivată, de exemplu, atunci când dintr–un model de bază se creează o varietate de produse.

 

          „Gradul de acceptanță al recipientului” reprezintă o măsură agregată, a cunoștințelor, îndemânărilor și resurselor (materiale și umane) de care dispune „cumpărătorul” tehnologiei. Evident, această mărime capătă o semnificație concretă numai în contextul particular al unei tehnologii bine definite.

          Modelul permite atât monitorizarea cât și managementul rațional al programelor de TT. În particular, modelul poate furniza răspunsuri pertinente la întrebări de tipul:

          „Ce să se transfere ?”

          Identificarea tehnologiei care merită să fie comercializată

          „Cât de mult să se transfere ?”

UCDP poate determina nivelul de acceptanță la care trebuie să se aștepte din partea potențialilor parteneri, respectiv nivelul propriu de implicare pe care este indicat să îl realizeze;

„Care este cel mai adecvat mecanism de transfer ?”

          ținând cont de răspunsul la primele două chestiuni.

 

          În figura 3, într–o formă simplificată (fără acceptanța recipientului), este ilustrat modul în care  se selectează mecanismul adecvat de transfer.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  Figura 3

 

3. Obiective macroeconomice ale transferului tehnologic. Obstacole în calea unui transfer tehnologic eficient

 

          Pe plan macroeconomic, putem considera că, suplimentar față de „rezultatele externe” enumerate în cadrul modelului de UCDP antreprenorial, prezentat în figura 1, transferul de tehnologie contribuie și la atingerea următoarelor categorii de obiective:

          a) dezvoltarea industrială a unor regiuni rămase în urmă;

          b) accesul intensiv la rezultatele cercetării în industria bazată pe înaltă tehnologie;

          c) susținerea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii (IMM);

          d) restructurarea și relansarea producției industriale.

          Ponderea strategică a acestor obiective variază în funcție de stadiul de dezvoltare economică, de conjunctura politică și economică, de anumite tradiții culturale. În general, în țările industriale dezvoltate accentul se pune concomitent pe obiectivele a, b și c.

          În cadrul modelelor de creștere economică pe termen lung, utilizate mai de mult de către economiștii din țările dezvoltate, se luau în considerare doi factori de producție: volumul de capital și forța de muncă (modelul profesorului Robert Solow – MIT 1950). Aplicarea acestui model la o serie de țări cu o creștere economică importantă și rapidă a arătat că cei doi factori, în multe cazuri, nu pot explica decât cel mult jumătate din creșterea producției. Ulterior, a fost introdus și factorul „progres tehnic”, rezultatele îmbunătățindu–se întrucâtva. Situația  a fost însă radical corectată prin modelul de creștere economică elaborat în 1983 de profesorul Paul Romer (Univ. Berkley, California), care introduce în rândul factorilor de producție cunoașterea. Concluzia nemijlocită și esențială a modelului Romer este aceea c㠄țările trebuie să investească în cunoaștere, în aceeași măsură în care investesc în echipamente”. Ca urmare a acestor rezultate, în prezent se apreciază că: „progresul tehnologic și nu volumul investițiilor, constituie în ultimă instanță motorul dezvoltării” /6/.

          Aceasta este explicația pentru care, între țările dezvoltate există o competiție ascuțită pentru a–și dezvolta prioritar industria de înaltă tehnologie (obiectivul b). În unele din aceste țări, există zone slab industrializate, care fac obiectul unor acțiuni prioritare de atragere a investitorilor industriali. De exemplu, sudul Italiei, Portugalia, Spania etc. În fine, IMM sunt tratate ca un mijloc de cea mai mare eficiență pentru creșterea economică, ocuparea mâinii de lucru, creșterea standardelor de calitate a vieții. De aceea, se întreprind ample măsuri cu caracter legislativ, tehnic și economic de către guverne, administrații regionale, locale și mari grupuri financiare, pentru stimularea inițiativelor și asistarea IMM îndosebi în fazele de decolare.

          În țările în curs de dezvoltare, preocupările privind transferul de tehnologie sunt orientate în special în direcțiile a și c. Sunt bine cunoscute rezultatele spectaculoase obținute în țări ca Taiwan, Coreea de Sud, Malaezia, Singapore, Hong–Kong prin adoptarea unor strategii eficiente de transfer de tehnologie.

          Sub aspectul transferului de tehnologie, țara noastră prezintă unele aspecte specifice. Astfel, spre deosebire de situația din majoritata țărilor în curs de dezvoltare, în România există un important potențial industrial, care poate fi valorizat (restructurat, retehnologizat, reabilitat) printr–o contribuție majoră a cercetării tehnologice proprii. Problema dezvoltării unor regiuni rămase în urmă se pune cu mai puțină acuitate. Ca urmare, se apreciază că în România, orientarea strategică a TT trebuie să se îndrepte în mod prioritar către:

          – restructurarea și retehnologizarea unor întreprinderii existente

          – promovarea înființării de IMM

          Trebuie totodată arătat că în România, la fel ca și în celelalte țări care în trecutul apropiat se bazau pe un sistem economic dirjist și hipercentralizat, se fac simțite importante obstacole în calea pătrunderii inovării tehnologice și deci a transferului de tehnologie în general.

          Acestea includ /7/:

          La nivel economic:

          – lipsa de resurse financiare;

          – infrastructuri și servicii auxiliare sărace și învechite;

          – preocupare insuficientă pentru tehnologii avansate;

          – șomaj și inflație;

          – dificultăți în atragerea de investiții și know–how din străinătate;

 

          La nivel politic:

          – progresul lent al reformelor legislative;

          – mari dezechilibre economice;

          – dificultățile privatizării;

          – moștenirile vechiului sistem birocratic;

          – instabilitate politică.

 

          La nivel organizatoric:

          – structuri organizatorice învechite;

          – lipsa spațiilor de lucru pentru antreprenori care montează o nouă afacere;

          – experiență managerială și financiară insuficientă și neadecvată;

          – înțelegerea simplistă a mecanismelor de piață;

          – lipsa de experiență privind mecanismele de cooperare dintre cercetare

             și industrie în conidțiile economiei de piață.

 

          La nivel cultural:

          – lipsă de inițiativă;

          – atitudine ostilă față de bogăție și risc;

          – lipsa stimulentelor reale pentru muncă susținută și de mare randament;

          – lipsa de experiență în activităși antreprenoriale;

          – izolare față de comunitatea științifică internațională.

 


4. Rolul „Agentului de transfer de tehnologie” în desfășurarea

proceselor de transfer

 

          Pornind de la obiectivele generale și specifice macro și microeconomice ale transferului de tehnologie, de la obstacolele care acționează ca factori inhibitori în desfășurarea proceselor de TT, se poate afirma că funcțiunile „agentului de TT” îmbracă un dublu aspect:

          – intermediar (în limba engleză broker) sau interfață între donor și recipient;

          – catalizator (element care, fără să participe la o reacție chimică, activează desfășurarea ei).

 

          Așa cum se va arăta într–o prelegere specială, dedicată profesiogramei „agentului de TT”, acesta, pentru a putea activa cu succes, pe lângă cunoștințe temeinice în diverse discipline: știință, tehnologie, economie, drept, management ș.a.m.d trebuie să posede și o serie de aptitudini și abilități specifice, ca: inițiativă, dinamism, putere de convingere, arta comunicării, arta negocierii și nu în ultimul rând, simțul (intuiția) oportunităților.

 

 

 

Bibliografie

 

1. ***                     1977 Dictionary of Modern Thought, Fontana Books, London

 

2. Leonard–Barton, D. 1990 în Williams, F și Gibson, D.V., "Technology Transfer", Sage Publications – London

 

3. Crișan Ion,       1992 Studiu privind crearea sistemului instituțional de

   Costea Bogdan,ș.a.               valorificare–difuzare, transfer, aplicare a rezultatelor

   Wiener Ulrich              activității de cercetare științifică, SCIENTCONSULT.

– coordonator –              Raport faza I: Schița preliminară a soluțiilor

 

 

4. Feldman P. Maryann 1994 "Economic Development Quarterly", 1, 67–76

 

5. Elstrott John B.jr., 1994 Research Universities and Regional Economic

   Nagy Istvan                 Development. Analysis of Interactions, COMEFIN, 4,

                                      vol. III, pg. 415–425

 

6. Toma Luigi       1993 Dimensiuni macroeconomice ale proceselor de inovare tehnologic㠖 Oeconomica nr. 5, pag. 101–120

7. Lalkaka, R.       1991 Technology Incubation Centers for Innovation and Entreprenorial Development, pag. 4–5.

 

 

 

Înapoi lista module curs transfer de tehnologie            Înapoi transfer de tehnologie    Înapoi  



    [1] Practic, este vorba de rezultatele unui anumit segment al cercetărilor aplicative și dezvoltărilor experimentale din ramurile și domeniile producției materiale și ale serviciilor industriale și tehnologice (industrie, construcții, transporturi, telecomunicații etc.), inclusiv științele exacte aferente. Evident că procese de tipul TT au loc și în domenii ca: științele naturale, științele medicale, științele sociale, științele umaniste ș.a.m.d.

    [2] Termenii „sistem antreprenorial”, „management antreprenorial” au fost introduși de Peter F. Drucker pornind de la definiția lui J.B. Say „antreprenorul scoate resursele economice dintr–un domeniu cu productivitate scăzută și le introduce într–un domeniu cu productivitate ridicată și cu randament mai mare”.

    [3] Modelul este inspirat de lucrarea lui Raymond W. Smilor, Glenn B. Dietrich, David V. Gibson "The entrepreneurial university: The role of higher education in the United States in technology commercialization and economic development" International Social Science Journal 1 (1993), p. 2–11.