Modul tematic TT - 14
Forme de salarizare și stimulare a
agenților de TT
Ing. Gelu Osanu
1. Introducere
Agentul de TT reprezintă în momentul
de față o categorie socioprofesională nouă, precum multe alte asemenea
categorii de lucrători apărute ca urmare a tranziției economiei și promovare a
reformei
Instituționalizarea structurală a
formei organizatorice, în care urmează săși desfășoare activitatea agentul TT,
va reprezenta elucidarea în totalitate a întrebărilor legate de forma de salarizare
și stimulare. În cazul în care Agenția VRCTT va fi instituție publică bugetară,
salarizarea agenților TT va fi făcută conform normelor elaborate de guvern și
legiferate de parlament. Dacă Agenția VRCTT va fi organizată ca societate
comercială, atunci datele problemei se modifică, stabilirea salariilor agenților
TT urmând să aibe loc prin negocieri între ofertanți și solicitanți. Aceste
negocieri urmează să aibe la bază profesiograma standard a agentului TT,
criterii deontologice privind această nouă profesie, precum și dimensiunea, cât
permite experiența la data actuală, a metodelor de lucru și condițiilor
specifice în care agenții TT își desfășoară activitatea.
După cum se remarcă încă de la
început, lipsa unei instituționalizări structurale conduce la abordarea
ipotetică a temei, bineînțeles prin promovarea
de către autor a unor soluții considerate optime în actualele condiții
de tranziție a economiei și de stadiu al reformei.
2. Criterii pentru determinarea mărimii salariilor și formelor de
salarizare
Cunoașterea criteriilor utilizate în
diverse țări pentru determinarea mărimii salariilor și a formelor de salarizare
ar putea influența favorabil tranziția spre un nou sistem de salarizare în
economia țării noastre.
Criteriile folosite până în prezent
sunt rezultatul sintetizării unei experiențe îndelungate acumulate de țările
respective. Fiind izvorâte din practica economică, aceste criterii au menirea să
contribuie la perfecționarea în continuare a activităților economice. Aceste
criterii pot fi grupate în două mari categorii:
criterii care au ca scop asigurarea
forței de muncă la nivel calitativ corespunzător unei activități economice
eficiente
criterii care urmăresc utilizarea
forței de muncă cu eficiență economică socială și ecologică maximă.
Rezultatele obținute de fiecare
unitate economică, precum și pe ansamblul unei țări, depind și de calitatea forței
de muncă. De aici rezultă că este necesar să se acorde atenție atât calificării
și perfecționării forței de muncă cât și condițiilor necesare refacerii acestui
potențial. Un criteriu important pentru determinarea mărimii salariului este
costul forței de muncă (cheltuielile necesare pentru refacerea capacității de
muncă și întreținerea familiei salariatului).
În economie, fundamentarea prețului
unui produs are la bază costurile de producție ale acelui produs. Identic,
fundamentarea riguroasă a salariului, ca preț al forței de muncă trebuie să se
bazeze pe costul acestei mărfi speciale.
Atunci când salariul nu acoperă acest
cost, nu se asigură desfășurarea normală a reproducției resurselor de muncă, cu
urmări negative asupra rezultatelor activității economice, precum și asupra
întregii vieți sociale.
În practica salarială, criteriul
determinant al mărimii salariilor, plecând de la costul forței de muncă sa
concretizat prin introducerea salariului minim oficial.
Acesta se stabilește de guvern ca
urmare a negocierilor dintre patronat și sindicate, reflectă în anumite condiții
de conjunctură costul forței de muncă și îndeplinește în procesul de salarizare
o funcție ETALON. Totodată, salariul minim indică limita inferioară a
salariilor nominale. Deoarece o anumită cantitate a forței de muncă nu asigură
aceleași rezultate economice în toate domeniile de activitate, au fost
conturate criterii noi, axate pe stimularea și răspunderea salariaților pentru
obținerea unor rezultate superioare. Aceste noi criterii diferă de la o
întreprindere la alta, de la o profesie la alta și au ca scop accentuarea
cointeresării salariaților pentru un aport sporit la performanța globală (formație
de lucru, întreprindere) pe termen mediu sau lung.
și în acest caz se impune utilizarea
noilor tehnici și tehnologii (TT) implicit perfecționarea și adaptarea eficientă
a forței de muncă la cerințele noului mediu.
Stimularea individuală (majorarea
încadrării salariale, prime, facilități de recuperare a forței de muncă)
trebuie corelată adecvat cu stimularea colectivă prevăzută în contractele de
muncă.
Un alt criteriu nou, menit să asigure
stimularea și răspunderea salariaților pentru obținerea unor rezultate
superioare este diferențierea individuală a salariilor în raport cu contribuția
efectivă a fiecărui salariat la rezultatele globale precum și cu calitatea
muncii fiecăruia. Prin negocieri periodicee între salariați și patronat se aduc
corecții salariale și ca urmare a influenței unor factori exogeni (inflație,
creșterea prețurilor etc.)
3.
Opțiuni privind instituționalizarea structurală a sistemului VRCTT
Actuala etapă de tranziție, cu rezultate imprevizibile determinate
de aplicarea reformei, menține încă o suficientă doză de protecționsm în
economie.
Pe măsură ce privatizarea va cuprinde
spații tot mai largi și noile mecanisme de piață vor impune și schimbări
structurale adecvate., intensitatea protecționismului va scădea corespunzător.
De aceea, în condițiile actuale, activitățile de TT nu pot fi lăsate la
latitudinea pieței, care și ea la rândul ei este mai mult pseudoconcurențială.
Instituția care se ocupă de VCRTT, întro primă etapă de existență, trebuie să
fie instituție publică bugetară.
Evident că în această primă etapă
formele de salarizare și stimulare a agenților TT vor fi cele corespunzătoare
personalului bugetar.
Pe măsură ce unitățile producătoare
de CD și tehnologii vor căpăta statut de societăți comerciale în înțelesul
corect al cuvântului, Agenția TT va putea fi transformată și ea în societate
comercială, având ca scop intermedierea dintre sursă și destinație a MĂRFII
SPECIALE numită TEHNOLOGIE sau REZULTAT AL CERCETĂRII.
Salarizarea în acest caz va fi
stabilită așa cum sa arătat mai sus, după criteriile existente în cadrul
societăților comerciale: negocieri, stimulări, procente din cifra de afaceri ș.a.
În special negocierea va conduce la determinarea
concretă a formei de salarizare.
4.
Probleme specifice muncii agenților TT și care pot influența determinant
salarizarea și stimularea din acest sistem
Din multitudinea de probleme specifice
activității agenților TT pe care le prognozăm la data actuală, remarcăm UNA de
importanță capitală.
Este cunoscut faptul că pentru a fi
faptic efectuată, orice activitate economică trebuie să aibe un OBIECT AL
MUNCII.
Este clar că obiectul muncii agenților
TT este asigurarea inovării întreprinderilor (societăților comerciale) prin
VRCTT.
Pragmatismul sistemului economic
(existent chiar și în perioada de tranziție) pe care îl prefigurăm, arată că
întreprinzătorii (destinația) nu sunt
dispuși să facă orice fel de inovări deoarece acestea COSTĂ și implică
totodată și o mare cotă de risc. Din această ecuație, prezentată succint și
simplist dar REAL, rezultă întrebările:
Depozitul sau capitalul de rezultate ale cercetării
sau de tehnologii este competitiv și totodată atractiv pentru a determina prin
valorificare sau transfer inovarea capacităților întreprinzătorilor ?
Acest depozit sau capital
justifică prin valorificare (aplicare) eforturile uriașe pe care le fac
întreprinzătorii ?
Agenții TT, care de fapt sunt
specialiști de marcă în domeniu având totodată și valențe profesionale cu
specific economicofinanciar, capabili nu numai să acorde consultanță de
specialitate dar practic să modifice strategii ale întreprinderilor și să pună
în operare fonduri financiare importante, au UN OBIECT CORESPUNZĂTOR AL MUNCII
?
Aceste întrebări impun ca, odată cu
trecerea la relațiile competiționale de piață a agenților TT, la aceleași relații
să treacă și sursele, iar RC și T să devină o marfă specială, care să se
comercializeze prin intermediul unui plan de afaceri la un preț corespunzător
costului forței de muncă utilizată pentru nașterea acestor rezultate și
tehnologii.
Înapoi
lista module curs transfer de tehnologie Înapoi
transfer de tehnologie Înapoi