Modulul tematic 13

 

Project management

(managementul proiectelor complexe)

Ing. Adriana Vasilescu

           

          In coordonarea (conducerea) proiectelor complexe, se pot lua în considerare două componente fundamentale: METODOLOGIA ȘI MANAGEMENTUL. METODOLOGIA răspunde la întrebările "ce/care" (care este obiectul acestei activități, care sunt premisele fundamen­tale, care este scopul final al activității) și "cum" (cum vom proceda, cum se poate realiza acest scop final). Metodologia înglobează experiența gnostică a profesiei (în cazul unei meto­dologii consacrate) sau a autorilor (în cazul unei metodologii informale de tipul "noi așa procedăm"). MANAGEMENTUL are menirea de a asigura că ceea ce s-a stabilit că trebuie făcut să se facă în mod optim.

          I. Caracteristici ale programelor complexe de C&D

Lucrarea complexă de C&D antrenează persoane de specialități diferite, din organisme (colective, laboratoare, institute) diferite. O lucrare de C&D este definită prin obiectivul (scopul) ce trebuie atins și resursele alocate (financiare, umane, materiale, timp).

Metodologia de abordare a lucrării de C&D se ocupă de ating­erea scopului din punct de vedere științific / tehnic; manage­mentul proiectelor trebuie să asigure atingerea obiectivului, în condiții de încadrare în resursele alocate. Cele menționate sunt valabile și pentru programele de C&D, atunci când un pro­gram reprezintă un ansamblu de lucrări de C&D având un obiectiv comun și care se realizează în mod corelat coordonat intercon­diționat. În continuare, prin managementul proiectelor se va subînțelege: managementul lucrărilor / programelor de C&D.

         

 

          In orice proiect, dar mai pregnant în cazul C&D, o lucrare (un program) cuprinde factori de necunoscut și de risc, legați nu numai de imprevizibilul mediului economic, care se poate schimba pe parcursul proiectului, dar și de caracterul de nout­ate al soluțiilor tehnice ce se elaborează, de caracterul crea­tiv al activității desfășurate. Aceasta înseamnă nu evitarea managementului, ci: a) luarea unor precauții manageriale supli­mentare, specifice, pentru a se asigura îndeplinirea obiectivului urmărit în condițiile resurselor alocate; b) aplicarea princi­piilor și a procedurilor manageriale cu discernământ cu o anumită elasticitate, în mod specific.

          Organizarea echipelor de proiect, în special când sunt implicate organizații diferite, necesită o consolidare prin relații contractuale, care să asigure atât realizarea lucrării, cât și valorificarea ei (prin drepturile de proprietate intelec­tuală). Acest lucru presupune efectuarea de studii, în etape de aprofundare și detaliere, care să ofere suportul decupării și al interfațării componentelor lucrării, precum și al defalcării resurselor alocate.

          Definirea clară și amănunțită, pe componente, a condițiilor (cerințelor) necesare pentru atingerea obiectivului stabilit pentru ansamblul proiectului este esențială pentru managementul lui. Totodată, această definire trebuie să lase deschise posibilitățile de optimizare ulterioară, în funcție de relația cost-performanță obtenabilă la nivelul fiecărei compo­nente, pe bază de analize de sensivitate. In funcție de gradul de necunoscut și de risc, se poate impune abordarea de la înce­put a unor variante pentru anumite componente, sau chiar a unor variante de decupare pe componente.

          In alocarea resurselor pe componente, este necesară păstra­rea unei rezerve rezonabile pentru acoperirea necesităților neprevăzute, ce apar ulterior, pe parcursul lucrării. Această rezervă necesară poate prezenta o pondere importantă.

         

 

          II. Unele principii metodologice de abordare a programelor cu caracter creativ

1.    Clarificarea cerințelor impuse produsului

1.

Cerințele impuse produsului final se clarifică în runde succesive de dialog și prin dezvoltare de produse intermediare. Implicarea beneficiarului în aceste runde de clarificare/deta­liere îi dă acestuia posibilitatea de a-și înțelege mai bine, de a-și detalia și/sau corecta cerințele pe care le formu­lează.

          Beneficiarul și executantul trebuie să fie implicați în egală măsură în clarificarea, detalierea, rafinarea cerințelor și soluțiilor - și în deciziile respective - pe tot parcursul proiectului.

          Trebuie făcută diferența între cerințele beneficiarului ("business requirements" sau "user requirements"), pentru care beneficiarul este responsabil în exclusivitate, și cerințele/restricțiile tehnice ("engineering requirements"), pentru iden­tificarea cărora de cele mai multe ori responsabil este executan­tul. In cazurile în care cerințele/restricțiile tehnice afectează satisfacerea cerințelor beneficiarului, executantul are datoria să îl informeze pe beneficiar. Orice decizie care afectează "ceea ce vede utilizatorul" trebuie luată de către beneficiar, cu sprijinul executantului; executantul nu trebuie să-și aroge dreptul de a decide pentru și în numele beneficiarului.

O bună metodă de a-l implica pe beneficiar în procesul de deta­liere a cerințelor și în definirea produsului final, alături de ședințele propriu-zise de clarificare a cerințelor, este de a-l implica în elaborarea metodelor și a scenariilor de testare a produsului, precum și în testele propriu-zise. De asemenea, este recomandabil ca metodele/scenariile de testare să fie elaborate cât mai devreme. Ori de câte ori beneficiarului i se poate "arăta" ceva, să se prezinte și rezultatelor testărilor aferente.

          2. Conceptul de produs intermediar ("livrabil")

Parte din metodologia de elaborare a oricărui produs (de inginerie, de cercetare aplicată, de cercetare fundamentală etc.)

         

 

          Trebuie sa fie o listă de pași intermediari, de rezultate in­termediare utile/utilizabile. Scopul acestor produse rezultate este dublu: de a asigura că procesul de elaborare trece prin niște jaloane verificate, și de a asigura ca efortul de dezvol­tare este divizat în părți care pot fi ținute sub control atât din punct de vedere al calității, cit și al planului și bugetu­lui.

          3. Abordarea pe niveluri succesive de detaliere: CE/DE CE - CUM - CINE/CAND

Proiectul trebuie sa evolueze pe niveluri succesive de detaliere. Detaliile premature nu sunt numai un consum de timp la un moment neoportun - dar și "poluează" informația, și pot deturna evoluția procesului de dezvoltare.

          Proiectul trebuie organizat corespunzător nivelurilor "suficiente și necesare" de detaliere. Proiectul trebuie sa înceapă prin clarificarea ASPECTELOR CONCEPTUALE (care răspund la întrebarea "ce"): care este definiția produsului final, ce se dorește de la acest proiect, CARE ESTE NECESITATEA PE CARE TREBUIE SA O SATISFACA ACEST PRODUS. In faza incipienta a proiec­tului, discuția trebuie sa se mențină la nivelul de "ce" și "de ce", nu de "cum".

          In etape următoare se clarifica diverse aspecte globale: standarde de performanta, de aspect de funcționare. Desigur, va exista permanent un feed-back al considerentelor de fezabilitate.

          După stabilirea configurației generale, este momentul in care înțelegerea a ceea ce se cere/așteaptă este suficient de clara pentru ca sa se poată decide "cum" se va realiza produsul.

Se trece, deci, la nivelul FUNCTIONAL. La acest nivel, se detaliază configurația produsului; cu acest prilej, se clarifica ultimele detalii ale cerințelor beneficiarului ("business re­quirements"), după care ele vor fi "înghețate" intr-o soluție data.

Urmează nivelul de ELABORARE propriu-zisa, in care, pe baza cerințelor clarificate ale beneficiarului, se decide soluția finala. Acum se clarifică și se fixează in documentație produsul / sistemul final.

          4.MODELAREA

          Utilizarea modelelor (grafice, fizice, matematice), corespunzătoare diferitelor niveluri de detaliere, in special ale celor mai generale (conceptuale), favorizează comunicarea și înțelegerea. Scopul modelarii este de a clarifica ELEMENTELE PRINCIPALE ȘI INTER-RELATIILE.

          Comunicarea, corelarea și controlul sunt favorizate daca princi­piile de mai sus se aplica și in conducerea proiectelor care alcătuiesc programul complex.

          III.CONCEPTE ȘI PRACTICI MODERNE IN MANAGEMENTUL PROIECTELOR

          In toată lumea, organizații și societăți, mici sau mari, se confrunta cu bugete limitate și cu o competiție acerba. Indifer­ent de sursa financiara, misiunea managerului este de același tip: el trebuie sa scoată cit mai mult din fiecare ban. Managerul răspunde direct de bugetul pe care îl administrează și de cali­tatea lucrărilor produse. El trebuie sa justifice, in detaliu și la intervale scurte, felul in care se gestionează resursele ce i-au fost încredințate.

          1.REGULI FUNDAMENTALE în managementul proiectelor:

          - MANAGEMENT INTERGRAL

Managementul trebuie să fie considerat o funcție primordiala și "de normă întreagă".

         

          - DEZVOLTARE ȘI CONDUCERE PE BAZA DE MODULE INTEGRATE

Prin împărțirea activității in module și prin delegarea responsabilității pentru aceste sub-module, managementul devine la rândul sau un sistem de acțiuni manageriale la niveluri succesive de detaliere și importanta. Aceasta asigura folosirea mai eficienta a resurselor manageriale și favorizează managementul global: la orice nivel, managerul controlează imaginea de ansamblu a nivelului respectiv.

          - CRITERII DE DELIMITARE a modulelor

- PERSPECTIVA

(de la obiective pe termen lung, la obiective pe termen scurt)

- NIVELUL DE DETALIERE

de la general la particular - "TOP-DOWN"; de la ansamblu         la componente)

          - AVANTAJE ale aplicării conceptelor de management integral si de dezvoltare și conducere prin module integrate

          - COERENTA GLOBALA

          - de acțiune (proiectul ca PROCES UNITAR)

          - de evoluție (POLITICI UNITARE; sistemul ca PRODUS UNITAR)

          - MANAGEABILITATEA (Proiectul ca proces CONTROLABIL)

- PRINCIPII ALE APLICARII MANAGEMENTULUI PRIN MODULE INTEGRATE

- Descompunerea oricărei activități, oricât de complexe,

in MODULE CONTROLABILE (MANAGEABILE).

- Traducerea politicilor in practica și adaptarea in mod CONTRO­LAT a strategiei la realitate (INGLOBAREA CONTROLATA A FEED-BACK-ULUI)

Aceasta se realizează prin control sistematic, periodic, la intervale regulate și revizuirea regulata a planurilor.

          - Conducerea (managementul) responsabilității corespunzător nivelurilor de competenta:

          - diviziunea (pe orizontala)

          - delegarea (pe verticala)

          Delegarea atrage participare afectivă a membrilor echipei. Totodată, delegarea responsabilității la niveluri succesive, inclusiv la nivel de proiect, conducerea prin "sub-proiecte", îl scutește pe manager de a-și consuma timpul in activități de management pe care le pot efectua și alții, el rămânând sa controleze nu activitatea, ci metodele și rezultatele.

Este importantă clarificarea rolurilor și responsabilităților. Cu excepția nivelurilor superioare, la care rolul se iden­tifica cu funcția (director executiv etc.), aceeași persoana poate îndeplini, in diferite momente sau chiar succesiv, diferite roluri. Este util ca fiecare proiect sa aibă clarificate rolurile și responsabilitățile nu numai ca "fișa postului" (din punct de vedere al angajărilor), ci efectiv, in activitatea curenta. Funcțiile sunt fixe, dar folosirea conceptului de "rol" asigura flexibilitate in management.

          - Îmbinarea managementului de tip ACTIV (pregătire, acțiune) cu cel de tip REACTIV (reacție la faptul împlinit).

ROLUL MANAGERULUI ESTE SA DECIDA CE SE VA INTIMPLA ȘI SA DIRI­JEZE CEEA CE SE INTIMPLA; reacția la feed-back trebuie sa fie in principal pentru a decide acțiunile următoare, și nu componenta principala a activității sale.

- Controlul sistematic. Planul ca instrument-cheie in condu­cere.

2. DIRECTII DE ACTIUNE IN MANAGEMENTUL PROIECTELOR

- MANAGEMENTUL DOCUMENTATIEI

         

          Rolul documentației NU este de natura birocratica. Documentația are rol dublu. Primul rol este cel de comunicare in timpul proiectului (intre membrii proiectului, intre proiect și benefi­ciari, intre manager și superiorii săi etc.). Aceasta este documentația de proiect, din care trebuie sa reiasă in primul rând deciziile, precum și utilizarea bugetului. Al doilea rol este de a oferi suportul de documentație privind produsul, rezultatul proiectului; aceasta este documentația de sistem. Întocmirea documentației in timpul dezvoltării sistemului este mai corectă și mai utilă decât întocmirea ei post-factum. Din documentația de sistem trebuie sa reiasă in primul rând structura sistemului, precum și relația dintre cerințe și modul in care acestea au fost reflectate in structura sistemului. Din nou, prin "sistem" înțelegem rezultatul oricărui proiect, inclusiv de cercetare.

Ambele tipuri de documentație (de proiect și de sistem) trebuie sa reflecte niveluri succesive de detaliere.

Folosirea unor documente tipizate (intern, la nivel de proiect), unitare ca structură, pentru cit mai multe dintre componente și pentru toți participanții la proiect, contribuie la aspectul și conținutul unitar atât al documentației, cit și al soluției, favorizând procesul de evaluare si avizare.

- DOCUMENTATIA DE PROIECT

          Documentația de proiect este "jurnalul de bord" al proiectu­lui: ea reflecta ceea ce se va aborda și crea intr-o etapa data.

          Documentația de proiect trebuie sa includă și prezumțiile (ipotezele de lucru) pentru ceea ce se va aborda in cursul pro­iectului. Este util ca aceste prezumții sa fie clarificate pentru fiecare etapa importanta, și/sau pentru fiecare decizie care va determina cursul proiectului sau soluția/produsul. In acest fel, la evaluările pe parcurs și finale se vor putea corela rezultatele cu prezumțiile și in acest fel se vor putea trage învățăminte pentru faza următoare, pentru dezvoltări ulter­ioare, sau pentru proiecte ulterioare.

          Documentația de proiect pentru fiecare etapa/faza trebuie să includă și planul și conținutul etapei următoare; acestea tre­buie avizate împreună cu faza propriu-zisă.

- GRILE DE ESTIMARE A EFORTULUI

Orice proiect poate începe numai in momentul in care are un buget alocat. In estimarea bugetului necesar, este foarte utila folosi­rea grilelor de estimare a eforturilor/costurilor. De obicei, estimarea este făcută de viitorul șef de proiect sau de alte persoane cu experiența, dar aceasta poate fi subiectiva. Este foarte util pentru o organizație (companie, departament grup) daca aceasta experiența este captata in tabele orientative "com­plexitate - efort". Estimarea cât mai corectă a gradului de com­plexitate este determinantă pentru gradul de adecvare a planului la realitatea proiectului, și ca atare justifică investiția de timp și de resurse.

          Daca tabelele (grilele) sunt actualizate după fiecare evaluare de proiect, atunci ele vor deveni din ce in ce mai utile, deoarece vor reflecta modul real de desfășurare a proiectelor in organizația respectiva (calitatea resurselor umane și a celor materiale, a managementului etc.). Evoluția acestor date, la rândul sau, poate constitui feed-back pentru îmbunătățirea activității, deci un instrument managerial util.

- CONCEPTUL DE SCHIMBARE CONTROLATA - managementul schimbărilor pe parcurs.

Chiar in condițiile in care proiectul pornește pe baza unor evaluări corecte, întotdeauna, pe parcursul desfășurării activității, pot interveni schimbări: schimbări de împrejurări, sau schimbări in cerințele beneficiarului. Desigur, discutarea și analizarea atenta, împreună cu beneficiarul, a cerințelor inițiale poate reduce acest risc - dar schimbări pe parcurs vor in­terveni întotdeauna.

Impactul schimbării trebuie evaluat (impact in timp, bani, soluție/produs) și beneficiarul trebuie sa fie consultat dacă este de acord sa suporte acest impact. Dacă beneficiarul își da acordul, schimbarea trebuie analizata prin prisma impactului la toate nivelurile de detaliere care au fost deja parcurse: impact asupra arhitecturii, a funcționalității, a designului etc., precum și a planului.

- DOCUMENTATIA DE SISTEM (DOCUMENTATIA PRODUSULUI)

          Documentația de sistem trebuie sa treacă prin aceleași praguri de control/avizare ca și produsul propriu-zis. Odată avizata (și avizarea înseamnă ca documentația reflecta corect și complet produsul), ea trebuie protejata (pusa in regim de modificare controlata). Documentația sistemului este tezaurul de informație pe baza căruia se vor face orice modificări sau dez­voltări ulterioare.

- RECEPTIA

Recepția pe parcurs asigură / stimulează dialogul cu benefi­ciarul; cu cât dialogul este mai activ, cu atât sunt mai mari sunt șansele ca rezultatul final să corespundă cerințelor.

Este recomandabil să se facă recepții intermediare după fiecare etapă corespunzătoare unui nivel de detaliere, precum și pe parcurs pentru componentele importante, care pot determina cursul proiectului/configurația sistemului.

- MANAGEMENTUL RELATIEI CU BENEFICIARUL

Beneficiarul trebuie să fie implicat pe tot parcursul pro­iectului într-o relație de PARTENERIAT cu executantul. Aceeași persoană poate deține rolul de beneficiar și de executant în funcție de nivelul de referință: de ex. șeful de proiect este executantul, în relația cu beneficiarul care a comandat și finanțează lucrarea, dar este beneficiar în relația cu membrii echipei sale, care sunt executanții.

3. MANAGEMENTUL PROGRESULUI (AL MUNCII ȘI AL REZULTATELOR)

* PLANUL ESTE INSTRUMENTUL DE LUCRU PRINCIPAL AL MANAGERULUI.

* ȘEDINTELE DE EVALUARE A PROGRESULUI PROIECTULUI SUNT INSTRUMENTUL PRINCIPAL DE DIALOG CU SUPERIORII MANAGERULUI.

- PLANUL

          Scopul planului este de a controla în mod regulat "pulsul" desfășurării proiectului, de a incorpora în management părerile/experiența directă a membrilor echipei de proiect și de a adapta planul în continuare în funcție de aceste date.

- Planul se structurează în: activități, sub-activități (sarcini) și puncte de control.

- Orice activitate se poate descompune în sub-activități, in așa fel încât fiecare sub-activitate

- să nu dureze mai mult de 8-10 zile

- să se încheie cu ceva concret/"avizabil" (punctaj, produs intermediar, metodă, soluție, capitol, specificație etc.) - conceptul de "deliverable"

- să aibă ca executant o singură persoană (în cele mai multe dintre situațiile în care aparent mai multe persoane con­tribuie în egală măsură și simultan la o activitate, de fapt fiecare fie are răspunde de un aspect diferit sau cu scop diferit fie nu depune activitatea in același timp)

- Punctele de control nu au in mod necesar durata, dar folo­sesc pentru a marca puncte critice propriu-zise (de ex. avizarea unei etape înainte de începerea următoarei), sau ca memento (de ex. pentru a marca momentul optim in care trebuie făcute program­ări/rezervări de resurse)

- Planul trebuie discutat atât ca structura cit și ca ter­mene, cu personalul implicat; aceasta favorizează acuratețea planului, și manifestarea simțului de răspundere din partea personalului

- Îndeplinirea planului, ca și adecvarea sa la realitatea evoluției proiectului, trebuie controlate la intervale regulate, și scurte in raport cu intensitatea activității depuse (de ex., pentru un proiect la care se lucrează zi de zi, planul trebuie evaluat și actualizat săptămânal).

- ȘEDINTELE DE EVALUARE A PROGRESULUI PROIECTULUI

Sunt un mijloc de comunicare intre conducătorul de proiect și superiorii săi. Conducătorul de proiect are ocazia sa comu­nice cum evoluează proiectul, sa ridice probleme, sa ceara spri­jin. Superiorii săi au ocazia sa "ia pulsul" grupului de proiecte de care răspund, și in acest fel sa știe încotro sa își diri­jeze eforturile/atenția.

Scopul este identificarea și comunicarea problemelor, și NU rezolvarea lor (în timpul ședinței).

La nivel de proiect se țin ședințe de "aducere la zi", cu scop dublu: "controlarea pulsului", dar și tinerea la curent a tuturor membrilor echipei cu desfășurarea proiectului.

4. MANAGEMENTUL CALITATII

          Scopul este de a crea asemenea structuri incit calitatea sa fie cit mai puțin dependenta de conjunctura (persoane, personali­tăți, evoluții).

- coerenta / unitate:

- dicționar de termeni (nu doar de abrevieri, ci pentru toate conceptele principale folosite de-a lungul proiectului; trebuie evitata utilizarea sinonimelor pentru conceptele cheie)

- modele de documente tipizate

- unități de măsură (în text și tabele)

- reguli de baza ("așa vom proceda in acest proiect")

- stabilirea de standarde pentru produs (sistem)

- stabilirea de standarde pentru proces (proiect)

- crearea unui mecanism de avizare, care sa includă:

- momentele in desfășurarea proiectului, la care revi­zia/avizarea sunt obligatorii

- modelul desfășurării și al documentelor avizării

- scopul avizării (avizare de conținut, stilizare etc.)

- responsabilități

- termene pentru luarea în considerare a observațiilor.

          5. MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE

          Scopul este de a asigura folosirea eficienta, pentru proiect CA ȘI pentru individ, a resurselor umane alocate proiectului.

- implicare: cit mai mult efort și decizie participativa; aceasta nu diminuează autoritatea managerului, dar stimulează devotamentul și gradul de implicare al membrilor echipei

- răspundere: activitățile și chiar sub-activitățile pot fi privite ca sub-proiecte, care pot fi date integral in răspunderea membrilor echipei

- creștere profesionala: confruntarea cu diverse probleme care apar pe parcursul realizării proiectului, atribuirea gradu­ală de răspunderi, contribuie la creșterea profesionala, și deci a gradului de satisfacție, a membrilor echipei

- atitudine: deși trebuie respectata personalitatea fiecărui membru al echipei, proiectul trebuie condus in așa fel incit sa fie clar ca scopul principal sunt eficienta și calitatea, nu satisfacerea orgoliilor personale.

IV. SOFTWARE SPECIFIC PENTRU ASISTAREA CU CALCULATORUL A CONDU­CERII PROIECTELOR

Exista un număr de pachete de programe pentru project management pe o gama larga de complexitate (și preț).

          O caracteristica generala este faptul ca toate sunt exclusiv "software de project management", independente (echidistante) fata de orice metodologie. De asemenea, marea majoritate sunt independente si fata de domeniul de utilizare.

Ele nu îl scutesc pe manager de a ști ceea ce trebuie sa facă, dar sunt un mare ajutor in definirea, urmărirea, analiza, modificarea, și prezentarea variantelor de plan.

Software-ul de project management poate oferi următoarele facilități:

- definirea resurselor (inclusiv costul orar și pro­centul de încărcare)

- definirea planului prin module de activitate (activități, sub-activități, puncte de control), cu durata, data începerii / data încheierii, resurse alocate etc. pentru fiecare dintre acestea

- definirea raportului dintre modulele de activitate: precedenta/succesiune, drum critic

- crearea de grafice Gantt și de grafice rețea

- actualizarea planului: resurse folosite, necesar estimat pentru încheiere etc.)

- modificarea planului: "glisarea" activităților și re-alinierea lor; crearea automata a planului pe baza datelor despre raportul dintre activități și/sau pe baza unor restricții date (data începerii, data încheierii etc.)

- crearea de rapoarte pentru analiza manageriala (îndeplinirea planului, pe activități și/sau resurse și/sau anumite intervale de timp; utilizarea bugetului; costul unei anumite activități sau grup de activități; costul unui anumit scenariu de plan etc.); unele pachete oferă și posibilitatea ca utilizatorul sa își creeze rapoartele/analizele de care are nevoie.

- pachetele mai sofisticate oferă posibilitatea de a defini niveluri succesive de sub-proiecte și de a efectua project management inclusiv la nivel inter-proiect.

           

V. și Modulul 47, Modulul 48        Înapoi module tematice       Project Management           

 

Înapoi