Modul tematic TT - 12

 

       Profesiograma standard a agentului de transfer

                 de tehnologie. Deontologia profesiei

 

Dr.ing. Ulrich Wiener

Ing. Paul Joița

 

 

A. Profesiograma

 

            Profesia de Agent de Transfer de Tehnologie (ATT) a apărut relativ recent, chiar în cadrul țărilor dezvoltate economic. De aceea, încă nu dispunem de o literatură de specialitate dedicată programei de pregătire a acestei noi categorii de profesionițti. Sursele de informație, utilizate la structurarea prezentului curs, au fost în primul rând un excelent curriculum alcătuit de către Centrul de Training for Technology Transfer Agents din Oklahoma SUA (vezi anexa 1), cu observația că acesta se referă la atribuțiile agentului din care evident indirect se pot deduce cunoștințele ți abilitățile necesare, apoi informațiile cu privire la structura și modul de funcționare al ANVAR – Franța și nu în ultimul rând o serie de „reflecții” extrem de interesante, împrăștiate în vasta literatură consacrată problemelor transferului de tehnologie în general. Iată o mostră sugestivă în acest sens:

„în procesele de transfer mai complexe, în care se realizează un transfer cu un donor și un recipient, este foarte util să se facă apel la participarea directă  a utilizatorilor încă din faza de creație a tehnologiei. Spre deosebire de aceasta, în procesele de transfer tip difuzie, este nevoie de un demers similar cu cel practicat în marketingul clasic. Prin urmare, în primul caz agentului i se cer aptitudini de negociator, în cel de la doilea calitțăi identice cu cele cerute unui specialist în marketing” [1]


            Profesiograma, adică suma abilităților, cunoștințelor, deprinderilor și a caracteristicilor psihosociale pe care trebuie să le întrunească un specialist pentru a putea practica cu succes profesia de ATT, prezintă interes nu numai pentru structurarea cursului de formare, incluzând aici și criteriile de selecție a celor admiși să urmeze cursul, dar în egală măsură și pentru cei care au decis să se dedice integral sau parțial acestei profesii.

            O parte a calităților „inițiale” cerute candidaților, deduse evident dintr–o asemenea profesiogramă, v–au devenit cunoscute prin intermediul prospectului cursului, respectiv al testului de abilități intelectuale la care ați fost supuși, al formularului de curriculum vitae, evident „orientat” și nu în ultimul rând prin intermediul discuțiilor purtate în cadrul interviului. O parte a cunoștințelor și deprinderilor „speciale” pe care trebuie să le posede un agent de TT rezultă din structura programului, conținutul prelegerilor și analizele de caz la care luați parte.

            Datorită acestor elemente, prezenta prelegere nu urmărește altceva decât să sublinieze aspectele esențiale ale subiectului și, dacă este posibil, să determine aprofundarea lor prin intermediul unei dezbateri colocviale.

            În lucrarea deja citată, elaborată la Oklahoma, atribuțiile agentului de TT sunt pe scurt definite astfel:

I Atribuții legate de rezolvarea problemelor de TT ale utilizatorilor

A.        Identificarea și analiza cerințelor de tehnologie/dezvoltare ale utilizatorilor;

B.         Identificarea și analiza resurselor de tehnologie/dezvoltare;

C.        Identificarea celor mai adecvate mecanisme pentru a realiza legătura dintre         utilizatori și resursele de tehnologie și/sau dezvoltare;

D.        Acordarea de asistență pentru soluționarea problemelor de tehnologie/dezvoltare           ale utilizatorilor.

 

II. Atribuții legate de comercializarea (promovarea) programelor de TT

A.        Identificarea și participarea la activitățile grupurilor, asociațiiilor, programelor      locale și regionale de dezvoltare economică.

B.         Comercializarea în maniera cea mai potrivită a proiectelor individuale și a           programelor de TT până la atingerea obiectivelor (performanțelor) stabilite.

C.        Monitorizarea eforturilor de comercializare ale unor programe înrudite sau          conexe.

 

III. Atribuții legate de managementul programelor de TT

A.        Cunoașterea și implementarea legilor federale și locale, a reglementărilor,           procedurilor și politicilor instituționale referitoare la domeniul TT;

B.         Efecturarea de evaluări, expertize și acordare de consultații, îndeosebi    managerilor, în problemele proceselor de TT;

C.        Efectuarea supravegherii și îndrumării staff–ului tehnic și administrativ, implicat    în acțiunile și procesele de TT;

D.        Monitorizarea unor programe de perfecționare profesională continuă.

 

            În baza ansamblului informațiilor disponibile, autorii prezentei lucrări „văd” profesiograma [2] agentului de TT sub următoarea formă:

 

1. Cunoștințe

 

            Ca regulă generală, sunt de preferat cunoștințele interdisciplinare, de sinteză și nu o specializare îngustă.

            Principalele categorii de cunoștințe necesare sunt următoarele:

            a) legislația economică și comercială generală;

            b) legislația și normele de finanțare a cercetării și valorificării cercetării științifice;

            c) normele și organizarea instituțiilor de finanțare și creditare a investițiilor și, în particular, a acțiunilor de valorificare a cercetării științifice;

            d) probleme generale de economie a întreprinderii și în particular, elaborarea și gestionarea unui plan de afaceri;

            e) cunoștințe de specialitate, de dorit din câteva domenii ale științei sau tehnologiei.

 

2. Calificări. Experiență anterioară și abilități

 

            a) studii universitare tehnice, economice etc.;

            b) traseu profesional care să permită dobândirea unei experiențe în probleme de cercetare / proiectare, producție industrială / microproducție, managementul industrial / managementul cercetării;

            c) o oarecare experiență în activități de investiții, valorificarea cercetării, coordonare de proiecte complexe, activități de planificare / programare / finanțare.

            d) eventual, proiectant cu proiecte aplicate în practică, cu propria asistență tehnică și/sau autor de invenții valorificate în industrie;

            e) experiență profesională ce a facilitat antrenarea capacității de exprimare verbală fluentă și convingătoare și de redactare în scris a unei corespondențe și a unor memorii de prezentare;

            f) activitate profesională anterioară care a stimulat formarea unui sistem de "public relations", util activităților de transfer de tehnologie, pe care dorește să le promoveze.

            Un cumul al acestor calități este evaluat pozitiv.

 

3. Aptitudini

 

            a) abilități intelectuale cu performanțe peste nivelul mediu (note peste 7 la testul de abilități intelectuale);

            b) creativitate cel puțin medie, necesară pentru imaginarea de aplicații posibile ale rezultatelor cercetării.

 

 

4. Tip de personalitate

 

            În linii generale, agentul de TT trebuie să aibă același tip de personalitate cu cel considerat ca adecvat unui întreprinzător:

            a) putere de muncă și perseverență deosebită;

            b) spirit de inițiativă, gândire independentă, tendința de a refuza șabloanele;

            c) optimism, curaj și asumarea riscurilor;

            d) comunicativitate, capacitatea de a lega ușor relații umane;

            e) corectitudine în relațiile cu instituțiile implicate în TT și preocupare pentru respectarea deontologiei profesiei.


 

 

B. Deontologia profesiei de „agent de TT”

 

 

            Motivele expuse în paragraful anterior fac să nu dispunem încă de un cod deontologic al profesiei de ATT. Totuși, specificul acestei profesii impune cerința ca activitatea să demareze având la bază principii și reguli ferme, privind relațiile, pe de o parte, între agenți și „clienți”, indiferent dacă aceștia sunt „donori” sau „recipienți” și, pe de altă parte, relațiile între agenții de TT.

            Pentru a suplini această lipsă, putem considera, cel puțin pentru etapa de debut, că această activitate constituie o „subspecie” a consultanței în management și pe cale de consecință să adoptăm (cu unele ajustări) regulile deontologice ale acestei profesii, de exemplu sub forma în care ele sunt redate în statutul Asociației Consultanților în Management din România (AMCOR).

 

            Astfel, la art. 14 – „Obligații” al acestui document se indică:

            Membrii AMCOR au obligația:

   –   să nu accepte nici o misiune pentru care nu au calificarea necesară spre a satisface în mod optim interesele clientului;

   –   să dovedească deplină loialitate față de clientul care i–a onorat cu încrederea sa și să apere interesele legitime ale acestuia;

   –   să nu–și îngăduie nici un demers, manevră sau declarație susceptibile să lezeze reputația unui coleg de profesie sau să–i prejudicieze acțiunile;

   –   să facă dovada unui deplin spirit de colegialitate și întrajutorare față de consultanții cu care intră în raporturi de colaborare.

            De asemenea, se consideră drept incompatibile cu deontologia și exercițiul profesiunii:

   –   publicitatea cu caracter comercial în interes propriu în termeni exagerați, comportând elemente ale concurenței neloiale;

   –   acceptarea de către consultant sau de către colaboratorii săi a unor comisioane sub orice formă, în afara contractului, a a vreunui favor legat de serviciile sau produsele furnizate de clienți;

   –   faptul de a avea interese proprii în firmele care furnizează produse sau servicii clienților, de a fi sub controlul acelor firme sau de a tăinui orice formă de interes susceptibilă să afecteze serviciile clientului;

   –   difuzarea de informații cu caracter confidențial referitor la afacerile clienților săi.

 

 

                                                        *

                                                      *   *

 

 

            Modul de formulare al acestor cerințe corespunde evident statutului unei profesii independente. Probabil că unele din acest prevederi se cer corespunzător adaptate pentru cazul unor agenți care activează ca salariați ai unor UCD, producătoare ale rezultatelor supuse valorificării.


                                                                                                                                 Anexa 1

Extras din:            T. Zdorkowski, Technology Transfer Training. A resource Book for Oklahoma's Technology Transfer Practitioners

 

 

V. și capitolul de text aferent

 

Înapoi lista module curs transfer de tehnologie            Înapoi transfer de tehnologie    Înapoi



    [1] Citat după Bogdan Costea – volumul I al prezentului studiu – 1992

    [2] Evident, este vorba de o „prim_ aproxima_ie” (prima versiune)