Modul
tematic TT - 10
Surse potențiale de finanțare
a
activităților VRCTT
ing. Gelu Osanu
I. Repere privind capacitatea de susținere financiară a acțiunilor de
reformă în perioada de tranziție a economiei
1. Despre adaptabilitatea sau/și
inadaptabilitata economiei românești în tranziție la MODELE prelevate din
diverse state ale lumii (europene, asiatice, americane).
2. Specificitatea TABLOULUI românesc
al aspirațiilor spre progres, inovare și modernitate; rezultatul
structuralconceptual urmare evoluției procesului obiectiv
sociopoliticoeconomic.
3. Considerente privind interesul
pentru cunoașterea modelelor și experiențelor străine în desfășurarea acțiunilor
de reformă; prognozepreviziunetendințe, referitoaree la grefarea strategiilor
locale cu modele și experiențe străine.
4. Finanțarea; finanțele; sursele de
finanțare; noțiuni de bază privind capabilitatea de susținere financiară a
FAPTELOR de comerț, implicit VRCTT ca element important al reformei.
5. A avea BANI, a dispune de capital,
problemă nodală în susținerea viabilă și coerentă a acțiunilor
economicoproductive.
6. Fapte și realități remarcate în susținerea
financiară a reformei; posibilități și inadvertențe privind susținerea cu
capital a acțiunilor de reformă ce se desfășoară în diferite state; trăsături
comune ale finanțării reformei în tranziția economiei.
7. Cauze și influențe care deteriorează performanțele
financiare ale economiilor în tranziție.
8. Sinteza măsurilor preconizate la
nivel macroeconomic pentru susținerea logistică și financiară a principalelor
acțiuni de reformă, implicit VRCTT.
II. Particularități structurale și de concepție (strategie), în perioada de
tranziție a economiei din România
1. Evoluții imprevizibile; tranziție
spre: ...economie de piață, ...economie concurențială sau ... etapă
superioară celei existente ??; structuri, relații și mecanisme ce pot
previziona și prognoza pe termen scurt și mediu politica fiscală bugetară în
relansarea economiei românești ți bazată pe VRCTT.
2. Masa critică a capitalului;
handicapurile costurilor independente: acces la TT și la materii prime
privilegiate.
3. Ce se întâmplă atunci când, fără
analiză diagnostic realistă, se fărâmițează capitalul; influențe nefaste și
degradarea financiară provocată de fărâmițarea
fără argumentație economicofinanciată; structuri previzibile pe termen scurt și
mediu în economia și industria românească.
4. Capacitatea noilor întreprinderi de
a susține pe termen scurt și mediu dezvoltarea noilor firme rezultate din fărâmițare
(75% pondere în industrie; 88% pondere pe total economie).
5. Ce și cum gândesc
(reflectat în faptele și strategia actuală care marchează microeconomia
românească) întreprinzătorii, exprimat sintetic: specificitate strategică
managerială românească; influențe fiscal bugetare (implicit în credite și
autofinanțare) determinate de actuala specificitate strategică managerială
românească.
6. Exemple relevante din
microstructura industriei și economiei românești, care adâncesc lipsa acută de
capital (în special flux de numerar cashflow) pentru finanțarea inovării
(VRCTT); exemple relevante din macro structură care generează cauze cu efecte
imprevizibile pentru relansarea economiei și desfățurarea realistă a reformei.
7. Obiective de integrare a politicii
fiscalbugetare cu politica monetară pentru stimularea procesului investițional
bazat pe VRCTT; creșterea ofertei monetare și schimbarea structurii acesteia
în concordanță cu evoluția cererii de VRCTT; ponderea acesteia în totalul
resurselor de finanțare și costul finanțării
III. Elemente de referință în ciclul de finanțare a VRCTT
1. Despre managementul financiar, funcții,
rol, scopuri imediate și cu efecte mai îndepărtate; fundamentarea micro (firmă,
agent economic) și macro (ramuri, sectoare economice, holdinguri) a politicii
financiare în concordanță cu conjuncturi favorabile de VRCTT; exemple de
conjugare greșită a inovației (VRCTT) pentru eficientizarea firmei,
holdingului, ramurii sau sectorului economic.
2. Imperativul inovării FAPTELOR de
COMERȚ; viteza de înnoire poziție sigură pentru asigurarea pieței; succesul
înnoirii (VRCTT), avansul tehnologic garantat al TT și transformarea VRCTT în
produse este atunci când acestea, puse în acord cu mediul pieței, devin COMERCIALIZABILE
(prezintă CERERE superioară și profitabilă); riscul VRCTT; variabilitatea
rezultatului sub presiunea factorilor de mediu; echilibrul financiar
rentabilitatea compensării riscului asumat.
3. Valabilitatea rezultatului economic
în condiții de exploatare; solvabilitate; variabilitatea indicatorilor de
rezultate sub incidența structurii financiare a firmei.
4. Capitalul firmei, componentele
acestuia și costurile pe care le generează aceste componente. Îndatorarea
(creditul) pentru o nevoie de capital generată de VRCTT și pragul de
rentabilitate global:
|
unde:
ChF cheltuieli fixe; D cheltuieli financiare; Nv nivel mediu
al cheltuielilor variabile; Rmpv rata medie a cheltuielilor variabile
5. Criterii de evaluare a îmbunătățirii
performanțelor financiare a firmei urmare acțiunilor VRCTT. Principalele
variabile care influențează costurile generate de finanțarea TT și evaluarea
corectă a componentelor costurilor finanțării:
6. Evaluarea eficienței finanțării
TT, a echipamentelor și investițiilor aferente;
|
unde: Vt venituri
totale ca rezultat al celor două tipuri de cheltuieli; CTT
cheltuieli pentru obținerea tehnologiei noi; Ci cheltuieli pentru
aplicarea TT sau VRC; Vi eficiența investițională; Et
eficiența celor două tipuri de cheltuieli; Ei eficiența pentru
aplicarea TT; ET eficiența economică a cercetării sau a
tehnologiei noi
normative
rezonabile pentru determinarea pe domenii de aplicare practică a eficienței (pe
bază de costuri) investiționale.
7. Gama factorilor care forțează firma
pentru restructurare (VRCTT); parametrii și succesiunea factorilor postanți;
variația acestora de la o etapă la alta a sistemului (tranziție, inflație, criză
etc.); tipurile de strategii financiare adecvat acestor factori; pași
strategici recomandați firmelor românești pentru a atinge o poziție concurențială
bună; gestionarea TT prin pârghii financiare; importanța adaptării firmei la grefa
TT; pericol și posibilitate în recuperarea întrun timp rezonabil a
capitalului investit; capacitatea de a controla permanent evoluția asigurării
cu surse potențiale de finanțare a VRCTT.
IV.
Protecționism sau liberalism în asigurarea finanțării VRCTT
1. Decizii de ordin politic și
instrumente economicofinanciare care să susțină corectarea distorsiunilor din
economia românească în tranziție.
2. Ineditul perioadei impune un control permanent și o
corectare potrivită contextului, asupra distorsiunilor existente care pot
încetini, schimba sau compromite total reforma ?
3. VRCTT impune sau nu protecționism
?
4. Sunt necesare sau nu, determinarea unor priorități și
o integrare activă a politicii fiscalbugetare în relansarea economiei românești
? Cu ce surse ?
5. Pârghiile financiare existente
sunt sau nu utilizate prioritar ?
6. Pe ce bază sunt stabilite prioritățile
și în ce constă instituționalizarea acestora?
7. Care este sfera de gestiune a
protecționismului, nivelul acestuia și influența lui în atenuarea, corectarea
sau lichidarea distorsiunilor.
8. Liberalizarea VRCTT poate
contribui la relansarea economiei românești ?
9. Poate fi evaluat și dimensionat
contextul în care liberalizarea fără protecționism (buget, FPS, participare
preferențială a FPP) să asigure evoluții meritorii, benefice și eficiente ale
firmelor românești din industrie, agricultură, transporturi și servicii?
10. Pot fi marcate etapele liberalizării
VRCTT, care să determine influențe benefice atât pentru surse cât și pentru
destinații?
11. Încercări de prefigurare și
prognoză a dinamicii (evoluției) procesului de integrare interorganizațională a
științei cu obiectivele manageriale; sursele financiare de susținere a acestei
integrări.
V. Surse de finanțare VRCTT, în cadrul dimensiunilor real existente ale
economiei românești în tranziție
1. Definiție; descriere; conținut;
determinarea elementelor, factorilor și cauzelor care influențează funcțiile de
evaluare, fundamentare și de realizare; poziționarea microeconomică a realizării
obiectivului în sistemul conducerii întreprinderii; poziționarea previzională
etapă premergătoare în elaborarea planului de afaceri al firmei; conceptul
dependență sau independență față de efortul propriu.
2. Indicatori ai potențialului
financiar (capitalurile; patrimoniu net surse de formare; fondul de
rulment net, propriu, străin; lichiditatea generală și parțială; autonomie
financiară); indicatori ai rezultatelor financiare (cifra de afaceri;
valoarea adăugată; profitul din exploatare; profitul curent; profitul fiscal); indicatori
ai eficienței utilizării potențialului financiar (rata de eficiență a
activelor circulante; viteza de rotație a activelor circulante; rata de eficiență
a cheltuielilor ș.a.)
3. Determinarea cifrei de afaceri
minime (care să asigure în condițiile TT supraviețuirea temporară a agenților
economici profit zero ) și a cifrei a afaceri cu luarea în considerare a profitului (în
corelație cu rata dividendelor, a dobânzilor și rata costurilor)
|
unde:
CA cifra de afaceri minimă; Σqcv suma totală a cheltuielilor
variabile; F cheltuieli fixe totale.
4. Determinarea eficienței
activelor circulante:
|
unde: 5 suma profitului afrent cifrei de afacri; Ac1 activele circulante; K1
capital.
și
a eficienței utilizării capitalurilor:
|
elemente
importante de opțiune a surselor de finanțare (care reflectă fidel modificările
principalilor indicatori ai performanței financiare a agentului economic).
5. Capitalul firmei (propriu, subvenționat
și împrumutat) sursă potențială de asigurare a VRCTT; deosebiri fundamentale
(prin costurile pe care le generează) a acestor capitaluri; surse și posibilități
de mărire și eficientizare a acestora; elemente opționale.
a) fonduri proprii ale firmei
rezultate din bugetul de venituri și cheltuieli și execuția acestuia, din bilanțul
contabil și anexele sale și din datele evidenței contabile financiare de
gestiune; pârghii și instrumente specifice de creștere a cuantumului acstor
fonduri care să rămână la dispoziție un timp mai mare decât cel previzionat
pentru TT.
b) fonduri subvenționate de
proprietar (FPS) pe termen scurt (restructurare operațională) și pe termen
mediu sau lung (restructurare producției și/sau a produselor); condiții impuse
de proprietar instrumentate în instrucțiuni și/sau metodologii existente la
data actuală; modalități de asigurare și administraregestionare; termene și
condiții de rambursabilitate; exemple de cazuistică specifică în etapizarea și/sau
reeșalonarea acestor fonduri subvenționate.
c) finanțarea deficitului rezultat [1] ca urmare a VRCTT, prin
împrumuturi [2];
împrumuturi în lei de la bănci
sau alte instituții financiare; condiții, mtodologii, dobânzi, termene de
rambursabilitate, garanții.
împrumuturi prin participație,
care ulterior se transformă în acțiuni ale creditorului în capitalul social al
împrumutatului; condiții. garanții, metodologii privind transferul de capital și
participația creditorului la noul capital rezultat;
împrumuturi prin fuziunea a
unuia sau mai multor agenți economici cu capitaluri mixte (particulare sau/și
de stat); condiții, garanții; exemple negociate, rezultate înregistrate [3]
împrumuturi în valută de la bănci
românești cu capital de stat (cele mai avantajoase se fac prin EXIMBANC);
specificitate; condiții, dobânzi, garanții, rambursabilitate;
împrumuturi în valută de la bănci
străine; întocmirea documentațiilor de împrumut aferente; întocmirea documentațiilor
și obținerea avizelor de garanție guvernamentală; condiții și etapizara plăților
de împrumut și a dobânzilor aferente; condiții de reeșalonare a rambursabilității;
exemple negociate; exemple concretizate, rezultate înregistrate [4]
VI. Surse de finanțare VRCTT, posibil a fi practicate în dimensiuni
ipotetice față de contextul actual, în unele situații de excepție sau/și în
condițiile unor noi instituționalizări financiare ale reformei în România
A. La
nivel MACRO
1. Piața creditului și piața financiară;
instrumente și mecanisme moderne de cumulare a capitalului investițional, bursa
de acțiuni, titluri de valoare, obligații.
2. Privatizarea, premisă sigură pentru
obținerea de resurse financiare suplimentare ce pot fi direcționate dotării cu
capital investițional (finanțare TT) a întreprinderilor rămase în sectorul
public (de regulă, întreprinderi de mare calibru cu caracter strategic și cu
necesitate permanentă de inovare).
3. Armonizareaa politicilor de finanțare a deficitului
bugetar cu politica monetară în scopul reducerii dobânzilor și creșterii
ofertei de capital.
B. La
nivel MICRO
1. Direcționarea acțiunilor pentru
mobilizarea economiilor interne (gospodărești; rezultate din profiturile agenților
economici; din asigurări; din scăderea ponderii consumului public în bugetul național)
prin vinderea de obligații, titluri de valoare, acțiuni participative (la preț
de referință, de cotație la bursă sau prin licitație).
2. Cedare de acțiuni, bonuri de
valoare sau obligații la bănci sau/și instituții financiare specializate (care
la rândul lor le va reține sau comercializa pe piața scundară) în scopul susținerii
de către acestea a finanțării TT.
3. Speculația acțiunilor
participarea permanentă la jocul bursei de valori în vederea realizării unor
sume profitabile.
4. Asocierea în organizații financiare
și/sau de asigurări specializate în finanțarea de capitalrisc sau de
capitaldezvoltare
VII Concluzii și considerente privind opțiunile promoționale ale agenților
economici referitoare la finanțarea TT
1. Imperativul inovării, înnoirea
producției și produselor în scopul eficientizării activității economice,
reprezintă un element principal al strategiei întreprinderii; asigurarea cu
resurse financiare, atât în cazul IMM, cât și a unor întreprinderi foarte mari,
implică, pe lângă o cotă mare de risc, o activitate de mare anvergură.
Procurarea acestor fonduri, care a căpătat
și denumirea de capitalrisc, nu poate fi lăsată la îndemâna oricui.
Odată cu evoluția reformei se instituționalizează
structuri și persoane specializate în acest domeniu. Prezentul curs reprezintă
un demers de mare răspundere.
2. Deși aparent pot fi găsite multe
surse potențiale de finanțare, manageriatul întreprinderii inovatoare are
posibilitatea practică să opteze (funcție de strategia aleasă) NUMAI ASUPRA
UNEIA din DOUĂ variante practic posibile: fonduri proprii sau împrumuturi.
Originalitatea, marcată până în
prezent de tranziție, a economiei românești constă în existențș unor
împrumuturi fără dobândă distribuite preferențiat (FPS).
3. Asigurarea surselor de finanțare
reprezintă numai începutul procesului.
Utilizarea resurselor (fie proprii,
fie împrumutate) capacitatea de modelare în funcție de derularea procesului până
la reușita sa (adaptare, corectare, suplimentare, impetuos necesar întro
perioadă de tranziție cu inflație și variabile multiple economicofinanciare)
reprezintă cum preciza încă din 1912 marele economist SCHUMPETER în Teoria
evoluției economice un examen managerial de competitivitate.
4. Cunoștințele agentului TT și conlucrarea sa
permanentă cu MANAGERIATUL destinației pot determina rezolvări decizionale
importante în cadrul acestui proces de integrare interorganizațională.
Înapoi
lista module curs transfer de tehnologie Înapoi
transfer de tehnologie Înapoi
[1] În majoritatea cazurilor întâlnite, pânș acum în practica
româneascș, împrumutul pentru INOVARE
(VRC TT) cuprinde
numai o parte din necesarul financiar, beneficiarul suportând cotș aparte din
capitulul propriu;
[2] UN CREDITOR SERIOS foarte rar finanșeazș TOTUL; chiar
credibilitatea în acordarea susșinerii financiare este proporșionalș cu
ponderea de finanșare a TT (deci de asumare a riscului) de cștre DEBITOR.
[3] Aceastș sursș potenșialș de susșinere financiarș a
TT a fost practicatș pe scarș largș de întreprinderi foarte mici din industria
alimentarș, textile, confecșii, service.
[4] Aceastș sursș potenșialș de susșinere financiarș a
TT a fost practicatș în câteva cazuri de agenși economici mari din industrie cu
rezultate bune; TT sa referit la produse noi, tehnologii și echipamente în
exclusivitate strșine; pânș în prezent, derularea acstor acșiuni decurge
corespunzștor.