Citate
din lucrările realizate de SCIENTCONSULT, privind cercetarea
şi dezvoltarea
CINCI
POSTULATE
(autor: Mario Duma)
Primul postulat. Susţinerea cercetãrii
trebuie să fie integrată în efortul de redresare, de relansare
a economiei naţionale. Cercetarea nu poate fi promovată independent
şi indiferent de faptul dacă industria, celelalte ramuri şi
activităţi de profil tehnologic, sînt în cădere.
Al doilea postulat. După cum se arată în mod repetat în toate
sursele bibliografice străine, nu este uzual să se finanţeze
integral, dintr-o singură sursă bugetară, lucrări de C&D.
Suportul bugetar trebuie să fie în completarea unor eforturi
financiare proprii sau/şi în completarea unor finanţări parţiale
directe, pe lucrările respective, de către beneficiarii de
aplicare interesaţi.
Al treilea postulat. Un program de cercetare trebuie să fie
definit nu numai printr-o sferă de preocupări, ci printr-un
scop de atins, cît mai riguros definit şi evaluat, jalonat
în timp. Lucrările trebuie să conveargă, în mod coordonat,
sinergic, spre realizarea în termen a scopului.
Al patrulea postulat. Fără aplicarea în practică, cercetarea
în ansamblu şi cercetătorii în parte se deprofesionalizează.
Valorificarea constituie nu numai un scop social şi economic,
ci şi feed-back-ul profesional al cercetătorului, instrumentul
acumulării unei experienţe veritabile, antidotul amatorismului.
Nu munca şi abilitatea pentru valorificare sînt esenţiale;
efortul pentru valorificare poate fi încredinţat unor antreprenori
profesionişti. Pentru cercetători (în special pentru cei din
domeniul tehnologic), esenţială este şcoala confruntării soluţiilor
cu practica.
Al cincilea postulat. Pentru un cercetător nu este gravă -
şi poate fi chiar benefică - schimbarea domeniului de activitate,
în cadrul specialităţii sale (şi, uneori, chiar în altă specialitate)
Vitalitatea cercetării, profesionalismul
cercetătorilor, moralul acestora - se menţin (pentru categorii
largi de sfere de cercetare-dezvoltare) numai în condiţiile
confruntării cu practica, ale aplicării rezultatelor, ale
dialogului sistematic cu beneficiarii, ale competiţiei pe
piaţa tehnologiilor, sub presiunea imperativelor obţinerii
eficienţei economice, a factorului timp ş.a.m.d. Acestea sunt
importante atât pentru acumularea de cunoştinţe şi experienţă,
cât şi pentru climatul profesional, pentru selecţia şi promovarea
valorilor în cercetare. Or, în condiţiile unei activităţi
de cercetare care se confruntă prea puţin cu practica finalizării
şi a aplicării rezultatelor obţinute, inevitabil apare şi,
treptat, se accentuează pericolul deprecierii calitative -
tehnico-ştiinţifice şi deontologice.
Piata cercetării nu este un "dat",
ce trebuie doar cunoscut; piaţa cercetării depinde de nivelul
şi rezultatele cercetării însăşi; piaţa cercetării este "cu
geometrie variabilă".
Într-adevăr, piaţa este caracterizată
nu numai prin sortimente şi tipodimensiuni, ci (şi) prin nivelul
de performanţă, nivelul de preţuri şi raportul performanţă
/ preţ. O piaţă închisă pentru o anumită plajă de performanţe,
pentru o anumită plajă de preţuri sau / şi pentru un anumit
raport performanţă / preţ poate deveni deschisă, accesibilă
dacă una sau mai multe dintre aceste date se schimbă semnificativ,
şi invers.
Deci, analiza pieţelor nu trebuie să fie făcută numai pentru
grupe sortimentale şi tipodimensiuni, ci (şi) pentru performanţe
şi preţuri; tot aşa, analiza şanselor de a pătrunde sau /
şi de a se menţine pe anumite pieţe este esenţial dictată
de parametrii menţionaţi (la care se adaugă, desigur, ceilalţi
parametri de marketing - particularităţi, promovare, reţea
de distribuţie, reţea de service etc.)
În consecinţă, marketingul cercetării-dezvoltării include
şi începe cu analiza parametrilor menţionaţi - existenţi pe
piaţa vizată şi a celor stabiliţi ca ţinte pentru / obtenabili
prin / propria activitate de cercetare-dezvoltare.
Analiza economică este parte
integrantă a cercetării de dezvoltare şi ghidează soluţiile
cercetării.
Cercetarea trebuie să expliciteze
impactul economic şi utilitar şi să prezinte lucrurile de
pe poziţia intereselor beneficiarului.
-Este de neînţeles, în contextul
internaţional existent, faptul că legislatia tratează formarea
profesională continuă ca fiind rezervată exclusiv sistemului
educaţional şi asociaţiilor profesionale, eludând, pentru
România, sfera întreprinderilor înseşi, precum şi pe cea "industriei
serviciilor de formare profesională" - factori cu rol
specific bine cunoscut în domeniu.
În faţa cercetării româneşti
stă nu numai problema "conservării potenţialului său
uman valoros" existent, dat, ci şi cea a unei anumite
corectări, remodelări profesionale şi restructurări a acestuia.
Nu se pot face calculatoare
fără a şti informatică şi electronică.
- Nu se pot face medicamente fără a şti chimie şi biologie.
- Nu se pot face tancuri fără a şti mecanică şi arta militară.
- Nu poţi fi manager fără a învăţa management.
Cursurile SCIENTCONSULT de management
pornesc de la practica managementului. Ele nu îşi propun să
dea o imagine teoretică a ştiinţei managementului (sunt foarte
multe cursuri de acest tip), ci să înarmeze pe manageri cu
spiritul, deprinderile (abilităţile) şi cunoştinţele manageriale
actuale, de care au nevoie în activitatea lor, răspunzând
la problemele cu care managerii se confruntă în practică.
|