Modul tematic TT –
5
Sistem national de valorificare a
rezultatelor C&D
-
schema de principiu -
Ing. Gh. Baştiurea
1.
Elemente introductive
Este cunoscut faptul că, din totalul de lucrari de
C&D finalizate, sau altfel spus, din totalul de rezultate ale activitatii
de C&D disponibile pentru a fi transferate in unitati acceptoare sau
utilizatoare, numai o parte ajung sa fie efectiv implementate intr-o asemenea
unitate, ca în acest fel să se creeze condiţii pentru valorificarea
rezultatelor respective. Fara a intra in analiza aspectului cantitativ al
acestei probleme, trebuie mentionat faptul ca situatia nu este proprie tarii
noastre, ci o regasim practic in toate tarile unde exista si activitate de
cercetare subventionata din fonduri publice, inclusiv in tarile cu o economie
stabila si prospera. Ceea ce ne diferentiaza insa de tarile respective, din
acest punct de vedere, este in special aspectul cantitativ al problemei. Desi
in abordarea temei valorificarii rezultatelor cercetarii exista unele scenarii
care se aplica in anumite tari, acestea nu se potrivesc situatiei de la noi,
caracterizata de o economie care se straduieste sa-si gaseasca un fagas spre
stabilitate, si de ce nu spre o dezvoltare oricât de modesta.
Pe de alta parte, dupa evenimentele
din decembrie 1989, cand odata cu schimbarile politice de la noi din tara a
cazut si sistemul planificarii centralizate a economiei si s-au creat conditii
pentru trecerea la economia de piata, dificultatile care au aparut in economia
romaneasca in ansamblul ei au afectat in mod negativ si activitatea
Institutelor de cercetare-dezvoltare. Potentialul uman care s-a acumulat in
aceste unitati in decursul anilor, format din specialisti de inalta calificare,
practic in toate domeniile de activitate, dupa ce s-a diminuat in mod
substantial, tot sub influenta economiei de piata, a ajuns, din punct de vedere
numeric, catre o limita a supravietuirii pe baza de contracte directe. Cum si
acestea cunosteau un declin vizibil, a fost necesara interventia Legislativului
prin infiintarea fondului special de cercetare-dezvoltare, care a functionat
oarecum dupa modelul fondului de tehnica noua din perioada economiei
planificate. Avantajul acestui fond, care a permis finantarea unor lucrari din
domeniul cercetare aplicativa-dezvoltare tehnologica, a fost evident si nu este
cazul sa mai insistam asupra lui. A reaparut insa problema valorificarii
rezultatelor C&D, problema care , la o scara mult mai redusa, exista si in
perioada finantarii din fondul de tehnica noua. Data fiind, totusi, amploarea
pe care a luat-o problema rezultatelor nevalorificate ale activitatii de
C&D in zilele noastre, cum este si firesc, trebuie gandita o solutie care
sa duca la rezolvarea de fond a acestei carente din sistemul rezultate C&D-valorificare.
Daca se analizeaza cauzele care au
creat aceasta stare de fapt ajungem la concluzia ca neajunsul provine din
faptul ca:
-Unitatile care inainteaza propuneri
de teme pentru programele anuale de activitate in domeniul C&D sunt, in
majoritatea cazurilor, înseşi unitatile de C&D. O buna parte din
aceste propuneri nu sunt puse, in fond, de acord cu potentialii beneficiari ai
rezultatelor activitatii ce se va desfasura, sau sunt puse de acord in mod
superficial, desi, in cele mai multe din cazuri, acestia isi dau si semnatura
pe documentele de sustinere a necesitatii temei.
-Multe unitati, potential utilizatoare
de rezultate ale C&D, care s-au aratat interesate de temele respective, in
stadiul initial de introducere a acestora in programele de activitate, devin pe
parcurs neinteresate, datorita mai multor factori, de cele mai multe ori
obiectivi, ca de exemplu:
*) prin reprofilarea unitatii,
datorita unor conditii de piata, specificul tehnologic al acesteia se modifica
de asa maniera incat el nu mai corespunde cu cerintele necesare implementarii
rezultatelor activitatii respective de C&D;
*) piata de produs nu mai poate
absorbi produsele rezultate din aplicarea rezultatelor cercetarii datorita
faptului ca, intre timp, a intervenit concurenta cu produse mai competitive
(performanta/pret);
*) insuficienta incredere acordata
uneori unitatilor de C&D in fata anumitor oferte de cooperare cu un
furnizor extern, chiar daca acesta nu ofera produse mai performante, in multe
cazuri, in mod nejustificat, apare preferinta pentru tehnologii din import.
*) deşi produsul/tehnologia rămân,
în principiu, interesante pentru utilizator, el nu poate face efortul financiar
necesar, pentru valorificare, efort ale cărui dimensiuni le află abia
după încheierea cercetării.
2. Preliminarii la sistemul national de
valorificare
Rezultatele activitatii de C&D,
neaplicate, inmagazineaza in ele o activitate de conceptie de valoare foarte
ridicata, finantata din fonduri publice (caci numai de aceasta categorie ne
ocupam), valoare care nu se intoarce in serviciul societatii, in scopul
satisfacerii unor cerinte ale acesteia (stiintifice, tehnice, economice,
sociale etc.). Deci ele apar ca fiind activitati pentru care s-au facut
cheltuieli ineficiente. Prin aceasta expunere ne propunem sa dam o solutie prin
care sa putem imbunataţii eficienta activitatii de C&D, privita din
punctul de vedere al valorificarii rezultatelor obtinute. Dar sa vedem mai
intai cum se poate ajunge la valorificarea rezultatelor C&D.
Pornind de la rezultatele neutilizate,
existente la un moment dat, si care in fond reprezinta un cumul de rezultate
ale C&D neaplicate in decursul mai
multor ani, pentru ca acestea sa fie valorificate este necesar să se
creeze premizele pentru ca ele sa fie transferate din sfera de creatie
(unitati de C&D), in sfera utilizarii/aplicarii (unitati utilizatoare de
rezultate ale C&D). Acest transfer de tehnologie reprezinta in fond
un transfer de informatii de la realizator catre utilizator, si se face
cu scopul evident de a implementa rezultatele C&D in unitatea
acceptoare/utilizatoare respectiva, urmarindu-se ca in final sa se ajunga la
valorificare. Din acest lant de activitati, zona transferului de tehnologie
este determinanta, ea asigurand “conversia” rezultatelor de
C&D in produse sau tehnologii, daca luam ca exemplu domeniul industrial. De
altfel, vom axa intreaga expunere pe acest domeniu, ca fiind cel hotarator
pentru revigorarea economiei nationale in ansamblul ei.
In ce priveste notiunea de piata
vom face o distinctie neta intre:
-piata de produse, reprezentata
prin totalitatea potentialilor producători, utilizatori ai produselor
rezultate prin valorificarea rezultatelor activitatii de C&D, si prin
intermediul careia se ajunge la satisfacerea unor necesitati ale societatii,
si, respectiv,
-piata de rezultate ale C&D
reprezentata prin totalitatea potentialilor utilizatori de rezultate (unitati
productive).
In ansamblul relational din cadrul
sistemului de transfer tehnologic, aceste doua piete actioneaza in mod diferit,
existand si unele influente reciproce, din care esentiala ramane cea pe care o
are prima piata.
In continuare ne vom ocupa de aceasta
componenta de baza a valorificarii rezultatelor C&D si anume de transferul
de tehnologie, domeniu care este menit sa actioneze in sensul rezolvarii
carentei aparută in circuitul rezultate C&D-valorificare, asupra
careia ne-am referit mai inainte.
3. Sistemul de transfer tehnologic
Abstractie facand de procentajul
relativ redus de rezultate ale C&D care se transfera prin relatia directa
dintre unitatile de C&D si unitatile potential utilizatoare, am vazut ca o
buna parte din rezultatele respective raman nevalorificate, iar pentru
rezolvarea acestei probleme este necesara gasirea unei solutii care sa activeze
si sa inlesneasca procesele activitatile aferente transferului tehnologic. O
asemenea solutie o poate oferi un sistem organizat ca atare si care sa dispuna
de toate parghiile, inclusiv cele economice, necesare unor actiuni eficiente.
Acest sistem poate fi conceput in mai multe variante, din care, in aceasta expunere,
va fi prezentata una din ele, considerata ca fiind mai reprezentativa. Precizam
ca structura acestei variante, in forma in care va fi prezentata, are un scop
pur didactic, ea nefiind regasibila in cadrul institutional existent sau de
perspectiva apropiata. Cu toate acestea, modelul porneste de la considerente
logice, cautand sa creeze o reuniune intre situatia reala, existenta,
conditiile specifice domeniului de C&D din tara noastra si, respectiv,
posibilitatile potentiale de actiune in aceasta directie. Deci, chiar daca modelul nu are
corespondent in lumea realului, el poate reprezenta o potentiala referinta in
domeniu.
Sistemul luat in discutie este
conceput ca o retea formata in principiu din:
- O unitate centrala, care
poate functiona sub forma unei Fundatii, Institutii, Institut, Agentie, Centru,
Oficiu etc, in orice forma de apartenenta a patrimoniului
(privat,
de stat, mixt), cu personalitate juridica;
- Unitatea centrala se ramifica in
teritoriu printr-un numar de Birouri de transfer tehnologic (BTT);
- Corespondentul BTT in cadrul
unitatilor de C&D, sub forma unor Colective de transfer tehnologic
(CTT);
Schematic, un asemenea sistem de
transfer tehnologic este prezentat in anexa. Sunt necesare unele precizari dupa
cum urmeaza:
a) Unitatea centrala a fost considerată
ca fiind o Agentie de transfer tehnologic (ATT) care se constituie ca un
element de interfata intre creatorul de rezultate ale C&D si utilizatorul
acestora, adica unitatile economice producatoare de bunuri materiale. ATT s-a
considerat a fi creata ca o unitate independenta, in subordinea Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei (MCT), deoarece, in aceasta etapa, exista interese majore pentru o asemenea
subordonare:
-accesul la banca de date a MCT;
-unele alocari de fonduri prin MCT.
ATT ar avea urmatoarele atributii mai
importante pe linia transferului de tehnologie:
-crearea unui sistem informational
care sa-i permita colectarea si stocarea volumului imens de informatii de care
are nevoie;
-desfasurarea unei activitati de
marketing foarte laborioase asupra:
*) pietei de produse, prin analize
detaliate a acesteia, incluzand interesele concurentei pe segmente de
activitate, si, respectiv, evolutia probabila;
*) rezultatelor C&D disponibile,
al caror transfer tehnologic si, respectiv, implementare se urmareste;
-prelucrarea informatiilor primite
privind rezultatele analizelor de marketing;
-promovarea rezultatelor de C&D
selectate, in cadrul unitatilor potential utilizatoa-reacceptoare de rezultate;
-urmarirea:
*) modului in care se desfasoara actiunile
de transfer tehnologic in curs;
*) efectelor economice rezultate ca
urmare a unor actiuni de TT;
- analiza si efectuarea de propuneri
catre MCT privind finantarea partiala a unor actiuni de TT;
-stabilirea de programe de activitati
promotionale, axate indeosebi pe rezultatele activitatii de C&D, initierea
de asemenea activitati si participarea activa la cele organizate de alte
unitati ( MCT, UC&D ); ca parte componenta a acestei activitati, s-a
considerat necesar ca pe langa ATT sa functioneze un numar de terminale
calculator, la care sa se poata oferi informatii gratuite asupra rezultatelor
C&D tuturor celor interesati care vin din partea unor unitati economice
potential producatoare de bunuri materiale (criteriile de acces la aceste informatii
ar urma sa fie stabilite de ATT in colaborare cu MCT); pe langa aceste puncte
de informare se are in vedere si oferirea unor servicii de consultanta, cu
eventuala antrenare a unor cadre de specialisti din cadrul unitatilor de
C&D.
Ca varianta de incadrare
organizatorica a unei asemenea unitati axate pe transfer de tehnologie si nu in
ultimul rand, trebuie mentionata si o idee care a aparut dintr-o discutie avuta
pe aceasta tema cu dl. dr. ing. Ulrich Wiener ca urmare a recentei deplasari pe care
d-sa a facut-o in Franta. Se pare ca o formula aparent ideala, care ar conecta
intr-un mod destul de reusit multe interese in domeniul TT, ar putea fi
constituita din crearea unei Agentii (i se poate spune oricum) ca societate pe
actiuni, in care actionarii sa fie MCT, MI, ASAS, RENEL, PETROM, Ac. de stiinte
medicale etc. S-ar
crea in acest mod o legatura permanenta si bazata pe interese comune, intre
reprezentantii cercetarii si cei ai utilizarii rezultatelor activitatii de
C&D. Desigur ca, intr-o asemenea formula MCT, ar trebui sa detina 50% din
actiuni. Aceasta idee, prezentata aici intr-o forma grosiera, susceptibila la
multe perfectionari, ramane totusi o forma didactica de prezentare a temei
expunerii.
b) Birourile de transfer tehnologic
(BTT) sunt prevazute ca element intermediar intre ATT si piata de rezultate
ale C&D. Aceste Birouri, conform unei gandiri lansata inca cu un an in urma
de firma SCIENTCONSULT, ar urma sa functioneze in principalele zone
geografice ale tarii si anume : Bucuresti, Timisoara, Iasi, Cluj.
Ca elemente de legatura intre ATT,
careia i se subordoneaza, si unitatile potential utilizatoare de rezultate ale
C&D, aceste Birouri de TT ar avea urmatoarele atributii mai importante:
-colectarea de date asupra pietei
potentialilor utilizatori de rezultate ale C&D;
-identificarea de necesitati de TT;
-pregatirea formalitatilor necesare
pentru efectuarea de TT (eventual la nivel de
oferte si contracte);
-culegerea de date privind modul de
desfasurare a actiunilor de TT in curs, inaintarea de propuneri corespunzatoare
atunci cand este necesar;
-participarea la actiunile
promotionale initiate de ATT si unitatile de C&D; pe langa BTT este
prevazut sa functioneze câte un terminal calculator, la care sa poata avea
acces gratuit, dar respectând anumite reguli de acces, toti cei imputerniciti
din partea unitatilor economice interesate in rezultate ale C&D; prin
aceste puncte de informare poate fi acordata si o consultanta in domeniu,
desigur in anumite limite;
-organizarea de actiuni de consultanta
de specialitate care depasesc nivelul agentilor proprii de TT;
c) Colectivele de transfer
tehnologic (CTT) prevazut a fi organizate in mod treptat, pe langa
unitatile de C&D, incepand cu unitatile relativ mari, se estimeaza a fi
dimensionate la un numar de 1-3 specialisti din cadrul unitatilor, acestea
fiind interfaţa unităţilor respective in relatiile cu
exteriorul, in domeniul valorificarii rezultatelor de C&D. Numărul
relativ redus de personal se bazeaza pe faptul ca activitatea lor se va
desfasura cu un volum apreciabil de colaborari din interiorul ficarei unitati.
Specialistii din componenta CTT trebuie sa fie agenti de TT, deci atestati ca
atare. Se considera ca aceste colective ar trebui sa coordoneze intrega
activitate de valorificare a rezultatelor C&D din unitatea respectiva, in
care scop, le revin urmatoarele atributii mai importante:
-organizeaza colectarea de informatii privind
rezultatele C&D din unitatea proprie, gestionarea acestora si mentinerea
lor in actualitate;
-furnizeaza informatii privind piata
potentiala a rezultatelor C&D din unitatea proprie;
-organizeaza legatura permanenta cu
potentialii beneficiari de rezultate C&D;
-urmaresc realizarea de TT prin
relatii directe cu potentialii utilizatori de rezultate C&D;
-colecteaza informatii asupra modului de desfasurare a
actiunilor de TT in curs;
-colecteaza informatii asupra
efectelor economice obtinute prin transferurile de tehnologie efectuate pe baza
rezultatelor C&D din unitatea proprie si ofera date pentru evaluari privind
eficienta economica a activitatii proprii de C&D a unitatii;
-initiaza si participa la actiuni
promotionale.
Se apreciaza ca aceasta
"armata" de agenti de TT poate si trebuie sa constituie principala
forta angrenata in activitatea de TT, in etapa actuala si in viitorul apropiat.
In aceste conditii, cu o baza de
marketing bine organizata, o banca de date rational incarcata si un sistem
rapid de acces la informatii, ATT are posibilitatea de a-si exercita in mod
eficient functiunile sale in domeniu.
4. Unele precizari suplimentare
4.1 Finantarea unor actiuni de transfer tehnologic
Nu sunt putine situatiile in
care, in conditii favorabile in ce priveste piata de produse si cea de
rezultate ale C&D, ambele fiind identificate, transferul de tehnologie nu
poate avea loc datorita neputintei financiare a utilizatorului de rezultate ale
C&D, date fiind unele dificultati economice prin care trece unitatea
respectiva in acea perioada de timp. Dar, in tot atat de multe cazuri,
implementarea unei tehnologii noi care sa se reflecte intr-o productie
competitiva de bunuri materiale, si asa cum au fost si premizele, in conditii
favorabile de piata de produse, poate duce la redresarea economica a unitatii
respective. Cele mai concludente exemple apar din sectorul chimie-petrochimie
unde, de multe ori, implementarea unei tehnologii noi reclama si unele
investitii, nu de neglijat atunci cand este vorba de unitati relativ mici.
Desigur ca exista si sistemul imprumuturilor bancare, dar aceasta in conditiile
dobanzilor ridicate, nu reprezinta totdeauna, si pentru toate unitatile
economice, o solutie potrivita.
Pentru a veni in intampinarea unor
asemenea situatii apare necesitatea de a exista posibilitatea unor interventii
financiare din exteriorul acestor unitati, folosind, in etapa actuala, ca
principala resursa, fondurile publice. Trebuie deci ca sa existe posibilitatea
ca, pe langa finantarea unor teme de C&D, o parte din fondurile alocate de
la bugetul de stat sa fie dirijate catre finantarea unor actiuni de TT. Nu este
vorba de o idee originala, specific romaneasca. ci de o metoda de stimulare a
actiunilor novatoare prin transfer de tehnologie, care se practica si in tarile
avansate din punct de vedere industrial si cu economii prospere. Modul in care
s-ar aloca aceste fonduri, trebuie desigur sa faca obiectul unor acte normative
puse de acord cu forurile in drept. In orice caz, se desprind cateva idei in ce
priveste criteriile de alocare a finantarilor respective.
-ponderea finantarii din exterior a
unitatii utilizatoare nu trebuie sa depaseasca cca. 60% din totalul costurilor,
respectiv cealalta parte, care ar reprezenta min. 40% din costuri si care ar
urma sa fie suportata de unitatea utilizatoare, avand si rolul de cointeresare
materiala a utilizatorului in cheltuirea cu discernamant a acestor fonduri;
-alocarea fondurilor ar urma sa se
faca acelor unitati, care solicita asemenea finantari si, respectiv, care
prezinta credibilitate in ce priveste eficienta economica a cheltuielilor;
-pot fi finantate numai actiunile de TT
care conduc la realizarea de produse sau tehnologii pentru care se poate
demonstra existenta unei piete sigure de produs;
-utilizatorul trebuie sa se gasesca
intr-o situatie economica financiara care nu-i permite sa suporte in totalitate
cheltuielile de implementare a rezultatelor de C&D in cauza;
-acordarea fondurilor se va face pe
baza contractuala, relatia fiind intre utilizatorul acestora si ATT (MCT ca
varianta).
Prezentarea in detaliu a problemei
finantarii urmeaza sa faca obiectul unei expuneri separate.
4.2 Formalitati necesare pentru un transfer de tehnologie
Sa urmarim acum traseul unui TT
efectuat prin sistemul propus, pentru o situatie in care, prin studiile de
marketing din cadrul ATT, se ajunge la concluzia ca rezultatele unei lucrari de
cercetare, extrase din banca de date, pot fi transferate cu efecte economice
convenabile. Luam in consideratie cele doua variante posibile in ce priveste
posibilitatile financiare ale potentialului utilizator de rezultate, cu si
respectiv fara posibilitati financiare de implementare.
a) Cazul I - potentialul
utilizator are posibilitati pentru finantarea cheltuielilor de TT.
- ATT comunica BTT oportunitatea
actiunii respective;
- BTT ia legatura cu potentialul
utilizator de rezultate ale cercetarii, printr-un agent propriu de TT, aratand
acestuia, cu date concrete (obtinute de la ATT), eficienta economica a
transferului propus, respectiv avantajele economice pe care unitatea le poate
obtine. Pentru stabilirea acestor avantaje este posibil sa fie necesara o
analiza economica comuna efectuată de agentul de TT cu factorii
decizionali din unitatea economica in cauza. Aceasta activitate trebuie sa fie
foarte convingatoare pentru unitatea respectiva, motiv pentru care actiunea
agentului de TT trebuie sa fie foarte documentata si desfăşurată
cu multa competenta profesionala.
-Odata convinsa unitatea utilizatoare
de eficienta TT, agentul de TT ia legatura cu unitatea de C&D elaboratoare,
stabilind transferul rezultatelor pe baza de contracte de TT care se incheie
simultan intre: ATT si unitatea utilizatoare de rezultate si, respectiv, ATT si
unitatea de C&D, in care se stabilesc si conditiile transferului,
obligatiile ce revin tuturor partilor contractante etc.
-Unitatea utilizatoare de rezultate
trece la implementarea rezultatelor transferate, "convertindu-le" in
produse (prima serie). In acest moment actiunea de TT ia sfarsit.
-Pentru ca produsele rezultate sa
ajunga sa satisfaca o necesitate a societatii, ele trebuie sa fie cerute de
piata, deci sa se confirme ipoteza de la care am pornit, daca rezultatul este
pozitiv, respectiv produsele rezultate sunt absorbite de piata, inseamna ca, in
principiu, s-a reusit sa se valorifice rezultatele transferate.
-Atat unitatea utilizatoare a
rezultatelor, cat si unitatea de C&D, urmaresc comportarea produsului in
contextul necesitatilor societatii ( fiabilitate, performante etc.). Daca
rezultatul este favorabil inseamna ca actiunea de valorificare este incheiata.
b) Cazul II - potentialul
utilizator nu are posibilitati pentru finantarea cheltuielilor de TT.
-Interventia agentului de TT la
unitatea avuta in vedere pentru efectuarea transferului ia in consideratie
neputinta unitatii respective de a suporta in intregime efortul financiar
necesar pentru implementarea tehnologiei transferabile, in cauza.
-Agentul de TT, ajuta (colaboreaza cu)
unitatea acceptoare a tehnologiei, la intocmirea formalitatilor necesare pentru
solicitarea finantarii unei parti din efortul financiar necesar, acceptand si
eventualele conditii impuse prin Instructiunile specifice care reglementeaza
acordarea fondurilor respective. Aceste formalitati sunt inaintate la MCT prin
ATT, MCT fiind ordonatorul principal de fonduri.
-Daca unitatea acceptoare a
tehnologiei obtine aprobarea pentru alocarea fondurilor respective, aceasta,
dupa incheierea contractului de TT cu ATT, semneaza un alt contract de
finantare, cu MCT, pe baza primului contract mentionat.
-Unitatea utilizatoare trece mai
departe la implementarea rezultatelor cercetarii dupa schema de la cazul a).
4.3 Activitati promotionale
Multe din dificultatile potentiale
care ingreuneaza buna desfasurare a actiunilor de TT ar putea sa fie eliminate
sau diminuate daca activitatea promotionala din tara noastra nu ar fi la un
nivel atat de scazut. Desigur ca (ne)putinta financiara care ar trebui sa
alimenteze si acest domeniu isi spune intr-o oarecare masura cuvantul. In ce
priveste insa mentalitatea care predomina in acest sector, nu tocmai
favorabila, trebuie modificata in mod radical, pornind de la unitatile de
C&D. Nu numai ATT sau alte formatiuni organizatorice trebuie sa se ocupe de
problema promovarii rezultatelor activitatii de C&D ci, in primul rand,
fiecare unitate de C&D sa se faca cunoscuta si utila. Desigur ca si ATT isi
are segmentul sau propriu de activitate in acest domeniu, dar nici intr-un caz
de suplinire a ceea ce unitatile de C&D ar trebui sa faca. Nu ne propunem
sa intram in detaliile acestui sector esential din activitatea de TT in
ansamblu, deoarece este prevazuta o expunere dedicata in intregime domeniului.
4.4 In loc de incheiere
Se atrage atentia ca nu pot fi
considerate ca valorificate acele rezultate ale activitatii de C&D care,
desi transferate la potentiali utilizatori pe baza de protocoale de transfer,
nu au ajuns sa satisfaca o necesitate a societatii, indiferent de ce natura
este aceasta: stiintifica (pentru unele cercetari fundamentale), tehnica,
economica, sociala etc.
Înapoi
lista module curs transfer de tehnologie Înapoi
transfer de tehnologie Înapoi