Metode avansate de perfecționare profesională

privind managementul strategic în C-D

(1996-1997)

 

Lucrări comandate și finanțate de Ministerul Cercetării și Tehnologiei, respectiv Agenția Națională pentru Știință, Tehnologie și Inovare, în cadrul Programului Orizont 2000

 

Model de asistare a deciziilor strategice la nivelul unităților de C-D, pentru perfecționare managerială specifică

 

 

 

 

 

Responsabil temă:

 

Ing. Sanda Felea

 

Elaboratori:

 

Dr. ing. Mario Duma

Ing. Sanda Felea

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© SCIENTCONSULT, octombrie 1996

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CUPRINS

 

 

 

 

1.    Introducere. Obiectul lucrării........................................................................................... 3

 

2.   Stadiul conceptual actual al problematicii de management strategic............ ........... 4

 

3.    Tipologia unităților de C&D, din punctul de vedere al

       elaborării strategiilor..................................................................................................... 30

 

4.    Variante de opțiuni privind deciziile strategice pentru

       unitățile de C&D............................................................................................................ 33

 

5.    Modelarea asistării deciziilor strategice.

       Structura și tipologia modelului și a parametrilor decizionali................................... 39

 

6.    Lucrări în continuare...................................................................................................... 48

 

       Bibliografie.................................................................................................................... 49

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

NB. Analizele și specificațiile elaborate în cadrul prezentei teme au caracter de originalitate: tematica managementului strategic în cercetare-dezvoltare, sub aspectele calitative ale activității respective, constituie drept de autor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 8/1996.

            1. Introducere. Obiectul lucrării

 

            Tema: “Metode avansate de perfecționare profesională privind managementul strategic în C-D” constituie o cercetare de aprofundare teoretică și, în continuare, de dezvoltare experimentală până la crearea posibilităților de operaționalizare, a unui aspect care a fost inițiat, într-o formă embrionară, în cadrul unei teme anterioare [17]. Așa cum arată denumirea prezentei teme, ea va fi direcționată pe problematica:

            a) metodelor avansate de perfecționare profesională

            b) privind managementul strategic

            c) în cercetare-dezvoltare.

            Faza 1: “Model de asistare a deciziilor strategice la nivelul unităților de C&D, pentru perfecționare managerială specific㔠face delimitare:

            d) la nivelul unităților de C&D

            e) model de asistare

            f) decizii strategice (scenariile manageriale urmând să formeze obiectul unei faze viitoare)

            În acest context, documentația de față va analiza conceptul și conținutul actual al problematicii de management strategic, tipologia actuală a unităților de C&D din punctul de vedere al elaborării strategiilor, variante de opțiuni privind decizii strategice pentru unitățile de C&D din România.

            În încheiere, se schițează jaloane pentru cercetări de efectuat în continuare, în faza următoare.

 


 

            2. Stadiul conceptual actual

             al problematicii de management strategic

 

            2.1. Conceptul de strategie

 

            În limbajul științific contemporan și în afara domeniului militar, din care este adesea considerat că provine, conceptul de strategie are, cel mai adesea, caracteristicile:

            – stabilirea de obiective

            – pentru un viitor pe termen lung

            – privind ansamblul activității

            – definind metodele generale de acțiune, regulile generale de alocare și utilizare a resurselor, în vederea atingerii obiectivelor urmărite.

 

            În esență, o strategie este un set de reguli de elaborare a deciziilor pentru ghidarea comportării organizaționale. Unii autori disting patru tipuri de astfel de reguli:

1.  Criterii de măsurare a realizărilor prezente și viitoare ale firmei. Calitățile exprimate prin aceste criterii sunt, în mod uzual, denumite obiective strategice, performanțele reprezentând cantitățile ce se doresc să fie atinse pentru aceste obiective.

2.  Reguli de dezvoltare a relațiilor firmei cu mediul exterior: ce produse-tehnologii va dezvolta firma, unde și cui vor fi vândute acestea, cum va câștiga firma avantaje asupra competitorilor. Acest set de reguli este denumit strategia produs-piață sau strategia afacerii [business strategy].

3.  Reguli pentru stabilirea relațiilor și proceselor interne din cadrul organizației; acestea sunt, în mod curent, denumite conceptul organizațional.

4.  Reguli prin care firma își conduce activitatea de zi cu zi, numite politici operative [operating policies].

 

            O strategie prezintă următoarele caracteristici distincte:

1.  Procesul de formulare a strategiei nu conduce la acțiuni imediate. Prin acest proces se stabilesc direcțiile în care poziția firmei va crește și se va dezvolta.

2.  În consecință, strategia trebuie apoi utilizată pentru generarea de proiecte strategice printr-un proces de căutare. Rolul strategiei în cadrul acestui proces de căutare este, în primul rând, de a focaliza eforturile către domeniile definite prin strategie și, în al doilea rând, de a elimina și de a descoperi posibilitățile care sunt inconsistente în raport cu strategia.

3.  Astfel, strategia devine inutilă ori de câte ori dinamica istorică a unei organizații o poate conduce acolo unde dorește să ajungă, adică, cu alte cuvinte, procesul de căutare este deja focalizat către domeniile preferate.

4.  În timpul formulării strategiei nu este posibilă enumerarea tuturor proiectelor strategice ce pot fi avute în vedere. De aceea, formularea strategiei trebuie să se bazeze pe informații agregate, incomplete și incerte, referitoare la clase de alternative.

5.  Când prin procesul de căutare sunt identificate alternative concrete, devin disponibile informații mai precise, mai puțin agregate, despre acestea. Aceste informații pot pune sub semnul îndoielii alegerile strategice inițiale, care necesită, în acest caz, revizuiri. Astfel, utilizarea cu succes a strategiei este un proces iterativ în care, pe măsura elaborării, se manifest㠓reacții strategice”, care corectează opțiunile strategice inițiale.

6.  Deoarece atât strategia, cât și obiectivele, sunt utilizate pentru a filtra proiectele, ele apar a fi similare. Totuși, sunt distincte. Obiectivele reprezintă scopurile pe care firma caută să le atingă, în timp ce strategiile sunt mijloacele de atingere a acestor scopuri. Obiectivele reprezintă reguli de decizie de nivel mai înalt. O strategie care este validă în conformitate cu un set de obiective poate să-și piardă validitatea atunci când obiectivele organizației se schimbă. Alți autori, însă, consideră că obiectivele fac parte din strategie, după cum se arată pe parcursul acestui capitol.

7.  Strategiile și obiectivele sunt interschimbabile, atât la diferite momente de timp, precum și la diferite niveluri ale organizației. Astfel, anumite atribute de performanță (ca, de exemplu, segmentul de piață) pot fi un obiectiv la un anumit moment de timp și o strategie în altul. Pe măsură ce obiectivele și strategiile sunt elaborate în cadrul organizației, rezultă o relație de ierarhizare tipică: elementele de strategie la niveluri manageriale mai înalte devin obiective pentru nivelurile inferioare.

            Conceptul de strategie apare a fi un concept vag și întrucâtva abstract. Formularea strategiei nu produce, de regulă, acțiuni productive imediate în cadrul firmei. Procesul de elaborare a strategiei este un proces costisitor atât sub aspect financiar, cât și ca timp managerial.

 

 

 

 

            Ipoteze de succes strategic [2]

 

            Potențialul de performanță al unei firme este optim când sunt întrunite următoarele condiții:

1.  Agresivitatea comportării strategice este corespunzătoare turbulenței [1] mediului (scara este în funcție de intensitatea și viteza schimbărilor în mediu).

2.  Răspunsul capabilităților firmei se acordează cu agresivitatea strategiei, definite prin:

a. gradul de discontinuitate față de trecut a:

·      produselor/serviciilor (inovare);

·      mediului competitiv;

·      strategiilor de marketing.

Scara:

·      incrementală;

·      discontinuă;

·      fermă, dar observabilă la mediu;

·      creativă (creează schimbări).

b. Plasarea în timp a produselor/serviciilor noi ale firmei pe piață (în raport cu competitorii).

Scara:

·      reactivă;

·      anticipativă;

·      inovatoare;

·      creativă.

3.  Componentele capabilității firmei, care trebuie să se sprijine reciproc:

·      manageriale;

·      funcționale;

·      financiare.

 

            Citând definiții ale strategiei, aparținând unor autori situați la un sfert de secol distanță, în [18] se exemplifică:

            – Chandler, 1962: “determinarea scopurilor și a obiectivelor fundamnetale pe termen lung a unei întreprinderi și adoptarea modului de acțiune și alocarea resurselor necesare pentru reușita acestor obiective”.

            – Andrews, 1987: “un model de decizii” care reprezint㠓unitatea, coerența și consistența internă a acelor decizii strategice ale firmei, care poziționează firma în mediul său și îi conferă identitatea, puterea de a-și mobiliza punctele tari și a crea tendința de succes pe zona de piață”.

            Când, în definiția lui Chandler, s-a întâlnit expresia “scopuri și obiective”, pare-se, nu a fost vorba despre o tautologie. Cole [18] merge mai departe și deosebește mai mulți termeni, cu nuanțe diferite, care toți pot fi, la prima vedere,  traduși printr-unul singur: scop, sau obiectiv. El definește, distinct: purpose, goals, objectives. Și mai găsim: mission (identificat cu purpose), dar și aims, (identificat cu goals). Se prezintă următoarele definiții:

            Preconizarea [purpose] / misiunea [mission]: o declarație publică în numele unei organizații, care stabilește rațiunea de fi a acesteia [raison d’être], în termenii nevoilor clienților pe care intenționează să le satisfacă, piețele în interiorul cărora va veni în întâmpinarea acestor nevoi și modul (“maniera”) în care va veni în întâmpinare. Misiunea definește, de asemenea, intențiile organizației față de alte părți interesate (acționari, salariați sau comunitatea umană în genere).

            Scopurile [goals] / dezideratele [aims] strategice: o declarație de intenții mai fin focalizată, orientată spre acele aspecte ale operațiunilor organizației, care sunt critice pentru succes – adesea descrise ca “afacerea-nucleu” [the core business]. Asemenea declarații definesc, în mod uzual, intențiile privind piața de produse sau servicii, resursele, utilizarea tehnologiei, standardele de calitate, parametrii financiari.

            Ca obiective: se consideră că acestea sunt intenții specifice și pe termen scurt privind diferite unități operaționale ale organizației; adesea sunt denumite “ținte” și sunt elemente cheie în planurile tactice.

 

            În prezenta fază, cu referire la managementul strategic al unităților de cercetare-dezvoltare din România, nu vom opera cu deosebirile de nuanță între conceptele privind obiective, scopuri, țeluri, deziderate etc., deosebiri de nuanțe care diferă, de regulă, de la autor la autor, de la sursă la sursă. Totuși, se vor utiliza, ca elemente definitorii distincte și larg (cvasi-unanim) acceptate în literatura de specialitate managerială, “misiunea”, precum și “politicile”.

 

            În  [19], se dau “caracteristici ale deciziilor strategice”, drept caracteristici “asociate in mod uzual cuvintelor <<strategie>> și <<decizii strategice>>” :

            1. Deciziile strategice par a se referi la delimitarea și definirea ariei de activități a organizației.

            2. Strategia are de a face cu confruntarea activității unei organizații  cu mediul în care operează (evident, este avut în vedere mediul în general, mediul economic, de piață în special).

            3. Strategia are de a face cu confruntarea activității unei organizații cu capabilitatea resurselor sale.

            4. Deciziile strategice au adesea implicații majore privind resursele organizației.

            5. Deciziile strategice afectează deciziile operaționale, ele provoac㠓valuri de decizii inferioare”.

            6. Strategia unei organizații afectează, de asemenea, valorile și așteptările celor care au puterea în și în jurul organizației.

            7. Deciziile strategice sunt în măsură să afecteze  direcțiile pe termen lung ale organizației.

            Pe baza acestor caracteristici, [19] definește strategia ca “direcția și delimitarea  unei organizații pe termen lung, care armonizează resursele organizației cu mediul său în schimbare, în particular – piețele, clienții, astfel încât să satisfacă așteptările celor care sunt pilonii organizației (după Ibsen, am putea spune: “stâlpii societății”).

            Autorii prezintă următorul “dicționar al strategiei” (coloanele 1,2,3, la care am adăugat coloana 4, cu exemple din cercetare-dezvoltare):


TERMENUL

DEFINIȚIA

EXEMPLU

DIN SFERA PERSONALĂ

EXEMPLU

DIN C-D

Misiunea

Premisă determinantă în concordanță cu valorile și așteptările “stâlpilor”

A fi sănătos și frumos

A crește prestigiul tehnologiei românești în domeniul X

Scop

Definiție generală a unui deziderat sau a unei ținte

A reduce din greutate

A asigura compatibilitatea și competitivitatea europeană a produselor X

Obiectiv

Cuantificare (dacă este posibilă) sau definire mai precisă a scopului

Să reduc 3 kg până la 1 septembrie

Export de cel puțin 0,5 mil. $ în 1999

Strategie[2]

Categorii largi de tipuri de acțiune pentru a atinge obiectivele

Dietă și gimnastică

Cercetări tehnologice privind materialele.

Acreditare laboratoare

Acțiuni / sarcini

Pași individuali pentru a implementa strategiile

Eliminarea deserturilor / untului

Limitarea alcoolului la o băutură/zi

Înot zilnic

Recrutare 5 șefi promoție

3 călătorii de studiu la reuniuni de profil

Premiu intern pentru idei

Conducere (control)

Monitorizarea pașilor de acțiune pentru:

·        consolidarea obiectivelor

Sperând că ajungem la:

·        evaluarea eficacității strategiei și acțiunilor

·        modificarea strategiei și /sau a acțiunilor, cum devine necesar

Primul lucru în fiecare dimineață - cântărirea

Dacă progresul este satisfăcător - nimic de făcut. Dacă nu - ia în considerare altă strategie sau alte acțiuni

Raportări săptămânale

Evaluări lunare

Project management

Recompense

Câștig pentru atingerea obiectivelor

Cumpărarea unui nou costum

An sabatic după reușită

Fig. 1. Dicționarul strategiei [19]


            După [13], managementul strategic “convențional” este considerat ca fiind un tip aparte și distinct de management, care are de a face cu  “probleme mari” pe termen lung. Se consideră că acest tip de management trebuie să fie deosebit, pe de o parte, de derularea curentă, zilnică, a afacerilor existente și, pe de altă parte, de comportamentul managerial antreprenorial oportunist, improvizat.

            Formularea unui plan strategic înseamnă determinarea unor anumite “misiuni”, care stabilesc ce își propune firma să devină în viitor; definirea unor obiective clare, stabile, pe un termen lung de asemenea definit; proiectarea căilor generale de acțiune pentru îndeplinirea misiunilor și atingerea obiectivelor.

            Procesele și procedurile uzuale în managementul strategic sunt considerate a fi analiza, cuantificarea, prognozarea; utilizarea unor reguli formalizate pentru a pregăti și a actualiza planurile pe termen lung.

            Sursa citat㠓rejectează fără compromis” cadrul managementului strategic convențional, ca fiind nerealist, nepractic și intrinsec static. Timpul consumat pentru a construi planuri pe termen lung, care vor fi modificate peste câteva luni, este o risipă și distrage atenția de la problemele reale. Aceasta - doarece teoria convențională este bazată, în mod fundamental, pe premisa că schimbarea poate fi înțeleasă în termenii experienței anterioare, că  se poate recurge la probabilități, că pot fi ignorate modificările de mică anvergură, că pot fi create clișee clare ale dezvoltării. Este un mod de acțiune considerat a fi periculos în condițiile incertitudinilor reale. Dimpotrivă, ceea ce autorul preconizează și denumește ca fiind  management strategic dinamic este: a face față situațiilor noi și neprevăzute. Într-o viziune neconvențională:

·        Managementul strategic nu este un fel deosebit de management, ci este managementul propriu-zis.

·        Strategia nu este o ierarhizare a unor planuri mărețe fixate, ci este un mod de a face față provocărilor, de a conduce experimentele. Strategia se construiește prin experiența succeselor anterioare; este consecința comportamentului inovativ și antreprenorial.

·        Procesele necesare pentru a câștiga în condiții de incertitudine și pentru a realiza inovări sunt în principal intuitive și politice, mai curând decât analitice și formalizate.

·        Managementul strategic de succes înseamnă perfecționarea sistemului de conducere, astfel încât să fie suficient de flexibil pentru a face față în condiții de mare incertitudine.

 

            Este o concepție care amintește (nu numai prin denumire, ci și prin esență) de teoria “programării dinamice” a lui R. Bellman, din sfera cercetării operaționale a anilor ‘60, care postula că o traiectorie optimală se construiește din decizii optimale în subtraectorii (într-un proces “în pași”).

 

            Susținând necesitatea unui management strategic nou, dinamic, unii autori, citați în [6], constată o serie de factori de presiune, pe care îi consideră ca având un rol critic pentru viitor:

·        Intensificarea concurenței

·        Progresele în tehnologia informației, impactul acesteia

·        Tensiunile între necesitățile pe termen scurt și cele pe termen lung

·        Caracterul tot mai dinamic, schimbător, al organizațiilor

·        Focalizarea asupra pieței

·        Calitatea

·        Accelerarea dezvoltării și înlocuirii produselor

·        Acapararea unor firme de către altele

 

            După aceeași sursă, alți autori definesc tendințe similare, cu următoarele focalizări suplimentare:

·        Alianțele strategice, expansiunea

·        Deplasarea de la economia productivă spre cea a serviciilor

·        Schimbarea structurii demografice

 

            Tendințele managementului, în aceste condiții, sunt definite, de către diferiți autori, astfel:

·        Focalizare asupra pieței

·        Organizare matricială în locul departamentelor funcționale; creșterea eficienței organizării mai curând decât restructurarea propriu-zisă

·        Organizări “plate” (cu puține niveluri), structuri simple

·        Atenție crescută față de calitate și service-ul pentru clienți

·        Tehnologia informației ca factor de avantaj competitiv (câștigă cine folosește mai bine informatica)

 

            În condițiile arătate, se consideră că principalele noi abilități cerute managerilor sunt:

·        Înțelegerea perspectivei globale

·        Înțelegerea și capacitatea de comunicare a viziunii și a obiectivelor

·        Managementul continuu al schimbării

·        Abilități și cunoștințe inter-funcționale

·        Capacitate de a conduce grupe diversificate de subalterni

·        Atitudine de perfecționare permanentă

·        Managementul inovării

·        Înțelegerea informației

·        Perfecționarea gândirii strategice

 

            În ceea ce privește focalizarea asupra pieței, aceasta însăși este considerată la diferite niveluri de aprofundare strategică.

            În [12] sunt enumerate șase categorii de implicații importante asupra dezvoltării întreprinderilor, decurgând din tendințele actuale ce se manifestă în relațiile dintre clienți și furnizori:

            1. Cercetările de piață trebuie să fie focalizate asupra nevoilor noi ce apar în sfera clienților și în dezvoltarea tehnologică conexă

            2. O mai profundă conscientizare privind problemele clienților și ale tehnologiei la nivelul managerilor superiori, al specialiștilor de profil ne-tehnic și al celor de profil tehnic îngust

            3. Implicarea managerilor în analize strategice participative

            4. Extinderea bazelor de date tradiționale strategice pentru a include   evaluări mai detaliate asupra  oportunităților și riscurilor viitoare ce decurg din nevoile strategice ale clienților, precum și potențialul pentru o utilizare mai productivă a tehnologiilor disponibile

            5. Necesitatea de a dezvolta capabilitatea de a asigura managementul produselor și serviciilor cu valoare adăugată ridicată; în particular - dimensiunea calității totale

            6. Organizarea unor sesiuni de brainstorming mixte: clienți / furnizori

 

            În considerarea evoluțiilor actuale și previzibile privind atitudinea față de competitivitate, aceeași sursă prezintă  tabelul:


 

Tabel 1. Evoluția mix-ului competitiv

 

Dimensiuni ale mix-ului competitiv de bază

Preocupări de bază în anii ‘80

Preocupări strategice adiționale în relațiile cu clienții în anii ‘90

1. Designul produselor

Adaptarea la scop / modă

Mutație în aplicarea integrată a tehnologiilor - conducând la noi oportunități strategice

2. Calitatea și fiabilitatea produselor

Primii în timp, aliniat cu cei mai buni

Permanent, înaintea celor mai buni

3. Potențialul productiv al produselor

Costurile performanță / capacitate de operare

Costurile pe durata de viață / accesul economic la noi tehnologii

4. Promptitudinea livrărilor

Răspuns “de cinci stele” la comenzi repetabile

Venire în întâmpinarea reperelor strategice ale clienților

5. Sortimentul produselor

Noutăți competitive

Utilizare oportună a noilor tehnologii

6. Suport în plasare și aplicare

Utilizare completă și avantajoasă

Utilizare timpurie a noilor tehnologii

7. Service și piese de schimb

Suport prompt al clientului

Suport continuu al clientului

8. Urmărire promotională după vânzare

Încredere intrinsecă a clientului

Înțelegere strategică interinsecă cu clientul

9. Reduceri de prețuri pentru loturi mari

Mai puțin relevantă în funcție de valoarea adăugată

Mai puțin relevantă în funcție de partajarea riscurilor strategice

 

            Considerente de genul celor prezentate conduc la tendințe de interconectare a strategiilor, în relațiile furnizori / clienți, colaborare strategică.

            Exemplificăm, dintre problemele enumerate în [12]:

 

IDENTIFICAREA CLIENȚILOR STRATEGICI

·        Care sunt clienții care gândesc și planifică strategic?

·        Care sunt utilizatorii finali apți să fie mai activi în solicitări și mai inovativi?

·        Care sunt clienții curenți / potențiali apți de a fi cel mai mult și cel mai puțin preocupați de nivelul tehnologic?

·        Care clienți sunt în mai mare măsură adepți ai exploatării unor deschideri strategice?  Preocupați de oportunitățile deschise de noi segmente de piață, schimbări în tehnologie și în canalele de distribuție?

·        Care dintre clienții curenți / potențiali sunt apți să fie cei mai mari cumpărători pentru tipurile noastre de produse și tehnologii în următorii 3 - 5 ani?

·        Care dintre clienții curenți / potențiali sunt apți să prezinte cea mai mare creștere a achizițiilor de la noi în următorii 3 - 5 ani?

·        Care sunt 5 cei mai importanți clienți care sunt astăzi cel mai puțin probabil să supraviețuiască în forma lor actuală în următorii 5 ani? De ce? Care sunt implicațiile?

·        Care 5 clienți prezintă cele mai atractive oportunități actuale pentru stabilirea unei colaborări strategice pentru viitor?

 

ANTICIPAREA STRATEGIILOR NOI

·        Care este misiunea esențială și strategia de afaceri a fiecăruia dintre clienții selectați?

·         În ce moduri este această strategie susceptibilă să fie modificată în următorii 3 - 5 ani și de ce?

·        Care vor fi prioritățile clienților în nevoile de tehnologii-suport pentru dezvoltarea strategică a proiectării produselor, proceselor și sistemelor, pentru atingerea obiectivelor privind calitatea totală?

·        Unde poate fi sursa curentă a clientului de tehnologii prioritare privind componentele, subansamblele, materialele și know-how-ul intelectual sau produse finite pe plan național, regional sau internațional?

·        Ce schimbări pot fi întrevăzute în sursa potențială?

·        Are clientul capacitatea de a explora, accesa și a utiliza această tehnologie în mod productiv?

·        Care sunt forțele și slăbiciunile tehnologice conexe viitoare ale clientului?

·        Are clietnul forța necesară pentru o relație strategică?

·        Ce suport de management, specialiști sau forță de muncă va fi esențial?

·        Ce puteți face pentru schimbarea nevoilor implicite ale clientului privind întrebările anterioare?

·        Schimbările recente sau cele anticipate în managementul superior vor conduce la schimbări strategice?

 

PROIECTAREA PRODUSELOR ȘI SERVICIILOR VIITOARE

·        Care sunt implicațiile pentru cadrul și limitele bazei noastre tehnologice viitoare?

·        Care sunt implicațiile pentru planurile noastre de dezvoltare de produse / servicii?

·        Ce necesită să fie abordat și utilizat pentru a fi sigur că tehnologia noastră este corectă și oportună?

·        Ce noi surse pentru tehnologie trebuie să fie investigate și abordate? Cum? Când?

·        În ce mod ar putea să fie modificat sortimentul actual de produse / servicii pentru a forma o bază pentru o relație strategică cu clienții-cheie?

·        Ce trebuie făcut pentru a proteja drepturile de proprietate intelectuală implicate pentru a reduce posibilitatea unor oferte-surpriză superioare[3] din partea concurenților și a furnizorilor?

·        De ce spațiu de manevră dispunem pentru a promova standarde conexe care să protejeze piețele de mâine?

 

            Este interesant de remarcat impactul și implicarea problematicii tehnologice în analiza și concepția strategică managerială, inclusiv în abordări pur economico-financiare și de piață. În continuarea celor exemplificate, se poate prezenta, după [2], impactul tehnologic într-o asemenea sferă cum este managementul portofoliului financiar, de valori mobiliare ale firmei.

            Astfel, stabilirea obiectivelor este delimitată în 4 categorii de obiective:

            1. Obiective de performanță: obiective de creștere și de profitabilitate.

            2. Obiective de risc: obiectivul de invulnerabilitate strategică și obiectivul de oportunitate strategică.

            Invulnerabilitatea strategică poate fi descrisă ca asigurare la surprize strategice, cum pot fi:

            – invadarea uneia sau mai multora dintre pietele firmei de către tehnologii noi

            – colaps economic în una sau mai multe dintre zonele cu care firma face comerț

            – măsuri protecționiste care limitează accesul firmei la una sau mai multe dintre piețele sale importante (și nu trebuie uitat, după exemple din ultimii ani, că astfel de măsuri protecționiste, care se fac din ce în ce mai greu sub forma clasică a taxelor vamale, îmbracă acum forma unor exigențe speciale - sau generale - de natură ecologică, sanitară, culturală, privind calitatea ș.a., având, la rândul lor, condiționări tehnologice).

            Obiectivul de oportunitate strategică se referă la firme cu management antreprenorial  și implică poziția firmei în arii strategice cu oportunități strategice atractive. Printre exemplele de oportunități strategice sunt citate:

            – nașterea unei noi industrii ca ecou al unei noi tehnologii

            – dereglarea unei industrii

            – deplasare a puterii către forțe politice orientate spre economie de piață

            – emergența unor strategii industriale naționale

            3. Obiective sinergetice: sinergia managerială și sinergia funcțională. Întâlnim și aici reflexe tehnologice.

            Astfel, sinergia managerială urmărește optimizarea (și valorificarea) aspectelor comune între capabilitățile managementului firmei și cele ale managementului subunităților sale strategice. Se exemplifică abilitățile de a face față:

            – în mediu cu grad înalt de turbulență (schimbare necontrolată)

            – în afaceri bazate pe înaltă tehnologie

            – în strategii agresive, cu asumare de risc

            Sinergia funcțională urmărește maximizarea filierelor comune pentru diferitele părți ale firmei; exemple:

            – know-how-ul tehnologic

            – abilitățile de dezvoltare de produse

            – capacitățile de producție

 

            Sub titlul “Integrarea factorilor tehnologici în formularea unei strategii competitive”, autorii [2] ilustrează procesul prin figura 2.

 


 

Fig. 2. Impactul tehnologiei asupra strategiei [2]

 

            În firmele “determinate tehnologic” se contureaz㠓strategii tehno-fezabile”, care pot fi generate în interiorul C&D, ca “soluții în căutarea de probleme, în premisa că noile dezvoltări vor găsi întotdeauna piața. Această premisă este periculoasă. Strategiile tehno-fezabile trebuie să se bazeze deopotrivă pe analiza nevoilor, cât și pe posibilitățile tehnologice.

            Într-un pas următor, cel al “strategiilor econo-fezabile”, se determină dacă, în absența concurenței sau a altor restricții, o firmă ar putea obține profit din inovare, presupunând că clienții potențiali au putere de cumpărare și sunt gata să plătească prețul cerut.

            Mai departe, “poziția de succes competitiv” analizează dinamica cererii, intensitatea așteptată a concurenței, ofertele concurente așteptate, ca și restricțiile și presiunile socio-politice. Se identifică și se ierarhizează un set de poziții de succes potențial și se estimează profitabilitatea lor probabilă.

            Ultimul pas este formularea “poziției competitive viitoare” a firmei.

            Autorii [2] afirmă că procedura reprezentată în fig. 2 prin linia punctată reprezintă practica utilizată frecvent de către firmele tehnologic intensive, în special cele mici, care nu dețin know-how-ul de marketing și resursele necesare pentru o planificare strategică sistematică. Această abordare “din laborator pe piaț㔠poate fi utilizată numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:

1. Firma este în posesia unei înalte tehnologii unice.

2. Există un client în mod expres interesat să obțină tehnologia.

3. Clientii sunt gata să plătească orice preț “rezonabil” pentru a o obține.

4. Concurența este slabă.

5. Relațiile cerere / ofertă sunt net favorabile firmei.

            Dacă aceste condiții nu sunt îndeplinite, firma își asumă riscuri mari, ieșind pe piață cu lucruri care tehnic sunt fezabile, dar nu au fost evaluate comercial. Dacă investiția de lansare este mică, riscul poate fi asumat.

 

            Cercetarea și dezvoltarea, la rândul lor, comportă anumite abordări diferențiate în cadrul cuplului “C&D”, în funcție de caracterul tehnologiilor. În industriile considerate “fertile” sub aspect tehnologic, dezvoltarea produselor și a serviciilor este determinantă, în timp ce în industriile “turbulente” sub aspect tehnologic, cercetarea capătă un rol la fel de important ca și dezvoltarea. Lupta pentru putere și puterea însăși gravitează între “C” și “D” în funcție și de istoricul contribuției lor la profitabilitatea firmei.

 

            2.2. Elaborarea deciziilor strategice

 

            Managementul strategic este un domeniu evolutiv. Conceptele și metodele sale s-au dezvoltat în mod pragmatic, în principal – în cadrul firmelor, ca răspuns la necesitatea de a conduce activitatea într-un mediu din ce în ce mai complex și mai dinamic. Conceptele, modelele și metodele elaborate au fost apoi rafinate în cadrul unor școli de gândire, fapt care a condus la coexistența unor variante diferite în definirea conceptelor, modelelor și în abordarea problematicii.

            Procesul de dezvoltare a instrumentelor teoretice și practice ale managementului strategic se află, și în prezent, într-o continuă dezvoltare și diversificare, pentru a răspunde nevoilor conducerii strategice specifice noilor tendințe de modificare a mediului internațional de afaceri, precum și specificului acestuia în diferite zone geografice și de dezvoltare [3-13, 18-20].

            Un model al procesului de management strategic este reprezentat în fig. 3  [1]. Acest model prezintă interes deoarece, într-o formă simplificată, stă la baza unei metodologii pentru generarea unei strategii de schimbare care a fost preconizată pentru institutele de cercetare aplicativă din România. Metodologia  amintită a fost elaborată de către firma de consultanță SQW în cadrul asistenței tehnice pentru restructurarea sistemului de știință și tehnologie în România [5].

 


 

Fig. 3.  Un model al procesului de management strategic

 

            În cadrul acestui model se disting două faze ale procesului:

            – planificarea strategică,

            – implementarea și controlul.

            În faza de planificare strategică sunt elaborate decizii strategice privind misiunea, filozofia, politicile și obiectivele, precum și metodele pentru atingerea acestor obiective. Deciziile strategice sunt elaborate ca răspuns la oportunitățile anticipate pentru perioade de planificare strategică și au consecințe pe termen lung, afectând ansamblul organizației.

            În fazele de implementare și control este necesară elaborarea unei varietăți de decizii privind tipul structurii organizației, stilurile de conducere, sistemele informaționale de conducere, precum și sistemele de monitorizare și evaluare care permit controlul realizării efective de către organizații a obiectivelor strategice.

            Procesul de planificare strategică trebuie reluat pentru reactualizare periodică și ori de câte ori evenimente interne sau externe organizației modifică substanțial prognozele avute în vedere la identificarea oportunităților (O), pericolelor (T) sau aprecierilor relative la punctele tari - forțele (S) și slăbiciunile (W) organizației, pe baza cărora a fost elaborată bine cunoscuta “analiză SWOT”.

            Analiza SWOT este larg utilizată în practica managementului strategic. Se preferă uneori utilizarea unei variante ale ei, SOFT, în care sunt considerate în analiză, în locul slăbiciunilor organizației (W), erorile făcute de către aceasta (F).

            Pe scurt, esența metodei (v. fig. 4) constă în identificarea unor factori cheie de succes, pe baza analizei evoluțiilor și a evenimentelor din mediul exterior. Din compararea acestor factori de succes cu resursele organizației se determină forțele și slăbiciunile acesteia. Oportunitățile și pericolele rezultate din analiza mediului extern sunt confruntate apoi cu forțele și slăbiciunile (sau cu erorile) organizației, rezultând, în final, cadrul și informațiile necesare pentru etapele următoare de elaborare a strategiei. Pentru sintetizarea rezultatelor analizei SWOT, se folosesc matrici de tipul celei prezentate în fig. 5, care permite evidențierea poziției competitive a organizației în raport cu principalii competitori.

 


 

Fig. 4. Cadru pentru evaluarea

forțelor, slăbiciunilor, oportunităților și pericolelor pentru organizație

 

 

 

 

 

Factori cheie de succes

Resurse ale organizației

1

2

3

4

5

6

Forțe

xxx

 

xx

 

 

x

Slăbiciuni

 

xxx

 

 

xx

 

            xxx - nivel ridicat;  xx - nivel mediu;             x - nivel scăzut

Fig. 5.  Reprezentarea sintetică a relației dintre resursele, forțele și

slăbiciunile firmei, în raport cu cele ale principalilor competitori

 

            Calitatea rezultatelor analizei și, prin urmare, a deciziilor strategice ce urmează a fi elaborate în continuare, este determinată, în principal, de calitatea și relevanța datelor de intrare disponibile, relative la mediul extern.

            Ca suport metodologic pentru conducerea analizei SWOT, se oferă:

·      liste generice pentru factorii ce trebuie avuți în vedere în parcurgerea etapelor reprezentate în fig. 4. Exemple de astfel de liste generice sunt prezentate în fig. 6 și tabelul 2;

·      descrieri ale etapelor ce trebuie parcurse pentru atingerea obiectivului urmărit. De exemplu, pentru evaluarea forțelor și slăbiciunilor organizației se recomandă parcurgerea următoarelor etape:

1. identificarea unui număr (relativ mic) de factori de succes ai organizației;

2. descrierea resurselor și capacităților firmei referitoare la toate domeniile de activitate;

3. compararea resurselor și capacităților firmei cu factorii cheie de succes;

4. identificarea domeniilor corespunzând forțelor majore ale firmei, pe baza cărora organizația poate construi o strategie pentru exploatarea oportunităților și a slăbiciunilor critice care trebuie minimizate pentru a preveni insuccesul;

5. compararea forțelor și slăbiciunilor firmei cu forțele și slăbiciunile principalilor concurenți;

6. izolarea ariilor în care resursele și capacitățile organizației sunt semnificativ mai mari sau mai mici decât cele ale competitorilor majori.


 

 

 

 


 

Fig. 6.  Lista generică de factori de analiză a tendințelor mediului extern


 

Tabelul 2.  Lista generică de factori de analiză a caracteristicilor industriei pentru determinarea factorilor cheie de succes

1.  Natura și intensitatea competiției

2.  Globalizarea industriei

3.  Bariere de intrare

4.  Puterea comparativă a produselor/serviciilor de substituție

5.  Puterea clienților

6.  Puterea furnizorilor

 

            Un exemplu de evaluare a forțelor și slăbiciunilor unui institut de cercetare în raport cu cerințele de acces la statutul de Institut național de cercetare-dezvoltare îl constituie metodologia de evaluare și acreditare a institutelor naționale de cercetare-dezvoltare [15]. Se poate face, totuși, comentariul că această metodologie, având scopul de a se stabili o decizie, de tip da/nu, de acordare sau nu a acreditării ca institut național, pe baza unor cuantificări cantitative, cumulate pentru diferite criterii, nu și-a propus să fie și nu constituie o metodologie de elaborare a unei strategii pentru un institut de cercetare-dezvoltare.

 

 

            Analiza schimbărilor din mediul extern

 

            Pentru elaborarea unor strategii care să permită conducerea, în condiții de performanțe maxime, a procesului de adaptare a unei organizații la schimbările viitoare ale mediului exterior, este necesară caracterizarea acestor schimbări sub următoarele două aspecte:

1.  “Turbulența” viitoare a mediului. Acest concept, definit în [2], permite descrierea și evaluarea amplorii, complexității și vitezei schimbărilor posibile în mediul exterior. Evaluarea nivelului de turbulență viitoare a mediului permite, pe de o parte, o evaluare globală a gradului de încredere și de relevanță a informațiilor ce pot fi obținute prin diferitele metode de prognoză și, pe de altă parte, o evaluare a complexității și vitezei schimbărilor necesare în cadrul organizației pentru asigurarea adaptării cu succes a acesteia la noile condiții de mediu.

     Nivelul turbulenței viitoare a mediului constituie un factor determinant în alegerea metodelor de management strategic. Calitatea informațiilor ce pot fi obținute despre mediul extern viitor este determinantă pentru alegerea și evaluarea strategiilor. Amploarea și viteza schimbărilor necesare în cadrul organizației este determinantă pentru evaluarea fezabilității strategiilor și alegerea metodelor de implementare a acestora ținând seama de inerția, rezistența la schimbare specifică tuturor organizațiilor.

2.  Identificarea și evaluarea factorilor critici din modificările mediului extern. Acești factori descriu tendințele, evenimentele și forțele care pot avea în viitor un impact favorabil (oportunități) sau nefavorabil (amenințări) asupra performanțelor viitoare ale organizației. Pe baza prognozei factorilor critici de schimbare se stabilesc direcțiile viitoare ale organizației, se constituie baza de date, strategia necesară pentru evaluarea performanțelor viitoare realizate de organizație, corespunzătoare unor variante posibile de strategii.

 

            Turbulența mediului [2] este o măsură combinată a variabilității și predictibilității mediului extern. Ea este descrisă prin următoarele patru caracteristici:

            Variabilitatea

1. Complexitatea mediului exterior organizației

2. Noutatea relativă a factorilor critici de mediu cu care organizația se confruntă în activitatea sa.

            Predictibilitatea

3. Rapiditatea schimbărilor. Aceasta este definită prin raportul dintre viteza de evoluție a factorilor critici din mediul extern și viteza răspunsului firmei

4. Vizibilitatea viitorului, care evaluează relevanța și posibilitatea de anticipare a informațiilor despre viitor care pot fi obținute.

            În figura 7 este reprezentată o scară de evaluare a nivelului de turbulență a mediului, definită în conformitate cu criteriile prezentate.

 


 

Turbulența mediului

Repetitiv

Expansiv

Variabil

Discontinuu

Surprinzător

 

 

Variabilitatea

Gradul de complexitate a mediului

Național

Economic

+

Tehnologic

Regional

+

Global

Socio-politic

Mediului

Familiaritatea evenimentului (noutate relativă)

 

Familiar

 

Extrapolabil

 

Discontinuu

Familiar

Discontinuu

Nou

 

Predictibilitatea

Mediului

 

Viteza schimbărilor

Mai lentă decât răspunsul organizației

 

Comparabilă cu viteza de răspuns a organizației

 

Mai rapidă decât viteza de răspuns a organizației

 

Vizibilitatea viitorului

Repetitivă

Prognozabilă prin extrapolare

Predictibilă

Parțial predictibilă

Imprevizibilă

 

 

 

 

 

 

Nivelul de turbulență

 

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

 

Fig. 7  -  O scară pentru evaluarea turbulenței mediului

 


            Din analiza criteriilor prezentate în fig. 7 se poate aprecia, pe scara propusă, că nivelul de turbulență viitoare a mediului pentru unitățile de C&D din România este, în general, de gradul 4-5. Aprecierea poate fi diferită, în funcție de specificul industriei (ramurii) pe care o servește unitatea. Esențiale, din acest punct de vedere, sunt:

·      viteza și succesul în adaptarea industriei beneficiare în cadrul procesului de tranziție la economia de piață;

·      decalajul nivelului tehnologic al industriei față de nivelul pe plan internațional;

·      “turbulența” tehnologică specifică industriei pe plan internațional, care necesită o măsură a vitezei, noutății, complexității și vizibilității procesului de înnoire a tehnologiilor/produselor în industria analizată.

 

 

            2.3. Formularea misiunii organizației

 

            Definirea misiunii are ca scop stabilirea unei delimitări a domeniului în care organizația urmează să-și desfășoare activitatea. În acest context, un mod eficient de formulare a misiunii constă în definirea ei prin produse / servicii destinate unui anumit segment de piață, constând din clienți omogeni, având anumite caracteristici comune privind cerințele de performanță, calitate și preț al produselor și serviciilor.

            În [1] se citează următorul exemplu ce satisface cerințele menționate:

 

            “Clinica va oferi îngrijire medicală unor persoane din grupa de vârstă 45-60 de ani, care au un venit de peste 40.000$ și trăiesc în zona de vest a orașului Los Angeles”.

 

            Un alt exemplu, referitor la un institut de cercetare-proiectare din România, preluat din [16], este următorul:

 

            “Datorită specificului perioadei de tranziție, în prezent IPA s-a orientat spre următoarele nișe de piață, efectuând o restrângere a domeniului «Automatizarea proceselor»:

1.  Aparatură de automatizare:

·      traductoare și senzori

·      acționări electrice reglabile

·      aparatură de cântărire și analizoare de proces

·      echipamente de comandă, reglare și supraveghere cu automat programabil

·      telematică

 

2. Servicii de automatizare

·      software de aplicație și inginerie de sistem orientată pentru:

-    piața internațională a informațiilor științifice (publicații, comunicări, cooperări în cadrul unor programe internaționale de cercetare științifică)

-    piața fabricanților și a utilizatorilor de automatizări de proces din economia națională”

 

            Definirea misiunii determină oportunitățile pe care organizația urmărește să le valorifice, competitorii săi și, în final, șansele sale de reușită, date fiind forțele și slăbiciunile sale și ale principalilor competitori. Definirea prea îngustă a misiunii poate avea ca efect ratarea unor oportunități apărute ca urmare a modificărilor din mediul extern; definirea prea largă a misiunii poate conduce la insucces în cazul în care forțele competitoare ale organizației nu sunt suficiente pentru a lupta cu grupul mai mare de competitori asociat unei misiuni mai largi.

            Misiunea organizației trebuie să fie în permanentă concordanță atât cu mediul extern, cât și cu capabilitățile interne ale firmei și trebuie să fie redefinită ori de câte ori apar modificări externe sau interne.

            Conținutul conceptului de misiune, arătat mai sus, are un caracter întrucâtva limitat. Definiția este adaptată la specificul unor organizații cu statut de societate comercială și care funcționează într-un mediu politico-economico-social care încurajează firma să servească interesele proprietarilor ei, și anume de a obține un profit maxim de pe urma investițiilor făcute.

            În identificarea misiunii pentru organizații având alt statut decât cel de societate comercială, de exemplu în definirea misiunii organizațiilor cu statut de institut național de cercetare-dezvoltare, conținutul conceptului de misiune trebuie dezvoltat pornind de la scopul (raison d’être) urmărit prin înființarea acestora.

            În [2] se constată că, în societatea modernă, firmele servesc nu numai interesele acționarilor săi, ci și aspirațiile unor alte grupuri de interese și centre de putere, și anume: manageri, salariați, sindicate, administrația locală, guvern, clienți etc. Prin urmare, în definirea misiunii firmei, trebuie avute în vedere aspirațiile și puterea tuturor acestor factori de influență, pentru determinarea impactului pe care fiecare dintre aceste centre de putere îl poate avea asupra determinării misiunii organizației. În lucrarea citată se propune o metodă specifică de analiză, denumită analiza câmpului de putere, care permite să se determine măsura în care aspirațiile diferitelor grupuri de interese trebuie să se reflecte în formularea misiunii organizației.

 

 

 

            2.4. Filosofia organizației

 

            Filosofia organizației reprezintă valorile, convingerile, angajamentele și aspirațiile organizației. Formularea ei servește ca ghid pentru comportarea salariaților, precum și pentru modul în care organizația își conduce afacerile.

            Ca exemplu, prezentăm în continuare un extras din filosofia formulată de IBM privind responsabilitățile corporației.

 

            “... convingerile de bază ale IBM, așa cum au fost formulate inițial de către Thomas J. Watson Jr., sunt:

·      Respectul individului

·      Servirea clientului

·      Urmărirea excelenței”

 

            În completarea acestor convingeri, IBM urmează anumite principii fundamentale, printre care sunt: conducerea eficientă prin manageri, satisfacerea obligațiilor față de acționari, corectitudinea față de furnizori și o bună «cetățenie» în cadrul organizației.

            În mod concret, aceste principii sunt aplicate prin asumarea de responsabilități în patru direcții:

1.  Asigurarea utilității și satisfacției angajaților și a furnizorilor

2.  Asigurarea unei rate de recuperare a investiției rezonabile pentru acționari

3.  Oferirea către clienții săi a unor produse și servicii la prețuri competitive

4.  Înțelegerea impactului pe care întreprinderea îl poate avea asupra societății, cu scopul de a evita orice efecte negative și a menține pe cele pozitive. Cu alte cuvinte, afacerile trebuie să aibă o conștiință socială.

 

 

            2.5. Politicile organizației

 

            Politicile organizației reprezintă ghiduri de acțiune care delimitează domeniul în cadrul căruia sunt stabilite obiectivele și sunt elaborate, implementate și controlate deciziile strategice. Ele tind să limiteze gama de variante  care trebuie să fie luate în considerare în stabilirea deciziilor strategice.

            “Politicile” se mai definesc ca: linii de forță referitoare la modul, maniera în care organizația își va conduce operațiunile, incluzând valorile-cheie pe care organizație intenționează să le urmărească.

 

            În continuare, se prezintă un exemplu - o listă generică de probleme ce pot forma obiectul formulării politicilor strategice ale organizației.

·      Definirea produselor / serviciilor oferite și a segmentelor de piață pe care le servesc

·      Criterii pentru intrarea sau ieșirea dintr-un anumit domeniu de activitate (produs, serviciu, segment de piață)

·      Aria geografică a activităților companiei

·      Natura tehnologiilor utilizate

·      Canale de distribuție

·      Calitatea produselor/serviciilor

·      Imaginea organizației

·      Obiective fundamentale: creștere, stabilitate, restrângere, retragere progresivă, lichidare

·      Metoda dominantă de competiție

·      Responsabilitatea socială a organizației

·      Rolul corporației în societate

·      Stiluri manageriale și climatul organizației

·      Structura organizației

            Diferitele politici (de exemplu: politica în domeniul calității, politica în domeniul tehnologiilor, politica de marketing) se formulează pe baza rezultatelor analizei SWOT. Politicile trebuie, de asemenea, să fie coerente cu misiunea organizației.

 

 

 

 

 


 

            3. Tipologia unităților de C&D,

            din punctul de vedere al elaborării strategiilor

 

            Din punctul de vedere al elaborării strategiilor (dar și din multe alte considerente, care nu formează însă obiectul prezentei lucrări), unitățile de C&D pot fi grupate în următoarele categorii:

a) Institute Naționale de Cercetare-Dezvoltare (INCD)

b) Societăți comerciale de cercetare-dezvoltare, având ca obiect exclusiv sau preponderent sau determinant de activitate cercetarea-dezvoltarea

c) Societăți comerciale având în obiectul de activitate (explicit sau neexplicit) cercetarea-dezvoltarea cu rol de suport al propriei activități industriale (sau de altă natură)

d) (Sub)unități de cercetare-dezvoltare, componente ale unor regii autonome

e) Unități de cercetare-dezvoltare de tip instituții publice, bugetare sau/și cu venituri extrabugetare.

 

            La rândul lor, societățile comerciale de la punctele b) și c) pot prezenta un comportament strategic diferit după cum sunt:

            bc1) – cu capital majoritar de stat

            bc2) – cu capital majoritar privat diseminat:

                        bc2a – metoda MEBO cu slabă concentrare a capitalului la manageri, sau / și acțiuni din cupoane, preponderent – de la proprii salariați

                        bc2b – acțiuni din cupoane, preponderent – din exteriorul unității,  fără un acționar strategic sau un grup conturat de acționari strategici

            bc3) – cu capital majoritar privat și acționariat strategic (metoda MEBO cu concentrare la manageri, sau alt mod de constituire a unui acționar strategic sau a unui grup de acționari strategici).

            bc4) – create de la început ca societăți cu capital privat

 

            Astfel:

            a) Institutele Naționale de Cercetare-Dezvoltare (INCD) sau institutele care aspiră să devină INCD au drept criterii de strategie pe cele din Metodologia de evaluare și acreditare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 135/1996, desigur – cu riscul apariției unor amendamente ulterioare la această metodologie. Institutele deja acreditate au criteriul obținerii reacreditării după intervalul de 5 ani stabilit prin metodologie. Desigur, toate aceste institute își pot propune și obiective extracriteriale de obținere / menținere a standing-ului necesar (influențe informale), complementar cu criteriile oficiale de evaluare și acreditare.

            b) Societățile comerciale de cercetare-dezvoltare (care nu aspiră să devină INCD) au obiectivul strategic al maximizării satisfacerii crietriilor stabilite pentru ansamblul societății, pe baza valorificării portofoliului de proprietate intelectuală comercializabilă / comercializată pe piața științifică-tehnologică, al maximizării standing-ului pe această piață, precum și al celui social.

            c) Societățile comerciale cu rol de suport al propriei activități industriale (sau de altă natură) au obiectivul strategic al maximizării aportului activității de cercetare-dezvoltare la îndeplinirea criteriilor de performanță valabile pentru activitatea de ansamblu a societății.

            În funcție de structura proprietății, obiectivele strategice se diversifică astfel:

            bc1) Pentru societățile comerciale cu capital majoritar de stat, sunt valabile criteriile de performanță ale contractului de management impuse în baza Legii nr. 66/1993, care, după cum se știe, au o încărcătură strategică redusă, fiind limitate la profitul anual și grevate de posibilitatea desfacerii comode a contractului de management la inițiativa fiecăreia dintre părți. De asemenea, există, în condițiile anumitor politici, obiectivul obținerii unui anumit sprijin din partea statului - proprietar.

            bc2) Pentru societățile comerciale cu capital majoritar privat diseminat, obiectivul managerial îl constituie, în cazul a, maximizarea salariilor și a dividendelor curente, precum și stabilitatea locurilor de muncă. În cazul b, obiectivul este limitat la maximizarea dividendelor curente.

            bc3) Pentru societățile comerciale cu capital majoritar privat și acționariat strategic (singurul caz ce se apropie de criteriile - simbol ale privatizării), se pot preconiza și urmări criterii strategice, pe termen lung, de tipul maximizării profiturilor multianuale, printr-o politică de echilibru între dezideratul dividendelor curente și cel al profitului reinvestit în vederea dividendelor viitoare. Desigur, pot exista și politici de a obține profituri prin manevre bursiere, prin vindere de acțiuni în momente conjuncturale favorabile, dar este puțin probabil că astfel de manevre pot fi semnificative în cazul unei societăți de cercetare-dezvoltare.

            d) (Sub)unitățile de cercetare-dezvoltare, componente ale unor regii autonome, îmbină subordonarea propriilor obiective în raport cu obiectivele regiei autonome din care fac parte, similar cu societățile comerciale cu capital majoritar de stat (c1), cu specificul că, pe de o parte, încastrarea în regii autonome le limitează mai strict aria de desfășurare științifică decât la o societate comercială (care poate spera la deschiderea de noi nișe de piață, pe bază de inovare tehnologică), iar pe de altă parte, apartenența la o regie autonomă, prin poziția de monopol a acesteia, limitează importanța factorilor de risc și atenția acordată acestora.

            e) Unitățile de cercetare-dezvoltare de tip instituții publice, bugetare sau / și cu venituri extrabugetare, pot urmări obiective strategice de tipul standing-ului științific și social care să asigure continuitatea și, eventual, ameliorarea poziției bugetare, precum și – cele cu venituri extrabugetare – ameliorarea condițiilor de  obținere, în viitor, a acestor venituri extrabugetare.

            Este de remarcat că, în realitate, obiectivele strategice și criteriile de optim enumerate:

            – sunt întrepătrunse: obiectivele specifice diferitelor tipuri de unități de cercetare-dezvoltare cu cele specifice diferitelor forme de proprietate;

            – nu se regăsesc în formă absolut pură, ci într-un anumit “mix”, determinat de nivelul și particularitățile culturii de organizație și ale celei manageriale, de situația și perspectiva politică etc.

 

            Se impune și o tipologie a clienților cercetării-dezvoltării. Față de enumerarea făcută unităților de cercetare-dezvoltare, se mențin toate categoriile enumerate la punctele c), d), e) (societăți comerciale, regii autonome, instituții publice), cu precizarea, de maximă importanță pentru strategiile unităților de cercetare-dezvoltare, că mai există o categorie: societățile comerciale sau regiile autonome sau instituțiile publice care nu au constituită o activitate proprie de cercetare-dezvoltare, deoarece (abstracție făcând de istoric și privind lucrurile numai în prezent și în viitor):

            – sunt unități recent create, direct pe bază de investiții cu tehnologie străină recentă și consideră că nu necesită, cel puțin pentru o perioadă previzibilă, activitate de cercetare-dezvoltare, proprie sau cumpărată, semnificativă;

            – sunt recent modernizate, sau

            – intenționează să-și asigure modernizarea,

            pe bază de investiții și transfer de tehnologie străină, astfel încât, de asemenea, nu privesc spre o activitate de cercetare-dezvoltare românească, proprie sau cumpărată.

            În aceste categorii se încadrează și familia, foarte importantă actualmente în economia românească (și foarte diversificată), a numeroaselor societăți joint-venture sau filiale sau reprezentanțe sau franchize ale unor societăți străine, a căror tehnologie este cea de la firma străină - mamă și care nu au preocupări tehnologice proprii. Accesarea lor de către cercetarea-dezvoltarea românească ar fi echivalentă cu cercetarea pentru export. Din acest punct de vedere, sunt într-o poziție similară și societățile cu capital integral românesc, realizate integral pe bază de licențe (tehnologii) străine cumpărate – categorie care, tipologic, nu este deloc nouă în economia românească.

           


            4. Variante de opțiuni

            privind deciziile strategice pentru unitățile de C&D.

 

 

 

            În prezentul capitol se vor face exemplificări de abordări ale problematicii strategice, de interes pentru unitățile de C&D, în contextul situației sistemului economic și managerial actual din România, care, fără a-i face aici o analiză-diagnostic, se poate totuși afirma că este, deocamdată,  intrinsec limitat la un sistem simplu de criterii și indicatori privind profitabilitatea curentă și relația simplă, directă, cerere-ofert㠖 mai precis, ofertă-cerere (fie și cerere potențială, sau ipotetică, sau sperată), ceea ce poate fi considerat ca nerelevant pentru construirea strategiilor unităților de cercetare-dezvoltare.

 

            De remarcat că, în general, strategiile manageriale prezentate în literatură și aduse până la rolul de instrumente didactice, pentru perfecționare profesională în management, sunt analizate exclusiv sub latura lor cantitativă (determinare cantitativă și consecințe cantitative). Este cazul și pentru jocurile manageriale prezentate în [21, 22]. Chiar și modelul managerial realizat în cadrul temei de cercetare anterioare [17], incluzând în structură atât aspectele calitative, cât și cele cantitative, în partea de model de calcul a testat, deocamdată, numai latura cantitativă. De asemenea, ghidul de “Generare a unei strategii pentru schimbare pentru un institut de cercetare aplicativă din România” [5] se referă, în primul rând, la “strategia de schimbare pentru un institut”, ceea ce este altceva decât strategia unui institut, iar în al doilea rând, prezintă o rețetă de sorginte și aplicabilitate economică generală, doar cu palide aspecte de adaptări la specificul cercetării în general și cu atât mai puțin la specificul problemelor și dilemelor majore actuale ale cercetării din România.

            Pentru o abordare a problemelor reale și actuale ale managementului strategic al cercetării-dezvoltării din România se vor face tentative în cadrul temei de cercetare de față, pe parcursul fazelor preconizate.

 

            Problema definirii strategiei unei unități de cercetare-dezvoltare din România, în condițiile actualei situații din economie, presupune adoptarea unor puncte de vedere privind această situație din economie și privind relațiile dintre cercetarea din România și clienții săi potențiali – “piața” unităților de cercetare-dezvoltare.

 

            “Piața” unităților de cercetare-dezvoltare din România se compune, în prezent, din:

            1. – Programul “ORIZONT 2000”, finanțat din bugetul statului și administrat pe baza evaluărilor și deciziilor comisiilor Colegiului Consultativ, pe programe, subprograme, obiective / teme.

            2. – Unitățile economice individuale (societăți comerciale, regii autonome), de profil tehnologic – industrie, construcții, transporturi, telecomunicații, agricultură etc., semnificative ca importanță individuală, apte de a se constitui în clienți direcți ai unei unități de cercetare-dezvoltare, pentru o temă concretă de cercetare, dedicată clientului respectiv[4].

            3. – Unitățile bugetare ce necesită (pot necesita) cercetări de profil tehnologic – sănătate, învățământ, cultură, armată etc.

            4. – Ansamblul naturii, societății, economiei țării – ecologie, meteorologie, probleme sociale etc.

            5. – Mulțimea unităților economice mici, care necesită tehnologie, dar nu sunt în măsură să­-și susțină programe tehnologice proprii.

            6. – Recent, a fost introdusă instituția granturilor de cercetare, destinată finanțării “temelor de cercetare științifică de interes național, cu un pronunțat caracter de originalitate”, “cu scopul de promovare a descoperirilor științifice, de formare și dezvoltare a carierelor științifice și de stimulare a integrării cercetării românești în circuitele științifice internaționale” [23].

            7. – Programele internaționale de cercetare.

            8. – Clienți din străinătate, reprezentând cercetare pentru export.

            După cum se știe, practic, “clienții” din categoriile 3, 4 și 5 se includ, din punctul de vedere analizat, în categoria 1. De asemenea, prin Programul ORIZONT 2000 de la categoria 1 se finanțează și un mare număr de cercetări destinate unităților economice importante,  de la categoria 2.

             Alocarea resurselor de finanțare se face, în măsură crescândă, în sistem competitiv, înțelegându-se, prin aceasta:

            – fie competiția pentru adjudecarea unor anumite teme, prestabilite, între executanți concurenți;

            – fie competiția pentru adjudecarea de fonduri pentru cercetarea unor teme diferite, neconcurente, de către executanți care se concurează numai în ceea ce privește obținerea de fonduri, fără competiție științifică / tehnologică.

            Cazul tipic pentru finanțare în sistem necompetitiv (finanțare-nucleu) este acel al executantului unic, cu poziție de monopol pe piața științifică românească, fie prin profil, dotări și know-how, fie prin dimensiunile efortului de cercetare ce trebuie depus în cazul temei respective. După cum se știe de asemenea, finanțarea în afara sistemului competitiv se realizează pentru temele și acțiunile care continuă pe mai mulți ani, după realizarea în primul an a unor faze ale acestor teme.

 

            Elaborarea strategiei unei unități de cercetare-dezvoltare necesită, în mod primordial, stabilirea unor orientări și preferințe privitoare la piața viitoare a unității:

            – în ce proporții, în ce volum

            – în ce direcții de cercetare, în ce specializări tehnologice

 

            – în ce perioadă, cu ce dinamică în timp

 

            unitatea de cercetare-dezvoltare preconizează:

            – să participe la programe de cercetare-dezvoltare naționale

                        – în regim de monopol

                        – în sistem competitiv

            – să participe la programe de cercetare internaționale

            – să realizeze teme de cercetare de inițiativă, cu înalt grad de originalitate

                        – în mod organizat și deliberat, la nivelul unității sau al unor subunități

                        – prin stimularea inițiativei științifice spontane individuale, a cercetătorilor

            – să realizeze teme de cercetare pe bază de contracte cu beneficiari direcți semnificativi

                        – interni

                        – externi (la export)

           

            Adoptarea unor decizii strategice de genul celor enumerate este, la rândul său, funcție de rezultatele analizei SWOT (sau SOFT, sau altele similare), sub multiplele aspecte posibile, dar și de decizii strategice referitoare la politica științifică intenționată:

 

            – în ce proporții, în ce volum

            – în ce direcții de cercetare, în ce specializări tehnologice

 

            – se va tinde spre descoperiri sau realizări cu totul originale, semnificative, eventuale străpungeri; spre poziții de leader

            – se va tinde spre poziția de follower mondial bine calificat

                        – la nivel de cercetare științifică

                        – la nivel de dezvoltare tehnologică, elaborare de soluții

– pentru ce piață de desfacere, adaptat la ce sistem de norme naționale sau internaționale

            – se va tinde spre o poziție de suport științific al unei consultanțe, al unei asistențe tehnice calificate

 

            – se va tinde spre o valorificare a creațiilor științifice și tehnologice la nivelul producătorilor, urmând să se vândă brevete și know-how

            – se va tinde spre o valorificare proprie a creațiilor științifice și tehnologice, sub formă încorporată în produse și servicii, deci – la nivelul utilizatorilor acestora, ceea ce, în unele cazuri, se va putea realiza:

                        – fie prin crearea / dezvoltarea / modernizarea propriilor capacități specializate de producție / servicii

                        – fie prin păstrarea numai a rolului de antreprenor și furnizor final, plasând fabricația propriu-zisă unor subfurnizori.

 

            Este de remarcat că realizarea de teme de cercetare de inițiativă, cu grad înalt de originalitate, este parțial disjunctă de realizarea de teme de cercetare pe bază de contracte cu clienți direcți semnificativi, întrucât, de regulă, aceștia solicită teme cu grad redus de originalitate, pentru rezolvarea unor dificultăți curente. Desigur, o situație ipotetică va putea crea condiții pentru asocierea unității de cercetare cu un client semnificativ, pentru realizarea unor soluții cu grad ridicat de originalitate, care să permită acestui client obținerea unui avantaj competitiv important pe nișele de piață existente, extinderea pe piețe suplimentare sau deschiderea de noi nișe de piață.

            Este probabil că o astfel de situație ideală se va putea crea numai în condițiile proprietății private strategice, deoarece:

            – proprietatea de stat sau proprietatea privată diseminată nu își vor putea asuma riscurile aferente

            – proprietatea de stat sau proprietatea privată diseminată nu vor putea asigura secretul comercial aferent, cel puțin datorită formalităților impuse de obținerea aprobărilor necesare.

            Desigur, la rest de condiții egale, posibil, o astfel de soluție se va realiza mai ușor în condițiile în care (sub)unitatea de cercetare este componentă a societății comerciale (regiei autonome? puțin probabil ca poziția de monopol să incite la competitivitate națională și internațională!) interesate, simbioza de interese fiind mai profundă. Totuși, există și riscul ca, într-o unitate de alt profil de bază decât cercetarea, cu excepția celor foarte potente, cercetarea să nu aibă suficientă libertate de mișcare pentru realizarea de străpungeri tehnologice semnificative, iar fluctuațiie de personal managerial, survenite pe parcursul derulării programului de cercetare, să modifice premisele în baza cărora acțiunea a fost demarată.

 

            Așadar, elaborarea strategiei unității de cercetare-dezvoltare presupune o analiză responsabilă și realistă a pieței viitoare, elaborarea de scenarii privind evoluția posibilă a acesteia, și, după caz, demersuri active pentru pregătirea pieței, în viitorul ei.

            Sub aspectul strategiei unității de cercetare, problema pieței se pune în termenii:

            a) În ce măsură unitatea de cercetare-dezvoltare se implică în programe / subprograme / teme din “ORIZONT 2000” și în ce măsură acestea au “desfacere asigurată”, adică în ce măsură în aceste subprograme / teme sunt implicați viitorii beneficiari nu numai ca accept de principiu, ci în mod angajant și angajat, ca o componentă a propriilor programe de dezvoltare ale beneficiarilor.

            În condițiile specificate la aliniatul precedent, diferența între participarea la programele naționale de cercetare și lucrul pe bază de contracte directe se estompează, rămânând problema amplorii, dimensiunilor, complexității lucrărilor: este de așteptat (dar nu obligatoriu) că prin programe se vor putea finanța lucrări mai ample, mai complexe, decât prin contracte directe.

            b) Unitatea de cercetare-dezvoltare se implică în programe “cu desfacere asigurat㔠(adică cu client prestabilit și în cooperare cu acesta, pe plan mai larg sau mai delimitat, în orice caz – răspunzând cerințelor prestabilite ale acestuia) sau realizează lucrări “de inițiativă”, pe care să le comercializeze după constatarea reușitei lor și a performanțelor obținute? Evident, în varianta a doua, unitatea de cercetare-dezvoltare trebuie să-și fixeze o nișă de piață-țintă, o categorie de clienți (reali sau imaginari, existenți sau potențial viitori), pentru care să-și conceapă și să-și dimensioneze creația.

            c) Este de clarificat în ce mod se implică unitatea de cercetare-dezvoltare în programele / subprogramele / temele, în special cele de la pct. a), în variantele: cercetător-coordonator, cercetător de specialitate în cadrul unui consorțiu cu alte unități - inclusiv cu forțele de concepție ale beneficiarilor, pentru soluționarea complexă, completă și pluridisciplinară a temelor.

            d) Se pune problema, de asemenea – de ordin strategic: la ce nivel științific / tehnologic urmează să se realizeze tema (străpungere / leader modial, follower; cu proprietate intelectuală protejată / cu protecție proprie față de proprietatea intelectuală protejată a concurenților).

            e) În ce măsură unitatea se implică în stimularea de creații științifice / tehnologice de inițiativă, prin granturi sau alte forme de sprijin? Cu ce grad de direcționare sau delimitare a ariei tematice (de la “orice” creație originală valoroasă și până la “numai ceea ce constituie suport potențial de salt tehnologic în domeniile strategice ale unității”).

            f) În ce măsură unitatea se implică în programe internaționale de cercetare (care programe, cum face să penetreze, cu ce profunzime și la ce nivel etc.).

 

 

            Stabilirea strategiei științific-tehnologice

 

            Parametrii decizionali aferenți conținutului activității de cercetare-dezvoltare viitoare sunt esențiali și determinanți în elaborarea strategiei.

            În această arie, sunt esențiale analizele SWOT privind nivelul forțelor de cercetare proprii, al personalului

                        – creativitate

                        – cunoștințe de actualitate în domeniu, implicare / participare la activitățile, contactele și manifestările științifice internaționale în domeniu

                        – abilitatea de manevrare a conceptelor moderne și a instrumentarului modern în domeniu

                        – capacitate de încadrare în programe, de dialog interdisciplinar și capacitatea de finalizare

                        – motivare

 

            și, de asemenea, desigur:

                        – nivelul dotărilor de cercetare proprii (ale unității), sau posibilitățile de procurare a unor dotări corespunzătoare sau de acces la astfel de dotări.

 

            Acestea (nivelul și motivarea personalului și nivelul dotărilor) nu formează numai obiecte de analiză SWOT, ci parametri ai strategiei, în sensul că strategia trebuie să prevadă obiective și politici pentru a asigura (a păstra, a forma, a recruta, a motiva, a organiza) personalul necesar strategiei, precum și dotările necesare,  iar o anumită strategie privind piața se bazează în mod organic pe calitățile personalului și pe nivelul dotărilor existente sau accesibile / realizabile.

                       

            5. Modelarea asistării deciziilor strategice.

            Structura și tipologia modelului și a parametrilor decizionali

 

            Modelarea asistării deciziilor strategice, după cum s-a mai afirmat, a fost realizată, până în prezent, numai sub aspectele cantitative, adică: însumarea (agregarea) consecințelor unui mare număr de resurse diferite, implicate în cantități diferite, la momente de timp diferite, cu efecte diferite – v. [17, 21, 22]..

            Managementul strategic al cercetării-dezvoltării se supune regulilor generale ale managementul strategic, conform cărora investirea unor resurse în direcții profitabile pe termen lung afectează negativ rezultatele economico-financiare imediate, dar permite obținerea de efecte pozitive pe termen lung. Mai mult, neinvestirea de resurse strategice (pentru efecte pe termen lung) nu numai că privează unitatea de cercetare-dezvoltare de eventuale avantaje viitoare, dar, date fiind consecințele progresului tehnico-științific rapid și ale uzurii morale a cunoștințelor și a dotărilor, investirea de resurse strategice constituie o condiție obligatorie a menținerii, a nedecăderii.

            Această investire de resurse strategice constă, pe de o parte, în investiții propriu-zise; iar pe de altă parte – în cheltuieli ­(și, mai larg, eforturi) curente cu efecte ulterioare. Marea problemă a analizei deciziilor strategice – și, implicit, a modelării lor – constă în cuantificarea efectelor întârziate ale eforturilor imediate (eforturile imediate înseși putând fi ușor calculate).

            De exemplu, în industrie, construirea unei noi capacități de producție permite să se știe ce valori de producție viitoare vor putea fi obținute, DACĂ progresul tehnic nu le va uza moral prematur, DACĂ concurența nu va absorbi o parte prea mare din piață, DACĂ conflicte politico-militare nu vor face inaccesibile resursele de materii prime sau anumite căi de transport, DACĂ nivelul de trai și moneta națională se vor menține în limitele scontate etc. etc.

            Și totuși, și în industrie, deciziile sunt nu numai de a se face sau nu o anumită investiție, ci și - pe ce tehnologie, în ce amplasament, de ce dimensiuni, vizând ce piață etc.

            Cu atât mai mult în cercetare-dezvoltare, unde: a) se produc cunoștințe și soluții încă inexistente; b) realizarea acestora depinde nu numai de factori obiectivi imprevizibili, dar și de factori subiectivi, precum creativitatea, motivația etc.; c) o serie de eforturi determinante au ca scop nu producția directă, ci numai crearea de condiții pentru ameliorarea factorilor subiectivi – de exemplu, achiziționarea de mijloace de măsurare și încercare mai precise sau cu rezoluție mărită, dar fără a se ști dacă și ce se ascunde în spatele erorilor nedetectate cu mijloacele tehnice anterioare; d) este problematică însăși cuantificarea efectelor sporului de cunoștințe obtenabil prin documentare sau prin participări costisitoare la manifestări științifice internaționale.

            De aceea, coeficienții cu care resursele alocate ameliorează stările viitoare au valori orientative, de regul㠖 stabilite prin aprecieri subiective sau, în cel mai bun caz, bazate pe experiențe anterioare, care însă au o valabilitate limitată într-un viitor definit prin schimbare și turbulență.

            Aceasta nu constituie o argumentare în defavoarea managementului strategic în cercetare-dezvoltare. Dimpotrivă, tocmai pentru că există atâtea conexiuni labile, latente, imprevizibile și necuantificabile, este necesară dezvoltarea creativității și a abilității manageriale, a capacității de a manevra condiționările complexe care acționează în cercetare-dezvoltare, de a le percepe acțiunea si influențele, de a face perceptibile imaginile latente și inteligibile mutațiile-surpriză.

            Dezvoltarea creativității și a abilității manageriale, în condițiile descrise pe larg pe parcursul prezentei documentații, poate fi asistată prin modele de mai multe categorii:

            – modele de simulare a unor scenarii, în care coeficienții de influență și probabilitățile diferitelor evenimente sunt valori aproximate sau constituie ipoteze de lucru –­ este cazul modelului elaborat în cadrul temei precedente [17];

            – modele arborescente, de tipul check-list, care, în fiecare moment decizional, amintesc analistului / decidentului arborele de posibilități de decizie deschise și arborele de consecințe posibile, directe și indirecte, ale fiecăreia dintre decizi – este, probabil, cazul unor dezvoltări ce vor fi aduse modelului elaborat anterior;

            – modele de tip sisteme expert, care, pe baza acumulării experienței intuitive a experților, conseiază asupra deciziilor recomandabile. Este de așteptat că, dacă sistemele expert nu au dat roadele scontate în domenii mult mai simple, în principal – dat fiind că nu au putut fi găsiți sau făcuți disponibili experții care să le alimenteze cu cunoștințele lor, cu sinteza experientei lor, cu atât mai puțin este de așteptat o proliferare a sistemelor expert în managementul unităților de cercetare-dezvoltare, cu caracterul nu numai atât de complex și imprevizibil, dar și particular, specific, al fiecărei unități de cercetare-dezvoltare și al fiecărui profil de specialitate în cercetare, deopotrivă sub aspectul evoluției științei și tehnologiei în domeniul respectiv și sub aspectul conjuncturii economice de ramură, naționale și internaționale.

            Structura și principalii parametri decizionali ai modelului elaborat au fost prezentate, într-o primă formă, în [17] - fig. 8.

            Principalii parametri decizionali avuți în vedere sunt cei enumerați în legenda figurii și în continuare.

 


 


 

Fig. 8. Schema logică de ansamblu a jocului managerial preconizat

 

Legenda

 

D - distribuitor

S - însumator

a - cheltuieli

b - cheltuieli curente

f - dividende

g - rezultate ale activității curente

q - volum de lucrări contractate / realizate

v - factori conjuncturali

w - influența conjuncturii

ò - integrator în timp

M - multiplicator (potențare)

c - cheltuieli strategice

d - profit

h - rezultate ale activității strategice

j - rezultate, integrate în timp, ale activităților strategice din ultimii ani

r - rezultate semnificative

s - credibilitatea mărcii institutului

t - rezultate semnificative

asupra obținerii de lucrări

x - licențe vândute / cumpărate y - daune încasate / plătite

C - condiționare

CA - cifra de afaceri

e - investiții din profit

k - rezultate ale activității curente, potențate de activitățile strategice

u - uzura morală

z - redevențe încasate / plătite


Alți parametri decizionali (extras):

 

Rezultate credibile vor fi presupuse ca fiind numai:

 

a - rezultate științifice de interes național

            - publicate în publicații [științifice] interne

b - rezultate tehnologice de nivel local sau național

            - valorificabile / valorificate la o scară industrială și comercială semnificativă, în țară

c - rezultate științifice de nivel mondial

            - publicate în publicații științifice străine recunoscute

d - rezultate tehnologice de nivel mondial

            - valorificabile / valorificate pe o scară industrială și comercială semnificativă

                        - în țară

                        - în străinătate

 

            Va fi avut în vedere volumul aplicațiilor rezultatelor tehnologice, de exemplu:

            mil. lei (mil. $) cifră de afaceri a producției realizate, pentru produse de concepție proprie; după caz, corectată cu ponderea soluției (realizate în cercetare) în valoarea produsului fabricat - pentru subansamble, materiale sau alte soluții de concepție proprie în produse

            mil. lei (mil. $) cifră de afaceri a producției realizate cu tehnologia, utilajele, sistemele etc. elaborate; după caz, corectată cu ponderea (importanța) soluției (realizate în cercetare) în ansamblul tehnologiei

 

Criterii de succes (de satisfacție)

 

- Cifra de afaceri (integrat în timp, actualizat)

- Dividende plătite (idem)

- Moștenire la sfârșitul perioadei de analiză (masa activelor corporale și necorporale)

- Salarii plătite (integrat, actualizat)

- Cheltuieli pentru călătorii de informare științifică și tehnologică (idem)

            - efect cu întârziere (relativ rapid)

            - efect imediat (în special moral)

- Ambianța de lucru

- Creșterea ponderii lucrărilor de vârf

- Valorificări de succes (semnificative)

- Acordare an sabatic

 

Factori de succes și, totodată, condiții (cheltuieli):

- Înnoirea dotărilor

- Amenajarea clădirilor

 

Cheltuieli strategice

a) Prelevate din încasările curente

 

- Pentru investigații de deschidere științifică / tehnologică

- Pentru studii proprii de strategie și de piață

- Pentru promovare pe piață

- Pentru brevetări, în țară și în străinătate

- Pentru bănci de date proprii

- Pentru bibliotecă

- Pentru călătorii și stagii în străinătate

- Pentru perfecționarea profesională a personalului

- Pentru susținerea doctoratelor de către cercetătorii proprii

- Pentru sistem de calitate, promovarea calității, project management

- Pentru creșteri de salarii ale cercetătorilor de vârf

 

- Pentru dotări curente

- Pentru materiale necesare verificărilor, realizărilor de prototipuri și altor lucrări experimentale

 

            Lista este deschisă, putând fi completată de către participanții la jocul managerial.

 

b) Prelevate din profit

Investiții

(se fac și din amortizare)

Dividende

 

            Modelul are la bază premisa că, prin efectele cheltuielilor strategice, se potențează, după un timp, eficiența cheltuielilor curente.

 

Ca urmare a cheltuielilor strategice, se obțin:

- efecte directe: cunoștințe, informații, abilități, drepturi, relații

- efecte indirecte: spiritul de emulație, de încredere a cercetătorilor în propriul institut, de atașament

 

 

Pe categorii de rezultate ale cheltuielilor strategice, se pot specifica (nelimitativ):

- creșterea nivelului, a gradului de noutate, a calității științifice și tehnologice a rezultatelor livrate

- creșterea volumului de rezultate obținute din aceleași cheltuieli curente, ca urmare a creșterii productivității muncii

- creșterea cifrei de afaceri, ca urmare a obținerii unor lucrări suplimentare (prin câștigare de credibilitate, de renume; câștigare de licitații)

- evitarea plății unor daune, pentru deficiențe ale soluțiilor / avarii, pentru încălcări de drepturi de proprietate intelectuală

- obținerea de redevențe pentru drepturi de proprietate intelectuală

- creșterea ratei profitului, la încasări date (atât ca urmare a creșterii productivității, cât și datorită creșterii încrederii clienților, care plătesc “marca” institutului)

- evitarea pierderii de cercetători de valoare, atragerea de cercetători de valoare

            Cifra de afaceri CA este un indicator relevant pentru credibilitatea institutului. La rest de condiții date, profitul crește proporțional (sau: mai mult decât proporțional) cu CA:

            - prin depășirea CCC (cheltuielilor convențional constante)

            - prin posibilitatea de a crește rata exigibilă a profitului, în negocieri (contracte); de a selecta contractele mai avantajoase

            Exprimarea cantitativă a cheltuielilor strategice și a efectelor lor a foost adoptată de tipul: Procent de multiplicare a productivității cheltuielilor curente în anul i + t, ca urmare a unui procent de cheltuieli strategice din cifra de afaceri în anul i.

 

            Se consideră anul ca moment de timp, neglijând variațiile în interiorul intervalului de un an.

 

            Jocul managerial realizat are la bază concepția că fiecare factor, care poate aduce rezultate viitoare suplimentare, costă acum. Făcând cheltuieli strategice, obținem mai puține rezultate (credibile) în perioada curentă (diminuăm cheltuielile alocate pentru rezultate curente, la cifră de afaceri CA dată)

 

            Se pornește de la premisa că zero cheltuieli strategice nu reprezintă o situație de conservare, ci una de rămânere în urmă și degradare:

            - pleacă cercetători de valoare,

            - se pierd lucrări,

            - se înrăutățește decalajul științific și tehnologic față de concurența internă și externă.

            Ca atare, lipsa cheltuielilor strategice conduce la degradarea cercetării, la deprofesionalizarea cercetătorilor, la deteriorarea poziției pe piață, la pericole viitoare.

 

            În funcție de credibilitate:

            - se obțin contracte viitoare; scade / crește CA viitoare

                        - de la buget

                        - din contracte cu beneficiari direcți

                        - din redevențe

            - se modifică răspunsul la evenimente “în plic” viitoare

                        - impactul unor competitori străini pe piață

                        - câștigare licitații avantajoase

(Evenimente “în plic”: incertitudine, informație viitoare, nedisponibilă la data elaborării strategiei, care apare pe parcursul derulării jocului)

            - pleacă sau vin cercetători de valoare (se modifică probabilitățile)

            - export

            - redevențe

            - % profit

 

            Față de stadiul atins în cadrul cercetării anterioare [17], în cadrul prezentei teme și la nivelul prezentei faze accentul s-a pus pe detalierea nodului care, în figura 8, este reprezentat prin blocurile “Strategie tematică”, “Oportunități tematice”, “Profil tematic” și, în parte, “Obținere de lucrări”, “Valorificare”.

 

            Parametrii suplimentari, în acestă zonă, a căror reflectare în model este avută în vedere pentru fazele următoare, sunt cei asupra cărora am insistat în capitolele precedente. În sinteză, se va urmări reflectarea în model a influenței următorilor factori:

·      Tipul unității de cercetare-dezvoltare (INCD, SC etc.)

·      Caracterul proprietății (majoritar de stat, privatizat diseminat, privatizat strategic, creat privat)

·      “Stâlpii” de putere în unitate

·      Tipurile clienților (fiecare:)

·             Caracterul proprietății

·             “Stâlpii” de putere la clienți

·             Dotarea, nivelul tehnic

·             Cu / fără cercetare-dezvoltare proprie

·             Interesul pentru modernizare

·                         Produse

·                         Tehnologii

·                         Sisteme

·             Interesul pentru dezvoltare

·             Accesul la tehnologiile necesare

·             Alte posibile sfere de interes pentru cercetare-dezvoltare

·      Accesul la subprograme / teme din programul “ORIZONT 2000”

·      Acces și existența oportunităților pentru granturi

·      Participare sau oportunități de acces la programe internaționale de cercetare

·      Oportunități de cercetări pentru clienți externi

·      Pe profiluri de cercetare / specialități:

·             Nivel, realizări, experiență

·             Dotări

·             Calitatea resurselor umane (calitățile: 1..., 2..., ...)

·             Motivarea

·             Vârste

 

·             Strategii de leader, follower

·             Ce piețe

·             Ce fel de valorificare

·                         prin brevete și know how

·                         prin produse și servicii proprii

·                                     prin capacități proprii

·                                     prin subexecutanți

 

·             Teme cu client cert - programul este parte integrantă a programului clientului

·             Teme cu client probabil, neimplicat

·             Unitatea:

·                         executant coordonator

·                         executant de specialitate

·      Incurajare creație originală spontană

·             liberă

·             în direcții preferate de unitate

 

            Acesta nu este un check-list, ci o exemplificare a problematicii necesar să fie examinată în cadrul activităților și acțiunilor de management strategic al unităților de cercetare-dezvoltare; dar cu întreaga detaliere de aspecte de aprofundare  analitică și managerială, prezentate în capitolele anterioare.


           

 

 

 

            6. Lucrări în continuare

 

            Faza B.2.2 a temei se va referi la instrumente metodologice pentru elaborarea și aplicarea scenariilor manageriale strategice în C-D.

           

            În acest scop, se vor crea succesiuni exemplificative de analize și opțiuni manageriale, bazate pe serii de seturi de parametri decizionali, din tipologia elaborată în cadrul primei faze.

           

            Pe această bază, se vor recomanda modalitățile de formalizare și informatizare, care să fie realizate în cadrul fazelor din anul 1997.


 

 BIBLIOGRAFIE

 

 

1.    Boseman, G., Phatak, A.  Strategic Management. Text and Cases. Second ed. John Wiley&Sons, N.Y., 1989

 

2.    Ansoff, I., McDonnel, E.    Implanting Strategic Management. Second ed. Prentice Hall, N.Y.,z 1990

 

3.    Roussel, P.A., Laad, K.N. Third Generation R&D. Managing the Link to Corporate

       Erickson, T.Y.                     Strategy. Harvard Business School Press. Boston, Massachusetts, 1991

 

4.    Pumphrey, S.                      Generarea unei strategii pentru schimbare pentru un

                                                      institut de cercetare aplicativă în România: o abordare consultativă de auto-ajutorare. Segal Quince Wicksteed Ltd. Cambridge, 1995

 

5.    Pumphrey, S.                      Generarea unei strategii pentru schimbare pentru un

                                                      institut de cercetare aplicativă în România. Schiță pentru un set de formulare destinate asistării procesului. egal Quince Wicksteed Ltd., Cambridge, 1995

 

6.    Hussey, D., E.                     Strategic management for the 1990’s. International Review of Strategic Management. Vol. 2, nr. 2, John Wiley&Sons, 1991

 

7.    Cstats, M.                             Strategic Alliances: Joint Venturing in Central and Eastern Europe (Problems and Opportunities). Review of Strategic Management, Vol. 2, nr. 2, John Wiley&Sons, 1991

 

8.    Lenois, A.                             Political-economic restructuring of Eastern Europe. Review of Strategic Management. Vol. 2, nr. 2, John Wiley&Sons, 1991

 

9.    Griffiths, A.                           Strategies for South-East Asia. Review of Strategic Management. Vol. 2, nr. 2, John Wiley&Sons, 1991

 

10.  Hurterhuber, H.H.              Corporate Succes Tomorrow: A European Perspective.

       Holeis, W.                             International Review of Strategic Management. Vol. 2, nr. 2, John Wiley&Sons, 1991

 

11.  Nakamura, G.I.                    A New Breed of Dynamic Management. International Review of Strategic Management. Vol. 2, nr. 2, John Wiley&Sons, 1991

 

12.  Handscombe, R.                Strategic Leadership. The missing links. McGraw Hill,

       Norman, Ph.                        1989

 

13.  Stancey, R.D.                      Dynamic Strategic Management for the 1990’s, Kogan Page, London, 1990

 

14.                                                 Green Paper on Innovation. Draft European Commission, Dec. 1995

 

15.                                                 Metodologia de evaluare și acreditare a institutelor naționale de cercetare-dezvoltare, HGR nr. 135/07.03.1996, Monitorul Oficial nr. 65/01.06.1996

 

16.                                                 Strategia sectorială C&D pe termen mediu-lung a domeniului “Automatizarea Proceselor”. Simpozionul a 35-a aniversare a IPA, București, octombrie 1995

 

17.  SCIENTCONSULT S.R.L.      Dezvoltarea și diversificarea programului de instruire și perfecționare managerială în specificul activității de cercetare-dezvoltare, faza A.2.3, 1995

 

18.  Cole, G.A.                             Strategic Management. D.P. Publications, London, 1994

 

19.  Johnson, G., Scholes, K. Exploring Corporate Strategy. Prentice Hall, N.Y., London, Third edition, 1993

 

20. Hammer, M., Champy, J.     Reengineering the Corporation. Harper Business, N.Y., 1993. Ed. în limba română  SCIENTCONSULT - Ed. Tehnică, București, 1996

 

21. Nicolescu, O., Radu, I.          SIMACO - cartea jucătorului. Ed. Economică, București, 1995

 

22. Rye, D.E.                                The Corporate Game. Mc Graw Hill, N.Y., 1994

 

23.                                                                                                  HGR nr. 735/1996, privind aprobarea                                                 Regulamentului de acordare a granturilor cercetare științifică. Monitorul Oficial nr. 208/03.09.1996

 

 

 

 

Faze următoare            Alte modele și tehnici decizionale          Înapoi

 

 Înapoi strategia dezvoltării                            Înapoi managementul C-D



[1] Se va reveni asupra acestui concept.

[2] Nu coincide cu definiția din [18] și contravine însuși titlului figurii. Poate, este o eroare de tipar. Termenul ar fi trebuit să fie: Politici.

 

[3] “Salt de broasc㔠- care să depășească prin salt, cu mult, stadiul cunoscut

[4] În exclusivitate sau nu în exclusivitate – este o problemă de negociere. Contrar “tiparelor” de gândire moștenite, este puțin probabil ca, în condițiile economiei de piață concurențială, un client să accepte să finanțeze o temă de cercetare care să nu-i fie exclusivă, adică să nu-i ofere și să nu-i asigure un avantaj competitiv. Situațiile în care un agent economic semnificativ ar accepta să finanțeze direct o temă de cercetare fără să pretindă exclusivitate pot fi foarte speciale, excepționale; de exemplu – dacă o tehnologie poate fi utilă și unei alte întreprinderi, dar dintr-un cu totul alt domeniu de producție, care are o cu totul altă piață proprie, cu condiția, însă, a excluderii riscului ca tehnologia respectivă să poată ajunge la concurenții direcți ai celui care a finanțat primul tema de cercetare. De regulă, pe măsura avansării României în economia de piață, un client sau va finanța o temă de cercetare pretinzând ca rezultatele să-i fie exclusive, sau nu va avea interes să o finanțeze. În cazul unor interese convergente, doi sau mai mulți clienți vor putea constitui un consorțiu sau o asociație în participațiune, pentru a finanța în comun o cercetare de interes comun.