Modulul tematic 13
Project management
(managementul proiectelor
complexe)
Ing.
Adriana Vasilescu
In coordonarea (conducerea)
proiectelor complexe, se pot lua în considerare două componente fundamentale:
METODOLOGIA ȘI MANAGEMENTUL. METODOLOGIA răspunde la întrebările
"ce/care" (care este obiectul acestei activități, care sunt premisele
fundamentale, care este scopul final al activității) și "cum" (cum
vom proceda, cum se poate realiza acest scop final). Metodologia înglobează
experiența gnostică a profesiei (în cazul unei metodologii consacrate) sau a
autorilor (în cazul unei metodologii informale de tipul "noi așa
procedăm"). MANAGEMENTUL are menirea de a asigura că ceea ce s-a stabilit
că trebuie făcut să se facă în mod optim.
I. Caracteristici ale programelor
complexe de C&D
Lucrarea
complexă de C&D antrenează persoane de specialități diferite, din organisme
(colective, laboratoare, institute) diferite. O lucrare de C&D este
definită prin obiectivul (scopul) ce trebuie atins și resursele alocate
(financiare, umane, materiale, timp).
Metodologia
de abordare a lucrării de C&D se ocupă de atingerea scopului din punct de
vedere științific / tehnic; managementul proiectelor trebuie să asigure
atingerea obiectivului, în condiții de încadrare în resursele alocate. Cele
menționate sunt valabile și pentru programele de C&D, atunci când un program
reprezintă un ansamblu de lucrări de C&D având un obiectiv comun și care se
realizează în mod corelat coordonat intercondiționat. În continuare, prin
managementul proiectelor se va subînțelege: managementul lucrărilor /
programelor de C&D.
In orice proiect, dar mai pregnant în
cazul C&D, o lucrare (un program) cuprinde factori de necunoscut și de
risc, legați nu numai de imprevizibilul mediului economic, care se poate
schimba pe parcursul proiectului, dar și de caracterul de noutate al
soluțiilor tehnice ce se elaborează, de caracterul creativ al activității
desfășurate. Aceasta înseamnă nu evitarea managementului, ci: a) luarea unor
precauții manageriale suplimentare, specifice, pentru a se asigura
îndeplinirea obiectivului urmărit în condițiile resurselor alocate; b)
aplicarea principiilor și a procedurilor manageriale cu discernământ cu o
anumită elasticitate, în mod specific.
Organizarea echipelor de proiect, în
special când sunt implicate organizații diferite, necesită o consolidare prin
relații contractuale, care să asigure atât realizarea lucrării, cât și
valorificarea ei (prin drepturile de proprietate intelectuală). Acest lucru
presupune efectuarea de studii, în etape de aprofundare și detaliere, care să
ofere suportul decupării și al interfațării componentelor lucrării, precum și
al defalcării resurselor alocate.
Definirea clară și amănunțită, pe
componente, a condițiilor (cerințelor) necesare pentru atingerea obiectivului
stabilit pentru ansamblul proiectului este esențială pentru managementul lui.
Totodată, această definire trebuie să lase deschise posibilitățile de
optimizare ulterioară, în funcție de relația cost-performanță obtenabilă la
nivelul fiecărei componente, pe bază de analize de sensivitate. In funcție de
gradul de necunoscut și de risc, se poate impune abordarea de la început a
unor variante pentru anumite componente, sau chiar a unor variante de decupare
pe componente.
In alocarea resurselor pe componente,
este necesară păstrarea unei rezerve rezonabile pentru acoperirea
necesităților neprevăzute, ce apar ulterior, pe parcursul lucrării. Această
rezervă necesară poate prezenta o pondere importantă.
II. Unele principii metodologice de
abordare a programelor cu caracter creativ
1.
Clarificarea cerințelor impuse
produsului
1.
Cerințele
impuse produsului final se clarifică în runde succesive de dialog și prin
dezvoltare de produse intermediare. Implicarea beneficiarului în aceste runde
de clarificare/detaliere îi dă acestuia posibilitatea de a-și înțelege mai
bine, de a-și detalia și/sau corecta cerințele pe care le formulează.
Beneficiarul și executantul trebuie să
fie implicați în egală măsură în clarificarea, detalierea, rafinarea cerințelor
și soluțiilor - și în deciziile respective - pe tot parcursul proiectului.
Trebuie făcută diferența între
cerințele beneficiarului ("business requirements" sau "user
requirements"), pentru care beneficiarul este responsabil în
exclusivitate, și cerințele/restricțiile tehnice ("engineering
requirements"), pentru identificarea cărora de cele mai multe ori
responsabil este executantul. In cazurile în care cerințele/restricțiile
tehnice afectează satisfacerea cerințelor beneficiarului, executantul are
datoria să îl informeze pe beneficiar. Orice decizie care afectează "ceea
ce vede utilizatorul" trebuie luată de către beneficiar, cu sprijinul
executantului; executantul nu trebuie să-și aroge dreptul de a decide pentru și
în numele beneficiarului.
O bună
metodă de a-l implica pe beneficiar în procesul de detaliere a cerințelor și
în definirea produsului final, alături de ședințele propriu-zise de clarificare
a cerințelor, este de a-l implica în elaborarea metodelor și a scenariilor de
testare a produsului, precum și în testele propriu-zise. De asemenea, este
recomandabil ca metodele/scenariile de testare să fie elaborate cât mai
devreme. Ori de câte ori beneficiarului i se poate "arăta" ceva, să
se prezinte și rezultatelor testărilor aferente.
2. Conceptul de produs intermediar
("livrabil")
Parte
din metodologia de elaborare a oricărui produs (de inginerie, de cercetare
aplicată, de cercetare fundamentală etc.)
Trebuie sa fie o listă de pași
intermediari, de rezultate intermediare utile/utilizabile. Scopul acestor
produse rezultate este dublu: de a asigura că procesul de elaborare trece prin
niște jaloane verificate, și de a asigura ca efortul de dezvoltare este
divizat în părți care pot fi ținute sub control atât din punct de vedere al calității,
cit și al planului și bugetului.
3. Abordarea pe niveluri succesive de
detaliere: CE/DE CE - CUM - CINE/CAND
Proiectul
trebuie sa evolueze pe niveluri succesive de detaliere. Detaliile premature nu
sunt numai un consum de timp la un moment neoportun - dar și "poluează"
informația, și pot deturna evoluția procesului de dezvoltare.
Proiectul trebuie organizat corespunzător
nivelurilor "suficiente și necesare" de detaliere. Proiectul trebuie
sa înceapă prin clarificarea ASPECTELOR CONCEPTUALE (care răspund la întrebarea
"ce"): care este definiția produsului final, ce se dorește de la
acest proiect, CARE ESTE NECESITATEA PE CARE TREBUIE SA O SATISFACA ACEST
PRODUS. In faza incipienta a proiectului, discuția trebuie sa se mențină la
nivelul de "ce" și "de ce", nu de "cum".
In etape următoare se clarifica
diverse aspecte globale: standarde de performanta, de aspect de funcționare.
Desigur, va exista permanent un feed-back al considerentelor de fezabilitate.
După stabilirea configurației
generale, este momentul in care înțelegerea a ceea ce se cere/așteaptă este
suficient de clara pentru ca sa se poată decide "cum" se va realiza
produsul.
Se trece, deci,
la nivelul FUNCTIONAL. La acest nivel, se detaliază configurația produsului; cu
acest prilej, se clarifica ultimele detalii ale cerințelor beneficiarului
("business requirements"), după care ele vor fi "înghețate"
intr-o soluție data.
Urmează
nivelul de ELABORARE propriu-zisa, in care, pe baza cerințelor clarificate ale
beneficiarului, se decide soluția finala. Acum se clarifică și se fixează in documentație
produsul / sistemul final.
4.MODELAREA
Utilizarea modelelor (grafice, fizice,
matematice), corespunzătoare diferitelor niveluri de detaliere, in special ale
celor mai generale (conceptuale), favorizează comunicarea și înțelegerea.
Scopul modelarii este de a clarifica ELEMENTELE PRINCIPALE ȘI INTER-RELATIILE.
Comunicarea, corelarea și controlul
sunt favorizate daca principiile de mai sus se aplica și in conducerea
proiectelor care alcătuiesc programul complex.
III.CONCEPTE ȘI PRACTICI MODERNE IN
MANAGEMENTUL PROIECTELOR
In toată lumea, organizații și societăți,
mici sau mari, se confrunta cu bugete limitate și cu o competiție acerba.
Indiferent de sursa financiara, misiunea managerului este de același tip: el
trebuie sa scoată cit mai mult din fiecare ban. Managerul răspunde direct de
bugetul pe care îl administrează și de calitatea lucrărilor produse. El
trebuie sa justifice, in detaliu și la intervale scurte, felul in care se gestionează
resursele ce i-au fost încredințate.
1.REGULI FUNDAMENTALE în managementul
proiectelor:
- MANAGEMENT INTERGRAL
Managementul
trebuie să fie considerat o funcție primordiala și "de normă
întreagă".
- DEZVOLTARE ȘI CONDUCERE PE BAZA DE
MODULE INTEGRATE
Prin împărțirea
activității in module și prin delegarea responsabilității pentru aceste
sub-module, managementul devine la rândul sau un sistem de acțiuni manageriale
la niveluri succesive de detaliere și importanta. Aceasta asigura folosirea mai
eficienta a resurselor manageriale și favorizează managementul global: la orice
nivel, managerul controlează imaginea de ansamblu a nivelului respectiv.
- CRITERII DE DELIMITARE a modulelor
-
PERSPECTIVA
(de la
obiective pe termen lung, la obiective pe termen scurt)
-
NIVELUL DE DETALIERE
de la
general la particular - "TOP-DOWN"; de la ansamblu la componente)
- AVANTAJE ale aplicării conceptelor
de management integral si de dezvoltare și conducere prin module integrate
- COERENTA GLOBALA
- de acțiune (proiectul ca PROCES
UNITAR)
- de evoluție (POLITICI UNITARE;
sistemul ca PRODUS UNITAR)
- MANAGEABILITATEA (Proiectul ca
proces CONTROLABIL)
-
PRINCIPII ALE APLICARII MANAGEMENTULUI PRIN MODULE INTEGRATE
- Descompunerea
oricărei activități, oricât de complexe,
in
MODULE CONTROLABILE (MANAGEABILE).
-
Traducerea politicilor in practica și adaptarea in mod CONTROLAT a strategiei
la realitate (INGLOBAREA CONTROLATA A FEED-BACK-ULUI)
Aceasta
se realizează prin control sistematic, periodic, la intervale regulate și
revizuirea regulata a planurilor.
- Conducerea (managementul) responsabilității
corespunzător nivelurilor de competenta:
- diviziunea (pe orizontala)
- delegarea (pe verticala)
Delegarea atrage participare afectivă
a membrilor echipei. Totodată, delegarea responsabilității la niveluri
succesive, inclusiv la nivel de proiect, conducerea prin
"sub-proiecte", îl scutește pe manager de a-și consuma timpul in
activități de management pe care le pot efectua și alții, el rămânând sa
controleze nu activitatea, ci metodele și rezultatele.
Este
importantă clarificarea rolurilor și responsabilităților. Cu excepția
nivelurilor superioare, la care rolul se identifica cu funcția (director
executiv etc.), aceeași persoana poate îndeplini, in diferite momente sau chiar
succesiv, diferite roluri. Este util ca fiecare proiect sa aibă clarificate
rolurile și responsabilitățile nu numai ca "fișa postului" (din punct
de vedere al angajărilor), ci efectiv, in activitatea curenta. Funcțiile sunt
fixe, dar folosirea conceptului de "rol" asigura flexibilitate in
management.
- Îmbinarea managementului de tip
ACTIV (pregătire, acțiune) cu cel de tip REACTIV (reacție la faptul împlinit).
ROLUL
MANAGERULUI ESTE SA DECIDA CE SE VA INTIMPLA ȘI SA DIRIJEZE CEEA CE SE
INTIMPLA; reacția la feed-back trebuie sa fie in principal pentru a decide acțiunile
următoare, și nu componenta principala a activității sale.
-
Controlul sistematic. Planul ca instrument-cheie in conducere.
2.
DIRECTII DE ACTIUNE IN MANAGEMENTUL PROIECTELOR
-
MANAGEMENTUL DOCUMENTATIEI
Rolul documentației NU este de natura
birocratica. Documentația are rol dublu. Primul rol este cel de comunicare in
timpul proiectului (intre membrii proiectului, intre proiect și beneficiari,
intre manager și superiorii săi etc.). Aceasta este documentația de proiect,
din care trebuie sa reiasă in primul rând deciziile, precum și utilizarea
bugetului. Al doilea rol este de a oferi suportul de documentație privind
produsul, rezultatul proiectului; aceasta este documentația de sistem. Întocmirea
documentației in timpul dezvoltării sistemului este mai corectă și mai utilă decât
întocmirea ei post-factum. Din documentația de sistem trebuie sa reiasă in
primul rând structura sistemului, precum și relația dintre cerințe și modul in
care acestea au fost reflectate in structura sistemului. Din nou, prin
"sistem" înțelegem rezultatul oricărui proiect, inclusiv de
cercetare.
Ambele
tipuri de documentație (de proiect și de sistem) trebuie sa reflecte niveluri
succesive de detaliere.
Folosirea
unor documente tipizate (intern, la nivel de proiect), unitare ca structură,
pentru cit mai multe dintre componente și pentru toți participanții la proiect,
contribuie la aspectul și conținutul unitar atât al documentației, cit și al soluției,
favorizând procesul de evaluare si avizare.
-
DOCUMENTATIA DE PROIECT
Documentația de proiect este
"jurnalul de bord" al proiectului: ea reflecta ceea ce se va aborda
și crea intr-o etapa data.
Documentația de proiect trebuie sa includă
și prezumțiile (ipotezele de lucru) pentru ceea ce se va aborda in cursul proiectului.
Este util ca aceste prezumții sa fie clarificate pentru fiecare etapa
importanta, și/sau pentru fiecare decizie care va determina cursul proiectului
sau soluția/produsul. In acest fel, la evaluările pe parcurs și finale se vor
putea corela rezultatele cu prezumțiile și in acest fel se vor putea trage învățăminte
pentru faza următoare, pentru dezvoltări ulterioare, sau pentru proiecte ulterioare.
Documentația de proiect pentru fiecare
etapa/faza trebuie să includă și planul și conținutul etapei următoare; acestea
trebuie avizate împreună cu faza propriu-zisă.
- GRILE DE
ESTIMARE A EFORTULUI
Orice
proiect poate începe numai in momentul in care are un buget alocat. In
estimarea bugetului necesar, este foarte utila folosirea grilelor de estimare
a eforturilor/costurilor. De obicei, estimarea este făcută de viitorul șef de
proiect sau de alte persoane cu experiența, dar aceasta poate fi subiectiva.
Este foarte util pentru o organizație (companie, departament grup) daca aceasta
experiența este captata in tabele orientative "complexitate -
efort". Estimarea cât mai corectă a gradului de complexitate este
determinantă pentru gradul de adecvare a planului la realitatea proiectului, și
ca atare justifică investiția de timp și de resurse.
Daca tabelele (grilele) sunt
actualizate după fiecare evaluare de proiect, atunci ele vor deveni din ce in
ce mai utile, deoarece vor reflecta modul real de desfășurare a proiectelor in organizația
respectiva (calitatea resurselor umane și a celor materiale, a managementului etc.).
Evoluția acestor date, la rândul sau, poate constitui feed-back pentru îmbunătățirea
activității, deci un instrument managerial util.
- CONCEPTUL DE
SCHIMBARE CONTROLATA - managementul schimbărilor pe parcurs.
Chiar
in condițiile in care proiectul pornește pe baza unor evaluări corecte, întotdeauna,
pe parcursul desfășurării activității, pot interveni schimbări: schimbări de împrejurări,
sau schimbări in cerințele beneficiarului. Desigur, discutarea și analizarea
atenta, împreună cu beneficiarul, a cerințelor inițiale poate reduce acest risc
- dar schimbări pe parcurs vor interveni întotdeauna.
Impactul
schimbării trebuie evaluat (impact in timp, bani, soluție/produs) și
beneficiarul trebuie sa fie consultat dacă este de acord sa suporte acest
impact. Dacă beneficiarul își da acordul, schimbarea trebuie analizata prin
prisma impactului la toate nivelurile de detaliere care au fost deja parcurse:
impact asupra arhitecturii, a funcționalității, a designului etc., precum și a
planului.
-
DOCUMENTATIA DE SISTEM (DOCUMENTATIA PRODUSULUI)
Documentația de sistem trebuie sa treacă
prin aceleași praguri de control/avizare ca și produsul propriu-zis. Odată
avizata (și avizarea înseamnă ca documentația reflecta corect și complet
produsul), ea trebuie protejata (pusa in regim de modificare controlata). Documentația
sistemului este tezaurul de informație pe baza căruia se vor face orice
modificări sau dezvoltări ulterioare.
- RECEPTIA
Recepția
pe parcurs asigură / stimulează dialogul cu beneficiarul; cu cât dialogul este
mai activ, cu atât sunt mai mari sunt șansele ca rezultatul final să corespundă
cerințelor.
Este
recomandabil să se facă recepții intermediare după fiecare etapă
corespunzătoare unui nivel de detaliere, precum și pe parcurs pentru
componentele importante, care pot determina cursul proiectului/configurația
sistemului.
- MANAGEMENTUL
RELATIEI CU BENEFICIARUL
Beneficiarul
trebuie să fie implicat pe tot parcursul proiectului într-o relație de
PARTENERIAT cu executantul. Aceeași persoană poate deține rolul de beneficiar
și de executant în funcție de nivelul de referință: de ex. șeful de proiect
este executantul, în relația cu beneficiarul care a comandat și finanțează
lucrarea, dar este beneficiar în relația cu membrii echipei sale, care sunt executanții.
3.
MANAGEMENTUL PROGRESULUI (AL MUNCII ȘI AL REZULTATELOR)
*
PLANUL ESTE INSTRUMENTUL DE LUCRU PRINCIPAL AL MANAGERULUI.
*
ȘEDINTELE DE EVALUARE A PROGRESULUI PROIECTULUI SUNT INSTRUMENTUL PRINCIPAL DE
DIALOG CU SUPERIORII MANAGERULUI.
-
PLANUL
Scopul planului este de a controla în
mod regulat "pulsul" desfășurării proiectului, de a incorpora în
management părerile/experiența directă a membrilor echipei de proiect și de a
adapta planul în continuare în funcție de aceste date.
-
Planul se structurează în: activități, sub-activități (sarcini) și puncte de
control.
- Orice
activitate se poate descompune în sub-activități, in așa fel încât fiecare
sub-activitate
- să nu
dureze mai mult de 8-10 zile
- să se
încheie cu ceva concret/"avizabil" (punctaj, produs intermediar,
metodă, soluție, capitol, specificație etc.) - conceptul de
"deliverable"
- să
aibă ca executant o singură persoană (în cele mai multe dintre situațiile în
care aparent mai multe persoane contribuie în egală măsură și simultan la o
activitate, de fapt fiecare fie are răspunde de un aspect diferit sau cu scop diferit
fie nu depune activitatea in același timp)
-
Punctele de control nu au in mod necesar durata, dar folosesc pentru a marca
puncte critice propriu-zise (de ex. avizarea unei etape înainte de începerea următoarei),
sau ca memento (de ex. pentru a marca momentul optim in care trebuie făcute programări/rezervări
de resurse)
-
Planul trebuie discutat atât ca structura cit și ca termene, cu personalul
implicat; aceasta favorizează acuratețea planului, și manifestarea simțului de răspundere
din partea personalului
- Îndeplinirea
planului, ca și adecvarea sa la realitatea evoluției proiectului, trebuie
controlate la intervale regulate, și scurte in raport cu intensitatea activității
depuse (de ex., pentru un proiect la care se lucrează zi de zi, planul trebuie
evaluat și actualizat săptămânal).
-
ȘEDINTELE DE EVALUARE A PROGRESULUI PROIECTULUI
Sunt un
mijloc de comunicare intre conducătorul de proiect și superiorii săi. Conducătorul
de proiect are ocazia sa comunice cum evoluează proiectul, sa ridice probleme,
sa ceara sprijin. Superiorii săi au ocazia sa "ia pulsul" grupului
de proiecte de care răspund, și in acest fel sa știe încotro sa își dirijeze
eforturile/atenția.
Scopul
este identificarea și comunicarea problemelor, și NU rezolvarea lor (în timpul
ședinței).
La
nivel de proiect se țin ședințe de "aducere la zi", cu scop dublu:
"controlarea pulsului", dar și tinerea la curent a tuturor membrilor
echipei cu desfășurarea proiectului.
4.
MANAGEMENTUL CALITATII
Scopul este de a crea asemenea
structuri incit calitatea sa fie cit mai puțin dependenta de conjunctura
(persoane, personalități, evoluții).
- coerenta /
unitate:
- dicționar de
termeni (nu doar de abrevieri, ci pentru toate conceptele principale folosite
de-a lungul proiectului; trebuie evitata utilizarea sinonimelor pentru conceptele
cheie)
- modele de
documente tipizate
- unități de
măsură (în text și tabele)
- reguli de
baza ("așa vom proceda in acest proiect")
- stabilirea de
standarde pentru produs (sistem)
- stabilirea de
standarde pentru proces (proiect)
- crearea unui mecanism
de avizare, care sa includă:
- momentele in desfășurarea
proiectului, la care revizia/avizarea sunt obligatorii
- modelul desfășurării
și al documentelor avizării
- scopul avizării
(avizare de conținut, stilizare etc.)
- responsabilități
- termene
pentru luarea în considerare a observațiilor.
5. MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE
Scopul este de a asigura folosirea
eficienta, pentru proiect CA ȘI pentru individ, a resurselor umane alocate
proiectului.
- implicare:
cit mai mult efort și decizie participativa; aceasta nu diminuează autoritatea
managerului, dar stimulează devotamentul și gradul de implicare al membrilor
echipei
- răspundere: activitățile
și chiar sub-activitățile pot fi privite ca sub-proiecte, care pot fi date
integral in răspunderea membrilor echipei
- creștere
profesionala: confruntarea cu diverse probleme care apar pe parcursul
realizării proiectului, atribuirea graduală de răspunderi, contribuie la
creșterea profesionala, și deci a gradului de satisfacție, a membrilor echipei
- atitudine:
deși trebuie respectata personalitatea fiecărui membru al echipei, proiectul
trebuie condus in așa fel incit sa fie clar ca scopul principal sunt eficienta
și calitatea, nu satisfacerea orgoliilor personale.
IV. SOFTWARE
SPECIFIC PENTRU ASISTAREA CU CALCULATORUL A CONDUCERII PROIECTELOR
Exista
un număr de pachete de programe pentru project management pe o gama larga de
complexitate (și preț).
O caracteristica generala este faptul
ca toate sunt exclusiv "software de project management", independente
(echidistante) fata de orice metodologie. De asemenea, marea majoritate sunt
independente si fata de domeniul de utilizare.
Ele nu îl
scutesc pe manager de a ști ceea ce trebuie sa facă, dar sunt un mare ajutor in
definirea, urmărirea, analiza, modificarea, și prezentarea variantelor de plan.
Software-ul
de project management poate oferi următoarele facilități:
-
definirea resurselor (inclusiv costul orar și procentul de încărcare)
-
definirea planului prin module de activitate (activități, sub-activități,
puncte de control), cu durata, data începerii / data încheierii, resurse
alocate etc. pentru fiecare dintre acestea
-
definirea raportului dintre modulele de activitate: precedenta/succesiune, drum
critic
-
crearea de grafice Gantt și de grafice rețea
-
actualizarea planului: resurse folosite, necesar estimat pentru încheiere etc.)
-
modificarea planului: "glisarea" activităților și re-alinierea lor;
crearea automata a planului pe baza datelor despre raportul dintre activități
și/sau pe baza unor restricții date (data începerii, data încheierii etc.)
-
crearea de rapoarte pentru analiza manageriala (îndeplinirea planului, pe
activități și/sau resurse și/sau anumite intervale de timp; utilizarea
bugetului; costul unei anumite activități sau grup de activități; costul unui
anumit scenariu de plan etc.); unele pachete oferă și posibilitatea ca
utilizatorul sa își creeze rapoartele/analizele de care are nevoie.
-
pachetele mai sofisticate oferă posibilitatea de a defini niveluri succesive de
sub-proiecte și de a efectua project management inclusiv la nivel
inter-proiect.
V. și Modulul
47, Modulul 48 Înapoi
module tematice Project Management