Raport privind desfăşurarea sesiunii ştiinţifice aniversare "Contribuţii la politica reformei economice, contribuţii la politica si managementul cercetării: SCIENTCONSULT 10 ani" .Bucureşti, 11 decembrie 2001, la Casa Universitarilor. Sesiunea a avut 3 secţiuni:
q
Secţiunea 1 - Un deceniu din experienţa
unei microîntreprinderi cu profil de cercetare, consultanţă,
servicii intelectuale
q
Secţiunea 2 - Probleme ale politicii
economice a României
q
Secţiunea 3 -
Contribuţii la politica
şi managementul cercetării-dezvoltării. ………………………………………………………………………….
La
secţiunea 1 - Din experienţa microîntreprinderii cu profil
de cercetare, consultanţă,
servicii intelectuale
V. şi: “Consideraţii retrospective…” Sistemul
privat prezintă o mare maleabilitate în constituirea unor profiluri de activitate. În cazul dat, imediat după
1989, au existat eforturi susţinute
ale unor cercetători pentru a se obţine, prin hotărâre
de guvern, înfiinţarea unui
institut sau centru de cercetare pe problemele politicii cercetării,
eforturi nefinalizate nici până în prezent. Dar a fost suficientă,
în acelaşi scop, constituirea unei întreprinderi mici private -
SCIENTCONSULT - şi obţinerea resurselor necesare, în sistem
concurenţial, prin programele de cercetare şi, într-o măsură,
prin comenzi directe, de stat şi private. Maleabilitatea
întreprinderii private mici s-a manifestat şi prin posibilitatea
de a angaja, în mod operativ, specialiştii necesari pentru anumite
teme şi, în mod corespunzător, dispensarea de aceştia
când specialitatea respectivă nu mai era necesară; de asemenea,
pur şi simplu ne mai invitarea la lucrări viitoare a celor
ce nu au dat deplină satisfacţie, fără alte forme
necesare în unităţile mari (sancţionări, desfaceri
de contracte de muncă etc.). Implicit, creşterea sau descreşterea
de volum de salariaţi / colaboratori în funcţie de cererea
pieţei, respectiv - de volumul de lucrări contractate.
O întreprindere privată mică este locul ideal al metodelor
de management şi organizare
„pe proiecte”, metodă care îşi face atât de greu
loc în întreprinderile mari, unde sunt fetişizate structurile funcţionale
rigide, “pe specialităţi”. Nu
trebuie absolutizate avantajele IMM: ele nu sunt valabile în orice ramură
sau profil de fabricaţie, de servicii sau de cercetare. Procesele
care necesită instalaţii tehnologice mari şi costisitoare,
sau care necesită angajarea / gestionarea unor resurse financiare
de mari dimensiuni, nu sunt, de regulă, accesibile IMM. De asemenea,
şi organizarea excesiv de maleabilă ridică
unele probleme privind acumularea şi transferul experienţei,
cristalizarea «stilului» firmei. Spre
deosebire de întreprinderile mari
de stat, unde prezenţa rudelor şi prietenilor şefilor
este, de regulă, abuzivă, o întreprindere privată mică
poate fi o întreprindere de familie, de prieteni, de colegi legaţi
prin relaţii de deplină încredere reciprocă, unde toţi
fac orice este nevoie, în interesul comun; unde domneşte încrederea
că nimeni nu încearcă să înşele pe nimeni; că
banii care se plătesc pentru munca depusă sunt “ce se
poate”, în cadrul a “ce se merită”; de asemenea,
unde nu-şi au locul delimitări prea pedante de atribuţii.
Bunele relaţii şi încrederea între patron, salariaţi,
colaboratori, se exercită numai pe bază de principii profesionale
şi etice comune, clare şi consecvent respectate de către
fiecare; defecte în acest tip de încredere şi această sferă
de încredere pot bloca o colaborare altminteri fructuoasă. O
întreprindere mică, într-un profil ca SCIENTCONSULT, se menţine
pe piaţa respectivă prin calitate, fundamentare, rigoare,
continuitate. Orice rateu de calitate poate compromite şansele
de a mai obţine comenzi viitoare. Aceasta - mai ales în cazul unui
profil cu piaţă relativ îngustă, unde informaţia
despre fiecare firmă şi despre fiecare realizare sau nerealizare
se propagă repede între clienţi. Succesul
fiecăruia din firmă este funcţie de succesul comun; reversul
– succesul şi prestigiul
firmei, materializate prin capacitatea sa de a obţine lucrări,
se constituie din succesele obţinute lucrare cu lucrare. Exigenţa
privind calitatea se referă deopotrivă la fond (conţinut)
şi la formă. Totuşi,
la baza răspunderii comune a membrilor firmei este răspunderea
patronului şi prestigiul profesional personal al acestuia. În consecinţă,
nu se propun beneficiarilor lucrări în care patronul nu crede;
nu se predau beneficiarilor rezultate
în care patronul nu crede, lucrări despre care patronul apreciază
că răspund insuficient la obligaţiile contractuale asumate.
Un
exemplu de formalism generat de neînţelegerea specificului întreprinderii
mici private, pentru care calitatea livrărilor este în propriul
interes, este interdicţia ca membrii comisiilor de avizare a rezultatelor să aibă calitatea de
colaboratori ai executantului. Prin aceasta, membrii comisiilor de avizare
nu pot fi plătiţi pentru munca de examinare atentă şi
riguroasă a documentaţiilor supuse avizărilor, indiferent
dacă aceşti membri vor propune avizarea favorabilă sau
respingerea; rezultatul real al clauzei menţionate este o examinare
cu mai puţin consum de manoperă, reducerea exigenţei
în avizări. Reconstituirea
documentaţiilor elaborate, pe parcursul celor 10 ani, pe un CD-ROM,
poate repune în circulaţie soluţii care mai conţin componente
valabile, argumente care mai sunt actuale, chiar dacă, între timp,
situaţia din economie a evoluat, cadrul legislativ - de asemenea.
Desigur, ar fi dezirabil un efort de actualizare a unora dintre lucrări,
dar aceasta ar presupune o susţinere financiară semnificativă. A
fost pusă întrebarea dacă actuala guvernare solicită
sprijinul SCIENTCONSULT, dacă ţine seama de soluţiile
elaborate. S-a discutat despre cauzele pentru care anumite soluţii
preconizate - în mod deosebit, privind cadrul instituţional al
transferului de tehnologie - nu au fost valorificate, la timpul respectiv,
pe parcursul celor zece ani. S-au emis opinii contradictorii, precum
că, pe de o parte, a fost greşită vechea (ante-1989)
politică de a responsabiliza pe cercetători pentru aplicarea
în practică a soluţiilor, menirea şi profesiunea cercetătorului
fiind de a elabora şi de a prezenta soluţii viabile, aplicarea
fiind în responsabilitatea, după caz, a beneficiarilor, respectiv
a policy-maker-ilor; pe de altă parte, că SCIENTCONSULT ar fi
trebuit - sau nu ar fi trebuit -
să facă mai mult lobby în favoarea soluţiilor elaborate,
acelea care nu s-au valorificat. V. şi: “Consideraţii retrospective…” La secţiunea 2 –
Probleme ale politicii economice a României
Protecţia industriei - nu « dacă », ci
« cum ». Nu se mai pune problema, simplistă, a unor bariere
tarifare sau netarifare. Protecţia se realizează prin crearea
unui mediu economic propice, inclusiv combaterea fenomenelor disfuncţionale
- evaziunea fiscală, vamală, concurenţa neloială,
publicitatea şi etichetarea înşelătoare etc. Privind
costurile şi beneficiile integrării,
nu există sector care să poată fi analizat separat. Rezultă
necesitatea unor modele de analiză macroeconomică, cu posibilitatea
de a decela impactul sectorial si regional. Corelarea analizelor macro
cu cele sectoriale şi regionale este vitală. Au
fost analizate două scenarii. Scenariul integraţionist permite
un ritm de creştere a PIB aproximativ dublu decât cel mediu pe UE şi, deci, reducerea treptată
a decalajului ce ne desparte. Scenariul neintegraţionist prevede
un ritm de creştere aproximativ egal cu ritmul de creştere
mediu pe UE şi, deci, perpetuarea decalajului. Noile tendinţe în management
se conturează în condiţiile globalizării şi ale
progreselor tehnologiei informaţiei. În succesul pe piaţă
contează mai puţin raportul calitate / preţ, cât capacitatea
de inovare. Întreprinderea flexibilă - îmbinarea continuităţii
cu organizarea pe proiecte (NB: SCIENTCONSULT se încadrează în
această tendinţă). Se creează reţele de întreprinderi,
în care partenerii cooperează pentru realizarea produsului final
sau îşi pun în comun capabilităţi şi resurse, pentru
a acoperi segmente ale cererii. Educaţia pune accentul pe nivelul de cunoştinţe
şi mai ales pe cultivarea
abilităţilor de a utiliza
cunoştinţele. În afară de şcoală –
unde sunt necesare abordări noi, este
nevoie şi de un sistem naţional de învăţare continuă,
orientat pentru crearea şi dezvoltarea capitalului intelectual şi organizat în mod specific
pentru personalul întreprinderilor mari (unde se pot organiza cursuri
în întreprindere) şi pentru personalul IMM. Zonele libere îşi păstrează actualitatea, simultan
cu măsurile generale de liberalizare a comerţului internaţional,
dar cu semnalarea unor tendinţe noi: accentul pe activităţi
productive, cu pondere mare a exportului produselor realizate; enclave
(subzone) ale zonelor libere incluzând teritorii ale unor întreprinderi
existente, în afara zonelor libere propriu-zise; zone libere profilate
pe (sau incluzând în pondere importantă) servicii (de la asistenţa
contabilă la servicii avansate bancare, de asigurări, de comunicaţii
şi prelucrare automată a datelor; zone libere industriale
orientate spre prelucrare pentru alimentarea pieţei interne şi
dezvoltarea consumului intern - considerat mai important decât accesul
la forţa de muncă ieftină etc. Desigur, un rol esenţial
îl prezintă asigurarea infrastructurilor (utilităţi,
căi de transport şi
transporturi, servicii poştale, portuare; simplificarea birocraţiei
etc.). În
ceea ce priveşte parcurile industriale,
ele se justifică nu sub forma unor structuri şi investiţii
noi, ci pentru valorificarea unor vechi întreprinderi desfiinţate,
de asemenea - puternic orientate spre export. Se
apreciază că, în România, nu avem experienţe pozitive
privind zonele libere şi sunt necesare abordări inovative,
bazate pe experienţa mondială recentă, prezentată
în studiile efectuate. La secţiunea 3 - Contribuţii
la politica şi managementul cercetării-dezvoltării
În
evaluarea unităţilor de cercetare
s-a urmărit evidenţierea componentelor intangibile, care reflectă
valoarea creativă a personalului de cercetare. Pentru
privatizarea unităţilor de cercetare
au fost propuse criterii specifice, între care - corelarea cu privatizarea
domeniului industrial respectiv. A fost semnalată necesitatea păstrării
în sectorul public sau într-o custodie deschisă a unităţilor
privatizate a documentaţiilor şi informaţiilor de interes
public - în special, cele ce privesc structura instalaţiilor tehnologice,
infrastructurile, reţelele de utilităţi. A
fost pregătită şi experimentată evaluarea
institutelor de cercetare în vederea acreditării lor ca institute
naţionale. Au avut loc ample dezbateri pe această temă,
care au contribuit la fundamentarea şi precizarea obiectivelor
şi criteriilor pentru acreditarea ca institute naţionale.
În general, a fost remarcat faptul că teze şi soluţii
care astăzi sunt cunoscute şi uzuale, au fost avansate şi
analizate iniţial în documentaţiile SCIENTCONSULT, în perioade
când problemele respective constituiau, în principal, semne de întrebare. A
fost readus în atenţie setul de lucrări elaborate privind
înfiinţarea unei agenţii naţionale pentru valorificarea
rezultatelor cercetărilor, care a fost elaborată în detalii
mergând până la conţinutul documentelor pentru înfiinţare,
inclusiv a manualului de asigurare a calităţii; de asemenea,
a fost preconizată constituirea unei profesii, de “agent
pentru transfer de tehnologie”, pentru care au fost elaborate
specificaţii şi un program specific de instruire şi perfecţionare
profesională. Au fost exprimate opinii privind cauzele pentru care
nu s-a dat curs înfiinţării unei astfel de agenţii, considerată
a fi şi astăzi de actualitate. Cursurile de perfecţionare în domeniul managementului strategic
al activităţii de cercetare, al unităţilor de
cercetare, al programelor de cercetare, au fost apreciate, de către
cursanţi, ca fiind foarte utile. Ca urmare a activităţii
desfăşurate, SCIENTCONSULT pune la dispoziţie un set
amplu de teme de perfecţionare în managementul cercetării,
cu “suporturile de curs” (tezele, punctajele amănunţite)
corespunzătoare. Sistemul de informare privind dotările existente în unităţile
de cercetare şi know-how-ul aferent, serviciile care pot fi
prestate pe această bază, este de natură să contribuie
la promovarea unor astfel de servicii, facilitând deschiderea unor nişe
suplimentare de piaţă pentru unităţile de cercetare. Realizarea
unui “muzeu virtual” (informatic multimedia)
al ştiinţei şi tehnologiei româneşti, pentru
care au fost elaborate specificaţii amănunţite şi
exemplificări, poate avea un rol atât informativ şi educativ,
cât de a contribui pozitiv la imaginea României pe plan internaţional. ____________________________________________________________________ Aprecieri
În
cadrul dezbaterilor, au fost făcute aprecieri precum:
“"Este
deosebit de meritoriu ceea ce a făcut familia Duma" (Prof.
dr. ing. Florin Tănăsescu). "“Mulţumesc
pentru colaborarea din ultimii ani; mă simt onorată că
mă găsesc între colaboratorii Dv."” (Dr. Virginia
Câmpeanu, Director adjunct la Institutul de Economie Mondială). “"Când
am început colaborarea cu SCIENTCONSULT eram foarte tânăr şi
la început de carieră. Trebuie să mărturisesc că,
în cei aproape 10 ani cât am colaborat, am avut enorm de multe de învăţat
şi că a fost o şcoală de formare, fapt pentru care
mulţumesc SCIENTCONSULT, în special domnului Duma”"
(Ing. Drd. ec. Mircea Popescu). “"A
fost depusă o muncă de foarte bună calitate, dusă
cu perseverenţă, pe probleme centrale ale activităţii
de cercetare, cu antrenarea unor largi colective de experţi şi
dezbaterea problemelor în cadrul unor numeroase întâlniri de lucru"”
(Adrian Toia). „"Consultanţa
se bazează foarte mult pe ştiinţă. Sinteza între
consultanţă şi ştiinţă este un lucru extrem
de relevant, util şi adecvat pentru ziua de azi, confirmat de viaţa
şi existenţa acestei firme. Am avizat unele cercetări care mi s-au
părut extrem de serioase şi curajoase.… Acţiuni pentru
viitor
Din
prezentările şi dezbaterile care au avut loc în cadrul sesiunii,
se desprind următoarele linii posibile (recomandabile) de acţiuni pentru viitor:
1.
Finalizarea acţiunii
de editare şi ofertare spre diseminare a CD-ROM-ului cuprinzând
principalele lucrări realizate de SCIENTCONSULT, inclusiv suporturile
de curs.
2.
Readucerea în atenţia
decidenţilor, precum şi a cercurilor largi de specialişti
din cele două domenii - politica economică, politica şi
managementul cercetării - a analizelor efectuate, a concluziilor
şi rezultatelor obţinute; după caz, prezentarea, de către
SCIENTCONSULT, a unor propuneri concrete privind modalităţile
de valorificare suplimentară a rezultatelor care mai sunt încă
valorificabile.
3.
Popularizarea şi
pe alte căi (mass- media, dezbateri) a experienţei acumulate
privind profilul, organizarea şi funcţionarea SCIENTCONSULT
ca întreprindere mică, în cadrul şi cu sprijinul MIMMC, CNIPMMR,
CCIRB.
4.
Sprijinirea de către
MEC - Departamentul Cercetare a luării în considerare a oportunităţi
actualizării unora dintre lucrările de cercetare elaborate,
în special în zonele unde au apărut reglementări legislative
noi. De asemenea, luarea în considerare a reluării lucrărilor
care pot prezenta interes, dar au fost oprite, din diferite motive,
la faze de studii şi necesită, după caz, elaborare propriu-zisă,
finalizare, implementare, valorificare. O listă a acestor lucrări
este anexată.
5.
Semnalarea şi
luarea în considerare a oportunităţii de a se recurge la cercetări
cu caracter de fundamentări, analize etc., de felul celor realizate,
în soluţionarea şi a altor probleme din domeniul politicii
economice, precum şi al politicii şi managementului cercetării.
6.
Luarea în considerare
a excluderii, din contractele de finanţare, a clauzei privind interdicţia
ca membrii comisiilor de avizare a rezultatelor cercetărilor să
aibă calitatea de colaboratori ai executantului, pentru ca aceştia
să poată fi plătiţi (din regie, nu din devizul pe
lucrare!) pentru activitatea calificată de examinare a lucrărilor,
ca o condiţie a creşterii exigenţei şi competenţei
activităţii de avizare (desigur, păstrând condiţia
de a nu fi colaboratori la lucrarea avizată). Director Executiv SCIENTCONSULT, Dr. ing. Mario Duma |