Modul
tematic TT - 7
Marketing
specific pentru VRC şi TT
Ing. Ion Crişan
1. Marketingul cercetării
Prin marketing se poate
înţelege managementul relaţiilor dintre organizaţia care oferă
anumite produse sau servicii şi utilizatorii existenţi sau
potenţiali ai prestaţiilor oferite. Activitatea de marketing apare
astfel ca o interfaţă între organizaţie şi piaţă.
În
cazul cercetării, activitatea de marketing se aşează între
rezultatele cercetării, oricare ar fi ele, şi piaţa
cercetării, care a făcut obiectul modulului tematic nr. 4. În cele ce
urmează ne vom referi la diferitele segmente ale pieţei
cercetării, descrise în acest modul. Factorii economici şi tehnici
din afara sistemului tehologic determină variaţia volumului cererii
de cercetare şi a capacităţilor de finanţare a acestor
segmente.
Evidenţierea
conceptului de marketing în cercetare scoate în evidenţă factorul
competitiv, care joacă un rol tot mai important în toate formele de
cercetare ştiinţifică, influenţând totodată
perspectivele realizării unor transferuri tehnologice. Este de subliniat
faptul că în ştiinţă competiţia are drept principal
criteriu de evaluare capacitatea de a satisface cât mai multe cerinţe
explicite şi implicite ale utilizatorului, exprimate sintetic prin
performanţa cercetării. Profitul material direct nu reprezintă,
ca în activităţile economice, ţinta principală
urmărită. Îndeosebi în cazul cercetării din fonduri publice,
activitatea de cercetare are caracterul unei activităţi "non‑profit",
veniturile sale fiind destinate în principal acoperirii cheltuielilor şi
asigurării investiţiilor necesare pentru continuarea şi
dezvoltarea lucrărilor sale. Poziţia pe piaţa cercetării a
unei unităţi de cercetare aplicată rămâne
condiţionată de competitivitatea exprimată nu atât prin cifra de
afaceri şi profit, cât prin performanţa lucrărilor efectuate în
transferurile tehnologice realizate către activităţile generatoare
de profit.
Sub aspect
funcţional, distingem două categorii de activităţi de
marketing:
‑
Marketingul strategic, acea activitate care are drept scop definirea de viitor
a relaţiilor organizaţiei cu piaţa, prin stabilirea produselor
şi serviciilor care trebuie oferite pieţei, a caracteristicilor de
calitate şi preţ care condiţionează succesul şi prin
delimitarea segmentelor de piaţă asupra cărora trebuie
orientată oferta.
‑
Marketingul operaţional, care se ocupă cu relaţiile directe
dintre organizaţie şi clienţii săi, în principal cu
întocmirea de oferte şi cu contractarea lucrărilor, cu organizarea
informării asupra cererilor pieţei, cu ansamblul
activităţilor promoţionale şi de relaţii cu
clienţii.
Valorificarea
rezultatelor cercetării şi transferul tehnologic implică
studierea a două sfere diferite ale activităţii de marketing,
şi anume:
‑
activitatea de marketing a producătorilor de cercetare şi tehnologii;
‑
activitatea de marketing a utilizatorilor de cercetare şi tehnologii.
Atât
producătorii, cât şi utilizatorii de cercetare şi tehnologii
dezvoltă ambele tipuri de activităţi de marketing sus‑menţionate,
activităţi care trebuie bine cunoscute de agenţii de transfer
tehnologic.
2. Marketingul strategic
Marketingul strategic
vizează definirea imaginii de viitor a întreprinderii prin precizarea
"obiectivului strategic" şi a "domeniilor
ştiinţifice de afaceri".
Prin
obiectivul strategic se înţelege o ţintă stabilită în
cadrul unui program de dezvoltare pe termen mediu sau lung. Pentru definirea
unui obiectiv strategic este necesar să se precizeze principalele etape de
realizare, caracterizate printr‑un anumit stadiu de rezolvare,
controlabil şi măsurabil în timpul realizării.
Alegerea
obiectivului strategic trebuie să fie
susţinută de stabilirea segmentului de piaţă căruia îi
este adresată oferta. O astfel de asociere, între obiectivul strategic
şi segmentul de piaţă vizat, precizează un domeniu
strategic de afaceri (DSA).
Exemplificări:
|
Obiectiv
de marketing strategic |
Domenii
strategice de afaceri |
|
(a) |
Producători de cercetare |
||
1 |
Realizarea prototipului X, termen limită trim. II‑1996 |
1 |
Acordarea licenţei de fabricaţie întreprinderii X în trim. I‑1997 |
2 |
Punerea la punct a procesului tehnologic Y, termen trim. IV‑1996 |
2 |
Contractarea unui proiect de linie de fabricaţie pentru
întreprinderea Y, trim. II‑1996 |
(b) |
Utilizatorii de cercetare |
||
1 |
Punerea în fabricaţie a produsului X în trim. I‑1996 |
1 |
Desfacerea produsului X pe segmentul de piaţă Z. Cantitatea
vândută în trim. IV‑1996 ‑ 10000 bucăţi |
2 |
Punerea în funcţiune a unei noi linii tehnologice pentru produsul
Y în trim. I‑1997 |
2 |
Creşterea vânz_rii la produsul Y cu 100 % pe piaţa YY, în
trim. III‑1997 |
Pentru
sistematizarea orientării cercetărilor şi alcătuirea unui
plan concret de marketing strategic se recomandă utilizarea matricei din
fig. 1, care are drept coordonate pe orizontală produsele şi
serviciile oferite, iar pe verticală segmentele de piaţă
cărora li se adresează
Colţul din stânga
sus reprezintă portofoliul de comenzi de azi. Pe măsură ce
avansează în sensul săgeţilor, pe baza cercetărilor de
marketing, extindem domeniile strategice de afaceri ale unităţii de
cercetare sau ale întreprinderii pentru care se elaborează strategia de
marketing. În câmpurile matricii se situează diferite domenii strategice
de afaceri.
Figura 1 Matricea domeniilor strategice de
afaceri
Săgeţile
din figură indică diferite direcţii strategice de acţiune:
Săgeata |
Direcţia strategică de acţiune |
(1) |
Prestaţii
înrudite pentru segmente de piaţă actuale |
(2) |
Prestaţii
actuale pentru segmente de piaţă noi |
(3) |
Prestaţii
înrudite pentru segmente de piaţă noi |
(4) |
Prestaţii
noi pentru segmente de piaţă actuale |
(5) |
Prestaţii
noi pentru segmente de piaţă noi. |
În urma
completării matricei din fig. 1, pe baza cercetării de marketing efectuate
şi a opiniei exprimate de cât mai mulţi specialişti
consultanţi, cu toate variantele de DSA posibile, urmează o selectare
a DSA cele mai favorabile. Pentru această selectare se vor avea în vedere,
printre altele, următoarele:
‑
puncte tari şi slabe ale concurenţei;
‑
posibila apariţie a unor prestaţii din alte domenii, care s‑ar
putea substitui prestaţiilor luate în considerare;
‑
mărimea actuală a segmentului de piaţă şi dinamica lui
potenţială;
‑
bariere de intrare pe piaţa respectivă (prevederi legale locale,
brevete, standarde "de facto").
Figura
2 Matricea Mac Kinsey–Portofolio
O
comparaţie sistematică între variante se poate face prin matricea din
fig. 2 (matricea McKinsey "portofolio"), ale cărei axe
reprezintă:
a) Atractivitatea pieţei
‑
caracteristicile pieţei (mărimea şi dinamica cererii, resurse
materiale şi energetice);
‑
importanţa socială şi economică a segmentelor de
piaţă vizate;
‑
capacitatea de pătrundere (cotă parte de piaţă vizată,
bariere de intrare, concurenţă).
b) Caracteristici de
competitivitate
‑
capabilitatea de cercetare‑dezvoltare, nivelul de performanţă
al acesteia;
‑
similitudinea cu prestaţiile actuale, diferenţieri faţă de
concurenţă, raport performanţă/preţ;
‑
posibilităţi de extindere a utilizării, nevoi de dotare în acest
scop;
‑
posibilităţi de distribuţie şi vânzare, marketingul promoţional,
reputaţia firmei.
Evaluarea se face
pentru fiecare din cele două criterii, pe trei trepte: înalt/ mediu/ slab.
Pe baza acestei
evaluări, fiecare domeniu sau obiectiv strategic va fi situat în unul din
câmpurile matricei, rezultând următoarele evaluări:
Câmpurile Evaluarea
GHI Perspective
favorabile. Abordări oportune.
ABC Perspective
nefavorabile. Abordări inoportune.
DEF Alternative de
restructurare selectivă, punând
accentul pe restructurarea ofertei (D), sau pe
găsirea de noi pieţe(F).
În
continuare se va proceda la definirea obiectivelor strategice şi DSA
selecţionate, în ceea ce priveşte realizarea condiţiilor de
calitate şi de conţinut solicitate de utilizator, stabilirea
programelor de lucru cu participanţi şi termene, precum şi
stabilirea bugetului de venituri şi cheltuieli.
În
acest sens se recomandă utilizarea următoarelor metode de
sinteză:
‑
Traiectoriile de ţintă (fig. 3), având pe ordonată
nivelurile atinse prin realizarea unor faze importante ale procesului sau prin
anumite niveluri de performanţă precizate în descrierea obiectivului,
iar pe abscisă ‑ timpul.
Figura
3 Traiectorie de ţintă
‑
Diagrama de venituri _i cheltuieli (fig. 4), o sintez_ a bugetului
cercet_rii _i preg_tirilor de aplicare, peste care se suprapune evaluarea
veniturilor rezultate din aplicare, cu indicarea pe axa timpului a momentului
prev_zut pentru recuperarea cheltuielilor cu veniturile (diagrama "break‑even"
_i punctul de "pay‑off").
Figura
4 Diagrama cheltuieli–venituri
3) Marketingul operaţional
Dacă, în ceea ce
priveşte marketingul strategic, rolul agentului de TT este relativ limitat
la studierea şi însuşirea planurilor şi programelor de
acţiune elaborate la nivelul conducerilor de organizaţii
producătoare şi utilizatoare de cercetare, precum şi la
suprapunerea acestor planuri, în vederea identificării obiectivelor
concrete de transfer tehnologic, activitatea de marketing operaţional
revine într‑o anumită măsură acestor agenţi, pentru
obiectivele de TT selecţionate. În acest sens, el va colabora în special
cu unităţile care oferă tehnologii şi care trebuie să
desfăşoare o activitate intensă de tip informaţional
şi promoţional.
Dintre
principalele forme de acest fel utilizate în promovarea transferului de
tehnologii menţionăm:
a) Elaborarea de
documentaţii tehnice (prospecte) pentru prezentarea
prestaţiilor de cercetare oferite spre valorificare. Se va acorda o mare
atenţie redactării acestor documentaţii, care trebuie să
fie suficient de detaliate pentru a putea suscita interesul unor eventuali
beneficiarl, dar totodată să nu permită informarea asupra
conţinutului elementelor de noutate care ar putea face obiectul unor
drepturi de proprietate intelectuală.
Deosebit de
eficientă este folosirea în acest scop a mijloacelor de informare audio‑vizuale
(casete video, dischete, CD pentru PC).
b) Participarea la
expoziţii şi târguri de specialitate. Această
participare ar trebui să devină o activitate permanentă şi
sistematică, atât sub aspectul pregătirii din timp a materialelor de
expunere necesare, cât şi a participării efective la manifestări
de profil, din ţară şi străinătate. Participarea
frecventă a institutelor noastre la astfel de manifestări contribuie
mult la dezvoltarea relaţiilor personale între specialişti,
consideratţ ca o formă majoră de informare şi marketing în
cercetare.
c) Promovarea
directă la beneficiarii potenţiali (activitate de „comis
voiajori”), prezentând şi demonstrând posibilităţile de
aplicare, avantajele pe care le poate obţine beneficiarul potenţial
prin aplicare etc.
d) Participarea la
simpozioane şi sesiuni de comunicări, profitând
de orice ocazie pentru informarea asupra activităţii
concurenţei, precum şi a încheierii unor colaborări, care pot
transforma concurenţa în relaţii profitabile de parteneriat.
Deosebit de
interesantă este participarea la lucrările unor organizaţii
profesionale de cercetare de nivel internaţional, în cadrul cărora se
pot stabili relaţii de schimb de informaţii, vizite reciproce etc.
Toate
aceste participări trebuie să fie bine pregătite, prin
delegaţi care să posede atât cunoştinţe profesionale, cât
şi capacitatea de a discuta în limbi de circulaţie
internaţională. Pregătirea în acest scop a unor referate sau
rapoarte care să fie prezentate prin intervenţii verbale
însoţite de mijloace video, ar trebui să fie asigurate pentru orice
astfel de participare.
e) Elaborarea de
publicaţii ştiinţifice, în special referate sau
articole ştiinţifice publicate în reviste, care să fie atribuite
vizitatorilor interesaţi şi care să constituie confirmări
ale nivelului şiinţific şi autorităţii socio‑profesionale
a institutului. Articolele publicate în revistele ştiinţifice de
circulaţie internaţională, cuprinzând referiri la activitatea de
cercetare din institut sau tratând despre cercetări efectuate în institut,
pot constitui cea mai sigură sursă de autoritate internaţională.
Înapoi lista module curs
transfer de tehnologie Înapoi transfer de tehnologie Înapoi