Metode avansate de
perfecționare profesională
privind managementul strategic în C-D
(1996-1997)
Lucrări comandate și finanțate de Ministerul
Cercetării și Tehnologiei, respectiv Agenția Națională pentru Știință,
Tehnologie și Inovare, în cadrul Programului Orizont 2000
Model de asistare a deciziilor strategice la nivelul
unităților de C-D, pentru perfecționare managerială specifică
Responsabil temă:
Ing. Sanda Felea
Elaboratori:
Dr. ing. Mario Duma
Ing. Sanda Felea
© SCIENTCONSULT,
octombrie 1996
CUPRINS
1. Introducere. Obiectul lucrării........................................................................................... 3
2. Stadiul conceptual actual al problematicii
de management strategic............ ........... 4
3. Tipologia unităților de C&D, din punctul de vedere al
elaborării strategiilor..................................................................................................... 30
4. Variante de opțiuni privind deciziile strategice pentru
unitățile de C&D............................................................................................................ 33
5. Modelarea asistării deciziilor strategice.
Structura și tipologia modelului și a parametrilor decizionali................................... 39
6. Lucrări în continuare...................................................................................................... 48
Bibliografie.................................................................................................................... 49
NB. Analizele și
specificațiile elaborate în cadrul prezentei teme au caracter de originalitate:
tematica managementului strategic în cercetare-dezvoltare, sub aspectele
calitative ale activității respective, constituie drept de autor, în
conformitate cu prevederile Legii nr. 8/1996.
Tema: Metode avansate de
perfecționare profesională privind managementul strategic în C-D constituie o
cercetare de aprofundare teoretică și, în continuare, de dezvoltare
experimentală până la crearea posibilităților de operaționalizare, a unui
aspect care a fost inițiat, într-o formă embrionară, în cadrul unei teme
anterioare [17]. Așa cum arată denumirea prezentei teme, ea va fi direcționată
pe problematica:
a) metodelor avansate de
perfecționare profesională
b) privind managementul strategic
c) în cercetare-dezvoltare.
Faza 1: Model de asistare a
deciziilor strategice la nivelul unităților de C&D, pentru perfecționare
managerială specifică face delimitare:
d) la nivelul unităților de
C&D
e) model de asistare
f) decizii strategice
(scenariile manageriale urmând să formeze obiectul unei faze viitoare)
În acest context, documentația de
față va analiza conceptul și conținutul actual al problematicii de management
strategic, tipologia actuală a unităților de C&D din punctul de vedere al
elaborării strategiilor, variante de opțiuni privind decizii strategice pentru
unitățile de C&D din România.
În încheiere, se schițează jaloane
pentru cercetări de efectuat în continuare, în faza următoare.
În limbajul științific contemporan
și în afara domeniului militar, din care este adesea considerat că provine,
conceptul de strategie are, cel mai adesea, caracteristicile:
stabilirea de obiective
pentru un viitor pe termen lung
privind ansamblul activității
definind metodele generale de
acțiune, regulile generale de alocare și utilizare a resurselor, în vederea
atingerii obiectivelor urmărite.
În esență, o strategie este un set
de reguli de elaborare a deciziilor pentru ghidarea comportării
organizaționale. Unii autori disting patru tipuri de astfel de reguli:
1. Criterii de măsurare a realizărilor prezente și viitoare ale
firmei. Calitățile exprimate prin aceste criterii sunt, în mod uzual, denumite obiective
strategice, performanțele reprezentând cantitățile ce se doresc să fie
atinse pentru aceste obiective.
2. Reguli de dezvoltare a relațiilor firmei cu mediul exterior: ce
produse-tehnologii va dezvolta firma, unde și cui vor fi vândute acestea, cum
va câștiga firma avantaje asupra competitorilor. Acest set de reguli este
denumit strategia produs-piață sau strategia afacerii [business strategy].
3. Reguli pentru stabilirea relațiilor și proceselor interne din
cadrul organizației; acestea sunt, în mod curent, denumite conceptul
organizațional.
4. Reguli prin care firma își conduce activitatea de zi cu zi, numite
politici operative [operating policies].
O strategie prezintă următoarele caracteristici
distincte:
1. Procesul de formulare a strategiei nu conduce la acțiuni imediate.
Prin acest proces se stabilesc direcțiile în care poziția firmei va crește și
se va dezvolta.
2. În consecință, strategia trebuie apoi utilizată pentru generarea de
proiecte strategice printr-un proces de căutare. Rolul strategiei în cadrul
acestui proces de căutare este, în primul rând, de a focaliza eforturile către
domeniile definite prin strategie și, în al doilea rând, de a elimina și de a
descoperi posibilitățile care sunt inconsistente în raport cu strategia.
3. Astfel, strategia devine inutilă ori de câte ori dinamica istorică
a unei organizații o poate conduce acolo unde dorește să ajungă, adică, cu alte
cuvinte, procesul de căutare este deja focalizat către domeniile preferate.
4. În timpul formulării strategiei nu este posibilă enumerarea tuturor
proiectelor strategice ce pot fi avute în vedere. De aceea, formularea
strategiei trebuie să se bazeze pe informații agregate, incomplete și incerte,
referitoare la clase de alternative.
5. Când prin procesul de căutare sunt identificate alternative
concrete, devin disponibile informații mai precise, mai puțin agregate, despre
acestea. Aceste informații pot pune sub semnul îndoielii alegerile strategice
inițiale, care necesită, în acest caz, revizuiri. Astfel, utilizarea cu succes
a strategiei este un proces iterativ în care, pe măsura elaborării, se
manifestă reacții strategice, care corectează opțiunile strategice inițiale.
6. Deoarece atât strategia, cât și obiectivele, sunt utilizate pentru
a filtra proiectele, ele apar a fi similare. Totuși, sunt distincte.
Obiectivele reprezintă scopurile pe care firma caută să le atingă, în timp ce
strategiile sunt mijloacele de atingere a acestor scopuri. Obiectivele reprezintă
reguli de decizie de nivel mai înalt. O strategie care este validă în
conformitate cu un set de obiective poate să-și piardă validitatea atunci când
obiectivele organizației se schimbă. Alți autori, însă, consideră că
obiectivele fac parte din strategie, după cum se arată pe parcursul acestui
capitol.
7. Strategiile și obiectivele sunt interschimbabile, atât la diferite
momente de timp, precum și la diferite niveluri ale organizației. Astfel,
anumite atribute de performanță (ca, de exemplu, segmentul de piață) pot fi un
obiectiv la un anumit moment de timp și o strategie în altul. Pe măsură ce
obiectivele și strategiile sunt elaborate în cadrul organizației, rezultă o
relație de ierarhizare tipică: elementele de strategie la niveluri manageriale
mai înalte devin obiective pentru nivelurile inferioare.
Conceptul de strategie apare a fi un
concept vag și întrucâtva abstract. Formularea strategiei nu produce, de
regulă, acțiuni productive imediate în cadrul firmei. Procesul de elaborare a
strategiei este un proces costisitor atât sub aspect financiar, cât și ca timp
managerial.
Ipoteze de succes strategic [2]
Potențialul de performanță al unei
firme este optim când sunt întrunite următoarele condiții:
1. Agresivitatea comportării strategice este corespunzătoare
turbulenței [1] mediului (scara este în
funcție de intensitatea și viteza schimbărilor în mediu).
2. Răspunsul capabilităților firmei se acordează cu agresivitatea
strategiei, definite prin:
a. gradul de discontinuitate față de trecut a:
· produselor/serviciilor
(inovare);
· mediului competitiv;
· strategiilor de
marketing.
Scara:
· incrementală;
· discontinuă;
· fermă, dar observabilă la
mediu;
· creativă (creează
schimbări).
b. Plasarea în timp a produselor/serviciilor noi ale firmei pe piață
(în raport cu competitorii).
Scara:
· reactivă;
· anticipativă;
· inovatoare;
· creativă.
3. Componentele capabilității firmei, care trebuie să se sprijine
reciproc:
·
manageriale;
·
funcționale;
·
financiare.
Citând definiții ale strategiei,
aparținând unor autori situați la un sfert de secol distanță, în [18] se
exemplifică:
Chandler, 1962: determinarea
scopurilor și a obiectivelor fundamnetale pe termen lung a unei întreprinderi
și adoptarea modului de acțiune și alocarea resurselor necesare pentru reușita
acestor obiective.
Andrews, 1987: un model de
decizii care reprezintă unitatea, coerența și consistența internă a acelor
decizii strategice ale firmei, care poziționează firma în mediul său și îi
conferă identitatea, puterea de a-și mobiliza punctele tari și a crea tendința
de succes pe zona de piață.
Când, în definiția lui Chandler, s-a
întâlnit expresia scopuri și obiective, pare-se, nu a fost vorba despre o
tautologie. Cole [18] merge mai departe și deosebește mai mulți termeni, cu
nuanțe diferite, care toți pot fi, la prima vedere, traduși printr-unul singur: scop, sau
obiectiv. El definește, distinct: purpose, goals, objectives. Și mai
găsim: mission (identificat cu purpose), dar și aims, (identificat
cu goals). Se prezintă următoarele definiții:
Preconizarea [purpose] / misiunea
[mission]: o declarație publică în numele unei organizații, care stabilește
rațiunea de fi a acesteia [raison dêtre], în termenii
nevoilor clienților pe care intenționează să le satisfacă, piețele în
interiorul cărora va veni în întâmpinarea acestor nevoi și modul (maniera) în
care va veni în întâmpinare. Misiunea definește, de asemenea, intențiile
organizației față de alte părți interesate (acționari, salariați sau
comunitatea umană în genere).
Scopurile [goals] / dezideratele
[aims] strategice: o declarație de intenții mai fin focalizată, orientată spre
acele aspecte ale operațiunilor organizației, care sunt critice pentru succes
adesea descrise ca afacerea-nucleu [the core business]. Asemenea declarații
definesc, în mod uzual, intențiile privind piața de produse sau servicii,
resursele, utilizarea tehnologiei, standardele de calitate, parametrii
financiari.
Ca obiective: se consideră că
acestea sunt intenții specifice și pe termen scurt privind diferite unități
operaționale ale organizației; adesea sunt denumite ținte și sunt elemente
cheie în planurile tactice.
În
prezenta fază, cu referire la managementul strategic al unităților de
cercetare-dezvoltare din România, nu vom opera cu deosebirile de nuanță
între conceptele privind obiective, scopuri, țeluri, deziderate etc.,
deosebiri de nuanțe care diferă, de regulă, de la autor la autor, de la sursă
la sursă. Totuși, se vor utiliza, ca elemente definitorii distincte și larg
(cvasi-unanim) acceptate în literatura de specialitate managerială, misiunea,
precum și politicile.
În
[19], se dau caracteristici ale deciziilor strategice, drept
caracteristici asociate in mod uzual cuvintelor <<strategie>> și
<<decizii strategice>> :
1. Deciziile strategice par a se
referi la delimitarea și definirea ariei de activități a organizației.
2. Strategia are de a face cu
confruntarea activității unei organizații
cu mediul în care operează (evident, este avut în vedere mediul în
general, mediul economic, de piață în special).
3. Strategia are de a face cu
confruntarea activității unei organizații cu capabilitatea resurselor sale.
4. Deciziile strategice au adesea
implicații majore privind resursele organizației.
5. Deciziile strategice afectează
deciziile operaționale, ele provoacă valuri de decizii inferioare.
6. Strategia unei organizații
afectează, de asemenea, valorile și așteptările celor care au puterea în și în
jurul organizației.
7. Deciziile strategice sunt în
măsură să afecteze direcțiile pe termen
lung ale organizației.
Pe baza acestor caracteristici, [19]
definește strategia ca direcția și delimitarea
unei organizații pe termen lung, care armonizează resursele organizației
cu mediul său în schimbare, în particular piețele, clienții, astfel încât să
satisfacă așteptările celor care sunt pilonii organizației (după Ibsen, am
putea spune: stâlpii societății).
Autorii prezintă următorul
dicționar al strategiei (coloanele 1,2,3, la care am adăugat coloana 4, cu
exemple din cercetare-dezvoltare):
TERMENUL |
DEFINIȚIA |
EXEMPLU DIN SFERA PERSONALĂ |
EXEMPLU DIN C-D |
Misiunea |
Premisă determinantă în
concordanță cu valorile și așteptările stâlpilor |
A fi sănătos și frumos |
A crește prestigiul tehnologiei
românești în domeniul X |
Scop |
Definiție generală a unui deziderat
sau a unei ținte |
A reduce din greutate |
A asigura compatibilitatea și
competitivitatea europeană a produselor X |
Obiectiv |
Cuantificare (dacă este posibilă)
sau definire mai precisă a scopului |
Să reduc 3 kg până la 1 septembrie |
Export de cel puțin 0,5 mil. $ în
1999 |
Strategie[2] |
Categorii largi de tipuri de
acțiune pentru a atinge obiectivele |
Dietă și gimnastică |
Cercetări tehnologice privind
materialele. Acreditare laboratoare |
Acțiuni / sarcini |
Pași individuali pentru a
implementa strategiile |
Eliminarea deserturilor / untului Limitarea alcoolului la o
băutură/zi Înot zilnic |
Recrutare 5 șefi promoție 3 călătorii de studiu la reuniuni
de profil Premiu intern pentru idei |
Conducere (control) |
Monitorizarea pașilor de acțiune
pentru: ·
consolidarea obiectivelor Sperând că ajungem la: ·
evaluarea eficacității strategiei și acțiunilor ·
modificarea strategiei și /sau a acțiunilor, cum devine
necesar |
Primul lucru în fiecare dimineață
- cântărirea Dacă progresul este satisfăcător -
nimic de făcut. Dacă nu - ia în considerare altă strategie sau alte acțiuni |
Raportări săptămânale Evaluări lunare Project management |
Recompense |
Câștig pentru atingerea
obiectivelor |
Cumpărarea unui nou costum |
An sabatic după reușită |
După [13], managementul strategic
convențional este considerat ca fiind un tip aparte și distinct de
management, care are de a face cu
probleme mari pe termen lung. Se consideră că acest tip de management
trebuie să fie deosebit, pe de o parte, de derularea curentă, zilnică, a
afacerilor existente și, pe de altă parte, de comportamentul managerial
antreprenorial oportunist, improvizat.
Formularea unui plan strategic
înseamnă determinarea unor anumite misiuni, care stabilesc ce își propune
firma să devină în viitor; definirea unor obiective clare, stabile, pe un
termen lung de asemenea definit; proiectarea căilor generale de acțiune pentru
îndeplinirea misiunilor și atingerea obiectivelor.
Procesele și procedurile uzuale în
managementul strategic sunt considerate a fi analiza, cuantificarea,
prognozarea; utilizarea unor reguli formalizate pentru a pregăti și a actualiza
planurile pe termen lung.
Sursa citată rejectează fără
compromis cadrul managementului strategic convențional, ca fiind nerealist,
nepractic și intrinsec static. Timpul consumat pentru a construi planuri pe
termen lung, care vor fi modificate peste câteva luni, este o risipă și
distrage atenția de la problemele reale. Aceasta - doarece teoria convențională
este bazată, în mod fundamental, pe premisa că schimbarea poate fi înțeleasă în
termenii experienței anterioare, că se
poate recurge la probabilități, că pot fi ignorate modificările de mică
anvergură, că pot fi create clișee clare ale dezvoltării. Este un mod de acțiune
considerat a fi periculos în condițiile incertitudinilor reale. Dimpotrivă,
ceea ce autorul preconizează și denumește ca fiind management strategic dinamic este: a face
față situațiilor noi și neprevăzute. Într-o viziune neconvențională:
·
Managementul strategic nu este un fel deosebit de
management, ci este managementul propriu-zis.
·
Strategia nu este o ierarhizare a unor planuri mărețe
fixate, ci este un mod de a face față provocărilor, de a conduce experimentele.
Strategia se construiește prin experiența succeselor anterioare; este consecința
comportamentului inovativ și antreprenorial.
·
Procesele necesare pentru a câștiga în condiții de
incertitudine și pentru a realiza inovări sunt în principal intuitive și
politice, mai curând decât analitice și formalizate.
·
Managementul strategic de succes înseamnă perfecționarea
sistemului de conducere, astfel încât să fie suficient de flexibil pentru a
face față în condiții de mare incertitudine.
Este o concepție care amintește (nu
numai prin denumire, ci și prin esență) de teoria programării dinamice a lui
R. Bellman, din sfera cercetării operaționale a anilor 60, care postula că o
traiectorie optimală se construiește din decizii optimale în subtraectorii
(într-un proces în pași).
Susținând necesitatea unui
management strategic nou, dinamic, unii autori, citați în [6], constată o serie
de factori de presiune, pe care îi consideră ca având un rol critic pentru
viitor:
·
Intensificarea concurenței
·
Progresele în tehnologia informației, impactul acesteia
·
Tensiunile între necesitățile pe termen scurt și cele pe
termen lung
·
Caracterul tot mai dinamic, schimbător, al organizațiilor
·
Focalizarea asupra pieței
·
Calitatea
·
Accelerarea dezvoltării și înlocuirii produselor
·
Acapararea unor firme de către altele
După aceeași sursă, alți autori
definesc tendințe similare, cu următoarele focalizări suplimentare:
·
Alianțele strategice, expansiunea
·
Deplasarea de la economia productivă spre cea a serviciilor
·
Schimbarea structurii demografice
Tendințele managementului, în aceste
condiții, sunt definite, de către diferiți autori, astfel:
·
Focalizare asupra pieței
·
Organizare matricială în locul departamentelor funcționale;
creșterea eficienței organizării mai curând decât restructurarea propriu-zisă
·
Organizări plate (cu puține niveluri), structuri simple
·
Atenție crescută față de calitate și service-ul pentru
clienți
·
Tehnologia informației ca factor de avantaj competitiv
(câștigă cine folosește mai bine informatica)
În condițiile arătate, se consideră
că principalele noi abilități cerute managerilor sunt:
·
Înțelegerea perspectivei globale
·
Înțelegerea și capacitatea de comunicare a viziunii și a
obiectivelor
·
Managementul continuu al schimbării
·
Abilități și cunoștințe inter-funcționale
·
Capacitate de a conduce grupe diversificate de subalterni
·
Atitudine de perfecționare permanentă
·
Managementul inovării
·
Înțelegerea informației
·
Perfecționarea gândirii strategice
În ceea ce privește focalizarea
asupra pieței, aceasta însăși este considerată la diferite niveluri de
aprofundare strategică.
În [12] sunt enumerate șase categorii
de implicații importante asupra dezvoltării întreprinderilor, decurgând din
tendințele actuale ce se manifestă în relațiile dintre clienți și furnizori:
1. Cercetările de piață trebuie să
fie focalizate asupra nevoilor noi ce apar în sfera clienților și în
dezvoltarea tehnologică conexă
2. O mai profundă conscientizare
privind problemele clienților și ale tehnologiei la nivelul managerilor
superiori, al specialiștilor de profil ne-tehnic și al celor de profil tehnic
îngust
3. Implicarea managerilor în analize
strategice participative
4. Extinderea bazelor de date
tradiționale strategice pentru a include
evaluări mai detaliate asupra
oportunităților și riscurilor viitoare ce decurg din nevoile strategice
ale clienților, precum și potențialul pentru o utilizare mai productivă a
tehnologiilor disponibile
5. Necesitatea de a dezvolta
capabilitatea de a asigura managementul produselor și serviciilor cu valoare
adăugată ridicată; în particular - dimensiunea calității totale
6. Organizarea unor sesiuni de
brainstorming mixte: clienți / furnizori
În considerarea evoluțiilor actuale
și previzibile privind atitudinea față de competitivitate, aceeași sursă
prezintă tabelul:
Dimensiuni ale mix-ului competitiv
de bază |
Preocupări de bază în anii 80 |
Preocupări strategice adiționale
în relațiile cu clienții în anii 90 |
1. Designul produselor |
Adaptarea la scop / modă |
Mutație în aplicarea integrată a
tehnologiilor - conducând la noi oportunități strategice |
2. Calitatea și fiabilitatea
produselor |
Primii în timp, aliniat cu cei mai
buni |
Permanent, înaintea celor mai buni |
3. Potențialul productiv al
produselor |
Costurile performanță / capacitate
de operare |
Costurile pe durata de viață /
accesul economic la noi tehnologii |
4. Promptitudinea livrărilor |
Răspuns de cinci stele la
comenzi repetabile |
Venire în întâmpinarea reperelor
strategice ale clienților |
5. Sortimentul produselor |
Noutăți competitive |
Utilizare oportună a noilor
tehnologii |
6. Suport în plasare și aplicare |
Utilizare completă și avantajoasă |
Utilizare timpurie a noilor
tehnologii |
7. Service și piese de schimb |
Suport prompt al clientului |
Suport continuu al clientului |
8. Urmărire promotională după
vânzare |
Încredere intrinsecă a clientului |
Înțelegere strategică interinsecă
cu clientul |
9. Reduceri de prețuri pentru
loturi mari |
Mai puțin relevantă în funcție de
valoarea adăugată |
Mai puțin relevantă în funcție de
partajarea riscurilor strategice |
Considerente de genul celor
prezentate conduc la tendințe de interconectare a strategiilor, în relațiile
furnizori / clienți, colaborare strategică.
Exemplificăm, dintre problemele
enumerate în [12]:
IDENTIFICAREA
CLIENȚILOR STRATEGICI
·
Care sunt clienții care gândesc și planifică strategic?
·
Care sunt utilizatorii finali apți să fie mai activi în
solicitări și mai inovativi?
·
Care sunt clienții curenți / potențiali apți de a fi cel mai
mult și cel mai puțin preocupați de nivelul tehnologic?
·
Care clienți sunt în mai mare măsură adepți ai exploatării
unor deschideri strategice? Preocupați
de oportunitățile deschise de noi segmente de piață, schimbări în tehnologie și
în canalele de distribuție?
·
Care dintre clienții curenți / potențiali sunt apți să fie
cei mai mari cumpărători pentru tipurile noastre de produse și tehnologii în
următorii 3 - 5 ani?
·
Care dintre clienții curenți / potențiali sunt apți să
prezinte cea mai mare creștere a achizițiilor de la noi în următorii 3 - 5 ani?
·
Care sunt 5 cei mai importanți clienți care sunt astăzi cel
mai puțin probabil să supraviețuiască în forma lor actuală în următorii 5 ani?
De ce? Care sunt implicațiile?
·
Care 5 clienți prezintă cele mai atractive oportunități
actuale pentru stabilirea unei colaborări strategice pentru viitor?
ANTICIPAREA
STRATEGIILOR NOI
·
Care este misiunea esențială și strategia de afaceri a
fiecăruia dintre clienții selectați?
·
În ce moduri este
această strategie susceptibilă să fie modificată în următorii 3 - 5 ani și de
ce?
·
Care vor fi prioritățile clienților în nevoile de
tehnologii-suport pentru dezvoltarea strategică a proiectării produselor,
proceselor și sistemelor, pentru atingerea obiectivelor privind calitatea
totală?
·
Unde poate fi sursa curentă a clientului de tehnologii
prioritare privind componentele, subansamblele, materialele și know-how-ul
intelectual sau produse finite pe plan național, regional sau internațional?
·
Ce schimbări pot fi întrevăzute în sursa potențială?
·
Are clientul capacitatea de a explora, accesa și a utiliza
această tehnologie în mod productiv?
·
Care sunt forțele și slăbiciunile tehnologice conexe
viitoare ale clientului?
·
Are clietnul forța necesară pentru o relație strategică?
·
Ce suport de management, specialiști sau forță de muncă va
fi esențial?
·
Ce puteți face pentru schimbarea nevoilor implicite ale
clientului privind întrebările anterioare?
·
Schimbările recente sau cele anticipate în managementul
superior vor conduce la schimbări strategice?
PROIECTAREA
PRODUSELOR ȘI SERVICIILOR VIITOARE
·
Care sunt implicațiile pentru cadrul și limitele bazei
noastre tehnologice viitoare?
·
Care sunt implicațiile pentru planurile noastre de
dezvoltare de produse / servicii?
·
Ce necesită să fie abordat și utilizat pentru a fi sigur că
tehnologia noastră este corectă și oportună?
·
Ce noi surse pentru tehnologie trebuie să fie investigate și
abordate? Cum? Când?
·
În ce mod ar putea să fie modificat sortimentul actual de
produse / servicii pentru a forma o bază pentru o relație strategică cu
clienții-cheie?
·
Ce trebuie făcut pentru a proteja drepturile de proprietate
intelectuală implicate pentru a reduce posibilitatea unor oferte-surpriză
superioare[3]
din partea concurenților și a furnizorilor?
·
De ce spațiu de manevră dispunem pentru a promova standarde
conexe care să protejeze piețele de mâine?
Este interesant de remarcat impactul
și implicarea problematicii tehnologice în analiza și concepția strategică
managerială, inclusiv în abordări pur economico-financiare și de piață.
În continuarea celor exemplificate, se poate prezenta, după [2], impactul
tehnologic într-o asemenea sferă cum este managementul portofoliului financiar,
de valori mobiliare ale firmei.
Astfel, stabilirea obiectivelor este
delimitată în 4 categorii de obiective:
1. Obiective de performanță:
obiective de creștere și de profitabilitate.
2. Obiective de risc: obiectivul de
invulnerabilitate strategică și obiectivul de oportunitate strategică.
Invulnerabilitatea
strategică poate fi descrisă ca asigurare la surprize strategice, cum pot fi:
invadarea uneia sau mai multora dintre pietele firmei de către tehnologii noi
colaps economic în una sau mai multe dintre zonele cu care firma face comerț
măsuri protecționiste care limitează accesul firmei la una sau mai multe dintre
piețele sale importante (și nu trebuie uitat, după exemple din ultimii ani, că
astfel de măsuri protecționiste, care se fac din ce în ce mai greu sub forma
clasică a taxelor vamale, îmbracă acum forma unor exigențe speciale - sau
generale - de natură ecologică, sanitară, culturală, privind calitatea ș.a.,
având, la rândul lor, condiționări tehnologice).
Obiectivul
de oportunitate strategică se referă la firme cu management antreprenorial și implică poziția firmei în arii strategice
cu oportunități strategice atractive. Printre exemplele de oportunități
strategice sunt citate:
nașterea unei noi industrii ca ecou al unei noi tehnologii
dereglarea unei industrii
deplasare a puterii către forțe politice orientate spre economie de piață
emergența unor strategii industriale naționale
3. Obiective sinergetice: sinergia
managerială și sinergia funcțională. Întâlnim și aici reflexe tehnologice.
Astfel, sinergia managerială
urmărește optimizarea (și valorificarea) aspectelor comune între capabilitățile
managementului firmei și cele ale managementului subunităților sale strategice.
Se exemplifică abilitățile de a face față:
în mediu cu grad înalt de
turbulență (schimbare necontrolată)
în afaceri bazate pe înaltă
tehnologie
în strategii agresive, cu asumare
de risc
Sinergia funcțională urmărește
maximizarea filierelor comune pentru diferitele părți ale firmei; exemple:
know-how-ul tehnologic
abilitățile de dezvoltare de
produse
capacitățile de producție
Sub titlul Integrarea factorilor
tehnologici în formularea unei strategii competitive, autorii [2] ilustrează
procesul prin figura 2.
În firmele determinate tehnologic
se conturează strategii tehno-fezabile, care pot fi generate în interiorul
C&D, ca soluții în căutarea de probleme, în premisa că noile dezvoltări
vor găsi întotdeauna piața. Această premisă este periculoasă. Strategiile
tehno-fezabile trebuie să se bazeze deopotrivă pe analiza nevoilor, cât și pe
posibilitățile tehnologice.
Într-un pas următor, cel al
strategiilor econo-fezabile, se determină dacă, în absența concurenței sau a
altor restricții, o firmă ar putea obține profit din inovare, presupunând că
clienții potențiali au putere de cumpărare și sunt gata să plătească prețul
cerut.
Mai departe, poziția de succes
competitiv analizează dinamica cererii, intensitatea așteptată a concurenței,
ofertele concurente așteptate, ca și restricțiile și presiunile socio-politice.
Se identifică și se ierarhizează un set de poziții de succes potențial și se
estimează profitabilitatea lor probabilă.
Ultimul pas este formularea poziției
competitive viitoare a firmei.
Autorii [2] afirmă că procedura
reprezentată în fig. 2 prin linia punctată reprezintă practica utilizată
frecvent de către firmele tehnologic intensive, în special cele mici, care nu
dețin know-how-ul de marketing și resursele necesare pentru o planificare
strategică sistematică. Această abordare din laborator pe piață poate fi
utilizată numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:
1.
Firma este în posesia unei înalte tehnologii unice.
2.
Există un client în mod expres interesat să obțină tehnologia.
3.
Clientii sunt gata să plătească orice preț rezonabil pentru a o obține.
4.
Concurența este slabă.
5.
Relațiile cerere / ofertă sunt net favorabile firmei.
Dacă aceste condiții nu sunt
îndeplinite, firma își asumă riscuri mari, ieșind pe piață cu lucruri care
tehnic sunt fezabile, dar nu au fost evaluate comercial. Dacă investiția de
lansare este mică, riscul poate fi asumat.
Cercetarea și dezvoltarea, la rândul
lor, comportă anumite abordări diferențiate în cadrul cuplului C&D, în
funcție de caracterul tehnologiilor. În industriile considerate fertile sub
aspect tehnologic, dezvoltarea produselor și a serviciilor este
determinantă, în timp ce în industriile turbulente sub aspect tehnologic, cercetarea
capătă un rol la fel de important ca și dezvoltarea. Lupta pentru putere și
puterea însăși gravitează între C și D în funcție și de istoricul
contribuției lor la profitabilitatea firmei.
Managementul strategic este un
domeniu evolutiv. Conceptele și metodele sale s-au dezvoltat în mod pragmatic,
în principal în cadrul firmelor, ca răspuns la necesitatea de a conduce
activitatea într-un mediu din ce în ce mai complex și mai dinamic. Conceptele,
modelele și metodele elaborate au fost apoi rafinate în cadrul unor școli de
gândire, fapt care a condus la coexistența unor variante diferite în definirea
conceptelor, modelelor și în abordarea problematicii.
Procesul de dezvoltare a
instrumentelor teoretice și practice ale managementului strategic se află, și
în prezent, într-o continuă dezvoltare și diversificare, pentru a răspunde
nevoilor conducerii strategice specifice noilor tendințe de modificare a
mediului internațional de afaceri, precum și specificului acestuia în diferite
zone geografice și de dezvoltare [3-13, 18-20].
Un model al procesului de management
strategic este reprezentat în fig. 3
[1]. Acest model prezintă interes deoarece, într-o formă simplificată,
stă la baza unei metodologii pentru generarea unei strategii de schimbare care
a fost preconizată pentru institutele de cercetare aplicativă din România.
Metodologia amintită a fost elaborată de
către firma de consultanță SQW în cadrul asistenței tehnice pentru restructurarea
sistemului de știință și tehnologie în România [5].
În cadrul acestui model se disting
două faze ale procesului:
planificarea strategică,
implementarea și controlul.
În faza de planificare strategică
sunt elaborate decizii strategice privind misiunea, filozofia, politicile și
obiectivele, precum și metodele pentru atingerea acestor obiective. Deciziile
strategice sunt elaborate ca răspuns la oportunitățile anticipate pentru
perioade de planificare strategică și au consecințe pe termen lung, afectând
ansamblul organizației.
În fazele de implementare și control
este necesară elaborarea unei varietăți de decizii privind tipul structurii
organizației, stilurile de conducere, sistemele informaționale de conducere,
precum și sistemele de monitorizare și evaluare care permit controlul
realizării efective de către organizații a obiectivelor strategice.
Procesul de planificare strategică
trebuie reluat pentru reactualizare periodică și ori de câte ori evenimente
interne sau externe organizației modifică substanțial prognozele avute în
vedere la identificarea oportunităților (O), pericolelor (T) sau aprecierilor
relative la punctele tari - forțele (S) și slăbiciunile (W) organizației, pe
baza cărora a fost elaborată bine cunoscuta analiză SWOT.
Analiza SWOT este larg utilizată în
practica managementului strategic. Se preferă uneori utilizarea unei variante
ale ei, SOFT, în care sunt considerate în analiză, în locul slăbiciunilor
organizației (W), erorile făcute de către aceasta (F).
Pe scurt, esența metodei (v. fig. 4)
constă în identificarea unor factori cheie de succes, pe baza analizei
evoluțiilor și a evenimentelor din mediul exterior. Din compararea acestor
factori de succes cu resursele organizației se determină forțele și
slăbiciunile acesteia. Oportunitățile și pericolele rezultate din analiza
mediului extern sunt confruntate apoi cu forțele și slăbiciunile (sau cu
erorile) organizației, rezultând, în final, cadrul și informațiile necesare
pentru etapele următoare de elaborare a strategiei. Pentru sintetizarea
rezultatelor analizei SWOT, se folosesc matrici de tipul celei prezentate în
fig. 5, care permite evidențierea poziției competitive a organizației în raport
cu principalii competitori.
|
Factori cheie de succes |
|||||
Resurse
ale organizației |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Forțe |
xxx |
|
xx |
|
|
x |
Slăbiciuni |
|
xxx |
|
|
xx |
|
xxx
- nivel ridicat; xx -
nivel mediu; x - nivel scăzut
Calitatea rezultatelor analizei și,
prin urmare, a deciziilor strategice ce urmează a fi elaborate în continuare,
este determinată, în principal, de calitatea și relevanța datelor de intrare
disponibile, relative la mediul extern.
Ca suport metodologic pentru
conducerea analizei SWOT, se oferă:
·
liste generice pentru factorii ce trebuie avuți în vedere în
parcurgerea etapelor reprezentate în fig. 4. Exemple de astfel de liste
generice sunt prezentate în fig. 6 și tabelul 2;
·
descrieri ale etapelor ce trebuie parcurse pentru atingerea
obiectivului urmărit. De exemplu, pentru evaluarea forțelor și slăbiciunilor
organizației se recomandă parcurgerea următoarelor etape:
1. identificarea unui număr (relativ mic) de factori de succes ai
organizației;
2. descrierea resurselor și capacităților firmei referitoare la toate
domeniile de activitate;
3. compararea resurselor și capacităților firmei cu factorii cheie de
succes;
4. identificarea domeniilor corespunzând forțelor majore ale firmei, pe
baza cărora organizația poate construi o strategie pentru exploatarea
oportunităților și a slăbiciunilor critice care trebuie minimizate pentru a
preveni insuccesul;
5. compararea forțelor și slăbiciunilor firmei cu forțele și
slăbiciunile principalilor concurenți;
6. izolarea ariilor în care resursele și capacitățile organizației sunt
semnificativ mai mari sau mai mici decât cele ale competitorilor majori.
1. Natura și intensitatea competiției
2. Globalizarea industriei
3. Bariere de intrare
4. Puterea comparativă a produselor/serviciilor de substituție
5. Puterea clienților
6. Puterea furnizorilor
Un exemplu de evaluare a forțelor și
slăbiciunilor unui institut de cercetare în raport cu cerințele de acces la
statutul de Institut național de cercetare-dezvoltare îl constituie metodologia
de evaluare și acreditare a institutelor naționale de cercetare-dezvoltare
[15]. Se poate face, totuși, comentariul că această metodologie, având scopul
de a se stabili o decizie, de tip da/nu, de acordare sau nu a acreditării ca
institut național, pe baza unor cuantificări cantitative, cumulate pentru
diferite criterii, nu și-a propus să fie și nu constituie o metodologie de elaborare
a unei strategii pentru un institut de cercetare-dezvoltare.
Analiza schimbărilor din mediul
extern
Pentru elaborarea unor strategii
care să permită conducerea, în condiții de performanțe maxime, a procesului de
adaptare a unei organizații la schimbările viitoare ale mediului exterior, este
necesară caracterizarea acestor schimbări sub următoarele două aspecte:
1. Turbulența viitoare a mediului. Acest concept, definit în [2],
permite descrierea și evaluarea amplorii, complexității și vitezei schimbărilor
posibile în mediul exterior. Evaluarea nivelului de turbulență viitoare a
mediului permite, pe de o parte, o evaluare globală a gradului de încredere și
de relevanță a informațiilor ce pot fi obținute prin diferitele metode de
prognoză și, pe de altă parte, o evaluare a complexității și vitezei
schimbărilor necesare în cadrul organizației pentru asigurarea adaptării cu
succes a acesteia la noile condiții de mediu.
Nivelul turbulenței viitoare a mediului constituie un factor
determinant în alegerea metodelor de management strategic. Calitatea
informațiilor ce pot fi obținute despre mediul extern viitor este determinantă
pentru alegerea și evaluarea strategiilor. Amploarea și viteza schimbărilor
necesare în cadrul organizației este determinantă pentru evaluarea fezabilității
strategiilor și alegerea metodelor de implementare a acestora ținând seama de
inerția, rezistența la schimbare specifică tuturor organizațiilor.
2. Identificarea și evaluarea factorilor critici din modificările
mediului extern. Acești factori descriu tendințele, evenimentele și
forțele care pot avea în viitor un impact favorabil (oportunități) sau
nefavorabil (amenințări) asupra performanțelor viitoare ale
organizației. Pe baza prognozei factorilor critici de schimbare se stabilesc
direcțiile viitoare ale organizației, se constituie baza de date, strategia
necesară pentru evaluarea performanțelor viitoare realizate de organizație,
corespunzătoare unor variante posibile de strategii.
Turbulența mediului [2] este
o măsură combinată a variabilității și predictibilității mediului extern. Ea
este descrisă prin următoarele patru caracteristici:
Variabilitatea
1. Complexitatea mediului exterior organizației
2. Noutatea relativă a factorilor critici de mediu cu care organizația
se confruntă în activitatea sa.
Predictibilitatea
3. Rapiditatea schimbărilor. Aceasta este definită prin raportul dintre
viteza de evoluție a factorilor critici din mediul extern și viteza răspunsului
firmei
4. Vizibilitatea viitorului, care evaluează relevanța și posibilitatea
de anticipare a informațiilor despre viitor care pot fi obținute.
În figura 7 este reprezentată o
scară de evaluare a nivelului de turbulență a mediului, definită în
conformitate cu criteriile prezentate.
|
Turbulența mediului |
Repetitiv |
Expansiv |
Variabil |
Discontinuu |
Surprinzător |
Variabilitatea |
Gradul de complexitate a mediului |
Național Economic |
+ |
Tehnologic Regional |
+ |
Global Socio-politic |
Mediului |
Familiaritatea evenimentului
(noutate relativă) |
Familiar |
Extrapolabil |
|
Discontinuu Familiar |
Discontinuu Nou |
Predictibilitatea Mediului |
Viteza schimbărilor |
Mai lentă decât răspunsul
organizației |
|
Comparabilă cu viteza de răspuns a
organizației |
|
Mai rapidă decât viteza de răspuns
a organizației |
|
Vizibilitatea viitorului |
Repetitivă |
Prognozabilă prin extrapolare |
Predictibilă |
Parțial predictibilă |
Imprevizibilă |
|
|
|
|
|
|
|
Nivelul de turbulență |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Din analiza criteriilor prezentate
în fig. 7 se poate aprecia, pe scara propusă, că nivelul de turbulență viitoare
a mediului pentru unitățile de C&D din România este, în general, de gradul
4-5. Aprecierea poate fi diferită, în funcție de specificul industriei
(ramurii) pe care o servește unitatea. Esențiale, din acest punct de vedere,
sunt:
·
viteza și succesul în adaptarea industriei beneficiare în
cadrul procesului de tranziție la economia de piață;
·
decalajul nivelului tehnologic al industriei față de nivelul
pe plan internațional;
·
turbulența tehnologică specifică industriei pe plan internațional,
care necesită o măsură a vitezei, noutății, complexității și vizibilității
procesului de înnoire a tehnologiilor/produselor în industria analizată.
Definirea misiunii are ca scop
stabilirea unei delimitări a domeniului în care organizația urmează să-și
desfășoare activitatea. În acest context, un mod eficient de formulare a
misiunii constă în definirea ei prin produse / servicii destinate unui anumit
segment de piață, constând din clienți omogeni, având anumite caracteristici
comune privind cerințele de performanță, calitate și preț al produselor și
serviciilor.
În [1] se citează următorul exemplu
ce satisface cerințele menționate:
Clinica
va oferi îngrijire medicală unor persoane din grupa de vârstă 45-60 de ani,
care au un venit de peste 40.000$ și trăiesc în zona de vest a orașului Los
Angeles.
Un alt exemplu, referitor la un
institut de cercetare-proiectare din România, preluat din [16], este următorul:
Datorită specificului
perioadei de tranziție, în prezent IPA s-a orientat spre următoarele nișe de
piață, efectuând o restrângere a domeniului «Automatizarea proceselor»:
1. Aparatură de automatizare:
·
traductoare și senzori
·
acționări electrice reglabile
·
aparatură de cântărire și analizoare de proces
·
echipamente de comandă, reglare și supraveghere cu automat
programabil
·
telematică
2. Servicii de automatizare
·
software de aplicație și inginerie de sistem orientată
pentru:
- piața internațională a informațiilor științifice (publicații,
comunicări, cooperări în cadrul unor programe internaționale de cercetare
științifică)
- piața fabricanților și a utilizatorilor de automatizări de proces
din economia națională
Definirea misiunii determină
oportunitățile pe care organizația urmărește să le valorifice, competitorii săi
și, în final, șansele sale de reușită, date fiind forțele și slăbiciunile sale
și ale principalilor competitori. Definirea prea îngustă a misiunii poate avea
ca efect ratarea unor oportunități apărute ca urmare a modificărilor din mediul
extern; definirea prea largă a misiunii poate conduce la insucces în cazul în
care forțele competitoare ale organizației nu sunt suficiente pentru a lupta cu
grupul mai mare de competitori asociat unei misiuni mai largi.
Misiunea organizației trebuie să fie
în permanentă concordanță atât cu mediul extern, cât și cu capabilitățile
interne ale firmei și trebuie să fie redefinită ori de câte ori apar modificări
externe sau interne.
Conținutul conceptului de misiune,
arătat mai sus, are un caracter întrucâtva limitat. Definiția este adaptată la
specificul unor organizații cu statut de societate comercială și care
funcționează într-un mediu politico-economico-social care încurajează firma să
servească interesele proprietarilor ei, și anume de a obține un profit maxim de
pe urma investițiilor făcute.
În identificarea misiunii pentru
organizații având alt statut decât cel de societate comercială, de exemplu în
definirea misiunii organizațiilor cu statut de institut național de
cercetare-dezvoltare, conținutul conceptului de misiune trebuie dezvoltat
pornind de la scopul (raison dêtre) urmărit prin
înființarea acestora.
În [2] se constată că, în societatea
modernă, firmele servesc nu numai interesele acționarilor săi, ci și
aspirațiile unor alte grupuri de interese și centre de putere, și anume:
manageri, salariați, sindicate, administrația locală, guvern, clienți etc. Prin
urmare, în definirea misiunii firmei, trebuie avute în vedere aspirațiile și
puterea tuturor acestor factori de influență, pentru determinarea impactului pe
care fiecare dintre aceste centre de putere îl poate avea asupra determinării
misiunii organizației. În lucrarea citată se propune o metodă specifică de
analiză, denumită analiza câmpului de putere, care permite să se determine
măsura în care aspirațiile diferitelor grupuri de interese trebuie să se
reflecte în formularea misiunii organizației.
Filosofia organizației reprezintă
valorile, convingerile, angajamentele și aspirațiile organizației. Formularea
ei servește ca ghid pentru comportarea salariaților, precum și pentru modul în
care organizația își conduce afacerile.
Ca exemplu, prezentăm în continuare
un extras din filosofia formulată de IBM privind responsabilitățile
corporației.
... convingerile de
bază ale IBM, așa cum au fost formulate inițial de către Thomas J. Watson Jr.,
sunt:
· Respectul individului
· Servirea clientului
·
Urmărirea excelenței
În completarea acestor convingeri,
IBM urmează anumite principii fundamentale, printre care sunt: conducerea
eficientă prin manageri, satisfacerea obligațiilor față de acționari,
corectitudinea față de furnizori și o bună «cetățenie» în cadrul organizației.
În mod concret, aceste principii
sunt aplicate prin asumarea de responsabilități în patru direcții:
1. Asigurarea utilității și satisfacției angajaților și a furnizorilor
2. Asigurarea unei rate de recuperare a investiției rezonabile pentru
acționari
3. Oferirea către clienții săi a unor produse și servicii la prețuri
competitive
4. Înțelegerea impactului pe care întreprinderea îl poate avea asupra
societății, cu scopul de a evita orice efecte negative și a menține pe cele
pozitive. Cu alte cuvinte, afacerile trebuie să aibă o conștiință socială.
Politicile organizației reprezintă
ghiduri de acțiune care delimitează domeniul în cadrul căruia sunt stabilite
obiectivele și sunt elaborate, implementate și controlate deciziile strategice.
Ele tind să limiteze gama de variante
care trebuie să fie luate în considerare în stabilirea deciziilor
strategice.
Politicile se mai definesc ca:
linii de forță referitoare la modul, maniera în care organizația își va
conduce operațiunile, incluzând valorile-cheie pe care organizație
intenționează să le urmărească.
În continuare, se prezintă un
exemplu - o listă generică de probleme ce pot forma obiectul formulării
politicilor strategice ale organizației.
·
Definirea produselor / serviciilor oferite și a segmentelor
de piață pe care le servesc
·
Criterii pentru intrarea sau ieșirea dintr-un anumit domeniu
de activitate (produs, serviciu, segment de piață)
·
Aria geografică a activităților companiei
·
Natura tehnologiilor utilizate
·
Canale de distribuție
·
Calitatea produselor/serviciilor
·
Imaginea organizației
·
Obiective fundamentale: creștere, stabilitate, restrângere,
retragere progresivă, lichidare
·
Metoda dominantă de competiție
·
Responsabilitatea socială a organizației
·
Rolul corporației în societate
·
Stiluri manageriale și climatul organizației
·
Structura organizației
Diferitele politici (de exemplu:
politica în domeniul calității, politica în domeniul tehnologiilor, politica de
marketing) se formulează pe baza rezultatelor analizei SWOT. Politicile
trebuie, de asemenea, să fie coerente cu misiunea organizației.
Din punctul de vedere al elaborării
strategiilor (dar și din multe alte considerente, care nu formează însă
obiectul prezentei lucrări), unitățile de C&D pot fi grupate în următoarele
categorii:
a)
Institute Naționale de Cercetare-Dezvoltare (INCD)
b)
Societăți comerciale de cercetare-dezvoltare, având ca obiect exclusiv sau
preponderent sau determinant de activitate cercetarea-dezvoltarea
c)
Societăți comerciale având în obiectul de activitate (explicit sau neexplicit)
cercetarea-dezvoltarea cu rol de suport al propriei activități industriale (sau
de altă natură)
d)
(Sub)unități de cercetare-dezvoltare, componente ale unor regii autonome
e)
Unități de cercetare-dezvoltare de tip instituții publice, bugetare sau/și cu
venituri extrabugetare.
La rândul lor, societățile
comerciale de la punctele b) și c) pot prezenta un comportament strategic
diferit după cum sunt:
bc1) cu capital majoritar de stat
bc2) cu capital majoritar privat
diseminat:
bc2a metoda MEBO cu slabă concentrare
a capitalului la manageri, sau / și acțiuni din cupoane, preponderent de la
proprii salariați
bc2b acțiuni din cupoane, preponderent
din exteriorul unității, fără un
acționar strategic sau un grup conturat de acționari strategici
bc3) cu capital majoritar privat
și acționariat strategic (metoda MEBO cu concentrare la manageri, sau alt mod
de constituire a unui acționar strategic sau a unui grup de acționari
strategici).
bc4) create de la început ca societăți
cu capital privat
Astfel:
a) Institutele Naționale de
Cercetare-Dezvoltare (INCD) sau institutele care aspiră să devină INCD au drept
criterii de strategie pe cele din Metodologia de evaluare și acreditare,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 135/1996, desigur cu riscul apariției
unor amendamente ulterioare la această metodologie. Institutele deja acreditate
au criteriul obținerii reacreditării după intervalul de 5 ani stabilit prin
metodologie. Desigur, toate aceste institute își pot propune și obiective
extracriteriale de obținere / menținere a standing-ului necesar (influențe
informale), complementar cu criteriile oficiale de evaluare și acreditare.
b) Societățile comerciale de
cercetare-dezvoltare (care nu aspiră să devină INCD) au obiectivul strategic al
maximizării satisfacerii crietriilor stabilite pentru ansamblul societății, pe
baza valorificării portofoliului de proprietate intelectuală comercializabilă /
comercializată pe piața științifică-tehnologică, al maximizării standing-ului pe
această piață, precum și al celui social.
c) Societățile comerciale cu rol de
suport al propriei activități industriale (sau de altă natură) au obiectivul
strategic al maximizării aportului activității de cercetare-dezvoltare la
îndeplinirea criteriilor de performanță valabile pentru activitatea de ansamblu
a societății.
În funcție de structura
proprietății, obiectivele strategice se diversifică astfel:
bc1) Pentru societățile comerciale
cu capital majoritar de stat, sunt valabile criteriile de performanță ale
contractului de management impuse în baza Legii nr. 66/1993, care, după cum se
știe, au o încărcătură strategică redusă, fiind limitate la profitul anual
și grevate de posibilitatea desfacerii comode a contractului de management la
inițiativa fiecăreia dintre părți. De asemenea, există, în condițiile anumitor
politici, obiectivul obținerii unui anumit sprijin din partea statului -
proprietar.
bc2) Pentru societățile comerciale
cu capital majoritar privat diseminat, obiectivul managerial îl constituie, în
cazul a, maximizarea salariilor
și a dividendelor curente, precum și stabilitatea locurilor de muncă. În cazul b, obiectivul este limitat la
maximizarea dividendelor curente.
bc3) Pentru societățile comerciale
cu capital majoritar privat și acționariat strategic (singurul caz ce se
apropie de criteriile - simbol ale privatizării), se pot preconiza și urmări
criterii strategice, pe termen lung, de tipul maximizării profiturilor
multianuale, printr-o politică de echilibru între dezideratul dividendelor
curente și cel al profitului reinvestit în vederea dividendelor viitoare.
Desigur, pot exista și politici de a obține profituri prin manevre bursiere,
prin vindere de acțiuni în momente conjuncturale favorabile, dar este puțin
probabil că astfel de manevre pot fi semnificative în cazul unei societăți de
cercetare-dezvoltare.
d) (Sub)unitățile de
cercetare-dezvoltare, componente ale unor regii autonome, îmbină subordonarea
propriilor obiective în raport cu obiectivele regiei autonome din care fac
parte, similar cu societățile comerciale cu capital majoritar de stat (c1), cu
specificul că, pe de o parte, încastrarea în regii autonome le limitează mai
strict aria de desfășurare științifică decât la o societate comercială (care
poate spera la deschiderea de noi nișe de piață, pe bază de inovare
tehnologică), iar pe de altă parte, apartenența la o regie autonomă, prin
poziția de monopol a acesteia, limitează importanța factorilor de risc și
atenția acordată acestora.
e) Unitățile de cercetare-dezvoltare
de tip instituții publice, bugetare sau / și cu venituri extrabugetare, pot
urmări obiective strategice de tipul standing-ului științific și social care să
asigure continuitatea și, eventual, ameliorarea poziției bugetare, precum și
cele cu venituri extrabugetare ameliorarea condițiilor de obținere, în viitor, a acestor venituri
extrabugetare.
Este de remarcat că, în realitate,
obiectivele strategice și criteriile de optim enumerate:
sunt întrepătrunse: obiectivele
specifice diferitelor tipuri de unități de cercetare-dezvoltare cu cele
specifice diferitelor forme de proprietate;
nu se regăsesc în formă absolut
pură, ci într-un anumit mix, determinat de nivelul și particularitățile
culturii de organizație și ale celei manageriale, de situația și perspectiva
politică etc.
Se impune și o tipologie a
clienților cercetării-dezvoltării. Față de enumerarea făcută unităților de
cercetare-dezvoltare, se mențin toate categoriile enumerate la punctele c), d),
e) (societăți comerciale, regii autonome, instituții publice), cu precizarea,
de maximă importanță pentru strategiile unităților de cercetare-dezvoltare, că
mai există o categorie: societățile comerciale sau regiile autonome sau
instituțiile publice care nu au constituită o activitate proprie de cercetare-dezvoltare,
deoarece (abstracție făcând de istoric și privind lucrurile numai în prezent și
în viitor):
sunt unități recent create, direct
pe bază de investiții cu tehnologie străină recentă și consideră că nu
necesită, cel puțin pentru o perioadă previzibilă, activitate de
cercetare-dezvoltare, proprie sau cumpărată, semnificativă;
sunt recent modernizate, sau
intenționează să-și asigure
modernizarea,
pe bază de investiții și transfer de
tehnologie străină, astfel încât, de asemenea, nu privesc spre o activitate de
cercetare-dezvoltare românească, proprie sau cumpărată.
În aceste categorii se încadrează și
familia, foarte importantă actualmente în economia românească (și foarte
diversificată), a numeroaselor societăți joint-venture sau filiale sau
reprezentanțe sau franchize ale unor societăți străine, a căror tehnologie este
cea de la firma străină - mamă și care nu au preocupări tehnologice proprii.
Accesarea lor de către cercetarea-dezvoltarea românească ar fi echivalentă cu
cercetarea pentru export. Din acest punct de vedere, sunt într-o poziție
similară și societățile cu capital integral românesc, realizate integral pe
bază de licențe (tehnologii) străine cumpărate categorie care, tipologic, nu
este deloc nouă în economia românească.
În prezentul capitol se
vor face exemplificări de abordări ale problematicii strategice, de interes
pentru unitățile de C&D, în contextul situației sistemului economic și managerial
actual din România, care, fără a-i face aici o analiză-diagnostic, se poate
totuși afirma că este, deocamdată,
intrinsec limitat la un sistem simplu de criterii și indicatori privind
profitabilitatea curentă și relația simplă, directă, cerere-ofertă mai
precis, ofertă-cerere (fie și cerere potențială, sau ipotetică, sau sperată),
ceea ce poate fi considerat ca nerelevant pentru construirea strategiilor
unităților de cercetare-dezvoltare.
De remarcat că, în general,
strategiile manageriale prezentate în literatură și aduse până la rolul de
instrumente didactice, pentru perfecționare profesională în management, sunt
analizate exclusiv sub latura lor cantitativă (determinare cantitativă și
consecințe cantitative). Este cazul și pentru jocurile manageriale prezentate
în [21, 22]. Chiar și modelul managerial realizat în cadrul temei de cercetare
anterioare [17], incluzând în structură atât aspectele calitative, cât și cele
cantitative, în partea de model de calcul a testat, deocamdată, numai latura
cantitativă. De asemenea, ghidul de Generare a unei strategii pentru schimbare
pentru un institut de cercetare aplicativă din România [5] se referă, în
primul rând, la strategia de schimbare pentru un institut, ceea ce este
altceva decât strategia unui institut, iar în al doilea rând, prezintă o rețetă
de sorginte și aplicabilitate economică generală, doar cu palide aspecte de
adaptări la specificul cercetării în general și cu atât mai puțin la specificul
problemelor și dilemelor majore actuale ale cercetării din România.
Pentru o abordare a problemelor
reale și actuale ale managementului strategic al cercetării-dezvoltării din
România se vor face tentative în cadrul temei de cercetare de față, pe
parcursul fazelor preconizate.
Problema definirii strategiei unei
unități de cercetare-dezvoltare din România, în condițiile actualei situații
din economie, presupune adoptarea unor puncte de vedere privind această
situație din economie și privind relațiile dintre cercetarea din România și
clienții săi potențiali piața unităților de cercetare-dezvoltare.
Piața unităților de
cercetare-dezvoltare din România se compune, în prezent, din:
1. Programul ORIZONT 2000,
finanțat din bugetul statului și administrat pe baza evaluărilor și deciziilor
comisiilor Colegiului Consultativ, pe programe, subprograme, obiective / teme.
2. Unitățile economice individuale
(societăți comerciale, regii autonome), de profil tehnologic industrie,
construcții, transporturi, telecomunicații, agricultură etc., semnificative ca
importanță individuală, apte de a se constitui în clienți direcți ai unei
unități de cercetare-dezvoltare, pentru o temă concretă de cercetare, dedicată
clientului respectiv[4].
3. Unitățile bugetare ce necesită
(pot necesita) cercetări de profil tehnologic sănătate, învățământ, cultură,
armată etc.
4. Ansamblul naturii, societății,
economiei țării ecologie, meteorologie, probleme sociale etc.
5. Mulțimea unităților economice
mici, care necesită tehnologie, dar nu sunt în măsură să-și susțină programe
tehnologice proprii.
6. Recent, a fost introdusă
instituția granturilor de cercetare, destinată finanțării temelor de cercetare
științifică de interes național, cu un pronunțat caracter de originalitate,
cu scopul de promovare a descoperirilor științifice, de formare și dezvoltare
a carierelor științifice și de stimulare a integrării cercetării românești în
circuitele științifice internaționale [23].
7. Programele internaționale de
cercetare.
8. Clienți din străinătate,
reprezentând cercetare pentru export.
După cum se știe, practic,
clienții din categoriile 3, 4 și 5 se includ, din punctul de vedere analizat,
în categoria 1. De asemenea, prin Programul ORIZONT 2000 de la categoria 1 se
finanțează și un mare număr de cercetări destinate unităților economice
importante, de la categoria 2.
Alocarea resurselor de finanțare se face, în
măsură crescândă, în sistem competitiv, înțelegându-se, prin aceasta:
fie competiția pentru adjudecarea
unor anumite teme, prestabilite, între executanți concurenți;
fie competiția pentru adjudecarea
de fonduri pentru cercetarea unor teme diferite, neconcurente, de către
executanți care se concurează numai în ceea ce privește obținerea de fonduri,
fără competiție științifică / tehnologică.
Cazul tipic pentru finanțare în
sistem necompetitiv (finanțare-nucleu) este acel al executantului unic, cu
poziție de monopol pe piața științifică românească, fie prin profil, dotări și
know-how, fie prin dimensiunile efortului de cercetare ce trebuie depus în
cazul temei respective. După cum se știe de asemenea, finanțarea în afara
sistemului competitiv se realizează pentru temele și acțiunile care continuă pe
mai mulți ani, după realizarea în primul an a unor faze ale acestor teme.
Elaborarea strategiei unei unități
de cercetare-dezvoltare necesită, în mod primordial, stabilirea unor orientări
și preferințe privitoare la piața viitoare a unității:
în ce proporții, în ce volum
în ce direcții de cercetare, în ce
specializări tehnologice
în ce perioadă, cu ce dinamică în
timp
unitatea de cercetare-dezvoltare
preconizează:
să participe la programe de
cercetare-dezvoltare naționale
în regim de monopol
în sistem competitiv
să participe la programe de
cercetare internaționale
să realizeze teme de cercetare de
inițiativă, cu înalt grad de originalitate
în mod organizat și
deliberat, la nivelul unității sau al unor subunități
prin stimularea
inițiativei științifice spontane individuale, a cercetătorilor
să realizeze teme de cercetare pe
bază de contracte cu beneficiari direcți semnificativi
interni
externi (la export)
Adoptarea unor decizii strategice de
genul celor enumerate este, la rândul său, funcție de rezultatele analizei SWOT
(sau SOFT, sau altele similare), sub multiplele aspecte posibile, dar și de
decizii strategice referitoare la politica științifică intenționată:
în ce proporții, în ce volum
în ce direcții de cercetare, în ce
specializări tehnologice
se va tinde spre descoperiri sau
realizări cu totul originale, semnificative, eventuale străpungeri; spre
poziții de leader
se va tinde spre poziția de
follower mondial bine calificat
la nivel de cercetare
științifică
la nivel de dezvoltare
tehnologică, elaborare de soluții
pentru ce piață de desfacere,
adaptat la ce sistem de norme naționale sau internaționale
se va tinde spre o poziție de
suport științific al unei consultanțe, al unei asistențe tehnice calificate
se va tinde spre o valorificare a
creațiilor științifice și tehnologice la nivelul producătorilor, urmând să se
vândă brevete și know-how
se va tinde spre o valorificare
proprie a creațiilor științifice și tehnologice, sub formă încorporată în
produse și servicii, deci la nivelul utilizatorilor acestora, ceea ce, în
unele cazuri, se va putea realiza:
fie prin crearea /
dezvoltarea / modernizarea propriilor capacități specializate de producție /
servicii
fie prin păstrarea
numai a rolului de antreprenor și furnizor final, plasând fabricația
propriu-zisă unor subfurnizori.
Este de remarcat că realizarea de
teme de cercetare de inițiativă, cu grad înalt de originalitate, este parțial
disjunctă de realizarea de teme de cercetare pe bază de contracte cu clienți
direcți semnificativi, întrucât, de regulă, aceștia solicită teme cu grad redus
de originalitate, pentru rezolvarea unor dificultăți curente. Desigur, o
situație ipotetică va putea crea condiții pentru asocierea unității de
cercetare cu un client semnificativ, pentru realizarea unor soluții cu grad
ridicat de originalitate, care să permită acestui client obținerea unui avantaj
competitiv important pe nișele de piață existente, extinderea pe piețe
suplimentare sau deschiderea de noi nișe de piață.
Este probabil că o astfel de
situație ideală se va putea crea numai în condițiile proprietății private
strategice, deoarece:
proprietatea de stat sau
proprietatea privată diseminată nu își vor putea asuma riscurile aferente
proprietatea de stat sau
proprietatea privată diseminată nu vor putea asigura secretul comercial
aferent, cel puțin datorită formalităților impuse de obținerea aprobărilor
necesare.
Desigur, la rest de condiții egale,
posibil, o astfel de soluție se va realiza mai ușor în condițiile în care
(sub)unitatea de cercetare este componentă a societății comerciale (regiei
autonome? puțin probabil ca poziția de monopol să incite la competitivitate
națională și internațională!) interesate, simbioza de interese fiind mai
profundă. Totuși, există și riscul ca, într-o unitate de alt profil de bază decât
cercetarea, cu excepția celor foarte potente, cercetarea să nu aibă suficientă
libertate de mișcare pentru realizarea de străpungeri tehnologice
semnificative, iar fluctuațiie de personal managerial, survenite pe parcursul
derulării programului de cercetare, să modifice premisele în baza cărora
acțiunea a fost demarată.
Așadar, elaborarea strategiei
unității de cercetare-dezvoltare presupune o analiză responsabilă și realistă a
pieței viitoare, elaborarea de scenarii privind evoluția posibilă a acesteia,
și, după caz, demersuri active pentru pregătirea pieței, în viitorul ei.
Sub aspectul strategiei unității de
cercetare, problema pieței se pune în termenii:
a) În ce măsură unitatea de
cercetare-dezvoltare se implică în programe / subprograme / teme din ORIZONT
2000 și în ce măsură acestea au desfacere asigurată, adică în ce
măsură în aceste subprograme / teme sunt implicați viitorii beneficiari nu
numai ca accept de principiu, ci în mod angajant și angajat, ca o componentă a
propriilor programe de dezvoltare ale beneficiarilor.
În condițiile specificate la
aliniatul precedent, diferența între participarea la programele naționale de
cercetare și lucrul pe bază de contracte directe se estompează, rămânând
problema amplorii, dimensiunilor, complexității lucrărilor: este de așteptat
(dar nu obligatoriu) că prin programe se vor putea finanța lucrări mai ample,
mai complexe, decât prin contracte directe.
b) Unitatea de cercetare-dezvoltare
se implică în programe cu desfacere asigurată (adică cu client prestabilit și
în cooperare cu acesta, pe plan mai larg sau mai delimitat, în orice caz
răspunzând cerințelor prestabilite ale acestuia) sau realizează lucrări de
inițiativă, pe care să le comercializeze după constatarea reușitei lor și a
performanțelor obținute? Evident, în varianta a doua, unitatea de
cercetare-dezvoltare trebuie să-și fixeze o nișă de piață-țintă, o categorie de
clienți (reali sau imaginari, existenți sau potențial viitori), pentru care
să-și conceapă și să-și dimensioneze creația.
c) Este de clarificat în ce mod se
implică unitatea de cercetare-dezvoltare în programele / subprogramele /
temele, în special cele de la pct. a), în variantele: cercetător-coordonator,
cercetător de specialitate în cadrul unui consorțiu cu alte unități - inclusiv
cu forțele de concepție ale beneficiarilor, pentru soluționarea complexă,
completă și pluridisciplinară a temelor.
d) Se pune problema, de asemenea
de ordin strategic: la ce nivel științific / tehnologic urmează să se realizeze
tema (străpungere / leader modial, follower; cu proprietate intelectuală
protejată / cu protecție proprie față de proprietatea intelectuală protejată a
concurenților).
e) În ce măsură unitatea se implică
în stimularea de creații științifice / tehnologice de inițiativă, prin granturi
sau alte forme de sprijin? Cu ce grad de direcționare sau delimitare a ariei
tematice (de la orice creație originală valoroasă și până la numai ceea ce
constituie suport potențial de salt tehnologic în domeniile strategice ale
unității).
f) În ce măsură unitatea se implică
în programe internaționale de cercetare (care programe, cum face să penetreze,
cu ce profunzime și la ce nivel etc.).
Parametrii decizionali aferenți conținutului
activității de cercetare-dezvoltare viitoare sunt esențiali și determinanți în
elaborarea strategiei.
În această arie, sunt esențiale
analizele SWOT privind nivelul forțelor de cercetare proprii, al personalului
creativitate
cunoștințe de
actualitate în domeniu, implicare / participare la activitățile, contactele și
manifestările științifice internaționale în domeniu
abilitatea de
manevrare a conceptelor moderne și a instrumentarului modern în domeniu
capacitate de
încadrare în programe, de dialog interdisciplinar și capacitatea de finalizare
motivare
și, de asemenea, desigur:
nivelul dotărilor de
cercetare proprii (ale unității), sau posibilitățile de procurare a unor dotări
corespunzătoare sau de acces la astfel de dotări.
Acestea (nivelul și motivarea
personalului și nivelul dotărilor) nu formează numai obiecte de analiză SWOT,
ci parametri ai strategiei, în sensul că strategia trebuie să prevadă obiective
și politici pentru a asigura (a păstra, a forma, a recruta, a motiva, a
organiza) personalul necesar strategiei, precum și dotările necesare, iar o anumită strategie privind piața se
bazează în mod organic pe calitățile personalului și pe nivelul dotărilor
existente sau accesibile / realizabile.
Modelarea asistării deciziilor
strategice, după cum s-a mai afirmat, a fost realizată, până în prezent, numai
sub aspectele cantitative, adică: însumarea (agregarea) consecințelor unui mare
număr de resurse diferite, implicate în cantități diferite, la momente de timp
diferite, cu efecte diferite v. [17, 21, 22]..
Managementul strategic al
cercetării-dezvoltării se supune regulilor generale ale managementul strategic,
conform cărora investirea unor resurse în direcții profitabile pe termen lung
afectează negativ rezultatele economico-financiare imediate, dar permite
obținerea de efecte pozitive pe termen lung. Mai mult, neinvestirea de resurse
strategice (pentru efecte pe termen lung) nu numai că privează unitatea de
cercetare-dezvoltare de eventuale avantaje viitoare, dar, date fiind
consecințele progresului tehnico-științific rapid și ale uzurii morale a
cunoștințelor și a dotărilor, investirea de resurse strategice constituie o
condiție obligatorie a menținerii, a nedecăderii.
Această investire de resurse
strategice constă, pe de o parte, în investiții propriu-zise; iar pe de altă
parte în cheltuieli (și, mai larg, eforturi) curente cu efecte ulterioare.
Marea problemă a analizei deciziilor strategice și, implicit, a modelării lor
constă în cuantificarea efectelor întârziate ale eforturilor imediate
(eforturile imediate înseși putând fi ușor calculate).
De exemplu, în industrie,
construirea unei noi capacități de producție permite să se știe ce valori de
producție viitoare vor putea fi obținute, DACĂ progresul tehnic nu le va uza
moral prematur, DACĂ concurența nu va absorbi o parte prea mare din piață, DACĂ
conflicte politico-militare nu vor face inaccesibile resursele de materii prime
sau anumite căi de transport, DACĂ nivelul de trai și moneta națională se vor
menține în limitele scontate etc. etc.
Și totuși, și în industrie,
deciziile sunt nu numai de a se face sau nu o anumită investiție, ci și - pe ce
tehnologie, în ce amplasament, de ce dimensiuni, vizând ce piață etc.
Cu atât mai mult în
cercetare-dezvoltare, unde: a) se produc cunoștințe și soluții încă
inexistente; b) realizarea acestora depinde nu numai de factori obiectivi
imprevizibili, dar și de factori subiectivi, precum creativitatea, motivația
etc.; c) o serie de eforturi determinante au ca scop nu producția directă, ci
numai crearea de condiții pentru ameliorarea factorilor subiectivi de
exemplu, achiziționarea de mijloace de măsurare și încercare mai precise sau cu
rezoluție mărită, dar fără a se ști dacă și ce se ascunde în spatele erorilor
nedetectate cu mijloacele tehnice anterioare; d) este problematică însăși
cuantificarea efectelor sporului de cunoștințe obtenabil prin documentare sau
prin participări costisitoare la manifestări științifice internaționale.
De aceea, coeficienții cu care
resursele alocate ameliorează stările viitoare au valori orientative, de regulă
stabilite prin aprecieri subiective sau, în cel mai bun caz, bazate pe experiențe
anterioare, care însă au o valabilitate limitată într-un viitor definit prin
schimbare și turbulență.
Aceasta nu constituie o argumentare
în defavoarea managementului strategic în cercetare-dezvoltare. Dimpotrivă,
tocmai pentru că există atâtea conexiuni labile, latente, imprevizibile și
necuantificabile, este necesară dezvoltarea creativității și a abilității
manageriale, a capacității de a manevra condiționările complexe care acționează
în cercetare-dezvoltare, de a le percepe acțiunea si influențele, de a face
perceptibile imaginile latente și inteligibile mutațiile-surpriză.
Dezvoltarea creativității și a
abilității manageriale, în condițiile descrise pe larg pe parcursul prezentei
documentații, poate fi asistată prin modele de mai multe categorii:
modele de simulare a unor
scenarii, în care coeficienții de influență și probabilitățile diferitelor
evenimente sunt valori aproximate sau constituie ipoteze de lucru este cazul
modelului elaborat în cadrul temei precedente [17];
modele arborescente, de tipul
check-list, care, în fiecare moment decizional, amintesc analistului /
decidentului arborele de posibilități de decizie deschise și arborele de
consecințe posibile, directe și indirecte, ale fiecăreia dintre decizi este,
probabil, cazul unor dezvoltări ce vor fi aduse modelului elaborat anterior;
modele de tip sisteme expert,
care, pe baza acumulării experienței intuitive a experților, conseiază asupra
deciziilor recomandabile. Este de așteptat că, dacă sistemele expert nu au dat
roadele scontate în domenii mult mai simple, în principal dat fiind că nu au
putut fi găsiți sau făcuți disponibili experții care să le alimenteze cu
cunoștințele lor, cu sinteza experientei lor, cu atât mai puțin este de
așteptat o proliferare a sistemelor expert în managementul unităților de
cercetare-dezvoltare, cu caracterul nu numai atât de complex și imprevizibil,
dar și particular, specific, al fiecărei unități de cercetare-dezvoltare și al
fiecărui profil de specialitate în cercetare, deopotrivă sub aspectul evoluției
științei și tehnologiei în domeniul respectiv și sub aspectul conjuncturii
economice de ramură, naționale și internaționale.
Structura și principalii
parametri decizionali ai modelului elaborat au fost prezentate, într-o
primă formă, în [17] - fig. 8.
Principalii parametri decizionali
avuți în vedere sunt cei enumerați în legenda figurii și în continuare.
Legenda
D - distribuitor S -
însumator |
a - cheltuieli b - cheltuieli curente |
f - dividende g - rezultate ale activității
curente |
q - volum de lucrări contractate /
realizate |
v - factori conjuncturali w - influența conjuncturii |
ò - integrator în timp M - multiplicator (potențare) |
c - cheltuieli strategice d - profit |
h - rezultate ale activității
strategice j - rezultate, integrate în timp,
ale activităților strategice din ultimii ani |
r - rezultate semnificative s - credibilitatea mărcii
institutului t - rezultate semnificative |
asupra obținerii de lucrări x - licențe vândute / cumpărate y
- daune încasate / plătite |
C - condiționare CA - cifra de afaceri |
e - investiții din profit |
k - rezultate ale activității
curente, potențate de activitățile strategice |
u - uzura morală |
z - redevențe încasate / plătite |
Alți parametri decizionali (extras):
Rezultate credibile vor fi presupuse ca
fiind numai:
a - rezultate științifice de interes
național
-
publicate în publicații [științifice] interne
b - rezultate tehnologice de nivel
local sau național
-
valorificabile / valorificate la o scară industrială și comercială
semnificativă, în țară
c - rezultate științifice de nivel
mondial
-
publicate în publicații științifice străine recunoscute
d - rezultate tehnologice de nivel
mondial
-
valorificabile / valorificate pe o scară industrială și comercială
semnificativă
-
în țară
-
în străinătate
Va fi avut în vedere volumul
aplicațiilor rezultatelor tehnologice, de exemplu:
mil. lei (mil. $) cifră de afaceri a
producției realizate, pentru produse de concepție proprie; după caz, corectată
cu ponderea soluției (realizate în cercetare) în valoarea produsului fabricat -
pentru subansamble, materiale sau alte soluții de concepție proprie în produse
mil. lei (mil. $) cifră de afaceri a
producției realizate cu tehnologia, utilajele, sistemele etc. elaborate; după
caz, corectată cu ponderea (importanța) soluției (realizate în cercetare) în
ansamblul tehnologiei
Criterii de succes (de satisfacție)
- Cifra de afaceri (integrat în
timp, actualizat)
- Dividende plătite (idem)
- Moștenire la sfârșitul perioadei
de analiză (masa activelor corporale și necorporale)
- Salarii plătite (integrat,
actualizat)
- Cheltuieli pentru călătorii de
informare științifică și tehnologică (idem)
-
efect cu întârziere (relativ rapid)
-
efect imediat (în special moral)
- Ambianța de lucru
- Creșterea ponderii lucrărilor de
vârf
- Valorificări de succes
(semnificative)
- Acordare an sabatic
Factori de succes și, totodată,
condiții (cheltuieli):
- Înnoirea dotărilor
- Amenajarea clădirilor
Cheltuieli strategice
a) Prelevate din încasările curente
- Pentru investigații de deschidere
științifică / tehnologică
- Pentru studii proprii de strategie
și de piață
- Pentru promovare pe piață
- Pentru brevetări, în țară și în
străinătate
- Pentru bănci de date proprii
- Pentru bibliotecă
- Pentru călătorii și stagii în
străinătate
- Pentru perfecționarea profesională
a personalului
- Pentru susținerea doctoratelor de
către cercetătorii proprii
- Pentru sistem de calitate,
promovarea calității, project management
- Pentru creșteri de salarii ale
cercetătorilor de vârf
- Pentru dotări curente
- Pentru materiale necesare
verificărilor, realizărilor de prototipuri și altor lucrări experimentale
Lista este deschisă, putând fi
completată de către participanții la jocul managerial.
b) Prelevate din profit
Investiții
(se fac și din amortizare)
Dividende
Modelul are la bază premisa că, prin
efectele cheltuielilor strategice, se potențează, după un timp, eficiența
cheltuielilor curente.
Ca urmare a cheltuielilor
strategice, se obțin:
- efecte directe: cunoștințe,
informații, abilități, drepturi, relații
- efecte indirecte: spiritul de
emulație, de încredere a cercetătorilor în propriul institut, de atașament
Pe categorii de rezultate ale
cheltuielilor strategice, se pot specifica (nelimitativ):
- creșterea nivelului, a gradului de
noutate, a calității științifice și tehnologice a rezultatelor livrate
- creșterea volumului de rezultate
obținute din aceleași cheltuieli curente, ca urmare a creșterii productivității
muncii
- creșterea cifrei de afaceri, ca
urmare a obținerii unor lucrări suplimentare (prin câștigare de credibilitate,
de renume; câștigare de licitații)
- evitarea plății unor daune, pentru
deficiențe ale soluțiilor / avarii, pentru încălcări de drepturi de proprietate
intelectuală
- obținerea de redevențe pentru
drepturi de proprietate intelectuală
- creșterea ratei profitului, la
încasări date (atât ca urmare a creșterii productivității, cât și datorită
creșterii încrederii clienților, care plătesc marca institutului)
-
evitarea pierderii de cercetători de valoare, atragerea de cercetători de
valoare
Cifra de afaceri CA este un
indicator relevant pentru credibilitatea institutului. La rest de condiții
date, profitul crește proporțional (sau: mai mult decât proporțional) cu CA:
- prin depășirea CCC (cheltuielilor
convențional constante)
- prin posibilitatea de a crește
rata exigibilă a profitului, în negocieri (contracte); de a selecta contractele
mai avantajoase
Exprimarea cantitativă a cheltuielilor
strategice și a efectelor lor a foost adoptată de tipul: Procent de multiplicare a productivității
cheltuielilor curente în anul i + t, ca urmare a unui procent
de cheltuieli strategice din cifra de afaceri în anul i.
Se consideră anul ca moment de timp,
neglijând variațiile în interiorul intervalului de un an.
Jocul managerial realizat are la
bază concepția că fiecare factor, care poate aduce rezultate viitoare
suplimentare, costă acum. Făcând cheltuieli strategice, obținem mai
puține rezultate (credibile) în perioada curentă (diminuăm cheltuielile alocate
pentru rezultate curente, la cifră de afaceri CA dată)
Se pornește de la premisa că zero
cheltuieli strategice nu reprezintă o situație de conservare, ci una de
rămânere în urmă și degradare:
- pleacă cercetători de valoare,
- se pierd lucrări,
- se înrăutățește decalajul
științific și tehnologic față de concurența internă și externă.
Ca atare, lipsa cheltuielilor
strategice conduce la degradarea cercetării, la deprofesionalizarea cercetătorilor,
la deteriorarea poziției pe piață, la pericole viitoare.
În funcție de credibilitate:
- se obțin contracte viitoare; scade
/ crește CA viitoare
- de la buget
- din contracte cu
beneficiari direcți
- din redevențe
- se modifică răspunsul la
evenimente în plic viitoare
- impactul unor
competitori străini pe piață
- câștigare licitații
avantajoase
(Evenimente în plic:
incertitudine, informație viitoare, nedisponibilă la data elaborării
strategiei, care apare pe parcursul derulării jocului)
- pleacă sau vin cercetători de
valoare (se modifică probabilitățile)
- export
- redevențe
- % profit
Față de stadiul atins
în cadrul cercetării anterioare [17], în cadrul prezentei teme și la nivelul
prezentei faze accentul s-a pus pe detalierea nodului care, în figura 8, este
reprezentat prin blocurile Strategie tematică, Oportunități tematice,
Profil tematic și, în parte, Obținere de lucrări, Valorificare.
Parametrii suplimentari, în acestă
zonă, a căror reflectare în model este avută în vedere pentru fazele următoare,
sunt cei asupra cărora am insistat în capitolele precedente. În sinteză, se va
urmări reflectarea în model a influenței următorilor factori:
·
Tipul unității de cercetare-dezvoltare (INCD, SC etc.)
·
Caracterul proprietății (majoritar de stat, privatizat
diseminat, privatizat strategic, creat privat)
·
Stâlpii de putere în unitate
·
Tipurile clienților (fiecare:)
·
Caracterul
proprietății
·
Stâlpii de
putere la clienți
·
Dotarea, nivelul
tehnic
·
Cu / fără
cercetare-dezvoltare proprie
·
Interesul pentru
modernizare
·
Produse
·
Tehnologii
·
Sisteme
·
Interesul pentru
dezvoltare
·
Accesul la
tehnologiile necesare
·
Alte posibile
sfere de interes pentru cercetare-dezvoltare
·
Accesul la subprograme / teme din programul ORIZONT 2000
·
Acces și existența oportunităților pentru granturi
·
Participare sau oportunități de acces la programe
internaționale de cercetare
·
Oportunități de cercetări pentru clienți externi
·
Pe profiluri de cercetare / specialități:
·
Nivel,
realizări, experiență
·
Dotări
·
Calitatea
resurselor umane (calitățile: 1..., 2..., ...)
·
Motivarea
·
Vârste
·
Strategii de
leader, follower
·
Ce piețe
·
Ce fel de
valorificare
·
prin
brevete și know how
·
prin
produse și servicii proprii
·
prin
capacități proprii
·
prin
subexecutanți
·
Teme cu client
cert - programul este parte integrantă a programului clientului
·
Teme cu client
probabil, neimplicat
·
Unitatea:
·
executant
coordonator
·
executant
de specialitate
·
Incurajare creație originală spontană
·
liberă
·
în direcții
preferate de unitate
Acesta nu este un check-list, ci o
exemplificare a problematicii necesar să fie examinată în cadrul activităților
și acțiunilor de management strategic al unităților de cercetare-dezvoltare;
dar cu întreaga detaliere de aspecte de aprofundare analitică și managerială, prezentate în
capitolele anterioare.
Faza B.2.2 a temei se va referi la
instrumente metodologice pentru elaborarea și aplicarea scenariilor manageriale
strategice în C-D.
În acest scop, se vor crea succesiuni
exemplificative de analize și opțiuni manageriale, bazate pe serii de seturi de
parametri decizionali, din tipologia elaborată în cadrul primei faze.
Pe această bază, se vor recomanda
modalitățile de formalizare și informatizare, care să fie realizate în cadrul
fazelor din anul 1997.
1. Boseman, G., Phatak, A. Strategic Management. Text and Cases.
Second ed. John Wiley&Sons, N.Y., 1989
2. Ansoff, I., McDonnel, E. Implanting Strategic Management.
Second ed. Prentice Hall, N.Y.,z 1990
3. Roussel, P.A., Laad, K.N. Third Generation R&D. Managing the
Link to Corporate
Erickson, T.Y. Strategy. Harvard
Business School Press. Boston, Massachusetts, 1991
4. Pumphrey, S. Generarea unei strategii pentru schimbare
pentru un
institut de cercetare
aplicativă în România: o abordare consultativă de auto-ajutorare. Segal Quince Wicksteed
Ltd. Cambridge, 1995
5. Pumphrey, S. Generarea unei strategii pentru
schimbare pentru un
institut de cercetare
aplicativă în România. Schiță pentru un set de formulare destinate asistării
procesului. egal Quince Wicksteed Ltd., Cambridge, 1995
6. Hussey, D., E. Strategic management for the 1990s.
International Review of Strategic Management. Vol. 2, nr. 2, John
Wiley&Sons, 1991
7. Cstats, M. Strategic Alliances: Joint Venturing
in Central and Eastern Europe (Problems and Opportunities). Review of Strategic
Management, Vol. 2, nr. 2, John Wiley&Sons, 1991
8. Lenois, A. Political-economic restructuring of
Eastern Europe. Review of Strategic Management. Vol. 2, nr. 2, John
Wiley&Sons, 1991
9. Griffiths, A. Strategies for South-East Asia. Review
of Strategic Management. Vol. 2, nr. 2, John Wiley&Sons, 1991
10. Hurterhuber, H.H. Corporate Succes Tomorrow: A
European Perspective.
Holeis, W. International Review of Strategic
Management. Vol. 2, nr. 2, John Wiley&Sons, 1991
11. Nakamura, G.I. A New Breed of Dynamic Management.
International Review of Strategic Management. Vol. 2, nr. 2, John
Wiley&Sons, 1991
12. Handscombe, R. Strategic Leadership. The missing links.
McGraw Hill,
Norman, Ph. 1989
13. Stancey, R.D. Dynamic Strategic Management for the
1990s, Kogan Page, London, 1990
14. Green
Paper on Innovation. Draft European Commission, Dec. 1995
15. Metodologia
de evaluare și acreditare a institutelor naționale de cercetare-dezvoltare, HGR
nr. 135/07.03.1996, Monitorul Oficial nr. 65/01.06.1996
16. Strategia
sectorială C&D pe termen mediu-lung a domeniului Automatizarea
Proceselor. Simpozionul a 35-a aniversare a IPA, București, octombrie 1995
17. SCIENTCONSULT S.R.L. Dezvoltarea și diversificarea
programului de instruire și perfecționare managerială în specificul activității
de cercetare-dezvoltare, faza A.2.3, 1995
18. Cole, G.A. Strategic Management. D.P.
Publications, London, 1994
19. Johnson, G., Scholes, K. Exploring Corporate Strategy. Prentice
Hall, N.Y., London, Third edition, 1993
20.
Hammer, M., Champy, J. Reengineering the Corporation. Harper
Business, N.Y., 1993. Ed. în limba română
SCIENTCONSULT - Ed. Tehnică, București, 1996
21.
Nicolescu, O., Radu, I. SIMACO - cartea jucătorului. Ed.
Economică, București, 1995
22.
Rye, D.E. The Corporate
Game. Mc Graw Hill, N.Y., 1994
23.
HGR nr. 735/1996, privind aprobarea Regulamentului de acordare
a granturilor cercetare științifică. Monitorul Oficial nr. 208/03.09.1996
Faze următoare Alte
modele și tehnici decizionale Înapoi
[1] Se va reveni asupra acestui concept.
[2] Nu coincide cu definiția din [18] și
contravine însuși titlului figurii. Poate, este o eroare de tipar. Termenul ar
fi trebuit să fie: Politici.
[3] Salt de broască - care să depășească prin salt, cu mult, stadiul cunoscut
[4] În exclusivitate sau nu în exclusivitate este o problemă de negociere. Contrar tiparelor de gândire moștenite, este puțin probabil ca, în condițiile economiei de piață concurențială, un client să accepte să finanțeze o temă de cercetare care să nu-i fie exclusivă, adică să nu-i ofere și să nu-i asigure un avantaj competitiv. Situațiile în care un agent economic semnificativ ar accepta să finanțeze direct o temă de cercetare fără să pretindă exclusivitate pot fi foarte speciale, excepționale; de exemplu dacă o tehnologie poate fi utilă și unei alte întreprinderi, dar dintr-un cu totul alt domeniu de producție, care are o cu totul altă piață proprie, cu condiția, însă, a excluderii riscului ca tehnologia respectivă să poată ajunge la concurenții direcți ai celui care a finanțat primul tema de cercetare. De regulă, pe măsura avansării României în economia de piață, un client sau va finanța o temă de cercetare pretinzând ca rezultatele să-i fie exclusive, sau nu va avea interes să o finanțeze. În cazul unor interese convergente, doi sau mai mulți clienți vor putea constitui un consorțiu sau o asociație în participațiune, pentru a finanța în comun o cercetare de interes comun.