Modul
tematic TT - 11
Planuri de afaceri specifice activităților de
VRCTT
Ing. Gelu Osanu
A. Prefață
Managementul strategic în
perioada de tranziție a economiei implică, printre alte funcții și obiective,
preocuparea pentru finanțarea viitoarei creșteri. Evaluarea surselor actuale de
capitalizare și susținere financiară, prognozarea schimbărilor posibile din
perspectiva apropiată și conturarea previzională a șanselor ce se deschid,
determinate prin analize diagnostic, reprezintă un pas decisiv în definitivarea
realistă și pragmatică a strategiei firmei.
Practica
demonstrează cu obiectivitate că în marea majoritate a cazurilor, nu se poate
elabora o strategie perfectă a firmei. Multitudinea de fenomene și factori
variabili existenți în perioada de tranziție a economiei, precum și o serie de
distorsiuni generate de evoluția imprevizibilă a reformei, impun corectarea
permanentă a strategiei firmei sau etapizarea dinamicii și evoluției
obiectivelor strategice pe termene care să poată contracara efectele negative.
Dacă firma respectivă
ar funcționa singură în ramura sau sectorul industrial respectiv și dacă tot
câmpul pieței ar fi în exclusivitate acoperit numai de firma în discuție,
corectarea strategiei în funcție de fenomenele variabile și distorsiunile
existente ar necesita numai măsuri de supraviețuire.
Cum în câmpul pieței
(ramura sau sectorul industrial) ființează un număr însemnat de firme cu același
profil și cum în perimetrul aceluiași câmp se comercializează produse
importate, corectura strategiei firmei se amplifică cu elemente noi care, la
rândul lor, în multe situații, pot avea caracter determinant. În acste situației,
strategia trebuie să fie adaptată în funcție de reacțiile concurenților.
Jocul multiplu al
strategiilor concurente sau, altfel exprimat, dinamica concurențială, definesc
structura pieței. Fiecare agent economic este obligat să ia decizii strategice
(preț, cantitate, calitate, ambalaj, prezentare, investiții, inovarea
produselor sau/și a producției, TT etc. etc.). Aceste decizii
strategice necesită, pentru realizarea lor, mobilizări bănești considerabile
susținere financiară.
Așa cum a rezultat din
tema precedentă, principalele decizii strategice sunt de natură novatoare, adică
VRCTT, cu implicații majore în procurarea de noi mașini, utilaje și
echipamente, precum și desfășurarea unor activități investiționale, pentru
materializarea cărora resursele proprii sunt insuficiente, fapt ce conduce la
împrumuturi.
Sau prezentat
schematic și succint aceste probleme cu scopul de a se evidenția încă o dată că
VRCTT reprezintă pentru receptor, capacitatea de a cumula resurse financiare
pentru investiții.
Unul dintre instrumentele
importante prin care se realizează finanțarea inovării este PLANUL de AFACERI.
În ultima perioadă au apărut
multe informații, susținute de autori onorabili, care încearcă să ne
familiarizeze și să explice pe larg definirea, obiectivele, scopul și chiar
schița planului de afaceri (susținerea conținutului de la copertă până la
final).
Menționăm câteva din
definițiile specialiștilor români privind PLANUL DE AFACERI, practicat cu
predilecție în economiile anglosaxone, încă din secolul XVIII: Instrument de
proiectare a funcționării întreprinderii; Instrument de fundamentare a
deciziilor cu caracter strategic ș.a.
Planul de afaceri
reprezintă un instrument indispensabil pentru orice acțiune care angajează
resursele financiare ale întreprinderii.
Pentru a obține
credibilitatea unui CREDITOR, care să susțină financiar o afacere sub formă de
împrumut sau subvenție și care să fie convins că își recuperează profitabil (în
cazul băncilor, cu dobândă aferentă) și la timp banii, este oportun ca firma
solicitantă de credit sau subvenție să prezinte un plan realist al afacerii
respective.
Prin planul de afaceri,
întreprinderea evidențiază condițiile evoluției sale în contextul realizării
unei afaceri, rezultatele ce decurg din această evoluție și în acest fel dă
posibilitatea creditorului să concluzioneze dacă riscă sau nu săși plaseze
capital în această afacere.
Acesta este, în sinteză,
rostul și obiectivul planului de afaceri. Întocmirea corectă și reală a unui
plan de afaceri nu poate avea loc decât după desfășurarea responsabilă și
serioasă a unor analize diagnostic globale (multifuncționale) și parțiale (funcționale)
în baza cărora să se stabilească strategia întreprinderii pe termn scurt și/sau
mediu, precum și prioritatea acțiunilor. Aceste acțiuni bine fundamentate,
cuantificate și eșalonate prioritar POT FACE OBIECTUL PLANULUI DE AFACERI.
La definițiile și
descrierile apărute în publicațiile românești referitor la PLANUL DE AFACERI,
unele din ele menționate mai sus, adăugăm că PLANUL DE AFACERI este UN
INSTRUMENT prin care O AFACERE (ACȚIUNE) este prezentată în context
CREDITORULUI pentru ca acesta să o califice CREDIBILĂ și săși asume riscul
creditării (susținerii financiare).
Planul de afaceri în sine
nu poate înlocui STRATEGIA ÎNTREPRINDERII.
Credibilitatea afacerii și
elementul de bază care determină CREDITORUL săși asume riscul finanțării este
evoluția "cashflow"ului pe termen de 3, 5 sau 10 ani, aceasta
reprezentând singura oglindă fidelă a modului eficient și profitabil în care
operează capitalul investit.
Planurile de afaceri
trebuie să susțină, prin pârghii financiare pe termen scurt, evoluția eficientă
și profitabilă a capitalului investit.
B. Prezentarea generală a PLANULUI de AFACERI, descriere, obiective, schița
PLANULUI de AFACERI tip, componență
1. Prof. dr. C.A. BOB
sintetizează una dintre cele mai complete prezentări generale a PLANULUI de
AFACERI.
Majoritatea autorilor au
preluat fără modificări acest P.A. tip, introducând în lucrările lor numai
câteva explicații lămuritoare.
Atitudinea din ce în ce
mai profesionistă față de management impune utilizarea pe scară largă și în
economia românească a unor tehnici probate eficient în economiile occidentale.
De aceea, cunoașterea P.A. reprezintă încă un pas în crearea unui model
sintetic al principalelor rezultate agregate ale funcționării întreprinderilor,
precum și ale probării sau infirmării decizionale privind oportunitatea angajării
în afaceri, sau cum plastic se exprima un autor: în aventuri financiare.
2. PLANUL de AFACERI se poate elabora ca:
instrument de
planificare
document pentru vânzare
ghid pentru direcții de
afaceri
3. Obiectivele PLANULUI de AFACERI sunt:
nevoia ce va fi satisfăcută
și care sunt dimensiunile ei
cum va fi satisfăcută
această nevoie și cum se estimează obținerea profitului
probabilitatea de succes
și justificarea acesteia
resurse necesare pentru
atingera obiectivului
interesul pe care îl
prezintă ideea dvs. pentru alți investitori
4. Schița PLANULUI de AFACERI este următoarea:
coperta
pagina de titlu
rezumatul planului
cuprins:
I. descrierea
firmei
II. serviciile
oferite
III.
descrierea pieței
IV. concurența
V. strategia
de marketing
VI. planul de
producție
VII. planul de
cercetare și dezvoltare
VIII.
organizare, personal și dotări
IX. planul
financiar
X. investiții și
structura de proprietate
XI. probleme
și riscuri critice
anexe
Coperta conține:
numele firmei
adresa
numărul de telefon
data întocmirii planului
de afaceri
Pagina de titlu
numele,
adresa, nr. telefon telefax firmă
numele
directorului executiv
numărul de ordine al
copiei și numele destinatarului (control distribuție)
specificația că este
confidențial și conține informații de patentat (opțional)
5. Rezumatul planului
1) scopul planului
2) descrierea pe scurt a
direcției de afaceri
3) oportunități
și strategii
4) analiza pieței
5) echipa
6) informații financiare
Nu trebuie să se facă referiri la alte părți; rezumatul, ca și însuși
PLANUL de AFACERI trebuie să fie un document independent.
1) Scopul planului:
atragerea investițiilor
obținerea de credite
explică ce poate
interesa investitorul/bancherul
2) Descrierea pe scurt a direcției de afaceri
o prezentare a direcției
de afaceri
nevoile pe care le va
satisface direcția de afacri
serviciile
ce vor fi oferite
3) Oportunități și strategie
strategia de
marketing
strategia de vânzări
avantajul competitiv și
componentele lui în mediul concurențial
fapte cheie
condiții
puncte vulnerabile ale
concurenților
tendințe în sectorul
economic respectiv
orice altă dovadă de
oportunitate
4) Analiza pieței
caracteristici ale pieței:
segmente țintă
caracteristici demografice, geografice, ale ramurii etc.
dimensiunile segmentelor
de piață țintă
segmentul inițial de
clienți
modul de comercializare
a serviciului
5) Echipa
fondatorii (prezentarea
experiențelor de succes)
angajații cheie
experiența relevantă:
conducere
cercetaredezvoltare
profituri
și pierderi
6) Informații financiare
fonduri necesare și
utilizarea lor
date financiare
istorice
previziuni financiare
rezumate (anul 13 sau 5)
profituri și
pierderi, încasări, venit net, venit/acțiune
lichiditate;
net cumulativ
bilanț;
participarea acționarilor la capital
(opțional oferta: cât se
oferă din capitalul firmei)
se mai poate adăuga, după
caz:
recuperarea investiției
nr. de investitori
(310)
cum își va recupera
investitorul banii
garanții (pntru
bancheri)
6. Cuprins
I. Descrierea firmei
istoric și condițiile
apariției
conceptul
obiective generale și
specifice
elemente
cheie:
pentru
trezirea interesului cititorului
săl faceți
pe cititor să se alăture echipei Dvs.
II. Produsele și/sau serviciile
descriere și comparații
utilitate și valoare
pentru clienți
statut de
patentat
produsele actuale/de
viitor
prețuri (se
includ indicatorii și indicii)
elemente
cheie:
utilizați o
terminologie pentru nespecialiști
accentuați
caracterul de unicat avantaj distinctiv
tot ceea ce
îl va face pe client să cumpere produsul/serviciul
III. Descrierea pieței
întreaga
piață
piața specifică
segmentul de
piață (vizat)
identificați
primii 5 cumpărători (nume)
gradul de
penetrare (anii 1,3,5,10)
creșterea
ramurii/sectorului în prezent și în viitor
element cheie:
arătați
clasele de clienți și profilul lor de cumpărare întro secțiune specială
IV. Concurența
descrierea
tuturor produselor concurente și a firmelor care le produc
caracteristicile concurenților, puncte slabe, puncte tari
tabel
rezumativ: compararea produselor
sublinierea
unicității produsului/serviciului Dvs
elemente cheie:
o selecție
critică a planului de afaceri. Majoritatea întreprinzătorilor nu cunosc
suficient sau subestimează concurența
V. Strategia de marketing
canale de distribuție
vânzări
directe, distribuitori.
înființare,
pregătire, motivație, recompensă
etapizare
în marketing
vânzări previzionate și
bugeturi
elemente
cheie:
dați exemple
de cicluri de vânzare, cicluri de viață a produselor etc.
(opțional)
modalități de promovare, de reclamă
VI. Planul de producție
explicații concise cu
privire la modul în care produsul va fi realizat/serviciul prestat
stadiile procesului de
producție
calitate/acceptare
calitate/control
bugetul de producție și
planurile de rezervă în caz de necesitate
calificări
speciale necesare
livrări, echipament,
subcontractanți
elemente
cheie:
dacă există
prototipul, anexați desene artistice ale produsului cu menținerea caracteristicilor
de bază
VII. Planul de cercetaredezvoltare
descrierea activității
de cercetaredezvoltare
obiective principale de
cercetaredezvoltare și etapizare
programarea în timp și bugetul
evoluția
produsului
protecția dreptului de
proprietate intelectuală
elemente cheie:
capacitățile
Dvs. unice de a satisafce piața aleasă
VIII. Organizarea, personal și dotare
schema de organizare
prezentarea biografică,
fondatori și angajați cheie
descrierea posturilor
planul de personal
include poziții
ce pot fi nominalizate ulterior
explică
deficiențele
consiliul director;
comitet consultativ
planul de
personal/programarea în timp
planuri de dotări pe
trmen scurt și lung
elemente cheie:
secțiunea
critică a planului de afaceri reprezintă
principala
întrebare: Cine sunt persoanele ?
IX. Planul financiar
situația financiară
curentă (operativă)
elemente de plăți/elemente
de încasări
controlul costurilor
analiza punctului de
echilibru/tabelul costurilor de lansare a afacerii
indicatori financiari și
numere magice
previziuni financiare
primul an
lunar, anul II trimestrial; anii IIIIV anual
lichiditatea
fluxuri
operative
bilanțuri
element cheie:
utilizați
reprezentări grafice, tabele și ratele financiare
X. Investiții și structura proprietății
capitalul
necesar și modul său de utilizare
structura
afacerii (acum, în viitor)
modalitatea de ași
recupera banii pentru investitorii din afara firmei
elemente de stimulare a
participării la capital a fondatorilor/angajaților
elemente cheie:
listați
titularii de acțiuni și cât dețin
faceți ca
afacerea/oferta propusă să fie clar înțeleasă
XI. Riscuri și probleme critice
descrierea
riscurilor:
depășirea costurilor
estimate
întârzieri în
programul de cercetaredezvoltare și în producție
probleme cu
furnizorii și distribuitorii
tendințe în
evoluția ramurii/sectorului
reduceri de
preț competitive
capital
insuficient
element cheie:
fiți
realist și onest
7. Utilizarea în
general a P.A. poate fi operațională pentru factori exogeni sau/și endogeni
firmei.
În ceeea ce
privește factorii exogeni, P.A. operează în principal:
în finanțarea
bancară și negocierea creditelor
în negocierea
aporturilor de capital sub formă de subvenții
în
restructurarea sau/și privatizarea întreprinderii
investiții de capital
evaluarea oportunității
alianțelor strategice sau/și a fuziunilor
8. Pentru fiecare tip
de afacere sau pentru fiecare utilizare, problemele la care ar trebui să răspundă
P.A., secțiunile de bază și cuprinsul lucrării se modifică corespunzător.
C. Structuri, caracteristici și
particularități specifice PLANULUI de AFACERI pentru VRCTT.
1. P.A. destinat
negocierii creditelor bancare; scheme; elemente de motivație principale pentru
susținerea credibilității afacerii și obținerea în condiții avantajoase de
dobândă și rambursabilitate a creditului solicitat.
2. Aplicații pe 3 cazuri
concrete reale a modului de elaborare a P.A. pntru negocierea creditelor
bancare destinate:
TT la o întreprindere
mică
TT la o întreprindere
mijlocie
VRCTT la o
întreprindere mijlocie
3. P.A. destinat
negocierii finanțării de către F.P.S. a restructurării produselor sau/și producției;
scheme; particularități, elemente de motivație și susținere a acțiunii
4. Aplicații pe 4 cazuri
concrete și reale a modului de elaborare a P.A. (studiu de restructurare operațională
și studiu de restructurare a produselor sau/și a producției)
5. P.A. destinat
negocierii unui cont bancar în valută de la o bancă românească și o bancă străină;
scheme, elemente de motivație, conținutul lucrării și aplicații pe 2 cazuri
concrete și reale.
D. Concluzii pentru activitatea
practică operațională a agenților VRCTT privind PLANUL DE AFACERI VRCTT
1. Agentul TT negociază
permanent și activ în domeniul inovării IMM; întocmirea și demararea pe bază de
PA a acțiunilor de inovare, restructurare și VRCTT.
2. Metode și modalități de
cunoaștere permanentă și continuă a strategiilor IMM existente; declanșarea și
conducerea unor acțiuni de conlucrare privind susținerea prin PA a noilor
strategii.
Înapoi lista module curs
transfer de tehnologie Înapoi transfer de tehnologie Înapoi